# Faedah Melancong: Mengapa Melancong pada 2020?

Melancong adalah pengalaman tertua dan paling penuh perhatian, yang mempunyai sejarah, sepanjang manusia itu sendiri. Soalan yang lebih sukar diajukan: mengapa orang melakukan perjalanan? Baiklah. Cara termudah untuk menjawab pertanyaan tersebut adalah bahawa manusia mempunyai rasa ingin tahu untuk meneroka dunia dan berusaha untuk menemui realiti baru, orang, tempat, dan makhluk hidup. Manusia tidak seperti tumbuhan pegun atau binatang yang dirantai. Hari ini apa sahaja destinasi yang dinikmati atau mencapai sasaran besar, adalah hasil dari usaha dan pengembaraan ini. Bayangkan, jika Darwin tetap tinggal di gereja dan perpustakaannya, Teori Evolusi tidak akan pernah muncul. Sekiranya bukan kerana pengusiran Newton, duduk di bawah pokok epal dan memerhatikan epal yang jatuh, Gravitational Force dan undang-undang Newton mungkin tidak akan ditemui. Pelajaran yang diperoleh Shakespeare dan Francis Bacon dengan melakukan perjalanan ke luar negeri dan dalam negeri, dari mengamati budaya yang berbeza dan orang digambarkan dalam karya mereka. Akhir sekali, Columbus mengambil cuti dari Sepanyol, bergerak ke India, dan berakhir di Amerika. Selebihnya adalah sejarah.

Teori Darwin merevolusikan dunia. Undang-undang Newton dianggap sebagai kejayaan dalam dunia saintifik. Sastera Inggeris tidak dapat dibincangkan tanpa menamakan Shakespeare dan Bacon dan karya mereka yang diakui secara universal. Jiwa mengembara yang menemui Amerika beberapa abad yang lalu, sekarang adalah kuasa besar dan memerintah dunia.

Ini adalah jawapan kepada pertanyaan "mengapa kita harus melakukan perjalanan"

## Apa itu Perjalanan?

Makna sederhana yang diberikan dalam kamus perjalanan adalah "pergi" dan "ke perjalanan". Tetapi ia mempunyai makna yang berbeza untuk orang yang berbeza. Bagi sesetengah orang, perjalanan hanya bergerak dari satu tempat dan mendarat di tempat lain. Orang-orang ini berpegang pada definisi bahawa perjalanan adalah "perjalanan". Dan mereka memenuhi makna ini di semua akaun. Tetapi banyak orang melihat perjalanan dalam konteks yang lebih luas. Menurut mereka, ini bukan sekadar fenomena bergerak dan mendarat tetapi merupakan peluang untuk merealisasikan diri dan refleksi diri. Bagi mereka, perjalanan lebih kurang berangkat dan tiba, lebih kepada belajar dan mengadopsi.

Berdasarkan perspektif dan aspek ini, kami menyimpulkan bahawa perjalanan adalah sesuatu yang ditentukan dari zon selamat seseorang, mendarat di tempat dan budaya lain. Sebaik sahaja langkah ini diselesaikan, selanjutnya datanglah mengamati tempat baru dengan hati-hati dan sepenuh hati bersama dengan penghuninya. Sekarang kita sampai ke langkah ketiga. Melancong dan mendarat, dan mengamati secara pasif tidak akan bermakna sekiranya realiti yang mencabar, tidak dikenali, dan budaya eksotik tidak diadopsi, atau paling tidak dihormati. Langkah terakhir ini adalah perubahan paradigma yang memperluas pandangan dunia seseorang dan menyediakan pelbagai prisma untuk melihat sesuatu dari pelbagai sudut. Perjalanan tidak boleh terbatas untuk menikmati dan bersenang-senang. Tidak diragukan lagi, itu menyegarkan dan menggembirakan, tetapi kegembiraan ini seperti duduk di bawah naungan pokok, bukan buahnya. Untuk mendapatkan buahnya, pelancong mesti mengunyah tulang keras dengan rasa kepingan ayam.

