Untuk menjalani kehidupan yang bahagia dan sihat. Sangat penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat. Kini kelihatan cergas, langsing, sihat, dan menarik adalah impian semua orang. Obesiti atau kenaikan berat badan menjadi masalah utama di seluruh dunia. Ia dikaitkan dengan sejumlah gangguan metabolik. Obesiti adalah penyebab utama hipertensi, penyakit kardiovaskular, dan diabetes. Jadi, sangat penting untuk mengekalkan berat badan yang normal. Artikel ini memberitahu anda tentang cara terbaik untuk menurunkan berat badan.

Walaupun tidak ada rancangan diet program tambahan, dan rancangan penggantian makanan untuk menurunkan berat badan dengan berkesan. Sebilangan besar rancangan diet ini tidak mempunyai bukti yang terbukti secara saintifik. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai teknik dan petua untuk mengurangkan berat badan dengan mudah.

Cara terbaik untuk menurunkan berat badan

Punca kenaikan berat badan

Sebelum mempertimbangkan cara terbaik untuk menurunkan berat badan, sangat penting untuk mengetahui sebab-sebab kenaikan berat badan.

Genetik

Ia adalah salah satu penyebab utama kegemukan. Anak-anak ibu bapa yang gemuk cenderung mendapat berat badan lebih banyak daripada anak-anak orang tua yang kurus.

Makanan yang telah diproses

Makanan yang diproses mengandungi perisa dan bahan tambahan tiruan yang tinggi. Makanan ini mempunyai jangka hayat yang lebih lama. Makanan ini dibuat sangat enak dan enak sehingga sangat mustahak untuk menolaknya. Ini meningkatkan makan berlebihan.

Ketagihan makanan.

Banyak makanan bergula dan makanan yang diproses dengan lemak tinggi merangsang fungsi otak anda. Makanan ringan boleh menyebabkan keinginan. Makanan ringan kadang-kadang dibandingkan dengan alkohol dan ubat-ubatan. Ketagihan makanan dalam beberapa kes juga serupa dengan ketagihan alkohol di mana orang kehilangan kawalan minum dan makan.

Ketagihan adalah masalah yang sangat rumit dan sukar untuk bertahan. Pada saat anda menjadi bergantung pada sesuatu, anda kehilangan peluang membuat keputusan, dan kimia organik dalam fikiran anda mula memberi pesanan untuk anda.

Sebilangan orang mengalami kerinduan makanan atau paksaan. Ini terutama berlaku untuk makanan ringan yang tinggi gula dan makanan ringan yang menghidupkan pusat ganjaran di otak.

Insulin

Insulin adalah organ yang sangat penting dalam tubuh untuk mengatur simpanan tenaga. Fungsi utama adalah menggunakan lemak dalam sel lemak. Kerana diet Barat tahap insulin menjadi tinggi di dalam badan. Ia menyebabkan kegemukan. Kerana lemak menjadi tidak dapat digunakan.

Walaupun peranan insulin mengenai kegemukan masih diperdebatkan. sementara beberapa kajian menunjukkan bahawa tahap insulin yang tinggi memainkan peranan penting dalam perkembangan kegemukan.

Sekiranya anda ingin menurunkan kadar insulin di dalam badan, hindari karbohidrat sederhana dan halus dan gunakan serat sebanyak mungkin.

Penuaan

Apabila seseorang bertambah tua, kehilangan jisim otot bermula. Orang menjadi kurang aktif. Otot adalah pembakar kalori jadi apabila kehilangan jisim otot berlaku lebih sedikit pembakaran kalori.

Sekiranya anda mengambil jumlah hidangan yang sama seperti usia dewasa anda tetapi kurang bersenam maka ada kemungkinan untuk menambah berat badan.

Apabila penuaan bermula, pengurusan diet yang betul sangat penting.

PCOS

Sindrom ovarium polikistik adalah penyakit yang sangat biasa pada wanita. Ia mempengaruhi kerja ovari dan menyumbang kepada kenaikan berat badan. Ini adalah masalah yang berkaitan dengan hormon di mana terlalu banyak insulin dan testosteron dihasilkan.

