Seperti yang diperkenalkan dalam Perlembagaan Kolombia tahun 1991, wanita di Colombia memiliki hak sepenuhnya untuk integriti badan dan menjadi otonom; bekerja; mengundi untuk memegang jawatan awam; memiliki harta; dengan gaji yang setimpal atau gaji yang setara; untuk menerima pendidikan; untuk berkhidmat dalam tentera dalam tugas-tugas tertentu tetapi tidak termasuk dalam unit senjata tempur; untuk membuat kontrak sah; dan mempunyai hak perkahwinan, ibu bapa dan agama. Hak wanita di Colombia berkembang dengan perlahan sejak awal abad ke-20.

Latar belakang

Wanita di Colombia sangat aktif dalam aspek ketenteraan, terutama berperanan sebagai penyokong atau mata-mata seperti dalam hal Lady Policarpa Salavarrieta yang memainkan peranan penting dalam kemerdekaan Colombia dari kerajaan Sepanyol. Beberapa kumpulan asli seperti Wayuu mengadakan masyarakat matriarki di mana peranan wanita adalah pusat dan yang paling penting bagi masyarakat mereka. Wanita yang tergolong dalam kumpulan orang asli sangat menjadi sasaran penjajah Sepanyol semasa era penjajahan. Sebilangan besar wanita asli menjadi hamba, pemerkosaan dan kehilangan identiti budaya mereka.

Sepanjang era penjajahan, abad ke-19 dan penubuhan era republik, wanita Colombia direndahkan menjadi suri rumah dalam masyarakat yang dikuasai oleh lelaki. Pendidikan untuk wanita hanya terhad kepada golongan kaya dan mereka hanya dibenarkan belajar hingga sekolah menengah di biara di bawah pendidikan Katolik Rom. Pada 10 Disember 1934, Kongres Colombia mengemukakan undang-undang untuk memberi hak wanita untuk mendapatkan pendidikan. Undang-undang tersebut menimbulkan kontroversi, seperti halnya masalah yang berkaitan dengan hak wanita pada masa itu.

Hak pendidikan

Sebelum tahun 1933 wanita di Colombia hanya dibenarkan bersekolah sehingga pendidikan peringkat sekolah menengah menengah. Anggota kongres liberal Jorge Eliécer Gaitán mempertahankan keputusan No. 1972 tahun 1933 untuk membiarkan wanita menerima pendidikan tinggi, sementara Germán Arciniegas yang konservatif menentang idea ini. Keputusan itu diluluskan dan ditandatangani oleh pemerintah Liberal Alfonso López Pumarejo. Universiti Nasional Colombia milik kerajaan adalah institusi pengajian tinggi pertama yang membenarkan pelajar perempuan di kampus mereka. Gerda Westendorp diterima pada 1 Februari 1935 untuk belajar perubatan. Gabriela Peláez, yang diterima sebagai pelajar pada tahun 1936 dan lulus sebagai peguam, menjadi wanita pertama yang lulus dari universiti di Colombia. Pada tahun 1936, María Carulla mendirikan sekolah pertama karya sosial di bawah sokongan dari Our Lady of the Rosary University. Selepas ini, wanita mula dilihat oleh banyak lelaki yang setara dengan pencapaian akademik, kreativiti, dan disiplin mereka. Pada masa yang sama, warganegara mula menyokong idea kewarganegaraan untuk wanita mengikuti contoh negara Eropah yang lain. Keganasan politik yang berterusan, masalah sosial, dan masalah ekonomi adalah antara subjek kajian utama bagi wanita, terutama dalam bidang keganasan keluarga dan hubungan pasangan , dan juga pada penderaan kanak-kanak.

Hak kontrak sah

Sekumpulan wanita yang diketuai oleh Georgina Fletcher bertemu dengan presiden Colombia Enrique Olaya Herrera dengan tujuan memintanya untuk membantu transformasi undang-undang Colombia mengenai hak wanita untuk mentadbir harta tanah. Undang-undang ini dinamakan ley sobre Régimen de Capitulaciones Matrimoniales ("Undang-undang tentang rejim kapital perkahwinan") yang kemudian diusulkan dalam kongres pada bulan Desember 1930 oleh Ofelia Uribe sebagai reformasi konstitusional. Objektif utama undang-undang adalah untuk membiarkan wanita menguruskan harta mereka dan bukan suami, saudara lelaki atau tutor mereka, seperti yang telah terjadi. Langkah itu menimbulkan skandal besar dalam kongres. Itu tidak lulus, dan kemudian membuat penganiayaan dan komplot terhadap kumpulan wanita. Sebagai ketua kumpulan, Georgina Fletcher dianiaya dan diasingkan. Régimen de Capitulaciones Matrimoniales sekali lagi dibentangkan dalam kongres pada tahun 1932 dan disetujui menjadi Undang-Undang 28 tahun 1932.

