Bolehkah orang Kristian melakukan yoga? Ya. Mengapa tidak! Ini adalah soalan biasa yang timbul semasa anda menjadi orang Kristian. Tidak ada jawapan yang jelas untuk soalan itu. Setiap daripada kita mempunyai perjalanan rohani kita sendiri, jadi tidak semestinya idea yang baik untuk bertanya apakah anda boleh melakukan yoga di gereja anda.

Kelebihan Yoga Bagi Orang Kristian

Anda mesti memahami bahawa perjalanan rohani setiap orang akan berbeza. Namun, banyak orang telah mula berlatih yoga untuk memperbaiki diri. Sekiranya anda mempertimbangkan untuk melakukan yoga di gereja anda, ingatlah bahawa ini adalah sesuatu yang harus anda lakukan bersama.

  1. Salah satu faedah terbesar melakukan yoga adalah meningkatkan kesihatan keseluruhan anda. Di samping itu, anda akan berasa seronok. Ramai orang gemar melakukan yoga dan mereka mendapati bahawa ia menjadikan mereka lebih fleksibel, kurang tegang, lebih bertenaga, dan bahkan lebih gembira. Terdapat banyak faedah untuk berlatih yoga.

  2. Sebilangan orang merasakan bahawa yoga serupa dengan agama kerana memerlukan komitmen terhadap prinsip-prinsip tertentu. Prinsip-prinsip ini disebut asas yoga. Salah satu asasnya adalah bahawa tidak ada yang "sempurna" baik di dunia. Orang melakukan apa sahaja yang sesuai untuk mereka. Sebenarnya, anda sempurna hanya seperti yang anda mahukan.

  3. Manfaat lain untuk melakukan yoga adalah terdapat banyak faedah yang diterima orang daripada melakukannya. Manfaat ini termasuk menjadi lebih bahagia, merasa lebih sihat, dan meningkatkan kemampuan mereka untuk fokus dan berkonsentrasi.

  4. Oleh itu, apabila anda memutuskan untuk melakukan yoga di gereja anda, anda harus sedar bahawa bukan agama yang tegas yang mesti anda ikuti. Inilah sebabnya mengapa orang-orang yang tergolong dalam gereja anda selalu terbuka hati untuk membantu orang lain dalam perjalanan rohani mereka.

  5. Mereka juga mendorong anda untuk meneroka yoga. Salah satu perkara terbaik untuk melakukan yoga di gereja anda ialah anda dapat mempelajari pose baru dan melakukan latihan. Ini akan menjadikan anda lebih baik untuk menolong orang lain.

6. Pada dasarnya, yoga adalah perjalanan rohani dan cara baru untuk memperbaiki diri. Anda tidak perlu berhenti melakukan yoga untuk meneruskan perjalanan kerohanian anda. Perkara paling penting yang perlu anda ingat adalah bahawa ia bukan sesuatu yang harus anda sertai. menjadi ahli untuk berlatih yoga.

Bagaimana cara mendekati gereja untuk berlatih yoga?

1… Anda boleh meminta gereja anda untuk membiarkan anda menghadiri salah satu kelas yang mereka ada. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, anda perlu keluar dari sana dan mencari kelas yang terbuka untuk orang bukan Kristian.

  1. Sebab lain mengapa anda mungkin ingin bertanya kepada gereja tempatan anda adalah kerana faedah yang anda dapat dari melakukan yoga di gereja anda. Contohnya, anda dapat mengenali anggota gereja anda dengan lebih baik. dan mereka akan mengenali anda dengan lebih baik. Ini boleh menyebabkan hubungan yang lebih erat dan ikatan yang lebih erat antara anda dan gereja anda.

  2. Walaupun anda bukan Kristian dan anda ingin belajar lebih banyak mengenai yoga di gereja anda, anda mungkin ingin mencari kumpulan. di gereja anda supaya anda dapat mengenali orang lain. dan ini boleh membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam mengenai faedah melakukan yoga.

  3. Satu perkara yang baik untuk menyertai sekumpulan orang di gereja anda ialah anda dapat melihat orang yang berminat untuk melakukan yoga atau sekurang-kurangnya berminat untuk belajar lebih banyak mengenai yoga.

  4. Satu perkara terakhir yang mungkin anda ingin lakukan ialah mencari seseorang yang akan mengajar anda mengenai yoga. Ada orang yang mengajar yoga dan bersedia mengajar anda asas-asasnya.

