Apakah mata wang Crypto?

Mata wang kripto sering disebut sebagai "tunai terdesentralisasi," yang menyiratkan bahawa wang itu disingkirkan, dibuat, dan ditangani di luar bank negara, atau pemerintah.

Berbeza dengan wang tunai "keras" atau kertas, wang digital tidak mempunyai struktur sebenarnya. Ini sebenarnya banyak maklumat, yang diperoleh oleh kriptografi (kajian pengekodan dan terjemahan data) - itulah sebabnya ia dikelaskan sebagai "wang digital."

Pada saat maklumat dikodkan, data diubah bermula dari satu struktur kemudian ke struktur berikutnya, struktur yang kurang dapat dikesan, dan kemudian disahkod - atau dikembalikan - ke struktur uniknya oleh pelanggan akhir. Langkah membingungkan ini membunuh prospek dua kali ganda perbelanjaan dan penduaan, di sepanjang garis ini menguatkan keselamatan penggunaan wang kriptografi untuk membayar sesuatu.

Seperti dulu, mata wang digital berfungsi seperti kerangka rakaman berasaskan awan yang dilindungi, serupa dengan Dropbox atau Google Drive.

Dengan desentralisasi, mata wang digital menghindari pergaulan dengan pekerja luar dan organisasi pemerintah, yang kerap mengambil bahagian dalam pelbagai maklumat massa dan memungkinkan kemungkinan kawalan kemasukan seseorang ke cadangan. Ketiadaan hubungan dengan kerangka pentadbiran atau perbankan membolehkan pertukaran dikendalikan secara rahsia, yang difikirkan oleh beberapa pelanggan mengenai kelebihan yang mencolok.

Di sisi lain, mata wang digital memerlukan salah satu prinsip yang baik dalam rangka kerja tunai fizikal atau "keras", kerana tidak ada bahan pentadbiran yang bertanggungjawab untuk menyimpan stok fokus, atau bahkan catatan tunai atau pertukarannya.

Bagaimana mata wang kripto berfungsi?

Mata wang kripto terus menyimpan rekod mereka sendiri menggunakan blockchain, rekod dalam talian dan log pertukaran.

Rantai blok membuat catatan lanjutan - pertukaran, sokongan, atau perjanjian - yang mesti ditambahkan, bukannya diubah atau dihapuskan. Log pertukaran percuma ini, perubahan kripto atas permintaan, tidak dapat disangkal lebih selamat daripada rekod kertas atau rekod lanjutan institusi, yang dapat diretas.

Pada dasarnya, tahap memfailkan data pembeli dan peniaga dan mencatatnya sebagai "hash," atau rangkaian huruf dan angka yang dibuat oleh kapasiti berangka yang kompleks. Setiap hash disambungkan terus ke hash sebelumnya, jadi perubahan pada rekod yang tidak disetujui akan menjadi jelas setelah hash diubah.

Ketika jumlah hash tertentu tercapai, pengumpulan ditukar menjadi "persegi" dan dihubungkan ke kotak yang berlainan pada pekerja - selanjutnya disebut "rantai blok". Rantai blok disegarkan secara berkala dan menyisihkan sejumlah besar pekerja di seluruh dunia.

Bentuk wang kriptografi berfungsi dalam kerangka tertutup, yang menyiratkan bahawa ada ukuran tetap dan unit baru harus dibuat setelah susunan peraturan yang teruk. Beberapa bentuk wang, misalnya, bitcoin , mempunyai cap produk yang dapat dipertahankan pada jumlah unit yang dapat dibuat. Inventori terhad ini menjadikan setiap unit lebih penting — terutamanya apabila wang mendapat ketenaran di kalangan pelabur tidak rasmi.

Untuk apa mata wang kripto digunakan? Pada hari-hari awalnya, crypto nampaknya menjadi smidgen yang tidak jelas, berkaitan dengan penjahat dan penjenayah cukai. Satu aktiviti pasar haram, Jalan Sutera, menggunakan bitcoin sebagai keputusan utama sehingga FBI menutupnya pada tahun 2013.

Sejak itu, wang digital secara beransur-ansur memperoleh kualiti yang tidak dapat dilihat di mata masyarakat - dan kesopanan. Hari ini, ini cenderung digunakan untuk berbagai macam pertukaran, ingat memberikan sumbangan untuk bisnis baru, mengatur perjanjian pengiriman-impor, dan dalam hal apa pun, mengurus tagihan perkhidmatan.

Pada tahun 2020, Paypal melaporkan bahawa ia akan membenarkan pelanggan menyimpan pelbagai jenis mata wang digital dalam rekod mereka, dan dalam keadaan apa pun, berharap agar crypto dapat digunakan sebagai alternatif ansuran di banyak laman rakan mereka seperti eBay .