## Apakah Tujuan Perjalanan?

Tujuan boleh berbeza-beza dari individu ke individu. Beberapa orang melakukan perjalanan hanya untuk bersenang-senang. Yang lain mempunyai beberapa sasaran yang disasarkan. Tujuan untuk melakukan perjalanan mungkin berbeza tetapi satu perkara tetap sama: Mereka mendapat lebih banyak berbanding dengan yang mereka kalah. Pencapaian itu boleh berupa keuntungan material atau pelajaran atau pengalaman sepanjang hayat.

Terdapat berpuluh-puluh alasan untuk melakukan perjalanan, beberapa akan dibahas di sini.

Konrad Waliszewski , orang yang telah mengembara lebih dari seratus negara, bertanya kepada orang mengapa mereka melakukan perjalanan. Dia mendapat jawapan yang berbeza. Tanggapan mereka disimpulkan dalam sebuah artikel, berjudul “Mengapa bepergian? Apa tujuan Travel? "

Tindak balas campuran orang terhadap persoalan Konraad adalah:

"Ini telah memperdalam hidup saya"

"Perspektif saya telah berubah"

"Ini membuka kemungkinan dan cakrawala anda dan jenis perbualan yang dapat anda lakukan, jenis pengalaman yang dapat anda miliki"

"Ini mengubah cara saya melihat dan berinteraksi dengan hampir semua aspek dunia di sekitar saya"

"Saya pergi untuk belajar"

"Ini menyediakan konteks selain dari saya"

Melancong menjadi lebih mudah dan menyegarkan tetapi tetap ada beberapa petua untuk pelancong pintar yang harus dipertimbangkan sebelum melancong ke seluruh dunia.

### Apa Faedah Melancong?

Seperti tujuan, faedah juga tidak terkira banyaknya. Kami telah memperoleh beberapa faedah perjalanan yang lebih menonjol dan menguntungkan.

### Mendidik Diri Sendiri

Melancong boleh dikaitkan dengan fenomena persekolahan. Seorang kanak-kanak belajar dari guru, rakan pelajar, orang di sekelilingnya, dan bahkan dari dinding sekolah. Perkara yang sama juga berlaku dengan pengembara. Pelancong mendidik dirinya sendiri, dengan mengamati budaya, orang, dan cara hidup mereka yang berbeza. Seseorang tidak boleh menjadi penonton pasif tetapi pemerhati yang proaktif.

Seorang pelancong bernama Jeffrey Lam ketika pulang ke rumah, pelik dan letih, ibunya bertanya “Bagaimana percutian? Adakah ia seronok?". Lawatan ini tidak semua selesa dan menyeronokkan, tetapi ia adalah pengalaman yang dapat dipelajari. Jadi jawapan ringkasnya kepada ibu adalah "Saya banyak belajar."

Ia mengingatkan saya tentang petikan terkenal Anthony Bourdain . Dia cakap:

"Perjalanan tidak selalu cantik. Ia tidak selalu selesa. Kadang-kadang sakit, malah menghancurkan hati anda. Tetapi tidak mengapa. Perjalanan mengubah anda; ia mesti mengubah anda. Ia meninggalkan tanda pada ingatan anda, kesedaran anda, hati anda, dan badan anda. Anda mengambil sesuatu dengan anda. Semoga anda meninggalkan sesuatu yang baik. ”

### Santai dan Menikmati Kehidupan

Keletihan adalah sesuatu yang merosakkan badan dengan fikiran. Selalunya membawa kepada kemurungan dan kegelisahan. Rawatan perubatan tidak boleh menjadi pilihan yang bijak kerana ia mempunyai banyak kesan sampingan dan dianggap sebagai tidur seketika. Cara terbaik untuk mengurangkan beban adalah: berangkat dan menempuh perjalanan sebanyak mungkin. Ketenangan dari kepenatan dan keindahan hidup akan menjadi hasil dan faedah perjalanan tersebut.

Menerima Realiti baru dan Mencabar Sendiri

Adalah tugas yang sukar untuk keluar dari zon selesa, lebih sukar untuk meneroka realiti baru, dan paling sukar untuk menerimanya. Meneroka realiti baru dan menerimanya harus menjadi tujuan utama pengembara. Pluralisme dan toleransi dikembangkan dengan melintasi jalan berduri ini. Tetapi hasil akhirnya diambil sebagai perkara yang paling diingini di bumi.