Ringkasan : Sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai faedah melakukan yoga di gereja anda, anda mungkin ingin melihat-lihat gereja yang berbeza dan mengetahui pendapat orang tentang mengadakan kelas di sana. Kadang-kadang ada baiknya bertanya kepada orang yang anda ajak bicara jika mereka tahu ada orang yang boleh mengajar yoga. atau yang boleh memberi tunjuk ajar kepada anda kelas:

Bagaimana orang Kristian mempraktikkan yoga?

  1. Sebilangan besar orang pernah mendengar tentang Yoga, tetapi tidak banyak orang tahu bagaimana orang Kristian mempraktikkan Yoga. Saya telah menjadi peserta aktif dalam kelas Christian Yoga selama lebih dari dua tahun dan saya belajar bahawa ini adalah perkara yang indah untuk kita lakukan bersama.

2. Semasa pertama kali mengikuti kelas Yoga, saya berpendapat bahawa ini hanya untuk anak-anak dan satu-satunya sebab sebenar saya mahu melakukan yoga adalah agar saya boleh kurus. Saya segera mengetahui bahawa Yoga yang saya lakukan jauh lebih daripada itu dan saya dengan cepat menjadi lebih berminat dengan cara kerjanya.

  1. Saya juga menyedari bahawa orang Kristian dapat belajar banyak tentang bentuk seni yang menakjubkan ini dari mereka yang mempraktikkannya. Saya seorang Kristian sendiri dan saya selalu meminati Yoga. Tetapi saya tidak menyedari betapa hebatnya sehingga saya datang ke kelas. Sekiranya anda tidak biasa dengan Yoga, berikut adalah sedikit maklumat yang harus anda ketahui sebelum memulakan latihan Yoga.

Kepercayaan yoga dan persamaan dengan agama Kristian

  1. Ini adalah kepercayaan bahawa kita adalah satu dan kita harus berhubung antara satu sama lain. Sekiranya anda melakukan Yoga dengan pasangan anda, maka lebih penting lagi anda mencari jalan untuk berhubung antara satu sama lain pada tahap kerohanian. Kekristianan juga mendorong hubungan dengan tuhan. Tidak mungkin yoga bertentangan dengan kekristenan. Saya pasti ramai di antara anda dapat membuktikan fakta ini kerana hubungan dengan Tuhan adalah sesuatu yang sangat penting bagi semua orang.

  2. Yoga juga memupuk sikap positif terhadap kehidupan. Apabila anda menjadi lebih selesa dengan idea untuk berhubung dengan Tuhan, anda akhirnya akan mendapati bahawa hubungan ini menjadi lebih kuat dan lebih mendalam. Sambungan inilah yang membantu anda mencapai matlamat anda. Orang Kristian juga percaya pada pemikiran positif dan hubungan dengan Tuhan. Jadi, kita boleh mengatakan yoga melengkapkan agama Kristian.

Ringkasan : Banyak yang berlatih Yoga kerana mereka berusaha mencari jalan untuk menjadi lebih sedar secara rohani. Ini adalah sebab lain mengapa orang Kristian harus mempraktikkan bentuk seni ini kerana dapat membantu mereka menjadi lebih peka terhadap pemikiran dan emosi mereka.

sisi rohani yoga

  1. Terdapat banyak penekanan pada yoga kerana banyak orang berminat untuk berusaha mencari lebih banyak cara untuk berhubung dengan sisi rohani mereka. Yoga membantu membuka saluran ini dan ini membantu orang berhubung dengan diri mereka pada tahap yang lebih rohani.

Ketika mula-mula mula melakukan Yoga, saya sangat ragu-ragu dan saya mempunyai beberapa tempahan. Tetapi setelah melakukan beberapa sesi, saya mendapati bahawa saya sangat selesa dengan cara kerjanya dan saya menyukainya!

  1. Cara kerjanya adalah anda memulakan dengan pemikiran positif yang mengatakan bahawa anda akan melakukan yang terbaik yang anda boleh. Selepas anda melakukan beberapa peregangan pertama ini, anda seharusnya fokus pada nafas anda dan perlahan-lahan memperdalam pernafasan.

