Kad AR adalah kad Nintendo 3DS yang membolehkan pemain memainkan permainan sebenar yang mungkin tidak disukai oleh AR Games. Bagi mereka, pemain menggunakan kamera luar untuk menunjukkan salah satu Kad AR untuk bermain permainan di skrin di lokasi Kad AR, seperti meja. Enam kad disatukan dengan keseluruhan unit Nintendo 3DS, yang pertama menjadi kad AR tanda tanya, sementara lima kad yang lain merangkumi watak Nintendo. Mereka tidak boleh keliru dengan versi kad amiibo, yang menggunakan NFC.

Bagaimana Kad AR berfungsi?

Dengan menggunakan teknologi penjejakan langsung, tersedia untuk Iphone dan Android, menggunakan teknologi ARKit dan ARCore mereka, aplikasi ini dapat mencari dan melacak kad anda, yang membolehkan anda menampal apa sahaja yang anda harapkan dari aplikasi mudah alih hingga gambar pelacakan, baik itu lebih banyak maklumat , beberapa pengalaman AR buatan: dari animasi atau bahkan permainan kecil.

Setelah membuat aplikasi dengan teknologi ini, hanya perlu menunjukkan kamera telefon ke kad anda dan menyaksikan keajaiban berlaku di skrin telefon bimbit.

Ini hanya titik dari apa yang benar-benar dapat dilakukan oleh ARKit dan ARCore, tetapi sudah menjadi peningkatan besar dalam kaedah komunikasi yang hampir mati.

bagaimana kad ar berfungsi

Bagaimana Membuat Kad Animasi 3D Anda Sendiri?

Nasib baik, membuat Kad Perniagaan AR sangat mudah, berkat integrasi dan salah satu pakej tersebut, ARFoundation, yang menggabungkan dan menerangkan banyak ciri ARKit dan ARCore, komponen mudah digunakan dan agnostik.

Membuat kad AR (atau kad pos) yang anda perlukan adalah PC yang berfungsi dengan Unity Engine, peralatan apa pun yang boleh anda gunakan (model 3D, gambar tambahan,), kad perniagaan visual, dan idea hebat lain! Bayangkan menunjukkan akaun media sosial anda (Twitter, Facebook, Instagram atau LinkedIn) tanpa maklumat hubungan anda.

Tutorial Kad AR

:arrow_right: Langkah 1: Reka Kad Perniagaan anda

Kad perniagaan AR yang baik harus mengikuti garis panduan tradisional untuk kesediaan, komposisi dan seni, tetapi juga harus menjadi gambaran yang baik mengenai panduan pematuhan AR, semoga berjaya kepada kami, berikut adalah beberapa panduan dan amalan terbaik untuk itu.

:arrow_right: Langkah 2: Persediaan Projek Perpaduan

Pasang dan muat turun Unity, pastikan anda menambah sokongan untuk membina platform yang anda inginkan (Android / Iphone). Dalam contoh ini kita menggunakan versi 2019.4.16f, menyasarkan Android .

:small_blue_diamond: Buat projek baru dari templat Universal Render Pipeline.

:small_blue_diamond: Tukar platform sasaran projek ke Android atau iOS.

Pasang Pakej berikut:

  • Pengurusan Plugin XR

  • ARCore / ARKit, versi 4+.

  • Yayasan AR

Konfigurasikan Pengurusan Plugin XR:

  • Akses tetingkap Tetapan Projek (menu: Edit> Tetapan Projek).

  • Pilih tab Pengurusan Plugin XR di sebelah kiri.

  • Di bawah platform yang diingini, periksa pemalam ARCore / ARKit.

:arrow_right: Langkah 3: Buat Pustaka Rujukan AR

Perpustakaan Rujukan AR adalah tempat anda mengkonfigurasi gambar mana yang ingin anda lacak oleh perpustakaan ARKit / ARCore.

  • Dari tetingkap Projek, buat Folder "Tekstur" di dalam folder "Aset", dan pindahkan gambar kad perniagaan anda ke sana.

  • Di bawah folder yang disebut "Tetapan", klik kanan dan Buat> XR> Perpustakaan Imej Rujukan.

