C ++ adalah bahasa pengaturcaraan yang berdasarkan karya profesional. C ++ kebanyakannya digunakan dalam pangkalan data peringkat tinggi seperti syarikat perniagaan dan perdagangan yang besar. Bjarne Stroustrup secara rasmi mengembangkan dan memperkenalkan C ++ ke dunia dan menjadikannya peranan penting dalam sejarah pengaturcaraan. Terdapat banyak bahasa pengaturcaraan tetapi C ++ terkenal dengan yang terbaik.

Untuk apa C ++ dibuat?

Stroustrup menyatakan bahawa tujuan C ++ adalah untuk ** menjadikan penulisan program yang baik lebih mudah dan lebih menyenangkan bagi setiap pengaturcara. Ketika Stroustrup mengusahakan C ++, dia menambahkan fitur OOP (Object Oriented Programming) ke C tanpa mengubah komponen C dengan ketara.

Pada awal 1970-an, seorang lelaki bernama Dennis Ritchie yang biasa bekerja di Bell Laboratories menghubungi sistem operasi. Ritchie mengetahui bahawa untuk menyelesaikan kerjanya dengan tepat, dia akan memerlukan bahasa pengaturcaraan untuk diusahakan agar kerjanya lebih mudah. Keperluan ini membuatnya menjadikan bahasa pengaturcaraan profesional yang kami namakan sebagai C ++.

Pada tahun 1980-an, bahasa pengaturcaraan baru diciptakan berdasarkan bahasa C dan ia mempunyai beberapa ciri lebih daripada bahasa C. Bahasa baru ini adalah C ++ yang dicipta oleh Bjarne Stroustrup. Stroustrup mengumumkan bahawa dia telah membuat C ++ untuk memudahkan pengaturcara baru dan pengaturcara individu yang biasa bekerja sendiri.

Dia menambahkan bahan utama yang dikenal sebagai OOP (Object Oriented Programming) ketika membuat bahasa pengaturcaraan yang merangkumi banyak fitur. Sementara C ++ mempunyai kaitan rapat dengan C, kerana nama dan ciri-cirinya juga. Terdapat banyak versi C ++ di internet, tetapi hanya ada satu di antaranya adalah Visual.

Mengapa Menggunakan C ++?

C ++ terkenal dengan ciri pengaturcaraan terbaik dan ciri yang disediakannya untuk pangkalan data. Ia popular di kalangan komputer generasi sekarang kerana ciri-cirinya yang boleh dipercayai. C ++ membolehkan pengguna atau pengaturcara membuat kod kerja mereka tanpa penyambungan skrip yang bermaksud ia tidak memerlukan root apa pun untuk berfungsi. C ++ dikenali sebagai bahasa pengaturcaraan yang ketinggalan zaman tetapi ia terkenal dengan kualiti kerana kualiti dan ciri-ciri yang disediakannya dengan lebih sedikit usaha.

Bagaimana C ++ berfungsi?

Pembangun sering tidak jelas mengenai apa yang berlaku di belakang tabir apabila penyusun membuat kod sumber C ++. Google "bagaimana penyusun berfungsi di C ++? dan anda akan mendapat banyak maklumat mengenainya yang akan menghilangkan semua keraguan anda mengenai C ++.

Berikut adalah proses yang mudah. Kod sumber ditukar menjadi kod objek untuk menjadikannya mudah dan mudah dibaca untuk komputer yang dilakukan oleh penyusun. Kod yang boleh dibaca oleh mesin ini biasanya terdiri daripada angka nol dan ia kerana ia dalam bentuk binari. Sekarang, penyusun akan dapat menjalankan program sebagai fail yang boleh dilaksanakan.

Sebenarnya, prosesnya jauh lebih kompleks. Anda mesti mempelajari beberapa maklumat mengenai mur dan baut agar selamat dari semua kesalahan.

Sekiranya anda menghadapi masalah dengan kod C ++ yang telah anda tulis, atau orang lain telah menulis untuk anda, anda selalu dapat mendapatkan nasihat pakar di Freelancer.com . Orang yang profesional dalam C ++ dapat menemui beberapa kod dalam karya anda ...

Langkah Pertama: Pemprosesan Pra

Setiap kali anda menulis fail sumber dengan C ++, anda menggunakan peluasan seperti .h, .hxx, atau .hpp dan kadang-kadang anda tidak mempunyai sebarang pelanjutan. Sebahagian besarnya, fail sumber mempunyai pelanjutan .cc, .cxx atau .cpp.

