Fesyen adalah artikulasi bergaya yang terkenal pada waktu dan tempat tertentu dan dalam suasana tertentu, terutama dalam pakaian, kasut, dan cara hidup, hiasan, kosmetik, potongan rambut, dan bahagian badan. Walaupun corak secara teratur menunjukkan artikulasi menarik yang luar biasa dan sering bertahan lebih pendek daripada satu musim, gaya adalah artikulasi yang tidak dapat dipisahkan dan dipegang oleh industri yang umumnya melekat pada musim dan koleksi reka bentuk. Fesyen adalah artikulasi yang terus berjalan sepanjang musim dan sering dikaitkan dengan perkembangan sosial dan penanda sosial, gambar, kelas, dan budaya.

Apa itu Fesyen?

Seperti yang ditunjukkan oleh humanis Pierre Bourdieu, gaya mengisyaratkan "trend paling popular, perbezaan paling baru." Walaupun mereka digunakan secara berkala, istilah fesyen berbeza dari pakaian dan pakaian, di mana perkara pertama yang digambarkan adalah bahan dan artikel pakaian khusus, walaupun yang kedua telah diserahkan ke fakulti luar biasa seperti pakaian mewah atau pakaian penyamaran . Fesyen agak menggambarkan kerangka sosial dan sekilas yang "menggerakkan" pakaian sebagai penanda sosial dalam waktu dan suasana tertentu.

Ringkasan: Ini menerangkan apa sebenarnya maksud fesyen dan definisi fesyen yang sebenarnya. Bagaimana ia digunakan dan bagaimana seseorang menilai orang yang mempunyai fesyen yang baik atau buruk ...

Fesyen 80-an

Fesyen tahun 1980-an memberikan penekanan yang besar pada pakaian dan gaya tambahan yang mahal. Pakaian pada umumnya akan kelihatan cemerlang dan jelas. Wanita menyampaikan gambar kekayaan dan prestasi melalui perhiasan pakaian berkilat, misalnya, kancing emas palsu yang sangat besar, perhiasan kepingan mutiara, dan pakaian yang diikat dengan manik-manik dan batu berharga. Reka bentuk Punk dimulakan sebagai tindak balas terhadap perkembangan non-konformis pada dekad-dekad sebelumnya dan perkiraan realis dekad semasa. Bahagian utama dekad ini cukup disetujui dalam pertentangan dengan separuh berikutnya, yang merupakan titik di mana rancangan bayangan tahun 1980-an terkenal menjadi terkenal.

Rambut pada tahun 1980-an biasanya sangat besar, bergelombang, cantik dan bergaya. Rangkaian menunjukkan seperti Dinasti dinaikkan pangkat yang tinggi kelantangan bouffant dan bergaya gambar yang berkaitan dengannya. Wanita dari tahun 1980-an mengenakan kosmetik yang hebat dan hebat . Gaya biasa pada tahun 1980-an terdiri daripada bibir berwarna terang, bulu mata kusam dan tebal, dan pipi merah jambu atau merah.

Trend Fesyen Popular Pada 80-an

Tahun 80an dikenali dengan berkesan. Ini adalah tempat asal corak pilihan anda. Dekad yang menakjubkan ini termasuk muzik cepat, kenderaan bertenaga, TV di setiap rumah, dan bahan baru yang mengubah dunia. 80-an adalah sesuatu yang bertentangan dengan melelahkan dalam semua yang mereka lakukan. Dari nada di radio hingga rambut di kepala orang, semuanya sedikit lebih kuat .

-Bulu Besar

Rambut besar adalah tatanan rambut yang menggarisbawahi kelantangan yang sangat besar atau rambut yang digayakan , terutama apabila gaya tersebut menyebabkan rambut melibatkan banyak ruang di atas dan di sekitar kepala. Tanda "rambut besar" untuk gaya seperti itu dimulai pada akhir tahun 1970-an, ketika gaya ini mulai terkenal. Gaya yang sebanding telah menjadi popular pada masa yang berlainan dalam sejarah

-Spandeks

Pencetus gaya melintasi wilayah hiburan dan permainan dan menunjukkan Spandex sebagai tekstur untuk reka bentuk biasa di majalah terkenal hari ini pada tahun 80-an. Spandex sangat terkenal dan berubah menjadi pakaian biasa pakaian biasa, misalnya, pakaian renang , celana pendek, rok, triko, pantyhose nilon, tali pinggang, celana pendek, dan celana sanggur.