### Membangun Pengenalan Baru

Pelancong menjumpai orang, yang pada pertemuan sampingan pertama nampaknya orang asing tetapi tidak lama kemudian ikatan yang kuat akan terbentuk. Dengan berlalunya masa, mereka menjadi rakan yang mahir dan menguntungkan. Ini adalah pintu masuk keluarga, anda membawa ahli keluarga baru dan saling berkongsi nilai, budaya, adat dan tradisi berlaku. Setelah hubungan ini diperkukuhkan, ini bermakna anda telah meningkatkan lingkaran ahli keluarga anda, menikmati keramahan mereka, bila-bila masa anda berpeluang melakukan perjalanan lagi. Petikan terkenal yang dikaitkan dengan Tim Cahill adalah:

"Perjalanan paling baik diukur pada teman, bukan jarak batu."

### Mengembara

Ramai orang mempunyai satu tujuan untuk melakukan perjalanan; iaitu untuk memuaskan dahaga mereka untuk pengembaraan. Sering kali disebutkan bahawa jika pekerjaan anda telah memenuhi poket anda, kemudian melakukan pengembaraan, itu akan memenuhi jiwa anda. Bagi mereka yang mampu, ada 7 percutian pengembaraan menanti. Tidak terlepas. Aesop mengatakan mengenai pengembaraan bahawa ia bermanfaat. Perjalanan adalah pil dan wain untuk keperibadian petualang. Dia merasa selesa dan santai dalam tugas yang melelahkan ini.

### Melarikan diri

Sekiranya kehidupan duniawi begitu membosankan, beban kerja seharian telah membendung anda, awan kemurungan melayang di atas anda, kemudian tinggalkan segalanya dan berehat dan keluarlah. Melancong akan memberi banyak faedah kepada anda. Apabila kembali ke tempat kerja, angin yang sejuk akan diterima dan kerja-kerja akan menyenangkan. Hidup akan kembali normal. Terdapat misteri dalam perjalanan dan perjalanan.

"Berjarak lagi sebelum saya tidur"

## Adakah Perjalanan Berkaitan pada tahun 2020?

Melancong sama relevan dan bermanfaat seperti sebelumnya. Tiada jangka masa yang dapat menjadikannya tidak relevan dan tidak berguna. Kepentingannya meningkat dua kali ganda setiap tahun. Manusia tidak terhad kepada kawasan dan era tertentu. Kami tinggal di kampung global. Perkampungan global ini mempunyai tuntutan dan tanggungjawabnya sendiri. Prasyarat pertama dan terpenting yang terpikul di bahu penduduknya ialah: memahami dunia dan menjalin hubungan dengan warganya berdasarkan saling memahami dan menghormati. Menerima multikulturalisme dan menerapkan pluralisme adalah tujuan utama globalisasi.

Kaedah yang berkesan dan praktikal untuk menerima kepelbagaian dunia ini dan akhirnya mencernanya adalah dengan melakukan perjalanan dan memerhatikan orang-orang dari pelbagai budaya dan pelbagai latar belakang. Oleh itu, adalah selamat untuk mengatakan bahawa 2020 adalah tahun dengan cabaran pelbagai dimensi dan hanya negara dan individu yang akan lulus ujian yang mencabar dan mencuba ini, yang meninggalkan zon selesa dan menjejakkan kaki ke lautan pluralisme, multikulturalisme, dan humanisme. Titisan itu tidak lagi menjadi tetesan yang terisolasi dan menguap tetapi merupakan bagian integral dari laut yang mengalir, bergabung, dan muncul kembali. Biarkanlah setetes lautan yang hidup dan abadi dengan melakukan perjalanan, membaca, mengamati, dan mengadopsi, daripada menjadi sia-sia dan dibersihkan.

1 Suka

Melancong adalah pengalaman hidup yang paling menakjubkan, ia menjadikan anda lebih rendah ke bumi dan rendah hati dan membuat anda menyedari bahawa kewujudan anda hanya seukuran kacang. Terdapat seluruh dunia di sekeliling anda, tempat yang berbeza, orang dari latar belakang etika yang berbeza, makanan, budaya dan segalanya membuat anda suka melancong.

** Alam dan kurniaannya: ** Melancong dapat menjadi keselesaan dan pengembaraan terbaik pada masa yang sama. Ia akan membantu anda melihat positif. Sifat ini akan membuat anda tercengang.

