Keloid adalah pertumbuhan tisu parut yang terbentuk di tempat kecederaan kulit. Mereka adalah kesan sampingan biasa dari tindik dan sebilangan orang lebih cenderung kepada keloid daripada yang lain. Mereka tidak berbahaya, tetapi boleh menjengkelkan dan kadang-kadang menyakitkan. Keloid lebih sering terjadi pada tindikan telinga, tetapi ia berlaku dengan tindikan lain, termasuk tindikan butang perut.

Apa itu Keloid?

Keloid pusar mungkin muncul sebagai parut tebal dan tinggi setelah tusukan atau kecederaan perut. Benjolan yang tidak sedap dipandang ini biasanya kelihatan berkilat, warnanya berbeza dari merah jambu hingga ungu, dan cenderung berpindah dari tempat menusuk ke kulit sihat yang berdekatan. Keloid mungkin bertambah besar dari masa ke masa, dengan gejala biasa gatal dan tidak selesa. Beberapa pilihan rawatan mungkin mengurangkan ukuran dan warna keloid, tetapi biasanya gagal sepenuhnya menghilangkan tisu parut.

Doktor tidak pasti mengapa keloid terbentuk pada beberapa orang tetapi tidak pada orang lain. Pesakit yang mengalami bekas luka seperti ini pada masa lalu menghadapi risiko pembentukan keloid lain yang lebih tinggi. Keadaan ini mungkin berlaku dalam keluarga, dan lebih banyak wanita cenderung mendapat keloid pusar, tetapi bekas luka mungkin berkaitan dengan tindikan pusar oleh wanita. Orang yang mempunyai kulit gelap juga lebih kerap mengalami parut ini. Tidak ada cara untuk meramalkan terlebih dahulu jika keloid pusar mungkin terbentuk setelah pembedahan atau tindik perut.

Parut terbentuk pada kulit selepas kecederaan atau prosedur pembedahan. Parut normal cenderung mereda dan menjadi kurang ketara ketika luka sembuh. Keloid berbeza kerana sering merebak ke kulit yang berdekatan dan biasanya tumbuh lebih besar. Risiko keloid setelah menusuk pusar meningkat ketika perhiasan berat dipakai, pesakit gemuk, dan wanita pada tahap terakhir kehamilan, ketika kulit meregang.

Seperti apa keloid?

Keloid pada dasarnya adalah bekas luka yang terasa keras dan berkerut. Mereka biasanya muncul di tempat kecederaan - dalam kes ini, menusuk - dan dapat melampaui jauh. Mereka lihat:

  • Muncul dan tumbuh dengan perlahan. Anda boleh mengambil masa 3 bulan hingga setahun sebelum anda melihat tanda keloid pertama. Kemudian memerlukan beberapa minggu atau bulan untuk berkembang. Kadang-kadang, mereka terus berkembang dengan perlahan selama bertahun-tahun.
  • Mulakan sebagai parut merah jambu, merah , atau ungu. Keloid biasanya adalah parut yang dinaikkan dengan permukaan yang rata. Warnanya semakin gelap dengan masa. Ia biasanya menjadi lebih gelap daripada kulit orang itu, dengan sempadannya lebih gelap daripada bahagian tengahnya.
  • Rasa berbeza dengan kulit di sekitarnya. Sebilangan keloid terasa lembut dan pucat. Yang lain keras dan getah.
  • Menyebabkan kesakitan, gatal-gatal, atau kelembutan. Semasa tumbuh, beberapa keloid mungkin gatal, lembut, atau menyakitkan apabila disentuh . Gejala ini biasanya berhenti sebaik sahaja keloid berhenti tumbuh.

"Orang sering mengelirukan keloid dengan bekas luka dan benjolan lain yang boleh terbentuk setelah menusuk , seperti parut hipertrofik atau abses, tetapi mereka tidak sama," jelas ahli dermatologi yang disahkan lembaga, Jessie Cheung, MD.

"Parut hipertrofik tidak akan melampaui kawasan yang dirawat tetapi boleh menjadi sangat pekat dan sensitif . Keloid, menurut definisi, melampaui kawasan yang dirawat. Jangkitan atau abses dapat terlihat seperti benjolan, tetapi akan membengkak, hangat, sakit, dan mungkin mengalami keputihan, ”kata Cheung.

