Bugs Bunny adalah watak kartun Amerika yang terkenal dari Looney Tunes. Terdapat banyak watak Bugs Bunny pendukung lain yang sering memberi penampilan dalam siri kartun komedi ini. Selain Bugs Bunny sendiri, watak Bugs Bunny animasi pendukung yang lain mempunyai kepentingan tersendiri untuk membuat persembahan lebih menarik.

Watak Kelinci Bugs

Penampilan dan Ciri-ciri Kelinci Bugs

Watak Bugs Bunny lelaki ini mempunyai kemiripan dengan Arnab tetapi mempunyai ciri-ciri yang lebih banyak dari Kelinci. Dia dicat dengan warna kelabu dan putih. Dia sangat nakal tetapi mempunyai rasa humor yang hebat dengan kecerdasan yang pelik. Dia sering ditunjukkan makan lobak merah .

Kartun Bugs Bunny

Bugs Bunny adalah watak kartun animasi terkenal Looney Tunes. Kartun animasi ini dibuat buat pertama kalinya pada tahun 1930-an. Leon Schlesinger Productions yang kemudian dinamakan sebagai Warner Bros adalah pencipta watak ini.

Debut Kartun Kelinci Bugs

The Bugs Bunny muncul untuk pertama kalinya dalam kartun Warner Bros 'Porky's Hare Hunt' yang ditayangkan pada tahun 1938, sementara penampilan kedua adalah dalam 'A Wild Hare' yang disiarkan pada tahun 1940 .

Bagaimana Pengembangan Karakter Bugs Bunny dan Berkembang?

Chase Craig, yang merupakan anggota unit kreatif watak kartun ini mengatakan bahawa watak kartun ini bukan ciptaan satu orang, sebaliknya, watak ini adalah hasil kerja tangan lima hingga enam pengarah dan banyak lagi kartun lain penulis. Kerana inilah gaya kerja pada masa itu, kerana sekumpulan pekerja kreatif biasanya terlibat dalam pembuatan watak-watak seperti itu.

  • Seperti disebutkan sebelumnya bahawa watak ini memberikan penampilan pertama sebagai Happy Rabbit, the Porky's Hare Hunt pada tahun 1938. Dalam watak ini, dia lebih seperti seekor Hare tetapi mempunyai beberapa ciri Bugs. Ini hampir sama dengan Porky's Duck Hunt, tetapi di sini di Porky's Hare Hunt, itik hitam kecil digantikan dengan kelinci putih kecil. Untuk Happy Rabbit ini, Mel Blanc memberikan khidmatnya untuk penyampaian suara. Arnab Gembira ini lebih seperti itik; dia mempunyai badan yang tidak berbentuk sementara kepalanya hampir bujur. Dia biasa ketawa seperti pelatuk kayu.

  • Orang dilihat suka dengan watak arnab. Jadi The Happy Rabbit memberikan penampilannya sekali lagi di Perst-O Change-O. Tayangan ini diarahkan oleh Chuck Jones. Dalam pertunjukan ini, arnab gembira adalah haiwan peliharaan seorang penyihir. Dalam kartun ini, arnab gembira melihat bahawa dua anjing masuk ke rumah tuannya. Untuk ini dia bertemu mereka tetapi dia dipukul oleh anjing.

  • The Happy Rabbit memberikan penampilan ketiga dalam Hare-um Scare-um. Di sini ketika Charlie Thorson yang merupakan animator terkemuka, menarik lembaran animasi untuk pengarah, dia menulis nama watak ini sebagai Bugs Bunny. Kemudian semasa kempen promosi pertunjukan ini, nama yang sama digunakan untuk arnab ini.

  • Arnab Happy muncul seterusnya di Elmer’s Candid Camera. Dengan lebih kurang sama dengan Bugs Bunny masa kini yang kita semua kenal. Mereka merancangnya jauh lebih baik dalam persembahan ini daripada kemiripannya sebelumnya. Dia diciptakan lebih tinggi dengan kepala bersaiz canggih .

Watak Kelinci Bugs

Dalam kartun Bugs Bunny, watak utamanya adalah watak Bugs Bunny sendiri. Walaupun juga pemeran pendukung lain yang ditambahkan dalam kartun ini dalam dan mematikan. Berikut adalah senarai watak kartun lain beserta nama mereka yang merupakan sebahagian daripada kartun Bugs Bunny.

Elmer Fudd

Ini adalah watak kartun penampilan manusia. Dia selalu terlibat dalam mengalahkan dan menggoda Bugs Bunny. Tetapi tidak ada keraguan bahawa dia selalu berada dalam senarai hit bug Bunny juga. Dia selalu diperlihatkan memakai pakaian pemburu, dengan pistol di tangannya. Dia kelihatan botak, selalu memakai topi di kepalanya. Perkara yang paling menggembirakan tentangnya ialah suaranya dan cara dia bercakap. Mel Blanc adalah suara pertama artis Elmer Fudd.