Bersikap positif : Melancong akan membuat anda mencari positif dan akan membantu anda untuk mengabaikan kesalahan seseorang dan akan membuat anda menumpukan pada usaha yang lebih tinggi dan mulia.

Individu yang lebih baik : Melancong akan menjadikan orang yang lebih baik, ia akan memupuk sifat baik dalam diri anda dan akan membantu anda sentiasa dalam keadaan yang lebih baik setiap hari.

Inspirasi : Perjalanan membuka mata. Pengalaman yang dilalui memberikan anda inspirasi dalam diri anda dan membantu anda mencapai matlamat dan motif anda dalam hidup.

Sanity : Melancong tidak hanya bermaksud memiliki hotel mewah untuk penginapan, tetapi ini bermaksud untuk keluar dari zon selesa anda dan menjalani kehidupan yang sihat untuk anda. Manjakan diri dengan masa saya akan membuat anda waras dan akan membantu anda untuk hidup lebih lama.

Menyuburkan badan : Melancong dapat menolong anda menyuburkan diri dan akan membuat anda terhibur dalam jangka masa yang lebih lama. Melancong akan membuat anda bersyukur, perkara yang anda anggap biasa adalah perkara yang dicabut oleh beberapa orang, anda akan menemui semua orang seperti anda cara melancong. Pelajaran kehidupan yang berbeza dan perspektif yang berbeza akan membuat anda jatuh cinta dengan perjalanan.

Petunjuk dan kebijaksanaan ilahi : Dikatakan bahawa seseorang yang suka melakukan perjalanan, hidupnya akan sangat bermanfaat bagi fikiran dan jiwa mereka. Mereka akan mencerminkan positif dan akan menjalani kehidupan yang penuh dengan pengalaman. Perjalanan mengajar seseorang itu kebijaksanaan dan memberi dia petunjuk ilahi tentang dunia. Melancong juga akan membantu seseorang untuk menghadapi kesukaran hidup dan akan mengajarnya bagaimana berani menghadapi kesukaran dan kekangan dalam hidup. Ia akan mencerminkan positif dan positif ini akan meresap sepanjang masa dan akan menular.

Perjalanan adalah pergerakan dari satu tempat ke tempat lain untuk tujuan tertentu. Objektif pergerakan ini adalah untuk mencapai faedah perjalanan.

Sebelum kita membincangkan faedah perjalanan, mari kita ketahui maksud perjalanan. Perjalanan pergi dari satu tempat ke tempat lain, dan lokasi geografi yang berbeza termasuk dari satu bandar ke bandar lain, dan dari satu negara ke negara lain.

Melancong membolehkan anda mendapatkan pengalaman, pengetahuan, dan kesenangan. Ini memberikan kebebasan dari semua keadaan dan situasi hingga tahap tertentu.

Dalam sejarah dunia, apa sahaja yang dicapai oleh manusia yang melakukan perjalanan memainkan peranan penting. Para cendekiawan, ahli falsafah, penyair, penulis, saintis, pedagang, pendidik, dan pendakwah melakukan perjalanan untuk mendapatkan pengetahuan dalam bidang masing-masing. Mereka semua mendapat faedah perjalanan bukan hanya untuk diri mereka sendiri tetapi juga untuk seluruh umat manusia.

Adalah meyakinkan bahawa kita harus melakukan perjalanan lebih banyak untuk mendapatkan faedah perjalanan.

Mengapa orang suka melancong

Untuk mengetahui tempat baru

Bagi ramai orang, sangat memuaskan untuk belajar dan meneroka tempat baru. Ini memberi mereka keseronokan dan rasa pencapaian. Mengunjungi tempat yang belum pernah mereka lihat sebelumnya adalah pengalaman sekali seumur hidup. Kebanyakan orang suka pengembaraan dalam hidup mereka. Meninggalkan zon selesa kediaman mereka dan menjelajah lokasi baru akan sangat menggembirakan mereka. Cuaca, suasana, keadaan geologi, kehadiran sungai, dan laut, pemandangan indah semua faktor ini memikat pelancong.

