Di antara pencinta anak anjing, peminat kucing, dan peminat tikus berbulu, kategori pemilik haiwan peliharaan yang berbeza secara keseluruhannya ada pencinta reptilia. Dari penyu hingga tokek, kadal hingga ular, menjaga reptilia adalah pengalaman yang unik. Dengan banyak baka yang selamat untuk dipilih, ular adalah pilihan popular bagi mereka yang berminat untuk memiliki haiwan kesayangan. Ular selalu diambil sebagai haiwan peliharaan yang baik untuk pencinta reptilia.

haiwan peliharaan ular

Sering dikaitkan dengan kejadian mematikan atau bahkan kisah seram, ular biasanya disalahpahami tetapi boleh membuat haiwan peliharaan yang menarik. Seperti haiwan kesayangan, ular menawarkan syarikat dan tekanan untuk pemiliknya. Ular haiwan peliharaan tidak memerlukan berjalan kaki setiap hari di taman dan mereka tenang pada waktu siang dan malam. Dengan kerap buang air besar, habitat ular peliharaan juga mudah dibersihkan.

Sebelum memutuskan untuk memiliki ular, ada banyak faktor yang perlu dipertimbangkan.

Dua Soalan Utama mengenai Ular Haiwan Peliharaan:

  • ADAKAH SNAKES MEMBUAT PET?
  • HAL-HAL YANG PERLU TAHU SEBELUM MENDAPATKAN PET SNAKE

ADAKAH SNAKES MEMBUAT PET?

Persoalannya jika mereka membuat haiwan peliharaan yang baik hanya bergantung pada anda dan juga alasan untuk meneliti sebelum membawanya ke rumah anda. Sebanyak ular senang dijaga, ia juga menarik dan taktik untuk dikendalikan. Berikut adalah beberapa sebab mengapa ular dapat membuat haiwan peliharaan yang baik.

Adakah Ular sukar dijaga?

Setiap haiwan eksotik seperti tangki ikan laut atau reptilia sering menyebabkan bukan penjaga menganggap bahawa penjagaan makhluk tersebut harus sangat pelbagai, ditambah memerlukan pengalaman dan pembelajaran bertahun-tahun. Walau bagaimanapun, ular bukanlah haiwan peliharaan yang rumit untuk dijaga sepenuhnya, lebih-lebih lagi dengan syarat bahawa anda mempunyai semua perkara yang diperlukan.

Mereka dapat membiasakan diri dengan menangani dan mentolerirnya dengan baik. Mereka senang menangani. Mereka cantik dengan warna / corak. Mereka menarik untuk ditonton ketika mereka menjelajah dan makan. Penyelenggaraannya sangat rendah jika disiapkan dengan betul.

Adakah Ular memakan masa?

Mereka tidak memakan banyak masa berbanding dengan binatang peliharaan dan perhatian lain, misalnya, anjing dan kucing, selagi anda memenuhi setiap keperluan mereka. Anda harus merasa mereka tidak boleh menghabiskan banyak masa dan penyelenggaraan yang rendah juga.

Adakah ular menjaga hobi yang mahal?

Harga beli ular bergantung pada ukuran, umur, dan spesies; kos mereka tidak sama. Walaupun penjagaan biasa bersama dengan alat yang diperlukan untuk ular sama sekali tidak mahal, selain pada saat anda menyediakan tangki mereka bersama-sama dengan semua yang mereka perlukan, mereka berfungsi dengan jimat seperti haiwan kesayangan.

Adakah ular berbau?

Sekiranya anda dapat menjaga agar ular anda dijaga dengan baik dan dibasmi kuman secara berkala, anda akan menyedari bahawa ia adalah haiwan kesayangan yang tidak berbau. Mereka tidak makan atau memberi makan setiap hari sehingga mereka tidak dapat menghasilkan sejumlah besar najis yang dapat menyebabkan mereka berbau. Selain itu, selama anda membuang air kecil dan najis setiap hari, anda tidak akan merasakan bau yang serupa dengan haiwan peliharaan lain.

Adakah ini senyap?

Perkara lain yang menarik dengan ular adalah kenyataan bahawa mereka tidak membuat bising, walaupun mereka hanya memiliki suara untuk ekspresi vokal, yang juga tidak bising dan tidak mengganggu.

Adakah ular memerlukan banyak ruang?