Beberapa petua untuk menurunkan berat badan

Pengurangan karbohidrat

  • Langkah ini sangat penting dalam menurunkan berat badan. Hadkan roti, pati, beras, gula, dan tepung dalam makanan anda. Tubuh memerlukan tenaga apabila anda mengurangkan karbohidrat dalam diet anda akan mula menggunakan lemak yang tersimpan di dalam badan anda untuk mendapatkan tenaga.
  • Diet rendah karbohidrat dianggap lebih berkesan berbanding dengan diet rendah lemak untuk menurunkan berat badan dengan cepat.
  • Diet rendah karbohidrat juga mengurangkan kadar insulin dalam badan anda yang membantu membuang natrium dan air berlebihan melalui buah pinggang.
  • Gunakan gula merah dan bukannya gula putih.

Senarai sayur-sayuran yang rendah karbohidrat

  • Tomato
  • Kobis
  • Kembang kol
  • Brokoli
  • Kale
  • Selada
  • Timun
  • Bayam

Masukkan makanan berprotein tinggi dalam makanan anda

Protein dianggap sebagai nutrien yang sangat penting untuk menurunkan berat badan. Diet protein tinggi mengurangkan selera makan, meningkatkan metabolisme badan anda, dan juga dapat melakukan beberapa perubahan metabolik yang penting.

  • Diet protein tinggi mengurangkan ghrelin yang merupakan hormon kelaparan dan meningkatkan tahap hormon kenyang.
  • Metabolisme protein kompleks dan tidak mudah dicerna. Perlu lebih banyak masa untuk dicerna berbanding karbohidrat sehingga anda mengambil lebih sedikit kalori.
  • Kesan termik tinggi protein membantu meningkatkan metabolisme anda.
  • Keperluan protein purata untuk lelaki dan wanita
  • Bagi lelaki biasa yang tidak aktif, ia adalah 56 gram sehari
  • Bagi wanita biasa yang tidak aktif, ia adalah 46 gram sehari.

Minum banyak air

  • Elakkan minuman bergula tinggi dan minuman berkarbonat. Sebilangan minuman tenaga mengandungi gula dan lemak dalam jumlah yang tinggi. Ini adalah minuman kaya kalori yang meningkatkan kenaikan berat badan.

Pilih susu skim

Susu skim mengandungi lemak kurang dari 1%. Susu adalah sumber kalsium, vitamin, dan mineral yang sangat penting.

Hadkan susu pekat, susu berperisa, milkshake, dan minuman tenaga yang berkaitan dengan susu.

Ambil makanan berserat tinggi

Makanan dengan kandungan serat yang tinggi membantu menurunkan berat badan.

Serat pada dasarnya adalah karbohidrat yang tidak mudah dicerna. Diet tinggi serat menambah banyak dan rasa kenyang yang memuaskan. Dengan cara ini, seseorang mengambil lebih sedikit kalori.

Selain penurunan berat badan, ia juga mempunyai beberapa manfaat untuk kesihatan seperti mengurangkan keradangan dan membantu menjaga kesihatan jantung. Pada dasarnya, terdapat tiga jenis serat.

Serat larut

Serat jenis ini membantu mengawal diabetes dan kadar gula dalam darah. Ia terdapat dalam kekacang, buah-buahan, biji-bijian, sayur-sayuran akar, dan kacang.

Serat tidak larut

Ia tidak larut dalam air. Ia terdapat di kulit kebanyakan buah dan biji-bijian. Ia memainkan peranan penting dalam penurunan berat badan.

Serat Prebiotik

Juga sejenis serat larut. Hadir dalam bawang, bawang putih, pisang, dan sayur-sayuran akar.

Senarai makanan berserat tinggi kalori rendah

Makanan Kalori Serat Jumlah
Selada 5 0.5g 36g (dicincang 1 cawan)
Saderi 16 1.6g 101g (dicincang 1cup)
Okra 18 2g 80g (½ cawan cawan)
Lobak 19 1.9 g 116g (1 cawan dihiris)
Asparagus 20 1.8g 90g (½ cawan)
Brokoli 27 2.6 g 78g (½ cawan cincang)
Lobak 27 2.3g 78g (½ cawan cawan)

Ubat rumah terbaik untuk menurunkan berat badan

Epal sider cuka

Ambil satu gelas air.