Pada langkah pertama, penyusun menghantar kod ke preprocessor. Kemudian, preprocessor hanyalah arahan dan bermula dengan #. Terdapat beberapa preprocessor seperti #include , #if , #then , #else , dan #line yang digunakan pengkompil untuk berkontrak dengan

Lihat #define kerana ia menerangkan bentuknya. Pengendali # menyuruh penyusun melaksanakan semua arahan matematik. Penyusun membuat simbol dengan #define yang dikenali sebagai makro.

tentukan penggantian-nama makro-teks

Berikut adalah kod contoh:

 #include <iostream> using namespace std; #define PI 3.14159 int main() { cout << "Value of PI:" << PI << endl; return0; }

Pada peringkat praprosesan, fail akan dibaca seperti ini:

 int main() { cout << "Value of PI:" << 3.14159 << endl; return 0; }

Anda dapat melihat kod sumber yang telah diproses dengan meneruskan -E ke penyusun g ++.

 $gcc - E test.cpp > test.p

Dengan cara ini, penyusun akan menjalankan C ++ pada setiap fail sumber. Semasa #include , preprocessor mula mencari fail yang diliputi di dalamnya.

Pada tahap ini, preprocessor juga melihat blok kompilasi bersyarat seperti #ifdef , #ifndef , #endif , dan membuang kod yang tidak diperlukan. Arahan bersyarat ini akan membolehkan anda membuat bahagian yang terpisah dari program.

Sementara itu, fail kod sumber diperluas buat sementara waktu ke tahap praprosesan, yang menjadikannya lebih efisien. Fail ini mempunyai bilangan baris yang lebih besar daripada kod sumber mudah anda. Anda boleh mencetak fail yang telah diproses ini di stdout. Fail tajuk menambah pukal pada kod. Semakin banyak fail header, fail yang diproses lebih lama akan menjadi.

Langkah Kedua: Penyusunan & Perhimpunan

Tahap penyusunan seterusnya dalam C ++ sangat serupa dengan apa yang berlaku di C. Penyusun kemudian mengambil setiap output dari preprocessor kemudian mengubahnya menjadi kod pemasangan.

Pertama, ia mengubah kod C ++ menjadi kod pemasangan. Kod pemasangan adalah kod binari yang boleh kita baca.

Kadang kala, berguna untuk membaca kod pemasangan. Ini adalah satge ketika penyusun melaksanakan tugas utamanya dan melakukannya lebih baik daripada manusia. Di sini memberi anda contoh bagaimana penyusunan.

 #include "print.hpp" int main(int argc, char* argv[]) { printSum(2, 3); pringSum(2.5f, 3.5f); printSumInt(4, 5); printSumFloat(4.5f, 5.5f); return 0; } Format! Style: C++ online code formatter © 2014 by KrzaQ Powered by vibe.d, the D language and clang-format

Anda mesti menyusun kod ini untuk mendapatkan .cpp, berikut adalah contoh bagaimana ia kelihatan serupa:

 $ g++ - c CPP - main.CPP $ nm - C cpp - main.o 0000000000000000 T main U printSumFloat U printSumInt U printSum(float, float) U printSum(int, int)

Di sini, anda dapat melihat bahawa penyusun mengeksport fungsi utama, dan empat fungsi jumlah lain, yang merupakan simbol. Dalam contoh di atas, penyusun membuat kod objek dengan bantuan kod sumber. Kod objek mengandungi pelbagai simbol dengan data.

Perhatikan bahawa fail objek juga dapat merujuk kepada anda kod atau simbol yang belum ditentukan dengan betul. Ia berlaku apabila anda menggunakan sebarang fail deklarasi tetapi tidak memberikan definisinya. Penyusun akan dapat menghasilkan fail objek dengan menggunakan bantuan kod sumber.

Langkah 3: Perhimpunan

Selepas itu, assembler kemudian menukar kod dari pemasangan menjadi kod bit. Fail binari menjadi output untuk peringkat ini yang menggunakan format COFF, ELF. Anda boleh berhenti menyusun pada ketika ini, yang bagus kerana anda kemudian dapat menyusunnya secara berasingan.

Anda boleh meletakkan setiap objek di perpustakaan simpanan anda untuk menjadikan datanya selamat dan terus menggunakannya lebih jauh dan dapat mengeditnya dengan mudah.