Budaya

Setiap tempat baru mempunyai budaya tertentu. Budaya ini merangkumi bahasa, agama, gaya hidup, gaya pakaian, sosialisasi, dan politik dalaman mereka dan interaksi dengan seluruh dunia. Orang suka mendapat pengetahuan tentang semua perkara ini. Mereka membandingkannya dengan budaya mereka sendiri. Kekayaan budaya menetapkan standard kawasan, lokasi, dan negara tertentu.

Untuk menikmati pelbagai masakan

Ramai orang gemar makan. Mereka melakukan perjalanan kerana ingin menikmati makanan di tempat yang berbeza. Rasa, rempah-rempah, dan gaya memasak yang berbeza adalah tarikan utama bagi pencinta makanan. Kesamaan dalam masakan dari pelbagai bangsa menyatukan mereka, dan ketidaksamaan membolehkan mereka mempelajari perkara baru antara satu sama lain.

Ahli arkeologi mengembara untuk belajar masa lalu

Sejarah selalu menjadi sumber tarikan ramai pelancong. Ahli arkeologi yang melakukan perjalanan untuk mencari tempat kuno. Tempat-tempat kuno memberi kita maklumat mengenai sejarah, seni, budaya, agama, bahasa, dan gaya hidup. Bagaimana rupa orang? Bagaimana mereka berniaga pada waktu itu? Jadi semua mengenai masyarakat dan peradaban kuno. Bagi mereka yang berada dalam bidang arkeologi, perjalanan adalah satu rahmat. Mereka mengembara ke tempat yang jauh untuk mendapatkan pengetahuan mengenai era lama, masa lalu, dan sejarah mereka.

Untuk meluangkan masa

Sebilangan orang mempunyai rutin yang sibuk sepanjang tahun. Kehidupan mereka sangat sibuk dan penuh kerja keras. Untuk meluangkan masa daripada pekerjaan profesional dan peribadi mereka, orang pergi ke tempat yang paling mereka sukai. Semasa bercuti pergi ke mana-mana tempat kegemaran anda untuk perjalanan memberikan kelegaan mental dan fizikal.

Meluangkan masa bersama keluarga

Adalah sukar dalam kehidupan yang sibuk untuk memberikan masa yang tepat kepada keluarga anda. Kadang kala anda tidak mempunyai masa untuk bercakap dengan anak-anak anda selama berhari-hari kerana anda secara aktif menjalankan tanggungjawab profesional anda. Setahun sekali, jika anda pergi ke suatu tempat bersama keluarga, ini akan memberi anda peluang terbaik untuk menghabiskan masa yang berkualiti dengan anak-anak dan pasangan anda.

Pendidikan

Setiap tahun ribuan pelajar berkelana ke seluruh dunia untuk mendapatkan peluang pendidikan yang lebih baik. Melancong memberikan kelebihan untuk mendapatkan pendidikan berkualiti tinggi berbanding dengan negara masing-masing. Ini juga akan memberi mereka pendedahan untuk belajar perkara baru. Mereka bertemu dengan pelajar lain yang juga berasal dari bahagian lain dunia, dan pertukaran pengetahuan meningkatkan pemahaman yang lebih baik mengenai pelbagai aspek kehidupan.

Kesihatan

Di negara-negara maju, kemudahan kesihatan yang berkualiti tidak tersedia. Penyakit dan penyakit tertentu memerlukan standard dan rawatan lanjutan yang tinggi. Sekitar tahun ini, beribu-ribu orang melakukan perjalanan untuk rawatan mereka dari satu negara ke negara lain.

Pekerjaan

Mencari peluang pekerjaan yang baik membuat orang meninggalkan rumah mereka dan melakukan perjalanan di negara mereka atau ke bahagian lain di dunia. Sebilangan orang melakukan pekerjaan yang memerlukan perjalanan ke berbagai belahan dunia untuk latihan. Mereka bukan sahaja menjalankan tugas mereka tetapi juga memanfaatkan perjalanan dengan bertemu orang yang berbeza dan mengunjungi tempat-tempat baru.

Perniagaan

Untuk mengembangkan dan mengembangkan perniagaan bukan sahaja di dalam negara tetapi di pelbagai tempat di dunia memerlukan banyak perjalanan. Walaupun dunia internet telah menjadi perkampungan global, banyak urusan perniagaan melibatkan pertemuan tatap muka dengan pelanggan. Sekiranya anda mempunyai perniagaan di luar negara anda, anda mesti melakukan perjalanan.