Ciri-ciri Wanita Colombia:

Tidak dinafikan bahawa wanita Colombia cantik dan menarik. Selain dari penampilan mereka yang menarik, wanita dari Colombia juga memiliki ciri-ciri dan kualiti terpuji yang tersembunyi di dalam kulit mereka.

Berikut adalah beberapa ciri wanita Colombia yang menjadikan mereka berbeza dan berbeza dari wanita di bahagian lain dunia:

:heavy_check_mark: Berorientasikan Keluarga

Keluarga pastinya menjadi salah satu keutamaan tertinggi bagi seorang wanita Colombia.

:heavy_check_mark: Setia

Ciri penting lain di kalangan wanita di Colombia adalah kesetiaan mereka. Walaupun orang Latin telah digemari oleh beberapa orang sebagai orang yang tidak setia, ini adalah kebalikan dari wanita Colombia. Budaya jodoh dan nilai keluarga di Colombia telah mempengaruhi kaum wanita terhadap pentingnya hubungan. Sebenarnya, menipu dianggap sebagai tindakan yang sangat rendah oleh orang-orang yang tinggal di Colombia kerana budaya monogami mereka. Lebih-lebih lagi, perasaan mereka banyak bercakap ketika setia.

:heavy_check_mark: Keturunan

Dengan tokoh genetik yang dimiliki oleh Latin, tidaklah mengejutkan jika mereka berpakaian untuk membunuh dan memamerkan yang terbaik dari diri mereka sendiri. Namun, semenarik ini, pakaian mereka tidak menunjukkan rasa hormat mereka seperti wanita. Ini adalah sebahagian daripada budaya Latin bagi wanita-wanita mereka untuk melihat yang terbaik mereka sambil mengekalkan pendekatan konservatif mereka. Bersikap konservatif tidak diukur sepenuhnya oleh pakaian yang mereka pakai tetapi oleh integriti, perwatakan, dan harga diri mereka. Orang Latin tahu bagaimana membawa diri dari penampilan mereka yang menakjubkan dan menarik ke keadaan dalaman mereka yang terpelihara dengan baik.

:heavy_check_mark: Menari

Bagi wanita Colombia, menari adalah seperti kebiasaan biasa. Sudah tentu, tidak semua wanita Colombia akan menjadi penari yang hebat. Tetapi memahami langkah asas tarian Latin seperti salsa sudah cukup untuk menjaga diri mereka dihargai.

:heavy_check_mark: Bergaul mesra

Colombia adalah tempat yang penuh dengan kecerahan dan kegembiraan. Ini tidak hanya berlaku untuk kehidupan malam Colombia yang terkenal tetapi juga untuk budaya dan orang-orang mereka. Tempat ini mungkin tidak banyak membanggakan dari segi tujuan pelancongan, tetapi memerlukan kepuasan atas hasrat penduduknya dan karunia budaya mereka yang ditunjukkan dalam Karnival Barranquilla, dan lebih-lebih lagi dalam kehidupan seharian mereka. Senyuman dan watak positif mereka pasti akan menceriakan hari anda. Walaupun warna kulit atau aksen anda, mereka dengan senang hati akan menunjukkan anda di sekitar bandar mereka.

Pakaian wanita Colombia

Dari kawasan pergunungan yang tinggi dan sejuk hingga ke zona pesisir yang rendah dan hangat, orang Colombia telah mengadopsi pakaian tradisional yang luar biasa beragam seperti alam dan kawasan negara.

Colombia pada abad keenam belas, juga lahir berbagai kelompok budaya, dengan adat, ritual dan corak berpakaian mereka sendiri. Dibuat dengan kain semula jadi dan selalunya dengan warna-warna cerah, potongan-potongan ini menjadi ikonik di seluruh Amerika Latin. Berikut adalah contoh beberapa pakaian yang paling biasa dipakai di seluruh Colombia:

  • Wilayah Andean

Pegunungan terpanjang di dunia menciptakan sejumlah iklim di Colombia, yang tercermin dalam pakaian yang pelbagai yang dipakai di Andes.

Antara yang paling terkenal adalah pakaian khas di Huila, yang dipakai secara tradisional ketika menari tarian Sanjuanero. Wanita memakai blaus berwarna putih yang menggantung di bahu, dipadankan dengan renda dan labuci. Rok lebar - dibuka semasa tarian - dibuat dari satin dan renda berwarna-warni, selalunya dengan hiasan bunga berwarna-warni. Dia memakai bunga berwarna-warni yang meriah di rambutnya. Pakaian lelaki lebih sederhana, tetapi sama pentingnya: kemeja dan seluar putih sederhana, tali pinggang kulit, selendang merah, dan topi buatan tangan.

