Warna hitam adalah warna yang disebabkan oleh ketiadaan keseluruhan penyerapan cahaya jernih. Ini adalah warna yang kusam, tanpa warna, seperti putih dan kelabu. Ia sering digunakan secara kiasan untuk melambangkan kegelapan . Putih dan hitam sering digunakan untuk menyebut yang berlawanan seperti yang terbaik dan yang jahat, zaman gelap berbanding usia maklumat, malam berbanding siang. Sejak abad pertengahan, warna hitam menjadi warna kiasan martabat dan kewibawaan, dan untuk alasan ini, umumnya dipakai oleh hakim dan pengadil. Hitam adalah salah satu warna pertama yang digunakan oleh pereka dalam lukisan gua Neolitik. Itu digunakan pada awal Mesir dan Yunani sebagai warna dunia bawah. Ini menjadi warna kesedihan di Empayar Rom, dan selama beberapa dekad sering dikaitkan dengan kematian, berdosa, sihir , dan penyihir. Itu dipakai oleh kehormatan, kerabat diraja, teolog, hakim, dan pegawai pemerintah di seluruh Eropah , pada dekad ke-14.

Warna hitam dipakai oleh penyair Inggeris

Pada abad ke-19, ia menjadi warna yang dipakai oleh penyair romantik Inggeris, ahli perniagaan, dan ahli politik. Dan pada abad ke-20, ia menjadi warna fesyen yang tinggi. Menurut pemerhatian di Eropah dan Amerika Utara, warna itu umumnya berkaitan dengan kesedihan, akhir, rahsia, kekuatan, sihir, kekejaman, kejahatan, dan gaya . Untuk mencetak buku, surat khabar, dan dokumen, tinta hitam adalah warna yang paling biasa digunakan, kerana memberikan kontras paling besar dengan kertas putih dan dengan demikian warna paling mudah dibaca. Begitu juga, kerja hitam pada skrin putih adalah persediaan yang paling umum digunakan pada skrin komputer. Bahan paling gelap dibentuk oleh jurutera MIT dari nanotube karbon yang diselaraskan secara menegak, mulai September 2019.

Sejarah

Kata hitam berasal dari Old English black, dari Proto-Germanic blazed, dari Proto-Indo-European gleam dari dasar hingga bersinar, dikaitkan dengan Old Saxon black, Old High German black, Old Norse dark. Yang lebih jauh berkaitan dengan bahasa Latin yang jelas, dan awal Yunani. Kadang-kadang orang Yunani awal menggunakan perkataan yang sama untuk menamakan warna yang berbeza jika mereka mempunyai kekuatan yang sama. Kuanos boleh bermaksud hitam dan biru tua. Orang-orang Rom awal biasanya mempunyai dua kata untuk hitam: niger adalah hitam rata, gelap sementara yang berikut hitam tepu dan cemerlang . Setelah hilang dari perbendaharaan kata tetapi niger adalah asal nama negara Nigeria, perkataan Inggeris Nergo, dan perkataan hitam dalam kebanyakan Bahasa Romantik semasa.

Old High German juga mempunyai dua perkataan untuk hitam: Swartz untuk hitam redup dan hitam untuk hitam terang . Ini menyerupai dalam Bahasa Inggeris Tengah dengan istilah swart untuk hitam pekat dan blaek untuk hitam terang. Swart masih dapat diselesaikan sebagai perkataan swarthy, sementara blaek menjadi hitam Inggeris saat ini. Yang sebelumnya dihubungkan dengan perkataan yang digunakan untuk hitam dalam bahasa Jerman terkini selain dari bahasa Inggeris. Dalam perisai, kata yang digunakan untuk warna hitam adalah jet hitam, dinamakan untuk bulu hitam sable, binatang.

