BTS adalah sebuah kumpulan muzik berdasarkan 7 budak lelaki Korea yang mempunyai kepakaran dalam rap, menari, dan menyanyi. Debut BTS pada musim panas 2013 di bawah jenama Big Hit Entertainment, sebuah syarikat Korea Selatan. BTS juga dikenali sebagai budak lelaki Bangtan (pengakap lelaki kalis peluru).

Pada 12 Jun 2013, BTS debut dengan album tunggal berjudul "2 Cool 4 Skool", yang tidak menjadi hit utama hanya 24,000 naskhah habis terjual pada tahun 2013. Semua budak lelaki dalam kumpulan mempunyai daya tarikan dan kepakaran mereka seperti:

Nama Kedudukan
Suga Rapper utama
J-Harapan Penari utama, rapper utama, sub vokalis
RM Pemimpin, rapper utama
Jimin Penari utama, vokalis utama
V Penari utama, vokalis, visual
Jungkook Vokalis utama, penari utama, sub rapper, pusat, maknae
Jin Vokalis, visual

Mengenai BTS

BTS ditemui oleh CEO Bang Si-hyuk hiburan besar pada tahun 2010 ketika dia terkesan dengan rapping RM, yang merupakan ketua kumpulan. Kumpulan ini pada mulanya dianggap sebagai kumpulan hip-hop, tetapi kemudian, mereka muncul seperti pahlawan. Kumpulan ini terdiri daripada tujuh lelaki bernama Jin, Suga, J-Hope, RM, Jimin, V, dan Jungkook, dengan kepakaran mereka. Mereka membuat api di atas pentas ketika mereka membuat persembahan bersama.

Selepas debut BTS, mereka mula mendapat perhatian di platform media sosial seperti Twitter, blog video, di mana mereka berinteraksi dengan penonton mereka dan mereka juga mengeluarkan lagu di SoundCloud dan blog video.

Album debut BTS 2 Cool 4 Skool:

2 Cool 4 Skool adalah album sulung oleh anak lelaki BTS Korea Selatan, album ini dilancarkan pada 12 Jun 2013 di bawah label hiburan hit besar. Album ini terdiri daripada 9 lagu, "No More Dream" adalah lagu judul.

2 Cool 4 Skool dipromosikan oleh dua soundtrack tunggal "No More Dream" dan "We Are Bulletproof Pt.2", album ini membuat kedudukannya di tangga ke-5 di Chart Album Gaon dan lebih dari 230,000 kopi terjual sejak dilancarkan di Korea Selatan .

Bagaimana album sulung 2 Cool 4 Skool dilancarkan?

Hiburan hit besar melancarkan pemasa undur di laman web BTS. Countdown menimbulkan kegembiraan dan kegembiraan di kalangan peminat mereka kemudian syarikat melancarkan semua soundtrack di akaun tweeter mereka. BTS telah mula dikenali melalui media sosial.

Kemudian mereka melancarkan gambar semua anggota akhir kumpulan BTS di laman web mereka. Versi Dance No More Dream dilancarkan pada 16 Jun 2013 selepas tiga hari video muziknya dilancarkan, pada masa yang sama, mereka melancarkan satu lagi video muzik dari soundtrack promosi mereka yang bernama We Are Bulletproof Pt 2.

Kedua-dua video muzik itu diarahkan oleh Zanybros dan semua tarian dikoreografi oleh Son Sungdeuk.

Ahli BTS:

Bts terdiri daripada tujuh ahli:

Jin

Kim-Seok Jim juga dikenali sebagai Jin dalam dunia muzik, adalah penyanyi, penulis lagu Korea Selatan, dan anggota kumpulan terkenal bernama BTS. Dia menyertai kumpulan itu semasa dia di universiti. Dia menyertai hiburan besar sebagai pelakon. Dia belajar lakonan di universiti dan tidak mempunyai latar belakang muzik, dia menarik perhatian kerana penampilannya. Dia menyanyikan lagu solo dengan BTS seperti Awake (2016), Epiphany (2018), moon (2020).

Suga

Suga yang nama sebenarnya Min Yoon-Gi dilahirkan pada 9 Mac 1993. Dia adalah penulis lagu, produser rakaman, dan rapper Korea Selatan. Dia mulai tertarik pada rapper ketika dia mendengar dari "Reggae Muffin" yang menyatakan bahawa: itu berbeza dari apa yang pernah dia dengar sebelumnya. Setelah mendengar ini dia memutuskan untuk menjadi rapper. Dia memulakan debutnya dengan BTS dan merilis pita solo solo pertamanya, Agust D pada tahun 2016.