Bagaimanapun, ketika penggunaannya berkembang, bentuk wang digital pada dasarnya nampaknya berkembang sebagai sumber usaha, bertukar pasaran tunai tertentu.

Bagaimana untuk melabur dalam mata wang kripto?

Mata wang kripto dapat membentuk sebahagian daripada portfolio genap. Berbeza dengan saham biasa, sekuriti, dan aset biasa, crypto menawarkan keselamatan kekaburan dan potensi untuk pengembangan masa depan yang cepat. Juga, berdasarkan fakta bahawa ia berfungsi di luar pengaturan pemerintah konvensional, sumber daya biasanya tidak bergantung pada pembekuan atau penyitaan oleh pakar.

Aplikasi penyumbang normal seperti tudung Robin, Coin base, dan Kraken semuanya menawarkan keupayaan untuk membeli crypto dengan mudah. Terdapat juga peringkat dan perdagangan pertukaran seluruh web (seperti Gemini, Block Fi, e-Toro, dan Bitcoin IRA) yang dilakukan hanya untuk item crypto.

Lebih-lebih lagi, diperdagangkan di pasaran terbuka kepercayaan dan aset Bitcoin membolehkan orang memasukkan sumber daya ke dalam portfolio pengawasan pakar yang menukar bentuk wang - menawarkan peningkatan dan kos yang efisien seperti yang dilakukan oleh aset biasa dan ETF.

Apakah risiko melabur dalam mata wang kripto?

Mata wang kripto menimbulkan tiga bahaya yang ketara:

Ia berfungsi sepenuhnya tanpa pengawasan kerajaan . Cara crypto dan pusat komersilnya bersifat peribadi dan tidak terkawal telah menimbulkan masalah berkenaan dengan apa jenis perbelanjaan yang dibayar untuk penambahan atau kemalangan sumber daya, sama seperti potensi penyalahgunaannya. Sebagai contoh, pada tahun 2014, tahap perdagangan koin Bit yang berpusat di Tokyo Gunung Gox diretas, menyebabkan kekurangan lebih dari 700,000 BTC.

Ia sebenarnya tidak wujud. Sebilangan crypto kontras dengan cecair cahaya isyarat - ia hanyalah artikel asli. Ia hanyalah sumber yang tidak dapat dibendung, serupa dengan emas atau produk yang berbeza. Ia tidak menangani sekeping organisasi, sama seperti saham atau bon. Crypto tidak dicetak atau dicap seperti standard kewangan yang berbeza. Oleh itu, ia tidak bernilai besar - hanya nilai tukar, yang menjadikannya sangat spekulatif.

Ia tidak dapat diramalkan. Kos kripto berubah dengan ketara, kadang-kadang menjunam atau bergerak dengan banyak dolar dalam beberapa jam. Pada tahun 2013, bitcoin menjunam dari $ 1,000 hingga $ 300 seunit; pada bulan November 2020 bitcoin berjaya menembus $ 3.000, pada ketika itu beralih ke paras tertinggi yang tidak lain dari $ 23,770.85 pada 17 Disember. Bentuk monetari yang berbeza bertukar ratusan yang sederhana, namun pergerakan mereka dapat dibandingkan.

Kemajuan kini disiapkan untuk menangani variasi kerangka pasar dan mengendalikan penilaiannya. Sebagai contoh, koin crypto Tether langsung "mengikat" dirinya dengan bentuk wang yang berdekatan, dengan cara ini mengelakkan tanda dagangan tanda-tanda tidak stabil token lain.

Pengambilan kewangan:

Wang kriptografi adalah sumber yang timbul yang akan terus berkembang pada tahun-tahun mendatang. Tidak kira sama ada masa depan akan menjadi masa di mana semua token ditaja oleh wang yang berdekatan atau sama ada ia akan tetap bersifat teori, crypto pasti dapat membentuk segmen portfolio penyokong kewangan yang wajar.

Sifatnya yang terdesentralisasi telah melindungi mata wang digital dari kesan pekerja luar dan pejabat kerajaan, yang membuat kerangka penyediaan yang tidak diketahui yang menawar kepada banyak pelanggan. Inovasi blockchainnya menyimpan log pertukaran yang kompleks dan sangat selamat.

Walaupun begitu, kerangka kerja tidak tanpa bahaya menggunakan segala cara. Ketiadaan garis panduan pemerintah dan seluruh dunia pada masa ini boleh menggagalkan kualiti item yang menarik untuk beberapa orang. Bagi orang lain, ketidaktentuan pelbagai kos duit syiling nampaknya sangat berbahaya - terutamanya untuk sumber yang tidak mempunyai nilai asas dan semula jadi.

Sama seperti nilai sumber, pandangan masyarakat terhadap mata wang digital telah berubah secara drastik dalam jangka masa panjang. Walau apa pun, dilindungi untuk mengatakan bahawa wang baru ini belum dibelanjakan.