Bolehkah orang pekak dapat bercakap? Ya, mereka dapat belajar bercakap dengan menggunakan bahasa isyarat dan latihan vokal.

Sebilangan orang pekak, tetapi boleh bercakap, kerana kemampuan pendengarannya hilang. Tetapi mulut mereka masih sama seperti dulu. Yeah! Mungkin terlalu sukar untuk mengajar atau memberi latihan kepada orang pekak. Mencuba semua cara untuk membuat mereka belajar latihan vokal adalah bernilai daripada melakukan apa-apa.

Sebelumnya, orang-orang yang pekak dianggap benar-benar bercelaru, tidak dapat diubati dan masalah terburuk. Kerana orang pekak tidak dapat bercakap atau memahami.

Tetapi, pada masa ini orang pekak boleh bercakap, memahami, menulis, membaca dan melakukan kebanyakan perkara yang dilakukan oleh Normal. Kami telah mengembangkan bahasa isyarat yang berbeza, latihan vokal dan rawatan telinga untuk membuat orang pekak bercakap.

Apakah Orang Pekak?

Menurut biologi , hanya orang-orang yang kehilangan gelombang pendengaran yang utuh disebut orang pekak.

Pekak bermaksud : Disfungsi pendengaran, pendengaran pekak, atau kehilangan keupayaan untuk mendengar merujuk kepada ketidakupayaan total atau separa untuk mengesan gelombang bunyi.

Gejala mungkin sederhana, kritis atau mendalam, pekak sepenuhnya atau mendalam orang tidak dapat mendengar apa-apa dan dapat berkomunikasi melalui pembacaan bibir dan bahasa isyarat.

Gejala pekak dikategorikan kepada 4 tahap kehilangan pendengaran

  1. Ringan

Pada tahap ini, orang yang menderita masalah pendengaran dapat mendengar suara yang paling tenang seperti 25db antara gelombang suara 40db. 2. Kehilangan pendengaran sederhana

Yang terkena tidak dapat mendengar suara kurang antara 40db hingga 70db, jika anda cuba berbisik di hadapan mereka, mereka tidak akan mendengar.

  1. Kehilangan pendengaran kritikal

Pada tahap ini beberapa alat bantu digunakan untuk mendengar dan mendengar mesin digunakan.

  1. Kehilangan pendengaran yang mendalam

Tahap ini tidak menunjukkan kemampuan pendengaran pada tahap ini.

Bolehkah Orang Pekak Bercakap?

Ya, mungkin orang pekak boleh bercakap kerana kemampuan pendengarannya hilang, lidah masih berada di tempat mereka; bermaksud bahawa mereka boleh bercakap setelah mengembangkan komunikasi.

Sangat mudah bagi seseorang untuk belajar bercakap, jika dia tidak dilahirkan pekak. Kerana dia dapat memahami cara bercakap dan membaca bibir tetapi orang yang dilahirkan dengan masalah pendengaran boleh menderita melalui latihan bertahun-tahun untuk belajar bagaimana bercakap.

Tetapi, apakah kaedah untuk membuat orang pekak bercakap?

Kaedah Mengajar Orang Pekak

Bagaimana individu mengetahui cara bercakap bergantung pada peningkatan usia seseorang.

Saya tahu, kita membincangkan kanak-kanak dengan masalah pendengaran, lebih muda daripada beberapa orang, maklumat dan maklumat bahasa tidak penting, jadi latihan untuk mengartikulasikan bersama adalah keseluruhan metodologi.

Sekiranya pendengaran hilang setelah usia ini dan penuturnya mempunyai pemahaman bahasa dan ayat yang lebih berkembang, maklumat ini memberi kekuatan untuk mempelajari bunyi yang diketahui sebelumnya menjadi rancangan baru.

Ini adalah alasan yang digunakan oleh kerangka Pengenalan Ucapan Audio-Visual (AVSR) di mana data suara dan visual ditangkap untuk melihat kata-kata yang diungkapkan.

Di mana kerangka kerja ini digunakan dalam keadaan bising, kerangka kerja lebih bergantung pada tanda-tanda wacana yang dapat dilihat.

