Peraturan catur bermula dari mendirikan papan, bergilir-gilir. Langkah seterusnya termasuk bidak untuk bergerak terlebih dahulu, kemudian rooks untuk bergerak ke arah tertentu, ksatria dapat melompat dari papan. Uskup menggerakkan diaganol , pergerakan ratu berada diaganol atau garis lurus , sementara King dapat melakukan pergerakan apa pun. Kemudian ada istana yang mempunyai peraturan bergerak lain yang ditentukan. Langkah khas lain adalah En Passant di mana kedua-dua bidak dipindahkan. Peraturan selanjutnya merangkumi cek, rakan sekerja, jalan buntu. Catur adalah permainan yang kompleks dan terdapat banyak strategi yang terlibat di dalamnya tetapi tujuan asasnya adalah hanya menyimpan barang anda. Beberapa kepingan kuat sehingga anda harus memutuskan kepingan mana yang akan dimasukkan dan bagaimana menyelamatkannya dari menangkap.

Apa itu catur?

Catur adalah permainan papan berpetak yang dimainkan antara dua orang. Setiap Piece secara strategik tidak ada Rd dari satu tempat ke tempat lain mengikut peraturan catur . Matlamat utama permainan ini adalah untuk menangkap kepingan-kepingan itu atau membuat raja diserang sehingga pelarian mereka menjadi mungkin juga terkenal dengan sebutan 'checkmate' dalam peraturan catur . Tidak mudah untuk memahami peraturan catur, jadi di sini kami akan berusaha menjadikannya kelihatan mudah bagi anda.

Sejarah catur.

Penemuan catur bermula sejak 1500 tahun dan wilayahnya adalah India . Permainan catur yang kita miliki hari ini sangat mirip dengan permainan catur yang pertama. Beberapa perubahan yang dilakukannya adalah pengenalan Ratu pada abad ke-15 dan beberapa penyesuaian dilakukan dalam strategi pergerakan pada tahun 1800. Permainan ini mempunyai raja yang paling kuat di antara semua karya. Permainan harus dikejar sedemikian rupa sehingga raja ditangkap oleh pasukan lawan yang memberikan kad cek paling akhir. Perkataan ini merupakan turunan dari frasa Parsi yang disebut 'Shah Mat' yang dalam bahasa Inggeris bermaksud 'Raja disergap'. Terdapat kesalahpahaman umum tentang makna walaupun 'Raja sudah mati' tetapi tidak demikian

Peraturan catur am

Papan berpetak yang kami susun berwarna putih dan hitam. Setiap orang mempunyai set kepingan mereka sendiri. Permainan dimulakan dengan warna putih untuk bergerak terlebih dahulu dan kemudian giliran bergantian di antara kedua-dua pemain. Harus ada pergerakan di setiap giliran. Sekiranya keadaan timbul bahawa pemain harus bergerak tetapi dia tidak mempunyai gerakan kiri dan juga dia tidak berada dalam posisi cek maka ada istilah yang digunakan untuk itu disebut 'Stalemate'. Ini bermaksud permainan ini tidak mempunyai pemenang dan ia adalah seri. Potongan itu tidak boleh dipindahkan seperti yang dikehendaki pemain . Setiap bahagian mempunyai gerakan yang ditentukan dan setiap kali pemain harus menggerakkannya secara strategik untuk menggantikan posisi bahagian lawan. Namun pengecualian dalam hal ini disebut 'En Passant'. Tiada satu pun yang boleh bergerak melalui atau lebih dari sekeping lain tetapi Knight mempunyai pengecualian. Raja tidak boleh masuk dalam posisi cek kerana itu berarti ia akan ditangkap oleh lawan. Apabila keadaan seperti itu muncul pemain harus bijak bergerak untuk mengeluarkannya dari situasi tersebut. Akhir permainan dipanggil ' checkmate '. Ini adalah situasi bagi Raja yang sedang diperiksa dan tidak ada langkah hukumnya yang tersisa untuk melarikan diri dari penangkapan itu. Oleh itu, orang yang telah memerintah Raja lawan memenangi permainan. Permainan ini menawarkan perkembangan kognitif yang baik pada kanak-kanak terutamanya kerana mereka harus merancang keseluruhan permainan sehingga kemampuan berfikir mereka ditingkatkan. Memahami permainan mungkin sukar tetapi kemudian permainan memerlukan motivasi yang serius untuk bermain. Setelah anda berjaya dalam semua bahagiannya maka anda boleh memainkannya dengan mudah dan menjadikan semua rakan sekutunya seperti profesional.

