Keju yang telah disembuhkan boleh berumur selama empat bulan atau lebih. Keju separa sembuh dibuat dari gabungan susu lembu, domba, dan kambing yang dipasteurisasi. Menyembuhkan keju memerlukan pengeringan dan memeliharanya dengan proses seperti asin atau merokok.

Mengenai Keju yang Disembuhkan

Keju yang disembuhkan

Menyembuhkan keju termasuk mengeringkannya dan mengawetkannya dengan menggunakan prosedur seperti asin atau merokok. Tempoh yang diperlukan untuk menganggap keju disembuhkan berbeza mengikut keju, tetapi selalunya satu setengah hingga dua tahun.

Kedua-dua gouda dan manchego adalah keju yang disembuhkan. Namun, gouda sering dieksport setelah penawar selama setengah tahun, tetapi di selatan Belanda , ia dapat dijumpai berumur hingga dua tahun.

Keju Grana padano dan parmesan juga berumur, kadang-kadang hingga tiga tahun. Oleh kerana kekerasan yang sangat keras, mereka paling baik dimakan parut, sebagai bumbu , atau sebagai pengisi pasta.

MAKLUMAT PEMAKANAN CHEESE CURED (0.1 KG)

Unsur Nilai pemakanan
Tenaga 420.0kkal
Karbohidrat 1.0g
Protein 32.0g
Lipid 32.0g
Serat 0.0 g
Tepu 17.88 g
Asid Lemak tak jenuh tunggal 6.99 g
Asid Lemak tak jenuh ganda 1.0 g
Kolesterol 74.4 mg
Kalsium 1200.0 mg
Besi 0.6 mg
Zink 4.0 mg
Vitamin A 310.0 ug
Vitamin C 0.0 g
Asid folik 20.0 ug
Garam (Natrium) 670.0 mg
Gula 1.0 g

Adakah keju vegan membahayakan kesihatan seseorang?

keju vegan

Keju asli penting dari segi pemakanan kerana mengandungi protein dan kalsium, dua elemen penting. Vegan "keju" adalah makanan ringan kerana umumnya tidak mengandungi apa-apa dan kekurangan nutrien lain yang terdapat dalam makanan biasa; ia dibuat sepenuhnya dari lemak dan garam.

Vegan "keju" adalah sumber garam dan lemak yang baik - ia mempunyai jumlah yang sama dengan keju asli, jika tidak lebih banyak. ( Satu ons hanya lebih dari 28 gram.) Dan untuk sebilangan besar jenis, itu adalah satu-satunya nutrien yang terdapat pada yang tidak sihat, sekurang-kurangnya yang disenaraikan pada label pemakanan. Saya menemui satu keju tiruan berasaskan kacang yang mempunyai keseluruhan 2 gram protein, lebih rendah daripada keju asli , dan, seperti biasa, tidak ada kalsium.

Terdapat juga jenama lain yang mempunyai jumlah kalsium yang berpatutan kerana kalsium sitrat disebut sebagai salah satu daripada beberapa komponen - tetapi, seperti biasa, ia kekurangan protein. Kecuali kedua-dua kes tersebut, tidak ada keju tiruan lain yang saya kaji mempunyai protein atau kalsium. Selain itu, tidak ada nutrien tambahan; hanya lemak dan garam yang ada.

Sekarang, sebagai rujukan, bagaimana dengan keju berasaskan susu sebenar? Ini termasuk sejumlah besar lemak dan garam - antara 5 dan 8 gram lemak per auns untuk jenis yang saya ada sekarang di dalam peti sejuk saya, dan antara 150 hingga 200 mg natrium.

Saya hampir menulis bahawa "keju" vegan sama berkhasiatnya dengan kerepek kentang (atau keripik, jika anda tinggal di UK), tetapi itu tidak adil untuk kerepek / keripik, kerana kentang adalah sumber kalium yang baik.

Ringkasan

Walau bagaimanapun, ia merangkumi antara 4 dan 10 gram protein per auns dan antara 15% dan 30% daripada keperluan kalsium harian orang dewasa (iaitu 1000 mg sehari, oleh itu keju asli umumnya mempunyai antara 150 hingga 300 mg kalsium per auns - yang ditentang hingga 0 mg untuk keju tiruan).

Apakah perbezaan antara keju semula jadi dan diproses?

Perbezaan keju

Salah satu perbezaan yang paling ketara antara tujuan kilang keju dan tujuan kilang pertanian atau artisan adalah keperluan 100 peratus, keseragaman industri. Sudah tentu, pembuat keju yang baik di ladang dan pengrajin bertujuan untuk konsistensi juga, tetapi memungkinkan untuk turun naik musim mengikut parameter dari apa yang dianggap dapat diterima.

