Kedai kopi , yang paling terkenal disebut Café, juga sebagai rumah kelab atau kedai kopi adalah kedai yang menyajikan kopi, tetapi juga menawarkan makanan ringan dan minuman sejuk. Sebaliknya, rumah teh juga menyukai rumah kopi kecuali bahawa mereka menyajikan teh dan bukannya kopi. Kedai kopi dan rumah teh dianggap sebagai tempat interaksi sosial dan menikmati kesegaran.

[Kedai kopi]

Apa itu Coffee House? Kedai kopi telah berfungsi sebagai tempat pertemuan antara orang untuk tujuan yang berbeza termasuk beberapa perjumpaan perniagaan tidak rasmi atau perjumpaan santai, sambil menikmati kopi atau teh dengan beberapa makanan ringan termasuk roti, buah , sandwic, dll.

Mengapa rumah kopi popular? Mereka memberikan suasana di mana kita dapat bersantai dan bersantai dengan rakan atau keluarga kita dan menghabiskan banyak masa dengan berbual, bermain permainan, mengadakan perjumpaan tidak rasmi dll.

Populariti dan pengharaman kedai kopi berikutnya: Larangan di rumah kopi di Mekah adalah kerana mereka menimbulkan pengaruh terhadap senario politik dan alasan lain kerana kopi dipandang sebagai bentuk yang memabukkan, yang bertentangan dengan undang-undang Islam dalam hal tidak meminum minuman keras . Larangan kekal pada 1512 hingga 1524.

Sejarah Rumah Kopi:

Di manakah rumah kopi berasal? Kedai kopi bermula di Mekah, kota di Arab Saudi, pada awal abad ke-15. Oleh kerana kopi pertama kali ditanam di Timur Tengah, oleh itu rumah kopi pertama juga dicatatkan di kawasan ini. Rumah kopi Mekah menjadi pusat intelektual kerana jenis pelanggan yang dihadiri, kerana banyak intelektual digunakan untuk datang dan berbual, berkongsi pemikiran dan kisah mereka, mengadakan perbincangan yang memberikan nilai-nilai yang sangat baik kepada rumah kopi pada masa itu.

Rumah kopi tersebar di Syria: Terdapat rumah kopi pada tahun 1534 di kota Damaskus, Syria.

Rumah kopi tersebar di Constantinople (Istanbul): Kedai kopi diperkenalkan di Constantinople (Istanbul Modern-modern) pada tahun 1554, di mana mereka disebut sebagai Kaveh Kanes . Ibrahim Peçevi, kronik era Ottomon, mencatatkan bahawa kedai pertama yang dibuka di kerajaan Ottomon adalah di daerah yang disebut Tahtakale oleh Shams dari Damsyik dan Hakem dari Aleppo. Dalam sejarah lisan kuliner dinyatakan bahawa kopi pertama yang dibekalkan di Istanbul adalah di Kiva Han , pada akhir 1500-an, tetapi tidak ada catatan bertulis yang berkaitan dengannya.

  • Bilakah rumah kopi dilarang: Terdapat larangan penggunaan kopi dan rumah kopi pada abad ke-17 oleh raja zalim Empayar Ottomon, Sultan Murad IV, oleh itu tidak ada rumah kopi yang dibenarkan untuk dijalankan dan dibuka.

  • Mengapa kopi diharamkan di Empayar Uthmaniyyah? Ia dilarang atas alasan pertimbangan politik dan agama. Alasan politik ialah rumah kopi menjadi pusat pertemuan sosial, mewujudkan dan membincangkan pandangan politik, dan tempat untuk pertemuan politik. Pemimpin agama berpendapat bahawa kopi mempunyai kesan merangsang, sehingga bertindak seperti hashish, yang menjadi ubat dilarang dalam Islam.

  • Hukuman kerana minum dan menjual kopi: Sekiranya ada yang didapati bersalah kerana penggunaan kopi atau penjualan maka dia dihukum dengan memenggal kepalanya. Kemudian, pengganti Sultan Murad telah menunjukkan kelonggaran dan akhirnya larangan itu dicabut.