  2. Semasa anda terus fokus pada nafas, anda dapat bergerak ke lebih banyak aktiviti fizikal yang akan membantu anda berehat dan menghilangkan tekanan dari badan anda. Setelah anda membina hubungan fizikal yang lebih kuat dengan Tuhan, inilah masanya untuk beralih ke lebih banyak aktiviti mental yang akan membantu anda berhubung dengan diri anda.

  3. Perkara yang anda lakukan semasa melakukan ini adalah seperti mendengar lagu atau puisi kegemaran anda, bertafakur, berdoa, atau membaca ayat Alkitab yang membincangkan tentang Tuhan. Pada pendapat saya, melakukan ini menolong anda berhubung dengan ketuhanan. seluruh alam semesta dan cari hubungan dengan Tuhan dan segala yang mengelilingi anda.

  4. Mereka percaya bahawa ada latihan tertentu yang membantu membuka saluran sehingga mereka dapat mengakses tahap hubungan mereka yang lebih dalam dengan Tuhan. Apabila kita melakukan ini, menjadi lebih mudah bagi kita untuk berhubung dengan diri kita sendiri.

  5. Anda mempunyai banyak faedah berbeza jika anda memilih untuk mempraktikkan ini. Sekiranya anda mencari cara untuk menghubungi pihak rohani anda, maka anda harus lebih peka dengan pemikiran dan emosi anda. Dan apabila anda menyedari perkara-perkara ini, anda akan mendapat lebih banyak kebahagiaan, kedamaian dan kegembiraan dalam hidup anda.

Sejarah Kristian Yoga

  1. Sebilangan besar daripada kita tidak mempraktikkan vinyasa, yang jauh berbeza daripada yang dilakukan oleh orang Kristian di gereja mereka hari ini. Latar belakang

Untuk lebih memahami apa itu yoga, ada baiknya kita memahami sedikit tentang kehidupan Yesus. Ketika kita melihat kehidupan Yesus, kita akan melihat bahawa dia mempunyai banyak jenis yoga yang dia berlatih sepanjang hidupnya.

Sebilangan besar bentuk yoga ini dalam bentuk hada dan vinyasa dan dipraktikkan oleh orang Kristian, tetapi juga dipraktikkan oleh banyak orang lain. Jenis yoga ini sangat mirip dengan bentuk yoga yang lain dan diamalkan oleh semua orang, tanpa mengira agama.

Perkara pertama yang tidak dilakukan oleh kebanyakan orang Kristian ialah melakukan pose yoga untuk diri mereka sendiri. Kebanyakan orang tidak mempunyai masa untuk melakukan pose jenis ini atau melakukannya sendiri kerana mereka tidak mempunyai masa atau keinginan untuk melakukannya.

Mereka terlalu sibuk menjalankan gereja, bekerja dengan anak-anak, menolong orang miskin, atau melakukan semua perkara lain yang penting bagi orang-orang yang beriman mereka.

Sekiranya anda pernah mencuba beberapa pose hada di rumah, anda akan menyedari bahawa hampir mustahil bagi anda untuk mewujudkannya. Hampir mustahil bagi orang biasa untuk melakukan rutin yang diperlukan untuk melakukan jenis pose ini sendiri.

Bagaimana Orang Kristian Boleh Berlatih Yoga untuk diri mereka sendiri?

  1. Mereka boleh melakukan yoga di rumah dengan bantuan profesional, tetapi biasanya itu bukan kaedah pilihan mereka untuk melakukannya.

  2. Ramai orang merasakan bahawa melakukannya di rumah akan lebih baik bagi mereka daripada pergi ke gereja kerana di gereja, mereka berpeluang menjalani pelbagai pose yang akan memberi mereka latihan keseluruhan yang lebih baik. daripada kelas biasa.

Di rumah, mereka boleh melakukan lebih daripada satu pose. dan pastikan mereka bersenam sepenuhnya.

  1. Orang Kristian juga boleh mempraktikkannya di gimnasium, tetapi ini dapat menimbulkan masalah serius kepada mereka. Beberapa gim memerlukan ahli untuk melakukan pose yang mungkin tidak selesa dengan mereka atau yang tidak baik untuk mereka. Juga sukar untuk mencari sekumpulan orang yang akan bekerja dengan mereka ketika mereka membuat pose di rumah.

  2. Yoga sebenarnya sangat baik untuk orang, tetapi orang perlu memandang serius. dan belajar bagaimana membuat pose yang betul untuk jenis badan mereka dan dapat melakukan pose dengan betul.