Kelebihan lain ialah mereka tidak memerlukan terlalu banyak ruang mungkin jika anda telah membeli jenis ular; mereka kurang memberi tekanan dan selesa untuk menangani semua aspek yang disebutkan di atas.

Ringkasan : Ular menjadikan haiwan kesayangan yang baik. Mereka tidak sukar dijaga, Sekiranya anda pemilik pertama kali, cari ular jagung kerana ia murah untuk dibeli & senang dikendalikan. Baca & selidik tentang semua ular haiwan peliharaan terbaik, keperluan mereka, kapan mereka kecewa, gejala apa yang harus dicari pada ular yang sakit. Dan yang paling penting, jika ular anda menjentikkan lidahnya lebih kerap, ini bermaksud rakan ini senang dengan anda

.

HAL-HAL YANG PERLU TAHU SEBELUM MENDAPATKAN PET SNAKE

ADAKAH haiwan peliharaan yang baik?

Jawapannya bergantung pada jenis orang anda. Ular binatang peliharaan tidak akan datang ketika anda memanggilnya atau mendengkur ketika anda membelai mereka, tetapi mungkin ada sesuatu yang menenangkan apabila melihat ular anda secara perlahan meneroka kandangnya.

Mereka tidak mengambil banyak ruang dan mereka tetap tenang, yang sangat sesuai untuk penghuni pangsapuri atau orang yang sering keluar dari rumah. Mereka mempunyai syarat yang cukup ketat untuk suhu dan perumahan.

Ini juga boleh menjadi tugas untuk merebut ular yang melarikan diri dari belakang mesin basuh anda. Makanan mereka juga boleh mencabar, terutamanya jika anda menganggap tikus kabur kecil itu comel. Ular bukanlah pilihan haiwan peliharaan tradisional yang suka diemong.

Mereka tumbuh besar, hidup lama, dan memerlukan ketepatan tertentu dan bahkan keberanian dari pemiliknya, tetapi faedah memiliki ular juga bermanfaat. Mereka tidak membuat bising, tidak memerlukan jalan-jalan setiap hari (atau bahkan interaksi harian), dan yang paling penting, mereka tidak melepaskan diri dari sepasang kasut kegemaran anda ketika mereka marah kepada anda.

Seperti haiwan kesayangan, memiliki ular adalah tanggungjawab yang tidak boleh dipandang ringan. Mari lihat semua perkara yang perlu anda ketahui sebelum mendapatkan haiwan kesayangan ular:

BERSEDIA ?

Meneliti dan memahami prasyarat memiliki ular peliharaan adalah langkah utama untuk menjalin hubungan yang berjaya bersama dengan haiwan kesayangan anda. Tentukan jenis ular yang ingin anda tuntut, dan selepas itu tanyakan seberapa banyak yang anda boleh sebelum membawa pulang.

Jenis ular peliharaan biasa untuk pemilik pertama kali merangkumi ular sawa, ular raja, ular gopher, ular garter, dan ular jagung.

Sebilangan besar ular ini umumnya sedikit, berkembang hingga sekitar 4 atau 5 kaki paling besar. Spesies ini cenderung lembut dan tidak keberatan ditangani. Ular beracun atau berbahaya semestinya dihindari oleh semua orang kecuali pemuja ular yang paling berpengalaman, dan memang masalah risiko menjadikan ular semacam ini menjadi pilihan yang tidak berguna.

Sebilangan besar ular dapat hidup lama dalam kurungan, jadi ingatlah ini setelah anda memilih satu untuk rumah anda. Kingsnakes dapat hidup lebih kurang 20 tahun, sedangkan bola ular sawa telah diketahui hidup selama 40 tahun. Walaupun sebilangan keperluan penginapan adalah perbandingan untuk hampir semua jenis ular, suhu dan prasyarat makanannya sangat berbeza.

Ringkasan : Adakah anda bersedia untuk menggunakan ular sebagai haiwan kesayangan, dari situlah permainan dimulakan. Sekiranya kesediaan itu ada, maka langkah seterusnya akan jatuh secara ajaib kerana mereka dapat memastikan haiwan peliharaan ada di sana. Lakukan kajian yang tepat & kemudian cari ular.

PERUMAHAN SNAK PET ANDA?