Rumah kopi yang tersebar di Parsi: Rumah kopi di Parsi disebut sebagai Qahve Khanay . Idea kedai kopi dibawa oleh jemaah Mekah ke Parsi. Setelah pengembangan Empayar Ottomon di wilayah Parsi, orang Turki membawa idea kedai kopi.

  • Rumah kopi pertama: Kota Qazvin menjadi tuan rumah Qahve Khanay pertama semasa Dinasti Safavid. Sejak abad ke-16, orang Iran menikmati suasana kedai kopi dan tempat yang bagus untuk bersantai dan bersosial.

  • Kebangkitan dan kejatuhan kedai kopi: Pada masa shah kelima Iran, dari Dinasti Safavid, terdapat peningkatan popularitas rumah kopi, di mana mereka tersebar ke kota-kota besar di Iran tetapi ia menyaksikan kejatuhan di Qahvay Khanay dengan kejatuhan Empayar Safavid. Qahvay Khanay ini sekali lagi menjadi popular pada masa Dinasti Qajar.

  • Kepentingan kedai kopi di Parsi: Mereka menjadi tempat para penulis, seniman dan penyair berkumpul dan bersantai dan ahli perniagaan membincangkan tawaran mereka. Oleh itu, mereka menjadi tempat kegemaran kelas sosial atasan. Qahvay Khanay begitu penting bagi Abbas Agung (Shah dari Iran) sehingga dia biasa mengunjungi mereka menjaga identitasnya yang menyamar, juga para tamu terutama yang diraja diterima di sini.

  • Budaya kopi Iran: Orang Iran telah menikmati perjumpaan sosial dan budaya kopi mereka. Qahvay Khanay telah sangat menanamkan budaya Iran yang dapat dilihat dalam seni rakyat mereka. Terdapat gaya lukisan yang berbeza yang disebut sebagai Lukisan Qahve Khaneh , yang menunjukkan betapa mendalamnya budaya kopi yang terukir dengan budaya Parsi. Sebaliknya, seni rakyat merangkumi persembahan Shahname Khani dan naqqāli.

Rumah kopi di Asia dan Timur Tengah: Rumah kedai kopi, penyebarannya di Asia lebih cepat daripada kawasan lain. Namun, di banyak tempat di Asia, teh juga telah digunakan sebagai pengganti kopi, yang biasanya disebut sebagai Rumah Teh . Arab: Kopi dalam bahasa Arab disebut Qehva dan digunakan secara meluas bukan sahaja di rumah kopi tetapi juga pada banyak kesempatan. Rumah kopi adalah tempat yang terkenal dan paling banyak digunakan untuk perjumpaan sosial di mana paip air, juga disebut sebagai shisha, disajikan. Oleh kerana telah mendapat kepentingan sejak zaman Mekah yang lebih tua, ia telah tersebar dalam kulturnya dalam pelbagai bentuk, seperti yang digunakan selain rumah kopi di majlis-majlis seperti pengebumian di mana kopi pahit / tanpa gula disajikan kepada para tamu, dan mereka membicarakan si mati. Juga, tradisi peramal walaupun gelas kosong kopi diperhatikan. Pakistan dan India Kedua-dua negara mengadopsi budaya rumah kopi sebaik sahaja mereka merdeka dan kebanyakan kafe kini boleh didapati di setiap bandar besar hingga ke kota kecil. China: Pengenalan kopi muncul pada akhir abad ke-19 dengan para mubaligh Perancis ketika mereka datang ke wilayah Yunnan, China. Pada masa kini, dengan pembandaran China, ia mempunyai banyak kafe antarabangsa, yang menunjukkan minat orang ramai terhadap minuman ini, dan juga pengaruh media barat terhadap negara ini. Ia berfungsi sebagai tempat untuk rakan-rakan duduk dan berehat di sofa dan bersantai sambil menikmati kelainan moden untuk menikmati kopi. Thailand Konsep rumah kopi dibawa ke Thailand oleh seorang wanita Amerika, Madam Cole, di Pulau Rattanakosin pada tahun 1917. Konsep rumah kopi juga diadopsi di sini dan juga merupakan tempat berkumpul sosial di Thailand dan banyak dari mereka dapat dijumpai di seluruh negara. Malaysia Malaysia mempunyai banyak kedai kopi dengan banyak rangkaian antarabangsa. Sejarah kedai kopi Malaysia bermula dari era penjajahan Inggeris, di mana pegawai tentera Britain memperkenalkannya. Di Malaysia, rumah kopi disebut sebagai Kopitiam, dan kopi disebut sebagai Kopi. Pada hari-hari sebelumnya, Kopitiams dikendalikan oleh rakyat Hokkien dan Hainan. Kopitiams Malaysia: Ia disediakan secara berbeza daripada kebanyakan dunia. Seperti biasa di seluruh dunia kopi dipanggang dengan gula tetapi di sini juga dibakar dengan menambahkan mentega. Selain itu, sebagai ganti pembuatan bir (yang merupakan amalan pembuatan kopi di seluruh dunia) mereka menuangkan air mendidih melalui kain ke dalam kopi. [kopi]

