Terapi kognitif - disingkat CT - adalah sejenis terapi bicara tanpa penggunaan ubat. Terapi kognitif didasarkan pada model kognitif yang mana semua pemikiran, perasaan, dan tingkah laku saling berkaitan.

Sekiranya seseorang individu dapat mengenal pasti corak pemikiran yang tidak sihat atau tidak membantu, dan tindak balas emosi yang menyusahkan, maka kemungkinan individu itu dapat mengatasi atau mengatasi masalah tingkah laku ini.

Terapi tingkah laku kognitif

:dizzy: Terapi kognitif-tingkah laku - disingkat CBT - adalah sejenis terapi psikologi. Ia dihasilkan sebagai rawatan yang berkesan sejak pertama kali dikembangkan oleh seorang psikiatri Amerika, Aaron pada tahun 1960.

:dizzy: CT atau CBT dikembangkan untuk mengatasi pelbagai jenis masalah emosi dan tingkah laku yang merangkumi tingkah laku kemurungan , gangguan kecemasan , alkohol, dan masalah penyalahgunaan dadah, masalah perkahwinan, beberapa gangguan makan seperti bulimia nervosa dan penyakit mental yang lain.

:dizzy: Menurut data yang diperoleh dari beberapa kajian, terapi tingkah laku kognitif menghasilkan peningkatan dalam tingkah laku fungsional dan sebagai akibatnya, terdapat peningkatan dalam kualiti hidup.

:dizzy: Sebilangan besar orang pada usia tua menghadapi masalah seperti penyakit Alzheimer kerana masalah kognitif. Sebilangan orang harus menghadapi Skizofrenia yang juga merupakan penyakit mental dan juga melibatkan penyelewengan dalam sistem kognitif otak.

:question: Apa yang berbeza?

:dizzy: Apabila dibandingkan dengan teknik psikoterapi lain atau farmakoterapi untuk masalah psikiatri, CBT telah terbukti sebagai cara yang lebih berkesan untuk mengenal pasti dan kemudian mengatasi masalah tingkah laku yang menyedihkan.

:dizzy: Bukan hanya pengetahuan, berdasarkan metodologi penelitian tetapi juga data yang diperoleh dari praktik klinis telah digunakan untuk membuat kemajuan baru-baru ini dalam bidang terapi kognitif-tingkah laku.

:question: Mengapa ia adalah terapi yang lebih baik?

:dizzy: Terdapat beberapa bukti saintifik bahawa metodologi yang dilaksanakan dalam terapi tingkah laku kognitif pasti berkesan dan menghasilkan hasil yang diinginkan tanpa keraguan.

:dizzy: Ini adalah sedikit bukti sokongan dari segi implikasi teknik CBT untuk merawat beberapa penyakit mental kerana lebih baik tetapi berbeza dengan terapi psikologi yang lain.

Prinsip CBT

:star: Terapi kognitif yang disebut CT adalah sejenis terapi bicara tanpa penggunaan ubat. Terapi kognitif-tingkah laku didasarkan pada model kognitif yang mana semua pemikiran, perasaan, dan tingkah laku saling berkaitan.

:star: Sekiranya seseorang individu belajar mengenal pasti corak pemikiran yang tidak sihat atau tidak membantu, dan tindak balas emosi yang menyusahkan, maka mungkin bagi individu itu untuk mengatasi atau mengatasi masalah tingkah laku ini.

:star: Terapi kognitif atau terapi tingkah laku kognitif bergantung pada beberapa prinsip asas yang membawa kepada kejayaan teknik terapi tingkah laku ini. Prinsip asas ini merangkumi:

1. Corak pemikiran yang rosak:

  • Ini bererti bahawa banyak masalah psikologi berpunca dari cara berfikir yang tidak sihat

2. Corak pembelajaran yang tidak membantu:

  • Dalam beberapa kes, masalah psikologi berpunca daripada tingkah laku tidak membantu yang telah menjadi corak pemikiran yang dipelajari.

