Semua orang tahu hari ketika kilt dilarang di Scotland, jika anda tidak tahu, jangan risau, saya di sini untuk memberitahu anda semua.

Di bawah arahan Gereja Awam Anglikan di England, Revolusi Gemilang tahun 1688 - juga dikenal sebagai Revolusi Tanpa Darah - memecat tuan Katolik terakhir dari tanah itu. Bagaimanapun, dia kurang dikenali kerana mempersiapkan meja untuk boikot kerajaan sepanjang tahun ini setelah beberapa tahun .

Raja James II

Pada tahun itu, Raja II. James (juga James VII dari Scotland) menjadi ayah bayi yang bahagia, dan parlimen Britain tidak senang mengenainya.

Untuk menghentikan ini, yayasan itu mendorong James dari sofa dan memberikan tempat duduk kepada anak perempuan dan ibu mertuanya Protestan, Mary dan William dari Orange (yang saling dikendalikan sebagai William dan Mary).

Selama 60 tahun ke depan, pergolakan konyol itu terjadi ketika sekutu James, yang disebut Jacobites, berusaha untuk membawa penguasa Katolik suci mereka kembali ke tempat duduk kolosal. Sebilangan besar sekutu ini adalah orang Scots.

Scotland Jacobite Angkatan rutin melancarkan perang dengan kilt kotak-kotak. Pakaian ini adalah pakaian utama dari Highland dari pertengahan abad ke-16 dan tidak dipakai setelah pakaian ala rok yang kita kenal sekarang. Sebaliknya, kilt ini adalah bahagian bahan 12-halaman yang boleh digantung di seluruh badan. Pakaian yang dapat dilingkari dan digantung untuk membuat berbagai pakaian agar sesuai dengan iklim dataran tinggi yang tidak stabil sangat penting untuk almari kerja yang pragmatik.

1746

Oleh kerana pakaian itu biasanya digunakan sebagai pakaian seragam tempur, pakaian itu segera memperoleh kapasiti yang berbeza - sebagai gambaran kontradiksi Scotland.

Segera setelah orang-orang Jacobites kehilangan hampir 60 tahun pertentangan dalam Pertempuran Culloden yang tidak jelas pada tahun 1746, England menganjurkan demonstrasi yang menjadikan plaid dan kilts sebagai haram.

"Dari hari utama 1000, 700 dan 46 Agustus, tidak ada seorang pun lelaki atau pemuda di dalam wilayah Britain yang disebut Scotland, selain, misalnya, akan digunakan sebagai seorang perwira dan askar dalam pasukan Seri Paduka, akan, pada setiap penampilan, memakai atau mengenakan pakaian yang biasanya disebut pakaian Highland (dengan kata lain) Plaid, Philabeg, atau Small Kilt, Trowse, Shoulder Belts, atau mana-mana bahagian yang sangat istimewa memiliki tempat dengan Highland Garb; dan tidak ada kotak-kotak atau kotak-kotak warna yang dikumpulkan akan digunakan untuk mantel yang cantik atau jaket top. "

Disiplin itu sangat melampau: untuk kesalahan utama, pemakai kilt boleh ditahan selama enam bulan tanpa jaminan. Dalam kesalahan berikutnya, dia

"Untuk berpindah ke salah satu rumah Seri Paduka melewati lautan, untuk tinggal di sana untuk waktu yang sangat lama."

Undang-undang itu berfungsi

Biasanya, tartan menjadi keruh kerana penggunaan biasa, tetapi ketenarannya sebagai imej keperibadian Scotland bertambah. Semasa boikot, menjadi pegun bagi pejuang perlawanan untuk memakai kts dalam perbezaan pendapat. Seperti yang dikatakan oleh Kolonel David Stewart dalam bukunya. "Sebilangan besar dari mereka melanggar undang-undang dengan memakai kilt tanpa pemeriksaan." Sebilangan orang menemukan susunan lain, memperhatikan bahawa undang-undang tidak pernah "menyatakan bagian tubuh apa yang harus dipakai seluar dalam" dan "menggantung [kilt] secara teratur di bahu mereka di tiang mereka." Yang lain menjahit titik fokus kilt mereka di antara paha mereka, membuat seluar baggy yang mungkin mengambil seluar Hammer archetypal kuno.

Oleh Sir John Scott Keltie

Menurut buku Sir John Scott Keltie A History of the Scottish Highlands, 1875,

"Daripada membunuh semangat individu dan meyakinkan mereka sama sekali mengenai penduduk Lowland.

Menjelang tahun 1782, ketakutan akan pemberontakan Scotland telah reda dan kerajaan Inggeris mencabut boikot selama 35 tahun.

Masih, hingga saat ini, rok dan kotak-kotak tidak lagi menjadi sandaran almari pakaian pekerja tradisional Scotland. Undang-undang memenuhi tanggungjawabnya dalam pengertian ini. Namun, ia juga mempunyai akibat yang tidak diingini: ia berubah tartan yang menjadi kuat imej perbezaan Scotland dan nasionalisme. Oleh itu, ketika undang-undang itu hendak dicabut, beberapa daging dan bunga kotak-kotak - tidak sebanyak pakaian kerja biasa.

Tetapi sebagai pakaian rasmi simbolik, kita tahu hari ini. Undang-undang yang membunuh rok itu mungkin telah menyelamatkannya.

Semoga anda menikmati artikel ini "Ketika rok dilarang di Skotlandia"

Sekiranya jawapannya adalah ya, mengapa tidak membeli kilt?

Saya tahu Kedai Dalam Talian yang hebat yang kini menawarkan Kilts untuk Dijual , Cepat Beli Kilt sendiri.