Budaya kopi telah tersebar luas di Malaysia di mana orang-orang terlibat dalam perjumpaan sosial dan ia juga popular di generasi muda. Sebahagian besarnya, pengaruh budaya barat terhadap golongan elit dan generasi muda (terutamanya mereka yang pernah belajar di luar negara) bahawa penggunaan kopi dan konsep rumah kopi sedang berkembang pesat, di mana ia dianggap sebagai kelas sosial yang lebih tinggi. Tetapi kedai kopi kecil di sana tidak dapat memberikan suasana dan standard itulah sebabnya kafe antarabangsa lebih popular. Filipina Terdapat banyak kafe di seluruh Filipina termasuk rangkaian kafe antarabangsa yang menunjukkan minat dan populariti di kalangan orang. Singapura Di Singapura, rumah kopi juga disebut Kopitiam. Ia juga dibuat dengan cara yang sama seperti Kopi Malaysia. Pada akhir abad ke-18, Singapura mengundang pendatang untuk pembangunan negara dan itulah sebabnya banyak orang Asia dan Eropah yang berhijrah ke Singapura dan dengan demikian cinta kopi oleh pendatang ini sampai kepada orang Singapura, juga konsep kedai kopi muncul di sepanjang jalan . Pendatang dan penduduk tempatan yang rajin digunakan untuk bersantai di malam hari di kafe dan bersenang-senang sambil menikmati minuman yang akan menolong mereka bersantai, dan bersantai seharian yang sibuk. Orang-orang dari semua kalangan sosial, budaya dan kumpulan agama akan datang dan menikmati suasana.

Rumah kopi di Afrika: Kopi pada mulanya ditemui di Ethiopia (Old Abyssinian) pada tahun 850 Masihi. Ia juga berpendapat bahawa kopi itu dinamai Kaffa (wilayah di Ethiopia) di mana mereka terbiasa mencampurkan biji kopi yang dihancurkan dengan mentega yang sudah jelas untuk dimakan. Kopi banyak digunakan di wilayah itu tetapi pada tahun 1893, kopi itu dibawa ke Tanzania dan Kenya melalui Brazil. Sejak itu, ia banyak digunakan sebagai minuman di seluruh Afrika dan kemudian konsep kedai kopi juga diperkenalkan. Mesir: Kita dapat menemui paip air, juga disebut Shisha, di kafe-kafe di Kaherah (Ibu Kota Mesir). Kedai kopi Mesir selalu mencerminkan budaya Mesir. Mereka seharusnya menjadi tempat untuk minum kopi sambil bersosial, bertukar pandangan politik, bergosip dan bersenang-senang sama sekali. Hanya lelaki yang dibenarkan mengunjungi rumah kopi.

