Bata adalah sejenis bongkah batu yang digunakan untuk membina dinding, turapan, dan komponen lain. Batu bata adalah kata yang merujuk pada blok yang terbuat dari tanah liat kering, walaupun sekarang sering digunakan untuk merujuk pada berbagai blok bangunan yang disembuhkan secara kimia. Mortar, gam, atau interlocking boleh digunakan untuk mengikat batu bata bersama-sama. Batu bata terdapat dalam pelbagai klasifikasi, jenis, bahan, dan ukuran yang berbeza-beza mengikut luas dan periode, dan mereka dibuat dalam jumlah besar.

:brick: Sejarah

:arrow_right: Timur Tengah dan Asia Selatan

Batu bata kering adalah batu bata pertama, yang dibuat dari tanah atau lumpur yang mengandungi tanah liat dan dikeringkan sehingga cukup kuat untuk digunakan. Batu bata tertua yang diketahui, dibina dari lumpur yang dibentuk dan berasal dari sebelum 7500 SM, digali di Tell Aswad di daerah Tigris atas dan berhampiran Diyarbakir di Anatolia tenggara.

:arrow_right: China

Sekitar tahun 4400 SM, batu bata yang pertama dibakar ditemui di China Neolitik di Chengtoushan, sebuah kota bertembok peradaban Daxi. Batu bata ini dibina dari tanah liat merah, dibakar hingga sekitar 600 ° C di semua sisi, dan digunakan sebagai lantai rumah. Batu bata yang digunakan digunakan untuk membuka jalan raya dan membangun pondasi di Chengtoushan pada era Qujialing.

:arrow_right: Eropah

Penggunaan batu bata yang dibakar diterima oleh peradaban awal di sekitar Mediterranean, termasuk orang Yunani Kuno dan Rom. Legiun Rom mendirikan bangunan bata yang sangat besar dan menjalankan tanur bergerak melintasi Empayar Rom, mengetatkan batu bata dengan meterai legiun.

Setelah dibawa dari Itali Utara-Barat, penggunaan batu bata dalam pembinaan menjadi meluas di Eropah Utara sepanjang Zaman Pertengahan Awal. Di daerah-daerah di mana tidak ada sumber batu alam, bentuk seni bata bata yang berbeda yang dikenali sebagai batu bata Gothic muncul.

Sehingga munculnya infrastruktur pengangkutan moden, seperti terusan, lebuh raya, dan jalan kereta api, pengangkutan batu bata jarak jauh dan peralatan bangunan lain sangat mahal.

:arrow_right: Zaman industri

Dengan bermulanya Revolusi Perindustrian dan lonjakan pembinaan kilang di England, pengeluaran batu bata melambung tinggi. Batu bata semakin dipilih sebagai bahan binaan di atas batu, terutama di wilayah di mana batu dapat diakses secara bebas, dengan alasan kecepatan dan biaya.

Bata merah terang dipilih untuk pembinaan di London pada masa ini untuk menjadikan bangunan lebih jelas dalam kabut tebal dan untuk membantu mengurangkan kemalangan jalan raya. Pada bahagian pertama abad kesembilan belas, peralihan dari teknik pembuatan konvensional yang dikenali sebagai pembuatan tangan ke jenis pengeluaran besar-besaran secara mekanis berlaku secara beransur-ansur.

Henry Clayton, yang bekerja di Atlas Works di Middlesex, England, mencipta mesin pembuatan bata pertama yang berkesan pada tahun 1855, dan ia mampu menghasilkan hingga 25,000 batu bata sehari dengan pemantauan minimum.

Setelah diterima untuk digunakan dalam pembuatan batu bata di fasiliti South East Railway Company di Folkstone, alat mekaniknya dengan cepat mendapat perhatian. 'Mesin Pembuat Batu Bata Stiff-Plastik' yang dipatenkan oleh Bradley & Craven Ltd pada tahun 1853 nampaknya mendahului Clayton.