Bagaimana keloid berlaku

Pakar tidak begitu pasti mengapa sebilangan kulit tumbuh tisu berserat berlebihan dengan cara ini, tetapi biasanya terdapat kolagen yang berlebihan.

  • Anda lebih cenderung menghidap keloid jika anda:
  • mempunyai kulit gelap
  • berumur antara 10 hingga 30 tahun
  • mempunyai saudara darjah satu (ibu bapa, saudara kandung, atau anak ) yang mendapat keloid

Walaupun tanpa faktor risiko ini, lokasi menusuk perut dapat meningkatkan kemungkinan keloid, menurut Cheung.

"Walaupun anda tidak rentan terhadap keloid, pusar adalah salah satu daerah yang dapat [mengembangkan] keloid, kerana trauma dan menggosok terus dari pakaian," kata Cheung.

Perhiasan pusar melengkung dalam bentuk barbel dapat mengurangi kemungkinan keloid berkembang sementara situs ini sembuh, yang dapat memakan waktu hingga satu tahun. Jenis parut ini mungkin juga muncul di cuping telinga, wajah , atau di kawasan tubuh yang tertusuk. Keloid juga boleh terbentuk dari jerawat yang teruk, luka bakar, atau kecederaan lain pada permukaan kulit.

Cara mencegah keloid

Bagi seseorang yang mudah terkena parut keloid, satu-satunya cara untuk mencegahnya adalah dengan mengelakkan prosedur yang mencederakan kulit anda, seperti tatu dan tindik.

Association of Professional Piercers (APP) sebenarnya mengesyorkan agar orang yang mempunyai sejarah parut atau keloid tidak dicucuk.

Anda mungkin dapat menurunkan kemungkinan keloid dari perut menusuk dengan mengikuti arahan penjagaan piercer anda. Cheung juga mengesyorkan untuk mengelakkan geseran berlebihan sehingga menusuk.

Butang perut juga sedikit bakteria dan perangkap serat seperti apa adanya. Selama fasa penyembuhan, yang dapat memakan waktu hingga satu tahun, menjaga area tersebut tetap bersih dan kering serta menghindari pakaian ketat yang dapat merengsakan kulit Anda dan memerangkap bakteria.

Bagaimana untuk memberitahu Perbezaannya

Fakta bahawa keloid cenderung menyebar dan menutupi kawasan yang lebih besar daripada kecederaan atau luka itu sendiri adalah salah satu cara termudah untuk membezakan antara benjolan penyembuhan biasa dan keloid. Benjolan penyembuhan adalah benjolan yang tinggi yang biasanya tumbuh tepat di atas tapak tindik.

Benjolan penyembuhan umumnya berwarna kulit dan berwarna merah muda muda sementara keloid kelihatan seperti bekas luka dan boleh berkisar dari merah jambu hingga merah tua.

Rawatan keloid?

Sekiranya anda mendapat keloid pada lubang perut anda, ia akan tetap ada kecuali jika anda mengeluarkannya oleh doktor kulit . Walaupun begitu, anda mungkin dapat menghentikannya jika anda bertindak cepat pada gejala pertama keloid.

Menyimpan mata pada menindik anda dan hubungi doktor kulit secepat mungkin jika anda mengalami sebarang parut atau penebalan kulit . Campur tangan cepat dapat membantu mencegah penebalan menjadi keloid.

"Ahli dermatologi anda mungkin memar bekas luka untuk meratakannya," kata Cheung, "atau menyuntiknya dengan steroid atau ubat lain jika ada tanda-tanda penebalan tisu."

Pelbagai pilihan rawatan tersedia untuk keloid. Pilihan rawatan yang sesuai boleh bergantung pada beberapa faktor, termasuk jenis dan ukuran keloid. Pilihan rawatan termasuk:

