5 Cara Mengemas Rak Atap Untuk Berkhemah Sama ada anda menuju ke tempat perkhemahan terdekat untuk hujung minggu, atau merancang untuk menjelajahi beberapa bandar dengan keluarga, mengemas peralatan perjalanan dan bagasi adalah salah satu tugas yang sukar. Mungkin tidak begitu mencabar ketika memikirkannya, tetapi menjadi tugas yang menakutkan ketika anda memikirkannya. Rak atap adalah salah satu aksesori kereta terbaik untuk mengangkut barang dan peralatan perjalanan lain dengan selesa.

Sekiranya anda seorang pemula dalam berkhemah, maka lebih baik anda mulakan dengan memasang rak atap universal pada kenderaan anda. Cabaran sebenar yang ada di hadapan adalah mengemas dan menyimpan semua bagasi secara merata di platform rak bumbung. Banyak berkhemah pemula membuat kesalahan biasa menumpuk peralatan perjalanan di rak bumbung dengan cara yang aneh dan memulakan perjalanan mereka. Mereka tidak menyedari bahawa ia membahayakan keselamatan keseluruhan penumpang dan kenderaan. Sekiranya anda bersalah melakukan kesalahan yang sama pada masa lalu, artikel ini akan membantu anda mengelakkannya pada masa yang akan datang. Jadi, berikut adalah lima cara yang dapat membantu anda mengemas rak bumbung dengan berkesan untuk pengembaraan perkhemahan anda di masa hadapan .

1. Mengatur Perkhemahan dan Peralatan Perjalanan.

Perkara pertama dan terpenting sebelum anda memuatkan beg makanan ringan di dalam kenderaan adalah dengan mengatur semua bagasi dan peralatan perjalanan yang telah anda bungkus. Analisis keseluruhan ruang simpanan kereta anda, termasuk but belakang dan rak bumbung. Jangan sekali-kali mula memuat barang barang anda secara rawak. Luangkan masa anda dan rancang item mana yang sesuai dan mana yang memerlukan perhatian khusus. Pastikan untuk memisahkan barang-barang makanan yang mudah rosak dan barang-barang lain yang rapuh sehingga anda dapat mengemasnya terakhir. Menyusun sebelum mengemas sangat penting kerana barang-barang longgar yang diletakkan secara tidak sengaja boleh mencederakan penumpang ketika bergerak.

2. Kemaskan Barang Berat di Bahagian Depan.

Anda boleh melalui cabaran mengemas dengan mengikuti cara ini. Sentiasa mulakan dengan barang berat dan muat di bahagian depan platform rak bumbung dan bukan di bahagian belakang. Sebilangan besar kenderaan berat di bahagian belakang kerana overhang belakang, roda ganti, dan lain-lain. Akibatnya, meletakkan barang kargo berat di bahagian depan rak bumbung mengedarkan berat secara sama rata di gandar belakang dan depan. Contoh beberapa barang berat yang diperlukan untuk berkhemah termasuk roda ganti tambahan, kompor perkhemahan, tong jerry, dan lain-lain. Mengemas barang-barang berat terlebih dahulu juga berfungsi sebagai asas yang kukuh untuk meletakkan barang yang lebih ringan di atasnya.

3. Pastikan Beban Rendah.

Inilah langkah penting lain yang perlu dipertimbangkan semasa mengemas rak bumbung untuk memastikan keselamatan maksimum. Jangan menumpuk barang di rak bumbung, meningkatkan ketinggian kenderaan. Memandu di jalan menanjak, masuk dan keluar dari tempat letak kereta, dan juga jalan masuk mungkin menjadi sukar dengan ketinggian tambahan di atas. Sebarkan dan susun bagasi secara merata untuk mengelakkan keadaan seperti itu. Perhatikan ketinggian kenderaan dan pandu dengan sewajarnya. Sekiranya anda membawa sebarang peralatan sukan di rak bumbung, lebih baik meletakkan gear perjalanan tambahan ke dalam but kereta.

4. Letakkan Item Mengikut Kebolehcapaian.

Menempatkan barang mengikut kesesuaian adalah cara lain untuk mengemas rak atap dengan berkesan semasa dalam perjalanan. Ingat, beg pakaian bukanlah pilihan yang sesuai untuk berkhemah. Sebagai gantinya, pergi dengan beg duffle untuk mengemas pakaian supaya anda dapat menampungnya dengan mudah di but atau di rak bumbung . Sentiasa letakkan barang yang anda tidak perlukan atau akses semasa perjalanan di bahagian bawah.

Barang-barang yang anda perlukan di sepanjang jalan atau segera setelah sampai di tapak perkhemahan harus berada di atas sehingga mudah diakses tanpa harus memindahkan barang-barang lain. Letakkan perkakas perkakas dan beg ransel di bahagian belakang platform rak bumbung sehingga anda dapat merebutnya dengan cepat dengan menginjak langkah belakang kenderaan.

5. Pastikan Beban Ringan

Kedua-dua atap dan rak atap kereta anda mempunyai kapasiti muatan tertentu. Cara paling selamat adalah tidak melebihi kapasiti muatan maksimum atap atau rak atap. Semasa pergi ke jalan raya, anda harus berhati-hati dengan beban di atas dan berpegang pada laluan mudah ketika melalui rintangan. Nilaikan keperluan semua barang yang anda dan keluarga anda bungkus untuk perjalanan perkhemahan.

Hapuskan barang yang tidak diperlukan untuk memastikan anda tidak melebihi kapasiti muatan maksimum rak bumbung. Juga, ingat, berat badan juga mempengaruhi jarak tempuh gas anda. Kenderaan yang lebih berat memerlukan lebih banyak tenaga untuk bergerak, oleh itu mengurangkan jarak tempuh gas secara keseluruhan.

Pemikiran Akhir

Setelah berjaya mengemas platform rak bumbung, pastikan untuk mengklik gambar susunan. Gambar dapat membantu anda mengemas dengan mudah semasa perjalanan pulang dan lain kali juga. Pasang gear yang diletakkan di rak bumbung dengan bantuan tali atau tali. Sekiranya anda memasang rak bumbung untuk pertama kalinya, pastikan bahawa anda tidak melebihi peringkat kapasiti muatan kereta anda. Lebih baik menurunkan tekanan tayar sedikit untuk menyerap lebam ketika memandu melalui rabung dengan beban teratas.