Sekarang, ini tidak bermaksud anda harus mengambil kotoran, air, dan flora dari hutan hujan tropika di Amerika Selatan, tetapi anda perlu mewujudkan persekitaran yang tepat agar ular peliharaan anda dapat hidup dan berkembang. Ini bermaksud mengekalkan suhu dan kelembapan pada tahap yang betul.

Sebelum membawa pulang haiwan kesayangan baru anda, anda harus menyediakan kandang untuk pergi. Seharusnya cukup besar untuk menempatkan ular yang maju, dan mungkin mengambil sudut besar ruangan. Sebilangan besar pemilik ular haiwan peliharaan mahukan akuarium kaca besar atau kandang Plexiglas dengan bahagian atas mesh yang ketat.

Ular binatang peliharaan dapat menghindari celah kecil di dalam sangkar dawai, jadi anda ingin membuat pasti bahawa ia selamat. Kaca atau Plexiglas menjadikannya lebih mudah untuk mengarahkan suhu di dalam kawasan berdinding sehingga ular anda tetap berbunyi.

Ular itu semestinya mempunyai semacam kain tempat tidur di kaki kandang. Bahan seperti kertas daging, kertas harian, tuala kain lap adalah bahan yang hebat; permaidani dalaman atau terbuka sangat sesuai kerana kainnya selamat dan senang dibersihkan.

Kerikil kacang atau serpihan kayu mungkin kelihatan lebih menyenangkan tetapi dapat menyimpan organisme mikroskopik yang mungkin ditelan ketika ular makan, menyebabkan masalah usus.

Angin haiwan peliharaan juga memerlukan zon persendirian untuk menyuburkan badan dengan baik dan merasa selamat. Log balak yang kosong, kotak kayu dengan celah di bahagian depan, atau hanya kilang sutera yang besar akan berfungsi dengan baik. Mereka semestinya mempunyai sesuatu untuk didaki, jadi membersihkan dahan dari kedai haiwan peliharaan atau rak dan rak adalah suatu keharusan untuk memastikan haiwan kesayangan anda terlibat. Jangan ragu bahawa mereka tidak dapat membuka bahagian atas kandang ketika mereka bersenam.

Ular peliharaan juga memerlukan suhu yang lebih baik daripada yang biasa Anda gunakan untuk menjaga di rumah anda. Sebilangan besar ular tropik memerlukan suhu antara 80- dan 85 darjah Fahrenheit di tengah hari dan 70 hingga 75 darjah pada waktu malam. Ular Amerika seperti suhu tetap antara 70 dan 80 darjah.

Anda akan menyimpan bantal pemanasan di bawah satu sisi kandang atau menggunakan cahaya hangat untuk mencapai suhu ini, tetapi jangan ragu bahawa ada sisi "sejuk" dari rumah ular anda untuk mengelakkan sekiranya mereka terlalu panas.

Sebilangan besar pakar ular berhati-hati agar tidak menjaga komponen pemanasan seperti batu di dalam kawasan berdinding kerana ular boleh menjadi panas atau dibakar dengan mudah. Kandang ular harus mendapat cahaya matahari sekitar 10 hingga 12 jam dan kabur 12 hingga 14 jam setiap hari. Kawasan di mana mereka dapat memperoleh cahaya siang semula jadi yang tidak ditapis adalah sangat sesuai.

Ringkasan : Mengadopsi ular bermaksud anda harus menempah kawasan yang luas untuk kepungannya. Sekiranya anda menyimpannya secara kecil-kecilan, ia tidak akan menggembirakan. Ruang besar, tidak ada lubang untuk melarikan diri, cahaya & haba yang betul mesti ada dalam senarai.

MENGENDALIKAN SNAK PET ANDA?

Salah satu bahagian yang paling baik untuk memiliki ular ialah merasakan badannya yang berotot tergelincir melalui tangan anda ketika ia menyelidiki. Ular haiwan peliharaan yang paling biasa dapat ditenangkan dengan berkesan dan nampaknya menghargai beberapa interaksi manusia.

Cuba beli ular anda dari pedagang yang sah yang memelihara ular mudanya dengan tangan sehingga ia digunakan untuk individu. Perhatikan makanannya jika dapat difahami sehingga anda dapat melihat bahawa makanan itu tidak menyusahkan.

