U di universiti diartikulasikan dengan bunyi 'u' panjang yang terdengar seperti 'yew' dan disusun sebagai j dalam set huruf fonetik . Sejauh ini, walaupun hurufnya adalah vokal, tidak diartikulasikan seperti huruf di 'universiti' kerana tidak mempunyai suara vokal. Oleh itu, kami mengatakan 'universiti'.

Bahasa berjalan sebelum mengarang. Bukan sebaliknya .

Peraturan bahasa adalah (biasanya) seperti berikut:

• 'a' sebelum bunyi konsonan.

• 'an' sebelum bunyi vokal.

The 'n' membuat perpanjangan antara dua bunyi vokal .

'U' di universiti mempunyai bunyi konsonan 'y': "yooniversity"

  • Oleh itu, ia adalah 'universiti'.

  • Anda tidak dapat membayangkan bagaimana rasanya jika " universiti " diartikulasikan seperti "rutin". Kami juga mengatakan "hari yang membosankan."

  • Nasib baik bagi penutur bahasa Inggeris bukan tempatan, keputusan artikel sangat bersimpati. Sebagai peraturan, individu tidak akan melihat sekiranya anda membuat pilihan yang tidak dapat diterima. Dalam beberapa kes, anda tidak mengambil perhatian!

Contohnya:

• "Dia menunggang gajah " mungkin tidak akan diperhatikan. Bunyi vokal dapat dikaburkan bersama, sehingga tidak dapat dilihat sepenuhnya.

• Dalam bahasa Inggeris Amerika yang sebenar, artikel 'a' sering tidak terdengar seperti "ay". Mungkin, kedengarannya seperti "eh".

• "Dia menunggang gajah." Ini terdengar sangat tipikal.

• "Dia menunggang singa," ini jauh lebih dapat dilihat .

• "Dia menunggang singa ".

• Ini akan terdengar agak kurang baik, namun akan segera dilihat.

Saya ingat kritikan baru ini untuk bunyi "uh", untuk menunjukkan suara "ground center". Bunyi "uh" yang dibuat oleh penutur bahasa Inggeris ini cuba menghubungkan lubang konsonan vokal di mana pembesar suara tidak pasti apa yang sesuai. Yang merupakan sebab anda mendengar ia begitu kerap dalam seperti cara bahasa Inggeris Amerika.

Pendek kata, ia bukanlah sesuatu yang perlu dititikberatkan . Ini adalah sesuatu yang anda gemari. Juga, sekiranya anda hanya menulis bahasa Inggeris (dan tidak pernah mempertimbangkan bunyi yang asli), anda akan memutuskan keputusan yang tepat lebih kerap daripada tidak berpeluang anda mematuhi peraturan bahasa bergantung pada apakah huruf adalah huruf vokal atau konsonan.

Peraturan huruf vokal

Anda boleh mendorong kemampuan anda untuk menjadi ejaan yang unggul. Fahami bahawa mencari cara mengeja adalah kitaran yang jarang selesai. Ejaan adalah sesuatu yang perlu difokuskan oleh semua orang dan terus berusaha.

PERATURAN Ejaan ASAS

Peraturan Vokal Pendek:

Titik apabila kata-kata suku kata mempunyai vokal di tengahnya, vokal biasanya mempunyai bunyi pendek. Model: kucing, anjing, lelaki, topi, ibu, ayah, mendapat. Jika huruf vokal adalah huruf f, l, atau s, huruf ini sering digandakan. Model: kakitangan, bola.

Dua Vokal Bersama:

Titik apabila dua vokal saling berdekatan, vokal utama biasanya panjang (bunyinya setara dengan bunyi huruf) dan vokal yang seterusnya adalah sunyi. Model: daging, tempat duduk, polos, hujan lebat, kambing, jalan, berbohong, pai.

Corak Vokal-Konsonan-e:

Titik apabila kata pendek, atau suku kata terakhir dari kata yang lebih panjang, selesai dalam contoh ini - konsonan vokal -e, maka, pada ketika itu huruf vokal utama biasanya panjang dan e adalah sunyi. Model: tempat, kek, tikus, suara, tenang.

Y selagi saya:

Huruf y mengeluarkan bunyi panjang I ketika sampai pada akhir kata pendek yang tidak mempunyai vokal lain. Model: menangis, cubaan, saya, terbang, oleh, halo.