Prasejarah

Warna pertama yang digunakan dalam seni adalah hitam . Gua Lascaux di Perancis terdiri daripada lakaran lembu dan banyak haiwan lain lakaran oleh pereka Paleolitik antara 18,000 dan 17,000 tahun yang lalu. Mereka bermula dengan menggunakan arang dan kemudian mendapat pigmen yang lebih gelap dengan membakar tulang atau menghancurkan serbuk mangan oksida. Bagi orang Mesir awal, kulit hitam mempunyai hubungan positif; menjadi warna produktiviti dan tanah liat hitam kaya yang terendam oleh Sungai Nil. Ini adalah warna Anubis, dewa neraka, yang mengambil pembentukan serigala hitam, dan memberikan keselamatan terhadap kejahatan kepada orang mati.

Kuno

Hitam melambangkan dunia bawah, dipisahkan dari tempat tinggal oleh landasan Acheron hingga orang Yunani awal, yang airnya hitam. Mereka yang telah melakukan dosa-dosa terburuk dihantar ke Tartarus, tahap yang luas dan paling gelap. Di tengah-tengah adalah tempat tinggal Hades, raja dunia bawah di mana dia diletakkan di atas singgasana sable hitam. Hitam adalah salah satu warna paling ketara yang digunakan oleh pereka Yunani awal. Mereka mula membuat pinggan mangkuk hitam dan kemudian pinggan mangkuk angka merah, dengan menggunakan kaedah yang sangat nyata pada abad ke-6 SM. Pereka akan melukis gambar dengan slip tanah berkilat pada bekas tanah merah di pinggan mangkuk hitam. Apabila bekas dilepaskan, angka yang dilukis dengan slip akan berubah menjadi hitam, dengan latar merah.

Kemudian mereka membalikkan prosedur, melukis jarak antara gambar dengan slip. Ini menghasilkan angka merah yang indah dengan latar belakang hitam berkilat . Dalam peringkat sosial Rom awal, warna ungu berubah menjadi Kaisar; warna merah adalah warna yang dipakai oleh tentera; warna putih adalah warna yang dipakai oleh kerani, dan hitam adalah warna yang dipakai tidak besar dan kaya; warna sayur-sayuran yang digunakan untuk membuat hitam tidak keras dan tahan lama, jadi warna hitam sering bertukar menjadi kelabu atau coklat pudar. Kata untuk hitam, meneruskan, dan menggelapkan, dihubungkan dengan kekejaman , kekejaman , dan juga kejahatan . Itu adalah batang kata Inggeris "atrocious" dan "atrocity". Hitam juga warna kematian dan kesedihan Rom. Kerani Rom mula memakai jaket gelap, yang disebut jaket pulla.

untuk pengebumian peristiwa pada abad ke-2 SM. Kemudian, di bawah kawalan, keluarga yang ditinggalkan juga memakai warna gelap untuk waktu yang lama; kemudian, setelah jamuan makan untuk menandakan akhir kesedihan, menukar hitam dengan jaket putih. Kematian disebut hora nigra, jam hitam dalam puisi Rom. Orang-orang Skandinavia dan Jerman mengidolakan dewi mereka pada malam itu, Nott, yang melewati langit dengan teksi yang dilukis oleh kuda hitam. Mereka juga menakutkan Hel, dewi kerajaan orang mati, yang kulitnya hitam di satu sisi dan merah di sisi lain. Mereka juga menghuni gagak, Huginn dan Muninn, yang taat sebagai wakilnya, menjelajah seluruh dunia untuknya, melihat dan mendengar.

Abad ke-12 dan ke-13

Hitam tidak mempunyai status merah, warna kebajikan dalam fesyen. Itu dipakai oleh agama Benediktin sebagai gejala kesopanan dan sumbangan. Perbahasan agama yang terkenal meletup di antara para bhikkhu Cistercian, yang kebanyakannya berpakaian putih, dan Benediktin, yang kebanyakannya memakai hitam pada abad ke-12. Seorang biarawan Benediktin, Pierre yang terhormat, memaksa orang-orang Cistercia yang paling bangga memakai putih daripada hitam. Angel, Bernard dari Clairvaux, pencetus Cistercians menjawab bahawa hitam adalah warna neraka, setan, "kematian dan dosa" hitam mewakili kedua-dua kekuatan dan kerahsiaan di dunia antik. Lambang kerajaan Rom Suci Jerman adalah helang hitam.