3. Pembalikan boleh dilakukan:

  • Sekiranya seseorang dapat mengenal pasti masalah yang dideritanya dan memahaminya dengan lebih baik, dia pasti dapat mengatasi keadaannya.

  • Mereka dapat menjadikan hidup mereka lebih baik jika dapat meredakan gejala masalah psikologi yang mengganggu dan dapat menuju ke arah kualiti hidup yang lebih baik.

:white_check_mark: Lihat juga Apa itu penyakit Alzheimer? Bagaimana meningkatkan memori? Permainan senaman otak terbaik untuk kehidupan yang sihat

Bagaimana terapi tingkah laku kognitif berfungsi?

:white_flower: Terapi kognitif adalah bahagian psikologi kognitif dan asas kerja asas CBT adalah bahawa terdapat penglibatan usaha sedar untuk mengubah cara berfikir seseorang dengan menggunakan beberapa strategi.

:white_flower: Sekiranya terdapat perubahan dalam corak pemikiran seseorang individu, itu akan menghasilkan hasil positif yang membawa dari keadaan mental yang buruk kepada keadaan yang lebih sihat.

:white_flower: Strategi berbeza yang terlibat dalam terapi kognitif diberikan di bawah:

  1. Pengiktirafan penyelewengan
  2. Peningkatan pemahaman
  3. Pelaksanaan kemahiran menyelesaikan masalah
  4. Peningkatan tahap keyakinan diri seseorang individu
  5. Menghadapi masalah
  6. Teknik bermain peranan
  7. Belajar untuk tetap tenang

1. Pengiktirafan masalah

  • Masalah tidak dapat diatasi dengan cara yang lebih baik jika seseorang tidak mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai masalah itu.

  • Oleh itu, jika seseorang dapat memahami penyimpangan yang terdapat dalam corak pemikirannya, dia pasti dapat mengatasinya.

2. Pemahaman yang lebih baik

  • Sekiranya seseorang mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai tingkah laku, motivasi, dan pola pemikiran orang lain di sekelilingnya, dia dapat menggunakan pola yang sihat itu untuk menjadikan hidupnya lebih baik.

3. Pelaksanaan kemahiran menyelesaikan masalah

  • Masalah dapat diselesaikan dengan lebih baik jika anda mempunyai kemahiran menyelesaikan masalah yang baik terutama dalam masalah tingkah laku kemahiran menyelesaikan masalah dapat memainkan peranan utama dalam mengatasi atau mengatasi masalah tersebut.

4. Meningkatkan keyakinan diri

  • Rasa rendah diri atau kurang keyakinan diri boleh menjadi sebab beberapa masalah tingkah laku yang diputarbelitkan.

  • Peningkatan keyakinan diri dapat menolong seseorang dalam mengatasi masalah yang timbul daripada masalah mental kecil namun kuat ini.

  • Semakin seseorang membina keyakinan diri terhadap kemampuannya, semakin banyak peluang untuk mengatasi masalah psikologi.

5. Menghadapi masalah

  • Menghadapi masalah daripada bersembunyi daripada mereka dapat memberikan hasil yang lebih baik. Sebilangan orang mempunyai ketakutan tertentu dan tidak dapat menghadapinya.

  • Sebaliknya mereka lebih suka menghindarinya semaksimum mungkin. Apabila seseorang berani menghadapi ketakutan dan bukannya menghindarinya, 90% ketakutannya mati setelah menghadapinya sekali.

6. Teknik bermain peranan

  • Sekiranya seseorang mempunyai masalah dengan episod interaktif dengan individu lain, ada cara untuk mengatasi masalah ini.

  • Kaedah main peranan adalah kaedah yang dapat membantu dalam kes seperti itu dan seseorang akhirnya dapat menghadapi interaksi yang bermasalah dengan orang di sekelilingnya.

