Percanggahan kognitif,

Definisi ketidakcocokan kognitif:

  1. Keadaan mempunyai pemikiran, kepercayaan, atau sikap yang tidak konsisten, terutama yang berkaitan dengan keputusan tingkah laku dan perubahan sikap.

  2. Kepercayaan yang bertentangan dapat dipegang pada waktu yang sama, selalunya tanpa seseorang menyedarinya. Ini benar terutamanya apabila fahaman bertentangan menangani bidang kehidupan yang berlainan atau diterapkan pada situasi yang terpisah. Apabila keadaan menyebabkan orang itu sedar akan fahaman mereka yang bertentangan, percanggahan kognitif berlaku dan menimbulkan perasaan tidak selesa. Orang yang mengalami ketidaksesuaian akan berusaha menyelesaikan salah satu kepercayaan yang bertentangan sehingga pemikirannya sekali lagi bersifat linear dan rasional.

  3. Disonance kognitif adalah emosi yang tidak menyenangkan yang timbul kerana mempercayai dua perkara yang bertentangan pada masa yang sama. Kajian mengenai ketidakcocokan kognitif adalah salah satu bidang yang paling banyak diikuti dalam psikologi sosial. Ketidaksesuaian kognitif boleh menyebabkan pengambilan keputusan yang tidak rasional ketika seseorang berusaha untuk mendamaikan kepercayaan mereka yang bertentangan.

  4. Keadaan ketegangan psikologi yang timbul dari ketidaksesuaian antara sikap, tingkah laku, kepercayaan, dan / atau pengetahuan seseorang, atau apabila pilihan harus dibuat antara alternatif yang sama menarik atau menjijikkan. Salah satu contohnya adalah penyesalan pembeli, perasaan bersalah yang berkaitan dengan keraguan tentang keberkesanan keputusan pembelian yang dialami seseorang setelah melakukan pembelian yang mahal. Pemasar berusaha mengatasi keraguan ini dengan maklumat sokongan seperti testimoni, jaminan wang dikembalikan, dan perkhidmatan selepas jualan. Berlawanan dengan konsonan kognitif.

Bagaimana cara menggunakan Disognance kognitif dalam ayat?

  1. Biasanya orang yang mengalami ketidakcocokan kognitif berusaha menyelesaikan kepercayaan yang bertentangan sehingga pemikirannya sekali lagi menjadi linear dan rasional.
  2. Terapis Frans akhirnya membuatnya menyedari bahawa ketidakseimbangan kognitif antara pengejarannya selama berjam-jam di tempat kerja berbanding dengan keluhan berterusannya dalam tekanan yang berlebihan dalam hidupnya adalah sebab dia merasa sangat tidak senang.
  3. Ketika memutuskan sama ada untuk menerima tawaran pekerjaan baru yang lebih mencabar, ketidaksetujuan kognitif menyebabkan Jay terbangun pada waktu malam ketika dia merenungkan kemungkinan melakukan pertukaran pekerjaan.
  4. Dalam melabur, ia boleh menyebabkan pengambilan keputusan yang tidak rasional.
  5. Disonansi kognitif berlaku apabila seseorang mempercayai dua perkara yang bertentangan pada masa yang sama.
  6. Pemasar dan penyusun iklan sering kali berusaha untuk membuat percanggahan kognitif dengan prospek mereka ketika membuat kandungan untuk menariknya.
  7. Mereka sering menyokong apa yang disebut oleh ahli psikologi disonansi kognitif - proses memegang dua kepercayaan yang saling eksklusif tanpa memperhatikan penentangan yang wujud.

Makna Disonansi Kognitif & Definisi disonansi Kognitif