Penunggang kuda hitam dalam puisi abad pertengahan adalah sosok misteri, menyembunyikan pengakuannya, biasanya ditutupi dengan rahsia. Tinta hitam ditemui di China, biasanya digunakan pada abad pertengahan untuk menulis, dengan alasan yang sangat mudah bahawa hitam adalah warna paling gelap dan bagaimanapun diberi kontras tertinggi dengan kertas putih, menjadikannya warna paling mudah dibaca. Ia menjadi lebih penting pada dekad ke-15, penemuan percetakan. Jenis dakwat baru, dakwat pencetak, dihasilkan dari minyak jelaga, terpentin, dan walnut. Tinta baru memungkinkan untuk menerbitkan skema kepada khalayak ramai melalui buku cetak, dan untuk mempublikasikan seni melalui penaipan dan cetakan grafik hitam putih.

Oleh kerana kejelasan dan kontrasnya, pada kertas putih, tinta hitam terus menjadi standar untuk mencetak buku, dokumen, dan surat kabar, dan dengan alasan yang tepat pada latar belakang putih, teks hitam adalah format yang paling umum digunakan pada layar komputer.

Abad ke-14 dan ke-15

Pangeran, bangsawan, dan kaya biasanya mengenakan warna-warna cerah pada abad pertengahan kuno, khususnya jubah merah dari Itali. Warna hitam hampir tidak termasuk dalam almari pakaian keluarga yang dihormati. Yang tidak teratur adalah bulu jet hitam. Bulu hitam berkilat ini, dari haiwan dari keluarga marten, adalah bulu yang sangat baik dan paling mahal di Eropah. Ia dibeli dari luar negara dari Rusia dan Poland dan digunakan untuk memotong jubah dan gaun kerajaan. Kedudukan kulit hitam mula berubah pada abad ke-14. Pada mulanya, pewarna hitam berkualiti tinggi mula memasuki bazar, membenarkan pakaian berwarna hitam pekat. Kerani dan pegawai kerajaan mula memakai jubah hitam, sebagai tanda betapa pentingnya dan seriusnya status mereka.

Sebab ketiga adalah kemajuan undang-undang sumptuary di beberapa bahagian Eropah yang mengharamkan pemakaian pakaian mahal dan warna tertentu dengan sesiapa pun kecuali ahli-ahli keutamaan. Jubah berwarna merah terang yang popular dari Venice dan tekstil biru merak dari Florence terbatas pada golongan bangsawan. Bankir dan peniaga kaya di Itali menjawab dengan menukar topi hitam dan gaun, dibuat dengan kain yang paling mahal. Perubahan menjadi hitam yang lebih teruk tetapi rapuh cepat dikumpulkan oleh raja-raja dan keluarga yang dihormati. Ia bermula di utara Itali , di mana Duke of Milan dan Count of Savoy dan para pemimpin Mantua, Ferrara, Rimini, dan Urbino mulai berpakaian hitam.

Ia kemudian merebak ke Perancis, diarahkan oleh Louis I, Duke of Orleans, dan adik Raja Charles VI dari Perancis. Ia pergi ke England pada akhir pemerintahan Raja Richard II, di mana semua pengadilan mulai mengenakan pakaian hitam. Hitam menjadi warna Duke of Burgundy yang kuat, Philip yang terbaik pada tahun 1419-20. Ia berpindah ke Sepanyol, di mana ia menjadi warna Habsburg Sepanyol, Charles V dan anaknya, Philip II dari Sepanyol. Pemimpin Eropah melihatnya sebagai warna kuasa, kehormatan , dan martabat. Ini menjadi warna yang dipakai oleh hampir semua penguasa Eropah dan mahkamah mereka pada akhir abad ke-16.

