Arkeologi adalah sains yang membincangkan kajian mengenai tinggalan manusia masa lalu. Sejauh istilah arkeologi kuno, kita dapat mengatakan bahawa ia berkaitan dengan era awal aktiviti manusia. Zaman ketika alat batu itu dilanggar oleh seorang lelaki adalah jangka masa di mana para ahli arkeologi mula mengkaji sejarah manusia. Oleh itu, arkeologi kuno termasuk dalam fasa pertama sejarah lelaki itu.

[seni rock]

Pembahagian sejarah budaya manusia Masa lalu manusia dibahagikan pada asasnya dalam tiga tempoh, berdasarkan bahan budaya dan penemuan. Pembahagian ini cukup membantu untuk memahami masyarakat kuno;

  1. Zaman pra bersejarah.
  2. Zaman proto-bersejarah.
  3. Zaman bersejarah. Ini adalah bahagian-bahagian, berdasarkan mana ahli arkeologi mengkaji apa-apa bahan budaya yang pulih dari tempat bersejarah tertentu. Apa pun budaya, bangsa suku atau etnik, mereka semua mempunyai nenek moyang mereka yang berasal dari era Pra sejarah.

Era Pra Sejarah Seperti yang disebutkan sebelumnya bahawa arkeologi itu sendiri adalah sains yang melibatkan kajian mengenai tinggalan manusia purba. Tetapi berbicara terutamanya mengenai arkeologi kuno, kita harus terus terkawal dengan tempoh pertama sejarah budaya kuno yang merupakan era Pra-sejarah. Kerana bahan budaya kuno yang dimiliki sejak zaman ini benar-benar kuno. Oleh itu nenek moyang kita berubah secara beransur-ansur dari budaya pemburu dan pengumpul menjadi masyarakat petani dan pengeluar makanan.

Ciri-ciri Ciri-ciri Era Pra Sejarah : Pada separuh akhir era Paleolitik terutama pada era Paleolitik tengah dan atas manusia memulakan karya seni terawal seperti seni gua, seni batu dan pembuatan perhiasan, dan juga aktiviti keagamaan seperti pengebumian dan upacara .

1. Penggunaan Api Ini adalah jangka waktu ketika manusia telah mulai menggunakan api. Dia begitu pintar memukul alat batu dari pelbagai jenis dengan bantuan teknik pembuatan alat batu.

2. Aktiviti Seni Manusia dari era Pra bersejarah telah meninggalkan seni gua yang menakjubkan. Berbagai oker, tulang bakar, mineral, arang, darah dan lain-lain digunakan untuk membuat tokoh haiwan, manusia, dan motif geometri. Kerana iklim yang teruk dan binatang buas tinggal di gua-gua, di mana mereka memulakan latihan gua atau seni batu. Di Afrika seni gua pertama muncul sejauh ini dalam catatan arkeologi. Selain Niaux di Perancis, Altamira di Sepanyol, Lascaux di Perancis adalah gua-gua dari mana spesimen seni batu lama ditemui. Tiga teknik ditemui yang digunakan untuk karya seni di gua.

  • Fresco Bono pada plaster basah.

  • Tempra pada plaster kering.

  • Fresco Secco pada plaster kering.

3. Urbanisasi Komuniti Pembandaran masyarakat tidak dijumpai pada era Pra sejarah kerana mereka dari satu tempat ke tempat mencari makanan dan air. Dalam jangka masa ini, manusia terutama mempunyai ekonomi pemburu pengumpul. Orang-orang itu menjadi mangsa haiwan liar untuk keluarga mereka. Sementara wanita harus mengumpulkan biji dan buah.

4. Tradisi Penguburan: Manusia telah belajar bagaimana menguburkan orang yang disayanginya. Ia bermula pada era Paleolitik pertengahan. Mereka menguburkan orang mati sekali dengan barang-barang kubur, seperti perhiasan, barang-barang peribadi, tembikar dan alat dll. Agama atau kepercayaan agama sudah mulai diikuti, yang jelas dari seni gua dan juga dari gaya penguburan.

