Mata Anime

Salah satu ciri anime yang paling dikenali adalah mata. Mereka besar, ekspresif, dan sering dibesar-besarkan untuk menunjukkan emosi. Mata anime hanya terdiri dari beberapa bentuk dasar dan tidak mempunyai banyak perincian, jadi sebenarnya gambarnya cukup mudah untuk digambar. Pertama, tentukan sama ada anda ingin menarik mata anime wanita atau lelaki kerana ia sedikit berbeza. Kemudian, lukiskan garis bulu mata, iris, dan murid, bayangkan gambar anda, dan anda sudah selesai!

Kaedah1: Contohkan Mata Anime Wanita

imej

Lihat kaedah 1 untuk arahan melukis mata anime wanita.

Kaedah2: Contohkan Mata Anime Lelaki

imej Lihat kaedah 2 untuk arahan melukis mata anime lelaki.

Kaedah3: Menggambar Mata Anime Wanita

imej Lukiskan garis bulu mata atas dan bawah. Pertama, lukiskan garis lengkung ke bawah untuk garis bulu mata atas. Tambahkan ekor melengkung di satu hujung (lukiskan pada hujung yang akan menjadi sudut luar mata), turun dan kembali ke hujung garis yang lain, sehingga garis bulu mata atas berbentuk C. Jadikan garis kira-kira 1/3 panjang garis lengkung pertama yang anda lukis. Kemudian, buat garis bulu mata atas tebal dan tebal dengan pensil anda. Untuk garis bulu mata bawah, lukis garis lengkung pendek ke atas yang berpusat di bawah garis bulu mata pertama yang anda lukis.

  • Mata anime wanita biasanya lebih besar dan lebih bulat daripada mata anime lelaki.
  • Jadikan mata kira-kira 1/6 ketinggian kepala dan 1/4 lebar kepala, jika anda melukisnya. Dengan cara itu, mereka akan kelihatan besar dan berlebihan.

imej Lakarkan bujur di antara garis bulu mata. Buat bahagian atas dan bawah bujur bertindih dengan garis bulu mata sehingga bahagian atas dan bawah tersembunyi. Jadikan lebar di bahagian terlebar sama dengan panjang garis bulu mata bawah. Ini akan menjadi iris mata.

imej Lukis bulatan kecil berhampiran bahagian atas bujur. Letakkan bulatan ke satu sisi. Nanti, anda akan membiarkan bulatan ini putih, dan kelihatan seperti cahaya yang memantulkan mata.

  • Jadikan bulatan kira-kira 1/10 ukuran bujur.
  • Tidak kira di mana anda meletakkan bulatan, tetapi harus berada di sisi yang sama di kedua mata jika anda melukis 2.

imej

Tambahkan bulatan yang lebih kecil berhampiran bahagian bawah bujur di seberang. Sekiranya anda menarik bulatan pertama di sebelah kiri atas atas bujur, lukis bulatan yang lebih kecil di dekat bahagian bawah kanan bawah, dan sebaliknya. Jadikan bulatan ini kira-kira separuh daripada ukuran yang pertama anda lukis.

  • Apabila anda selesai dengan lukisan anda, bulatan ini akan kelihatan seperti cahaya yang memantulkan mata juga.

imej

Buat bujur yang lebih kecil di dalam yang pertama dan isikan untuk murid. Lukiskan bujur kira-kira 1/4 ukuran iris, dan pusatkannya ke dalam bujur pertama yang anda lukis. Kemudian, gunakan pensil anda untuk mengisinya sepanjang masa.

Variasi: Anda dapat menarik murid yang lebih besar jika anda mahu mata kelihatan lebih besar dan lebih luas. Cukup bujur kira-kira 1/2 ukuran iris (bukannya 1/4) dan tumpang tindih dengan kedua lingkaran kecil yang anda lukis sebelumnya. Lingkaran harus berada di hadapan bujur.

imej Tambahkan bulu mata. Untuk menarik bulu mata, mulailah di sudut luar mata, dan lukiskan beberapa garis melengkung ke atas yang keluar dari garis bulu mata atas. Bulu mata harus menjangkau sekitar 1/4 garis bulu mata atas. Jadikan setiap garis kira-kira 1/15 panjang garis lash atas itu sendiri. Kemudian, ketatkan garis dengan pensil anda sehingga tebal seperti garis lash atas yang lain.

