Semuanya bergerak begitu pantas sejak internet mengambil alih dunia dan kita sekarang berada di titik di mana sukar untuk membayangkan kehidupan tanpanya. Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai media sosial . Kembali pada tahun 2010, platform media sosial seperti Friendster dan Facebook adalah mengenai hubungan dengan rakan dan keluarga dalam talian. Sejak itu, semakin banyak orang yang bergabung dalam kehidupan dalam talian dan perniagaan melihat peluang untuk menggunakan media sosial sebagai bahagian pemasaran digital untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka.

Mengapa Media Sosial begitu Penting untuk Perniagaan Anda

Hari ini, telah berkembang begitu banyak sehingga perniagaan beralih ke media sosial untuk lebih banyak pendedahan dan ada juga yang mungkin mengatakan bahawa jika anda tidak menggunakan media sosial, anda kehilangan peluang besar. Media sosial sudah pasti beralih dari hanya menyiarkan dan berkongsi foto dan video, menjadi alat perniagaan yang benar-benar mendorong penjualan. Perhatikan bahawa ciri perniagaan ini percuma atau dengan harga yang rendah. Inilah sebabnya mengapa penting bagi perniagaan untuk masuk ke media sosial : mereka harus memanfaatkan kemungkinan yang dapat dilakukan seseorang tanpa melanggar bank.

Inilah yang boleh anda lakukan semasa menggunakan media sosial untuk perniagaan:

  • Tetap relevan

  • Kemas kini pelanggan anda

  • Bina hubungan dengan khalayak anda dengan membuat komuniti

  • Mempunyai akses ke analitik, demografi dan pandangan yang dapat membantu anda mengkaji pelanggan dan membuat keputusan

  • Tingkatkan perkhidmatan pelanggan

  • Laksanakan strategi kesedaran jenama

  • Menjana petunjuk dan lalu lintas

  • Memacu penjualan

  • Ketahui tabiat membeli-belah orang

Bermula

Terdapat banyak strategi media sosial yang gagal kerana fokus pada platform media sosial yang salah. Menceritakan strategi media sosial yang berkesan memerlukan masa, usaha dan banyak kajian. Untuk membantu anda memulakan, lihat 5 petua ini dalam memilih platform media sosial yang paling sesuai untuk anda.

  1. Tuliskan matlamat.

Penting untuk mengetahui apa yang anda mahu berlaku kerana ini membawa anda kepada percambahan fikiran CARA mewujudkannya. Setelah anda menyusun semua ini, anda akan mempunyai kriteria yang lebih jelas dalam memilih platform mana yang harus anda fokuskan, jenis kandungan apa yang harus anda buat, dan khalayak yang akan anda sasarkan. Adalah idea yang baik untuk mengajukan soalan seperti, "apakah kita akan menggunakan pendekatan B2B atau B2C ?" "Siapa khalayak sasaran kami?" dan "Apakah tujuan keseluruhan media sosial kami?"

  1. Tetapkan pilihan anda.

Dengan banyak platform untuk dipilih, semuanya bermula dari platform mana yang memiliki kemampuan untuk memberi anda pendedahan kepada khalayak yang BETUL. Sempitkannya ke platform terbaik yang sesuai dengan matlamat anda sehingga anda dapat yakin bahawa ia akan membantu anda mencapai objektif pemasaran anda. Ada pepatah yang mengatakan, " bekerja lebih pintar, tidak lebih sukar ." Daripada melakukan perkara yang mustahil dan hadir di SEMUA platform, ambil jalan tinggi dan fokus hanya pada jalan yang akan mendapat lalu lintas paling banyak.

Platform media sosial teratas dengan pengguna aktif bulanan tertinggi adalah Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest dan Tiktok.

  1. Cari tahu siapa khalayak anda.

Platform yang berbeza mempunyai khalayak yang berbeza. Ini bergantung pada minat, keutamaan, tujuan hidup dan perniagaan, dan pilihan orang. Setelah anda mengetahui siapa yang akan anda targetkan, langkah seterusnya akan lebih mudah dilakukan.