Bradley & Craven terus menjadi syarikat mesin pembuatan batu bata utama. Mesin pembuatan batu bata yang dicipta oleh Richard A. VerValen dari Haverstraw, New York, pada tahun 1852 mendahului kedua-dua Clayton dan Bradley & Craven Ltd.

Keperluan untuk bangunan pejabat tinggi sekitar awal abad kedua puluh menyebabkan penggunaan besi tuang dan tempa yang lebih besar, serta keluli dan konkrit. Bangunan Monadnock, yang didirikan pada tahun 1896 di Chicago, memerlukan tembok yang sangat tebal untuk menjaga keutuhan struktur dari 17 tingkatnya kerana penggunaan batu bata dalam pembinaan bangunan pencakar langit.

Penggunaan batu yang diperkuat untuk pembinaan struktur tinggi setinggi 18 tingkat dimungkinkan kerana kerja perintis pada tahun 1950-an di Institut Teknologi Persekutuan Swiss dan Bangunan Penyelidikan Bangunan di Watford, UK. Walau bagaimanapun, batu bata sebahagian besarnya terbatas pada struktur bersaiz kecil hingga sederhana, sementara keluli dan konkrit terus menjadi bahan unggul untuk pembinaan bertingkat tinggi.

:writing_hand: Ringkasan

Bata adalah sejenis bongkah batu yang digunakan untuk membina bangunan. Batu bata kering adalah batu bata pertama, yang dibuat dari tanah yang mengandungi tanah liat. Batu bata pertama yang terbakar ditemui di Neolitik China di Chengtoushan, sekitar tahun 4400 SM.

:brick: Kaedah pembuatan bata

Terdapat kaedah pembuatan batu bata yang berbeza. Kaedah ini diberikan di bawah:

:brick: Bata api

Ketahanan batu bata yang ditembakkan adalah kerana ia dibakar dalam tanur. Kaedah lumpur lembut, tekan kering, atau penyemperitan digunakan untuk membuat batu bata tanah liat yang moden dan terbakar. Kaedah lumpur ekstrusi atau lembut adalah yang paling lazim, bergantung pada negara, kerana kaedah ini paling menjimatkan.

Bata api mengandungi bahan berikut

Ingredints Peratusan mengikut berat
Silika 50% hingga 60%
Alumina 20% hingga 30%
Limau purut 2% hingga 5%
Besi oksida Kurang daripada 7%
Magnesia Kurang daripada 1%

:arrow_right: Kaedah membentuk

Bahan mentah dibentuk menjadi batu bata untuk dibakar menggunakan tiga kaedah yang berbeza:

:black_medium_small_square: Bata yang dibentuk

Tanah liat mentah digunakan untuk membuat batu bata ini, yang harus dicampurkan dengan pasir 25-30% untuk mengurangi penyusutan. Pertama, tanah liat dihancurkan dan digabungkan dengan air sehingga mencapai konsistensi yang sesuai. Tekan hidraulik kemudian digunakan untuk memasukkan tanah liat ke dalam acuan keluli. Untuk menghasilkan kekuatan, tanah liat yang dibentuk dibakar ("dibakar") pada suhu 900-1000 ° C.

:black_medium_small_square: Batu bata yang kering

Teknik cucian kering serupa dengan pendekatan acuan lumpur lembut, kecuali ia bermula dengan campuran tanah liat yang lebih tebal, menghasilkan batu bata yang lebih tepat dan tajam. Pendekatan ini lebih mahal kerana peningkatan kuasa yang digunakan dalam menekan dan masa pembakaran yang lebih lama.

:black_medium_small_square: Batu bata yang diekstrusi

Di pugmill, tanah liat digabungkan dengan 10-15 persen air atau 20-25 persen air untuk batu bata yang diekstrusi. Bahan didorong melalui die untuk membentuk kabel panjang dengan lebar dan kedalaman yang diperlukan. Dinding wayar kemudian memotong bahan ini menjadi batu bata dengan panjang yang diperlukan.