-Jeans koyak

Pada tahun 1980-an, tidak pernah berlaku sebelumnya bagi individu untuk dilihat memakai seluar koyak. Ini adalah salah satu sebab bahawa anda tidak akan melihat sedikit hari ini, tetapi untuk beberapa waktu ia adalah perkara yang perlu dipakai. Seluar boleh dibeli hingga kini terkoyak, atau anda boleh mencederakannya sendiri, selagi jurangnya besar, anda boleh menanggalkan seluar jeans anda. Madonna, Jon Bon Jovi dan Michael Jackson untuk memberikan beberapa contoh, dilihat memakai seluar koyak, yang membantu mereka menjadi arus perdana di seluruh tempat. Anak-anak dan orang dewasa muda dari mana-mana usia dengan senang hati mengenakan seluar yang kelihatan seperti robek walaupun mereka mengalami masa-masa yang lebih menjanjikan, namun sepertinya kelihatan keren.

-Pakaian sut dan Baju Lacey

Satu corak gaya yang menjerit "wanita muda kekuatan" adalah pakaian terkenal tahun 80-an. Seperti yang ditunjukkan oleh Marlen Komar di Bustle, pakaian wanita telah ada sejak tahun 1910-an dan tuksedo dibuat oleh Yves Saint Laurent pada tahun 1966, namun selama dekad 80-an itulah pakaian pemaksa berubah menjadi gambaran yang terkenal dari wanita yang luar biasa, ketua wanita. Pendakap bahu dan kepingan yang lebih besar daripada biasa memberikan sut itu kelihatan padat. Jelas, ia tidak selalu dipuji. Butuh beberapa waktu untuk menyesuaikan diri dengan individu untuk melepaskan mentaliti bahawa " pakaian sesuai untuk lelaki".

Walaupun pakaian kuasa mengguncang kualiti hak wanita, kemeja renda, mengguncang pembebasan wanita dengan cara yang rapuh namun memungkinkan. Maksudnya, anda tidak boleh menolak bahawa simbol bintang pop tahun 80-an Madonna tidak memakai baju kemeja (yang biasanya dikenali dengan gaya girly) dengan cara rock paling bawah tanah. Ia adalah biasa untuk melihat Madonna memakai terang baju trim dengan kot dan sarung tangan. Sebenarnya, dia sering memakai segalanya: sarung tangan, tali rambut, kaus kaki, dan skirt. Tidak ada yang tidak dijangka bahawa kemeja reben akan menjadi corak utama wanita dalam dekad ini kerana Madonna sendiri pada ketika itu sangat menarik.

-Leg Lebih Panas

Penghangat kaki adalah penutup untuk bahagian bawah kaki, seperti stoking tetapi lebih tebal dan hampir tidak berkaki. Penghangat kaki dipakai untuk memastikan kaki bawah tetap hangat dalam iklim yang lebih sejuk. Mereka boleh berbentuk lengan bulat, balutan tekstur panjang, atau potongan kulit atau tekstur asas yang diikat di betis. Mereka digunakan dalam beberapa latihan dan sukan di luar termasuk berbasikal, bola sepak, hoki, pendakian, luncur ais, dan bergerak. Mereka digunakan sebagai pakaian tarian oleh tarian yang berseni dan seniman teladan yang lain untuk menjaga agar otot kaki tetap hangat dan mencegah terjadinya meremas atau luka otot yang lain. Biasanya dijahit dari bulu domba yang tidak diubah, variasi masa kini biasanya terbuat dari kapas, filamen rekayasa, atau keduanya. Sebilangannya diperbuat daripada bahan yang berbeza.

- Seluar jeans dengan pinggang tinggi

Pendakian beberapa seluar adalah salah satu komponen terpenting yang dicari individu sebelum membuat pembelian. Seluar berpinggang tinggi telah menjadi arus perdana selama bertahun-tahun sekarang terutamanya dengan perkembangan pakaian vintaj yang berterusan di mana seluar selalunya mempunyai struktur tinggi. Seluar ini boleh dipuji dan kelihatan moden dan boleh berfungsi dengan bentuk dan saiz apa pun. Jeans yang berpinggang tinggi sebelumnya menjadi gaya ketika pembuat denim Levi memberikan seluar untuk wanita yang mengambil gambar di darat dan di barisan pengeluaran untuk latihan perang pada tahun 1940-an. Pada saat 1950-an muncul dan seluar mulai bergaya pencakar langit masih terkenal kerana sesuai dengan wanita di beberapa tempat dan menonjolkan bentuknya. Ketika Marilyn Monroe tampil dalam filem 'The Misfits' pada tahun 1961, dia dapat dilihat mengenakan seluar dengan pinggang tinggi dengan tali pinggang dan menjaga kemeja, penampilan yang masih menjadi arus utama wanita pada masa kini. Ketenaran Jean kabur pada tahun 1960-an untuk membuka jalan untuk artikel pakaian reka bentuk tinggi baru namun pada tahun 1970-an setiap orang mempunyai pasangan! Ringer base jean terkenal sebagai barang terkenal pada tahun 70an dan dipakai oleh dua orang. Berpinggang tinggi dan ketat di bahagian kepala seluar mula meletus dari bawah lutut dan berulang kali individu akan meletakkan papan tekstur tambahan di dalamnya untuk menjadikannya lebih luas .