  1. Pergi ke mana orang berada.

Setiap tujuan perniagaan memasuki laman media sosial adalah untuk dapat berhubung dengan penonton mereka dengan cara terbaik. Pilih platform di mana orang paling banyak menghabiskan masa. Mereka tidak akan datang kepada anda; anda harus menghubungi mereka. Cari tahu ini melalui tinjauan pelanggan (anda mendengar secara langsung dari pelanggan), atau melalui laman media sosial itu sendiri. Maklumat ini juga dapat diperoleh melalui penyelidikan.

  1. Ketahui jenis kandungan yang anda buat.

Platform yang berbeza mempunyai pelbagai jenis kandungan. Youtube terbaik untuk video panjang, Instagram berfungsi dengan baik dengan foto dan Tiktok terbaik untuk video kurang dari 1 minit. Jenis kandungan bergantung pada industri tempat anda berada, jenama anda sebagai syarikat, dan khalayak sasaran anda. Beberapa jenis kandungan termasuk foto, video, catatan blog, webinar, podcast, testimoni, kandungan buatan pengguna, ulasan, dan banyak lagi.

Oleh itu, adalah baik untuk mengetahui mengenai Kategori Media Sosial. Mengetahui pelbagai kategori akan membawa anda lebih dekat ke platform terbaik untuk anda.

  • Rangkaian Sosial - Untuk berhubung dengan orang seperti Facebook, Twitter dan LinkedIn
  • Rangkaian Perkongsian Media - Untuk berkongsi foto dan video seperti Twitter, Instagram, Snapchat dan Youtube
  • Forum Perbincangan - Untuk berkongsi berita, fakta, idea dan pendapat seperti Reddit, Quora dan Digg
  • Rangkaian Penyusunan Kandungan - Untuk menemui, menanda buku dan berkongsi kandungan baru seperti Pinterest dan Flipboard -
  • Rangkaian Blogging dan Penerbitan - Untuk menerbitkan kandungan melalui kandungan teks panjang seperti Wordpress dan Tumblr
  • Rangkaian Belanja Sosial - Untuk membeli-belah dalam talian, temui trend dan jenama seperti Etsy
  • Rangkaian Ulasan Pengguna - Untuk mengkaji dan berkongsi maklumat mengenai jenama, produk / perkhidmatan dan tempat seperti Yelp, Zomato dan TripAdvisor

Platform Media Sosial Terbaik untuk Perniagaan

Setelah anda mengetahui semuanya, sudah tiba masanya untuk menyemak semua platform dalam senarai anda dan mempelajarinya satu persatu untuk melihat apakah ia sesuai dengan matlamat anda. Periksa pengguna bulanan aktif mereka, jenis kandungan terbaik untuk platform itu, ciri perniagaan, demografi khalayak, yuran, dan lain-lain. Untuk menjadikan sesuatu lebih mudah untuk anda putuskan, kami telah membuat senarai platform media sosial yang berbeza dan sedikit latar belakang mengenai masing-masing.

Facebook

Facebook dianggap sebagai rangkaian paling popular dengan lebih dari 1.4 bilion pengguna dan lebih dari 900 juta pengguna aktif setiap hari. Semua jenis kandungan boleh diterbitkan di sini, dan mempunyai pusat iklan yang sangat disesuaikan dan ciri perniagaan lain. Anda akan dapat mempromosikan jenama anda kepada banyak orang dan menyasarkan khalayak yang kemungkinan besar berminat dengan jenama anda. Bukan hanya itu, perniagaan dapat memanfaatkan jumlah orang di Facebook dengan mewujudkan komuniti individu yang berpikiran sama. Ini mempersempit khalayak anda kepada mereka yang paling berminat dengan jenama anda dan kemungkinan besar akan terlibat dengan apa yang anda tawarkan. Dari segi perkhidmatan pelanggan, Facebook juga merupakan kaedah yang baik untuk menghubungkan atau menghiburkan pelanggan anda dan mendengar apa yang mereka katakan.