  • Kortikosteroid: Ubat jenis ini dapat membantu mengecilkan keloid. AAD menyatakan bahawa orang memerlukan kira-kira empat suntikan secara purata, setiap satu dilakukan setiap 3-4 minggu. Mereka juga mengatakan bahawa 50-80% keloid menyusut setelah suntikan kortikosteroid.
  • Pembalut silikon atau gel. Memohon kepingan silikon atau gel ke keloid dapat membantu meratakannya. Silikon biasanya digunakan bersama dengan pemampatan.
  • Pemampatan. Memakai pakaian pemampatan oleh ■ pakar dermatologi dapat membantu mengelakkan keloid yang menusuk perut tumbuh.
  • Cryotherapy. Ini membeku keloid dari dalam ke luar tanpa merosakkan kulit anda di bawahnya. Cryotherapy dapat membantu menjadikan keloid lebih kecil dan lembut dan kadang-kadang digunakan bersama dengan suntikan steroid untuk hasil yang lebih baik.
  • Pembedahan. Pembuangan pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan keloid sepenuhnya, tetapi penting untuk mengetahui bahawa ia mungkin akan tumbuh semula pada satu ketika. Untuk menurunkan kemungkinan ia kembali, pakar dermatologi anda mungkin mengesyorkan menggunakan rawatan lain selepas pembedahan, seperti mampatan, terapi radiasi , atau suntikan.
  • Rawatan laser: Rawatan laser dapat membantu meratakan parut keloid dan membuatnya pudar.

Apakah lebam menindik?

Benjolan menindik adalah benjolan kecil yang dapat muncul setelah menindik. Mereka sering berlaku selepas tindikan tulang rawan, seperti tindikan hidung atau telinga atas.

Benjolan menusuk berlaku apabila sistem kekebalan tubuh bertindak balas terhadap luka dan memulakan tindak balas penyembuhan. Tindak balas ini menyebabkan keradangan, itulah yang menyebabkan lebam .

Seseorang mungkin melihat pendarahan, lebam , dan beberapa pembengkakan di tempat menindik dalam beberapa minggu pertama setelah mendapatnya. Gejala ini semuanya normal. Gejala lain yang biasanya tidak menjadi perhatian mungkin termasuk:

  • gatal
  • sebilangan cecair keputihan datang dari tempat luka
  • kerak di sekitar perhiasan yang menusuk

Rawatan untuk lebam

Benjolan menusuk adalah sebahagian daripada tindak balas semula jadi tubuh terhadap kecederaan, dan biasanya tidak memerlukan rawatan. Namun, orang-orang dapat mengambil langkah-langkah untuk menjaga kebersihan kawasan itu, mencegah jangkitan , dan membiarkan tindiknya sembuh.

American Academy of Dermatology (AAD) mengesyorkan:

  • menyimpan perhiasan menusuk, tanpa mengubah atau membuangnya, sekurang-kurangnya 6 minggu
  • membasuh tangan sebelum menyentuh tindikan
  • basuh tindik dengan sabun dan air lembut sekali sehari
  • memusingkan perhiasan di dalam menindik beberapa kali sehari untuk memastikan lubang itu terbuka
  • menepuk kawasan itu dengan lap kapas bersih setelah mandi atau mandi dan elakkan menggunakan tuala, yang dapat memperkenalkan bakteria.

Piercing bump vs keloid: Cara membezakannya

Tekstur keloid boleh berbeza. Mereka boleh merasa lembut dan pucat atau keras dan berkarat. Gejala lain yang mungkin dialami seseorang dengan parut keloid termasuk:

  • sakit
  • kegatalan
  • kelembutan

Pada mulanya, keloid dan benjolan menusuk kelihatan serupa. Namun, dari masa ke masa, perbezaan akan muncul.

Jadual berikut menunjukkan beberapa perbezaan utama antara perubahan kulit ini:

Benjolan menindik Keloid
Lokasi Di sekitar tapak menindik Di sekitar tapak menindik tetapi boleh menjangkau di luarnya
Pembentukan Tidak lama selepas menindik 3–12 bulan selepas menindik
Saiz Bervariasi, tetapi setelah terbentuk, ia tidak bertambah besar Mungkin mulai kecil dan bertambah besar dalam beberapa minggu, bulan, atau bertahun-tahun
Warna Merah jambu atau berwarna daging Bervariasi, tetapi ia boleh menjadi lebih gelap dari masa ke masa
Cecair Biasa Tidak biasa

Apakah tanda-tanda menusuk perut yang dijangkiti?

Beberapa tanda penindasan butang perut yang dijangkiti termasuk:

  • kesakitan yang teruk atau sensasi terbakar di lokasi
  • kulit merah terang di sekitar tusukan, atau garis-garis merah yang keluar dari dalamnya
  • demam
  • pelepasan, yang mungkin berbau busuk, dari tindikan
  • lebam bengkak berhampiran menindik

Membezakan antara tanda-tanda jangkitan dan penyembuhan biasa mungkin sukar. Rasa sakit dan bengkak selepas menindik adalah perkara biasa. Penting untuk memantau bagaimana gejala berubah. Sekiranya simptom, seperti sakit, terus meningkat, tindikan mungkin sembuh secara normal.