Langkah Keempat: Menghubungkan

Apabila anda memaut dan menjalankan kod yang telah kami gunakan sebagai contoh pada langkah kedua, anda akan mendapat hasilnya:

 $ g++ - o CPP-app sum.o print.o CPP - main.o $. /cpp-app
 2 + 3 = 5 2.5 + 3.5 = 6 4 + 5 = 9 4.5 + 5.5 = 10

Anda tidak akan mendapat hasilnya tanpa menghubungkan fail objek yang dibuat oleh assembler di berbagai lokasi sebelumnya, yang kemudian diubah oleh assembler. Ia dinyatakan sebagai tugas penghubung profesional untuk menghasilkan pustaka dinamik atau fail yang boleh dilaksanakan.

Perpustakaan Berkongsi dan Statik memang mempunyai hubungan dengan perpustakaan statik. Perpustakaan statik digunakan sebagai arkib kod objek untuk mengelakkan gangguan data dan dihubungkan dengan aplikasi akhir pengguna.

Perpustakaan dinamik adalah modul yang mengandungi data dan fungsi yang dapat digunakan oleh aplikasi lain. Pautan menghubungkan semua fail yang betul dan menggantikannya dengan simbol yang betul dengan semua data yang ditangkap dan dipindahkan. Setiap simbol dapat dengan mudah ditentukan dengan sumber perpustakaan statik yang berbeza. Sekiranya simbol statik didefinisikan dalam bukan pustaka standard, maka anda perlu membiarkan penyusun melakukannya.

Tahap penghubung jelas dapat menghasilkan beberapa kesalahan. Definisi yang hilang boleh mengandungi banyak data dan maklumat yang lebih berguna yang perlu diakses lebih awal, kemudian data yang disusun disimpan untuk melaksanakan tugas. Kesalahan pendua berlaku terutamanya apabila dua perpustakaan atau bahkan fail objek mengandungi definisi perpustakaan yang sama.

Ini adalah beberapa tahap yang digunakan oleh penyusun untuk mendapatkan kod anda. Terdapat jelas lebih banyak daripada mereka tetapi tidak ada banyak ruang untuk membuatnya sesuai, pengawal kepala atau bahkan penyusun sampai ke karya mereka. Mari kita anggap, anda akan dapat menggunakan pengawal header dengan lebih sempurna apabila anda akan memahami proses pra-proses.

Pengawal header boleh diletakkan dengan mudah menggunakan 3 atau lebih preprocessor yang bekerja pada fail header yang sama. Anda boleh meletakkan dua perkara ini di awal fail, dalam format:

 #ifndef MY_HEADER #define MY_HEADER

Kedua-dua baris ini saling mengikuti di bahagian atas kod. Di akhir fail, anda meletakkan baris:

 #endif /*MY_HEADER*/

Di sini, simbol unik yang ditentukan pengguna MY_HEADER berfungsi sebagai penanda. Apabila pra-pemproses hadir melalui simbol untuk pertama kalinya, #ifndef menjadi kenyataan. Pra-pemproses merangkumi kod antara baris pertama dan terakhir tajuk dan selebihnya dihantar ke penyusun.

Seberapa rumitnya C ++?

C ++ sangat rumit kerana ia adalah multi-paradigma, bahasa tujuan umum, yang berusaha untuk menjadi cekap, tidak mudah dipelajari. Bahasa C ++ secara rasmi dirancang untuk membuat orang miskin keluar dari pemikiran bodoh mereka dan memulai kehidupan baru mereka dengan pemikiran baru yang baru di depan, jadi itu menjadikan fakta bahawa ia mesti diciptakan ke tahap termudah yang boleh. Antaramuka penggunanya sangat minimalis dan cukup untuk difahami oleh pendatang baru.

Tetapi C ++ berisi semacam panjang, kerana itu adalah bahasa pengaturcaraan dan digunakan secara khusus dalam pangkalan data. Pada masa pelancarannya, banyak pendatang baru merasa tertekan dengan menggunakannya, kerana panjangnya. C ++ juga mengandungi beberapa bug dan gangguan. Aplikasi yang menyimpan banyak bug akan dihentikan dari komputer anda kerana tidak dapat mengatasinya. Ini mengandungi banyak pengetahuan berguna yang akan menyebabkannya menjadi kesalahan besar kerana tidak dapat dikitar semula. Walau bagaimanapun: Kelemahan C ++ juga merupakan kelebihannya.

Ia sangat dapat diramalkan. C ++ selalu mengikuti perintah anda, jika anda mahu ia berfungsi pada bahan ini, ia akan berlaku seperti yang anda katakan. Kekurangan dalam penghafalan membolehkan anda melakukan tugas yang berat, dan mengambil berat dengan algoritma anda. Anda boleh menggunakan pengiraan rujukan jika anda mahu. Atau tidak. Terdapat banyak perpustakaan kontena yang hebat (boost!).