Ringkasnya, Facebook bagus untuk pendedahan, pelbagai kandungan, membina hubungan, menjana petunjuk, mendorong penjualan dan menawarkan pandangan dan analitik yang hebat.

Twitter

Twitter lebih memfokuskan kepada ketidakdekatan dan keterlibatan. Apa yang membuat twitter berbeza dari semua rangkaian sosial lain ialah jenama dan pengguna mempunyai perkara yang sama: komunikasi ringkas. Sebab mengapa ramai orang suka menggunakan twitter adalah kerana memfokus pada kandungan teks yang pendek dan mudah dicerna. Ini berfungsi dengan segera seperti kemas kini harian, pengumuman tiba-tiba, berita terkini dan maklumat lain.

Sebab lain mengapa Twitter sangat bagus untuk pertunangan adalah kerana kepelbagaian penontonnya. Terdapat banyak pengguna dari pelbagai lapisan masyarakat yang menjadikan mereka khalayak yang unik. Salah satu kaedah untuk mengkaji pengguna adalah melalui tweet, retweet, hashtag dan perkongsian mereka. Dengan Twitter, mudah untuk kekal relevan selagi anda menjalankan tugas dengan kerap melakukan tweet.

Instagram

! [] (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Instagram-normal.png)

Instagram adalah aplikasi media sosial berkongsi foto dan video dengan lebih dari 3 bilion pengguna. Di sini anda boleh berkongsi pelbagai jenis kandungan seperti foto, video, cerita dan video langsung. Baru-baru ini ia melancarkan lebih banyak ciri kandungan seperti IGTV Video dan Panduan. Instagram telah menjadi media pemasaran media sosial untuk perniagaan kecil dan bahkan jenama besar untuk menjangkau khalayak sasaran mereka dan berkembang secara organik. Terdapat 800 juta-1 bilion pengguna aktif bulanan dan kebanyakan mereka mengunjungi platform ini setiap hari dan mengikuti sekurang-kurangnya satu akaun perniagaan.

Instagram menduduki tempat pertama dalam hal kandungan visual, inilah sebab mengapa pemasar selalu menaikkan permainan kerana estetika adalah apa yang dimaksudkan dengan Instagram. Setelah mengeposkan kandungan, anda mungkin juga menggunakan ciri perniagaan di Instagram atau menghubungi mikro-influencer untuk membantu anda meningkatkan pemasaran media sosial anda ke tahap berikutnya.

Ringkasnya, Instagram juga merupakan platform yang sangat baik kerana kandungannya berdasarkan media dengan kadar penglibatan yang tinggi yang juga membawa kepada kadar penukaran yang tinggi. Ini bagus untuk kesedaran jenama, pertumbuhan organik, penghasilan plumbum dan penjualan, dan mendapatkan pandangan.

LinkedIn

Sekiranya kita membandingkan menetapkan platform media sosial ke tempat yang berbeza dalam kehidupan nyata, LinkedIn akan menjadi pejabat. Ia adalah rangkaian sosial yang berkaitan dengan perniagaan dengan individu yang berpikiran sama. Orang-orang ini mengutamakan pertumbuhan perniagaan dan tujuan hidup mereka, sehingga menjadikan platform ini yang terbaik untuk kandungan editorial, perniagaan dan berorientasikan kerjaya. Orang di sini adalah pemimpin, pemengaruh, pemasar dan pencari kerja yang berfikiran berjaya. LinkedIn dibuat khas untuk rangkaian profesional.

Menurut Eventige , “LinkedIn mempunyai 61 juta orang yang berpengaruh di peringkat kanan dan 40 juta daripadanya adalah pembuat keputusan. Terdapat 87 juta milenium, dan 11 juta daripadanya adalah pembuat keputusan. Ini adalah platform yang semata-mata untuk perniagaan. Apa-apa perkara peribadi mesti disiarkan di tempat lain. Seperti Instagram, pemasaran influencer juga dapat diterapkan di LinkedIn. Walau bagaimanapun, para penggiat di sini mempromosikan diri mereka sebagai pemikir, pemimpin dan inovator yang mengembangkan khalayak sasaran mereka dengan menyiarkan kandungan yang bermaklumat dan boleh dipercayai baik itu video, catatan panjang atau foto.