7. Belajar untuk tetap tenang

  • Kerengsaan mental dan fizikal dan kegelisahan boleh mengakibatkan keadaan bertambah buruk.

  • Semakin seseorang belajar untuk tetap tenang membina ketenangan jiwa, semakin dia dapat mengatasi masalah tingkah laku.

:memo:Perkara yang perlu diberi perhatian

Tidak semua teknik yang disebutkan di atas perlu diterapkan dalam semua terapi tingkah laku kognitif. Situasi yang berbeza menuntut teknik yang berbeza dan hanya bergantung pada corak tingkah laku pelanggan dan prosedur strategi psikiatri.

:white_flower: Berbeza dengan farmakoterapi dan terapi psikologi lain di mana bahagian utama dilakukan oleh ubat-ubatan atau psikiatri, terapi kognitif menekankan mengajar klien untuk menjadi ahli terapi mereka.

:white_flower: Terdapat beberapa latihan mental yang dirancang dan dilaksanakan semasa sesi terapi doktor-pesakit dan juga klien mendapat beberapa latihan sebagai kerja rumah.

:white_flower: Latihan di rumah ini membantu pesakit atau pelanggan untuk memahami corak tingkah laku mereka sendiri dengan lebih baik dan membantu mereka untuk mengatasinya sendiri.

:white_flower: Untuk penambahbaikan dalam keadaan kehidupan pesakit sekarang dan bukannya menuju peristiwa masa lalu adalah fokus utama terapi kognitif.

:white_flower: Ini memerlukan jumlah data yang mencukupi mengenai riwayat pesakit tetapi CBT lebih suka bergerak maju dalam masa yang akan datang dengan teknik yang lebih baik untuk mengatasi masalah dalam kehidupan seseorang.

:books: Baca juga

Kesan psikologi tekanan pada minda dan badan manusia Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? Kenali gejala psikologi tekanan

Jenis terapi kognitif

:white_check_mark: Terapi kognitif-tingkah laku - disingkat CBT - adalah sejenis terapi bicara. Berlawanan dengan semua jenis psikoterapi lain, CBT bukanlah rawatan jangka panjang.

:white_check_mark: Tempoh terapi tingkah laku kognitif boleh berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan bergantung kepada keadaan pesakit yang mengalami masalah mental. Sebilangan besar orang berakhir dengan terapi kognitif ketika mereka mencari cara untuk menghilangkan tekanan?

:white_check_mark: Ciri utama teknik terapi kognitif adalah bahawa ia tidak lebih memusatkan perhatian pada masa lalu tetapi keadaan semasa pesakit walaupun sejarah masa lalu juga entah bagaimana penting untuk lebih memahami keadaan pesakit sekarang.

:white_check_mark: Tidak kira betapa pentingnya perkaitan masa lalu dengan keadaan semasa, fokus utama teknik CBT adalah untuk mengajar individu untuk mengatasi keadaan sekarang dan ia dapat dilakukan dengan beberapa cara yang berbeza.

Jenis teknik CBT

:ballot_box_with_check: Terapi kognitif-tingkah laku adalah sejenis terapi bicara yang tidak melibatkan sebarang jenis ubat dan berbeza dengan teknik psikoterapi lain dalam arti bahawa ia melibatkan pesakit sendiri dalam memahami dan mengatasi masalah mentalnya.

:ballot_box_with_check: Terapi kognitif - dikenali sebagai CT - adalah sejenis terapi bicara tanpa penggunaan ubat-ubatan dan adakah jawapan kepada persoalan bagaimana menghilangkan kemurungan? Terapi kognitif didasarkan pada model kognitif yang mana semua pemikiran, perasaan, dan tingkah laku saling berkaitan.

:ballot_box_with_check: Sekiranya seseorang belajar mengenal pasti corak pemikiran yang tidak sihat atau tidak membantu dan tindak balas emosi yang menyusahkan, maka mungkin bagi dia untuk mengatasi atau mengatasi masalah tingkah laku ini.