Teknik ini digunakan untuk membuat sebilangan besar batu bata struktur kerana menghasilkan batu bata yang tahan lama dan tebal yang juga dapat berlubang dengan die yang betul. Penggunaan lubang sedemikian mengurangkan jumlah tanah liat yang diperlukan, dan oleh itu kosnya.

Batu bata berongga lebih ringan dan lebih mudah dikendalikan daripada batu bata padat, dan mereka mempunyai ciri terma yang berbeza. Sebelum dibakar, batu bata yang dipotong dikeraskan dengan pengeringan selama 20 hingga 40 jam pada suhu 50 hingga 150 ° C. Panas yang digunakan untuk pengeringan adalah haba yang membuang sampah.

:arrow_right: Kiln

Batu bata sering dibakar dalam tanur terowong yang terus dipadam di banyak bata kontemporari, di mana batu bata ditembakkan ketika mereka bergerak perlahan melalui tanur pada konveyor, trek, atau kereta tanur, menghasilkan keluaran bata yang lebih seragam.

Kapur, abu, dan bahan organik sering ditambahkan ke batu bata, mempercepat proses pembakaran. Bull's Trench Kiln (BTK), berdasarkan reka bentuk yang dibuat oleh jurutera Britain W. Bull pada akhir tahun 1800-an, adalah jenis tanur utama yang lain.

Lebar 6–9 meter, kedalaman 2-2,5 meter, dan parit bulat bulat 100-150 meter digali. Di tengahnya, cerobong ekzos yang menjulang tinggi dibina. Separuh atau lebih parit dipenuhi dengan batu bata " hijau " yang belum siap yang ditumpuk dalam reka bentuk kisi terbuka untuk membolehkan pengudaraan.

Kisi ditutup dengan lapisan bumbung bata yang telah siap. Batu bata hijau baru, serta bata bumbung, diletakkan di satu hujung cerucuk bata semasa operasi. "Peretasan" adalah timbunan batu bata yang tidak dilindungi yang dilindungi untuk perlindungan cuaca pada masa lalu.

Batu bata yang sudah siap diambil dari hujung yang bertentangan setelah ia sejuk dan siap dibawa ke destinasi terakhir mereka. Batu bata membina zon pembakaran di tengah dengan membuang bahan bakar (arang batu, kayu , minyak, sampah, dan sebagainya) melalui lubang akses di siling parit.

Jika dibandingkan dengan penjepit atau tungku penghancur, reka bentuk BTK mempunyai kecekapan tenaga yang jauh lebih tinggi. Udara segar disalurkan melalui kisi bata menggunakan logam lembaran atau papan, memanaskan udara ketika melalui batu bata yang sebelumnya dibakar sebelum melewati zon pembakaran semasa.

Udara seterusnya melalui zon bata hijau (yang memanaskan dan mengeringkan batu bata) sebelum keluar dari sistem melalui cerobong , di mana gas yang meningkat menghasilkan penghisap yang mendorong udara melalui sistem. Penggunaan semula udara panas menjimatkan wang petrol.

Seperti proses rel, proses BTK berterusan. Kira-kira 15.000–25.000 batu bata dilancarkan setiap hari oleh setengah lusin buruh yang bekerja sepanjang masa . Batu bata dalam proses BTK tidak bergerak seperti yang berlaku dalam proses rel. Sebaliknya, tapak di mana batu bata dimuat, dibakar dan dibongkar berputar melalui parit secara beransur-ansur.

:arrow_right: Pengaruh pada warna

Komposisi kimia dan mineral dari bahan mentah dan persekitaran tanur semuanya mempengaruhi warna batu bata tanah liat yang terbakar. Batu bata merah jambu , misalnya, mempunyai kepekatan besi yang tinggi, sedangkan batu bata putih atau kuning mempunyai kandungan kapur yang lebih besar.