Y sebagai E yang panjang:

Titik ketika y atau ey menutup kata dalam suku kata yang tidak dapat dikenal pasti, y mempunyai bunyi panjang e. Model: wang tunai, nektar, banyak, kunci, pandai.

Saya sebelum E:

Karang I sebelum e apabila bunyi panjang e selain huruf c. Model: mengurangkan, menolong, menenangkan. Apabila ada ac sebelumnya, maka, pada saat itu adalah: penerimaan, get, atap, tipu, bayangkan.

E sebelum saya:

Karang e sebelum saya apabila bunyi panjang a. Model: berat, kargo, peraturan. Pendekatan lain untuk mengingat ini adalah: "Saya sebelum e selain selepas c, atau ketika terdengar seperti di jiran dan alat ukur." Apabila campuran ie / ei tidak diartikulasikan, ia biasanya dieja.

Oi atau Oy:

Gunakan oi dalam perkataan dan gunakan oy hingga akhir kata . Model: gelembung, tanah, tempat kerja, kanak-kanak, mainan.

Ou atau Ow:

Gunakan ou dalam perkataan dan gunakan ow hingga akhir kata selain yang berakhiran n atau d. Model: tetikus, rumah, ditemui, pasang, dapatkan, lajur, lempar, gagak.

Konsonan Berganda:

Pada titik ketika b, d, g, m, n, atau p muncul setelah vokal pendek dalam satu perkataan dengan dua suku kata, dua kali ganda konsonan. Model: kelinci, cara, pisau, standard, pemain dram.

Bunyi ch:

Menjelang permulaan perkataan, gunakan ch. Menjelang akhir perkataan, gunakan tch. Apabila bunyi ch diekori oleh ure atau zarah , gunakan t. Model: memilih, juara, menonton, mendapatkan, bergambar, menggembirakan.

Peraturan Akhiran dan Infleksi

Perkataan selesai dengan tenang:

Jatuhkan e sebelum menambahkan akhiran yang bermula dengan huruf vokal: state, express; suka, penyayang.

Simpan e apabila akhiran bermula dengan konsonan :

menyatakan, artikulasi; gunakan, berharga.

Apabila y adalah huruf terakhir dalam satu perkataan dan y itu sebelumnya ditolak oleh konsonan,

tukar y ke I sebelum menambahkan akhiran selain dari yang bermula dengan y: megah, indah; goreng, goreng; wanita, wanita.

Semasa membingkai jamak dari kata yang ditutup dengan ay yang sebelumnya diucapkan oleh vokal,

tambah s: mainan, mainan; monyet, monyet.

Apabila perkataan satu suku kata ditutup dalam konsonan sebelumnya dengan satu vokal,

dua kali ganda konsonan terakhir sebelum menambahkan akhiran yang bermula dengan vokal. Ini juga disebut peraturan 1-1-1, iaitu, satu suku kata, satu konsonan, satu vokal! Model: kelawar, pemukul, pemukul, pemukul.

Apabila perkataan berbilang suku kata ditutup dalam konsonan yang sebelumnya diucapkan oleh satu vokal, dan suku kata terakhir ditekankan

peraturan serupa tetap berterusan — dua kali ganda konsonan terakhir. Model: kawalan, terkawal; mulakan, mulakan.

Apabila suku kata terakhir tidak mempunyai sorotan akhir

disukai, dan kadang-kadang diperlukan, bahawa anda TIDAK dua kali ganda konsonan. Model: pusat, berpusat; cinta, dipuja.

Terangkan secara ringkas semua peraturan vokal fonetik

Pada saat kanak-kanak dan orang dewasa mengetahui cara membaca dengan teliti, mereka mengaitkan bagaimana kata-kata terdengar dengan bagaimana bunyi itu ditangani dengan huruf. Bimbingan fonik membantu menjadikan persatuan tersebut.

  • Panduan fonik juga menunjukkan contoh ejaan dan peraturan ejaan. Ia memberi arahan mengenai potongan perkataan yang disebut suku kata. Mempelajari contoh suku kata yang normal dapat membantu orang menjadi perusuh dan ejaan yang lebih baik.

Untuk berkembang baik dalam membaca dan mengeja , berikut adalah 15 peraturan penting yang perlu diketahui:

1. Vokal dalam suku kata

Setiap suku kata setiap perkataan tidak boleh mempunyai kurang dari satu bunyi vokal. Vokal dapat tetap menyendiri dalam suku kata, seperti pada unit dan makhluk. Ia juga dapat dikelilingi oleh konsonan, seperti aliran, serbet, dan luar biasa.