Yosemite Sam

Yosemite Sam juga merupakan salah satu musuh Bugs Bunny. Nama penuh watak kartun ini ialah Samuel Michelangelo Rosenbaum. Seperti Elmer Fudd dia juga seorang lelaki yang agresif. Dia sangat kesal dengan arnab. Dia tidak suka arnab. Dia mempunyai misai yang panjang sehingga hampir menyembunyikan wajah Yosemite, dan hanya telinga yang kelihatan. Keningnya juga lebih tebal. Rambutnya berwarna merah. Ada topi besar yang dipakainya. Dia selalu memakai seluar biru dengan kasut koboi .

Selendang kuning di lehernya juga merupakan bahagian kostumnya. Yosemite Sam diciptakan oleh Friz Freleng. Mel Blanc memberikan suaranya kepada Yosemite Sam pada tahun 1945. Pada masa ini Fred Tatasciore adalah artis suara untuk Yosemite Sam. Sejauh berhati-hati, dia dapat dilihat sebagai koboi, ksatria, penembak, pelaut dan banyak lagi. Dia juga sering menunggang kuda mini.

Syaitan Tasmania

Iblis Tasmania juga terkenal sebagai Taz, juga merupakan salah satu watak kartun animasi oleh Looney Tunes dan Merrie Melodies. Dia juga telah muncul dalam kartun Bugs Bunny. Dia pertama kali muncul dalam 'Devil May Hare' yang disiarkan pada tahun 1954. Syaitan Tasmania diciptakan oleh Robert Mckimson dan Sid Marcus. Syaitan Tasmania disuarakan oleh Mel Blanc dari tahun 1954 hingga 1983. Sementara Fred Tatasciore memberikan suaranya sejak 2019 untuk syaitan Tasmania hingga sekarang. Mengenai keperibadian syaitan Tasmania, dia diperlihatkan tidak sabar dan juga pemarah.

Walaupun dia adalah syaitan, dia kadang-kadang menunjukkan sisi lembut sifatnya juga. Rutin makannya sangat pelik, kerana dia tidak dapat berhenti makan apa sahaja yang dilihatnya. Satu-satunya perkara yang dapat membuatnya lembut adalah muzik. Apabila dia mendengar muzik apa pun, dia berubah sepenuhnya dan menjadi ramah, jadi ini menjadi mudah untuk berurusan dengannya.

Marvin the Martian

Marvin the Martian juga merupakan salah satu watak kartun animasi oleh Looney Tunes dan Merrie Melodies. Ini adalah watak kartun yang sebenarnya adalah watak lelaki luar angkasa. Ia sering dilihat dalam kartun Bugs Bunny di mana Marvin the Martian ditunjukkan penjahat. Penampilan pertama adalah di Haredevil Hare yang disiarkan pada tahun 1948. Marvin the Martian diciptakan oleh Chuck Jones.

Mel Blanc memberikan suaranya kepada Marvin the Martian hingga tahun 1989. Eric Bauza adalah artis suara Marvin the Martian yang ada sekarang. Dalam kostum itu , dia memakai kemeja merah dengan hiasan hijau. Kakinya lebih besar daripada ukuran badannya secara sepadan. Semua wajah berwarna hitam pekat tidak ada ciri lain di wajah yang kelihatan selain mata . Dia biasa memakai topi keledar di kepala yang juga berwarna hijau.

Wile E.Coyote

Wile E. Coyote juga merupakan salah satu watak kartun animasi oleh Looney Tunes dan Merrie Melodies. Watak ini diciptakan dari spesies Canine sejenis serigala dari Amerika Utara. Chuck Jones dan Michael Maltese adalah pencipta Wile E. Coyote. Wile E. Coyote adalah serigala yang selalu diperlihatkan rasa lapar dan dia sangat terdesak dalam mencari makanan hampir sepanjang masa.

Dia selalu dilihat terlibat dalam memerangkap mangsanya. Tetapi dalam semua kes dia gagal untuk berjaya. Oleh itu, dia juga kelihatan bodoh. Wile E. Coyote dalam Bugs Bunny memberikan penampilan sebagai saingan dari tahun 1952 hingga 1963. Pertunjukan yang dia tunjukkan adalah;

  • Operasi: Arnab dalam kartun ini Wile E. Coyote diperkenalkan sebagai Genius.

  • To Hare adalah Manusia

  • Feat Arnab

  • Kelinci Mampat

  • Hare Breadth Cepat

Pelari Jalan

Road Runner adalah salah satu watak kartun animasi oleh Looney Tunes dan Merrie Melodies. Road Runner adalah watak paling gembira. Dia adalah burung jantan. Ini adalah watak burung yang mempunyai kemampuan untuk berlari dengan pantas di tanah. Tidak ada yang dapat menangkapnya. Dia muncul pertama kali dalam 'Fast and Furry-ous' pada tahun 1949. Watak ini diilhamkan oleh Greater Roadrunner, burung dari spesies G.Californianus.