:ballot_box_with_check: Beberapa teknik digunakan dalam CBT dan mereka dibincangkan dalam bahagian ini. Seperti yang telah dibincangkan sebelumnya bahawa pelbagai prinsip terlibat dalam teknik CBT dan salah satu yang paling penting adalah:

"Corak pemikiran individu boleh memberi kesan serius pada emosi, yang akhirnya mengubah corak tingkah laku individu itu."

:ballot_box_with_check: Oleh itu, jika seseorang dapat memahami dan mengawal corak pemikirannya, dia pasti akan menyingkirkan masalah tingkah laku yang timbul kerana corak pemikiran yang terpesong.

Sebagai contoh:

  • Terapi kognitif-tingkah laku menjelaskan bahawa jika seseorang secara konsisten mempunyai pemikiran negatif, ia akan menghasilkan emosi negatif dan akhirnya tindakan.

  • Oleh itu, pencetus negatif dapat merangsang lagi negatif dan ia merosakkan seluruh hidup seseorang. Positif adalah faktor utama yang terlibat dalam penerapan teknik CBT.

:ballot_box_with_check: Fikiran positif membawa kepada hasil positif dan tingkah laku positif dan bukannya negatif. Negatif tidak lain hanyalah tanda berhenti di jalan hidup dan pasti kejayaan seseorang.

:ballot_box_with_check: Semakin anda cenderung melihat sisi keadaan yang terang, semakin besar kemungkinan anda akan memperoleh hasil yang lebih baik.

:ballot_box_with_check: Positif bukanlah suntikan yang disuntik oleh ahli psikoterapi dalam fikiran anda. Mereka hanya akan mengajar anda bagaimana mengubah keadaan fikiran dan corak pemikiran dengan melakukan latihan di rumah setiap hari.

:ballot_box_with_check: Sebaik sahaja anda mempelajari teknik dan kemahiran tersebut, anda akan menjadi ahli terapi anda sendiri sepanjang hidup anda dan itulah keindahan sebenar CBT.

:ballot_box_with_check: Orang yang berbeza mempunyai masalah yang berbeza dan oleh itu ahli terapi akan mendekati dengan cara yang sedikit berbeza untuk setiap individu bergantung pada keperluan dan situasinya.

:ballot_box_with_check: Namun beberapa perkara umum termasuk dalam setiap pendekatan terapi:

  1. Pengenalpastian isu utama dalam kehidupan rutin seseorang

  2. Memahami pemikiran yang menyimpang dan tidak membantu dan kesannya terhadap kehidupan seseorang

  3. Mengenal pasti dan memahami negatif dan kemudian menukarnya dengan tenaga positif untuk hasil yang lebih baik

  4. Mencuba mempelajari tingkah laku orang-orang di sekitar anda dan menerapkannya secara positif menjadikan mereka sebahagian daripada kehidupan anda.

:ballot_box_with_check: Ahli terapi selalu mendekati dengan cara tertentu. Mungkin dia memulakan dengan perbincangan mengenai masalah yang kamu hadapi dan ingin menyingkirkannya dan kemudian dia mencari teknik CBT terbaik yang sesuai untuk kamu mengatasi masalah tersebut.

:ballot_box_with_check: Beberapa strategi atau teknik CBT yang paling sering digunakan termasuk sembilan teknik berikut yang kebanyakannya digunakan dalam CBT:

  1. Penyelewengan kognitif yang tidak putus-putus
  2. Pembentukan semula kognitif
  3. Jurnal
  4. Pendedahan terhadap pencetus dan pencegahan tindak balas
  5. Terapi pendedahan interoceptive
  6. Implikasi teknik pengurangan tekanan
  7. Penemuan berpandu
  8. Eksperimen tingkah laku
  9. Main peranan

Kesemuanya telah dijelaskan satu persatu:

1. Penyelewengan kognitif yang tidak putus-putus

  1. Perkara-perkara tidak dapat dilayan sehingga seseorang dapat memahami dengan lebih baik. Teknik CBT ini melibatkan pemahaman tentang corak pemikiran yang mengganggu dan hasilnya dalam kehidupan seharian anda.