  • Masukkan satu sudu cuka Apple Cider dan kacau hingga sebati.
  • Kemudian masukkan sebiji madu. Madu adalah pilihan.
  • Minum campuran ini dua kali sehari.

Ini akan membantu anda menurunkan berat badan kerana cuka Apple Cider mengandungi asid asetik yang menunjukkan aktiviti anti-kegemukan.

Teh hijau:tea:

  • Masukkan satu sudu teh hijau dalam satu gelas air panas dan campurkan dengan baik.
  • Masukkan madu jika anda mahu menambah.
  • Minum teh hijau tiga kali sehari.

Teh hijau mengandungi katekin dan kafein yang membantu mengurangkan berat badan.

Halia

  • Masukkan 1 sudu teh halia tanah ke dalam satu cawan air panas.
  • Masak selama 30 minit.
  • Kemudian masukkan madu dalam teh halia.
  • Minum teh halia ini tiga kali sehari.

Teh halia mendorong termogenesis yang membantu membakar lemak dan kalori tambahan.

Serbuk biji fenugreek, biji jintan hitam, dan biji karom

  • Campurkan ketiga-tiga biji ini dan biarkan kering panggang.
  • Selepas ini kisar dengan bantuan penggiling. Ia mestilah dalam bentuk serbuk.
  • Kemudian masukkan serbuk ini ke dalam segelas air suam.
  • Minumnya sekurang-kurangnya sekali sehari.

Rempah meningkatkan metabolisme badan yang membantu menyingkirkan lemak tambahan. Biji karom sangat penting untuk menurunkan berat badan. Biji jintan hitam membantu mengurangkan lemak perut.

Bersenam secara berkala

Selain diet yang betul , sangat penting untuk melakukan senaman secara teratur. Ia bukan sahaja dapat membantu menurunkan berat badan tetapi juga membuat anda tetap sihat dan sihat. Ia mengurangkan risiko banyak penyakit kronik seperti serangan jantung dan diabetes. Ia membantu meningkatkan peredaran darah dan juga meningkatkan mood anda.

Berjalan

Ia dianggap sebagai senaman terbaik untuk menurunkan berat badan kerana latihan berimpak tidak terlalu tinggi dan tidak memberi tekanan pada sendi. Ia tidak memerlukan peralatan dan boleh dilakukan di mana sahaja. Sekiranya anda seorang pemula maka berjalan kaki selama 30 hingga 60 minit adalah cukup.

Berbasikal

Ia juga membantu meningkatkan penurunan berat badan. Kajian membuktikan bahawa orang yang melakukan aktiviti berbasikal secara berkala mempunyai peluang rendah untuk penyakit jantung, barah, dan diabetes. Ia tidak akan menegangkan sendi anda kerana senaman berimpak rendah.

Berenang

Ia dilakukan untuk mengekalkan bentuk badan. Anggaran menunjukkan bahawa seseorang dengan berat 70kg dapat membakar 233 kalori dalam setengah jam berenang.

sYoga

Ini adalah sejenis senaman yang memberikan beberapa manfaat kesihatan dan akhirnya membantu menurunkan berat badan. Ia mengurangkan tekanan. Yoga dapat membantu anda memilih makanan yang sihat dan menolak makanan yang tidak sihat. Ia baik untuk kesihatan mental dan fizikal.

Petua menurunkan berat badan

  • Jangan sesekali melangkau sarapan
  • Tambahkan protein dalam makanan anda
  • Elakkan karbohidrat halus
  • Elakkan makanan yang diproses
  • Elakkan minuman bergula dan minuman beralkohol
  • Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran
  • Minum banyak air
  • Minum teh hijau
  • Bersenam secara berkala
  • Tidur lena selama 8 jam
  • Bersenam secara berkala
  • Ubah gaya hidup anda
  • Cuba elakkan tekanan

Soalan Lazim

Apakah makanan terbaik untuk menurunkan berat badan?