Setelah ular peliharaan anda terbiasa dengan persekitaran barunya, anda harus berusaha mengatasinya sedikit pun setiap hari sehingga ia tetap tenang setelah anda mengambilnya.

Ringkasan : Penanganan adalah aspek yang sangat penting dari ular haiwan peliharaan. Oleh kerana ia adalah haiwan kesendirian maka tidak suka dilekatkan pada siapa pun. Sekiranya anda lama memegang ular peliharaan, ia tidak akan senang dengan anda.

MENGHASILKAN SNAK ANDA?

Menjaga ular sebagai haiwan peliharaan mempunyai satu kelemahan besar bagi banyak individu - mereka bukan vegetarian. Ular tidak makan pelet atau biji yang disumbat dengan senang; mereka memakan tikus, tikus, katak, dan sebilangan arnab. Sebilangan besar ular akan memakan makanan yang dibunuh sebelum ini, yang menjadikannya lebih berguna bagi anda selagi anda tidak keberatan baggie yang penuh dengan tikus mati di dalam peti sejuk anda. Makanan berkhasiat juga dapat menjaga keselamatan haiwan peliharaan anda dari cacat dan calar.

Beberapa ular harus diarahkan untuk makan makanan yang telah dibunuh dan beberapa tidak akan melakukannya sama sekali, jadi anda perlu bersiap sedia untuk memelihara mangsa hidup ular anda. Sekiranya anda merasa bahawa anak-anak anda terlalu muda untuk melihat lingkaran kehidupan dalam tindakan, anda perlu memeriksa semula haiwan kesayangan anda pada masa ini.

Ular juga memerlukan semangkuk air bersih untuk minum dan mandi. Air juga dapat membantu menjaga kelembapan kandang mereka pada tahap yang betul. Pastikan menukar air dengan kerap, kerana bakteria boleh tumbuh di sumber airnya dan sangat berbahaya.

Ringkasan Sebelum menggunakan ular, ingatlah semua hal seperti ini, cuba lakukan analisis & periksa adakah anda bersedia menghadapi cabaran ini. Menjaga ular kecil sebagai haiwan kesayangan memerlukan penjagaan yang bersemangat & berdedikasi. Sekiranya anda sudah bersedia maka carilah. Baca & buat kajian yang betul mengenai perumahan, pengendalian & pemberian makanannya.

Soalan Lazim (Soalan Lazim):

Mari kaji beberapa soalan menarik yang sering diajukan mengenai ular peliharaan.

Adakah ular haiwan peliharaan mesra?

Ular haiwan peliharaan tidak mesra. Ya, rakan-rakan ini mudah patuh & mudah dikendalikan. Tetapi anda tidak boleh mengharapkan mereka ramah.

Mengapa ular tidak boleh menjadi haiwan peliharaan?

Ular tidak memiliki gambaran yang baik secara umum, hanya kerana persepsi ini & sifatnya yang agak tidak ramah, dikatakan tidak boleh menggunakan ini. Mereka mati dalam masa setahun & tidak suka berada dalam kurungan.

Adakah ular bosan?

Sebagai ular peliharaan kecil adalah haiwan kesendirian. Mereka tidak merasa sunyi & bosan. Sebenarnya, adalah idea yang buruk untuk mengurungnya dengan haiwan peliharaan lain.

Adakah ular seperti dipegang?

Tidak, ular tidak suka ditahan lama. 10-15 minit setiap hari lebih daripada cukup untuk mereka. Sekiranya anda menahannya lama mereka akan marah & mula bertindak balas secara tidak normal.

Mengapa ular cuba melarikan diri?

Sekiranya mereka melakukannya, ini adalah tingkah laku biasa. Oleh kerana rakan-rakan ini tidak suka disimpan dalam tangki & ingin menikmati habitat semula jadi mereka, maka mereka tidak akan melepaskan peluang untuk melarikan diri.