  • Dengan Perpustakaan Imej Rujukan dipilih, pada tetingkap Inspektor, tekan "Tambah Imej".

  • Klik butang "Pilih" di dalam petak, dan cari dan pilih gambar kad perniagaan anda.

  • Pada bidang nama tambahkan "BusinessCard".

  • Tandai "Nyatakan Ukuran", dan masukkan dimensi dunia nyata kad anda.

  • Tandakan "Simpan tekstur di Runtime".

:arrow_right: Langkah 4: Buat Adegan AR

Adegan di Unity mengandungi objek aplikasi anda, dan dalam kes kami akan digunakan untuk menambahkan komponen yang diperlukan yang membuat AR berfungsi.

  • Di bawah folder bernama "Scenes", klik kanan dan Buat> Scene dan beri nama ARScene.

  • Klik dua kali ARScene, dan mari kita mula menambahkan komponen AR yang diperlukan.

  • Klik kanan tetingkap hierarki dan XR> Sesi AR.

  • Klik kanan tetingkap hierarki dan XR> AR Session Origin

  • Padamkan kamera utama.

  • Pilih objek "AR Session Origin", pada tetingkap Inspektor klik "Tambah komponen" dan pilih "AR Tracked Image Manager".

  • Klik bulatan dengan titik di medan "Perpustakaan Bersiri" komponen yang baru dibuat, dan pilih satu-satunya entri (iaitu Perpustakaan Imej Rujukan yang kami buat sebelumnya).

  • Tetapkan "Jumlah Maksimum Gambar Bergerak" ke 1.

  • Kami akan menetapkan "Prefab Imej Dilacak" sebentar lagi.

:arrow_right: Langkah 5: Buat Prefab Imej Terkesan

Sekarang kita perlu membuat apa yang sebenarnya akan dibuat apabila Yayasan AR mengesan gambar yang dilacak. Unity mempunyai ciri prefab untuk ini.

  • Klik kanan tetingkap hierarki dan tekan "Buat Kosong".

  • Klik kanan gameObject yang dibuat, tekan "Rename" dan ubah menjadi "ARBusinessCard".

  • Klik kanan game ARBusinessCardObject, dan tekan "Objek 3D> Quad".

  • Namakan semula Quad menjadi "CardReference", dan mari kita edit komponennya dari tetingkap pemeriksa.

  • Tukar putaran X menjadi 90, dan skala agar sesuai dengan saiz kad perniagaan anda. Di sini 1 bermaksud 1 meter, jadi kad lalai berukuran 3,5 "x 2" sama dengan 8,9 cm x 5,1 cm, dan pada pemeriksa 0,089 x, 0,051 y, 1 z.

  • Kami sekarang membuat alat untuk quad ini untuk menunjukkan gambar kad perniagaan anda, dan menggunakannya sebagai rujukan untuk hasil AR, yang kami letakkan di atasnya. "CardReference" hanya ditujukan untuk pengembangan, ketika Anda membuat produk, ingatlah untuk menonaktifkannya.

  • Dari tetingkap Project, Di dalam folder Item, klik kanan dan tekan "Buat> Item" dan beri nama "ReferenceMaterial".

  • Dengan pilihan yang baru dipilih, di tetingkap Pemeriksa, klik bulatan dengan titik di sebelah "Peta Dasar", kemudian cari dan pilih gambar untuk perniagaan anda.

  • Pilih GameReference gameObject di jendela kerajaan, kemudian di jendela Inspector klik lingkaran putus-putus di bidang "Element 0" di bawah Item dalam buku Mesh Renderer, cari dan pilih "Preferred Matter" yang dibuat sebelumnya

  • Dari tetingkap Project, buat folder bernama "Prefabs", dan seret gameObject "ARBusinessCard" dari tetingkap Herarchy ke folder "Prefabs" yang baru dibuat, gameObject harus berubah menjadi biru menjadi Herarchy.

  • Sekarang kita hanya perlu memberitahu komponen AR untuk menggunakan prefab ini ketika mendapat gambar yang dilacak.

  • Dengan “AR Session Origin” dipilih di tetingkap Pentadbiran , seret ARBusinessCard yang baru dibuat dari folder Prefabs ke medan “Tracked Image Prefab” yang kami kosongkan sebelumnya.