Penyediaan awal kedudukan

Sekiranya anda melihat papan catur, anda akan menjumpai kotak-kotak di atasnya dengan warna bergantian. Sebilangan besar warna hitam dan putih dengan 8 lajur dan 8 baris menjadikan jumlah keseluruhan 64 kotak. Setiap petak ditentukan dengan gabungan angka dan huruf. Huruf - huruf disenaraikan di sisi menegak tali papan dari kiri Putih dan pergi ke kanan Putih. Angka- angka disenaraikan secara mendatar bermula dari atas ke bawah papan harus disiapkan dengan meletakkan ratu di tempat pertama. Ratu kepingan berwarna terang diatur di alun-alun warna lebih terang dan ratu berwarna gelap di alun-alun gelap.

Bergilir-gilir

Pemain harus melakukan gerakan dengan langkah pertama diberikan kepada warna putih atau lebih terang. Setiap pemain hanya perlu melakukan satu gerakan kecuali pengecualian dalam kastil yang akan dijelaskan kemudian.

Mengambil kepingan

Semasa pergerakan dalam permainan catur berterusan pemain harus mengambil bahagian lawan. Adalah mustahak untuk melakukan gerakan dengan merencanakannya dalam fikiran agar lawan tidak mudah retak. Walaupun begitu, para pemain tidak boleh memberikan kepingan mereka sendiri. Mereka hanya perlu menggantikan kedudukan kepingan yang lain.

Pergerakan gadai

Pion boleh bergerak ke depan sahaja dan pergerakannya dibatasi sehingga satu atau dua bergerak pada mulanya. Pergerakan yang diikuti mestilah satu ruang. Arah di mana bidak boleh bergerak hanya pepenjuru. Bidak juga dipromosikan ke peringkat tertinggi hanya apabila mereka dapat mencapai hujung papan yang bertentangan. Pangkat yang lebih tinggi boleh jadi apa-apa kecuali Raja.

The Rook

Pergerakan diambil secara berterusan bergerak dari sisi ke sisi, ke depan atau ke belakang.

Kesatria

Seperti yang dikatakan potongan itu tidak boleh melepasi atau melalui potongan lawannya. Hanya Ksatria yang jika dikelilingi oleh lawan, ia dapat melepaskan pasukan lawan untuk membuat langkah sah untuk melarikan diri. Petunjuk undang-undang untuk ksatria untuk bergerak adalah dua ruang di sebelah, ke depan atau ke belakang dan satu ruang di sebelah kanan. Untuk memudahkan mengingat pergerakan ksatria, ingatlah kemiripan terhadap huruf L

Uskup.

Uskup dibenarkan membuat pergerakan ke arah mana pun tetapi hanya mendiagnosisnya.

Ratu

Ratu diberi banyak kebebasan bergerak sehingga dapat bergerak ke sisi ke depan, ke belakang dalam diagnosis dan garis lurus keduanya.

Raja

Pergerakan raja juga tidak begitu terhad. Ia dapat menuju ke arah yang diinginkan dengan membuat satu gerakan per persegi. Namun alun-alun yang diserang adalah terhad untuk raja.

Apa itu istana?

Melemparkan kita satu-satunya cara di mana kedua-dua kepingan itu dapat dipindahkan pada masa yang sama. Ini tidak boleh berlaku sebaliknya. Pergerakan satu bahagian pada satu masa adalah salah satu peraturan catur . Ini berlaku apabila raja bergerak ke arah bilik dalam dua ruang dan kemudian istana dengannya. Anda boleh meneka dengan bentuk landak. Rook mesti melompat ke seberang. Raja boleh tinggal di istana dalam keadaan berikut • Tidak ada pergerakan oleh raja • Raja belum diperiksa • Pergerakan yang dilakukan oleh lama tidak masuk atau melalui pemeriksaan • Ruang antara ruang sisi istana dan Raja dan tidak bahagian lain di antara • Tidak ada pergerakan di benteng sisi istana Namun tidak menjadi masalah bahawa Raja telah melarikan diri dari. cek dan pengambilan telah diserang oleh bahagian lawan sebelum membuat istana.