2. Vokal pendek dan panjang

Vokal dapat mengeluarkan pelbagai bunyi. Bunyi yang mereka buat bergantung pada tempat mereka berada dalam satu perkataan. Contohnya, adakah vokal diikuti oleh konsonan? Ini menentukan sama ada vokal itu mengeluarkan bunyi pendek atau panjang: go versus got, dia versus shed, howdy versus dia.

  • Apabila hanya terdapat satu vokal dalam suku kata dan dibunyikan oleh suatu tempat di sekitar satu konsonan, vokal biasanya mengeluarkan bunyi pendeknya. Model ingat untuk, kesemutan, maskot, dan Wisconsin. Contoh ini dikenali sebagai "suku kata tertutup" berdasarkan fakta bahawa konsonan "menutup" bunyi vokal pendek.

  • Apabila hanya ada satu vokal dan menjelang akhir suku kata, vokal itu mengeluarkan suara panjang, seperti pada dia dan banjo. Contoh ini disebut "suku kata terbuka."

3. Tenang e

Pada titik ketika e adalah huruf terakhir dalam satu kata, dan hanya ada satu vokal yang lain dalam suku kata itu, vokal utama pada suku kata itu biasanya panjang dan e adalah senyap, seperti dalam kesepakatan dan di sisi. Contoh suku kata ini ditetapkan sebagai "vokal-konsonan-e."

  • Sebilangan pengajar menganggap ini sebagai peraturan "e tenang". Sebilangan menganggapnya sebagai aturan "pesona e". E memberikan semua keupayaannya untuk vokal berikutnya dan menjadikan vokal itu menggunakan bunyi panjangnya ("katakanlah

s nama ").

4. Campuran konsonan dan digraf

Digraph adalah perkataan yang berlebihan untuk dua huruf yang menangani satu bunyi. Dalam digraf yang dibuat daripada konsonan, kedua konsonan tersebut bekerjasama untuk membentuk bunyi yang lain. Model merangkumi bab, pengangkutan, mungil, ajaib, dan gambar. Campuran konsonan adalah unik. Perhimpunan sekurang-kurangnya dua konsonan ini bekerjasama. Walau bagaimanapun, berbeza dengan digraf, bunyi masing-masing dapat didengar ketika mereka bercampur. Model menggabungkan moluska, pegangan, dan bersih.

5. Digraf vokal

Dalam digraf vokal, dua vokal bersebelahan antara satu sama lain. Vokal utama panjang dan menyebut namanya. Vokal berikutnya adalah sunyi, seperti di perahu, cat, dan pantai.

  • Sesekali, dua vokal bekerjasama untuk membunyikan suara yang lain. Ini dikenali sebagai diphthong. Model menggabungkan awan dan gelembung.

6. Vokal terkawal R

Pada titik ketika suku kata mempunyai vokal yang diekori oleh r, vokal tersebut "dikendalikan" oleh r dan mengeluarkan suara lain. Model merangkumi kenderaan, burung, kuman, struktur, dan kecederaan. Peraturan ini sekarang dan kemudian disebut "bossy r" mengingat fakta bahawa r "pengurus" vokal untuk mengeluarkan suara lain.

7. Bunyi "schwa"

Mana-mana vokal boleh membuat bunyi schwa; kedengarannya lemah uh atau ih. Perkataan seperti dari dan terakhir mempunyai bunyi schwa. Beberapa perkataan mempunyai lebih dari satu suara schwa, mirip dengan loteng dan pisang. Ini adalah bunyi yang paling dikenali dalam bahasa Inggeris.

8. c halus dan keras c, dan g halus dan keras g

Pada titik ketika huruf c ditelusuri oleh vokal e, I, atau y, sebahagian besarnya mengeluarkan suaranya yang halus. Contohnya ialah sen, karnival, dan twister. Dengan huruf vokal yang berbeza, huruf c mengeluarkan suara yang keras, seperti pada kucing dan ranjang.

Lebih-lebih lagi, apabila huruf g ditelusuri oleh huruf vokal e, I, atau y, biasanya bunyi suaranya halus. Contohnya adalah gel, monster, dan pusat latihan. Dengan huruf vokal yang berbeza, huruf g mengeluarkan suara yang keras, seperti gas, gorila, dan yogurt.

9. Peraturan "fszl" (misfire)

Huruf f, s, z, dan l biasanya dikalikan menjelang akhir kata satu suku kata dengan segera mengikuti vokal pendek. Model menggabungkan barang, rumput, bulu, dan cangkang. Pengecualian merangkumi ujian dan pengangkutan.