[shisha]

Orang-orang dari semua kelas sosioekonomi digunakan untuk mengunjunginya, dan mereka mendapat populariti yang tinggi di kalangan orang, kerana sebelum itu orang hanya dapat berkumpul di beberapa acara dan majlis khas. Larangan: Mesir juga menghadapi larangan membuat kedai kopi kerana beberapa sebab. Pertama, kerana sifat kopi yang merangsang, ia dianggap oleh orang-orang beragama untuk ditinggalkan untuk dimakan.

Kedua, orang-orang biasa berkumpul di sana dan mengadakan perbincangan politik yang sering kali menimbulkan rasa tidak aman dan kelihatan berbahaya bagi pihak berkuasa.

Ketiga, mereka seolah-olah menyebabkan korupsi dalam struktur sosial, kerana beberapa kegiatan jenayah biasa dilakukan di sana, misalnya, penari umum wanita pada masa itu yang disebut sebagai Ghawazi, dulu berada di kedai kopi, untuk tujuan tunggal melayan tetamu lelaki mereka, yang menurut peraturan Islam dianggap tidak bermoral.

Rumah kopi di Eropah: Orang Eropah diperkenalkan oleh kopi pada abad ke-16. Pada mulanya, kopi digunakan untuk tujuan perubatan, tetapi kemudian orang Eropah mula mengambilnya sebagai minuman. Di zaman moden ini, rumah kopi di Eropah disebut sebagai kafe, juga terdapat beberapa kedai kopi juga. Pada masa ini, kopi adalah minuman yang paling digemari dan diminum di Eropah. Di manakah rumah kopi pertama di Eropah? Pada tahun 1647, rumah kopi pertama Eropah dibuka di Venice. Bilakah rumah kopi bermula di England? England mempunyai rumah kopi pertamanya pada tahun 1651 di Malaikat di paroki St Peter di Timur di Oxford, yang dibuka oleh orang Armenia bernama Pasqua / Pascal Rosée yang juga dikenal sebagai Harutiun Vartian. Selepas itu, rumah kopi kedua dibuka pada tahun 1652 di London di St Michael's Alley, Cornhill. Apa itu Universiti Penny ? Kedai kopi Oxford yang lebih awal menarik perhatian. Sebagai kedai kopi pertama di England dibuka di Oxford, kawasan intelektual dan cendekiawan, oleh itu kedai kopi menjadi pusat intelektual, sejenis universiti bukan struktur, di mana anda boleh memberi wang dan ini dapat diterima di kedai kopi , dapat minum kopi bersama dengan pengalaman belajar, surat khabar untuk membaca dan menikmati percakapan. Banyak sarjana dan intelektual Inggeris biasa mengunjungi mereka. Rumah kopi di England menjadi pusat kecerdasan, perbincangan, interaksi sosial dan kedai kopi tidak lama lagi menjadi kepentingan dalam kancah London.

Kemasukan wanita di kedai kopi: Terdapat kepercayaan campuran dalam sejarawan mengenai penyertaan wanita di kedai kopi. Cowan berpendapat bahawa wanita dibenarkan masuk dan menjadi sebahagian daripada kedai kopi, sementara di sisi lain sejarawan seperti Brahma percaya bahawa mereka tidak dibenarkan menghadiri kedai kopi. Petisyen Wanita Terhadap Kopi: Pada tahun 1674, petisyen menentang kopi bernama "Petisyen Wanita Menentang Kopi". Ini diajukan petisi oleh wanita yang berpendapat kopi harus dilarang bersama dengan rumah kopi. Sebab pertama petisyen adalah kerana kopi membuat lelaki mereka tidak subur yang menjadi penyebab kadar kelahiran lebih rendah. Kedua, mereka berpendapat bahawa kedai kopi meluangkan masa lelaki untuk melakukan aktiviti yang sia-sia di mana mereka semestinya berada di rumah bekerja dan menolong keluarga mereka.

Senarai kedai kopi pertama di negara-negara Eropah:

  • Wallachia: Rumah kopi pertama Wallachia dibuka pada tahun 1667.

  • Perancis: Rumah kopi pertama Perancis dibuka pada tahun 1672.

  • Austria: Vienna mempunyai rumah kopi pertamanya pada tahun 1685.

  • Hungary: Pada tahun 1714, Budapest memiliki rumah kopi yang pertama.