  • Buah-buahan
  • Sayur-sayuran
  • Susu skim
  • Daging tanpa lemak terutamanya ikan
  • Kacang dan biji
  • Buah kering dan kekacang

Makanan apa yang harus dielakkan untuk menurunkan berat badan?

  • Kentang goreng dan kentang goreng
  • roti putih
  • Nasi
  • Gula-gula
  • Pastri, kek, dan ais krim
  • Jus buah
  • Minuman gula dan alkohol.
  • Alpukat dan anggur
  • Makanan goreng, panggang, atau panggang

Apa yang boleh saya minum untuk menurunkan berat badan semalam?

Anda harus mengambil protein sebelum tidur kerana ia akan membantu merangsang sintesis protein otot. Shake protein yogurt Yunani dan protein shake berasaskan soya adalah yang terbaik untuk mengurangkan berat badan.

Dalam tekanan , hormon kortisol dihasilkan yang meningkatkan kenaikan berat badan. Tekanan juga merangsang keinginan gula dan ketagihan makanan. Bersenam dan yoga adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan tekanan. Tidur dengan betul dan minum lebih banyak air.

Kesimpulannya

Obesiti menjadi masalah yang sangat biasa di seluruh dunia. Ia boleh mengancam nyawa. Jadi, ia harus dirawat. Obesiti adalah kerana banyak sebab. Ubat rumah tertentu membantu anda menurunkan berat badan dengan cepat. Diet dan senaman yang betul juga sangat penting dalam menurunkan berat badan.

Baca lebih lanjut

kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan

ubat rumah terbaik untuk menurunkan berat badan berita perubatan hari ini

Topik-topik yang berkaitan

Bagaimana menurunkan berat badan dengan pantas?

Bagaimana menurunkan berat badan dengan berkesan?

Bagaimana menurunkan berat badan dengan cepat dalam 2 minggu?

Bagaimana menurunkan berat badan dengan pantas dengan bersenam?

Bagaimana cara menurunkan berat badan dan apa itu ketogenik?

Kita dapat menurunkan berat badan dengan memakan buah-buahan yang lebih sihat, minum banyak air, menambahkan cuka ke dalam diet dan dengan mengambil diet protein tinggi. Peningkatan berat badan adalah masalah terbesar yang dihadapi oleh banyak orang. Lemak tambahan menyebabkan pelbagai penyakit pada orang dan mempengaruhi kesihatan mereka. Orang yang mempunyai berat badan lebih banyak tidak dapat bekerja lebih banyak. Peningkatan berat badan boleh mengecewakan, terutamanya apabila anda tidak tahu apa sebab kenaikan berat badan. Diet umumnya memainkan peranan terbesar dalam kenaikan berat badan, faktor lain seperti kurang tidur dan tekanan juga boleh menyumbang.

berat badan berlebihan

Penyebab kenaikan berat badan dan kegemukan Obesiti adalah salah satu masalah kesihatan terbesar di dunia. Ia dikaitkan dengan pelbagai keadaan yang berkaitan, yang secara kolektif dikenali sebagai sindrom metabolik. Ini termasuk gula darah tinggi , profil lipid darah yang lemah, tekanan darah tinggi ,

Orang dengan sindrom metabolik lebih berisiko menghidap diabetes jenis 2 dan penyakit jantung berbanding dengan mereka yang berat badannya berada dalam julat normal. Penyelidikan telah menumpukan pada penyebab kegemukan dan bagaimana ia dapat dirawat atau dicegah.

1. Obesiti Genetik mempunyai komponen genetik yang berat. Anak-anak ibu bapa yang kurus tidak mempunyai banyak peluang untuk menjadi gemuk tetapi anak-anak ibu bapa yang gemuk lebih cenderung menjadi gemuk. Itu tidak bermaksud bahawa kegemukan sudah ditentukan sepenuhnya. Apa yang kita makan boleh memberi kesan besar kepada gen mana yang dinyatakan dan yang tidak.