10. Selesaikan dengan k atau ck

Pada saat perkataan satu suku kata ditutup dengan bunyi / k / dengan cepat mengikuti vokal pendek, biasanya dieja dengan huruf ck, seperti pada itik dan aksi. Apabila bunyi / k / mengikuti bunyi konsonan, vokal panjang, atau diphthong, biasanya dieja dengan k, seperti pada tugas, kue, percikan, dan burung buas.

11. Suara / j / dan bunyi / ch /

Dalam kata satu suku kata, ketika suara / j / suara segera mengikuti vokal pendek, ia dieja seperti dalam pengenalpastian, dukungan, peluasan, mengelak, dan smear. (D "memastikan" vokal dari aturan "sihir e".)

Dalam kata satu suku kata, apabila suara / ch / segera mengikuti vokal pendek, biasanya dieja seperti di get, bawa, kencangkan, smear, dan pegang. Pengecualian untuk peraturan ini adalah, banyak, kaya, dan mana.

12. Jatuhkan e dengan

Pada titik ketika kata-kata diakhiri dengan e yang tenang, turunkan e sebelum penambahan. Model: basikal / trekking, memberi / memberi, dan mengelakkan / mengelak. Peraturan ini juga berlaku untuk akhiran lain yang dimulai dengan huruf vokal, seperti - ed, - er, - mampu, dan - ous. Model: ratapan / mengerikan, bertenaga / sensitif, dan harapan / dipercayai.

13. Mendarab

Dalam perkataan satu suku kata seperti menang di mana satu vokal pendek dibuntuti oleh satu konsonan, dua kali ganda konsonan sebelum menambahkan akhiran yang bermula dengan vokal. Model: pemenang, menang, boleh menang.

14. Jamak

Untuk kebanyakan perkataan, tambahkan s untuk menjadikannya jamak, seperti pada kucing / kucing. Namun, apabila kata soliter ditutup dengan s, sh, ch, x, atau z, tambahkan es untuk menjadikannya jamak, seperti dalam kelas, sikat, dan rubah.

15. Peraturan Y

Untuk menjadikan kata jamak yang ditutup dengan vokal dengan cepat diikuti oleh y, cukup tambahkan s, seperti pada mainan / mainan. Pada ketika y segera mengikuti konsonan, ubah y menjadi I dan tambahkan es. Model: keluarga / keluarga, kuda / kuda, dan pengaturan / tawaran.

  • Akhiran mengikuti susunan peraturan y yang setanding. Apabila terdapat huruf vokal tepat sebelum y, simpan huruf y dan pada dasarnya tambahkan akhiran. Model menggabungkan bermain / bermain dan menjengkelkan / menjengkelkan.

  • Pada saat kata ditutup dengan konsonan yang diikuti oleh y dengan segera, ubah y menjadi I sebelum menambahkan akhiran seperti - dan - model. Model menggabungkan menyampaikan / menyampaikan dan gembira / paling menggembirakan.

  • Namun, apabila akhiran bermula dengan I, simpan y dan pada dasarnya tambahkan akhiran, seperti dalam terbang / terbang dan anak / belum matang.

Adakah Anda Selalu Menggunakan Vokal Sebelum?

Gunakan artikel yang tidak tentu sebelum bunyi vokal yang dinyatakan. Kami mengatakan ketika menggunakan a terdengar kurang menarik atau membuat ungkapan lebih sukar untuk diartikulasikan. Walau bagaimana ejaannya dieja, gunakan saja perkataan terdahulu yang dimulai dengan suara vokal. Oleh itu, anda harus menyusun 60 minit, benefisiari, atau penghormatan. Walaupun fakta bahawa 'h' sebenarnya adalah konsonan, model ini diam-diam. Selepas itu, kami mengartikulasikan huruf berikut, yang merupakan bunyi vokal. Oleh kerana kita menggunakan suara vokal, itu adalah artikel yang tidak tentu.

Mengapa Artikel An dan A Dipanggil Tidak Terbatas?