En Passant, gerakan khas

En Passant adalah pergerakan khas yang dibuat ketika bidak datang bertepuk kepala. Sekiranya bidak telah membuat pergerakan dua ruang dan ditakdirkan untuk berlaku yang berdekatan dengan bidak anda, maka anda boleh membuat gerakan khas di mana anda dapat mengambil posisi yang hendak diambil lawan dengan bergerak ke depan dan pepenjuru.

Pemeriksaan berlaku

Periksa kami titik permainan penting. Raja yang paling kuat harus dilindungi sepanjang masa. Pemeriksaan berlaku apabila raja dikelilingi oleh lawan dengan cara sehingga sukar untuk melarikan diri. Pemain harus bergerak dengan cara yang membebaskan raja dari tahanan dan kemudian membawanya ke tempat yang selamat. Pemain tidak boleh memindahkan raja sendiri untuk diperiksa.

Jadikannya sebagai rakan sekeping

Checkmate adalah akhir permainan apabila satu pemain menang. King adalah Raja permainan. Rakan cek itu dicapai ketika raja dikelilingi oleh kepingan lawan dan tidak ada langkah undang-undang yang tersisa untuk raja melarikan diri. Masih ada kemungkinan raja dapat melepaskan diri dari langkah cerdik. Dalam rakan sekerja sama sekali tidak ada kesempatan maka raja disergap dan dikalahkan. Orang yang checkmates yang lain adalah pemenang. Contohnya raja tidak boleh bergerak jika permaisuri berada di ruang tersebut. Ratu berada di semua ruang yang jika raja membuat sesiapa sahaja ratu akan menyerangnya. Ini adalah peraturan catur yang anda tidak boleh membuat pergerakan sebaliknya mereka hanya perlu melakukan pergerakan yang dibenarkan.

Apa itu Kebuntuan?

Sekiranya permainan berakhir di mana para pemain tidak dapat melakukan pergerakan undang-undang lagi maka para pemain tidak dapat memiliki permainan lagi untuk dimainkan. Terdapat hubungan antara pemain. Contohnya jika orang putih mesti membuat giliran tetapi semua ruang yang ada di sekitar raja sedang diserang. Tetapi jika raja masih belum diperiksa maka ia tidak dapat bergerak. Sekiranya kita mengatakan bahawa ada bidak yang disekat oleh raja maka tidak ada apa-apa untuk bergerak di papan. Permainan ini seri. Potongan jika ada gerakan kiri maka akan ada permainan yang tersisa untuk dimainkan sehingga ada jalan buntu.

En pas

Ketika awn melakukan pergerakan dua persegi di awal permainan. Dengan cara ini pemain lawan dapat memiliki cukup hantaran yang bermaksud bahawa bidak telah menggerakkan dua kotak tetapi dia dapat memperlakukannya sebagai satu persegi. Ini boleh berlaku hanya dengan satu gerakan. Pergerakan bidak dianggap pantas apabila dibiarkan bergerak dua kotak. Oleh itu, untuk mengekalkan rentak permainan, idea ini diperkenalkan.

Catur untuk pemula

Catur bukan permainan untuk pemula. Anda memerlukan latihan yang kuat. Mula-mula anda harus ingat bahagian mana yang bergerak yang boleh dibuatnya. Harus ada langkah-langkah terancang yang telah dihitung yang harus diambil sebelum anda benar-benar mula tampil di depan lawan. Terdapat beberapa petua yang sangat berguna dalam memahami permainan dengan lebih baik untuk pendekatan yang sedar.

Nilai kepingan.

Kepingan catur semuanya mempunyai nilai yang berbeza. Anda tidak boleh memulakan permainan dengan meletakkan semua bahagian depan depan. Sekiranya kepingan anda bergerak sesuai dengan nilainya maka anda akan mengambilnya dengan baik. • Ratu mempunyai nilai terkuat maka mereka mempunyai nilai terbanyak. • Rook, Knight dan uskup mempunyai nilai sederhana. • Nilai yang paling lemah adalah bidak Knight dan uskup mempunyai nilai yang sama tetapi masih ada kelebihan sedikit yang dimiliki oleh uskup pada kesatria. Apabila promosi semakin hampir maka nilai gadai juga meningkat. Promosi gadai Gadai akan dipromosikan setiap kali gerakan ditambahkan ke dalamnya atau ke hujung papan yang lain. Nilai gadai menjadi terkuat ketika berada dekat dengan permaisuri