Sekiranya seseorang tiba - tiba mengalami simptom baru, terutama setelah beberapa gejala atau tidak ada gejala, ini boleh menandakan adanya jangkitan.

Komplikasi

Proses menindik itu sendiri dapat menyebarkan jangkitan yang ditularkan melalui darah, seperti HIV dan hepatitis B dan C. Risikonya lebih besar apabila peralatan menusuk dan perhiasan tidak steril, terutama ketika jarum menusuk telah dibagikan.

Sentiasa pilih penindik yang selamat . Sesiapa yang tidak pasti sama ada keadaan menusuk mereka steril harus mempertimbangkan untuk diuji untuk jangkitan ini. Jangkitan boleh merebak dari menusuk ke seluruh badan. Dalam beberapa kes, jangkitan boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa.

Sesiapa yang mempunyai sistem kekebalan tubuh yang lemah harus berbincang dengan doktor sebelum melakukan tindik dan segera mendapatkan rawatan perubatan untuk sebarang tanda jangkitan. Sistem kekebalan seseorang mungkin lemah jika mereka menghidap , diabetes , HIV, AIDS, penyakit kronik lain, atau jika mereka sedang menjalani kemoterapi.

Ringkasan:

Benjolan menindik adalah benjolan kecil yang dapat muncul setelah menindik. Kebanyakannya berlaku selepas tindikan tulang rawan, seperti tindikan hidung atau telinga atas. Benjolan menusuk berlaku apabila sistem ketahanan badan bertindak balas terhadap luka dan memulakan tindak balas penyembuhan.

Penyebab kerengsaan butang perut

Masalah selain jangkitan boleh menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan di sekitar perut yang menusuk. Temui doktor mengenai gejala baru atau tidak biasa, kerana penyebabnya sukar dikenal pasti.

Reaksi alahan

Alergi terhadap logam pada perhiasan badan adalah perkara biasa. Perhiasan yang mengandungi nikel kemungkinan besar akan mencetuskan reaksi alergi.

Association of Professional Piercers mengesyorkan penggunaan logam, seperti baja pembedahan, titanium, atau emas bebas nikel, yang cenderung menyebabkan reaksi . Mereka juga menyarankan untuk menggunakan perhiasan halus, bebas dari lebam atau torehan yang boleh merengsakan kulit.

Reaksi alergi biasanya bermula sebaik sahaja seseorang memasukkan perhiasan ke dalam tindik. Reaksi mungkin sengit, melibatkan ruam atau bengkak yang menyakitkan, atau mungkin kecil tetapi bertambah buruk.

Kecederaan

Apabila pakaian atau benda lain terkena perhiasan pusar, ia boleh mencederakan dan merobek kulit.

Sekiranya perhiasan itu tersangkut pada sesuatu, dan tindikan baru kelihatan lebih besar atau terasa menyakitkan, seseorang mungkin mengalami kecederaan. Kecederaan ini meningkatkan kemungkinan jangkitan. Mereka juga dapat mengubah bentuk tindikan atau menyebabkannya sembuh dengan tidak betul.

Berjumpalah dengan doktor mengenai kecederaan tersebut dan berjumpa dengan tukang tindik profesional untuk melihat apakah tindikan itu memerlukan pengulangan.

Kelainan kulit

Kadang-kadang, rasa sakit dan kerengsaan hampir menusuk akibat keadaan kulit, seperti eksim atau psoriasis.

Ruam, kemerahan, mengelupas, atau kerengsaan dapat berpunca dari penyakit kulit yang sudah ada sebelumnya. Kecederaan pada kulit boleh mencetuskan beberapa gangguan , seperti psoriasis, dan menindik adalah salah satu bentuk kecederaan.

Mendiagnosis jangkitan

Seorang doktor biasanya dapat mendiagnosis jangkitan dengan melihat tindiknya.

Apabila tidak ada jangkitan, tetapi kulit menunjukkan tanda-tanda kerengsaan, seorang doktor akan bertanya mengenai perubahan baru-baru ini yang melibatkan tindik, seperti menggunakan larutan pembersih baru atau perhiasan yang dibuat dari logam yang berbeza.

Doktor biasanya dapat mendiagnosis penyebab kerengsaan setelah melakukan pemeriksaan dan mengambil sejarah perubatan yang lengkap. Walau bagaimanapun, doktor juga mungkin perlu melakukan ujian darah atau sampel kulit .