5. Domestikasi Haiwan: Domestikasi haiwan bermula pada zaman Neolitik. Ahli arkeologi telah menemui tulang lembu, domba, kambing dan anjing dari kawasan Neolitik. 6. Pembuatan Tembikar: Pembuatan tembikar bermula pada akhir zaman Pra bersejarah. Mereka juga menyimpannya di kubur.

7. Alat muzik: Seruling ditemui dari sebuah laman di Eropah yang berasal dari era Paleolitik atas.

8. Seni Patung: Ia bermula pada era Paleolitik atas. Sebilangan besar patung haiwan dan patung betina ditemui. Konsep dewi ibu juga bermula pada era Paleolitik atas.

9. Pengarang: Penulis pada era Pra bersejarah adalah saudara dari hominin yang kini pupus termasuk Neanderthal dan Denisovans.

10. Iklim pada era Pra Sejarah: Pada zaman prasejarah manusia telah menghadapi banyak keadaan iklim yang teruk. Oleh kerana ini adalah era zaman ais sehingga terdapat fasa glasial dan antar glasial, termasuk fasa pluvial dan inter pluvial. Fasa-fasa ini juga begitu lama. Bahawa mereka mengakibatkan kepupusan banyak spesies tumbuhan dan haiwan dari bumi. Jadi iklim berubah-ubah antara suhu hangat dan sejuk.

Pembahagian Era Pra-sejarah Kuno: Era Pra bersejarah dibahagikan lagi dalam tiga tempoh. i. Era Paleolitik (2.5 / 2 juta tahun - 10,000 tahun sebelum ini) i. Zaman Mesolitik (10,000 –8000 tahun sebelum ini) ii. Era Neolitik (8000-4000 tahun sebelum ini)

[seni rock]

1. Era Paleolitik: Zaman Paleolitik bertarikh dari 2.5 / 2 juta tahun hingga 10,000 SM Paleolitik bermaksud Zaman Batu Lama. Ia adalah yang terpanjang di antara era Pra bersejarah yang lain.

Sub-bahagian Era Paleolitik: Era Paleolitik mempunyai tiga sub kumpulan yang lebih jauh; i. Paleolitik lebih rendah / awal (2.5-2 juta tahun sebelum ini- 100,000 tahun sebelum sekarang) ii. Paleolitik Tengah (100,000 my -35 / 40,000 tahun sebelum sekarang) iii. Paleolitik Atas (35 / 40,000 -10,000 tahun sebelum ini) I. Ciri-ciri Era Paleolitik Bawah / Awal: Berikut adalah senarai ciri yang berkaitan dengan era Paleolitik bawah.

1. Alat Batu: Dari tapak kuno di era Paleolitik bawah kebanyakan serpihan, alat pemotong helikopter dan alat pemotong ditemui. Ada teknik membuat alat yang betul. Di era yang berbeza, teknik yang berbeza digunakan untuk pembuatan alat. Contohnya jika anda menemui serpihan dari tapak Eropah yang bersejarah sebelum ini dan serpihan dari benua India dari laman web yang berasal dari tempoh masa yang sama; maka proses pembuatan serpihan kedua serpihan ini akan sama, kerana jangka waktu pembuatannya adalah sama.