J-Hope:

Jung Ho-Seok yang terkenal dengan nama panggungnya J-Hope dilahirkan pada 18 Februari 1994 di Gwangju. Sejak awal hidupnya, dia lebih berminat dengan tarian, dia mengikuti kelas tarian yang berbeza. Dia juga merupakan anggota kumpulan menari bawah tanah bernama Neuron.

Dia memulakan debutnya dengan band lelaki Korea Selatan BTS, dia melancarkan mixtape solonya, Hope World pada tahun 2018.

RM

Nama sebenarnya Kim Nam-Joon, dilahirkan pada 12 September 1994. Dia adalah pemimpin BTS dan rapper terbaik, CEO hiburan hit besar terkesan dengan rapnya dan membentuk BTS. Selain rap, dia juga merupakan produser rakaman dan penulis lagu. Mixtape solo pertamanya 'RM' dikeluarkan pada tahun 2015 dan mixtape keduanya 'Mono' dilancarkan pada tahun 2018. RM bermaksud rap monster kerana dia dikenali sebagai rap seperti monster.

Jimin

Park Ji-min nama panggungnya adalah Jimin dilahirkan pada 13 Oktober 1995, dia adalah penulis lagu, penyanyi, dan penari Korea Selatan. Dia memulakan debutnya dengan BTS di soundtrack tidak ada lagi impian. Dia adalah vokalis dan penari kumpulan muzik ini.

V

Nama sebenarnya V ialah Kim Tae-Hyung dilahirkan pada 30 Disember 1995. Dia memegang jawatan dalam kumpulan sebagai vokalis, dia juga penulis lagu dan pelakon. Dia mula menyanyi ketika di sekolah dan muncul sebagai penyanyi profesional di sekolah rendah, dia juga mengambil pelajaran saksofon di sekolah menengahnya.

Setelah lulus uji bakat dalam hiburan hit besar ketika bekerja sebagai pelatih di sana.

Jungkook

Jeon Jung-Koon yang dikenali dengan nama Jungkook dilahirkan pada 1 September 1997, dia adalah penyanyi dan penulis lagu dan ahli kumpulan BTS sebagai vokalis.

Pada usia dini, dia ingin menjadi pemain badminton tetapi setelah melihat persembahan naga-g dia mengubah tujuannya dan menjadi penyanyi. Dia membuat penampilan sulung dengan album 2 Cool 4 Skool. Dia juga menyanyikan dua lagu solo pertama 'mula' pada 2016 dan yang kedua adalah bass masa depan pada tahun 2018.

Ringkasan BTS adalah sebuah kumpulan muzik Korea Selatan berdasarkan 7 anak lelaki yang mempunyai kepakaran dalam menyanyi, rap, dan menari. Band ini ditemui oleh hiburan hit besar pada tahun 2010. Tujuh anggota termasuk RM, Jin, Jungkook, V, Jimin, J-Hop, dan Suga. Debut BTS pada bulan Jun 2013 dengan album single 2 COOL 4 SKOOL.

Apa lagu yang paling terkenal oleh BTS?

BTS diisi dengan pelbagai lagu popular, beberapa di antaranya diberikan di bawah:

1. Dinamit

  • Ia dikeluarkan pada bulan Ogos 2020
  • Lagu ini menjadi hit nombor 1 di papan iklan hot 100
  • Ini adalah lagu BTS single pertama yang dinyanyikan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.
  • Lagu ini dicalonkan untuk anugerah muzik MTV Europe untuk lagu terbaik dan anugerah pilihan orang untuk video muzik dan lagu kegemaran.

2. Peluh dan air mata darah

  • Ia dikeluarkan pada bulan Oktober 2016
  • Lagu ini adalah single utama dari album 'sayap'
  • Memenangi anugerah muzik Asia untuk persembahan tarian terbaik dan penghargaan Soompi untuk lagu tahun ini.

3. Cinta palsu

  • Dikeluarkan pada tahun 2018
  • Cinta palsu adalah trek album cinta diri sendiri
  • Lagu ini mengumpulkan pelbagai anugerah seperti anugerah muzik video MTV, anugerah muzik Myx, anugerah muzik Mnet Asian.
  • Itu antara senarai 10 Billboard Hot 100 teratas pada tahun 2018.
  • Alat muzik rock digunakan dalam lagu ini

4. Budak dengan cinta

  • Dikeluarkan pada tahun 2019, lagu ini adalah mengenai anak lelaki dan perjalanannya untuk cinta diri
  • Lagu ini ditayangkan oleh penyanyi Amerika bernama Halsey
  • Boy with love adalah lagu tajuk dari album Map of the soul
  • Ia memecahkan tiga rekod YouTube apabila dilancarkan di media sosial dan menjadi video yang paling banyak dilihat, video terpantas 100 juta tontonan
  • Video muzik ini memenangi pelbagai anugerah

5. Hari musim bunga

  • Ia dilancarkan pada Februari 2017. Lagu ini mengenai kehilangan cinta dan berharap semuanya menjadi lebih baik.
  • Memenangi anugerah lagu terbaik tahun ini pada tahun 2017, anugerah muzik melon, dan anugerah video muzik terbaik.

