Psikologi perspektif kognitif percaya bahawa manusia sangat pintar, dan mereka tidak bergantung pada naluri untuk berkelakuan dengan cara tertentu. Ia percaya bahawa manusia berperilaku melalui rangsangan dan pengalaman dalam persekitaran sosial. Ia juga percaya bahawa tingkah laku manusia bergantung pada konteks situasi di mana mereka dikelilingi oleh orang. Psikologi perspektif kognitif memberi tumpuan kepada persepsi, pembelajaran, perhatian, sensasi, dll.

Apa itu psikologi kognitif?

Psikologi kognitif mempunyai proses mental yang digunakan untuk menjelaskan bagaimana proses pemikiran kita berfungsi dan bagaimana ia menyumbang dalam kehidupan seharian kita. Beberapa proses mental psikologi kognitif dijelaskan di bawah:

Ingatan :

Ingatan adalah salah satu proses mental psikologi perspektif kognitif. Ingatan ditakrifkan oleh pengalaman masa lalu kita yang kita proses di otak kita sebagai maklumat, dan menyimpannya untuk mendapatkannya di masa depan. Ia terbahagi kepada dua bahagian: ingatan jangka pendek dan memori jangka panjang. Memori jangka pendek memberi tumpuan kepada menyimpan maklumat dalam beberapa saat atau bahkan lebih sedikit, sementara memori jangka panjang memberi tumpuan untuk menyimpan maklumat dari beberapa minit hingga seumur hidup. Ingatan adalah sumber belajar, berinteraksi, dan meneruskan kehidupan kita kerana setiap hari kehidupan kita bergantung pada ingatan kita. Sekiranya kita tidak ingat apa-apa, kita tidak akan dapat bertahan di dunia ini.

Sensasi :

Sensasi adalah proses di mana rangsangan persekitaran atau rangsangan luaran bersambung dengan organ deria kita dan membuat tindak balas. Seperti kita semua sedar bahawa kita memiliki lima deria, yang meliputi bau, rasa, sentuhan, penglihatan , dan pendengaran. Lima pancaindera ini membolehkan kita bertindak balas terhadap rangsangan persekitaran dan menghantar isyarat ke otak kita. Contohnya , menyentuh bahan panas menyebabkan tangan kita segera ditarik daripadanya.

Persepsi :

Persepsi hanyalah otak kita yang memahami keadaan di hadapan kita. Sebagai contoh, jika kita melihat seorang anak lelaki terbaring di lantai, otak kita akan menangkap keadaan itu dan berusaha memahami dengan memprosesnya dengan berkesan. Akibatnya, kita akan sampai pada beberapa kesimpulan mengenai budak lelaki itu cedera atau sakit yang mungkin memaksanya berbaring di lantai. Organ deria kita berperanan besar dalam persepsi bersama dengan pemprosesan maklumat di otak kita.

Pembelajaran :

belajar

Dengan kata mudah, belajar adalah kemampuan otak kita untuk menyimpan maklumat baru agar dapat digunakan pada masa akan datang. Entah bagaimana menyerupai memori tetapi ia lebih dari sekadar menyimpan. Pembelajaran dapat diperoleh melalui kemahiran tingkah laku, berlatih, mengalami, dan lain-lain. Psikologi perspektif kognitif lebih mementingkan bagaimana sesuatu dipelajari dan bukannya apa yang dipelajari. Inilah sebabnya, ia memberi tumpuan kepada menjadikan maklumat baru lebih enak untuk orang dapat memprosesnya dengan lebih berkesan. Cara mudah untuk mempelajari maklumat baru adalah mengkategorikannya menjadi beberapa bahagian sehingga memudahkan otak mempelajarinya bersama dengan maklumat sebelumnya yang tersimpan di dalamnya.