Walau bagaimanapun, data visual membuat kita sampai ke tahap ini. Ini mungkin dengan alasan bahawa kita tidak dapat mengenali beberapa isyarat visual antara pelbagai bunyi.

Ini menyiratkan bahawa bibir bibir manusia biasa tidak biasa. Ini adalah kemampuan yang sangat menyusahkan - dan variasi antara penutur, dialek, penjelasan, dan struktur ayat yang berdekatan menjadikannya lebih menjengkelkan.

Perisik bibir yang hebat secara berkala adalah benar-benar membaca wacana dan bukannya memahami wacana secara eksklusif dari perkembangan bibir. Malah, malah pelaku bibir yang hebat boleh mengabaikan untuk memahami wacana sepi yang dirakam dalam video berbanding dengan pembicara sebelum mereka.

Ceramah Babel

Sebagai anak yang baru lahir, kita pada dasarnya mencari cara untuk bercakap dengan mengikuti, namun kita juga memerhatikan jalan orang dewasa di sekitar kita.

Kami tidak tahu berapa banyak data visual yang diambil bayi, namun kami menyedari bahawa anak muda yang semuda berusia setengah tahun dapat memberi nasihat apabila seseorang mula bercakap dalam bahasa alternatif.

Oleh itu, walaupun anak yang baru lahir belum dapat memahami, mereka bertindak balas terhadap aksen dan pernyataan baru.

Petunjuk wacana dikenal sebagai "fonem" - dan merupakan unit suara terkecil yang dapat diungkapkan oleh manusia di dalam lingkungan bahasa.

Individu yang dapat mendengar mengetahui cara bercakap dengan meniru penjelasan - jadi jika penjaga menggunakan fonem dengan tujuan tertentu untuk membuat kata-kata tertentu, pada ketika itu kesan ini dilihat sebagai penekanan yang kemudian ditiru oleh anak-anak mereka .

Secara keseluruhan, memandangkan cara kita menggunakan fonem ketika bercakap mempengaruhi cara kita mengartikulasikan kata-kata,

Maka dapatkah kita menjangkakan bahawa dengan pelbagai suara, kita juga dapat membuat isyarat yang dapat dilihat dengan bibir kita?

Sebenarnya, jika anda tidak dapat mendengar pelbagai fonem yang menyebabkan pelbagai aksen, bagaimana mereka dapat dilihat - terutamanya memandangkan beberapa tanda yang jelas menunjukkan kesan yang setara dengan pelbagai fonem?

Baca bibir saya

Ini adalah kerja yang luar biasa dan mengagumkan yang timbul dari peperiksaan, dengan menggunakan PC untuk membaca bibir. Para saintis dari University of Oxford dan Google DeepMind sejak akhir-akhir ini memperkenalkan permulaan untuk menyelesaikan kerangka bibir yang menggunakan bibir dengan menggunakan ribuan penutur dengan lebih dari 1,000,000 kejadian pelbagai perkataan.

Mereka menunjukkan bahawa, dengan persiapan yang cukup, PC dapat mencapai lebih dari 90% ketepatan dalam bibir.

Oleh itu, jika mesin dapat melakukannya, ada kepercayaan bahawa orang juga boleh bersedia melakukan yang setara dengan mengingat fakta bahawa ujian menunjukkan bahawa ada sesuatu dalam data wacana visual yang membuatnya dapat difahami secara berkesan.

Walau bagaimanapun, terdapat keupayaan yang signifikan - kerangka kerja disusun pada keseluruhan ayat.

Oleh itu, kita belum tahu sama ada keupayaan untuk mengenali suara dalam data visual berasal dari struktur bahasa (bunyi yang membentuk perkataan yang membentuk kalimat dari garis panduan linguistik).

pada penghujung hari, tidak pasti sama ada PC dapat memberi alasan apa yang dikatakan berdasarkan fakta bahawa ia berfungsi dengan baik atau dari gerakan visual itu sendiri.

Lebih-lebih lagi, kita perlu menekan dengan tepat berapa banyak maklumat yang diperlukan oleh mesin ini untuk mencapai tahap ketepatan ini.

