Adakah hari dalam seminggu dipermodalkan? Ya, hari-hari dalam seminggu mesti selalu ditulis dengan huruf besar. Hari dalam seminggu adalah Isnin hingga Ahad dengan hari Rabu menjadi satu-satunya hari yang bukan hari Isnin. Huruf besar selalu digunakan untuk menunjukkan hari dalam kalendar.

Hari dalam seminggu

Adakah Hari dalam Minggu Dimodalkan dalam Bahasa Perancis?

Tidak, hari dalam seminggu tidak ditulis dengan huruf besar dalam bahasa Perancis. Penggunaan huruf besar dalam bahasa Perancis jauh lebih meluas daripada bahasa Inggeris. Tidak ada penggunaan huruf besar dalam bahasa Perancis untuk kata ganti subjek tunggal orang pertama, selama beberapa hari dalam seminggu, selama berbulan-bulan, atau untuk bahasa.

Terdapat beberapa jenis kata nama Perancis yang popular yang ditulis dengan huruf besar dalam bahasa Inggeris tetapi tidak ditulis dengan huruf besar dalam bahasa Perancis, yang boleh anda temui sepanjang pelajaran.

Bahasa Inggeris Bahasa Perancis
Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Ahad. lundi, mardi, mercredi, jeudi, vendredi, samedi, dimanche.
Januari, Februari, Maret, April, Mei, Juni, Juli, Agustus, September, Oktober, November, Disember janvier, fevrier, mars, avril, mai, juin, juillet, aout, septembre, octobere, November, decembre.

Akibatnya, banyak perkataan bahasa Inggeris yang mesti ditulis dalam bahasa Perancis tidak boleh ditulis dalam bahasa Inggeris. Kecuali anda memulakan ayat, jangan menuliskan huruf besar pada hari minggu dan bulan dalam bahasa Perancis.

Mengapa Hari-Hari dalam Minggu Dimodalkan?

Hari kerja mesti ditulis dengan alasan yang jelas. Terdapat peraturan mudah: Semua hari dalam seminggu adalah kata nama yang mesti diawali dengan huruf besar kerana kata nama tersebut adalah kata nama yang tepat.

Dalam kes hari Isnin, ini adalah kata nama yang tepat , bukan kata nama biasa seperti gadis atau anjing. Gunakan hari sebagai kata nama yang tepat dalam tulisan anda untuk menekankan kepentingannya.

Apabila Tom tiba pada hari Isnin, sebagai contoh.

Kerana Tom adalah nama seseorang, dan kerana Tom adalah Tom, tidak ada yang dapat menggantikan Tom, dan hal yang sama berlaku untuk hari Isnin. Setiap hari dalam seminggu mempunyai nama tertentu, sama ada hari Isnin atau hari lain.

Kami tidak dapat mengubah tarikh Isnin kerana hari Isnin! Khususnya, kata nama yang betul seperti Tom atau Isnin merujuk kepada perkara yang tidak dapat diubah. Kata nama yang betul tidak boleh diubah.

Adakah Hari dalam Minggu Kata Nama Yang Betul?

Ya, hari-hari dalam seminggu adalah kata nama yang betul. Itu adalah nama orang, tempat, atau benda yang mempunyai makna khusus bagi mereka. Dalam huruf ini, huruf pertama selalu ditulis dengan huruf besar.

Ini boleh menjadi seperti, "Hari lahir ibu saya pada bulan Mac." Huruf besar bulan jelas dalam kes ini.

Anda harus tahu bahawa kata nama yang betul biasanya ditulis dengan huruf besar dalam setiap situasi, kecuali beberapa kata nama yang betul yang akan diperincikan di kemudian hari. Kerana hari-hari dalam seminggu dianggap sebagai kata nama yang tepat, mereka mesti ditulis dengan huruf besar.

Adakah tahun dipermodalkan

Sekiranya Musim Bermodalkan?

Oleh kerana nama musim — musim bunga, musim panas, musim gugur atau musim luruh , dan musim sejuk — bukan kata nama yang tepat, huruf tersebut hanya ditulis dengan huruf besar ketika kata nama umum lain.

Musim sejuk, musim bunga, musim panas, dan musim gugur tidak perlu ditulis dengan huruf besar. Sebilangan individu menyalahgunakan istilah ini untuk kata nama yang betul dan menggunakan huruf besar mengikut peraturan penggunaan huruf besar yang betul. Musim, sebaliknya, adalah kata nama am, oleh itu mereka mengikuti syarat penggunaan huruf besar yang sama dengan kata nama am yang lain.

Adakah itu menganggap anda tidak adil? Kami memanfaatkan sepenuhnya Isnin dan Februari, jadi mengapa tidak sepanjang tahun ini? Ini adalah soalan yang sangat baik.