:arrow_right: Langkah 6: Jadikannya Pop

Dengan pratetap, anda siap untuk membuat pengalaman Kad AR anda, setiap Model 3D, foto atau kesan yang anda tambahkan pada prefab akan muncul ketika kad anda dipaparkan di aplikasi.

Kemungkinannya tidak berkesudahan, berikut adalah beberapa aspek perpaduan yang dapat membantu anda:

:small_blue_diamond: Gambar

:small_blue_diamond: Garis masa

:small_blue_diamond: Kesan Zarah

:small_blue_diamond: Memproses Pos

:small_blue_diamond: Model 3D

Contoh yang ditunjukkan dalam gif asli dibuat sepenuhnya dari ciri Unity yang telah dibina sebelumnya, dan sama sekali tidak memerlukan kod. Anda boleh mendapatkan projeknya di sini, atau melalui repositori github.

:arrow_right: Langkah 7: Bangun dan Uji aplikasi anda

Akhirnya, kita perlu membina aplikasi kita.

  • Sediakan tetapan build ARCore dengan mengikuti arahan Android ini.

  • Buka tetingkap Build Settings dengan "File> Build Settings".

  • Buang sebarang kemungkinan pemandangan dalam pemandangan Build, kemudian klik pada "Add Open Scenes" yang harus menambahkan ARScene kami ke senarai tersebut.

Pastikan telefon anda disambungkan ke komputer, tekan Build and run, pilih lokasi untuk membuat fail pembinaan dan tunggu sehingga selesai.

Aplikasi akan dibuka secara automatik apabila proses selesai, kemudian arahkan ke kad nama anda, dan perhatikan keajaiban yang berlaku.

Panduan untuk Kad AR

AR yang kita lihat adalah mengubah persekitaran di sekitar anda menjadi penyambung digital dengan meletakkan objek material di dunia nyata, dalam masa nyata. Augmented reality (AR) dapat dilihat dalam pelbagai pengalaman. Kami mengelaskan 3 kategori utama alat AR.

:one: Penonton 3D AR

Penonton AR 3D seperti Augment, membolehkan pengguna meletakkan model ukuran hidup 3D di kawasan anda dengan atau tanpa penggunaan pelacak. Trek adalah gambar mudah yang boleh dilekatkan pada model 3D di AR.

:two: Penyemak Imbas AR

Penyemak imbas Augmented Reality mencadangkan untuk memaparkan kamera anda dengan maklumat kontekstual. Contohnya, anda boleh menghalakan telefon pintar anda ke tempat penginapan untuk memaparkan sejarah atau nilai anggarannya.

Cara di mana AR disimpan sering dimainkan adalah bermain game, untuk membuat pengalaman permainan menyelam menggunakan lokasi anda. Bayangkan permainan menembak dengan Zombi bergerak di bilik tidur anda! Penggunaan AR terbesar yang kita lihat setakat ini oleh Pokémon Go, yang membolehkan pengguna menangkap Pokémon tersembunyi yang tersembunyi di seluruh peta dunia nyata.

:three: Peranti AR

AR boleh digunakan untuk semua skrin dan peranti yang disambungkan:

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dengan peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet, Augmented Reality (AR) berfungsi seperti tetingkap ajaib; dengan penonton anda dapat melihat hologram dan menggunakan model 3D. Ratusan aplikasi Augmented Reality (AR) tersedia untuk iPhone, iPad dan Android.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Untuk pemain PC dan TV yang bersambung , Augmented Reality (AR) berfungsi dengan kamera web dan dipindahkan ke skrin. Ini sangat sukar apabila anda perlu menggunakan pelacak di hadapan skrin anda.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dalam paparan penunjuk kepala, cermin mata, dan lensa , AR yang kita lihat menjadi sebahagian daripada keseluruhan bidang tontonan anda, menghasilkan lebih banyak pengalaman seperti kehidupan. Anda hampir merasa seperti Ironman dengan bantuan Jarvis.