An dan an disebut artikel tidak tentu. Terdapat tiga artikel sama sekali, dan mereka adalah a, an, dan. Mereka semacam pengubah kerana mereka membantu menggambarkan perkara yang mereka lakukan sebelumnya. Walaupun artikel an dan an adalah artikel yang tidak tentu, artikel itu positif. Menggunakan dan a untuk menyinggung sesuatu yang tidak tentu, atau tidak bercirikan. Ini mungkin sesuatu yang kurang jelas atau tidak mencukupi (pen, jaket). Selain itu, gunakan untuk menyinggung sesuatu yang berbeza, atau dicirikan. Ini mungkin sesuatu yang anda rujuk baru-baru ini atau sesuatu yang jelas (pen, jaket).

** Dia pergi ke perhimpunan. **

  • Dalam ayat di atas, anda menyedari dia pergi ke perhimpunan. Anda tidak mempunyai idea yang paling kabur dalam pertemuan yang dia sertai.

  • Dengan cara ini, kerana perhimpunan itu tidak dicirikan, kita perlu memanfaatkan artikel yang tidak tentu.

Dia pergi ke perhimpunan.

  • Kalimat ini tidak tepat dari segi bahasa kerana pertemuan dimulakan dengan bunyi konsonan, bukan bunyi vokal. Anda tidak dapat menggunakan pertemuan kata sebelumnya.

  • Artikel tidak tentu seperti atau rujukan perkara yang tidak jelas atau tidak jelas. Mereka juga boleh menunjukkan jumlah yang tidak jelas.

Dia pergi ke perhimpunan.

  • Walau apa pun, dalam kalimat ini anda menyedari bahawa dia pergi ke perhimpunan tertentu. Wanita itu pergi ke perhimpunan, bukan perhimpunan. Kalimat ini menunjukkan bahawa orang ramai menyedari pertemuan mana yang dirujuk.

  • Oleh kerana perhimpunan itu dicirikan, kita perlu menggunakan artikel yang tidak salah.

  • Artikel yang tegas seperti kata-kata yang merujuk sesuatu yang diketahui atau tersurat. Artikel ini tidak salah kerana ia menerangkan perkara, individu, tempat, atau peristiwa yang anda maksudkan.

Berikut adalah ayat mudah untuk membantu anda mengingat kembali artikel yang tidak salah:

  • Saya pasti memerlukan artikel yang jelas ketika saya pasti akan sesuatu.

  • Tidak ada persoalan apabila anda menggunakan artikel yang tidak dapat disangkal. Anda tahu dengan tepat perkara yang anda maksudkan, begitu juga dengan orang ramai. Ikuti artikel yang tidak tentu bila anda memberikan komen yang meragukan atau mempunyai sekumpulan orang yang tidak begitu peduli dengan keperibadian.

Pengecualian terhadap peraturan

Sebilangan besar perkataan dalam bahasa Inggeris mematuhi peraturan fonik. Walau apa pun, pengecualian untuk peraturan ini harus dididik dan diingat untuk meneliti dan mengeja. Kata-kata ini sering dijumpai pada susunan kata penglihatan atau kata-kata berulang.

  • Sekiranya anak anda bertengkar dengan teliti atau ejaan, berbincanglah dengan pendidik. Satu lagi panduan bimbingan fonik dapat membantu anak anda menebus masa yang hilang. Anda mungkin juga perlu mencari tahu tentang memahami pakar subjek dan memahami mediasi, yang merupakan aset biasa yang digunakan sekolah untuk membantu memerangi pelaku.

Soalan Lazim

1. Atas sebab apa kita tidak mengatakan universiti?

"An" digunakan ketika kata dimulai dengan suara vokal, dan "a" digunakan ketika kata dimulai dengan bunyi konsonan. Seperti seharusnya jelas, suara dianggap memutuskan apakah "a" akan digunakan atau "an". Oleh itu, sejak universiti bermula dengan bunyi konsonan "you-lutut-ver-city", kami menggunakan "a" bukan "an".

2. Apakah peraturan satu vokal?

Peraturan Vokal: Satu Vokal Tidak di. Akhir Kata. Apabila hanya ada satu vokal dalam satu kata dan ada di mana sahaja selain menjelang akhir kata, sebahagian besarnya mempunyai bunyi pendek.

3. Adakah perkataan universiti adalah konsonan?

saya adalah universiti dengan alasan bahawa walaupun anda adalah vokal, ia dinyatakan sebagai konsonan.

4. Apakah peraturan fonetik?

Peraturan Fonik

  • Kadang kala peraturan tidak berfungsi.

  • Setiap suku kata dalam setiap perkataan harus mempunyai huruf vokal.

  • "C" ditelusuri oleh "e, I atau y" sebagai aturan memiliki suara halus dari "s".