Kawalan papan

Dengan berlalunya masa ketika anda bermain permainan, anda akan mengetahui bahawa semasa permainan adalah kawasan kuat anda. Apabila anda harus bergerak, anda harus memastikan bahawa pengagihan kuasa anda sama. Tidak meletakkan semua yang lemah di hadapan dan juga tidak mempertaruhkan yang kuat. Ini hanya memerlukan masa dan latihan. Walaupun anda harus bergerak maka anda harus menyimpan potongan itu agar tidak terlepas dari kekuatan yang lain. Lihat bahawa kotak tidak dipenuhi dengan lawan di sekitar. Jaga pendekatan kolektif daripada memindahkan sekeping sahaja. Kepingan anda perlu digabungkan dan permainan akan berada di sisi anda.

Ringkasan

Permainan ini tidak hanya boleh didapati di dalam talian tetapi juga dalam talian. Anda boleh mempraktikkannya dengan cukup baik ketika memasuki permainan dalam talian. Anda perlu memberi kesan kepada orang lain bahawa anda mempunyai permainan yang kuat. Oleh itu, sebelum masuk ke dalam permainan sebenar, anda perlu menguatkan kaki anda. Lebih baik anda memulakannya dengan permainan dalam talian. Sistem. Akan bermain dengan anda. Ini akan menggilap kemahiran anda dan memberi pemahaman yang mendalam mengenai permainan. Anda akan dapat mengetahui nilai setiap kepingan dan bagaimana menangani pergerakan kepingan dengan bijak. Pasti tidak akan memakan masa sehari atau lebih. Mungkin anda memerlukan minggu atau bulan bergantung pada seberapa cepat anda mengambil akal dan berapa banyak dedikasi yang harus anda tunjukkan kepadanya. Papan ini mungkin kelihatan mudah tetapi mempunyai sejarah yang agak lama untuk digunakan. Anda akan mengetahui bahawa bermain permainan ini meningkatkan keupayaan berfikir secara keseluruhan dan anda akan dapat mengetahui bahawa anda akan membuat keputusan dengan betul.

Kejuaraan catur dunia.

Kejuaraan mengalu-alukan semua Pencabar dari seluruh dunia untuk bermain catur dan memenangi permainan yang paling pintar. Kejuaraan catur dunia telah menyaksikan banyak pemain hebat seperti itu selama bertahun-tahun.

Nama Masa Kewarganegaraan
Steinitz, Wilhelm 1866 - 94 Orang Austria
Lasker, Emanuel 1894 - 1921 Bahasa Jerman
Capablanca, Jose Raul 1921 - 27 Orang Kuba
Alekhein, Alexandra 1927 - 35 Rusia - Perancis
Euwe, Max 1935 - 37 Belanda
Alekhein, Alexander 1937 - 46 Rusia - Perancis
Botvinnik, Mikhail Moiseyewich 1948 - 57 Orang Rusia
Smyslov, Vasily 1957 - 58 Orang Rusia
Botvinnic, Mikhail Moiseyevich 1958 - 60 Orang Rusia
Ceramah, Mikhail Nekhemyevich 1960 - 61 Bahasa Latvia
Botvinnik, Mikhail Moiseyewich 1961 - 63 Orang Rusia
Petrosyan, Tigran Vartonovich 1963 - 69 Bahasa Armenia
Spassky, Boris Vasilyevich 1969 - 72 Orang Rusia
Fischer, Robert (Bobby) 1972 - 75 Bahasa Armenia
Karpov, Anatoly Yevgenyewich 1975 - 85 Orang Rusia
Kasparov, Garry 1985 - 2000 Orang Rusia
Kramnik, Vladimir 2000 - 07 Orang Rusia
Anand, Vishwanathan 2007 - 2013 India
Carleen, Magnus 2013 - Orang Norway

Nama lain yang terkenal ialah Anderresen, Adolf; Loyd, Sam; Morphy, Paul; Nimzowwitsch, Aron; Philidor; Francoise Andre; Reti, Richard; Staunton, Howard dan Tarrasch, Siegbert.