  2. Setelah seseorang belajar memahami atau mengenal pasti pencetus utama, akan mudah baginya untuk mengatasinya dengan cara yang lebih baik.

  3. Apabila anda belajar mengenal pasti pemikiran pelakunya dengan bantuan ahli terapi anda, menjadi lebih mudah bagi anda untuk menyusun semula atau membina semula mereka daripada bergerak ke arah yang lebih positif.

2. Pembentukan semula kognitif

  1. Menyusun semula herotan kognitif adalah matlamat utama teknik kognitif-tingkah laku. Perkara terbaik mengenai strategi ini ialah anda tidak selalu memerlukan psikiatri untuk implikasi teknik ini.

  2. Anda boleh melakukannya sendiri dengan cara yang lebih baik sebaik sahaja anda mengungkap masalahnya. Anda boleh melawan musuh setelah anda mengenalinya dan sama seperti teknik CBT ini.

  3. Pertama, anda mesti menyedari gangguan yang paling sering mempengaruhi anda, dan kemudian anda boleh membetulkannya semula. Ringkasnya, pertama, anda akan mengenal pasti corak pemikiran yang berbahaya dan tidak membantu dan kemudian anda akan mencabarnya.

Contohnya:

"Dia tidak menghiraukan saya dan tidak bercakap dengan saya. Dia tidak memerlukan saya lagi "dapat dengan cara ini" Dia mengabaikan saya mungkin dia begitu terlibat dalam sesuatu yang mengganggu sehingga dia lupa memberi perhatian sewajarnya kepada saya. Lebih baik saya menunggu sehingga dia keluar dari fasa ”.

3. Jurnal

  1. Jurnal adalah teknik yang sangat membantu untuk membantu kita mengenal pasti perubahan dalam corak pemikiran kita dan pencetus di belakangnya.

  2. Menulis masa-masa suasana tertentu dan peristiwa di sebalik suasana itu dapat membantu seseorang individu untuk lebih memahami sebab penyelewengan pemikiran.

  3. Ahli terapi anda boleh memberi anda tugas di rumah untuk mencatat pemikiran negatif yang menyerang anda di antara sesi terapi dan faktor-faktor yang mencetuskan pemikiran tersebut.

  4. Dia juga boleh meminta anda mencatat semua pemikiran positif yang dapat anda pakai dalam situasi tersebut. Dengan cara ini, anda akan dapat memahami masalah dan penyelesaiannya dengan cara yang lebih baik.

4. Pendedahan terhadap pencetus dan pencegahan tindak balas

  1. Orang sering mempunyai jenis fobia tertentu yang menyukarkan hidup mereka. Contohnya, hidrofobia, claustrophobia adalah perkara yang dikaitkan dengan banyak tindak balas pencetus.

  2. Sebilangan orang mengalami gangguan obsesif-kompulsif dan pastinya hidup mereka tidak sama dengan yang lain. Teknik CBT ini terutama untuk orang seperti itu.

  3. Dalam teknik ini, anda harus mendedahkan diri anda pada pencetus tertentu dan belajar untuk menahan diri daripada tindak balas biasa sejauh mungkin.

  4. Anda boleh mencatat perubahan dalam kedua-dua respons, dengan atau tanpa menahan diri - untuk memahami dengan lebih baik bahawa bagaimana ia membantu anda.

5. Terapi pendedahan interceptive

  1. Teknik CBT ini banyak digunakan untuk orang yang mengalami beberapa gangguan panik. Gangguan panik dan gangguan kecemasan adalah bentuk utama yang dirawat dengan terapi pendedahan interoceptive.

  2. Teknik ini bertujuan untuk menyedarkan seseorang bahawa situasi panik yang ditakuti olehnya tidak begitu menyakitkan walaupun mengganggu.