Sebilangan besar batu bata membakar pelbagai warna merah ketika suhu meningkat; pada kira-kira 1,300 ° C (2,372 ° F), warna beralih dari merah gelap ke ungu , kemudian menjadi coklat atau kelabu. Nama batu bata, seperti bata stok London dan Cambridgeshire White, mungkin menunjukkan asal dan warnanya. Pewarnaan bata adalah teknik untuk mengubah warna batu bata sehingga mereka bercampur dengan batu di sekitarnya.

Pelapisan garam, di mana garam digunakan semasa proses pembakaran, atau penggunaan slip, yang merupakan bahan glasir di mana batu bata dicelupkan, dapat digunakan untuk membuat permukaan hiasan pada batu bata. Selip kemudian dipanaskan semula di dalam tanur untuk membentuk permukaan berkaca yang disatukan ke dalam pondasi bata.

:brick: Batu bata yang disusun secara kimia

Batu bata yang disusun secara kimia tidak terbakar, walaupun proses pengawetan dapat dipercepat dalam autoklaf dengan menerapkan panas dan tekanan.

:arrow_right: Kalsium - batu bata silikat

Bergantung pada komponennya, batu bata kalsium-silikat kadang-kadang dikenali sebagai batu bata pasir-kapur atau batu kapur batu api. Daripada menggunakan tanah liat, mereka menggunakan kapur untuk mengikat bahan silikat itu . Kapur digabungkan dalam perkadaran 1 hingga 10 dengan pasir, kuarza, batu api hancur, atau batu siliceous yang dihancurkan, serta pewarna mineral, untuk membuat batu bata kalsium-silikat.

Bahan digabungkan dan dibiarkan duduk sehingga kapur terhidrat sepenuhnya; campuran kemudian ditekan ke dalam acuan dan disembuhkan dalam autoklaf selama tiga hingga empat belas jam untuk mempercepat proses pengerasan kimia.

Walaupun susunan bergerigi memerlukan penanganan yang berhati-hati untuk meminimumkan bahaya pada bata dan batu bata, bata akhir sangat tepat dan konsisten. Batu bata boleh dihasilkan dalam beberapa warna, termasuk warna putih, hitam, buff, dan abu-abu, serta warna pastel.

Gaya bata ini lazim terdapat di bangunan yang dibangun atau direnovasi pada tahun 1970-an di Sweden, Belarus, Rusia, dan negara-negara pasca-Soviet lainnya. Di Asia Selatan , batu bata abu terbang, yang terbuat dari abu terbang, kapur, dan gipsum, popular.

Batu bata kalsium-silikat juga dibuat di Kanada dan Amerika Syarikat , dan mereka memenuhi spesifikasi standard ASTM C73 - 10 untuk spesifikasi Bata Silikat Kalsium.

:arrow_right: Batu bata konkrit

Blok atau unit batu konkrit adalah nama yang paling biasa untuk batu bata konkrit, yang sering berwarna kelabu pucat. Mereka dibina menggunakan konkrit kering dan agregat kecil yang dituangkan ke dalam acuan keluli dan dipadatkan menggunakan "lapisan telur" atau mesin statik.

Blok yang sudah siap disembuhkan, bukannya dibakar, menggunakan wap tekanan rendah. Batu bata dan bata konkrit terdapat dalam berbagai bentuk, ukuran, dan rawatan wajah, beberapa di antaranya dirancang untuk kelihatan seperti batu bata tanah liat.

Batu bata konkrit terdapat dalam pelbagai warna dan dihasilkan menggunakan simen Portland yang tahan sulfat atau setara. Ia berguna untuk keadaan yang sukar seperti iklim lembap dan dinding penahan apabila dibina dengan cukup simen.

Mereka dihasilkan mengikut spesifikasi BS 6073, EN 771-3, atau ASTM C55. Batu bata konkrit melenturkan atau mengecil, memerlukan sendi pergerakan setiap 5 hingga 6 meter, tetapi dari segi ketahanan terma, akustik, dan api, mereka sebanding dengan bata lain dengan ketumpatan yang sama.