-Neon Colours

Tahun 80-an terkenal dengan pakaian yang cemerlang, dan tidak ada yang lebih cantik daripada neon. Beberapa masa yang lalu, tints paling terkenal adalah seperti highlighters -brilliant kuning, oren, hijau, dan merah jambu. Individu yang selesa akan memakai pakaian pemanasan atau atasan dan atasan dalam merancang warna neon. Hari ini lalat neon kembali mengikut corak. Anda boleh bermula dengan sesuatu yang asas seperti tali pinggang atau kasut . Atau sebaliknya, dapatkan pakaian seperti ASOS CURVE Neon Lace Asymmetric Hem Midi Dress ini. Tiba-tiba ia menyelinap dalam warna merah jambu panas dan bahkan mempunyai lebih banyak gaya untuk gaya 80-an dengan cetakan panther, pendakap bahu, dan panjang midi. Jauhkan sisa penampilan anda asas dan terkini agar tidak berlaku terlalu banyak pada tahun 1980an, atau hasilkan dan tarik keluar semua perhentian.

-Mullet

Mullet adalah potongan rambut yang pendek di bahagian depan dan sisi dan panjang di belakang. Mullet dimanfaatkan oleh demigod Rod Stewart, David Bowie, Andy Mackay dari Roxy Music , dan Paul McCartney sejak pertengahan 1970-an. Puncak ketenaran mullet di daratan Eropa 1980-an telah digambarkan sebagai "zaman nyanyian Karpet Flokati Swedia bertinta". Di Amerika Serikat tahun 1980-an, mullet mendapat arus utama dalam budaya lesbian, di mana ia digunakan sebagai kaedah untuk mengenali diri sebagai individu dari budaya itu di tempat terbuka. Ringkasan: Perenggan berikut di atas memberitahu kita trend utama yang cukup popular dan terkenal pada abad 80-an.

Kesimpulannya

1980-an adalah dekad gaya, warna , dan siluet yang berani dan menumpuk rambut berkerut. Dengan trend mulai dari pakaian ketat dan jaket biker hingga blazer besar dan rok poof, dan ikon gaya mulai dari Joan Jett hingga Joan Collins, itu adalah salah satu dekad fesyen paling eklektik .

SOALAN YANG BANYAK DITANYA

Bagaimana anda berpakaian pada tahun 80-an?

Beberapa item khas tahun 80-an yang perlu dicari secara khusus ialah jaket Ahli, seluar parasut, seluar jeans yang dicuci atau dicelup dengan asid, kemeja dengan logo besar di atasnya, rok mini, penghangat kaki, seluar regangan dengan sanggur, jaket sehelai, dan jaket denim. Cari bahan yang popular pada tahun 80-an.

Mengapa nostalgia tahun 80-an begitu popular?

Kerana Budaya Pop bersifat kitaran, anak-anak tahun 80-an adalah anak-anak boomer dan ini menyebabkan timbulnya garis mainan dan kartun, kelahiran permainan video dan sebagainya. Kanak-kanak tahun 80an membesar, mendapat pekerjaan dan mula menjadi pencipta. Oleh itu, mereka mengembalikan harta yang mereka gemari.

Bagaimana anda berpakaian 80-an dengan pakaian biasa?

Bahagian atas yang besar di mana-mana pada tahun 80-an. Cubalah baju sejuk besar, t-shirt raksasa yang dipakai di atas legging, atau sweater berwarna cerah di pinggang dengan tali pinggang yang mencolok. Bahagian atas yang terlalu besar juga sangat senang didapati.

Apa yang popular pada tahun 80-an?

Apabila anda memikirkan apa yang popular pada tahun 80-an, selain rancangan dan filem TV yang ikonik, dekad ini penuh dengan fesyen pelik dan indah seperti Koosh Balls, Shoulder Pads, Hacky Sacks, Parachute Pants, MUSCLE Men dan banyak lagi! Selalunya dibuat dari 'jeli' dan berwarna cerah.

1 Suka