Lebih tinggi, di pedesaan Boyacá dan Cundinamarca yang dingin, kedua-dua lelaki dan wanita memakai ruana, atau ponco bulu.

Di kawasan tali pinggang kopi desa yang lebih sederhana, pemungut kopi wanita, yang disebut chapolera, memakai blaus lengan panjang putih dan skirt yang mengalir, biasanya dengan reka bentuk dan bunga berwarna-warni, dan sandal putih.

  • Wilayah Orinoco

Di dataran Colombia Timur yang hangat dan lasak, di mana menunggang kuda dan peternakan lembu adalah cara hidup, pakaian biasanya ringan dan sederhana.

Untuk menari tarian tradisional Joropo, wanita memakai rok lebar yang jatuh ke lutut, menampilkan sejumlah kain yang berlainan, dengan latar belakang dan bunga merah atau putih. Blaus lengan tiga perempat dihiasi dengan pita yang sepadan dengan rok, dan pita atau bunga menghiasi rambutnya.

  • Wilayah Caribbean

Di kawasan pesisir Caribbean, pakaian ringan dan lapang digunakan untuk melawan panas dan kelembapan.

Wanita memakai skirt dan atasan yang ringan dan mengalir. Dan ada beberapa item lebih Kolombia daripada topi "vueltiao", atau sombrero vueltiao, yang berasal dari wilayah ini. Topi bertepi hitam dan putih ditenun dari daun tebu kering dan dipakai di seberang Pantai. Pada tahun 2004, topi tersebut diisytiharkan sebagai Simbol Budaya Bangsa.

Di jabatan La Guajira, bersempadan dengan Venezuela, kumpulan pribumi Wayuu mempertahankan cerita rakyat mereka, termasuk pakaian mereka. Wanita Wayuu memakai gaun longgar dan sandal dengan jumbai wol, menurut peringkat sosial. Mereka menenun beg Wayuu tradisional dan berwarna-warni.

  • Wilayah Amazon

Di wilayah Amazon yang jarang penduduknya, sejumlah kumpulan orang asli mempunyai cara hidup dan pakaian mereka sendiri. Banyak kumpulan wujud separuh bogel.

Wanita boleh memakai skirt betis dan blaus putih dengan tali pinggang dan kalung orang asli.

  • Wilayah Pasifik

Di Pantai Pasifik, penduduk berpakaian panas, dan masyarakat kulit hitam besar mengekalkan tradisi yang berasal dari Afrika, termasuk pakaian dan cerita rakyat mereka.

Secara tradisional, wanita memakai pakaian berwarna-warni, pastel, dibuat dengan kain lembut dan dijahit dengan bunga, pita dan hiasan dan reka bentuk lain. Rok jatuh ke pergelangan kaki, dan sama berwarna

Pengaruh Afrika dapat dilihat di masyarakat Pasifik, terutama semasa acara dan tarian khas, seperti melalui penutup kepala dan perhiasan dan aksesori berwarna-warni yang lain.

Stereotaip mengenai Wanita Colombia

Oleh kerana anda memulakan hubungan dengan wanita Kolombia, ini bukan artikel atau panduan pertama yang anda baca. Anda mungkin menyedari bahawa pengarang yang berbeza memberikan maklumat yang berbeza dan pendapat mereka mengenai aspek tertentu tidak bertepatan. Pada ketika ini, anda mungkin sukar mendapatkan kebenaran. Kami ingin menyelamatkan anda dari takhayul khayalan: dapatkan pandangan mengenai stereotaip yang paling meluas mengenai wanita Colombia yang mereka tidak suka dengar:

Mereka bersedia untuk bersantai dengan semua orang. Sebilangan pelancong menyatakan bahawa mereka berjaya bersantai dengan hampir semua gadis yang mereka jemput. Tidak mempercayai khabar angin - banyak lelaki cuba menunjukkan diri mereka dengan sebaik-baiknya dan tidak dapat mengakui kegagalan. Terdapat banyak gadis yang berpandangan ke depan dan berpikiran terbuka yang tidak menentang hubungan santai, tetapi bahkan wanita-wanita ini memerlukan masa untuk mengenali seorang lelaki sebelum menjalin hubungan dengannya.

Kanak-kanak perempuan terlibat dalam pengedaran dadah. Anggapan ini sangat menyakitkan bagi kebanyakan orang Colombia. Walaupun negara ini terkenal sebagai pengeluar kokain terbesar di dunia, ini tidak bermaksud semua orang di sini menjualnya atau mengambilnya.