:brick: Blok bumi yang dimampatkan

Sebilangan besar blok bumi yang dimampatkan dihasilkan dengan mesin hidraulik mekanikal atau mesin tuas manual dari tanah tempatan yang sedikit dibasahi. Penggunaan sebilangan kecil pengikat simen boleh menghasilkan blok tanah termampat yang stabil.

:brick: Bata lumpur

Batu bata yang tidak dibakar, kadang-kadang disebut batu bata lumpur , dihasilkan dari tanah kaya tanah liat lembab yang digabungkan dengan jerami atau pengikat lain. Mereka dibiarkan kering hingga siap digunakan.

:writing_hand: Ringkasan

Jenis kaedah yang berbeza digunakan untuk pembuatan batu bata. Ini adalah batu bata lumpur, batu bata yang dipecat, bongkah tanah yang dimampatkan, batu bata yang ditetapkan kimia, dll.

:brick: Jenis bata

Terdapat pelbagai jenis batu bata berdasarkan ukuran, penggunaan, kaedah pembuatan, asal, dan lain-lain. Beberapa jenis ini diberikan di bawah:

:brick: Jenis bata berdasarkan kaedah pembuatan

Batu bata dikategorikan berdasarkan kaedah pembuatan.

:arrow_right: Batu bata yang diekstrusi

Batu bata ini diciptakan dengan memaksanya melalui lubang pada besi keluli, dan mereka mempunyai ukuran dan bentuk yang sangat seragam. Kemudian dipangkas menjadi ukuran dengan dawai tegang setelah penyemperitan, yang boleh menimbulkan tanda seret.

:arrow_right: Batu bata yang dibentuk

Daripada diekstrusi, batu bata ini dibentuk dalam acuan. Jenis ini mempunyai dua jenis lagi:

:black_medium_small_square: Mesin dibentuk

Tekanan digunakan untuk mendorong tanah liat menjadi acuan dalam kaedah ini.

:black_medium_small_square: Buatan Tangan

Seseorang memaksa tanah liat menjadi acuan dalam kaedah ini.

:arrow_right: Batu bata yang kering

Teknik pembuatan batu bata ini serupa dengan kaedah lumpur lembut, tetapi ia bermula dengan campuran tanah liat yang lebih tebal dan dihancurkan dengan banyak tenaga .

:brick: Jenis batu bata berdasarkan penggunaan

:arrow_right: Bata biasa atau binaan

Bata biasa atau binaan adalah bata yang digunakan untuk struktur dalaman dan tidak dimaksudkan untuk dilihat.

:arrow_right: Bata muka

Bata muka adalah batu bata yang digunakan untuk membuat penampilan bersih pada permukaan luar.

:arrow_right: Bata berongga

Bata berongga tidak kukuh kerana lubang menyumbang kurang dari 25% daripada jumlah keseluruhan bata.

:arrow_right: Bata berlubang

Bata berlubang mempunyai lebih daripada 25% isipadu yang diambil oleh lubang.

:arrow_right: Bata berkunci

Ini adalah bata yang memiliki lekukan pada setidaknya satu wajah dan ujung yang dimaksudkan untuk digunakan dalam membuat dan melepa.

:arrow_right: Menurap bata

Batu bata paving adalah batu bata yang dirancang untuk bersentuhan dengan tanah sebagai jalan atau jalan raya.

:arrow_right: Bata nipis

Ini adalah bata venir dengan tinggi dan panjang standard tetapi lebarnya sempit.

:brick: Jenis batu bata khas

:arrow_right: Batu bata tahan kimia

Ini adalah batu bata yang dapat menahan tindak balas kimia .

:arrow_right: Batu bata kejuruteraan

Ini adalah batu bata yang kuat dan tebal yang digunakan apabila anda memerlukan kekuatan, keliangan air rendah, atau ketahanan asid (gas serombong). Berdasarkan kekuatan mampatannya, mereka selanjutnya dikategorikan sebagai jenis A dan jenis B. Accrington adalah sejenis bata kejuruteraan yang dibuat di United Kingdom.