KESIMPULAN:

Ular memang membuat haiwan peliharaan yang menarik. Sekiranya anda seorang pencinta haiwan reptilia yang bersemangat & berani mengadopsi, maka anda harus mencari ular. Ular haiwan peliharaan kecil sangat jinak, tidak berbisa, mudah dikendalikan, makhluk. Mereka tidak menggigit kecuali & sehingga terganggu. Sekiranya anda menyediakan makanan yang baik & bekalan air yang mencukupi, beberapa lubang tersembunyi di tangki mereka, mereka lebih senang. Kos menjaga ular sebagai haiwan kesayangan tidaklah banyak. Hanya anda yang memerlukan pelaburan kali pertama untuk memasang tangki. Mereka bukan pemakan berat, hanya makan dalam 7-10 hari. Sekiranya ia dikendalikan & disimpan dengan berhati-hati, boleh hidup lebih lama. Cobalah untuk tidak menimbulkan kerisauan dengan menahannya lama atau mengurungnya dengan binatang peliharaan lain. Sekiranya anda menyimpan maklumat terperinci ini, percayalah, anda akan menikmati membelai ular.

Topik-topik yang berkaitan:

Ular Haiwan Peliharaan Terbaik

Baka Ular Binatang Kecil

Adakah ular jagung adalah haiwan kesayangan yang baik

1 Suka

Memutuskan untuk mendapatkan ular peliharaan boleh menjadi pengalaman yang menyeronokkan dan menarik untuk usia apa pun.

Sama ada anda doktor haiwan yang bersedia, ingin menggabungkan 4.5 juta rumah yang ada dengan reptilia, atau merupakan pengendali yang lebih berpengalaman mencari ular pemula, senarai ini akan membantu anda mencari yang betul.

Ular sangat berbeza dengan haiwan dan haiwan pendamping . Kerana itu, mereka mempunyai keperluan pasangan dan penjagaan yang sangat berbeza. Memilih ular awal boleh menjadi proses yang sukar. Anda memerlukan yang paling sesuai untuk kemampuan penjagaan dan pengendalian anda.

Dalam artikel ini, kita membincangkan 6 ular Baik Binatang peliharaan terbaik yang dapat dikendalikan oleh pemula berdasarkan kemudahan perawatan, biaya, dan pelupusan.

0: Ular Hijau Halus

Ular ini, seperti versi kasar, berasal dari Amerika Utara dan mempunyai bingkai yang sangat tipis.

Ia boleh disimpan di dalam kandang kecil (seperti vivarium 10 galon) dan diberi makan kepada serangga, tetapi ia tidak dapat ditangani dengan baik untuk jangka masa yang panjang. Mereka paling sesuai untuk seseorang yang ingin menjaga reptilia lebih sebagai haiwan persembahan daripada rakan.

The Smooth Green mempunyai keperluan dan pelupusan yang serupa dengan Rough Green Snake (juga terdapat dalam senarai ini). Ketersediaan peringkat haiwan kesayangan ini dalam senarai rendah.

Mereka sukar didatangkan sebagai binatang tawanan. Segelintir penternak dan penangkapan liar (serta haram untuk memelihara) boleh menjadi lebih bermasalah kerana beberapa sebab.

Sekiranya anda seorang pemula dan berjaya mendapatkan warna hijau halus yang bagus, mereka boleh membuat pilihan yang bagus.

Walaupun mereka sering tidak dapat dikawal, ukurannya yang kecil menjadikan suami mudah, makanan cepat saji dan pengalaman belajar yang hebat. Yang paling lama boleh bertahan adalah 15 tahun, dan kosnya akan berbeza bergantung dari mana asalnya.

02: Ular leher cincin

Leher cincin adalah ular asli lain di Amerika Utara dan mempunyai cincin kuning atau oren yang berbeza di leher mereka (seperti namanya).

Mereka sangat kecil, rata-rata panjang kaki.

Ular ini biasanya memakan cacing tanah dan memerlukan lebih banyak suami (seperti pemanasan dan pencahayaan yang betul) daripada yang lain dalam senarai ini. Mereka biasanya sopan dan bertoleransi untuk jangka masa pendek; Tetapi mereka boleh menjadi jengkel jika ditangani selama beberapa minit tanpa rehat.

Walaupun mereka membawa racun untuk membahayakan mangsanya, racun ini tidak berbahaya bagi manusia. Mulut dan gigi mereka sangat kecil, jadi sebarang usaha untuk memotong jari anda tidak akan berkesan.

Kerana mereka tidak popular seperti ular peliharaan lain, mereka agak jarang berlaku. Mereka boleh hidup sekitar 10 tahun, tetapi kadang-kadang hanya 6 tahun dalam kurungan, dan berharga antara 10- 30 USD.