Perhatian :

Semasa kita berada di dalam kelas, seluruh tumpuan kita adalah pada kuliah dan pengajar. Apa sahaja yang berlaku berhampiran kita di dalam kelas, kita mengabaikannya agar tidak ketinggalan dalam kuliah. Inilah sebenarnya perhatian. Ia menyaring semua maklumat yang tidak berkaitan untuk memusatkan perhatian pada satu perkara yang kami anggap penting. Keadaan fokus dan kesedaran yang sepenuhnya akan membuang data yang tidak relevan yang boleh merosakkan kawasan utama perhatian kita. Psikologi perspektif kognitif mempercayai perhatian untuk menjadi keadaan yang membangkitkan sebarang objektif atau maklumat subjektif .

CBT :

CBT, yang merupakan kependekan dari Terapi Tingkah Laku Kognitif, adalah pendekatan psikoterapi yang memfokuskan sepenuhnya untuk membantu klien mencari penyelesaian yang bermanfaat untuk masalah mereka. Ia juga memfokuskan pada mengubah cara mereka berfikir dan melihat apa-apa keadaan yang mengganggu mereka. Ini membantu menyelesaikan masalah mereka dengan mengubah corak toksik mereka yang mungkin menjadi penyebab masalah mereka. CBT adalah kaedah terapi jangka pendek yang diterapkan melalui pendekatan langkah demi langkah. Biasanya, pelanggan diminta untuk menetapkan tujuan mereka dan dibantu untuk mencapainya dengan kaedah ini.

Kesaksian saksi mata :

keterangan saksi mata

Seperti yang jelas melalui namanya, keterangan saksi mata merujuk kepada seorang pengamat yang memberikan pernyataan mereka mengenai situasi apa pun berdasarkan pengalaman mereka sendiri. Ia sering digunakan untuk melaporkan jenayah di mana orang melaporkan perkara yang mereka saksikan sendiri dan memberikan pernyataan berdasarkannya. Kesaksian saksi mata adalah bahagian psikologi perspektif kognitif kerana fakta bahawa ia mengandungi konsep persepsi, ingatan, dan perhatian di dalamnya. Ini termasuk mengenal pasti tempat kejadian, penjenayah, objek pemusnahan, dan lain-lain. Namun, ia tidak dijamin tepat kerana ingatan palsu dapat dikembangkan dan memutarbelitkan kejadian sebenarnya.

Pemikiran terakhir :

Psikologi perspektif kognitif adalah bidang pengetahuan yang luas yang berkisar dalam kehidupan seharian kita. Ia juga menangani proses dalaman kita seperti persepsi, ingatan, dan lain-lain. Beberapa ahli psikologi juga mempunyai persamaan antara manusia dan komputer berdasarkan proses kognitif tersebut. Ini memiliki banyak aplikasi kehidupan nyata dalam banyak persediaan akademik, sosial, profesional, dan umum.

Lihat juga pautan ini: Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? Apa itu psikologi kognitif? Apakah tindak balas psikologi positif terhadap tekanan? Apa itu Model Tekanan Diathesis Psikologi? Kenali gejala psikologi tekanan. Kesan psikologi tekanan pada tubuh dan minda manusia.

Soalan Lazim :

S1: Apakah perspektif kognitif?

J : Perspektif kognitif bergantung pada proses dalaman manusia, seperti persepsi, ingatan, dan lain-lain. Cara manusia memproses maklumat, secara aktif telah dibandingkan dengan komputer dari segi proses output input.

S2: Apakah contoh perspektif kognitif?

J : Bayangkan jika kita mencuba dan mempelajari dua jadual. Seluruh fokus kita akan berada di atasnya dan kita akan menyekat perkara-perkara yang tidak relevan di sekitarnya untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepadanya.

S3: Apakah idea utama psikologi kognitif?

J : Psikologi kognitif menganggap manusia sebagai pemproses maklumat kehidupan sebenar. Ia memfokuskan pada apa yang ada di fikiran kita ketika kita menghadapi situasi yang berbeza.