Moden

Abad ke-16 dan ke-17

Walaupun warna hitam adalah warna yang dipakai oleh para pemimpin Katolik Eropah, warna itu juga merupakan warna representasi dari Protestan Reformasi di Eropah dan orang Puritan di Amerika dan Inggeris. John Calvin dan sarjana Protestan lain menyerang bahagian dalam gereja Katolik Roma yang berwarna dan menghiasi. Mereka memerhatikan warna merah; dipakai oleh ayah suci dan wakilnya, sebagai warna kemewahan, kebodohan manusia, dan dosa. Gagak mengebom gereja dan katedral, menghancurkan tingkap kaca patri, dan merosakkan patung dan hiasan di beberapa kota di Eropah utara.

Eropah dan Amerika pakar melancarkan ketakutan terhadap ilmu sihir pada bahagian kedua abad ke-17. Orang sangat percaya bahawa iblis itu muncul pada tengah malam dalam suatu peristiwa yang disebut Misa Hitam, umumnya dalam bentuk binatang hitam, sering kambing, kucing atau anjing beruang, serigala atau mungkin rusa, yang dihadiri oleh mereka yang biasa jiwa, pemeran hitam, ular hitam atau binatang hitam lain. Ini adalah asas-asas penyebaran kucing hitam dan haiwan hitam lain yang sangat tidak disetujui. Di Flanders antik, dalam sebuah peristiwa yang disebut Kattenstoet, kucing hitam dilemparkan dari Hall of Ypres untuk menangkis sihir.

Abad ke-18 dan ke-19

Semasa era pencerahan Eropah, warna hitam kembali menjadi warna fesyen pada abad ke-18. Paris menjadi Ibu Kota fesyen, dan lembut, biru, hijau, kuning, dan putih menjadi warna kelas atasan dan orang kaya tetapi selepas Revolusi Perancis, hitam kembali menjadi warna yang berkuasa. Hitam adalah warna pemberontakan industri, dikuasakan oleh arang batu, dan kemudian oleh minyak. Terima kasih kepada asap arang batu, penubuhan bandar-bandar besar di Eropah dan Amerika secara sederhana berubah menjadi hitam. Kawasan perindustrian di West Midlands of England pada umumnya disebut Negara Hitam pada tahun 1846 . Charles Dickens dan penulis lain menyebut jalan-jalan gelap dan langit berasap di London, dan mereka digambarkan dengan jelas dalam ukiran pereka Perancis Gustave Dore.

Jenis hitam yang berbeza adalah bahagian penting dari gerakan romantis dalam kesusasteraan. Hitam adalah warna melankolis, tema romantisisme yang mengawal. Novel pada masa itu lengkap dengan istana, ribut , kerusakan, runtuhan, dan pertemuan pada tengah malam. Penyair utama pergerakan itu biasanya diwakili berpakaian hitam, biasanya dengan kemeja putih dan kerah terbuka, dan juga selendang di atas bahu mereka dengan ceroboh. Penciptaan pewarna hitam sintetik yang murah dan pengindustrian industri tekstil bermaksud gaun hitam berkualiti baik dapat diakses buat pertama kalinya oleh orang biasa. Pada abad ke - 19 , hitam perlahan-lahan menjadi warna yang paling terkenal dari kain perniagaan kelas tinggi dan menengah di England dan Amerika.

Ringkasan

Hitam adalah warna kekal. Ini warna sempadan dan kewibawaan. Walaupun kita mempunyai beberapa hubungan negatif dengan hitam, kita juga menganggapnya menarik. Hitam menyerap semua cahaya , jadi warna rendah. Walaupun warna hitam digunakan secara berbeza dengan warna putih atau kuning-menghasilkan tenaga, hitam dengan sendirinya dapat menjengkelkan dan dapat melembapkan suasana. Garis hitam di atas kertas putih tajam, mempunyai tanda komunikasi yang berpotensi besar untuk menyampaikan pengetahuan. Hitam melambangkan kegelapan , kejahatan, malam , dan putus asa. Ini adalah warna yang digunakan untuk mengangkut keyakinan dan kewibawaan dan ketika digunakan dalam penentangan dengan warna putih, itu adalah simbol kerja keras abadi antara siang dan malam, yang terbaik dan yang jahat, dan juga yang benar dan yang salah.