:arrow_right: Batu bata api atau refectory

Ini adalah batu bata yang dapat menahan panas yang banyak.

:writing_hand: Ringkasan

Terdapat pelbagai jenis batu bata seperti batu bata muka, batu bata yang diekstrusi, batu bata buatan tangan, batu bata kejuruteraan, batu bata api, batu bata berlubang, batu bata berlubang, batu bata bertali, dll.

:brick: Penggunaan batu bata

Penggunaan batu bata diberikan di bawah:

:arrow_right: Amerika Syarikat

Batu bata telah digunakan untuk kedua-dua struktur dan turapan di Amerika Syarikat. Batu bata digunakan di bangunan di seluruh negara , termasuk struktur era kolonial dan pembinaan penting lainnya. Trotoar yang diperbuat daripada batu bata popular pada akhir abad kesembilan belas dan awal abad kedua puluh.

Walaupun pengenalan asfalt dan konkrit membatasi penggunaan turapan bata, mereka tetap digunakan sebagai penenang lalu lintas atau permukaan estetik di kawasan pejalan kaki. Sebagai contoh, kebanyakan jalan di Grand Rapids, Michigan, diaspal dengan batu bata pada awal tahun 1900-an.

Hanya sekitar 20 blok jalan berturap bata yang masih berdiri hari ini. Menjelang pertengahan abad kedua puluh, bandar-bandar di seluruh Amerika Syarikat , termasuk Grand Rapids, telah mula menggantikan jalan bata dengan turapan aspal yang lebih murah.

:arrow_right: Industri metalurgi dan kaca

Batu bata tahan api seperti silika, magnesia, chamotte, dan batu bata tahan api neutral sering digunakan untuk relau lapisan di sektor metalurgi dan kaca . Rintangan kejutan termal, tahan api di bawah beban, takat lebur yang tinggi, dan keliangan yang mencukupi adalah semua keperluan untuk industri jenis ini

Batu bata tahan api digunakan secara meluas, terutamanya di United Kingdom, Jepun, Amerika Syarikat, Belgia, dan Belanda.

:arrow_right: Eropah Barat Laut

Batu bata telah digunakan dalam bangunan di seluruh Eropah Barat Laut selama ribuan tahun. Sehingga baru-baru ini, hampir setiap rumah dibuat sepenuhnya dari batu bata. Banyak rumah masih dikulit dengan lapisan batu bata di luar untuk daya tarikan estetik, walaupun kini banyak rumah dibina dengan campuran blok konkrit.

Di mana kekuatan, keliangan air rendah, atau ketahanan asid diperlukan, batu bata kejuruteraan digunakan.

:arrow_right: Inggeris

Universiti bata merah adalah universiti yang ditubuhkan pada akhir abad ke-19 atau awal abad ke-20 di United Kingdom. Ungkapan ini digunakan untuk merujuk universiti seperti itu untuk memisahkannya dari kolej Oxbridge yang lebih tua, dan ini merujuk kepada penggunaan batu bata daripada struktur mereka.

:writing_hand: Ringkasan

Batu bata telah digunakan untuk membina trotoar di Amerika Syarikat. Batu bata digunakan di seluruh dunia untuk tujuan pembinaan.

:brick: Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Orang biasanya mengemukakan banyak soalan mengenai "batu bata", beberapa soalan berikut diberikan di bawah:

:one: Adakah batu bata adalah batu?

Tanah liat bata berubah menjadi batu metamorf semasa proses pembakaran. Mineral tanah liat terurai, melepaskan air terikat secara kimia dan berubah menjadi gabungan zarah kuarza dan mullite. Dalam tempoh itu, kuarza mengkristal sangat sedikit dan kekal dalam keadaan berkaca.

:two: Mengapa sebilangan batu bata menjadi hitam?

Di kawasan tertentu, lebih banyak tanda hitam di dinding bata luar dapat dilihat. Ini disebabkan oleh hujan yang melimpah ke dinding bata dari bumbung bawah. Pengembangan ganggang di permukaan bata telah dipromosikan oleh peningkatan kadar kelembapan.