S4: Bagaimana perspektif kognitif menjelaskan tingkah laku manusia?

J : Secara sederhana, perspektif kognitif menjelaskan bahawa kita tidak berperilaku di luar naluri semata-mata. Ia mempunyai keseluruhan sistem maklumat yang diproses yang mempengaruhi cara kita bertindak balas terhadap situasi yang berbeza.

Perspektif kognitif terutama berkaitan dengan fungsi mental seperti ingatan, persepsi, perhatian, dan lain-lain. Ia memandang orang sebagai serupa dengan komputer dalam cara kita memproses maklumat (misalnya, input-proses-output). Contohnya, otak manusia dan komputer memproses maklumat, menyimpan data dan memasukkan prosedur output.

Ini mendorong psikologi kognitif untuk menjelaskan bahawa memori terdiri daripada tiga tahap: pengekodan (ia adalah proses di mana maklumat diterima dan dihadiri), penyimpanan (Dalam proses ini, maklumat disimpan) dan pengambilan (maklumat itu dipanggil semula dalam proses ini) ). Ini adalah pendekatan saintifik dan biasanya menggunakan eksperimen makmal untuk mengkaji tingkah laku manusia. Pendekatan kognitif mempunyai banyak aplikasi termasuk terapi kognitif dan kesaksian saksi mata.

Perspektif Kognitif

sub-topik psikologi kognitif

Apa itu psikologi kognitif?

Psikologi kognitif adalah kajian saintifik minda sebagai pemproses maklumat. Psikologi kognitif memberi tumpuan kepada cara orang memproses maklumat. Ini berfungsi bagaimana kita memproses dan menerima maklumat dan bagaimana maklumat yang diterima membawa kepada tindak balas kita.

Wilhelm Wundt adalah Saintis, yang menjumpai makmal psikologi pertama.

Inisiatifnya segera diikuti oleh Universiti Eropah dan Amerika yang lain. Makmal awal ini, melalui eksperimen, meneroka bidang seperti ingatan dan persepsi deria, yang kedua-duanya Wundt dipercayai berkait rapat dengan proses fisiologi di otak. Keseluruhan gerakan telah berkembang dari para ahli falsafah awal, seperti Aristoteles dan Plato. Hari ini pendekatan ini dikenali sebagai psikologi kognitif.

Ringkasan Psikologi Kognitif berkisar pada tanggapan bahawa jika anda ingin mengetahui apa yang membuat orang berdetik maka cara untuk melakukannya adalah dengan mengetahui proses apa yang sebenarnya sedang berlaku dalam fikiran mereka.

Psikologi Eksperimen Manusia

Psikologi eksperimen manusia boleh didefinisikan sebagai pendekatan saintifik dan empirikal terhadap kajian minda. Pendekatan eksperimen bermaksud bahawa ujian diberikan kepada peserta, dengan keadaan kawalan dan eksperimen.

Ini bermaksud sekumpulan peserta terdedah kepada rangsangan (atau rangsangan), dan tingkah laku mereka dalam tindak balas direkodkan. Tingkah laku ini dibandingkan dengan beberapa jenis keadaan kawalan, yang boleh menjadi rangsangan neutral, tidak adanya rangsangan, atau terhadap kumpulan kawalan.

Ringkasan Psikologi eksperimen manusia berkaitan dengan menguji teori pemikiran, perasaan, tindakan manusia, dan di luar aspek manusia yang melibatkan minda.

Psikologi eksperimen manusia dikategorikan lebih jauh ke dalam memori, perhatian, penyelesaian masalah, dan bahasa.

Ingatan

Ahli psikologi kognitif Margaret W. Matlin telah menggambarkan memori sebagai "proses menyimpan maklumat dari masa ke masa." Yang lain mendefinisikannya sebagai kemampuan untuk menggunakan pengalaman masa lalu untuk menentukan jalan masa depan.

Bagaimana kita membentuk kenangan?