Alat Batu Membuat Industri di Era Paleolitik Bawah:

a. Clactonian Clactonian adalah industri pembuatan alat serpihan. Alat yang dibuat melalui teknik ini terutamanya kasar dan berat. Nama ini diberikan untuk teknik ini berdasarkan situs Clacton yang terletak di England dekat laut. Seperti serpihan yang dibuat dari teknik ini dijumpai buat pertama kalinya dari laman web ini. Dalam teknik ini digunakan teknik perkusi langsung atau palu keras.

b. Levelloision Ini adalah peringkat industri clactonian yang maju. Serpihan yang dibuat dengan teknik ini menjadi halus. Teknik ini dinamai sebuah situs yang terletak di Perancis bernama "Levellois". Di sini serpihan dibuat dengan teknik lembut atau Baton. c. Singkatan:

Ini adalah industri di mana sumbu tangan dibuat. Industri ini mendapat namanya dari sebuah laman web yang terletak di Perancis "La- Abbeville". d. Oldowan:

Ini adalah industri serpihan, pemotong cincang. Ia mendapat namanya dari laman Olduvai-Gorge di Tanzania.

e. Acheulean: Ini juga industri di mana dan sumbu dibuat. Tetapi ia memiliki teknologi yang lebih baik kerana sumbu tangan industri ini sama sekali tidak memiliki korteks. Teknik pembuatan alat batu: Alat yang dibuat pada era Paleolitik bawah kebanyakannya dibuat dengan perkusi langsung. Selain teknik Anvil / blok, teknik Baton lembut dan perkusi tidak langsung digunakan untuk membuat alat.

2. Corak penempatan: Penulis pada jangka masa ini biasanya tinggal di udara terbuka dan kadang-kadang di gua. Di Afrika timur terdapat beberapa lokasi di mana batu-batu itu dijumpai disimpan dalam bulatan. Menurut ahli arkeologi itu digunakan untuk membuat penutup angin atau tempat perlindungan. Mungkin mereka menggunakan kulit binatang atau batang pokok untuk tujuan ini.

3. Api: Api telah ditemui di era Paleolitik bawah.

4. Pengarang: Kehilangan pengarang dari era Paleolitik bawah adalah seperti berikut;

  1. Zinjanthropus
  2. Austral pithicus
  3. Homo-erectus
  4. Homo-habilus

ii. Ciri-ciri Era Paleolitik Tengah:

1. Alat batu: Pada zaman Paleolitik tengah kebanyakan bilah digunakan, sementara nisbah paksi tangan menurun. Selain pisau, alat lain yang kebanyakan terdapat pada era Paleolitik pertengahan adalah pengikis, awls dan barang pecah belah. Alat Pembuatan Alat Batu:

a. Mousterian Merupakan industri Paleolitik pertengahan di mana serpihan dan bilah dibuat. Industri ini mendapat namanya dari laman web Le-Mouster di Perancis. Teknik pembuatan alat batu: Teknik yang digunakan untuk membuat alat dalam fasa ini merangkumi perkusi langsung dan tidak langsung. Selain itu teknik Bipolar dan sekunder atau pemangkasan juga digunakan.

2. Pola penempatan Pola penempatan di era Paleolitik tengah sama seperti di Paleolitik bawah, tetapi sekarang orang kebanyakan tinggal di dekat tebing air untuk flora dan fauna.

3. Ekonomi Ekonomi pada fasa ini adalah memburu dan mengumpulkan biji.

4. Pengarang Dari laman kuno era Paleolitik tengah di Jerman tengkorak Neanderthal dijumpai. Jadi ini dapat dikatakan bahawa Neanderthal adalah pengarang di era Paleolitik pertengahan.

5. Tradisi Penguburan: Tradisi pengkebumian bermula buat pertama kalinya pada era ini. Mereka biasa menguburkan barang-barang kubur bersama dengan pengebumian.

6. Bukti pakaian dari beberapa kulit fosil telah dijumpai dari laman-laman pada zaman ini, yang merupakan petunjuk penggunaan pakaian. [lelaki prasejarah]

7. Seni dan ukiran: Venus Tan-Tan yang terkenal yang ditemui dari Maghribi dikatakan sebagai gambaran awal bentuk manusia. Kemudian Venus of Willendorf adalah patung Venus yang berasal dari 30,000 SM, dijumpai dari sebuah kampung di Austria. Kegiatan manusia ini berasal dari masa sebelum permulaan zaman Paleolitik pertengahan.

iii. Ciri-ciri Era Paleolitik Atas

1. Alat Batu Ini terutamanya adalah masa pisau. Ahli arkeologi telah menemui semula barang rampasan, awls, titik, pengikis, kepala anak panah, kepala lembing, pelempar lembing, bilah dan mikolit dari tempat-tempat era Paleolitik atas.