Abad ke-20 dan ke-21

Hitam adalah warna orang Itali dan Jerman pada abad ke-20. Hitam berjaya mendapatkan kembali beberapa negeri yang telah hilang pada abad ke-19 dalam bidang seni. Pada tahun 1915, pelukis Rusia Kasimir Malevich, seorang murid gerakan Supremasi, menghasilkan Dataran Hitam. Yang manakah secara luas dianggap sebagai lukisan abstrak sempurna pertama? Dia menulis, "Karya yang dilukis tidak lagi mudah menjadi kenyataan, tetapi ini adalah kenyataan. Ini adalah pelaksanaan rancangan. " Hitam begitu dipuji oleh Henri Matisse. Dia mengatakan pada tahun 1945, "ketika saya tidak mengerti warna apa yang harus dikeluarkan, saya meletakkan hitam." Hitam adalah kekuatan: Saya menggunakan warna hitam sebagai beban untuk membenarkan pembinaannya.

Sejak peniru nampaknya telah membuat kemajuan secara berkala, mengambil bagian yang lebih penting dalam orkestrasi warna, dibandingkan dengan bass ganda sebagai instrumen yang terpisah. Hitam menjadi tanda keunikan, pemberontakan psikologi dan sosial pada tahun 1950-an, warna mereka yang tidak menerapkan norma dan nilai. Ia dipakai oleh ahli akademik dan pemain berprestasi kiri di Paris seperti Juliette Greco, dan oleh beberapa orang dari Beat Movement di New York. Jaket kulit hitam dipakai oleh geng motosikal seperti Hells angel dan juga geng jalanan di sempadan masyarakat di Amerika Syarikat.

Hitam sebagai warna pemberontakan diraikan dalam filem seperti The Wild One, bersama Marlon Brando. Hitam adalah warna perwakilan fesyen ruffian subkultur ruffian, dan subkultur goth pada akhir abad ke-20. Fesyen Goth, yang muncul di England pada tahun 1980-an, didorong oleh gaun kesedihan era Victoria. Hitam dengan lembut mengubah dominasi menjadi biru laut, khususnya pakaian perniagaan mengikut fesyen lelaki. Pakaian malam berwarna hitam dan pakaian tradisional yang biasa dipakai semakin kurang. John F. Kennedy adalah presiden Amerika terakhir yang mula memakai pakaian tradisional pada tahun 1960. Presiden Lyndon Johnson dan semua pengikutnya mula memakai pakaian perniagaan.

Pada tahun 1926 , fesyen wanita dipopularkan dan disederhanakan oleh pereka Perancis Coco Chanel, yang mencetak gambar gaun hitam yang sangat sederhana di majalah Vogue. Dia dengan kagum mengatakan, "Seorang wanita hanya memerlukan tiga perkara; jaket hitam, gaun hitam dan atau lengannya, lelaki yang dia cintai. " Pada tahun 1929, Jean Patou seorang pereka Perancis juga menunjukkan pakaian dengan menghasilkan koleksi hitam. Pereka lain mempercepat fesyen gaun hitam kecil itu. Pereka Itali Gianni Versace berkata, "Hitam adalah klasik kesederhanaan dan keanggunan," dan seorang pereka berkata, "hitam adalah persatuan yang menghubungkan fesyen dan seni.

Salah satu pakaian hitam yang paling popular pada dekad ini dirancang oleh Hubert de Givenchy dan pada tahun 1961, dipakai oleh filem Audrey Hepburn Breakfast at Tiffany's. pada tahun 1950-an, gerakan hak sivil Amerika adalah pertemuan untuk ketidakberpihakan politik orang Amerika Afrika. Pada akhir 1960-an dan 1970-an, ia berkembang menjadi pergerakan kekuatan hitam dan mempopularkan slogan "hitam itu indah". Piawaian hitam menjadi panji banyak kumpulan pelampau Islam, jihad pada tahun 1990-an.