Proses pengekodan memori bermula ketika kita dilahirkan dan berlaku secara berterusan. Agar sesuatu menjadi kenangan, ia mesti diambil oleh satu atau lebih pancaindera kita. Memori bermula dalam simpanan jangka pendek. Kita belajar bagaimana mengikat kasut kita, misalnya. Setelah prosesnya habis, proses ini akan menjadi ingatan jangka panjang kita dan kita dapat melakukannya tanpa memikirkan langkah-langkah yang diambil secara sedar.

Motivasi juga merupakan pertimbangan , kerana maklumat yang berkaitan dengan sesuatu yang kita minati lebih cenderung disimpan dalam ingatan jangka panjang kita. Itulah sebabnya sebilangan orang mungkin dapat mengingat kembali statistik pemain baseball kegemaran bertahun-tahun setelah mereka bersara atau di mana sepasang kasut kegemaran dibeli.

Ringkasan Kehilangan ingatan sering dikaitkan dengan penuaan, tetapi ada beberapa perkara yang boleh mencetuskan kehilangan ingatan jangka pendek dan jangka panjang, termasuk kecederaan, ubat-ubatan dan menyaksikan kejadian traumatik.

Apakah jenis memori?

Berikut adalah jenis memori

  • Ingatan Jangka Pendek

Ingatan jangka pendek secara amnya digambarkan sebagai kenangan perkara yang berlaku sehingga beberapa hari. Secara amnya dipercayai bahawa lima hingga sembilan item dapat disimpan dalam memori jangka pendek yang aktif dan dapat diingat kembali.

Ringkasan Pesakit yang mengalami kehilangan ingatan jangka pendek tidak dapat mengingati siapa yang masuk ke bilik sepuluh minit sebelumnya, tetapi dapat mengingati rakan masa kecil mereka sejak 50 tahun yang lalu.

  • Ingatan tersirat

Ingatan tersirat kadang-kadang disebut sebagai memori tidak sedar atau memori automatik . Ia menggunakan pengalaman masa lalu untuk mengingat sesuatu tanpa memikirkannya. Pemuzik dan atlet profesional dikatakan mempunyai kemampuan unggul untuk membentuk ingatan prosedural.

  • Memori prosedur

Memori prosedur adalah sebahagian daripada ingatan tersirat, ia adalah sebahagian dari ingatan jangka panjang yang bertanggungjawab mengetahui cara melakukan sesuatu, juga dikenali sebagai kemahiran motor. Kita tidak perlu menyelami ingatan kita untuk mengingat cara berjalan setiap kali kita melangkah. Beberapa contoh memori prosedur:

  • Bermain piano

  • Luncur ais

  • Bermain tenis

  • Berenang

  • Mendaki tangga

  • Ingatan Eksplisit

Ingatan eksplisit kadang-kadang disebut sebagai memori deklaratif. Ia memerlukan usaha yang lebih bersepadu untuk muncul. Memori deklaratif melibatkan memori semantik dan episodik .

  • Ingatan semantik

Ia tidak berkaitan dengan pengalaman peribadi. Ingatan semantik merangkumi perkara-perkara yang merupakan pengetahuan umum, seperti nama negara , bunyi huruf, ibu negara dan fakta asas lain yang tidak dipersoalkan. Beberapa contoh memori semantik termasuk:

  • Pengetahuan bahawa langit berwarna biru

  • Mengetahui cara menggunakan pisau dan garpu

  • Teringat apa itu anjing

  • Ingatan episodik

Ingatan episodik adalah kenangan unik seseorang mengenai peristiwa atau episod tertentu. Orang biasanya dapat mengaitkan butiran tertentu dengan ingatan episodik, seperti bagaimana perasaan mereka, masa dan tempat, dan maklumat lain. Tidak jelas mengapa beberapa kenangan peristiwa dalam hidup kita berkomitmen untuk mengingati, sementara yang lain tidak direkodkan, tetapi para penyelidik percaya bahawa emosi memainkan peranan penting dalam apa yang kita ingat.