Negara dan masyarakat bukan perindustrian cepat menjadi gemuk ketika mereka mula makan diet Barat secara umum. Gen mereka tidak berubah, tetapi isyarat dan persekitaran yang mereka kirimkan kepada gen mereka.

Komponen genetik mempengaruhi kepekaan kita untuk menambah berat badan. Kajian mengenai kembar identik menjelaskan perkara ini dengan baik.

RINGKASAN Sebilangan orang nampaknya sensitif secara genetik terhadap kegemukan dan kenaikan berat badan

2. Makanan Sampah Makanan ringan yang kuat kadang-kadang lebih sedikit daripada komponen halus yang dicampurkan dengan bahan tambahan. Produk ini direka untuk kos rendah, rasanya sangat enak sehingga sukar ditahan dan tahan lama di rak.

Dengan menjadikan makanan yang enak mungkin, pengeluar makanan berusaha meningkatkan penjualan. Tetapi mereka juga meningkatkan makan berlebihan.

Banyak makanan ringan hari ini sama sekali tidak mengaitkan makanan keseluruhan. Ini adalah produk yang direkayasa dengan kuat, yang dirancang untuk membuat orang taksub.

3. Ketagihan makanan Sebilangan besar makanan yang diproses dengan gula dan lemak tinggi mendorong pusat ganjaran di otak kita. Sebenarnya, makanan ini sering dibandingkan dengan ubat yang biasa disalahgunakan seperti kokain, ganja, dan nikotin. Makanan yang diproses boleh menyebabkan ketagihan pada orang yang sensitif. Orang-orang ini kehilangan kawalan terhadap tabiat makan mereka, sama dengan orang yang mengatasi ketagihan alkohol kehilangan kawalan terhadap tabiat minum mereka.

Ketagihan adalah masalah yang teruk atau kompleks yang sangat sukar untuk diatasi. Apabila kita menjadi ketagih dengan sesuatu, kita kehilangan kebebasan memilih.

RINGKASAN Sebilangan orang mengalami keinginan atau ketagihan makanan yang kuat. Ini terutama berlaku untuk makanan ringan manis dan berlemak tinggi yang merangsang pusat ganjaran di otak.

4. Pemasaran yang mengganggu Pengeluar makanan yang diproses adalah pemasar yang sangat agresif.

Taktik mereka kadang-kadang tidak beretika dan kadang-kadang mereka cuba memasarkan produk yang sangat tidak sihat sebagai makanan yang sihat.

Syarikat-syarikat ini juga membuat tuntutan yang mengelirukan. Yang lebih teruk lagi, mereka menyasarkan pemasaran mereka secara khusus kepada kanak-kanak.

Di dunia sekarang ini, kanak-kanak menjadi gemuk, diabetes dan ketagihan makanan ringan sebelum mereka cukup dewasa untuk membuat keputusan yang tepat mengenai perkara-perkara ini.

RINGKASAN Pengeluar makanan menghabiskan banyak wang untuk memasarkan makanan ringan, kadang-kadang secara khusus menyasarkan kanak-kanak, yang tidak mempunyai pengetahuan dan pengalaman untuk menyedari bahawa mereka disesatkan.

Cara terbaik untuk menurunkan berat badan Sama ada kita ingin meningkatkan kesihatan kita atau hanya mengurangkan musim panas, membakar lemak tambahan boleh menjadi sukar dan mencabar. Di samping senaman dan diet, pelbagai faktor lain boleh mempengaruhi penurunan berat badan dan berat badan. Terdapat pelbagai langkah mudah yang dapat kita lakukan untuk meningkatkan pembakaran lemak, dengan mudah dan cepat.

Berikut adalah 14 kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan dengan senang.

1. Latihan Kekuatan Mula Latihan kekuatan adalah sejenis senaman yang memerlukan anda mengencangkan otot untuk melawan daya tahan. Ia meningkatkan kekuatan dan membina jisim otot. Pada amnya, latihan kekuatan merangkumi mengangkat beban untuk mendapatkan otot.

Para saintis mendapati latihan kekuatan mempunyai pelbagai manfaat kesihatan, terutama ketika membakar lemak. Latihan kekuatan menurunkan lemak viseral pada 78 orang dengan sindrom metabolik. Lemak viseral adalah sejenis lemak berbahaya yang melingkari organ di perut.