  • Itali: Pada tahun 1720, rumah kopi pertama di Itali bernama Caffé Florian dibuka di Venice.

  • Ireland: Akaun rumah kopi pertama di Ireland berasal dari akhir abad ke-17.

  • Switzerland: Akaun rumah kopi pertama dijumpai pada tahun 1761 di Switzerland.

Rumah kopi di Amerika Syarikat: Pada tahun 1676, rumah kopi pertama di Amerika dibuka di Boston. Budaya rumah kopi Amerika berkembang dengan berlalunya masa. Ini juga telah membantu banyak artis memulakan karier mereka dengan persembahan langsung di kedai kopi, seperti Bob Dylan dan Joan Chandos Baez, yang merupakan artis terkenal memulakan karier mereka menyanyi di kedai kopi. Pada masa kini, rumah kopi dan kopi adalah sebahagian daripada budaya Amerika.

Rumah kopi di Australia: Orang Australia adalah peminat kopi. Orang Australia tahu tentang kopi sejak zaman British berada di sana. Pada tahun 1928, Café Florentino, telah memasang mesin espresso pertama di Australia. Kemudian, pada tahun 1930-an, terdapat kemasukan imigran dari seluruh dunia yang memperkenalkan kaedah pembuatan kopi mereka di sini dan dengan itu budaya kopi terburu-buru dikembangkan di Australia. Di zaman moden ini, kita dapat menjumpai salah satu kafe dan kedai kopi terbaik di Australia.

[espressomachine]

Ringkasan

Sejarah rumah kopi sudah lama dan menarik. Rumah kopi memainkan peranan utama dalam membentuk adegan sosial dan politik di daerah, menerapkan budaya dan norma mereka dan menimbulkan beberapa masalah kepada segmen masyarakat atau organisasi. Penggunaan kopi, terutamanya konsep rumah kopi boleh didapati di seluruh benua yang menyukai konsep rumah kopi dan kemasyhuran mereka dapat dilihat dengan adanya sebilangan besar rumah kopi di seluruh dunia. Mereka terus mendapat kemasyhuran sepanjang sejarah dan telah membentuk kembali dengan berlalunya waktu.

Rumah Kopi Hari Ini: Rumah kopi moden terdapat hampir di setiap bandar, menyediakan persekitaran yang sangat damai dan tenang dengan buku-buku untuk dibaca, kemudahan Wi-Fi , suasana yang bagus untuk bekerja di komputer riba atau sebarang alat, mengadakan perjumpaan rasmi / profesional. Format kedai kopi masa kini yang paling terkenal dan disukai adalah berdasarkan meletakkan tempat duduk dan meja di kawasan luar ke kafe, di mana pelanggan kadang-kadang dihidangkan makanan dan kopi, alkohol atau teh.

Jenis Reka Bentuk Rumah Kopi: Dengan perubahan zaman, idea kedai kopi inovatif untuk menarik perhatian pelanggan dan memenuhi keperluan khusus mereka telah terbentuk. Rumah kopi yang kebanyakannya disebut sebagai kafe pada masa kini, telah berkembang seiring dengan berjalannya waktu. Jenis kedai kopi atau kafe adalah seperti berikut.

  • Parisian Café: Konsep kafe seperti ini bermula di Perancis. Parisian Café berfungsi sebagai restoran lengkap dengan menu lengkap untuk setiap waktu sepanjang hari, ia juga mempunyai bar penuh untuk menyajikan pelbagai jenis anggur . Bahagian dalamannya terkenal dan sangat hiasan, sehingga memberikan suasana yang canggih.

  • Pelajar Kafe: Mereka dikendalikan dan dikendalikan oleh pelajar sendiri dan sebab itulah ia kurang mewah daripada kafe lain. Oleh kerana bajet yang rendah, keperluan kafe dipenuhi dengan mengingat jenis pelanggan yang akan dilayaninya seperti menyediakan persekitaran yang hangat dan selesa, dengan dalaman yang sempurna untuk memenuhi keperluan pelanggan dan susun atur untuk tarikh belajar, dll.