Beberapa contoh memori episodik:

  • Tempat kami dan orang-orang yang bersama kami ketika mengetahui tentang bencana ulang-alik ruang angkasa Challenger
  • Percutian pantai anda pada musim panas lalu
  • Kali pertama kami melakukan perjalanan dengan kapal terbang
  • Hari pertama kami di pekerjaan baru

Bagaimana meningkatkan memori?

Terdapat banyak cara yang menyeronokkan, mudah dan bahkan lazat untuk meningkatkan ingatan anda . Melatih minda dan badan anda, menikmati coklat yang berkualiti dan mengurangkan jumlah gula tambahan dalam diet anda adalah teknik yang sangat baik. Cuba tambahkan beberapa petua yang disokong oleh sains untuk rutin harian anda untuk meningkatkan kesihatan otak anda dan menjaga ingatan anda dalam keadaan terbaik.

Ringkasan Terdapat tiga tahap utama memori, iaitu pengekodan, penyimpanan, dan pengambilan. Masalah boleh berlaku pada mana-mana peringkat ini. Tiga bentuk penyimpanan memori utama adalah memori deria, memori jangka pendek, dan memori jangka panjang.

ingatan

Perhatian

Perhatian adalah pengambilan milikan oleh minda, dalam bentuk yang jelas dan terang, satu daripada apa yang kelihatan beberapa objek pada masa yang sama mungkin atau kereta api pemikiran. Fokus, tumpuan kesedaran adalah intinya . Ini menyiratkan penarikan diri dari beberapa perkara untuk berurusan dengan yang lain dengan berkesan.

Apakah jenis perhatian?

Banyak aspek perhatian telah dikaji dalam bidang psikologi. Dalam beberapa aspek, kami menentukan pelbagai jenis perhatian berdasarkan jenis tugas yang digunakan untuk mempelajarinya.

  • perhatian terbahagi

Tugas perhatian yang terbahagi membolehkan kita menentukan sejauh mana individu dapat menangani banyak sumber maklumat sekaligus.

  • Perhatian ruang

Perhatian spasial merujuk secara khusus kepada bagaimana kita memusatkan perhatian pada satu bahagian persekitaran kita dan bagaimana kita mengalihkan perhatian ke lokasi lain di lingkungan tersebut.

  • perhatian selektif

Dalam perhatian selektif beberapa maklumat dihadiri sementara maklumat lain sengaja disekat. Perhatian selektif adalah kemampuan untuk memilih rangsangan tertentu di lingkungan untuk diproses, sambil mengabaikan maklumat yang mengganggu.

Ringkasan Mungkin berguna untuk memikirkan perhatian sebagai sumber mental, yang diperlukan untuk menumpukan perhatian dan memproses sepenuhnya maklumat penting, terutama ketika ada banyak "kebisingan" yang mengganggu yang mengancam untuk mengaburkan pesan. Sistem perhatian selektif kami membolehkan kami mencari atau mengesan objek atau perbualan di tengah-tengah gangguan. Sama ada proses pemilihan berlaku awal atau lambat dalam analisis peristiwa tersebut telah menjadi tumpuan kajian yang cukup besar, dan sebenarnya bagaimana pemilihan berlaku mungkin bergantung pada keadaan tertentu. Berkenaan dengan perhatian yang terbelah, secara umum kita hanya dapat melakukan satu tugas yang menuntut secara kognitif pada satu waktu, dan kita bahkan mungkin tidak menyedari peristiwa yang tidak diawasi walaupun kelihatannya terlalu jelas untuk dilewatkan. proses kognitif

Penyelesaian masalah

Apa itu penyelesaian masalah?