Semua wanita Colombia menari salsa. Orang Colombia gemar menari, sudah pasti, tetapi jangan sampai menari hanya untuk salsa sahaja. Bayangkan bahawa setiap orang asing bertanya kepada mereka tentang salsa, dan ia berterusan dari hari ke hari. Kenali budaya Colombia sebelum pergi ke sana, dan anda akan memikat mana-mana wanita Colombia yang anda gemari.

Semua wanita Colombia adalah supermodel. Banyak supermodel terkenal di dunia dilahirkan di Colombia, tetapi itu tidak bermaksud bahawa mana-mana gadis yang anda temui di jalan-jalan Bogota adalah model. Terdapat banyak gadis cantik; namun, bersiaplah mereka kelihatan berbeza dari wanita di Instagram atau di skrin TV.

Bagaimana Berjaya dalam Menemui Wanita Colombia?

Janji silang budaya mempunyai keunikan tertentu, dan anda harus diberitahu tentangnya sekiranya anda mahukan hubungan anda berjaya. Mari mulakan dengan membincangkan petua utama untuk berkawan dengan seorang gadis Columbia yang akan menjadikan anda lebih dekat untuk memenangkannya. Secara keseluruhan, kebanyakan wanita Colombia berminat untuk bertemu dan berjumpa dengan orang asing, tetapi itu tidak bermaksud anda tidak boleh mengawal tingkah laku anda dan mengetahui beberapa cara untuk hati wanita:

Secara keseluruhan, kebanyakan wanita Colombia berminat untuk bertemu dan berjumpa dengan orang asing.

:small_blue_diamond: Belajar menari. Ketahui tarian apa yang lebih popular di kawasan tempat anda tinggal dan pelajari mereka. Semasa anda keluar dengan wanita Colombia, anda harus bersedia menari dengannya.

:small_blue_diamond: Jangan perhatikan kelemahan. Gadis-gadis Colombia sering terlambat, dan anda tidak dapat melakukan apa-apa dengan kebiasaan ini. Bersikap serpihan adalah bahagian budaya Colombia, jadi lebih baik anda menggunakannya.

:small_blue_diamond: Belajar Bahasa Sepanyol sedikit. Walaupun wanita tahu asas-asas bahasa Inggeris, anda lebih baik berkenalan dengan bahasa Sepanyol untuk mengelakkan halangan bahasa dan membuat tarikh anda memahami bahawa anda benar-benar berminat untuk berkawan dengannya.

:small_blue_diamond: Bayar dia. Anda tidak perlu membanggakan penghasilan anda kerana hanya akan menakutkan gadis itu. Apa yang diperlukan dari anda adalah menjadi lelaki yang lembut kepada semua wanita Colombia: bayar makan malam dan teksi. Sekiranya anda ingin menggembirakannya dengan hadiah kecil, lakukanlah tetapi jangan terlalu kerap.

:small_blue_diamond: Sediakan tarikh pertama di kedai kopi. Ini cara yang agak popular untuk bertemu dengan seorang gadis untuk pertama kalinya. Anda tidak menghabiskan banyak wang dan akan menghabiskan masa dalam suasana yang tenang dan tenang.

Soalan Lazim :open_book:

Bagaimana menarik wanita Colombia?

  • Jangan merujuk klise bodoh dan lelucon buruk mengenai Pablo Escobar dan ubat-ubatan.
  • Jangan berkelakuan seperti cerdo.
  • Jangan bertindak seperti gunung es, menggoda!
  • Cubalah gerakan terbaik anda di lantai tarian.
  • Pastikan telinga anda terbuka.
  • Bercakap dengannya dengan loghat menarik anda dalam bahasa Sepanyol.
  • Buat dia ketawa dengan jenaka yang baik.

Apa yang perlu diketahui mengenai temu janji dengan wanita Colombia?

  • Mereka adalah kumpulan yang kuat.

  • Mereka sayang.

  • Selamat tinggal tidak akan sama.

  • Mereka akan membuat anda menangis.

  • Anda lebih baik belajar menari.

  • Mereka sangat bangga.

  • Keluarga adalah penting secara besar-besaran.

Dari mana keturunan Colombia?

Sebilangan besar keturunan Eropah dari Colombia kebanyakannya berasal dari peneroka Sepanyol, sementara orang Eropah lain tiba pada abad kesembilan belas dan kedua puluh.

Kesimpulan:

Wanita Colombia cantik dan menarik. Selain dari penampilan mereka yang menarik, wanita dari Colombia juga memiliki ciri-ciri dan kualiti terpuji yang tersembunyi di dalam kulit mereka. Dalam artikel di atas terdapat beberapa ciri wanita Colombia 'dan gaya hidup mereka yang dibincangkan.

Artikel Berkaitan Idea Hadiah Wanita Albania Untuk Wanita