  3. Setelah seseorang terdedah kepada gangguan panik atau keadaan kecemasan dan mengetahui hasilnya dengan sedar, dia akan berakhir dengan keadaan yang tidak menyakitkan seperti dulu.

6. Implikasi teknik mengurangkan tekanan

Beberapa teknik telah digunakan untuk membantu mengurangkan tekanan dan teknik ini mungkin melibatkan:

  1. Bernafas panjang
  2. Kelonggaran otot
  3. Bahasa deskriptif visual

Semua cara ini digunakan untuk mengurangkan tekanan dan mengendurkan saraf dan merupakan teknik utama CBT.

7. Penemuan berpandu

  1. Penemuan berpandu adalah teknik CBT di mana ahli terapi anda membiasakan dirinya dengan sudut pandang yang anda miliki untuk pemahaman yang lebih baik mengenai corak pemikiran sebenar anda.

  2. Selepas ini, ahli terapi memulakan sesi soal jawab dengan anda untuk mencabar kepercayaan yang anda miliki dan mengubah corak pemikiran anda, dan juga memperluasnya.

  3. Sekiranya anda mempunyai beberapa jenis andaian, ahli terapi boleh meminta anda membuktikan andaian tersebut atau menyangkalnya dengan bukti.

  4. Sesi terapi semacam ini sangat membantu dalam mengubah corak pemikiran dan andaian tertentu yang mungkin ada pada pesakit.

  5. Apabila anda mengenal dan menggunakan teknik CBT ini, menjadi sangat mudah bagi anda untuk melihat sesuatu dari perspektif orang lain.

  6. Ini meluaskan pemikiran dan menolong seseorang memilih cara yang lebih bermanfaat menuju ke arah peningkatan.

8. Eksperimen tingkah laku

  1. Teknik terapi kognitif-tingkah laku yang unik tetapi menarik adalah eksperimen tingkah laku. Teknik ini kebanyakannya digunakan untuk pesakit yang mengalami gangguan kecemasan.

  2. Pemikiran bencana adalah ciri utama gangguan kecemasan dan eksperimen tingkah laku menangani pemikiran seperti ini.

  3. Proses teknik CBT ini adalah sebelum anda melakukan tugas yang biasanya menimbulkan kegelisahan dan kesusahan, ahli terapi akan meminta anda untuk meramalkan keadaan yang boleh terjadi.

  4. Apabila tugas selesai, anda akan membincangkan ramalan yang anda buat pada awalnya menjadi kenyataan atau tidak.

  5. Dengan berlalunya masa, anda akhirnya menyedari bahawa ramalan terburuk yang anda buat tidak benar. Pesakit digalakkan untuk memulakan dengan tugas-tugas kecemasan rendah dan bergerak menuju tugas-tugas kegelisahan tinggi.

9. Teknik bermain peranan

  1. Teknik bermain peranan dalam terapi tingkah laku kognitif membantu anda menyingkirkan beberapa masalah tingkah laku dalam keadaan yang agak sukar.

  2. Apabila anda belajar memainkan pelbagai situasi yang mungkin berlaku, ini akan mengakibatkan ketakutan yang lebih sedikit dan membantu menuntun anda ke arah yang lebih baik dengan cara berikut:

Ia membantu anda meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah

Ini membantu meningkatkan kemahiran komunikasi dan menjadikan latihan kemahiran sosial agak mudah bagi anda

Membantu untuk kekal yakin dalam pelbagai situasi

:closed_book: Anda mungkin mahu membaca

Psikologi perspektif kognitif Heuristik yang digunakan dalam Penghakiman dan penyelesaian masalah Apa yang akan terjadi sekiranya anda tidak menyatakan emosi anda? Apakah kecerdasan itu?