RINGKASAN Latihan kekuatan telah ditunjukkan untuk meningkatkan perbelanjaan tenaga rehat dan mengurangkan lemak perut, kebanyakannya ketika digabungkan dengan latihan aerobik.

2. Ambil diet protein tinggi Termasuk lebih banyak makanan kaya protein dalam diet adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan selera makan dan membakar lebih banyak lemak. Sebenarnya, pelbagai kajian menunjukkan bahawa makan lebih banyak protein dalam makanan berkaitan dengan risiko lemak perut yang lebih rendah.

Kajian lain menunjukkan bahawa diet protein tinggi dapat membantu metabolisme semasa penurunan berat badan dan memelihara jisim otot. Peningkatan pengambilan protein juga dapat meningkatkan rasa kenyang, mengurangkan selera makan dan mengurangkan pengambilan kalori untuk membantu mengurangkan berat badan

Contoh makanan berprotein tinggi termasuk makanan laut, kekacang produk tenusu dan daging.

RINGKASAN Mengambil lebih banyak protein mungkin berkaitan dengan risiko lemak perut yang lebih rendah. Meningkatkan pengambilan protein dapat mengurangkan selera makan, memelihara jisim otot, dan menurunkan kalori.

3. Cuba tidur lebih lena Tidur lebih awal dan tidur sekurang-kurangnya 8 jam dapat membantu meningkatkan pembakaran lemak dan menghalang kenaikan berat badan. Berbagai kajian menunjukkan hubungan antara penurunan berat badan dan cukup tidur. Walau bagaimanapun, setiap orang memerlukan jumlah tidur yang berubah-ubah, banyak kajian menunjukkan bahawa tidur sekurang-kurangnya 8 jam setiap malam berkaitan dengan banyak manfaatnya berkaitan dengan berat badan.

Buat jadual tidur dan patuhi dengan kerap, hadkan pengambilan alkohol dan kurangkan penggunaan alat elektronik seperti telefon bimbit dan komputer riba dan lain-lain sebelum tidur untuk membantu menyokong kitaran tidur yang sihat.

RINGKASAN Tidur yang cukup mungkin berkaitan dengan kelaparan yang berkurang serta risiko kenaikan berat badan yang lebih rendah.

4. Ambil cuka dalam makanan anda Cuka terkenal dengan sifat merangsang kesihatan. Selain kesannya terhadap kawalan gula darah dan kesihatan jantung meningkatkan pengambilan cuka kami dapat membantu meningkatkan pembakaran lemak, menurut beberapa penyelidikan.

Kajian menunjukkan bahawa memakan 1-2 sudu besar (15-30 ml) cuka setiap hari menurunkan lemak perut orang, berat badan dan lilitan pinggang rata-rata selama tempoh 12 minggu. Mengambil cuka juga terbukti dapat meningkatkan perasaan kenyang dan mengurangkan selera makan

RINGKASAN Cuka dapat membantu meningkatkan perasaan kenyang, mengurangkan pengambilan kalori dan menurunkan lemak badan.

5. Makan lebih banyak buah-buahan yang sihat Walau bagaimanapun, ia mungkin berlawanan dengan intuisi, meningkatkan pengambilan lemak sihat dapat membantu menjaga perasaan kenyang dan membantu mencegah kenaikan berat badan. Lemak memakan sedikit masa untuk mencerna dan dapat membantu pengosongan perut secara beransur-ansur, yang dapat mengurangkan rasa lapar dan selera makan.

Kajian menunjukkan bahawa mengikuti diet kaya lemak sihat dari kacang zaitun dan minyak berkaitan dengan risiko kenaikan berat badan yang lebih rendah berbanding dengan diet rendah lemak. Minyak kelapa, alpukat, biji, dan kacang-kacangan adalah beberapa contoh jenis lemak sihat yang mungkin mempunyai kesan yang berguna terhadap pembakaran lemak.