Dia kebanyakannya terdapat di barat daya Amerika Syarikat dan Mexico. Burung ini mempunyai kaki yang panjang. Begitu juga, Road Runner dicipta dengan kakinya yang berwarna merah panjang. Dia menggunakan untuk membuat bunyi 'beep beep' terutamanya ketika dia sedang berlari. Roadrunner juga terus muncul dalam kartun Bugs Bunny.

Gossamer

Gossamer adalah salah satu watak kartun animasi oleh Looney Tunes dan Merrie Melodies. Watak raksasa berbulu merah ini. Maksud duniawi dari Gossamer sesuatu yang sangat halus atau sangat halus . Contohnya jaring labah-labah. Seluruh tubuhnya ditutup dengan rambut merah. Gossamer memberikan penampilan pertama dalam 'Hair-Raising Hare' yang disiarkan pada tahun 1946. Dalam kartun ini, Gossamer diperlihatkan sebagai pembantu saintis gila. Raksasa ini mempunyai wajah berbentuk hati dengan dua mata besar di atasnya. Dia mempunyai kuku tangan hitam dan kuning yang panjang. Walaupun dia dapat dilihat, memakai kasut tenis.

Witch Hazel

Penyihir Hazel adalah watak kartun animasi lain dari lagu Looney di Warner Bros. Walaupun ia dicipta oleh Chuck Jones. Penyihir itu adalah watak manusia. Dia adalah wanita gemuk dengan warna kulitnya dengan warna hijau muda. Dia juga memakai topi hitam panjang dan jubah biru panjang. Penampilan pertama watak ini adalah dalam 'Bewitched Bunny' pada tahun 1954.

Dia juga dilihat;

  • Bunny tongkat sapu.

  • Kelinci Kusut Seorang Penyihir

  • A- Memburu Kita Akan Pergi.

Rocky dan Mugsy

Mereka juga watak kartun animasi lagu Looney. Mereka mempunyai penampilan pertama dalam 'Racketeer Rabbit' pada tahun 1946, dan 'Bugs and Thugs' pada tahun 1954. Mereka adalah ciptaan Friz Freleng. Ini adalah watak manusia dan kedua-duanya adalah lelaki mengikut jantina.

Buzzard Beaky

Beaky Buzzard adalah watak kartun animasi dari nada yang gila. Dia mendapat penampilan pertama dalam 'Bugs Bunny Gets the Bold' pada tahun 1942. Beaky Buzzard dicipta oleh Bob Clampett. Beaky Buzzard adalah burung nasar Turki lelaki muda. Dia juga dikenali sebagai buzzard. Dia adalah seekor burung nasar hitam dengan tali leher putih di lehernya. Dia mempunyai leher panjang (yang tidak mempunyai rambut) dengan epal Adam. Dia mempunyai paruh kuning panjang dengan kaki kuning besar. Dia hanya mempunyai dua atau tiga rambut di kepalanya.

Willoughby

Willoughby adalah watak kartun Warner Bros. Ini adalah watak anjing lelaki. Ini adalah ciptaan Tex Avery. Pertamanya penampilan adalah dalam 'Of Fox and Hounds' pada tahun 1940. Beliau telah dilihat dengan Bugs Bunny dalam 'The heckling Hare.

Itik Daffy

Ini juga watak kartun yang dihasilkan oleh Warner Bros. ia adalah gambaran seekor itik hitam lelaki Amerika. Dia muncul untuk pertama kalinya dalam 'Porky's Duck Hunt' pada tahun 1937. Kartun ini dicipta bersama oleh Tex Avery dan Bob Clampett. Dia juga sering menjadi bahagian kartun Bugs Bunny. Dia bercakap dengan suara yang comel.

Soalan Lazim Soalan Lazim

Berikut adalah soalan yang sering diajukan mengenai kartun watak Bugs Bunny.

1. Rangkaian apa yang digunakan Bugs Bunny?

Kartun Bugs Bunny yang terkenal di dunia dapat dilihat di Cartoon Network dan juga di Boomerang.

2. Siapa kawan baik Bugs Bunny?

Daffy Duck adalah sahabat baik Bugs Bunny. Daffy Duck adalah itik hitam dan jantan. Dia sering diperlihatkan sebagai rakan sebilik dan sahabat baik Bugs Bunny.

3. Berapa umur Bugs Bunny hari ini?

Pada 27 Julai 2020, ulang tahun ke-80 Bugs Bunny telah diraikan.

Kesimpulannya

Nama Bug atau Bugsy yang diadopsi untuk watak kartun arnab ini Bugs Bunny mula popular pada tahun 1950-an dan 60 - an . Makna Bugs adalah "Crazy". Dalam jangka masa ini, ada banyak orang yang mempunyai nama panggilan mereka sebagai Bug atau Bugsy. Terdapat slang umum "anda mengganggu saya" yang sebenarnya bermaksud 'anda membuat saya gila'. Bugs Bunny cukup terkenal di seluruh dunia yang menjadi alasan bahawa logo lama Warner Bros juga merupakan Bugs Bunny.