Peralatan Batu Membuat Industri di Era Paleolitik Atas: Industri pembuatan alat batu dari era ini adalah seperti berikut;

  1. Piregordian
  2. Paronian lembu
  3. Orang Aurignecian
  4. Gravetian
  5. Soluter
  6. Megdalenian

2. Aktiviti Seni: Aktiviti seni di era Paleolitik atas boleh dibahagikan dalam 3 kategori:

a. Seni kiasan

Dalam kategori ini terdapat lukisan-lukisan gua haiwan dan dalam kes-kes yang jarang digambarkan manusia.

b. Seni bukan kiasan Ia terdiri daripada bentuk dan simbol.

c. Patung patung Venus didapatkan oleh ahli-ahli arkeologi bertarikh dari tapak era Paleolitik atas.

3. Alat Muzik Seruling ditemui dari sebuah laman web di England yang berasal dari zaman Paleolitik atas. Ia diperbuat daripada tulang. Penggunaan alat muzik mungkin penting dalam ritual mereka dan secara bergantian dikaitkan dengan agama orang kuno. Sebagai gendang yang terbuat dari kulit binatang dijumpai dari kubur dukun yang menunjukkan hubungan agama.

Agama dan kepercayaan pada era Paleolitik Kepercayaan dan amalan agama dimulakan oleh orang-orang kuno di era Paleolitik tengah dan atas. Pemerhatian yang dibuat di lokasi Krapina di Kroasia dan Qafzeh di Israel meyakinkan para ahli arkeologi untuk mengembangkan pandangan bahawa manusia Paleolitik tengah memiliki kepercayaan yang kuat terhadap kehidupan setelah kematian. Kemudian di masyarakat Paleolitik Neanderthal tengah terdapat beberapa bukti penyembahan haiwan. Kewujudan beberapa gambar antropomorfik dan separuh manusia, separuh gambar haiwan untuk laman-laman era Paleolitik atas membuat para sarjana percaya bahawa manusia kuno itu mempercayai dewa dewa atau makhluk ghaib.

Iklim di era Paleolitik: Ini adalah tempoh masa geologi era Pleistosen. Itu melalui perubahan geologi dan iklim yang penting di bumi. Dan era Paleolitik berakhir pada akhir era Pleistosen, (itulah akhir zaman ais). Selepas itu iklim bumi menjadi lebih panas.

Penyebaran atau Penghijrahan Manusia: Pada awal era Paleolitik, hominin ditemui terutamanya di Afrika timur di sebelah timur Lembah Rift. Fosil hominin paling awal dijumpai dari Kenya, Tanzania dan Ethiopia. Dari sekitar 2,000,000 hingga sekitar 1,500,000 BP, hominin secara berkelompok meninggalkan Afrika dan sebahagian dari mereka menetap di Eropah Selatan dan ada yang datang ke Asia. Dan sebanyak 1.660.000 BP mereka telah sampai ke China.

Kepunahan Homo erectus dan Homo Neanderthal: Menjelang akhir era Paleolitik, kedua Homo erectus dan Neanderthal punah.