Kesan psikologi hitam

Hitam bukan warna primer, sekunder, atau tersier. Pada hakikatnya, warna hitam tidak terdapat pada cakera warna kerana tidak dianggap warna. Ia adalah gabungan semua warna atau mungkin penyerapan semua warna. Hitam menyerap semua cahaya dalam skala warna. Menurut psikologi warna, emosi yang berkaitan dengan warna sangat bergantung pada keinginan anda dan pengalaman masa lalu dengan warna tertentu itu. Warna hitam tidak berbeza. Tindak balas berasingan terhadap warna hitam dapat meluas secara meluas. Hitam adalah kekacauan yang nyata, walaupun ia dihasilkan oleh ketiadaan cahaya sepenuhnya, menurut saintis Jerman, Hermann von Helmholz. Keseronokan hitam berbeza dengan ketiadaan semua kegembiraan.

Pergaulan positif

Bagi sesetengah orang, warna hitam muncul persekutuan positif dengan warna ini, yang terdiri daripada keanggunan dan daya tarikan . Warna melancarkan peradaban . Itulah sebabnya mengapa beberapa orang memilih untuk tidak berpakaian hitam ketika mengambil bahagian dalam majlis-majlis mewah. Ini juga mengapa jenama mewah seperti Tiffany dan Co. dan Channel menggunakan warna hitam dalam logo mereka. Warna hitam telah lama dihubungkan dengan kuasa ketika datang ke masyarakat tinggi. Dari ulama hingga hakim, tuksedo hingga kad kredit. Dan jangan lupa tentang pekerjaan steve. Apabila orang ingin menghadiri pesta mewah mereka biasanya memilih gaun hitam untuk pesta itu.

Pergaulan negatif

Oleh itu, beberapa penggunaan warna hitam mewakili semua perkara negatif. Sepanjang sejarah, warna gelap ini telah terikat dengan kematian dan semua perkara buruk dan jahat. Ini menimbulkan perasaan agresif, kemarahan, ketakutan, dan kesedihan yang kuat. Perkaitan antara hitam dan negatif mungkin paling jelas dilihat dalam bahasa kita. Cuba fikirkan ungkapan-ungkapan yang biasa digunakan ini: Isnin hitam, wabak hitam, ilmu hitam, hitam keseluruhan , hati hitam, mood hitam, domba hitam, kuda hitam, pasar gelap, dan pemadaman. Senarai ini boleh diteruskan.

Dan tidak ada yang mengatakan "lelaki jahat" sama seperti warna hitam. Walaupun hitam dipakai dan sering dipilih oleh orang-orang dari semua lapisan masyarakat, ia sering terlihat seperti warna stereotaip bagi pelaku dan penjahat. Mengapa anda membayangkan warna pilihan untuk pelakunya dan watak filem dan rancangan TV yang teduh hampir selalu berwarna hitam? Hitam adalah contoh tepat bagaimana makna warna dapat berbeza dari satu tradisi atau budaya ke tradisi yang lain. Hitam dihubungkan dengan kesedihan dan kematian, di banyak budaya barat, sedangkan di china warna kematian berwarna putih.

Menggunakan warna hitam di Feng Shui

Kaedah untuk mengatur rumah, pejabat, dan persekitaran anda yang lain setiap warna melambangkan unsur feng shui dalam feng shui. Hitam dihubungkan dengan unsur-unsur air dan membangkitkan kekuatan, ketenangan, dan misteri. Apabila ia digunakan secara jarang, warna hitam memberi kesan pembumian pada persekitaran anda. Berikut adalah beberapa petua untuk menggunakan warna hitam dalam feng shui;

  • Pertimbangkan pintu hitam untuk pintu yang menghadap ke utara, tenggara, atau timur.
  • Pilih warna hitam untuk bilik anak anda untuk memberi ketenangan dan ketenangan serta kreativiti.
  • Sekiranya anda mempunyai pejabat rumah di sebelah utara rumah anda, cat satu dinding berwarna hitam.
  • Lantai bilik cat hitam di bahagian utara ruang anda.
  • Cuba hitam putih di ruang dobi dan dapur anda.
  • Cuba letakkan peralatan hitam seperti pernak-pernik, bingkai, kapal di sekitar rumah anda.