Soalan lazim

Terdapat beberapa soalan yang diminta orang untuk memenuhi pertanyaan mereka mengenai terapi kognitif. Sebahagian daripada mereka telah dijawab dalam bahagian ini:

1. Apakah contoh terapi kognitif?

  • Terapi kognitif adalah sejenis terapi bicara yang bertujuan untuk mengubah corak pemikiran yang diputarbelitkan seseorang individu untuk bergerak dari negatif ke arah positif.

  • Sebagai contoh, jika seseorang mempunyai corak pemikiran yang menceritakan "Saya tidak akan mendapat pekerjaan tetap" dapat diceritakan sebagai, "Tidak ada pekerjaan saya sebelumnya yang bertahan lama. Sekiranya saya mempertimbangkan semula tindakan dan tingkah laku saya terhadap pekerjaan, saya akan dapat pekerjaan yang lama. ”

2. Untuk apa terapi kognitif digunakan?

  • Terapi kognitif-tingkah laku (CBT) adalah bentuk rawatan psikologi yang tidak melibatkan penggunaan ubat-ubatan dan sesi yang lebih lama. Selalunya, pesakit menjalani sesi terapi diri setelah dia belajar bagaimana melakukannya.

  • Terapi kognitif telah digunakan untuk rawatan pelbagai masalah seperti fobia, gangguan kecemasan, gangguan obsesif-kompulsif, penyalahgunaan dadah , masalah perkahwinan, gangguan makan berganda, dan beberapa masalah mental.

3. Apakah fokus utama terapi kognitif?

  • Fokus utama terapi kognitif-tingkah laku adalah mengenal pasti, memahami, dan kemudian mengubah cara berfikir, berkelakuan, dan bercakap seseorang jika itu tidak normal.

  • Peranan utama ahli terapi dalam CBT adalah untuk membantu pelanggan memahami corak pemikiran yang memutarbelit, mencetuskan di belakangnya dan kemudian mengawal hasil pemikiran yang menyimpang tersebut.

4. Bolehkah anda melakukan CBT pada diri sendiri?

Ya!

  • CBT adalah sejenis teknik psikoterapi yang boleh dilakukan oleh seseorang sendiri setelah dia belajar melakukannya oleh ahli terapi. Banyak kajian menyokong bukti ini bahawa CBT yang diarahkan sendiri sangat berkesan.

  • Pertolongan diri adalah kaedah terbaik untuk memahami dan kemudian mengatasi masalah tersebut dan ini dapat mengurangkan kegelisahan dan kemurungan dengan ketara sekiranya teknik CBT digunakan dan diterapkan dengan betul.

5. Apakah faedah terapi tingkah laku kognitif?

Terdapat banyak faedah yang berkaitan dengan terapi tingkah laku kognitif dan beberapa daripadanya telah disenaraikan di bawah:

  1. Ini membantu untuk menyokong diri kerana banyak orang mengatasi masalah dengan menggunakan teknik CBT pertolongan diri

  2. Ini membantu meningkatkan keyakinan diri dan harga diri seseorang individu

  3. Membantu menghilangkan kegelisahan dan gangguan kemurungan

  4. Membantu menyingkirkan corak pemikiran negatif membina pemikiran yang sihat

  5. Membantu dalam pengurusan kemarahan

  6. Meningkatkan kemahiran untuk berkomunikasi dengan orang lain

  7. Membantu menggambarkan aspek dari sudut pandangan orang lain

6. Apakah empat langkah penyusunan semula kognitif?

Penyusunan semula kognitif bermaksud apabila seseorang individu belajar mengenal pasti masalah kognitif dan kemudian membina semula atau membaikinya menjadi versi kognisi yang lebih baik. Beberapa langkah yang terlibat dalam teknik CBT ini diberikan seperti:

  1. Bersantai dan fokus pada corak pemikiran yang berterusan untuk mengenali masalah yang lebih baik

  2. Cuba kenal pasti keadaan dan kemudian analisis keadaan mood anda

  3. Cuba kenali pemikiran yang tidak ada dalam kawalan anda dan cukup automatik

  4. Belajar mencari bukti sokongan objektif.

7. Berapakah kos CBT?

  • CBT adalah sejenis terapi seperti terapi fizikal yang lain. Perbezaannya adalah bahawa terapi kognitif-tingkah laku adalah psikoterapi, jadi jika anda mempunyai insurans kesihatan yang merangkumi bil perubatan atau perbelanjaan hospital lain, maka kos psikoterapi juga ditanggung di dalamnya.