Kebanyakan pembesar suara yang sukar didengar pada dasarnya tidak memenuhi sebilangan besar individu ini, selama berjam-jam itu, untuk mengetahui cara mengekspresikan dengan pelengkap tertentu.

Oleh itu, individu yang mendapat penekanan hanya dari melihat telah mengetahui cara melakukannya dengan lebih sedikit data dan kurang membuat persediaan daripada PC. Lebih-lebih lagi, seperti yang saya ingin fikirkan, ini menjadikan mereka orang yang suka menyerang.

Oleh itu, walaupun bibir-bibir mungkin mempengaruhi aksen pembesar suara yang sukar mendengar, tahap bahagian yang tersisa ini tidak jelas.

Namun, sekiranya saya seorang wanita pertaruhan, saya bertaruh bahawa kebanyakan individu yang sukar mendengar dan bercakap dengan suara yang tidak dapat disangkal sama ada tidak betul-betul sukar mendengar, atau mereka mendengar bunyi sebelum kehilangan pendengaran mereka.

Beberapa pengecualian untuk ini - semua perkara yang dipertimbangkan, mereka adalah individu yang sangat pintar. Kita mesti mendengarnya lebih banyak lagi.

5 perkara yang tidak boleh anda lakukan semasa bercakap dengan orang pekak

1. Cuba jangan menutup mulut

Banyak individu yang sukar mendengar, namun tidak semuanya, menggunakan lipreading untuk memahami individu yang mereka ajak bicara.

Terdapat apa-apa kelas, lipreading di mana anda dapat mengetahui apa bentuk mulut ketika pelbagai perkataan diungkapkan secara lisan.

Walau bagaimanapun, walaupun lipreading adalah kepakaran yang luar biasa, sukar untuk melakukannya apabila individu yang anda ajak bicara mempunyai tangan di atas mulut mereka.

2. Cuba untuk tidak menggambarkan perkembangan bibir anda atau bercakap secara beransur-ansur

Pada ketika anda membaca bahagian di atas dengan teliti, anda mungkin berusaha mengucapkan pelbagai kata secara perlahan menggambarkan perkembangan bibir.

Walaupun menarik untuk melakukan ini apabila anda menyedari seseorang melakukan lipreading, ini menjadikannya lebih sukar untuk melakukan lipreading. Cukup berusaha untuk tidak memikirkannya secara berlebihan dan anda akan menjadikan perbincangan lebih mudah untuk anda berdua.

3. Cuba jangan bercakap dengan penterjemah

Sekiranya anda bercakap dengan seseorang yang menggunakan komunikasi berdasarkan isyarat, mereka mungkin mempunyai penterjemah BSL dengan mereka.

Walaupun orang tengah mungkin individu yang baik, ingatlah bahawa anda bercakap dengan individu dengan masalah pendengaran, bukan masalahnya.

Ini mungkin kelihatan aneh ketika anda mula-mula, namun ia akan menjadi agak normal ketika perbincangan berlangsung. Ingat,

Penterjemah tidak akan kesal sekiranya anda tidak memandang mereka ketika anda bercakap, namun individu yang menghadapi masalah pendengaran mungkin.

4. Cobalah untuk tidak melebih-lebihkan penampilan dan gerakan luar anda

Anda mungkin membayangkan bahawa menyeringai dengan lebar dan melemparkan tangan anda ke tempat seperti pembesar suara Rom akan membantu individu yang sukar mendengar anda.

Tidak akan.

Ingatlah bahawa anda bercakap dengan individu yang mengalami masalah pendengaran, bukan bayi. Tingkah laku seperti ini dapat dilihat sebagai senario kes terbaik, baik, dan bermusuhan bahkan dari sudut pesimis.

5. Cuba jangan terus melakukan pemulihan diri

Mungkin ada kata atau ungkapan yang anda gunakan yang tidak difahami oleh individu yang mengalami kemalangan pendengaran.