Amalan Terbaik AR

Pilih penyelesaian Augmented Reality (AR) berdasarkan keperluan perniagaan anda:

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Kebenaran yang tidak popular terletak pada pelbagai bentuk perniagaan. Sekiranya anda perlu meningkatkan prestasi pasukan jualan anda, pilih penyelesaian turnkey seperti Augment.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Perlu menambahkan ciri Reality (AR) tambahan ke aplikasi anda atau membuat permainan baru? Bersepadu dengan SDK Augmented Reality (AR).

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Perlu membuat kempen cetak kolaboratif dengan ciri Augmented Reality (AR)? Masukkan ajakan bertindak yang jelas dalam cetakan anda, dan gunakan penampil Augmented Reality (AR) yang ada sebelum melaburkan masa dan wang dalam aplikasi anda.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Terdapat banyak pilihan alat Augmented Reality (AR) yang tersedia untuk membantu anda membuat pengalaman permainan berikutnya, meningkatkan penjualan, pemasaran digital, navigasi , dan reka bentuk, hanya untuk beberapa menegak. Augmented reality (AR) kini digunakan untuk membantu memvisualisasikan perkara-perkara yang tidak ada di dalam bilik dan mewujudkan rasa produk fokus yang menarik pengguna di tahap lain.

Amalan Terbaik AR

Soalan Lazim

Berikut adalah soalan yang sering diajukan oleh orang yang berkaitan dengan Kad AR yang dijawab dengan ringkas.

1. Apakah contoh AR?

Aplikasi Augmented Reality adalah aplikasi perisian yang mengintegrasikan visual digital (audio dan jenis lain juga) ke dunia nyata pengguna. Contoh aplikasi AR lain yang popular termasuk AcrossAir, Google Sky Map, Layar, Lookator, SpotCrime, PokemonGo dll.

2. Apakah AR dengan kata mudah?

Augment Reality (AR) adalah penggunaan informasi waktu dalam bentuk teks, grafik, suara, dan peningkatan visual lain yang disatukan dengan objek dunia nyata. " Glosari IT Gartner. "AR yang kita lihat adalah penyediaan gambar digital atau data pada objek dunia nyata."

3. Apakah AR perkhidmatan Google?

ARCore adalah platform Google untuk membuat aktiviti AR. Dengan menggunakan pelbagai API, ARCore membolehkan telefon anda merasakan persekitarannya, memahami dunia dan berkongsi maklumat. Beberapa API tersedia di Android dan iOS untuk mengaktifkan pengalaman AR bersama.

Kesimpulannya

Dengan kad AR, anda boleh menonjol daripada orang lain dan mencipta kesan yang hebat. Ini boleh berbeza dari video, teks, pautan web mengenai perniagaan anda dan model 3D yang menarik untuk berhubung dengan media sosial dan laman web anda dan ajakan bertindak menggunakan tag berasaskan AR. AR berdasarkan tanda menggunakan pengecaman gambar untuk mengesan "penanda" di dunia nyata. Ini membolehkan peranti mudah alih menstabilkan kandungan AR di lokasi tetap berbanding dengan penanda.

Pada dasarnya, dengan mengesan lokasi penanda dengan kamera telefon anda, ia "mengingat" di mana kandungan AR diletakkan bersangkutan dengannya. Ini adalah bagaimana kad AR berfungsi. Kad perniagaan itu sendiri bertindak sebagai isyarat bahawa pengguna mengimbas melalui telefonnya untuk mengakses kandungan perayauan AR. Kandungan ini muncul di atas atau di sekitar kad dan pengguna dapat berkomunikasi dengannya. Kad AR dengan tag dicetak adalah cara mudah untuk memastikan bahawa sebilangan besar orang dapat mengimbas kad anda dengan mudah, walaupun ia memerlukan mereka mempunyai aplikasi Facebook atau Snapchat di telefon mereka, kecuali kad AR berasaskan web .

Aplikasi kad AR adalah aplikasi mudah alih yang boleh digunakan pengguna untuk mengimbas kad nama. Kaedah ini tidak memerlukan kod QR atau aplikasi seperti Facebook . Untuk mempersiapkan masa terdekat dengan cara profesional dan menguntungkan dengan penggunaan teknologi AR yang terbaik, disarankan agar anda menghubungi syarikat IT Technostacks Infotech dan memperkenalkan teknologi mereka kepada perniagaan anda.