Pengilang ini membeli susu dalam jumlah besar, yang kemudian disimpan dalam silo sehingga siap digunakan. Setelah menguji susu untuk kandungan lemak dan protein, susu diadun dengan susu dari silo lain untuk mencapai objektif yang diinginkan dan konsisten untuk setiap ukuran kandungan. Setelah mencampurkan dan menyeragamkan susu, susu itu diubah menjadi keju standard yang tepat.

  • Catatan: Sebuah kilang mungkin melangkah lebih jauh dan mengubah kandungan lemak dan protein dengan terlebih dahulu menyaringnya dan kemudian memasukkannya kembali untuk mengatur prosesnya, yang menghasilkan keju sejati (iaitu bukan whey), tetapi memerlukan infrastruktur yang sangat mahal . Prosedur ini juga dapat digunakan untuk meningkatkan kandungan pepejal susu keju untuk membuat keju kaya "buatan".

Untuk menjadi jelas, kami tidak membincangkan Kraft Slices di sini, melainkan apa yang boleh dianggap sebagai keju berkualiti tinggi yang dihasilkan dalam jumlah industri yang besar, seperti Wisconsin, di mana sejumlah besar Cheddar dihasilkan bersama dengan President Brie (dibuat di sana oleh sebuah syarikat Perancis ), yang tidak asing bagi sesiapa sahaja di Amerika Syarikat yang membeli-belah di kaunter keju di kebanyakan pasar raya utama.

Ringkasan

Farmstead dan pembuat keju artisan (yang dapat beroperasi pada skala yang cukup besar) berbeza kerana mereka tidak menyeragamkan susu masuk mereka secara buatan dan membuat keju mereka dalam kumpulan kecil dengan tangan (keju kilang yang sangat besar dibuat sepenuhnya dalam sistem automatik tertutup yang lebih dipantau daripada dibuat oleh pembuat keju - yang tidak bermaksud mereka tidak mahir melakukan apa yang mereka lakukan).

Mengenai Keju yang disembuhkan dengan air garam

Istilah yang merujuk kepada pelbagai keju yang dicuci atau tenggelam dalam air garam semasa proses pembuatan keju. Bergantung pada jenis keju yang dihasilkan, keju mesti tinggal di dalam air garam selama beberapa jam hingga berbulan-bulan.

Penyelesaian perapan masin membantu dalam mengehadkan pertumbuhan mikroorganisma yang tidak diingini yang dapat memberikan rasa yang tidak menyenangkan pada keju (walaupun pada peringkat lain proses pembuatan keju, beberapa jenis bakteria baik diperlukan untuk menghasilkan keju).

Penyelesaian perapan memberikan rasa masin yang agak gurih pada keju, yang sangat diinginkan dalam pelbagai jenis keju . Tiga keju yang dirawat diuraikan di bawah.

Appenzeller, sejenis keju susu sapi Swiss, disisipkan dengan larutan penyembuhan herba (yang sering mengandungi wain) yang dicuci di atas roda keju semasa proses penyembuhan. Penyelesaian brining menyumbang kepada rasa unik Appenzeller. Rasa boleh berkisar dari ringan hingga sengit , bergantung pada usia keju.

Keju Feta, keju susu domba yang popular di Yunani, direbus selama beberapa bulan dalam larutan penggalian berasaskan whey . Setelah keju telah sembuh untuk jangka masa yang diperlukan, ia diambil dari larutan perapan dan segera kering. Ia kemudian diasinkan dan ditua selama beberapa minggu lagi sebelum digunakan.

Ringkasan

Parmigiano-Reggiano, atau Parmesan di Amerika Syarikat dan negara-negara lain, adalah keju terkenal lain yang direbus selama kira-kira tiga minggu dalam larutan penyisipan yang menggabungkan garam Laut Mediterranean.

Setelah keju diambil dari air garam, ia akan berumur rata-rata dua tahun, yang menghasilkan keju keras Itali yang terkenal dengan teksturnya yang sedikit kasar dan rasa kekacang khas.

JENIS-JENIS CHEESE: KECIL HINGGA KERAS

Mengelaskan keju mengikut kandungan kelembapan atau kekerasannya adalah teknik yang popular tetapi tidak tepat.

Perbezaan antara keju lembut, separa lembut, separa keras, dan keras adalah sewenang-wenangnya, dan banyak jenis keju terdapat dalam versi yang lebih lembut atau lebih keras.

Tahap kelembapan keju menentukan kekerasannya, yang bergantung pada tekanan dengan mana ia dimasukkan ke dalam acuan dan tempoh matang.

Keju lembut

Keju krim adalah keju yang tidak dimakan. Brie dan Neufchâtel kedua-duanya adalah keju lembut dengan tempoh pematangan maksimum satu bulan. Neufchâtel adalah keju lembut yang matang selama sepuluh hari sebelum dijual.

Keju yang separa lembut

Keju separa lembut, dan juga subkategori keju Monastery, mempunyai kandungan kelembapan yang tinggi dan rasa yang sederhana. Havarti, Munster, Port Salut, dan Butterkäse adalah antara jenis yang terkenal.