  3. Orang Kristian juga boleh mengikuti kelas untuk mempelajari bentuk yoga ini, tetapi itu mahal. dan juga tidak semua orang dapat pilihan itu. dan sukar bagi mereka untuk mencari guru yang berkelayakan untuk mengajar mereka.

  4. Jadi apa yang tinggal untuk dilakukan oleh orang? Ramai orang Kristian akan menggunakan buku untuk membuat gambar sendiri, tetapi ini bukan cara terbaik untuk melakukannya. Anda, mesti mempelajarinya dari pengajar yoga

Apa jenis yoga yang diamalkan oleh orang Kristian?

Bukan rahsia lagi bahawa yoga telah menjadi sangat popular di kalangan orang Kristian dan jumlah orang yang melakukan yoga secara berkala semakin meningkat setiap hari. Apa jenis yoga yang diamalkan oleh orang Kristian? Berikut adalah beberapa:

Hatha Yoga

  1. Hatha Yoga adalah gaya yoga India yang berasal dari India. Ia menggabungkan pelbagai posisi yoga untuk memberi tumpuan kepada kesejahteraan fizikal dan mental. Ia menggunakan senaman pernafasan untuk merehatkan badan dan memfokuskannya pada nafas.

  2. Hatha yoga mudah dipelajari tetapi memerlukan beberapa latihan untuk dikuasai. Ramai yang berlatih yoga mengatakan bahawa mereka menggunakan ini sebagai cara untuk berlatih meditasi dan telah mendapat kelegaan dari tekanan dan ketegangan.

  3. Hatha yoga adalah jenis yoga yang sangat fleksibel dan sering dipraktikkan di studio yoga dan di kelas di pusat kecergasan tempatan. Hatha yoga menggunakan pose seperti salam matahari, asana yang memusatkan perhatian pada tubuh dan mudah dipelajari.

  4. Ia memang memerlukan tumpuan dan sering diamalkan oleh pemula. Orang yang melakukan yoga jenis ini biasanya kurang mengalami sakit belakang dan sering terkejut dengan berapa banyak tenaga yang mereka gunakan dalam setiap pergerakan.

  5. Penting juga untuk diperhatikan bahawa walaupun mempunyai banyak manfaat, yoga Hatha memerlukan seseorang dalam keadaan sihat dan sesuai untuk berpose itu berkesan.

  6. Hatha yoga tidak menumpukan pada satu pose tunggal. Orang yang mempraktikkannya mendapati bahawa mereka dapat bergerak dari satu pose ke yang lain tanpa kesukaran dan bahawa mereka dapat terus bergerak dengan pergerakan mereka sendiri sepanjang latihan.

  7. Ashtanga adalah jenis yoga Hatha lain yang telah mendapat populariti di kalangan orang-orang Kristian dan merangkumi pose seperti kobra, separuh bulan dan bulan purnama, asana yang memberi tumpuan kepada pergerakan dan fleksibiliti dan mudah dipelajari.

Yoga yang kuat

  1. Power yoga mirip dengan yoga Hatha kerana memfokuskan pada keseimbangan dan pergerakan tetapi lebih memfokuskan pada kekuatan. Power yoga juga memerlukan lebih banyak tumpuan dan biasanya diamalkan oleh profesional.

  2. Power yoga kadang-kadang dipanggil yoga power kerana memusatkan perhatian pada kekuatan dan kekuatan berbanding dengan kelenturan dan kelonggaran.

  3. Ia telah dirancang untuk menggunakan kekuatan teras dan bukannya kelenturan. Yoga yang kuat memerlukan banyak tumpuan dan memerlukan seseorang untuk fokus dan berkonsentrasi sepenuhnya semasa latihan. Terdapat jenis Yoga lain yang juga boleh dijumpai dan dipraktikkan. Beberapa di antaranya termasuk:

Jenis Yoga di atas hanyalah beberapa dari banyak yang ada, jadi penting untuk memilih jenis yoga yang anda mahu lakukan bergantung pada keperluan khusus anda. Ramai orang mempraktikkan Yoga sebagai cara untuk berehat dan menikmati senaman mereka dan menjalani gaya hidup yang lebih sihat.

Penting untuk mengetahui jenis Yoga yang ingin anda pelajari dan praktikkan sehingga anda tahu apa yang perlu anda lakukan untuk mencapai matlamat anda.