  • Tetapi jika anda tidak mempunyai insurans kesihatan dan anda harus membayarnya sendiri, ia mungkin berbeza bagi ahli terapi yang berbeza dan tahap masalah yang anda alami.

8. Bagaimana saya boleh mengubah pemikiran kognitif saya?

Terdapat cara mudah untuk mengubah pemikiran kognitif jika seseorang individu belajar mengenal pasti masalahnya. Beberapa kaedah diberikan seperti:

  1. Belajar untuk memerhatikan distorsi kognitif dan fokus pada satu jenis distorsi pada satu masa.

  2. Cuba jejak ketepatan pemikiran khusus itu

  3. Cari bukti yang menyokong dan bukan untuk menyokong corak pemikiran yang terpesong itu

  4. Mereka mengubahnya dengan beralih dari yang negatif ke yang positif.

9. Berapa lama latihan CBT?

Latihan terapi kognitif Tidak begitu lama dan mungkin berlangsung dari 5 jam hingga 8 jam di mana pesakit / pelanggan diajar unsur-unsur utama dan ketika individu itu selamat untuk pergi ke tahap berikutnya, dia belajar mengatasi masalah tersebut .

10. Adakah cbt baik untuk kegelisahan?

Terapi kognitif-tingkah laku - disingkat CBT - kini merupakan psikoterapi yang paling banyak digunakan untuk merawat kegelisahan dan gangguan mood. Telah berkesan dalam merawat gangguan makan, beberapa gangguan panik, gangguan kecemasan sosial , beberapa jenis fobia, dan GAD.

Kesimpulannya

Terapi kognitif - yang disingkat CT - adalah sejenis terapi bicara tanpa penglibatan ubat-ubatan. Terapi kognitif didasarkan pada model kognitif dan menurut model itu, semua pemikiran, perasaan, dan tingkah laku saling berkaitan.

Sekiranya seorang individu belajar mengenal pasti corak pemikiran yang tidak sihat atau tidak membantu, dan menyusahkan tindak balas emosi, maka mungkin bagi individu itu untuk mengatasi atau mengatasi masalah tingkah laku ini.

:white_check_mark: Beberapa perkara umum yang difokuskan pada semua jenis teknik CBT diberikan seperti:

  1. Mengenal pasti masalah utama dalam kehidupan rutin seseorang

  2. Mengenalpasti fikiran yang terpesong dan tidak membantu dan kesannya terhadap kehidupan seseorang

  3. Memahami negatif dan kemudian menukarnya dengan tenaga positif untuk hasil yang lebih baik

  4. Mempelajari tingkah laku orang di sekeliling anda dan menerapkannya secara positif menjadikan mereka sebahagian daripada kehidupan anda.

:white_check_mark: Strategi berbeza yang digunakan dalam terapi kognitif atau terapi tingkah laku kognitif diberikan seperti:

• Pengiktirafan penyelewengan corak pemikiran seseorang individu

• Peningkatan dalam memahami masalah

• Pelaksanaan kemahiran menyelesaikan masalah yang lebih baik sebagai bahagian pertolongan diri oleh individu

• Peningkatan tahap keyakinan diri dan harga diri seseorang individu

• Belajar menghadapi masalah seperti beberapa fobia atau masalah kecemasan dalam keadaan tertentu

• Implikasi teknik main peranan untuk mengatasi masalah kognitif

• Belajar untuk tetap tenang dengan menggunakan beberapa teknik seperti pernafasan dalam dan relaksasi otot.