  • Sidewalk Café: Mereka seperti kafe biasa tetapi memberikan jalan ke arah luar kafe juga dengan meletakkan meja dan kerusi, menyediakan payung di atasnya untuk melindungi dari cahaya matahari dan hujan dengan pemandangan yang indah dan udara segar untuk dinikmati.

[kedai tepi jalan]

Kafe Korporat: Kafe seperti itu biasanya mempunyai rantai di seluruh dunia dan mempunyai nama jenama yang dikenali, ini termasuk Gloria Jeans, Costa dan Starbucks dan lain-lain. Mereka mempunyai bahagian dalam yang sangat menarik, mempunyai seni dinding yang indah, logo jenama mereka sendiri, slogan berulang, suasana yang selesa dan pelanggan- mesra.

  • Grab and Go Café: Kafe seperti ini biasanya tidak mempunyai banyak tempat duduk untuk orang ramai, kecuali beberapa tempat duduk kerana hanya berfungsi seperti pemanduan, di mana anda boleh duduk di tempat duduk selama beberapa minit sementara menunggu pesanan anda dipilih. Kafe jenis ini sesuai untuk orang yang tidak mempunyai banyak masa dan hanya ingin mengambil kopi dan / atau sedikit makanan ringan mereka.

  • Café Bakery: Kedai roti yang lebih hebat disebut Café Bakery. Pameran ini memiliki semua barang roti, terutama sudut yang disediakan di mana pelanggan dapat menonton pembuatan roti dan barang roti lain. Semua barang roti dipamerkan di kafe bersama dengan mesin kopi sebagai bahagian penting dari kafe tersebut. Ia memiliki suasana yang nyaman dengan lampu hangat yang cenderung banyak mengundang pelanggan.

  • Co-working Café: Bentuk kafe yang ideal untuk pekerja bebas dan pekerja rumah dan menyediakan persekitaran kerja untuk mereka dengan persekitaran yang damai. Mereka menawarkan meja kerja atau meja, catu daya untuk mengecas alat, dan Wi-Fi percuma sangat diperlukan. Reka bentuk dalamannya sederhana tetapi memenuhi semua keperluan persekitaran kerja.

Ringkasan

Dengan evolusi dan kemajuan dalam segala hal, rumah kopi juga diadopsi untuk memenuhi kebutuhan dan lingkungan baru untuk memenuhi gaya hidup orang baru. Banyak reka bentuk kafe berjaya dan berjalan di seluruh dunia.

Kesimpulan Rumah kopi mempunyai sejarah yang sangat lama. Konsep kedai kopi adalah unik, dan menarik pada zaman dahulu dan oleh itu diadopsi oleh setiap wilayah di mana kopi telah sampai. Mereka telah menjadi pusat interaksi sosial, dan waktu luang untuk bersenang-senang dengan teman dan keluarga, tetapi juga di banyak wilayah menyebabkan kerusuhan sosial atau politik karena jenis perhimpunan dan kegiatan yang dialaminya dari wilayah ke wilayah. Pada masa kini, mereka telah berubah dengan perubahan zaman dan memenuhi keperluan moden.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1. Apakah perbezaan antara kedai kopi dan kedai kopi? Kedai kopi menyajikan kopi dan makanan. Kedai kopi adalah tempat di mana anda boleh mendapatkan kopi tukang, bersosial dengan rakan atau bekerja.

2. Apa minuman lain yang disajikan selain kopi di rumah kopi? Teh, minuman keras, kopi sejuk, minuman sejuk dan minuman ringan juga disajikan.

3. Adakah rumah kopi satu perkataan? Rumah kopi boleh ditulis sebagai kata majemuk 'Coffeehouse', dengan tanda hubung sebagai 'Coffee-House' atau secara terpisah serta 'Coffee House'.

4. Apakah tempat kopi yang paling popular? Tempat kopi yang paling popular di dunia adalah Starbucks dengan lebih daripada 30,000 rantai (Jun 2019) di dunia menjadikannya tempat kopi terbesar.

1 Suka