Ringkasan: Manusia mempunyai sejarah terpanjang dari era Paleolitik ini. Ini adalah masa ketika penulis era ini belajar dengan sangat cepat, dan kemampuan otak lelaki itu juga terus berubah. Banyak perkara yang telah diadopsi manusia dan sejenis fasa revolusi atau peralihan telah diperhatikan sepanjang era Paleolitik.

ii. Era Mesolitik Kata Mesolitik berasal dari dua perkataan Yunani “mesos” bermaksud tengah dan “lithos” bermaksud batu. Ia adalah Zaman Batu pertengahan dari era pra-sejarah. Ia bermula dari 10,000 hingga 8000 tahun sebelum ini. Era Mesolitik biasanya disebut sebagai zaman terakhir pengumpul pemburu di Eropah dan Asia barat. Pada zaman ini alat dan senjata litik kecil dijumpai dan bukannya jenis minyak mentah yang berat. Dari beberapa laman Mesolitik di seluruh dunia penggunaan tembikar dan tekstil juga dijumpai. Laman web sedemikian, menandakan tempoh peralihan antara era Mesolitik dan Neolitik; amalan pertanian juga diperhatikan. Ia sezaman dengan zaman terakhir zaman Pleistosen. Fasa glasier terakhir telah berakhir. Dan cuaca semakin kering. Atas sebab ini pada zaman Mesolitik masyarakat dapat hidup sekarang berhampiran tanah atau sungai yang rawa. Itulah sebabnya makanan yang banyak disediakan untuk mereka.

[megalit]

1. Alat Batu di Era Mesolitik: Alat batu menjadi lebih halus pada zaman Mesolitik. Mereka kini mencipta alat canggih dengan menggunakan teknologi mikrolitik. Alat-alat era Mesolitik lebih halus daripada alat-alat era Paleolitik. Mereka dihasilkan dengan alat batu terkelupas yang disebut microlithis dan retadeled bladelet. Alat yang dibuat dari teknologi ini diperoleh dari laman Mesolitik di Ireland, bahagian Portugal, Isle of Man dan Kepulauan Tyrrhenian.

2. Permulaan pembinaan: Beberapa bukti aktiviti konstruktif diperhatikan dari pelbagai laman Mesolitik di seluruh dunia. Perkara-perkara itu nampaknya mempunyai kepentingan agama. Stonehenge, Warren Field "kalendar lunar" di Scotland adalah struktur yang bertarikh lebih awal dari milenium ke-8 SM.

[stonehenge]

3. Gaya Hidup di era Mesolitik: Masyarakat Mesolitik mengamalkan sikap tidak aktif. Sekarang mereka tinggal untuk jangka masa yang lebih lama di satu tempat. Alasannya adalah perubahan iklim, kerana menjadi lebih sesuai bagi manusia untuk tinggal di dekat sungai dan berhampiran dengan banyak tumbuh-tumbuhan. Jadi gaya hidup mencari makan adalah gaya hidup baru di era Mesolitik. Pengambilan makanan bergantung pada makanan yang mudah didapati seperti memburu, memancing dan mengumpulkan bahan tanaman. Ini juga disebabkan oleh penggabungan masyarakat petani. Sebuah laman Mesolitik Blatterhohle di Hagen memberikan bukti gaya hidup penghambatnya.

4. Kegiatan Seni di era Mesolitik: Kami dapati contoh-contoh aktiviti seni yang masih hidup secara kompetitif daripada era Mesolitik daripada zaman Paleolitik atas dan zaman Neolitik berikut. Bercakap mengenai beberapa karya seni pada masa ini, Elk's Head of Huittinen adalah ukiran haiwan yang dilakukan di batu sabun, yang dijumpai dari Finland. Sebuah patung kecil "Pencinta Ain Sakhri bertarikh 9000 SM dijumpai dari Israel moden. Ia diukir di Calcite. Kira-kira 45 tokoh dari laman web Roca dels Moros ditemui berasal dari era Mesolitik. Seni batu ini terletak di Sepanyol. Angka-angka itu ditunjukkan memakai pakaian. Tempat kejadian menunjukkan tarian, pertempuran dan memburu.

5. Tapak Mesolitik kuno Pakistan: Simpanan Nala-Lai, Jamal Garhi, Gua Khanpur, gua Sanghao tempoh 3, dan situs gundukan yang terletak di Bannu adalah antara tempat budaya Mesolitik Pakistan yang penting .