RINGKASAN Lemak dicerna secara beransur-ansur, jadi memakannya dapat membantu menurunkan selera makan. Pengambilan lemak sihat yang lebih banyak dikaitkan dengan risiko kenaikan berat badan dan penurunan lemak perut.

6. Minum minuman sihat Perubahan minuman manis-gula untuk beberapa pilihan yang lebih sihat adalah salah satu kaedah termudah untuk meningkatkan pembakaran lemak. Minuman manis seperti jus dan kalori soda dan menawarkan beberapa nilai pemakanan.

Alkohol tinggi kalori dan mempunyai kesan tambahan untuk mengurangkan perencatan kita, menjadikan kita lebih cenderung untuk makan berlebihan Kajian menunjukkan bahawa pengambilan minuman beralkohol dan gula-gula berkaitan dengan risiko lemak perut yang lebih besar. Mengurangkan pengambilan minuman ini dapat membantu mengurangkan pengambilan kalori kita.

RINGKASAN Minuman beralkohol dan minuman manis-gula mungkin berkaitan dengan risiko lemak perut yang lebih besar. Air dan teh hijau terbukti dapat meningkatkan pembakaran lemak dan penurunan berat badan. Melewatkan minuman manis-gula untuk beberapa pilihan yang lebih sihat adalah salah satu kaedah termudah untuk meningkatkan pembakaran lemak.

7. Isi serat Larut serat menyerap air dan bergerak melalui saluran pencernaan secara beransur-ansur, membantu orang itu merasa kenyang untuk waktu yang lama. Peningkatan pengambilan makanan kaya serat dapat melindungi daripada pengumpulan lemak dan kenaikan berat badan.

Meningkatkan pengambilan serat merangsang rasa kenyang dan mengurangkan rasa lapar. Walau bagaimanapun, peningkatan 14 gram serat setiap hari berkaitan dengan pengurangan kalori sebanyak 10%. Sayuran, buah-buahan, biji-bijian, biji-bijian dan kacang-kacangan adalah beberapa contoh makanan kaya serat yang dapat meningkatkan penurunan berat badan dan pembakaran lemak.

RINGKASAN Pengambilan serat yang lebih besar mungkin berkaitan dengan penurunan lemak, pengurangan kalori dan penurunan berat badan yang lebih besar.

8. Minum Kopi Kafein adalah komponen asas dalam hampir setiap aditif pembakar lemak, dan dengan alasan yang baik. Kafein yang terdapat dalam kopi bertindak sebagai penyokong sistem saraf pusat, meningkatkan metabolisme dan meningkatkan pemecahan asid lemak.

Kajian mendapati bahawa pengambilan kafein dapat meningkatkan perbelanjaan tenaga dan meningkatkan metabolisme sebanyak 3-11% Untuk meningkatkan manfaat kopi dari kopi, tukar gula dan krim. Sebaliknya, nikmati dengan sedikit susu untuk mengelakkan lebihan kalori daripada menumpuk.

RINGKASAN Kafein dapat meningkatkan pemecahan lemak dan meningkatkan metabolisme. Kajian mendapati bahawa pengambilan kafein yang lebih besar mungkin berkaitan dengan penurunan berat badan yang lebih besar.

9. Tambahkan probiotik ke dalam diet Probiotik adalah sejenis bakteria berharga yang terdapat di saluran pencernaan kita yang terbukti lebih baik dalam pelbagai aspek kesihatan. Bakteria dalam usus kita berperanan dalam segala hal, dari kekebalan hingga kesihatan mental.

Meningkatkan pengambilan probiotik melalui bahan tambahan atau makanan juga dapat membantu meningkatkan pembakaran lemak dan mengawal berat badan anda . Mengambil bahan tambahan adalah cara cepat dan mudah untuk mendapatkan dos probiotik pekat setiap hari.

Sebilangan jenis probiotik dalam genus Lactobacillus mungkin berkesan membantu menurunkan berat badan dan menurunkan berat badan. Satu kajian mendapati bahawa pada 28 orang makan yogurt yang mengandungi bakteria Lactobacillus amylovorus atau bakteria Lactobacillus fermentum menurunkan lemak badan sebanyak 3-4%

RINGKASAN Mengambil bahan tambahan probiotik atau meningkatkan pengambilan probiotik melalui sumber makanan dapat membantu mengurangkan peratusan lemak dan berat badan.