Anda juga boleh mencari dan menyertai kelas di pelbagai negeri di seluruh negara. Beberapa negeri mempunyai organisasi tempatan yang mengajar dan melakukan Yoga di taman dan tempat awam lain sementara negeri lain menawarkan kelas di gim dan gereja.

Setelah anda menentukan jenis Yoga yang ingin anda lakukan, anda boleh mula mencari kelas untuk disertainya. Sama ada anda baru atau berpengalaman, adalah penting untuk mempunyai tenaga pengajar yang baik yang akan membimbing anda melalui pose untuk membantu anda mencapai hasil terbaik untuk badan anda.

Sebilangan besar pengajar Yoga akan memulakan anda dengan pose pemula dan kemudian mengajar anda teknik lanjutan sehingga anda mencapai titik di mana anda dapat menyelesaikan serangkaian pose. Pada ketika ini anda akan mendapat idea yang lebih baik mengenai jenis yoga yang ingin anda lakukan.

Ringkasan : Sekiranya anda ingin mengambil bahagian dalam kelas atau mencari maklumat mengenai subjek Yoga, anda boleh mencari guru atau laman web Yoga yang akan membantu anda mencari guru yang sesuai untuk anda. Ini boleh menjadi tempat yang bagus untuk bertemu orang lain dan juga belajar bagaimana belajar Yoga sendiri mengikut kadar anda sendiri.

Bagaimana orang Kristian mendapat manfaat daripada yoga?

Terdapat banyak cara di mana orang Kristian mendapat manfaat daripada yoga. Sebenarnya, yoga akan mengukuhkan iman Kristian

Orang Kristian berlatih bertafakur

Terdapat banyak jenis yoga, dan sementara sebagian besar ditujukan kepada yogi yang lebih berpengalaman, orang Kristian juga dapat mempelajari manfaat meditasi.

  1. Sebilangan orang berpendapat bahawa latihan ini khusus untuk individu spiritual, tetapi satu kajian baru-baru ini membuktikan bahawa orang Kristian dapat menggunakan yoga jenis ini untuk mencapai rasa kesadaran rohani yang lebih tinggi.

  2. Kajian dilakukan di New Zealand, yang merupakan bagian dari Pulau Utara New Zealand. Dalam satu kajian, para penyelidik bertanya kepada lebih daripada 250 peserta sama ada mereka melakukan yoga atau meditasi apa pun, bagaimana mereka merasakan rohani tentang kehidupan mereka, dan jenis latihan rohani yang mereka anggap bermanfaat.

  3. Mereka kemudian meminta mereka melengkapkan soal selidik untuk menentukan bagaimana mereka merasa terhubung secara rohani dengan Tuhan, dan bagaimana mereka merasa terhubung dengan orang lain.

  4. Walaupun banyak orang Kristian merasa bahawa yoga terutama ditujukan untuk pencerahan rohani, mereka tidak terkejut dengan hasilnya. Hampir separuh dari mereka yang disurvei mengatakan bahawa mereka tidak berlatih yoga, dan hanya sepertiga yang mengatakan bahawa mereka tidak melakukan yoga.

Daripada mereka yang melakukan yoga, kurang dari sepertiga mengatakan bahawa mereka merasakan bahawa itu membantu mereka mencapai tahap kesadaran rohani yang lebih tinggi.

Namun, apakah pesan yang ditunjukkan ini untuk orang Kristian?

Tinjauan menunjukkan bahawa majoriti orang Kristian tidak melakukan yoga, tetapi jumlah yang melakukannya jauh lebih kecil daripada mereka yang tidak.

Ini menunjukkan bahawa majoriti orang Kristian tidak berpartisipasi dalam cara rohani, dan sementara ada yang dapat memperoleh nilai dalam meditasi, tidak mungkin mereka merasakan bahawa itu adalah bahagian penting dari kehidupan rohani mereka.

Mungkin kerana begitu banyak penekanan untuk menjadi rohani di media hari ini, dengan selebriti dan pemimpin agama mempromosikan idea bahawa orang Kristian adalah satu-satunya yang dapat diberi pencerahan secara rohani.