Ringkasan: Walaupun pada zaman Mesolitik penulis berasal dari budaya dan teknologi yang sama pada era Paleolitik, tetapi zaman Mesolitik menjadi sangat baik bagi manusia untuk mengamalkan hidup dalam lingkungan baru. Pengarang era Mesolitik menjadi lebih cekap untuk memanfaatkan sepenuhnya pelbagai makanan yang tersedia untuknya seperti haiwan dan sayur-sayuran. Oleh itu, mereka telah mengadopsi tinggal di penempatan tersebut dalam tempoh ini. Sebilangan penempatan Mesolitik adalah perkampungan pondok, sementara yang lain ditutupi dinding batu.

iii. Era Neolitik: Zaman terakhir dari era Pra bersejarah atau Zaman Batu adalah zaman Neolitik. Ia bertarikh 8000-4000 tahun sebelum ini. Ini adalah era ketika tanda-tanda pertanian pertama muncul di Timur Dekat dan kemudian di bahagian lain di dunia. Ini adalah era yang menandakan kepada pola penempatan kekal orang kuno. Kata Neolitik berasal dari dua perkataan Yunani “neo” bermaksud baru dan “lithos” bermaksud batu. Ini adalah Zaman Batu terakhir sebelum permulaan Zaman Gangsa di dunia. Ini penting untuk tinggalan struktur megalitiknya, amalan pertanian yang maju dan penggunaan batu yang digilap. Tetapi tidak ada satu tarikh pun untuk zaman Neolitik di mana sahaja di dunia. Tarikh permulaannya berbeza walaupun di wilayah yang sama.

1. Penempatan Neolitik terawal di dunia: Di rantau timur laut Asia barat, disebut sebagai Levant dalam istilah sejarah. Ia mempunyai arkeologi epipaleolitik yang bermaksud Zaman Batu Lama. Natufian adalah budaya arkaheologi epipaleolitik Levant yang lewat sejak 15,000 hingga 11,500 tahun yang lalu. Komuniti Natufian dianggap sebagai nenek moyang penempatan Neolitik pertama di rantau ini, dan mungkin yang tertua di dunia. Orang Natufians mendirikan penempatan tetap di kawasan Jericho moden, yang merupakan penempatan bandar terpanjang di bumi dalam sejarah. Mereka mengusahakan bijirin seperti Rye. Dan tanda-tanda awal pertanian di dunia berasal dari Tell Abu Hureya. Mereka biasa memburu binatang seperti Gazelles.

2. Tembikar: Zaman Neolitik terbahagi kepada dua bahagian berdasarkan tembikar; a. Zaman Neolitik seramik b. Zaman Neolitik seramik Penggunaan tembikar adalah perkara lain yang agak membingungkan sekiranya terdapat laman web Neolitik. Kerana di beberapa daerah seperti di Jepun pembuatan tembikar bermula sebelum pertanian. Di Timur Dekat pertanian bermula dahulu kemudian pembuatan tembikar. Aceramic Neolithic adalah masa di mana kita tidak menjumpai tembikar dari laman era Neolitik. Sementara era Neolitik seramik adalah era di mana pembuatan tembikar dimulakan.

4. Perkembangan dalam gaya hidup Masyarakat Neolitik: Kemajuan besar dalam bidang pertanian diperhatikan. Mereka sekarang dapat menggunakan banyak teknik untuk menanam tanaman dan bijirin. Beberapa kaedah pertanian yang lebih berkesan dan kaedah pengairan diperkenalkan, yang menghasilkan lebih banyak makanan. Oleh itu ia memberi makan banyak orang. Itu dibantu untuk membuat masyarakat yang lebih bahagia dari segi ekonomi. Itu mempunyai simpanan makanan yang mencukupi. Ini akhirnya berubah menjadi kawasan bandar kecil menjadi bandar bandar atau kampung yang besar. Di sebuah situs Neolitik di Jericho sebuah penempatan dijumpai dengan tembok benteng besar dengan parit di sekitarnya. Di sana berkembang beberapa organisasi sosial baru dalam masyarakat pada zaman Neolitik. Oleh kerana sebilangan besar biji-bijian, ia disimpan di lumbung utama kampung. Di Jarf el Ahmar yang terletak di selatan Syria, terdapat struktur besar yang digunakan sebagai kemudahan penyimpanan komunal.