Morsel warna hitam

Labah-labah janda hitam adalah yang paling beracun di Amerika Utara, tetapi hanya betina yang ganas. Labah-labah janda hitam mencipta sutera terkuat dari mana-mana spesies labah-labah, dan jam pasir merah terang di perut labah-labah memberi amaran kepada burung dan pemangsa lain mengenai racun kuat yang dihasilkan oleh labah-labah. Lubang hitam dihasilkan apabila bintang besar runtuh dan sangat keras sehingga graviti tidak dapat dielakkan, walaupun untuk cahaya! Ahli astrologi percaya bahawa terdapat lubang besar di tengah galaksi Bima Sakti kita. Beruang hitam hanya terdapat di Amerika Utara, di mana mereka adalah yang terkecil dari ketiga spesies tersebut. Beruang hitam tinggal di sekurang-kurangnya empat puluh negeri di AS, dan jangka hayat purata mereka adalah sekitar sepuluh tahun.

Soalan Lazim

:one: Mengapa orang menganggap bahawa warna hitam itu buruk dan warna putihnya baik?

Saya akan menganggap bahawa ada sesuatu dalam minda bawah sedar kita manusia yang membuat kita semua ingin mengenali benda-benda yang berwarna terang berbanding dengan perkara-perkara yang berwarna gelap atau hitam . Walaupun bagi orang-orang yang tidak rasis (kedua-dua orang kulit hitam dan putih), keadaan ini mempengaruhi mereka secara tidak sedar, kerana ia menyebabkan semua manusia menggambarkan perkara-perkara yang hitam dengan cahaya negatif . Masalahnya adalah budaya kerana, di sebahagian besar dunia, orang menghubungkan perkara gelap dan hitam yang tidak terbaik. Hitam digunakan untuk menunjukkan perkara buruk.

:two: Apakah warna hitam yang diperbuat daripada?

Cat hitam boleh dibuat dengan bahagian yang sama campuran cat merah, kuning dan biru yang menyokong warna seperti biru dan oren, hijau dan merah, atau ungu dan kuning. Dengan mencampurkan warna biru dan coklat juga boleh menghasilkan warna hitam pekat. Anda juga boleh mencampurkan warna pelengkap. Dengan mencampurkan warna-warna ini juga dapat menghasilkan warna hitam yang kaya.

:three: Apakah maksud warna hitam keperibadian?

Warna hitam sering dihubungkan dengan kekuatan , kekayaan , gaya , rahmat, kecerdasan, keanggunan, kesungguhan, kejahatan , negatif, formaliti, kekuatan, dan kematian yang tidak diketahui. Atribut keperibadian utama mereka yang memilih warna hitam sebagai warna bergerak untuk menikmati status dan kekuatan juga. Orang-orang ini sering peka, tetapi sangat berdikari dan berkeinginan kuat. Individu suka mengawal diri dan persekitarannya.

:four: Mengapa kegelapan hitam?

Cat warna dicampurkan untuk menghasilkan kegelapan kerana setiap warna menyerap frekuensi cahaya tertentu. Secara intelektual, mencampurkan tiga warna sekunder, atau tiga warna primer, akan menyerap semua cahaya yang dapat dilihat dan menghasilkan warna hitam.

:five: Adakah warna hitam ya atau tidak?

Hitam adalah ketiadaan cahaya. Sebilangan menganggap warna putih kerana cahaya putih merangkumi semua warna pada spektrum cahaya yang dapat dilihat. Dan beberapa menganggap warna hitam sebagai warna kerana anda menggabungkan pigmen lain untuk menghasilkannya di atas kertas. Tetapi dalam erti kata praktikal, hitam dan putih bukan warna, ia adalah warna. Jadi warna hitam bukan warna tetapi ia adalah warna.

:six: Apa yang dianggap warna?