Perlakuan permainan

Catur biasa berbeza dengan catur yang kompetitif. Yang terakhir harus ada peraturan yang harus dipatuhi. Permainan ini dibatasi oleh masa. Terdapat undang-undang untuk memindahkan kepingan. Penalti yang melanda apabila haram bergerak . Kehidupan harus diselesaikan mengikut undang-undang yang telah ditetapkan dan permainan direkodkan. Peraturannya lebih ketat ketika ada pertandingan catur. Ini adalah peruntukan yang bermaksud setelah selesai bergerak. Sekiranya sekeping catur disentuh sekarang langkahnya mesti diselesaikan. Pergerakan yang telah dibuat tidak dapat diterbalikkan. Semua permainan sepatutnya dirakam. Ada bahagian waktu yang diletakkan di sebelah catur. Sebab ia berfungsi ialah pemain harus bergerak dalam masa tertentu. Setelah langkah selesai maka dia dapat menghentikan masa dengan menekan peranti. Hukuman yang diberikan dalam catur kompetitif boleh dalam pelbagai bentuk. Sekiranya pemain cuba mengalihkan perhatian pemain lain, mana-mana alat rakaman digunakan, pemain sedang berusaha untuk melihat permainan pemain lain, cuba kehilangan permainan, cuba mendapatkan konsultasi dari pemain lain. Sekiranya pemain pada bila-bila masa permainan menyedari bahawa ada semacam tindakan haram telah dibuat maka dia dapat melaporkannya untuk disiasat. Sekiranya terbukti bersalah, permainan akan dikembalikan ke kedudukan sebelumnya dan permainan akan diteruskan dari situ. Ini hanya sah sehingga permainan sedang berlangsung. Setelah selesai, tidak akan ada hukuman jika terdapat penyelewengan.

Asal permainan

Walaupun banyak sejarawan mengatakan bahawa asal permainan ini berasal dari India. Walau bagaimanapun, masih terdapat kontroversi yang menyangkut idea itu. Terdapat bukti atau jejak permainan catur yang ditemui dari sejarah Pakistan, Asia Tengah, India, China, Rusia dan di tempat lain didapati lebih tua. Permainan catur yang dijumpai ini dianggap sebagai sebahagian daripada permainan papan lain seperti permainan dadu atau permainan papan persegi 100. Permainan terdahulu yang terdapat dalam sejarah adalah permainan perang yang juga diilhamkan dari epik India yang disebut Mahabharata. Nama permainan ini adalah 'chaturanga' yang merupakan bahasa Sanskrit untuk pembentukan perang. Permainan ini dianggap sebagai pendahulu catur yang lebih awal kerana ia mempunyai dua ciri utama yang serupa dengannya. Kuasa diagihkan di antara pelbagai bahagian dan kemenangan dikaitkan dengan raja. Permainan permainan ini kekal hingga abad ketujuh dan bahagian negara menyaksikan permainan berkembang di barat laut.

Bentuk evolusi yang tepat dari permainan ini tidak jelas tetapi beberapa sejarawan mendakwa bahawa permainan ini telah mengambil bentuk permainan papan seluas 64 yang disebut 'shataranj' (chutrung) yang didapati terkenal di selatan Asia Tengah, Afghanistan, Pakistan dan India di 600 CE. Terdapat beberapa potongan baru yang ditambahkan pada permainan seperti 'kaunselor'. Bahagian ini tidak terlibat dalam pembentukan pasukan. Permainan shatrang ini juga mempunyai objektif kemenangan yang sama iaitu untuk menangkap raja atau menghilangkan semua kepingan musuh. Kedudukan kesatria dan bidak masih sama tetapi ada beberapa perubahan tepat pada masanya dan wilayah telah berlaku.

Penyebaran permainan berlaku kerana laluan perdagangan yang terdapat di antara timur dan Barat. Ciri-ciri permainan akan berubah ketika permainan pergi ke wilayah yang berbeda. Sebagai contoh terdapat variasi dalam permainan bahawa potongan diletakkan di antara garis persegi dan bukan di dalam alun-alun. Permainan berlangsung ke China , Jepun dan Korea. Versi catur yang terdapat di China lebih kompleks dan memberikan lebih banyak masa daripada yang terdapat di Barat. Ia mempunyai lebih banyak bahagian seperti akses terhad ke kem jika musuh, sungai antara peringkat kelima dan keenam, sempadan dengan 10 pangkat dan 9 fail.