Jangkitan menindik yang serius boleh merebak ke kawasan lain di badan.

Bila berjumpa doktor

Satu entri dari tahun 2011 dalam Laporan Kes BMJ menerangkan kerosakan pada usus yang disebabkan oleh tindikan butang perut dan mengakibatkan ■■■■■. Namun, orang itu telah menusuk diri, dan penulis menyifatkan tindikan itu sangat luar biasa.

Penting untuk berhati-hati dan menghubungi doktor sekiranya gejala jangkitan tidak cepat sembuh.

Seseorang mesti berjumpa doktor dalam masa 24 jam sekiranya:

  • mereka mempunyai penyakit yang melemahkan sistem imun
  • rasa sakit itu sengit
  • mereka demam
  • tapak menindik telah mengalami kecederaan
  • bau busuk datang dari menindik.
  • tapak menindik menunjukkan tanda-tanda kemerahan dan kehangatan, atau terdapat garis-garis merah pada kulit

Berjumpa doktor dalam beberapa hari sekiranya:

  • gejala jangkitan tidak bertambah baik
  • reaksi alahan tidak hilang setelah mengeluarkan tindik
  • gejala jangkitan semakin teruk, atau ada gejala baru

Petua pembersihan

Penjagaan menindik yang sangat baik dapat membantu mencegah jangkitan.

Untuk mengurangkan risiko jangkitan:

  • Pilih penusuk berlesen yang mensterilkan peralatan dan tidak pernah menggunakan jarum semula. Penindik harus meluangkan masa dan memakai sarung tangan semasa meletakkan tindik.
  • Pertimbangkan untuk meminta doktor merujuk kepada tukang tindik yang boleh dipercayai.
  • Gunakan hanya perhiasan berkualiti tinggi dan menusuk.
  • Ikuti arahan penindik tentang menjaga tindikan bersih. Ini biasanya melibatkan mencuci tindik secara berkala dan menyentuhnya hanya dengan tangan yang bersih.
  • Jangan biarkan sesiapa menyentuh atau mencium tindik sehingga sembuh sepenuhnya.

Mungkin tidak disarankan untuk menusuk:

  • di kawasan dengan jangkitan kulit
  • sekiranya seseorang mempunyai keadaan yang melemahkan sistem imun
  • jika seseorang mempunyai sejarah penindasan yang dijangkiti

Mungkin merupakan idea yang baik untuk pergi ke ahli Association of Professional Piercers, sebuah organisasi yang mengharuskan ahli untuk berlatih menindik dengan selamat dan memberikan pendidikan yang berkaitan.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anda alah pada logam

Reaksi alergi berlaku sekiranya anda alah kepada jenis logam yang digunakan. Contohnya, perhiasan menusuk yang terbuat dari nikel diketahui menyebabkan reaksi alahan pada orang yang mudah terdedah.

Logam yang selamat untuk tindikan badan termasuk:

  • baja pembedahan
  • emas 14 karat atau 18 karat padat
  • niobium
  • titanium
  • platinum

Tanda-tanda reaksi alahan termasuk:

  • perkembangan ruam yang gatal dan meradang di sekitar tusukan yang merebak ke kawasan yang lebih besar
  • lubang berlubang yang kelihatan lebih besar dari sebelumnya
  • kelembutan yang mungkin datang dan pergi

Yang perlu anda ketahui mengenai pelepasan butang perut

Butang perut adalah tempat di mana kuman boleh terperangkap dan membiak. Terlalu banyak kuman di bahagian perut boleh menyebabkan jangkitan, yang boleh menyebabkan keluarnya kulit .

Pelepasan butang perut boleh mempunyai pelbagai warna dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Terdapat beberapa penyebab berlakunya pelepasan butang perut, masing-masing memerlukan rawatan khusus. Penjagaan pencegahan mungkin merupakan kaedah terbaik untuk mengelakkan pelepasan perut yang disebabkan oleh jangkitan.

Fakta cepat mengenai pelepasan butang perut:

  • Jangkitan adalah penyebab pelepasan butang perut yang paling biasa.
  • Orang yang baru menjalani pembedahan perut mungkin berisiko.
  • Kista adalah satu lagi penyebab pelepasan butang perut.
  • Merawat pelepasan butang perut bergantung kepada penyebabnya.