5. Tapak Neolitik Aceramic Beberapa laman Neolitik akeramik terkenal terletak di Cyprus. Salah satunya adalah Khirokitia dan yang lain adalah Kalavasos-Tenta. Mehergarh di Pakistan juga mempunyai satu periode dari era Neolitik aceramic.

6. Era Neolitik Seramik: Tempoh ini mempunyai dua fasa selanjutnya; a. Neolitik Seramik A. b. Budaya Halafian B Neolitik Seramik di Mesopotamia, kalkun dan Syria, dan kemudian lokasi Ubaid di Mesopotamia Selatan adalah laman Neolitik seramik.

Ringkasan: Neolitik adalah fasa masa yang berkembang secara beransur-ansur, dalam jangka masa yang panjang dan bukannya secara tiba-tiba. Desa-desa kecil berkembang menjadi kota-kota besar yang diperkaya pada zaman Neolitik. Kepadatan penduduk meningkat kerana banyaknya ketersediaan makanan dan juga makanan yang disimpan. Ia menandakan revolusi bersejarah dalam pertanian.

Kesimpulan: Yang arkeologi purba laman atau Pra-tempat bersejarah di dunia kebanyakannya terletak di Afrika. Afrika adalah benua dari mana sisa-sisa kerangka dari spesies hominin yang berlainan telah pulih dalam jumlah yang banyak. Pra bersejarah era adalah amat penting untuk kajian kerana ia membantu untuk memahami elemen yang berbeza yang terlibat dalam pembangunan pemikiran manusia, evolusi mereka, interaksi sosial mereka, penggunaan awal satu bahasa, kepercayaan mereka dan agama dan juga adat. Ini bukan tugas yang mudah untuk mengkaji tinggalan arkeologi kuno dari zaman Pra sejarah , kerana tidak ada catatan bertulis yang tersedia pada masa itu. Tetapi seperti sejarah Pra yang terdiri dari hampir sembilan puluh sembilan persen masa lalu manusia, maka ia tidak hanya menyoroti tahap evolusi manusia, tetapi juga menyedarkan kita dari sifat dan kepelbagaian bangsa manusia.

Soalan Lazim (Soalan Lazim) Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan dengan jawapannya yang berkaitan dengan arkeologi kuno.

1. Apakah laman web arkeologi tertua di dunia? Terdapat sebuah gua Theopetra yang terletak di Yunani. Para penyelidik setelah sekian lama membuat kajian mendapati bahawa manusia tinggal di gua Theopetra lebih dari 135.000 tahun yang lalu. Oleh itu, ia dinyatakan sebagai tapak arkeologi tertua di dunia.

2. Siapakah ahli arkeologi pertama? Terdapat seorang raja Nabonidus dalam sejarah peradaban Babilonia, yang memerintah pada PJK ke-6. Dia adalah orang pertama yang bertindak seperti ahli arkeologi, ketika dia menggali dan memulihkan makam dan bangunan leluhurnya yang terletak di Sippar dan Harran. Itulah sebabnya dia dikenali sebagai 'Bapa' arkeologi.

3. Bilakah arkeologi dicipta? Arkeologi bermula pada sekitar abad ke-15 dan ke-16 di Eropah. Orang ramai mula tertarik dengan koleksi zaman kebangkitan dari Yunani kuno dan Rom.

  • Item senarai
1 Suka