Masuk ke Eropah

Pada zaman Kerajaan Byzantium catur telah menuju ke Eropah melalui Parsi. Penyumbang lain dalam membawa permainan ke Eropah adalah pengembangan Empayar Arab. Rakaman tertua permainan ini adalah pada abad kesepuluh ketika permainan itu ditemukan dalam manuskrip sebagai permainan yang paling disukai dari ketiga khalifah dan murid mereka di Baghdad Catur dibawa ke Afrika Utara pada abad ke-10 oleh umat Islam di Sepanyol dan Sisilia. Ia disebarkan ke Kievan Rus oleh orang Slavia Timur pada abad yang sama. Viking itu tidak hanya membawa permainan lebih jauh ke England dan Iceland, tetapi juga memiliki koleksi catur terkenal yang terdapat di Kepulauan Lewis dan memiliki 78 kepingan walrus - gading dari abad kesebelas dan kedua belas. Permainan seperti dadu dan catur juga dilarang dalam tempoh yang berbeza. Raja Perancis Louis IX telah melarangnya pada tahun 1254. Permainan ini masih mendapat populariti dan satu set catur dikaitkan dengan kekuatan, pengetahuan dan kekayaan. Permainan ini diistilahkan sebagai permainan kerajaan pada abad ke-15. Penguasa yang menjalani permainan ini adalah Ivan IV dari Rusia, Alfonso X dari Sepanyol, Phillip II, Richard I, John dan Henry I & II dari England.

Kelebihan bermain catur.

Permainan ini bukan hanya masa yang baik, tetapi juga mempunyai banyak faedah untuk orang yang terlibat di dalamnya.

  1. Catur membantu anda dalam melihat dari perspektif orang lain kerana dalam permainan ini anda harus meramalkan pergerakan lawan yang seterusnya. Fenomena sains tingkah laku ini disebut teori minda dan membantu dalam membina hubungan sosial dan empati. Ini terbukti dari kajian saintifik terhadap kanak-kanak.
  2. Tidak ada keraguan bahawa catur meningkatkan ingatan anda dan pemain catur mempunyai memori yang baik berkaitan dengan kemampuan mereka untuk mengingat nilai dan suka jika potongan dan kombinasi yang berbeza dalam bermain. Dikaji cukup untuk memahami bahawa pemain catur lebih baik mengingat perkataan dan nama daripada pemain catur. Mereka dapat mengenali corak visual dengan lebih baik kerana kemampuan mereka mengingat corak pada kedudukan papan catur.
  3. Catur meningkatkan dua jenis kecerdasan ; seseorang adalah kepantasan memproses di mana orang itu dapat memahami keadaan dan menjawab cabaran dengan baik. Yang lain adalah kecerdasan bendalir di mana kemampuan akal dan menyelesaikan masalah wujud.
  4. Aliran adalah keadaan fikiran untuk mencapai tahap prestasi optimum dalam situasi yang mencabar. Ini dijelaskan dengan sempurna oleh para pemain dan atlet yang mempunyai tugas mereka bahawa dalam keadaan ini orang tersebut tidak mempertimbangkan batasan masa sambil membawa anda ke tahap yang jelas menentukan prestasi puncak anda. Ini adalah tahap yang dicapai oleh pemain catur
  5. Terdapat kajian mengenai pelajar yang dibahagikan kepada dua kumpulan pemain catur dan bukan pemain. Pelajar-pelajar ini diminta mencari alternatif penggunaan barang-barang harian. Hasil kajian menunjukkan bahawa pemain catur mempunyai corak pemikiran yang lebih kreatif dan berbeza daripada pemain bukan.
  6. Tidak syak lagi tidak ada permainan yang lengkap tanpa strategi. Dalam catur, perancangan harus dilakukan ke tahap tertinggi kerana anda tidak hanya harus membuat gerakan sendiri tetapi juga mengantisipasi lawan. Sasaran ini dapat dicapai dengan lebih baik dengan perancangan yang baik. Jadi ya pemain berada pada kedudukan terbaik untuk merancang. Penyelidikan menunjukkan bahawa pemain catur menunjukkan prestasi yang lebih baik pada ujian yang meningkatkan perancangan dan pembuatan keputusan mereka.
  7. Catur telah menunjukkan kepentingannya dalam terapi juga. Ahli terapi menggunakannya bukan sahaja sebagai alat untuk membina hubungan terapeutik tetapi juga untuk melihat klien bahawa reaksi mereka berada dalam penyelesaian masalah.
  8. Catur meningkatkan keupayaan otak yang melibatkan pemikiran kritis, kemahiran spasial visual, pengiraan dan ingatan. Ini mengurangkan risiko demensia pada orang tua
  9. Catur adalah permainan kesabaran yang perlahan. Oleh itu, apabila permainan ini termasuk dalam rancangan rawatan untuk kanak-kanak dengan ADHD, terdapat penurunan yang signifikan dalam hiperaktif dan kekurangan perhatian mereka.
  10. Ada kajian kes mengenai seseorang yang mengalami pengurangan serangan panik ketika bermain catur di telefonnya. Contoh ini dapat mendorong lebih banyak orang untuk mengetahui bahawa mereka mudah terganggu oleh permainan yang mencabar seperti catur dan melaporkan ketenangannya.