  • "G" yang diikuti oleh "e, I atau y" biasanya mempunyai bunyi "j" yang halus. \

  • Apabila 2 konsonan digabungkan dan menyusun satu bunyi baru, mereka adalah digron konsonan.

5. Adakah digunakan sebelum universiti?

Artikel 'a' harus digunakan secara konsisten sebelum kata-kata yang dimulai dengan bunyi konsonan. Sejalan dengan ini, anda perlu ingat bahawa jika kata dimulai dengan vokal, namun memiliki suara konsonan yang mendasari, ('universiti' misalnya), gunakan artikel 'a' sebelumnya.

6. Atas sebab apa U diartikulasikan sebagai?

Jadi huruf u tidak diartikulasikan dengan cara apa pun. Bunyi dirakam menggunakan huruf u. Sebagai jawapan yang berbeza menjelaskan pelbagai bunyi disusun dengan huruf yang serupa. Huruf "u" (tanpa bantuan orang lain, bukan digraf seperti "au" atau "ou") benar-benar salah satu huruf vokal yang lebih diartikulasikan.

7. Adakah vokal bersendirian?

Suara vokal bersendirian adalah vokal yang bukan diftong (lihat di bawah). Vokal bersendiri boleh pendek atau panjang. Dalam garis besar fonemik Inggeris Inggeris, vokal panjang tidak sukar untuk dilihat, berdasarkan fakta bahawa mereka mempunyai gambar usus besar (":") setelahnya. Beberapa vokal panjang pada dasarnya adalah bentuk vokal pendek yang lebih panjang (seperti / ɪ / dan / I: /).

8. Apakah peraturan dua vokal?

Pada dasarnya, peraturan tersebut menyatakan bahawa apabila dua vokal berada dalam satu kata, vokal utama panjang dan vokal berikutnya adalah senyap.

9. Apakah fonetik asas?

Peraturan fonik penting membantu kita meneliti dan memahami bahasa Inggeris. Ini membantu mereka untuk melihat reka bentuk huruf dengan kata-kata. … Setiap kali mereka mempelajarinya, mereka dapat menggunakan kembali contoh-contoh tersebut ketika menyusun atau meneliti. Merangka reka bentuk huruf menjadikan penguraian bahasa Inggeris lebih mudah.

10. Berapa jenis fonetik yang ada?

Terdapat empat jenis fonetik yang ketara: Fonik sintetik. Fonik persamaan. Fonik yang berwawasan.

11. Bilakah harus menggunakan?

Pada ketika perkataan itu dimulakan dengan bunyi vokal (a, e, i, o, u) maka, pada ketika itu anda harus menggunakan 'an' kerana bunyinya lebih baik dan terasa lebih mudah untuk diucapkan. Pada ketika perkataan bermula dengan konsonan, anda harus menggunakan 'a'.

12. Atas sebab apa U diartikulasikan sebagai?

Jadi huruf u tidak diartikulasikan dengan cara apa pun. Bunyi dirakam menggunakan huruf u. Sebagai jawapan yang berbeza menjelaskan pelbagai bunyi disusun dengan huruf yang serupa. Huruf "u" (tanpa orang lain, tidak digraf seperti "au" atau "ou") benar-benar salah satu huruf vokal yang lebih diartikulasikan.

Rundown

Penggunaan bahasa yang betul adalah "universiti". Aturan praktiknya adalah bahawa kata-kata yang dimulai dengan huruf vokal (a, e, I, o, u) harus ditinggalkan sebelumnya oleh artikel "an." Tetapi dengan "universiti", kerana vokal yang digunakan ada diartikulasikan dengan cara yang sama dengan vokal yang sebenarnya, ia berubah menjadi "universiti". "An" digunakan ketika kata dimulai dengan suara vokal, dan "a" digunakan ketika kata dimulai dengan suara konsonan. Seperti seharusnya jelas, suara dianggap memutuskan apakah "a" akan digunakan atau "an". Dengan cara ini, sejak universiti bermula dengan bunyi konsonan "you-lutut-ver-city", kami menggunakan "a" bukan "an".

U di universiti diartikulasikan dengan bunyi 'u' panjang yang terdengar seperti 'yew' dan disusun sebagai j dalam set huruf fonetik. Sejauh ini, walaupun hurufnya adalah vokal, tidak diartikulasikan seperti huruf di 'universiti' kerana tidak mempunyai suara vokal. Oleh itu, kami mengatakan 'universiti'.

artikel berkaitan