Masalah timbul apabila kita perlu mengatasi beberapa halangan untuk mendapatkan dari keadaan kita sekarang ke keadaan yang diinginkan. Penyelesaian masalah adalah proses yang dilaksanakan oleh organisma untuk berusaha menuju dari keadaan semasa ke keadaan yang diinginkan.

Kajian sejarah mengenai pendekatan untuk menyelesaikan masalah

Pendekatan behavioris

Penyelidik Behaviourist berpendapat bahawa penyelesaian masalah adalah proses pembiakan; iaitu, organisma berhadapan dengan masalah yang berlaku tingkah laku yang telah berjaya pada kesempatan sebelumnya. Tingkah laku yang berjaya itu sendiri dipercayai telah dicapai melalui proses percubaan-dan-kesalahan. Pada tahun 1911 Edward Thorndikehad mengembangkan undang-undang kesannya setelah memerhatikan kucing menemui cara melarikan diri dari kandang tempat dia meletakkannya.

Ringkasan Ahli psikologi Gestalt berpendapat bahawa penyelesaian masalah adalah proses yang produktif. Khususnya, dalam proses memikirkan masalah, individu kadang-kadang "menyusun semula" perwakilan mereka terhadap masalah tersebut, yang mengarah pada sedikit pandangan yang memungkinkan mereka mencapai penyelesaian.

Bahasa

Bahasa dapat didefinisikan sebagai kaedah kompleks yang digunakan oleh manusia untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Penting untuk diperhatikan bahawa bahasa harus disusun dan berdasarkan kata-kata yang tersimpan dalam fikiran orang sebagai kamus . Dari sudut ini, jika bahasa adalah sistem dan struktur untuk menggunakan kata-kata semasa bercakap dan menulis dengan tepat, leksikon adalah kompleks kata-kata yang terpelihara dalam fikiran manusia. Psikologi kognitif mengkaji aspek kognisi manusia. Banyak proses kognisi manusia bergantung pada bahasa dan kualiti. Oleh itu, untuk merealisasikan proses kognitif, orang melihat, memahami, belajar, dan mengingat banyak maklumat yang disampaikan dalam bentuk bahasa. Dari perspektif ini, bahasa adalah struktur stabil yang berkembang di dalam masyarakat, tetapi ia dirasakan oleh orang secara individu.

Ringkasan Komunikasi adalah kemampuan khusus manusia untuk bertukar fikiran dan idea dengan bantuan isyarat lisan dan tanda bertulis tertentu yang mengandungi makna yang pasti dan dapat dikenali dengan berjaya oleh para peserta proses komunikasi. Isyarat, tanda, dan simbol bermakna digabungkan dalam kompleks yang dikenali sebagai bahasa.

Pendekatan Pemprosesan Maklumat Analogi Komputer

Teori pemprosesan maklumat adalah teori kognitif yang menggunakan pemprosesan komputer sebagai metafora untuk kerja otak manusia. Mula-mula dicadangkan oleh George A. Miller dan ahli psikologi Amerika yang lain pada tahun 1950-an, teori ini menerangkan bagaimana orang memberi tumpuan kepada maklumat dan mengekodkannya ke dalam ingatan mereka. Pendekatan pemprosesan maklumat memfokuskan pada bagaimana sistem memori manusia memperoleh, mengubah, memadatkan, menghuraikan, mengekod, mengambil, dan menggunakan maklumat. Sistem memori terbahagi kepada tiga struktur penyimpanan utama: daftar deria, memori jangka pendek, dan memori jangka panjang. Setiap struktur sinonim dengan jenis pemprosesan.

Ringkasan Untuk memahami bagaimana seseorang individu dapat menafsirkan maklumat, penyelidik mesti terlebih dahulu menumpukan perhatian pada keputusan yang dibuat di setiap struktur penyimpanan memori. Dalam model pemprosesan maklumat, perhatian dan pengecaman corak menentukan faktor persekitaran yang diproses. Sebilangan besar maklumat bergantung pada daftar deria, tetapi cepat hilang jika tidak dihadiri. Oleh itu, perhatian memainkan peranan penting dalam memilih maklumat deria. analogi komputer

Pendekatan pemprosesan maklumat dikategorikan lebih lanjut ke dalam Kecerdasan buatan dan Rangsangan Komputer.