Untuk melihat saudara mereka

Orang ramai pergi melawat rakan dan ahli keluarga mereka. Dengan cara ini, anda dapat menjalin hubungan dan hubungan baik dengan mereka. Mengunjungi mana-mana tempat dengan ahli keluarga anda memberikan kebahagiaan dan kesenangan yang luar biasa.

Untuk menulis travelog

Sebilangan orang bekerja sebagai penulis travelog. Bagi sebilangan orang, ini adalah hobi. Mereka menulis buku dan artikel mengenai pengalaman perjalanan mereka. Mereka bercerita kepada orang-orang tentang bagaimana mereka menemui orang yang berbeza, makanan, sejarah, ekonomi, dan gabungan politik mereka. Semasa lawatan mereka, mereka bertemu dengan personaliti berprofil tinggi dan menulis wawancara mereka. Dengan cara ini, mereka memberikan pengetahuan terperinci mengenai mana-mana tempat.

Blogging

Untuk menjana wang, orang membuat blog. Blog pelancongan memang popular. Syarikat pelancongan mengupah blogger yang berbeza untuk mengunjungi tempat yang berbeza dan menulis blog mengenai tempat-tempat ini. Dengan cara ini, mereka bertindak sebagai panduan perjalanan untuk orang lain. Negara juga mendorong blogger ini untuk mempromosikan pelancongan di negara mereka.

Untuk imigresen

Selama dua hingga tiga dekad terakhir, beberapa negara dunia yang belum maju dan ketiga menghadapi banyak krisis. Penduduk mereka yang menghadapi masalah serius kerana krisis ekonomi dan politik dan perang di negara mereka, berpindah ke negara maju sebagai pendatang. Banyak orang mengembara ke seluruh dunia kerana alasan ini.

Untuk berdakwah dan kerohanian

Orang-orang melakukan perjalanan dalam pelbagai kumpulan untuk mengabarkan agama dan aliran pemikiran mereka di seluruh dunia. Mereka juga mengajar, mendidik, dan melatih orang-orang yang tergolong dalam agama tertentu.

Cara orang suka melancong

Terdapat banyak kaedah pengangkutan yang ada. Orang yang berbeza suka melalui pelbagai mod pengangkutan.

Sebilangan orang suka menikmati perjalanan. Untuk tujuan ini, mereka memilih untuk melakukan perjalanan dengan bas atau kereta api untuk menikmati pemandangan. Perjalanan dengan bas atau kereta api membolehkan anda berinteraksi dengan orang lain, dan ini akan memberi anda pembelajaran ketika anda mendengar pengalaman orang lain. Orang lebih suka melakukan perjalanan dengan bas atau kereta api kerana mereka lebih menjimatkan, kemudahan pengecasan, ketersediaan Wi-Fi, anda boleh berehat dan berhenti, tidak perlu merancang, dan barang anda akan selamat. Lebih senang, selamat, dan selesa.

Pesawat ini membolehkan anda melakukan perjalanan jarak jauh. Apabila anda bergerak dalam jarak yang jauh, bas atau kereta api memerlukan banyak masa. Syarikat penerbangan ini lebih pantas, dan menjimatkan masa.

Faedah pelancongan untuk negara

Perjalanan dan pelancongan saling bekerjasama. Kedua-dua industri ini bermanfaat untuk mana-mana negara. Mereka membawa pertukaran wang asing ke negara ini. Perjalanan dan pelancongan menjadikan imej yang lembut dan damai bagi mana-mana negara. Kerana inilah sebabnya, negara melaburkan sejumlah besar wang untuk meningkatkan industri ini. Mereka membina infrastruktur dan memberikan perjalanan dan kediaman yang selesa dan selesa kepada pelancong. Manfaat perjalanan dan pelancongan membolehkan begitu banyak industri lain yang berkaitan berkembang, syarikat penerbangan, bas, kereta api, hotel, penginapan, dan semua industri lain yang berkaitan.

Ringkasnya, atas sebab apa pun orang melakukan perjalanan, mereka bukan sahaja dapat memperoleh faedah penuh untuk melakukan perjalanan sendiri tetapi juga dapat bermanfaat bagi orang lain.