Mereka mungkin memberi nasihat kepada anda. Sekiranya mereka melakukannya, jangan hanya mengulangi kata atau ungkapan individu berulang-ulang kali. Tampak seperti catatan yang dipatuhi tidak akan membuat anda berdua lebih baik.

Jika mereka tidak memahami anda pada kali pertama atau kedua, cobalah untuk menggunakan kata ganti

Soalan lazim

Dengar adalah beberapa soalan yang berkaitan dengan Can Deaf People Talk:

Bolehkah Orang Pekak Bercakap Dengan Cepat?

Ya, orang pekak boleh bercakap dengan cepat sekiranya mereka telah menyelesaikan latihan vokal dan keseimbangan pertuturan mereka. Tetapi, akan selalu ada beberapa aksen dalam perbincangan mereka, membezakannya dengan pembicara biasa. Bercakap dengan pantas adalah hasil latihan dan latihan yang sukar.

Bolehkah Orang Pekak Mendengar Fikiran mereka?

Tidak, orang pekak tidak mendengar fikiran mereka dan kita juga tidak dapat. Pemikiran adalah sesuatu yang kita anggap bahawa otak mereka menafsirkan situasi dan mengembangkan tindakan tertentu ke arah itu, tindakan itu dapat menjadi ekspresi tertentu yang dapat menyebabkan kesimpulan memiliki pemikiran.

Tetapi dalam kenyataannya, kita tidak dapat mendengar fikiran, juga orang pekak tidak dapat atau tidak juga. Tetapi, ada kemungkinan mereka mengembangkan suara dalaman mereka seperti bercakap dengan diri mereka sendiri di dalam fikiran ini.

Bolehkah orang pekak mendengar muzik?

Tidak, Orang Pekak tidak dapat mendengar muzik, tetapi dapat memahami lirik muzik dengan membaca bibir.

Soalan ini menyakitkan untuk diajukan walaupun setelah mengetahui bahawa kita berbicara tentang orang pekak, kerana mereka tidak dapat mengesan gelombang bunyi, jadi pasti mereka juga tidak akan mendengar muzik.

Tetapi, ada beberapa video muzik khas yang mereka tonton. Lagu ini dinyanyikan kepada mereka dalam bentuk bahasa isyarat agar mereka dapat memahami dan menikmati sajak.

Adakah orang pekak ketawa?

Ya, mereka dapat tertawa dan mengembangkan ekspresi lain seperti kita, kerana mereka juga manusia.

Ekspresi berkembang setiap kali kita merasakan sesuatu dan perasaan itu dapat diwarisi.

Bolehkah orang pekak sejak lahir bercakap?

Ya, seseorang yang pekak dari brith dapat bercakap setelah melalui banyak tahap sukar.

Sejak lahir orang pekak dapat mengembangkan kemampuan bercakap setelah belajar bahasa isyarat, mengetahui cara membaca bibir, dan akhirnya latihan vokal.

Adakah orang Pekak bercakap lucu?

Tidak, sama sekali tidak lucu, orang pekak dapat mengembangkan pertuturan aksen, kerana mereka tidak mendengar intensiti suara yang mereka hasilkan dari pita suara mereka. Perubahan intensiti dalam ayat boleh kelihatan lucu. Berfikir lucu boleh menyindir.

Kesimpulan :

Ya, orang pekak boleh bercakap jika mereka dilayan dengan baik. Orang pekak boleh berkomunikasi dengan bahasa isyarat, jika mereka tidak tahu membaca bibir dan bercakap.

Sangat bagus jika mereka tahu bahasa isyarat, tetapi jika mereka juga tidak tahu mengenai bahasa isyarat. Kemudian, bercakap dengan orang pekak boleh memakan masa bertahun-tahun.

Hellen Keller adalah contoh bagi orang pekak. Dia mengatasi ketulian dengan belajar dan mulai berbicara, memberi contoh kepada semua orang pekak.

Percakapan mengecewakan, membaca bibir dan nada suara adalah kaedah yang berkesan untuk mengembangkan kemampuan bercakap.

Saya harap saya dapat memberikan jawapan kepada soalan anda dengan jayanya, jika ada pertanyaan atau kesilapan, sila hubungi.