Punca

Terdapat beberapa penyebab pelepasan perut buncit, yang dijelaskan di bawah:

Jangkitan bakteria atau kulat

Faktor risiko yang biasa dijangkiti bakteria adalah menusuk perut. Luka terbuka seperti menindik sangat sesuai untuk bakteria masuk ke bawah kulit dan menyebabkan jangkitan. Jangkitan bakteria menyebabkan pelepasan yang mempunyai bau yang mengganggu.

Pelepasan mungkin berwarna kuning atau hijau dan sering menyebabkan bengkak dan sakit. Jangkitan kulat atau jangkitan yis boleh menyebabkan gejala yang sedikit berbeza. Candida albicans adalah ragi yang terdapat secara semula jadi pada kulit yang lebih suka persekitaran gelap, lembap, termasuk ketiak dan pangkal paha.

Jangkitan yis Candida selalunya akan menyebabkan ruam di dan sekitar kawasan yang terjejas. Ruam biasanya gatal dan merah, dan pelepasan yang keluar dari perut buncit akan tebal dan berwarna putih padanya.

Pembedahan

Sesiapa yang baru-baru ini menjalani pembedahan perut dan menyedari nanah atau cecair mengalir dari perut mereka harus menghubungi doktor mereka. Pelepasan seperti ini mungkin merupakan tanda jangkitan dalaman yang memerlukan rawatan segera.

Kista

Kista adalah pertumbuhan keras atau lembut yang dipenuhi dengan cecair dan nanah. Kista urachal mungkin menjadi penyebab keluarnya perut buncit. Urachus adalah tiub yang menghubungkan pundi kencing janin ke tali pusat . Walaupun urachus biasanya ditutup sebelum bayi dilahirkan, kadang-kadang ia tidak menutup sepenuhnya.

Sekiranya tiub urachus belum ditutup sepenuhnya, kista kemudian terbentuk di kemudian hari. Sekiranya kista dijangkiti, ia boleh menyebabkan cairan yang berawan atau ■■■■■■ kebocoran dari perut. Gejala lain boleh menyertai pembuangan, seperti sakit perut , demam, dan sakit ketika seseorang membuang air kecil. Kista sebaceous juga menjadi penyebab pelepasan butang perut dalam beberapa kes. Kelenjar sebum melepaskan minyak ke dalam kulit. Sekiranya salah satu kelenjar di dalam atau di dekat perut buncit disandarkan atau tersumbat dengan kotoran dan minyak , kista boleh terbentuk di bawah kulit.

Sekiranya kista dijangkiti dan bocor, pelepasan berwarna putih hingga kuning akan sering timbul daripadanya. Pelepasan akan berbau busuk, dan kista itu sendiri boleh membengkak, merah, dan menyakitkan.

Diabetes

Keadaan seperti diabetes boleh menyebabkan seseorang berisiko mengalami pelepasan dari perut mereka pada masa-masa tertentu. Menurut penyelidikan dalam Journal of Pediatric & Adolescent Gynecology , nampaknya terdapat hubungan antara gula darah tinggi dan jangkitan yis candida.

Orang yang menghidap diabetes sering mempunyai gula darah lebih tinggi daripada biasa, dan ragi memakan gula ini. Ragi kemudian boleh merebak dengan lebih mudah di badan dan kulit.

Pencegahan dan petua

Pelepasan butang perut adalah keadaan yang dapat dicegah dengan menggunakan kaedah berikut:

  • Butang perut harus dibersihkan setiap hari menggunakan sabun dan air suam .
  • Selepas mandi atau mandi, perut buncit mesti dikeringkan dengan baik.
  • Minyak bendalir, sabun sampah, atau serat harus dikeluarkan dari perut buncit sepanjang hari
  • Elakkan memetik atau menggaru perut.
  • Memakai pakaian yang ketat harus dielakkan.
  • Pakaian longgar- ■■■■■■■ yang terbuat dari serat semula jadi dapat membantu kulit bernafas.
  • Krim, pelembap , dan produk antiseptik di kaunter tidak termasuk dalam perut kecuali ia diresepkan oleh doktor, kerana minyak dan krim dapat menyumbat liang dan mewujudkan persekitaran yang sempurna untuk kuman tumbuh.
  • Penindasan butang perut juga boleh menyebabkan banyak masalah pada beberapa orang, dan perhiasan dan tindik harus dibersihkan secara berkala untuk mengelakkan jangkitan.