Kecerdasan Buatan

Kecerdasan buatan adalah kecerdasan yang dipamerkan oleh mesin. Dalam sains komputer , mesin "pintar" yang ideal adalah agen rasional fleksibel yang melihat persekitarannya dan mengambil tindakan yang memaksimumkan peluang kejayaannya pada beberapa tujuan. Secara sehari-hari, istilah "kecerdasan buatan" diterapkan ketika mesin meniru fungsi "kognitif" yang manusia kaitkan dengan pikiran manusia lain, seperti "saya memperoleh " dan "menyelesaikan masalah".

Ringkasan Ilmuwan kognitif bekerja secara kolektif dengan harapan dapat memahami minda dan interaksinya dengan dunia sekitar seperti yang dilakukan oleh sains lain.

Rangsangan komputer

Rangsangan komputer adalah penggunaan komputer untuk mewakili tindak balas dinamik satu sistem dengan tingkah laku sistem lain yang dimodelkan selepasnya. Simulasi menggunakan penerangan matematik, atau model, sistem sebenar dalam bentuk program komputer. Model ini terdiri daripada persamaan yang menduplikasi hubungan fungsional dalam sistem sebenar. Semasa program dijalankan, dinamika matematik yang dihasilkan membentuk analog tingkah laku sistem sebenar, dengan hasil yang disajikan dalam bentuk data. Simulasi juga boleh berbentuk gambar komputer-grafik yang mewakili proses dinamik dalam urutan animasi.

Ringkasan Simulasi komputer digunakan untuk mengkaji tingkah laku dinamik objek atau sistem sebagai tindak balas terhadap keadaan yang tidak dapat diterapkan dengan mudah atau selamat dalam kehidupan nyata.rangsangan komputer

Neurosains Kognitif

Neurosains kognitif adalah kajian bagaimana otak membolehkan minda. Sains otak meneroka bagaimana neuron individu beroperasi dan berkomunikasi untuk membentuk seni bina neuron kompleks yang merangkumi otak manusia. Sains kognitif menggunakan kaedah eksperimen psikologi kognitif dan kecerdasan buatan untuk membuat dan menguji model kognisi peringkat tinggi seperti pemikiran dan bahasa. Neurosains kognitif menjembatani dua domain ini. Ia memetakan fungsi kognitif tahap lebih tinggi kepada seni bina otak yang diketahui dan mod pemprosesan neuron yang diketahui.

Ringkasan Neurosains Kognitif adalah bidang penyelidikan interdisipliner yang menggabungkan pengukuran aktiviti otak (kebanyakannya melalui neuroimaging) dengan pelaksanaan tugas kognitif secara serentak oleh subjek manusia.neurosains kognitif

Kerosakan otak dan kesan pada kognisi

Kerosakan otak berlaku apabila otak seseorang cedera akibat kecederaan traumatik, seperti kejatuhan atau kemalangan kereta, atau kecederaan nontraumatik, seperti strok.

Doktor lebih sering menyebut kerosakan otak sebagai kecederaan otak kerana istilah ini lebih baik menggambarkan apa yang berlaku di otak.

Kerosakan otak boleh mempengaruhi kognisi dalam banyak cara. Selepas kerosakan otak, adalah perkara biasa bagi orang yang mempunyai masalah dengan tumpuan, ingatan, pertuturan, dan bahkan dengan penyelesaian masalah.