:three: Mengapa sebilangan batu bata berwarna merah?

Bahan kimia dan mineral tanah liat, serta suhu di mana ia dibakar, menentukan warna batu bata. Batu bata merah mempunyai banyak besi di dalamnya, sedangkan batu bata kuning mempunyai banyak kapur di dalamnya. Suhu yang lebih sejuk menghasilkan batu bata merah, sedangkan suhu yang lebih panas menghasilkan warna coklat dan kelabu.

:four: Apakah bata yang paling sukar?

Selama lebih dari satu abad, syarikat bata Nori di Accrington telah menghasilkan batu bata Nori yang berwarna merah dan keras . Menurut legenda, nama syarikat itu, yang sebelumnya merupakan Perusahaan Bata Besi, adalah besi yang dieja ke belakang karena kesalahan ketik.

:five: Siapa yang mencipta batu bata?

Batu bata pertama diletakkan di sini oleh penjajah Inggeris , dan walaupun tidak ada catatan rasmi, dianggap bahawa batu itu diletakan untuk pertama kalinya pada awal abad ke-17. Batu bata standard pada mulanya dihasilkan di Virginia sekitar tahun 1610-an, menurut beberapa akaun.

:six: Adakah batu bata Weinerberger bagus?

Mereka bernafas, tahan lama, tahan lama, dan tidak kehilangan nilai dari masa ke masa. Wienerberger's Clay Blocks mesra alam dan lestari. Mereka dapat ditemukan di rumah keluarga dan flat, serta di gedung perkantoran, rumah sakit, sekolah, dan taman asuhan kanak-kanak.

:seven: Mengapa sebilangan batu bata menjadi putih?

Efflorescence adalah lapisan kristal masin yang terbentuk di permukaan batu bata, konkrit, dan bahan binaan lain. Ia berwarna putih, sama ada warna putih terang atau putih. Apabila air sarat garam mencapai permukaan bata, air menguap, meninggalkan garam di belakang.

:eight: Bolehkah anda menggunakan bata kejuruteraan sebagai ganti bata muka?

Batu bata kejuruteraan sering digunakan untuk kekuatan mampatan dan penyerapan air minimum daripada daya tarikan estetiknya. Untuk bata muka atau venir bata, slip bata tanah liat semula jadi adalah pilihan yang lebih baik.

:nine: Batu bata apa yang kebanyakannya diperbuat?

Batu bata terutamanya dibina dari tanah liat. Mereka dimasak dalam ketuhar setelah ditekan ke dalam acuan atau dihiris dengan wayar. Warna bata ditentukan oleh tanah liat yang digunakan untuk membuatnya. Mason membina dinding bata.

:keycap_ten:Bata mana yang terbaik?

Batu bata abu lebih unggul daripada batu bata tanah liat dengan segala cara. Mereka baik untuk persekitaran kerana sebahagian besar bahannya adalah abu, dan batu bata abu terbang lebih kuat daripada batu bata merah. Bata abu terbang, yang merupakan batu bata terbaik untuk pembinaan rumah, adalah pilihan.

:brick: Kesimpulannya

Bata adalah sejenis bongkah batu yang digunakan untuk membina bangunan. Batu bata kering adalah batu bata pertama, yang dibuat dari tanah yang mengandungi tanah liat. Kaedah pembuatan batu bata yang berbeza adalah batu bata lumpur, batu bata yang dipecat, bongkah tanah yang dimampatkan, batu bata set kimia, dll.

Jenis batu bata yang berbeza adalah batu bata, batu bata yang diekstrusi, batu bata buatan tangan, batu bata kejuruteraan, batu bata api, batu bata berlubang, batu bata berlubang, batu bata bertali, dll. Batu bata digunakan di seluruh dunia untuk tujuan pembinaan.

:brick: Artikel berkaitan

Acuan Bata

Mengecat Bata Luar Untuk Kelihatan Seperti Batu

Jual Batu Bata Terpakai