Kesimpulannya

Catur memiliki sedikit variasi sejak dikembangkan. Permainan ini didasarkan pada perang tetapi dengan berjalannya waktu ia terbukti menjadi salah satu permainan yang kompleks seperti merancang strategi perang. Mungkin tidak ada yang bermain dengan niat untuk perang tetapi peraturan catur dapat dengan jelas menggambarkan bahawa otak anda terlibat di dalamnya seperti perang. Peraturan catur tidak mudah dan permainan ini telah terbukti dengan pantas menjadi sesuatu yang hanya boleh difikirkan oleh pemikir elit. Ini bukan hanya permainan yang lucu tetapi menghasilkan penggunaan kemahiran yang sangat maju. Cabaran yang ditempuh setiap peringkat meletakkan seseorang di tempat untuk berfikir dengan cara yang berbeza untuk memperoleh kemenangan. Walau bagaimanapun, dinikmati oleh setiap zaman permainan ini telah membawa banyak permata untuk menyaksikan permainan hebat yang pernah dimainkan.

Soalan lazim

1. Apakah pergerakan catur secara haram?

Sekiranya pemain telah menggerakkan bidak, dan bidak tidak diganti dengan potongan lain sebaliknya jam ditekan sebelum tangan maka ia dianggap sebagai gerakan yang tidak sah. Langkah haram lain ialah pemain tidak menyelesaikan pergerakan dan menekan jam terlebih dahulu.

2. Apakah kepingan catur?

Itu raja, ratu, rook, bidak, ksatria dan uskup.

3. Bolehkah askar membunuh raja?

Raja hanya dapat diperiksa di catur oleh bidak tetapi tidak ditangkap atau dibunuh

4. Bolehkah catur dimenangi dalam dua gerakan?

Ada kemungkinan dan ia dipanggil Fool's Mate. Ini dapat dicapai ketika raja diperiksa hanya dalam beberapa gerakan tetapi dapat dicapai dengan potongan hitam di mana ratu dapat dipindahkan untuk mendapatkan kemenangan tetapi sangat jarang

5. Bolehkah catur dimenangi lebih cepat?

Permainan catur untuk bergerak lebih pantas Fool's Mate adalah satu cara. Yang pertama bergerak dengan warna putih yang harus digambar hingga dua kotak dan bergambar menjadi dua kotak.

6. Bagaimana meningkatkan permainan catur?

Anda harus mengetahui semua peraturan, berlatih sebanyak mungkin dan belajar dari permainan anda sendiri. Periksa pergerakan anda dua kali dan pelajari rancangan permainan yang lain.

7. Apa yang disebut gajah dalam catur?

Gajah atau Alfil adalah bahagian catur xiangqi yang dapat bergerak secara diagnostik dalam dua kotak. Ia juga boleh melonjak dalam varian lain.

8. Apakah unta yang disebut dalam catur?

Ksatria panjang, pergerakan yang dimilikinya adalah tiga kotak dalam arah mendatar atau satu persegi dalam arah menegak atau sebaliknya.

9. Bolehkah raja membunuh permaisuri?

Sekiranya ukuran ratu dijaga maka ia tidak boleh dibunuh oleh raja. Permaisuri berada di tempat di mana barang lain dapat dipindahkan untuk melindunginya.

10. Apakah peraturan bergerak lima puluh dalam catur?

Ini secara rawak bahawa jika ada lima puluh gerakan catur tetapi tidak ada bidak yang digerakkan, tidak ada yang ditangkap maka pemain tetap dapat menghentikan permainan sebagai seri.

artikel berkaitan