Ringkasan:

Semasa luka sembuh, tisu parut berserat mula menggantikan tisu kulit lama. Kadang-kadang badan anda membentuk terlalu banyak tisu parut, yang membawa kepada keloid. Tisu tambahan ini mula tersebar dari luka asal, menyebabkan benjolan atau jisim kecil yang lebih besar daripada tusukan asal.

Soalan Lazim :bulb:

1- Bagaimana anda membuang keloid pada perut anda?

Pembedahan. Pembuangan pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan keloid sepenuhnya, tetapi penting untuk mengetahui bahawa ia mungkin akan tumbuh semula pada satu ketika. Untuk menurunkan kemungkinan ia kembali, pakar dermatologi anda mungkin mengesyorkan menggunakan rawatan lain selepas pembedahan, seperti mampatan, terapi radiasi, atau suntikan.

2- Bagaimana anda membuang keloid pada perut anda di rumah?

Rawatan rumah

  • Hancurkan tiga hingga empat tablet aspirin .
  • Campurkan dengan air secukupnya untuk membentuk pes.
  • Sapukan ke keloid atau tapak luka. Biarkan selama satu atau dua jam, kemudian bilas.
  • Ulangi sekali setiap hari sehingga hasil yang diinginkan tercapai.

3- Perlukah saya membuang tindikan saya jika saya mempunyai keloid?

Ini boleh merengsakan kulit dan melambatkan proses penyembuhan. Jangan buang tindik. Ini boleh menyebabkan lubang menutup dan menjangkiti jangkitan.

4- Adakah keloid akan hilang sendiri?

Contohnya, lebam menusuk tidak berbahaya dan boleh hilang dari masa ke masa. Walau bagaimanapun, parut keloid boleh terus bertambah besar. Walaupun benjolan menusuk dan parut keloid pada awalnya kelihatan serupa, ada cara untuk membezakannya.

5- Adakah cuka sari apel menyingkirkan keloid?

Sebagai astringen semula jadi dan pengelupasan, ACV dikurniakan banyak faedah. Ia mencegah sel-sel yang mempromosikan parut memasuki laman keloid dan mengurangkan pigmentasi dan ukuran keloid. Ia juga menenangkan kulit yang jengkel dan mengurangkan pembengkakan.

6- Apa yang ada di dalam keloid?

Keloid terbentuk di dalam tisu parut. Kolagen , digunakan untuk membaiki luka, cenderung tumbuh di kawasan ini, kadang-kadang menghasilkan benjolan berkali-kali lebih besar daripada bekas luka yang asal. Mereka juga boleh berkisar warna dari merah jambu hingga merah. Walaupun biasanya berlaku di tempat kecederaan, keloid juga dapat timbul secara spontan.

7- Krim apa yang baik untuk keloid?

Krim 5% Imiquimod (Aldara), pengubah tindak balas imun yang meningkatkan penyembuhan, juga telah digunakan untuk membantu mencegah kekambuhan keloid setelah pembedahan dilakukan. Krim ini digunakan pada malam bergantian selama lapan minggu selepas pembedahan .

8- Adakah minyak pokok teh membantu keloid?

Minyak pokok teh juga boleh: meredakan kemerahan dan kerengsaan di sekitar menindik. Kecilkan papula, pustula, dan lebam lain. Mencegah keloid dan tisu parut lain daripada terbentuk.

9- Berapa lama keloid bertahan?

Menurut American Academy of Dermatology, kira-kira 50 hingga 80 peratus keloid menyusut selepas rawatan dengan suntikan. Namun, mereka juga menyatakan bahawa banyak orang mengalami kejadian berulang dalam masa lima tahun.

10- Bolehkah saya mengeluarkan benjolan hidung saya?

TIADA. Dengan keloid dan granuloma, tidak ada yang muncul dari benjolan anda. Dan dengan pustula, hanya kerana anda menganggap anda tangan yang meneteskan jerawat di wajah anda, tidak bermaksud anda harus mengeluarkan pustula pada tindikan anda.

Kesimpulan:

Menjaga tindik anda dengan baik dan melindunginya dari kerengsaan adalah yang terbaik yang boleh anda lakukan untuk menurunkan peluang anda mendapat keloid pada tindik perut anda, apatah lagi komplikasi lain seperti jangkitan.

artikel berkaitan :pencil2:

Piercing Bump Popularity of Bridge Piercing Septum Piercing Rook Piercing Pasta Gigi Di Keloid