  • Menambah bulu mata yang tebal dan berbeza akan menjadikan mata kelihatan lebih feminin.
  • Tambahkan beberapa bulu mata ke garis bulu mata bawah jika anda mahu. Sekiranya anda melakukannya, mereka harus melengkung ke bawah, tidak naik.

imej Teduh dalam lukisan anda. Untuk melorekkan mata, mula-mula lukis garis melengkung ke bawah yang mendatar dari sebelah kiri iris ke sebelah kanan. Pastikan garis tidak bertindih dengan salah satu bulatan putih. Kemudian, lorekkan di ruang putih di atas garisan sehingga diisi tetapi masih lebih ringan daripada murid. Lorekkan di bawah garis sehingga lebih ringan daripada bayang di atas garis.

  • Percubaan menggunakan pensil berwarna jika anda mahu! Cari naungan gelap dan terang dengan warna yang sama, kemudian teduh di atas garis dengan teduhan yang lebih gelap dan di bawah garis dengan teduhan yang lebih terang.
  • Ingat untuk tidak berlindung pada bulatan putih.

Kaedah4

Lakarkan Mata Anime Lelaki

imej Lakarkan garis bulu mata atas dan bawah. Pertama, lukiskan garis mendatar dengan sedikit lengkung. Kemudian, lukiskan garis dengan lengkung sedikit ke atas yang turun dari satu hujung garis pertama (hujung yang akan menjadi sudut luar mata) pada sudut 45 darjah. Jadikan garis ini kira-kira 1/3 panjang garis pertama yang anda lukis. Pada ketika ini, garis bulu mata atas akan mempunyai bentuk C, dan anda akan dapat melihat sudut luar mata. Untuk melukis garis bulu mata bawah, lukis garis pendek dan mendatar dengan sedikit lengkung yang berpusat di bawah garis bulu mata atas.

  • Mata anime lelaki biasanya lebih kecil dan lebih sempit daripada mata anime wanita. Lekuk pada garis bulu mata atas dan bawah harus sedikit sehingga mata tidak kelihatan terlalu bulat.
  • Lukiskan mata kira-kira 1/8 ketinggian kepala dan 1/4 lebar kepala, jika anda melukisnya.

imej Lukiskan bujur di antara garis bulu mata. Tengah bujur dan buat bahagian atas dan bawah bertindih dengan garis bulu mata sehingga hanya sebahagian bujur yang dapat dilihat. Jadikan lebar bahagian bujur selebar lebih kurang sama dengan panjang garis bulu mata bawah.

  • Ini akan menjadi iris.

imej Tambahkan bulatan kecil berhampiran bahagian atas bujur. Lukis bulatan di sebelah kiri atau kanan bujur, berhampiran bahagian atas. Tidak kira sisi mana, tetapi letakkan bulatan di sisi yang sama di mata kedua jika anda melukisnya. Jadikan bulatan kira-kira 1/10 ukuran iris.

  • Anda akan membiarkan bulatan ini menjadi putih di kemudian hari sehingga kelihatan seperti cahaya yang memantul dari mata.

imej Buat bulatan yang lebih kecil berhampiran bahagian bawah bujur di seberang. Contohnya, jika anda melukis bulatan pertama di sebelah kanan atas bujur, lukis bulatan yang lebih kecil di sebelah kiri bawah. Lukis bulatan sehingga kira-kira 1/2 ukuran bulatan pertama. Lingkaran ini juga akan kelihatan seperti cahaya yang dipantulkan ketika anda membayangi gambar anda.

imej Lukiskan bujur yang lebih kecil di dalam yang pertama dan isikan untuk menjadikan murid. Pusatkan bujur ke dalam yang pertama yang anda lukis, dan ukurannya kira-kira 1/4. Bayangkan dengan pensil anda sehingga gelap dan diisi sepenuhnya.

  • Sekiranya bujur bertindih dengan bulatan kecil yang anda lukis, pastikan bulatan berada di hadapan bujur. Sama ada pertindihan oval akan bergantung pada seberapa besar anda membuat bulatan.

imej Bayangkan mata untuk menyelesaikan gambar anda. Untuk melelapkan mata, mulailah dengan melukis garis mendatar dari sisi kiri bujur ke sisi kanan. Kemudian, lorekkan segalanya di atas garis supaya warnanya sama dengan murid. Lorekkan segalanya di bawah garisan dengan beberapa warna lebih ringan.

  • Biarkan bulatan kecil yang anda warnakan putih.

Petua: Jangan risau menambah bulu mata pada mata anime lelaki. Bulu mata dapat menjadikan mata kelihatan lebih feminin.