Tetapi, jika kita secara konsisten memanfaatkan judul yang kita tetapkan untuk jangka masa tertentu, tidakkah kita juga harus memanfaatkan waktu siang dan pagi? Anda boleh membantah semua yang anda mahukan, tetapi buat masa ini, musim adalah kata nama biasa, oleh itu tidak diperlukan huruf besar.

Pengecualian: nama musim huruf besar apabila muncul sebagai kata pertama dalam frasa (anda mungkin pernah memikirkannya sebelum ini). Musim harus ditulis dengan nama dan tajuk tidak rasmi, seperti Sukan Olimpik Musim Panas . Tidak ada alasan untuk tidak menggunakan huruf besar jika nama itu Musim Panas, yang merupakan nama yang bagus kerana ia cantik.

Tidak apa-apa untuk memanfaatkan nama musim jika anda seorang penyair. Contohnya, jika anda ingin menyampaikan pelukan hangat musim panas, gunakan huruf besar "s." Harap maklum bahawa jika anda menggunakan huruf besar dalam ayat anda, anda mesti mengembalikannya apabila anda selesai dengan puisi tersebut.

Ringkasan:

Musim umumnya tidak menggunakan huruf besar. Mereka bukan kata nama yang betul, tetapi kata nama yang biasa. Terdapat beberapa pengecualian untuk peraturan tersebut. Untuk musim yang merupakan kata awal dalam ayat atau kata nama yang betul, huruf besar nama musim. Nama musim juga boleh ditulis dengan huruf besar jika musim dipersonifikasikan.

Adakah Tahun Bermodalkan?

Keperluan penggunaan huruf besar hari ini adalah: Eja tahun dengan huruf kecil. Terdapat satu pengecualian dari peraturan ini: undangan perkahwinan.

Terdapat beberapa bahasa di mana penggunaan huruf besar tetapi bahasa Inggeris adalah salah satu daripadanya. Di mana sahaja dalam ayat akan dilakukan. Nama hari minggu dan bulan harus selalu ditulis dengan huruf besar.

Adakah Bulan Bermodalkan?

Walaupun ini tidak berlaku dalam semua bahasa, kami memanfaatkan hari dalam seminggu dan bulan-bulan dalam bahasa Inggeris. Tidak ada perbezaan sama ada pada permulaan, tengah, atau akhir ayat. Semasa menulis hari dalam seminggu dan bulan dalam setahun, selalu mulakan dengan huruf besar.

Contohnya, penggunaan huruf besar berbeza dari bahasa ke bahasa. Hari dalam seminggu dan bulan dalam setahun selalu ditulis dalam bahasa Inggeris. Untuk peraturan ini, tidak ada pengecualian. Bulan dan hari harus selalu ditulis dengan huruf besar, tidak kira di mana ia muncul dalam teks.

Sebagai kata nama yang tepat dalam ayat, kata "hari", "bulan", dan "musim" mesti ditulis dengan huruf besar. Ini disenaraikan secara berasingan kerana, walaupun kelihatannya merupakan kata nama biasa , mereka adalah kata nama yang tepat dan peraturan huruf besar harus diikuti. Ini boleh menjadi seperti, "Hari lahir ibu saya pada bulan Mac." Huruf besar bulan jelas dalam kes ini.

Hari dalam Minggu dalam Huruf Besar Sepanyol

  • Untuk menjadikannya menonjol dalam teks, hari dan bulan selalu ditulis dengan huruf besar.

  • Dalam perayaan, peristiwa bersejarah , dan nama, hari dan bulan selalu ditulis dalam bahasa Inggeris Contoh: Hari ini adalah hari Jumaat ke-13. Viernes Santo disambut hari ini.

  • Walaupun dalam bahasa Sepanyol, kata pertama kalimat akan SELALU ditulis dengan huruf besar, termasuk hari dan bulan.

  • Anda akan menggunakan perkataan pertama kalimat jika perkataan itu bermula dengan hari kerja.

  • Hari kerja akan ditulis dengan huruf besar jika dikendalikan sebagai tajuk satu perkataan.

  • Hari kerja tidak ditulis dengan huruf besar dalam bahasa Sepanyol ketika mereka muncul di tengah-tengah frasa, seperti yang berlaku dengan semua istilah lain!

  • Anda mungkin atau mungkin tidak memanfaatkan hari dalam seminggu ketika menulisnya sendiri tanpa teks atau tanda baca lain dalam bahasa Sepanyol (seperti koma atau noktah).

  • Tidak jarang menulis tajuk atau frasa dengan huruf besar, atau bahkan satu perkataan.