Pengiktirafan BTS di seluruh dunia

Debut BTS dengan album berjudul 2 cool 4 Skool yang tidak menjadi hit besar tetapi kemudian di band hip-hop melangkah ke tangga kejayaan di media elektronik dan juga media sosial.

Keistimewaan BTS adalah penulisan lagunya, lagu-lagu yang ditulisnya sangat dekat dengan kehidupan manusia normal dan perkara-perkara mereka. Biasanya kita mendengarkan lagu berdasarkan cinta dan hubungan tetapi BTS membuktikan bahawa perkara lain perlu dibincangkan melalui lagu dan dapat mengaitkan kehidupan dengannya.

Mereka adalah anak lelaki Korea Selatan tetapi menyanyikan lagu dalam pelbagai bahasa seperti Jepun, Inggeris yang dapat mengumpulkan orang-orang berbahasa lain dan menarik minat kumpulan ini. Anggota kumpulan dapat berinteraksi dengan penonton melalui platform media sosial seperti Twitter, YouTube, dan lain-lain yang juga berfungsi untuk mereka meningkatkan kemasyhuran mereka di seluruh dunia.

Lagu hits mereka seperti cinta palsu, keringat darah, dan air mata, dinamit, dan lain-lain ditulis dan digubah dengan indah. Tidak syak lagi BTS layak mendapat kemasyhuran dan populariti di seluruh dunia.

Soalan Lazim

Soalan yang sering diajukan mengenai topik yang disebut sebagai debut BTS adalah seperti berikut:

1. Berapa lama latihan BTS sebelum debut? Anggota BTS berprestasi terbaik di tempat mereka seperti ada yang pandai menari, ada yang pandai mengacau dan menyanyi. BTS ditemui pada tahun 2010 ketika hiburan hit besar membentuk kumpulan dan berlatih selama 3 tahun sebelum debut BTS, yang diadakan pada tahun 2013.

2. Adakah ahli BTS saling mengenali sebelum debut? Menurut laporan, Jim dan V saling mengenali sebelum debut, mereka berkawan baik namun anggota BTS yang lain tidak saling kenal.

3. Mengapa V adalah ahli tersembunyi? V adalah ahli terakhir yang dinyatakan dalam debut BTS. Dia sengaja disembunyikan dan ditunjukkan senjata rahsia sehingga penggoda itu didedahkan kepada penonton. Seorang peminat melangkaunya semasa mengambil tandatangan kerana dia tidak terkenal sebagai yang terakhir diungkapkan.

4. Mengapa BTS begitu popular? Terdapat beberapa sebab yang menyebabkan BTS menjadi popular berbanding jenama lain. BTS adalah kumpulan K-pop, kebanyakan jenama lain menyasarkan subjek seperti cinta dan hubungan, BTS sasaran subjek seperti buli, elitisme, dan kesihatan mental.

5. Mengapa BTS begitu ketagihan? Tarian mereka yang luar biasa dan vokalis hebat serta rap yang hebat menjadikan band ini sangat ketagihan. Sebab lain ialah anggota yang sangat comel dan tampan sehingga menimbulkan kegilaan di kalangan anak muda.

6. Apakah maksud BTS? Dengan kata mudah, BTS bermaksud "Bullet Proof Boys Scout". Menurut j-hop, keinginan kumpulan untuk menyekat stereotaip, kritikan, dan harapan yang bertujuan untuk remaja seperti peluru.

Kesimpulan:

Debut BTS pada bulan Jun 2013 dengan album 2 Cool 4 Skool, yang bukan merupakan kejayaan besar tetapi permulaan yang baik. yang buruk didasarkan pada 7 anggota, masing-masing mempunyai tahap kepakaran yang berbeza. BTS memberikan banyak lagu hit yang terdapat di papan iklan 100. Mereka lebih interaktif di media sosial dengan peminat mereka yang menjadikannya popular di seluruh dunia. Keistimewaan band ini yang membuatnya menonjol antara lain adalah teknik dan topik penulisan lagu, cara mereka berinteraksi dengan penonton dengan lagu mereka sangat mengagumkan.

Artikel berkaitan

Nicole Avant

Muzik Yoga

JOHNY & JUN