Walaupun ada banyak yang mengaku memiliki sisi rohani tambahan yang berbeza dengan pandangan Kristian arus perdana, mereka tidak semuanya melakukannya, dan sukar untuk mempercayai bahawa ini berlaku untuk mereka semua.

yoga sesuai untuk orang Kristian

Sekiranya idenya adalah bahawa kesadaran rohani yang dimiliki oleh kebanyakan orang Kristian dapat menolong mereka menjalani kehidupan yang bahagia dan terpenuhi, perlu dijelajahi lebih jauh. Tinjauan menunjukkan bahawa lebih dari satu pertiga orang Kristian merasa kesadaran ini penting bagi kehidupan mereka, dan bahawa mereka menganggap penting untuk menjadi rohani dalam pengertian umum, serta memusatkan perhatian pada bagian tertentu dari kehidupan mereka. Oleh itu, jawapan kepada soalan itu, bolehkah orang Kristian melakukan yoga adalah ya yang mudah.

  1. Walaupun peratusan yang lebih besar dapat melihat yoga sebagai peluang yang baik untuk memiliki pengalaman yang lebih rohani, itu mungkin tidak semestinya diperlukan. untuk mengatakan bahawa yoga adalah mustahak bagi mereka untuk menjadi rohani, sekurang-kurangnya beberapa orang mungkin telah menemui semacam pengalaman rohani dalam latihan yoga.

  2. Hasil kajian ini akan membuat banyak orang Kristian bertanya-tanya adakah atau tidak ada sesuatu yang dapat dipelajari dari yoga yang akan memberi manfaat kepada mereka. Walaupun benar bahawa majoriti orang Kristian tidak mengetahui tentang manfaat yoga, sekurang-kurangnya ada satu tempat yang dapat menjawab pertanyaan itu.

  3. Pusat Kesedaran Spiritual Nasional telah menyisihkan wang untuk kajian untuk mengkaji kemungkinan hubungan antara meditasi dan agama Kristian. Sekiranya terbukti bahawa orang Kristian dapat memperoleh keuntungan, maka pusat itu dapat menjadi tempat di mana banyak orang memulai perjalanan menuju pencerahan rohani.

Bagi banyak orang yang diberitahu bahawa yoga hanya untuk mereka yang mempunyai tujuan lebih duniawi, ini mungkin berita yang harus diperhatikan oleh orang Kristian.

Ringkasan: Namun, untuk mengetahui manfaat yoga yang sebenarnya, orang harus meneliti secara lebih mendalam pengalaman rohani mereka sendiri. Hasil tinjauan mungkin menunjukkan bahawa ini adalah wajar bagi orang Kristian, dan mungkin juga alasan mereka merasa lebih baik tentang siapa mereka.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan menarik yang ditanyakan orang.

1. Agama apa yang tidak membenarkan yoga?

Jawapan: Yoga adalah sekular. Anda boleh mempraktikkannya tanpa mengira apa sahaja. Terdapat beberapa kesalahpahaman mengenai yoga dalam komuniti kristian. Yoga bukanlah agama kafir dan juga tidak bertentangan dengan agama mana pun

2. Bolehkah orang Kristian bermeditasi?

Jawapan; Ya, orang Kristian boleh bertafakur. Sebenarnya, sebahagian besar doa Kristian adalah bentuk meditasi. Meditasi menolong seseorang mencapai tahap kesedaran yang lebih tinggi.

3. Adakah Holy Yoga alkitabiah?

Jawapan; Yoga adalah orang India. Ia bukan agama. Ia adalah cara hidup. Tetapi, sejarah Kristiani juga menyebut tentang amalan-amalan tertentu yang mirip dengan yoga. Sebab, misalnya penyembuhan iman oleh Kristus mirip dengan tradisi penyembuhan India.

4. Bolehkah orang Kristian mendapat manfaat daripada yoga?

Ya. Orang Kristian boleh mendapat manfaat daripada yoga. Nampaknya, sesiapa sahaja yang mengamalkan bwnefits dari yoga sangat.

5. Adakah yoga menentang agama Kristian?

Sama sekali tidak. Yoga tidak bertentangan dengan agama Kristian. Sebenarnya, yoga adalah falsafah dan bukan agama yang teratur. Orang yang mengamalkan yoga, meningkat secara rohani. Peningkatan rohani adalah konsep teras agama Kristian.

Kesimpulannya

Semoga artikel ini telah menjawab pertanyaan orang Kristian dapat melakukan yoga. Ringkasnya, tidak ada yang mengikat yoga. Sesiapa sahaja boleh mempraktikkannya. Yoga menolong seseorang itu setia pada kepercayaan mereka sendiri.