  • Hari akan selalu ditulis dengan huruf besar apabila ia digunakan sebagai tajuk lajur.

Hari, Bulan Tahun

Peraturan Huruf Besar

Pada mulanya, peraturan penggunaan huruf besar dalam bahasa Inggeris nampaknya cukup mudah. Kemungkinannya, anda sudah sedar bahawa kata nama yang betul dan kata pertama dalam setiap ayat harus ditulis dengan huruf besar. Sebilangan orang akan menggunakan huruf besar petikan pertama . Sebilangan besar waktu mengikuti titik dua, penggunaan huruf besar tidak digunakan, walaupun terdapat pengecualian. Adakah kata nama yang betul?

Surat Perintah Permulaan

Untuk memulakan setiap frasa , huruf besar perkataan, watak, atau huruf pertama. Contohnya, "Mulakan proses secepat mungkin." Seperti yang anda lihat, huruf pertama ditulis dengan huruf besar dalam kalimat ini, dengan selebihnya perkataan dan watak ditulis dengan huruf kecil.

Kata nama yang betul

Setiap kali kata nama yang betul muncul dalam ayat , huruf besarnya ditulis. Tidak kira berapa banyak kata nama yang betul dalam ayat, semua kata nama yang tepat ditulis dengan huruf besar. "George mempunyai kebiasaan mengerikan memukul saudaranya James," misalnya. Penting untuk diperhatikan bahawa kedua-dua George dan James menggunakan huruf besar dalam baris ini.

Hari, Bulan, dan Musim

Sebagai kata nama yang tepat dalam ayat, kata "hari", "bulan", dan "musim" mesti ditulis dengan huruf besar. Ini disenaraikan secara berasingan kerana, walaupun kelihatannya merupakan kata nama biasa, mereka adalah kata nama yang tepat dan peraturan huruf besar harus diikuti. Ini boleh menjadi seperti, "Hari lahir ibu saya pada bulan Mac." Huruf besar bulan jelas dalam kes ini.

Surat Pertama selepas Kolon

Di samping itu, huruf awal atau pertama segera setelah titik dua ditulis dengan huruf besar . Jadi, sebagai contoh, "Ketibaan Carly pada pertemuan tahunan tidak mempunyai kesan besar: Dia tidak mempunyai apa-apa untuk dibentangkan atau ditambahkan ke dalam proses." Huruf pertama "S" ditulis dengan huruf besar dalam kalimat ini sejak ia muncul tepat setelah usus besar. Sekali lagi, penting untuk huruf besar / huruf pertama dalam ayat baru.

Memulakan Perwatakan Kalimat yang Dipetik

Setiap kali watak bukan ruang digunakan dalam ayat yang dipetik, watak bukan ruang dalam ayat itu ditulis dengan huruf besar. Sebagai contoh, pertimbangkan perkara berikut:

Anda tidak berhak membuat tuduhan tidak berasas itu, "kata Sarah Jamie.

"Y" ditulis dengan huruf besar dalam kes ini kerana ia adalah watak bukan ruang pertama dari kata "anda." Secara umum, kalimat yang dipetik dianggap sebagai frasa baru yang harus mematuhi peraturan pertama, seperti yang dijelaskan di atas pada poin 1.

Sebutan Orang Pertama

Kata ganti "I" atau kata ganti nama diri pertama selalu ditulis dengan huruf besar apabila digunakan dalam pelbagai konteks . Akibatnya, setiap kali kata ganti nama orang pertama digunakan, huruf "I" mesti ditulis dengan huruf besar sepanjang frasa. Contohnya, balang kuki didapati dicuri oleh seseorang. Seperti yang anda lihat, huruf "I" telah ditulis dengan huruf besar di sini.

Tanda Dagangan

Akibatnya, huruf pertama tanda dagangan mesti ditulis dengan huruf besar. Beberapa syarikat dan firma yang berbeza mempunyai nama yang unik untuk perniagaan mereka, dan nama-nama ini mencerminkan keseluruhan perniagaan mereka dengan hanya satu perkataan di dalamnya.

Penting untuk diperhatikan bahawa nama tanda dagang dianggap sebagai kata nama yang betul. Untuk melakukan ini, mereka mesti menggunakan huruf besar atau watak pertama nama mereka.

Contohnya termasuk "Produk teknologi Apple sangat luas."

Dengan begitu banyak pelbagai standard, sukar untuk mengatakan sama ada anda harus memanfaatkan hari dalam seminggu atau tidak. Adakah syarat tambahan yang harus dikapitalisasi dan kapan tidak seharusnya? Namun, seperti peraturan lain, terdapat pengecualian terhadap prinsip peraturan tatabahasa yang luas ini.