10. Tingkatkan Besi Pengambilan Besi anda adalah mineral penting yang mempunyai pelbagai fungsi penting dalam badan. Kekurangan zat besi boleh mempengaruhi kesihatan kelenjar tiroid. Kelenjar kecil di leher ini melepaskan hormon yang mengatur metabolisme kita.

Berbagai kajian menunjukkan bahawa tahap zat besi yang rendah dalam tubuh mungkin berkaitan dengan fungsi tiroid yang cacat dan gangguan dalam pengeluaran hormon tiroid

Gejala umum hipotiroidisme, atau penurunan fungsi tiroid, termasuk keletihan, kelemahan, kenaikan berat badan dan sesak nafas. Kekurangan zat besi juga boleh menyebabkan gejala seperti pening, keletihan, sesak nafas dan sakit kepala.

Besi boleh didapati dalam daging unggas, biji-bijian yang diperkaya, bijirin dan makanan laut, buah-buahan kering, sayur-sayuran hijau dan kacang.

RINGKASAN Kekurangan zat besi mungkin berkaitan dengan fungsi tiroid yang rosak dan boleh menyebabkan gejala seperti sesak nafas dan keletihan. Mengubati kekurangan zat besi membantu mengurangkan berat badan.

Soalan Lazim

  • Apakah kaedah terbaik untuk menurunkan lemak perut

  • Makan makanan kaya protein.

  • Menurunkan tahap tekanan

  • Elakkan minum alkohol

  • Minum banyak air

  • Lakukan senaman aerobik

  • Makan banyak serat larut

  • Apakah 5 makanan yang membakar lemak perut?

  • Pisang

  • Beri

  • Teh hijau

  • Alpukat

  • Yogurt

  • Adakah air suam membakar lemak? Air suam memecah lemak di dalam badan dan menggerakkannya ke molekul, menjadikan sistem pencernaan lebih mudah membakarnya. Air hangat membantu orang dalam membakar lemak dengan lebih mudah.

  • Apa yang harus saya berhenti makan untuk membakar lemak?

  • Elakkan minuman manis

  • Makan makanan berserat tinggi

  • Senaman harian

  • Jejaki pengambilan makanan anda

  • Makan lebih banyak protein

  • Bolehkah saya menurunkan berat badan dengan berjalan kaki? Aktiviti fizikal membantu kita dalam menurunkan berat badan. Berjalan sangat penting untuk mengawal berat badan kerana ia membantu membakar kalori. Sekiranya kita berjalan kaki selama 30 minit setiap hari kita dapat membakar lebih kurang 150 kalori sehari. Semakin banyak kita berjalan, semakin banyak kalori akan terbakar.

Kesimpulan Kita dapat menurunkan berat badan dengan memakan buah-buahan yang lebih sihat, minum banyak air, menambahkan cuka ke dalam diet dan dengan mengambil diet protein tinggi. Latihan kekuatan adalah sejenis senaman yang memerlukan anda mengetatkan otot agar tidak tahan. Menyertakan lebih banyak makanan kaya protein dalam diet adalah kaedah terbaik untuk mengurangkan selera makan dan membakar lebih banyak lemak. Tidur lebih awal dan tidur sekurang-kurangnya 8 jam dapat membantu meningkatkan pembakaran lemak dan menghalang kenaikan berat badan. Cuka terkenal dengan sifat merangsang kesihatan. Selain kesannya terhadap kawalan gula darah dan kesihatan jantung, meningkatkan pengambilan cuka dapat membantu meningkatkan pembakaran lemak, menurut beberapa penyelidikan. Peningkatan berat badan adalah masalah terbesar yang dihadapi oleh banyak orang. Lemak tambahan menyebabkan pelbagai penyakit pada orang dan mempengaruhi kesihatan mereka.

Topik-topik yang berkaitan

Bagaimana menurunkan berat badan dengan pantas?

Bagaimana menurunkan berat badan dengan pantas dengan bersenam?