03: Pelangi boa

Rainbow boa berasal dari Amerika Selatan dan umumnya tidak digalakkan kepada pemula kerana tingkah laku pemalu dan putingnya, tetapi sifatnya yang lain telah ditebus dalam senarai ini.

Pertama dan terpenting, Rainbow Bose terkenal dan dihargai kerana warnanya yang menakjubkan. Dalam cahaya yang tepat, kulit mereka mempunyai cahaya yang cerah dan terang.

Mereka memerlukan peternakan dan keadaan tangki tertentu dengan panas dan kelembapan yang tinggi kerana habitat tropika semula jadi. Mereka boleh menjadi pemalu dan pemalu ketika kecil, tetapi boa pelangi yang sempurna dapat turun dengan kerap menetap ketika dewasa.

Mereka mungkin pemeliharaan lebih tinggi, tetapi ganjaran reptilia besar lebih tinggi jika masa dan kesabaran yang tepat dimasukkan ke dalam perawatan mereka.

Terbaik untuk pemula yang bersedia untuk komitmen besar dan belajar mengenai pengendalian yang betul.

Rainbow Boas biasanya panjangnya 5-9 kaki dan berumur lebih dari 20 tahun. Mereka adalah salah satu haiwan peliharaan yang lebih mahal dalam senarai kami yang biasanya berkisar antara 200- 600 USD. Sebilangan albino dan morf boleh mahal seperti 2000–3000 USD.

04: Permaidani ular sawa

Carpet Python berasal dari Australia dan terdapat dalam pelbagai warna dan pelbagai spesies. Naga ini sedikit lebih panjang daripada kebanyakan ular, rata-rata mencapai 6-6.5 kaki.

Ular ini mengikuti hampir semua syarat yang sama dengan yang lain dalam senarai ini: suhu, pencahayaan, dan makanan. Mereka memerlukan suhu tinggi, pencahayaan biasa dan tikus untuk dimakan.

Piton karpet bayi dan remaja sangat kurang, tetapi jika mereka sering tumbuh, mereka lebih bertoleransi seperti orang dewasa.

Atas sebab inilah beberapa pemula lebih suka memulakan dengan pilihan penjinak, tetapi lebih baik tidak mengatakan bahawa ular sawa permaidani yang baik tidak akan menjadi haiwan peliharaan yang baik bagi kebanyakan orang.

Sebilangan besar pemula menyukainya kerana warnanya yang hebat. Mereka hidup selama 20 tahun dan biasanya berharga antara 100 hingga 300 USD.

05: Ular rumah Cape

Brown House berasal dari Afrika dan tingginya 2-4 kaki . Mereka memakan kebanyakan tikus dan kebanyakan ular lain mempunyai keperluan penjagaan asas dan penternakan.

Walaupun bukan pilihan yang sangat popular, Brown House adalah ular permulaan yang hebat dan biasanya berharga 60- 150 USD.

Secara amnya mereka mempunyai pelupusan yang baik dan mudah dikawal sebaik sahaja disimpan di kediaman baru mereka. Mereka tidak terlalu besar, jadi jika mereka menggigit, itu tidak boleh berbahaya.

Sayangnya, mereka mempunyai jangka hayat yang pendek, biasanya hanya bertahan 8 tahun.

06: Ular Coklat Dekay

Walaupun tidak dianggap sebagai ular pertama yang hebat oleh ahli herpetologi, banyak pakar bersetuju bahawa Decay's brown dapat membuat ular pertama yang hebat untuk pemula.

Habitat mereka tidak perlu sebesar tangki spesies lain kerana ukurannya yang kecil (hampir tidak sampai satu kaki panjang).

Spesies ini terdapat di seluruh Amerika Utara dan tidak memerlukan suhu tinggi yang menjadikan suaminya sangat mudah. Ular coklat Decay adalah spesies yang ingin tahu, dan biasanya tidak ditekankan oleh aktiviti atau pengendalian manusia.

Kerana jumlahnya sangat sedikit, mereka memakan serangga dan cacing tanah daripada mamalia kecil.

Secara keseluruhan, suami peliharaan ini mudah bergantung pada gaya pengurusan anda, dan mereka bertoleransi dengan kelakuan yang lemah dan lembut. Mereka pasti dapat dikendalikan dengan suami yang tepat untuk memulakannya.