Ringkasan:

Sebilangan besar kata nama lain ditulis dengan huruf besar mengikut piawaiannya yang unik. Setiap perkataan mempunyai sekumpulan peraturan penggunaan huruf besar. Ada kemungkinan seseorang akan bertanya sama ada anda memanfaatkan hari dalam seminggu atau tidak; jika ya, bila dan bila tidak boleh menggunakan huruf besar.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering ditanya mengenai penggunaan huruf besar.

1. Mengapa hari-hari dalam seminggu mempunyai huruf besar?

Terdapat peraturan mudah: Semua hari dalam seminggu adalah kata nama yang mesti diawali dengan huruf besar kerana kata nama tersebut adalah kata nama yang tepat. Gunakan hari sebagai kata nama yang tepat dalam tulisan anda untuk menekankan kepentingannya.

2. Semasa frasa, adakah anda memanfaatkan hari kerja?

Cuti, hari dalam seminggu, dan nama bulan harus ditulis dengan huruf besar (Tetapi Bukan Musim yang Digunakan Secara Umum) Oleh kerana hari, bulan, dan hari cuti adalah kata nama yang tepat, biasanya huruf besar.

3. Adakah anda meletakkan huruf besar selepas Selamat Hari Jumaat?

Oleh kerana hari-hari dalam seminggu, seperti hari Isnin, Khamis, dan Jumaat, adalah kata nama yang tepat, mereka mesti ditulis dengan huruf besar menurut peraturan tatabahasa . Isnin adalah hari yang tidak dinikmati oleh sesiapa.

4. Adakah perkataan “Sunday” ditulis dengan huruf besar?

Bulan (Januari, Februari) dan hari dalam seminggu (Ahad, Isnin) juga merupakan kata nama yang tepat. Apabila digunakan sebagai sebahagian daripada nama yang tepat seseorang, tajuk harus ditulis dengan huruf besar.

5. Mengapa bulan tidak ditulis dalam bahasa Perancis?

Bahasa Perancis mempunyai huruf besar lebih sedikit daripada bahasa Inggeris, dan banyak perkataan yang mesti ditulis dalam bahasa Inggeris tidak ditulis dengan huruf besar dalam bahasa Perancis. Perkataan untuk tarikh: Dalam bahasa Perancis, hari dalam seminggu dan bulan dalam setahun tidak ditulis dengan huruf besar kecuali jika terdapat pada permulaan frasa.

6. Bagaimana anda memberitahu bila sesuai untuk menggunakan huruf besar?

Secara umum, kata pertama, semua kata benda, semua kata kerja (walaupun yang pendek seperti itu), semua kata sifat, dan semua kata nama yang betul harus ditulis dengan huruf besar. Itu bermaksud anda harus menuliskan huruf kecil, kata hubung, dan kata depan — walaupun beberapa garis panduan gaya mengesyorkan penggunaan huruf besar dan kata kerja lebih panjang daripada lima huruf.

7. Adakah perlu menggunakan perkataan "hospital"?

Kecuali mereka adalah sebahagian daripada nama, jangan menggunakan huruf besar seperti hospital, sekolah menengah, gereja , dan lain-lain. Huraikan juga singkatan nama organisasi.

8. Adakah tepat menggunakan huruf besar "I" di tengah-tengah ayat?

Sebutan merangkumi kata-kata "Saya," "anda," dan "saya." Walaupun anda dan saya biasanya ditulis dalam huruf kecil , kata ganti saya harus selalu ditulis dengan huruf besar, tidak peduli di mana ia muncul dalam frasa.

9. Apakah cara yang betul untuk menulis hari-hari dalam seminggu?

Hari-hari dalam seminggu selalu dimulakan dengan huruf besar dan diakhiri dengan kata 'hari'. Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumat, Sabtu, dan Minggu harus diingat dalam urutan berikut: Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu, dan Ahad.

10. Adakah seorang jutawan bermodalkan dengan baik?

Akibatnya, ungkapan juta, miliar, ratus, ribu tidak ditulis dengan huruf besar, dan juga kata-kata "jutawan" atau "jutawan," kerana dianggap sebagai profesi dan mengikuti norma ejaan kelas itu.

Kesimpulannya

Ya, anda dapat dengan selamat menjawab soalan sama ada memanfaatkan hari dalam seminggu atau tidak, kapan dan kapan tidak memanfaatkannya, dengan mengatakan bahawa hari-hari dalam seminggu selalu ditulis dengan huruf besar.

artikel berkaitan

Adakah 30 Hari Sebulan Akan Mengetahui Hari dalam seminggu untuk Apa-apa Hari dalam Tahun Apa Hari Pizza yang Paling sibuk