Warna, dari segi pigmen, adalah setiap warna dan warna yang terdapat dalam kotak krayon yang baru (dan kombinasi apa pun yang boleh anda buat untuk mereka). Oleh itu, dalam istilah saintifik, warna hanyalah jarak cahaya yang dapat dilihat oleh manusia. Warna yang berbeza, seperti merah dan oren, dan spektrum lain yang tidak dapat dilihat seperti cahaya inframerah, bergerak dalam gelombang tenaga elektromagnetik.

:seven: Apakah warna paling gelap?

Hitam adalah warna Serrano Vs Jalapeno est yang gelap dan hasil daripada ketiadaan keseluruhan penyerapan cahaya . Seperti putih dan kelabu, itu adalah warna akromatik, secara harfiah warna tanpa rona. Hitam adalah warna paling gelap kerana menyerap semua cahaya di dalamnya dan ia adalah campuran semua warna. Jadi ia adalah warna paling gelap.

:eight: Mengapa hitam bukan warna?

Hitam adalah ketiadaan cahaya. Tidak seperti warna putih dan warna lain, hitam tulen boleh wujud di alam semula jadi tanpa cahaya sama sekali. Sebilangan menganggap warna putih sebagai warna kerana cahaya putih merangkumi semua warna pada spektrum cahaya yang dapat dilihat. Tetapi dari segi teknikal, hitam dan putih bukan warna, ia adalah warna kerana ketiadaan cahaya.

:nine: Warna apa yang menjadikan hitam?

Warna utama cahaya adalah merah, hijau, dan biru. Sekiranya anda menolaknya dari putih, anda akan mendapat sian, magenta , dan kuning . Mencampurkan warna menghasilkan warna baru seperti yang ditunjukkan pada kitaran warna atau bulatan di sebelah kanan. Mencampurkan ketiga warna primer ini menghasilkan warna hitam. Jadi, hitam mencipta dengan mencampurkan ketiga-tiga warna ini.

:keycap_ten:Barang apa yang berwarna hitam?

Apa sahaja yang boleh menjadi hitam. Makanan hitam termasuk licorice, beras hitam, lada hitam, lentil hitam; pasta dakwat sotong, cendawan terompet hitam, biji wijen hitam, dan beri hitam. Arang bahkan telah digunakan untuk keropok gelap dan ais krim hingga warna noir.

Kesimpulannya

Seperti mana-mana pelangi akan menunjukkan, hitam tidak berada pada spektrum warna yang kelihatan . Semua warna lain adalah pantulan cahaya, kecuali hitam. Hitam adalah ketiadaan cahaya. Tidak seperti warna putih dan warna lain, hitam murni dapat wujud di alam tanpa cahaya sama sekali. Hitam adalah ketiadaan cahaya dan warna adalah fenomena cahaya. Tetapi objek hitam atau gambar hitam yang dicetak di atas kertas putih dibuat dari pigmen, bukan cahaya. Jadi, seorang artis banyak menggunakan warna cat paling gelap mereka untuk menghampiri warna hitam. Ia adalah warna paling gelap. Warna hitam sering dihubungkan dengan kekayaan, kekuatan, gaya, rahmat, kepintaran , kesungguhan, kematian, negatif, kejahatan, dan keanggunan. Sekiranya warna kegemaran anda adalah status hitam dan kuasa sangat penting bagi anda. Anda berdikari, bertekad , dan berkeinginan kuat dan suka mengawal diri dan keadaan anda. Sebagai pencinta kulit hitam, anda mungkin berfikiran sempit dan konvensional. Dengan warna hitam sebagai warna keperibadian anda, anda mungkin terlalu serius untuk kebaikan anda, membawa beberapa warna ke dalam hidup anda untuk meringankan, hidup pasti menyenangkan. Mungkin itu adalah warna keselesaan bagi anda, yang membolehkan anda berundur dan bersembunyi dari dunia nyata. Dengan warna keperibadian hitam, anda mungkin mencari perlindungan dari sebarang negatif yang mengelilingi anda.

artikel berkaitan