Uji pengetahuan ular anda

Q; Rakan saya mempunyai ular di rumah mereka. Adakah itu bermaksud bahawa ular itu adalah binatang peliharaan seperti kucing dan anjing saya?

J: Tidak, ular sawa seperti ular adalah binatang liar dan tidak dijinakkan. Proses penguasaan berlaku selama ribuan tahun. Haiwan seperti kucing, anjing, dan kuda telah dipilih untuk ciri-ciri tertentu yang telah muncul selama beberapa generasi. Dipercayai bahawa anjing boleh dijinakkan dari 27.000 hingga 40.000 tahun yang lalu , dan anggaran peliharaan kucing berkisar antara 3.600 hingga 9.500 tahun yang lalu . Kerana haiwan ini dijinakkan, dengan perawatan dan kondisi yang tepat, mereka dapat hidup dengan manusia dalam kurungan tanpa menderita.

Di Kanada, banyak ular yang dijual di perdagangan hewan peliharaan yang disebut "eksotik" datang langsung dari alam liar, terutama dari Afrika Barat. Walaupun mereka dibiakkan di Amerika Syarikat, mereka adalah keturunan haiwan yang dilahirkan di alam liar. Di rumah, tidak ada cara untuk meniru ruang dan bola naga kebebasan di persekitaran semula jadi. Akibatnya, ular menderita. Mereka tidak dapat mengatur suhu badan mereka secara semula jadi, diet mereka buruk kerana mereka tidak dapat memburu makanan mereka sendiri, dan mereka tidak dapat memburu dan bersurai di alam liar.

S: Apa yang salah dengan cuba menjinakkan ular?

J: Dominasi haiwan adalah proses yang memerlukan banyak generasi dan berlaku selama beberapa ratus atau ribuan tahun. Proses ini melibatkan pembiakan haiwan secara selektif untuk gen tertentu. Pembiakan ular sudah berbahaya kerana ia dapat mengurangkan kumpulan gen ketika peternak terdorong untuk memiliki lebih banyak untuk menjual haiwan. Pembiak juga berkembang biak untuk menghasilkan warna bulu dan kulit tertentu, serta corak skala. Pembiakan selektif juga dapat mengubah bentuk semula jadi haiwan, yang dapat memberikan banyak kesan negatif terhadap kesihatan fizikal dan mental haiwan. Hal ini sangat umum terjadi pada ular dan reptilia lain kerana pembeli semakin menginginkan versi atau perancang "morph" yang diubah secara genetik yang tidak banyak menyerupai kerabat liar mereka.

S: Tetapi ular saya dibesarkan dalam kurungan. Adakah mempertimbangkan bahawa menjadikannya binatang peliharaan?

J: Tidak, binatang liar yang ditawan tidak berhenti menjadi haiwan liar. Kecenderungan haiwan liar tidak hilang hanya kerana mereka lahir dari persekitaran semula jadi dan liar mereka. Kecenderungan ini tidak hilang ketika haiwan liar ini tinggal di rumah atau pangsapuri atau di mana-mana jenis kandang. Kecenderungan semula jadi untuk menjauh dari sumber panas ketika panas atau berpindah ke sumber panas ketika sejuk. Kecenderungan semula jadi untuk memburu dan bersembunyi masih ada. Haiwan liar tetap liar, walaupun dalam kurungan.

S: Ular saya kelihatan sangat gembira ketika saya bercakap dengan mereka dan saya menyayangi mereka. Mengapa anda fikir ular saya menderita?

J: Tidak kira ular dipenjarakan atau berasal dari alam liar, mereka menderita dalam kurungan. Bagi haiwan seperti ular, sukar untuk mengenali tanda-tanda penyakit atau penderitaan. Walaupun anda dapat menemui doktor haiwan dengan pengalaman dan latihan untuk merawat ular, doktor haiwan mungkin mengalami kesukaran untuk mendiagnosis penyakit ular. Dan mencari rawatan veterinar yang sesuai adalah sukar.

Akibat tekanan penangkapan, kira-kira 75 peratus ular tawanan mati dalam setahun.

Tulisan yang sempurna dan sangat bermaklumat bagi mereka yang merancang untuk membeli ular. Ular yang baik menakutkan dan menarik untuk menyimpannya di rumah anda. Jenis ular mana yang boleh kita peliharaan atau yang mana yang kurang berbahaya?

2 Suka