Masalah dengan penaakulan, penyelesaian masalah dan pertimbangan

  • Individu yang mengalami kerosakan otak mungkin mengalami kesukaran untuk mengenali ketika ada masalah, yang merupakan langkah pertama dalam menyelesaikan masalah.
  • Mereka mungkin menghadapi masalah dalam menganalisis maklumat atau mengubah cara mereka berfikir (bersikap fleksibel).
  • Semasa menyelesaikan masalah, mereka mungkin menghadapi kesukaran untuk memutuskan penyelesaian terbaik, atau terjebak pada satu penyelesaian dan tidak mempertimbangkan pilihan lain yang lebih baik.
  • Mereka mungkin membuat keputusan cepat tanpa memikirkan akibatnya, atau tidak menggunakan pertimbangan terbaik.

Apa yang boleh dilakukan untuk meningkatkan penaakulan dan penyelesaian masalah?

  • Ahli terapi pertuturan atau psikologi yang berpengalaman dalam pemulihan kognitif dapat mengajar pendekatan yang teratur untuk menyelesaikan masalah setiap hari.
  • Bekerja melalui strategi penyelesaian masalah langkah demi langkah secara bertulis: tentukan masalah; penyelesaian kemungkinan ribut otak; senaraikan kebaikan dan keburukan setiap penyelesaian; pilih jalan penyelesaian untuk dicuba; menilai kejayaan penyelesaiannya; dan cuba penyelesaian lain jika yang pertama tidak berfungsi.

Ringkasan Setelah kerosakan otak adalah lumrah bagi orang untuk mengalami masalah dengan perhatian, tumpuan, pertuturan dan bahasa, pembelajaran dan ingatan, penaakulan, perancangan dan penyelesaian masalah.

Kesimpulan Perspektif

Oleh itu, kesimpulannya, terdapat begitu banyak perspektif yang berbeza dalam psikologi untuk menjelaskan pelbagai jenis tingkah laku dan memberikan sudut yang berbeza. Tidak ada perspektif yang mempunyai kuasa penjelasan berbanding yang lain.

Soalan Lazim

  • Apakah perspektif kognitif?

Perspektif kognitif berkaitan dengan fungsi "mental" seperti ingatan, persepsi, perhatian, dan lain-lain. Ia memandang orang sebagai serupa dengan komputer dalam cara kita memproses maklumat (misalnya, input-proses-output). Pendekatan kognitif mempunyai banyak aplikasi termasuk terapi kognitif dan kesaksian saksi mata.

  • Apakah contoh perspektif kognitif?

Pembelajaran adalah contoh kognisi. Cara otak kita membuat hubungan ketika kita mempelajari konsep dengan cara yang berbeza untuk mengingat apa yang telah kita pelajari. Keupayaan kita untuk berfikir melalui logik adalah contoh utama kognisi. Orang mempunyai cara berfikir yang berbeza jika kita memikirkan mengapa orang membeli barang tertentu ketika mereka berbelanja.

  • Mengapa perspektif kognitif penting?

Perspektif kognitif, beroperasi berdasarkan kepercayaan bahawa otak adalah aspek yang paling penting berhubung dengan cara seseorang individu berkelakuan atau berfikir. Perspektif ini menyatakan bahawa untuk memahami seseorang, anda mesti terlebih dahulu dapat memahami apa yang berlaku dalam fikiran mereka.

  • Apakah fokus perspektif kognitif?

Pendekatan kognitif dalam psikologi adalah pendekatan yang agak moden terhadap tingkah laku manusia yang memfokuskan pada cara kita berfikir. Ia menganggap bahawa proses pemikiran kita mempengaruhi cara kita berkelakuan.

  • Bagaimana otak berfungsi psikologi?

Psikologi kognitif meneroka proses mental kita. Ahli psikologi kognitif, kadang-kadang dipanggil saintis otak, mengkaji bagaimana otak manusia berfungsi bagaimana kita berfikir, mengingat dan belajar. Mereka mengaplikasikan sains psikologi untuk memahami bagaimana kita melihat peristiwa dan membuat keputusan.

artikel berkaitan

1 Suka