Majoriti sistem operasi generasi sekarang masih menggunakan C ++ sebagai bahasa pemprosesan utama mereka. Ramai orang telah meramalkan kematian C ++ selama bertahun-tahun. (Walaupun setelah bertahun-tahun mereka menulis hanya C ++).

Apa Kelebihan dan Kelebihan Dis C ++?

Terdapat banyak kelebihan C ++, antaranya adalah:

Kelebihan:

1) Berorientasikan objek

Salah satu kelebihan terbesar C ++ adalah ciri pengaturcaraan berorientasikan objek yang merangkumi konsep seperti kelas, pewarisan, polimorfisme, pengabstrakan data, dan enkapsulasi yang membolehkan penggunaan semula kod dan menjadikan program lebih dipercayai.

2) Multi-paradigma

C ++ adalah bahasa pengaturcaraan pelbagai paradigma. Istilah "Paradigma" digunakan untuk mengesahkan gaya dan cara pengaturcaraan. Ini mengandungi logik dan struktur program.

3) Manipulasi Tahap Rendah

C ++ berkait rapat dengan C, yang mengandungi banyak jenis prosedur, ini merujuk kepada manipulasi terbaik melalui pangkalan data. Sistem dan penyusun tertanam dicipta dengan bantuan C ++.

Tidak banyak kekurangan C ++, beberapa di antaranya adalah:

Kelebihan Dis

1) Masalah Keselamatan

Walaupun pengaturcaraan berorientasikan objek menawarkan banyak keselamatan terhadap data yang dikendalikan dibandingkan dengan bahasa pengaturcaraan lain yang tidak berorientasi objek, seperti C, masalah keselamatan tertentu masih ada kerana adanya fungsi teman, pemboleh ubah global dan, petunjuk.

2) Ketiadaan Pemungut Sampah

C ++ memberikan penggunanya akses awal untuk mendapatkan data mereka ke tempat-tempat ave dan memastikannya selamat.

3) Ketiadaan Benang Buatan Dalam

C ++ tidak menyokong sebarang utas terbina dalam. Benang tidak diumumkan secara rasmi, tetapi telah dikemas kini.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

Adakah C ++ bahasa pengaturcaraan paling sukar? C ++ tidak begitu sukar, tetapi memang sukar bagi pendatang baru untuk memahami. Kami sebenarnya tidak mengatakan bahawa java lebih mudah atau C ++ lebih mudah, tetapi ya kedua-duanya mudah.

Adakah sukar untuk belajar C ++? Tidak ada yang sukar bagi anda jika anda ingin mempelajarinya dengan jelas. C ++ terkenal sebagai bahasa pengaturcaraan paling asas kerana antara muka penggunanya…

Adakah C ++ lebih sukar daripada Java? Tidak, bukan sebenarnya, tetapi lebih cekap dan mempunyai lebih banyak ciri daripada java. Bagi lelaki yang ingin belajar pengaturcaraan asas, C ++ adalah pilihan terbaik pada pendapat saya.

Adakah C ++ bahasa pengaturcaraan pertama yang baik? Terutama ya, kerana seperti yang saya katakan kepada anda bahawa C ++ adalah bahasa pengaturcaraan yang sangat asas kerana ciri-cirinya, ia dapat dengan mudah dipelajari oleh pendatang baru.

Sekiranya saya belajar C atau C ++ terlebih dahulu? Bagi pemula, disarankan oleh banyak profesor bahawa mereka harus menggunakan C terlebih dahulu kemudian setelah 3 hingga 4 bulan bekerja di C, mereka dapat menukar C ++ dengan mudah.

KESIMPULAN

Sekiranya saya terpaksa mengekstrak artikel ini dalam beberapa baris, C ++ adalah bahasa pengaturcaraan tujuan umum yang dibuat oleh Bjarne Stroustrup sebagai lanjutan dari bahasa pengaturcaraan C, atau "C dengan Kelas". Sebilangan besar perpustakaan bahasa mesin peringkat tinggi menggunakan C ++ sebagai backend. C ++ lebih pantas daripada bahasa pengaturcaraan lain kerana ia adalah bahasa asas dan mempunyai banyak ciri canggih.

artikel berkaitan

Apa itu Teknologi?

Apakah teknologi BLOCKCHAIN?

Bagaimana untuk melabur dalam teknologi BLOCKCHAIN?

Bagaimana cara menukar fail PDF ke Word?

Apa itu MIDI?