LinkedIn bukan sahaja bermanfaat untuk anda sebagai jenama, tetapi juga untuk pembeli B2B untuk mengenali anda. Dengan cara ini anda dapat menjangkau khalayak sasaran anda, tetapi juga memiliki peluang untuk mengembangkan bisnis anda.

Pinterest

Pinterest adalah platform media sosial berasaskan gambar di mana jenama dapat mempromosikan produk dan perkhidmatan mereka, sementara pengguna dapat meneroka trend, mengetahui trend dan menyematkan apa yang mereka suka di papan buletin maya mereka. Ini adalah platform yang dianggap sebagai alat penjualan yang sangat berkesan untuk perniagaan dalam talian. Banyak orang beralih ke Pinterest untuk meneliti produk dan mencari inspirasi, sebab itulah platform yang disyorkan untuk perniagaan eCommerce. Kirimkan gambar yang menarik secara visual di sini, gunakan kata kunci yang betul, dan sertakan pautan untuk mengarahkannya ke laman web anda.

Dengan cara ini, anda mendapat pendedahan, meningkatkan lalu lintas dan menghasilkan petunjuk. Pastikan anda mempunyai banyak pengikut dan gunakan butang beli kerana ini membawa kepada kesedaran jenama yang lebih besar dan mendapatkan petunjuk penjualan dengan lebih cepat. Caranya di sini adalah memberi tumpuan kepada kualiti, kekerapan dan ketekalan. Fikirkan Pinterest sebagai komuniti bersemangat yang mencari idea untuk projek seterusnya. Beri mereka inspirasi yang mereka perlukan dengan mengepos secara berkala.

Ringkasnya, Pinterest adalah platform masuk untuk pembeli dan jenama eCommerce. Sekiranya anda mempunyai matlamat yang berpusat pada penjualan, Pinterest adalah jalan yang tepat.

Tik tok

! [] (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/Tiktok.jpg)

Tiktok telah lama wujud tetapi ia hanya pada 2019-2020 ketika menjadi aplikasi kedua yang paling banyak dimuat turun. Ini adalah kebaikan untuk jenama kerana lebih banyak pengguna bermaksud ada lebih banyak peluang untuk jenama mengembangkan perniagaan mereka menggunakan platform ini.

Ia dianggap sebagai platform media sosial pertama yang menggabungkan ciri-ciri platform media sosial yang lain. Seperti Youtube, keseluruhannya terdiri daripada video. Seperti Facebook, Twitter dan Instagram, anda menavigasi umpan dari banyak catatan yang berbeza. Seperti Netflix, ia mempunyai mod default untuk menemui kandungan melalui algoritma cadangan. Seperti Snapchat dan Instagram, seseorang hanya dapat menghasilkan menggunakan telefon bimbit. Oleh itu, ia melayani penonton yang lebih muda kerana sifat aplikasinya dan keseluruhan konsep Tiktok.

Sebagai jenama yang mempromosikan perniagaan anda, buat demonstrasi video yang menyeronokkan mengenai produk anda, lancarkan cabaran hashtag, bekerjasama dengan pemberi pengaruh Tiktok, dan gunakan iklan Tiktok untuk keuntungan anda. Seperti Facebook, Tiktok juga menawarkan penargetan khusus untuk anda menjangkau khalayak yang tepat.

Pemikiran Akhir

Pemasaran Kandungan tidak pernah begitu pelbagai, menyeronokkan dan kreatif. Oleh itu, manfaatkan semua platform media sosial untuk perniagaan anda, dan anda akan berkembang melebihi jangkaan anda. Anda tidak mahu kehilangan semua peluang ini, bukan?