Keju Cheddar, sederhana sederhana

Keju gaya Switzerland seperti Emmental dan Gruyère mempunyai tekstur separa lembut hingga tegas. Mikroorganisma yang menyumbang kepada penampilan keju seperti itu juga menyumbang kepada rasa harum dan kuat mereka.

Gouda, Edam, Jarlsberg, Cantal, dan Kashkaval / Caşcaval adalah keju separa lembut hingga keras. Keju ini mencair dengan indah dan sering disajikan pada roti bakar untuk makanan ringan atau makan malam asas.

Keju yang separuh keras

Kandungan kelembapan keju yang lebih keras lebih rendah daripada keju yang lebih lembut. Mereka biasanya lebih padat dimasukkan ke dalam acuan dan matang untuk jangka masa yang lebih lama daripada keju lembut. Keju separa keras hingga keras termasuk Cheddar yang terkenal, yang berasal dari dusun Cheddar Inggeris .

Tetapi sekarang digunakan sebagai nama umum untuk keju jenis ini, yang variannya direplikasi di seluruh dunia dan dijual sesuai dengan kekuatannya atau berapa lama masa mereka matang.

Keju keras

Keju keras, seperti Grana Padano, Parmesan, atau Pecorino, padat menjadi bentuk besar dan matang selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun.

Ringkasan

Keju Colby dan Monterey Jack serupa tetapi lebih ringan; dadih mereka dicuci sebelum menekan untuk menghilangkan sedikit keasidan dan kalsium. Semasa keju Belanda Edam dan Gouda dibuat, prosedur mencuci curd serupa digunakan.

Pengenalpastian Keju jika sudah sembuh atau tidak

Kriteria utama untuk mengklasifikasikan keju ini adalah usia mereka. Tanpa pengawet tambahan, keju segar merosot dalam beberapa hari.

Keju paling sederhana ini dibuat dengan menggoreng dan menyiram susu dengan proses tambahan minimum. Keju kotej, keju krim, keju curd, keju petani, caş, chhena, fromage blanc, queso fresco, paneer, susu kambing segar, chèvre, Breingen-Tortoille, Irish Mellieriem Rochers, dan Belgia Mellieriem Rochers hanyalah beberapa contoh. Biasanya, keju ini lembut dan mudah disebarkan, dengan rasa yang sederhana.

Keju whey adalah keju segar yang dihasilkan dari whey, produk sampingan dari proses pembuatan keju lain yang akan dibazirkan sebaliknya. Contohnya termasuk brocciu Korsika, ricotta Itali, urda Romania , mizithra Yunani, keju anari Siprus, chhurpi Himalaya, dan Brunost Norway.

Brocciu sering dimakan mentah dan merupakan pokok masakan Korsika, namun ia juga dapat dijumpai pada usia tua. Beberapa keju segar, termasuk fromage blanc dan fromage frais (yang terakhir mengandungi budaya hidup), sering dipasarkan dan dinikmati sebagai pencuci mulut.

Keju dikategorikan atau dikategorikan mengikut waktu penapaian, tekstur, teknik pengeluaran, kandungan lemak, kandungan susu haiwan, dan bangsa atau wilayah asal. Kaedah yang paling kerap digunakan dan berdasarkan sejarah adalah berdasarkan kandungan lembapan.

Ia kemudian dibatasi dengan kandungan lemak dan prosedur penyembuhan atau pematangan. Kriteria dapat diterapkan secara bebas atau gabungan, dan tidak ada teknik tunggal yang berlaku.

Kombinasi jenis menghasilkan kira-kira 51 variasi berbeza yang diakui oleh Persekutuan Tenusu Antarabangsa, lebih daripada 400 varietas yang dijelaskan oleh Walter dan Hargrove, lebih dari 500 varietas yang dikenal pasti oleh Burkhalter, dan lebih dari 1,000 varietas yang dikenal pasti oleh Sandine dan Elliker.

Ringkasan

Beberapa usaha telah dilakukan untuk merasionalisasi pengkategorian keju; Pieter Walstra menawarkan sistem berdasarkan pemula primer dan sekunder dan kandungan kelembapan, sementara Walter dan Hargrove mengesyorkan mengkategorikan keju mengikut teknik pembuatan. Pendekatan terakhir ini menghasilkan 18 jenis yang berbeza, yang selanjutnya dikelaskan mengikut kandungan kelembapannya.

Soalan Lazim - Soalan Lazim

Orang ramai bertanya banyak mengenai keju yang disembuhkan. Kami membezakan beberapa perkara di bawah:

1 - Bagaimana keju yang disembuhkan dan separuh sembuh dibezakan?

Keju Segar: - Ini adalah keju yang belum diawet dan belum dipotong. Keju separuh sembuh adalah keju yang telah matang selama kira-kira dua hingga empat bulan. Sembuh: - Keju yang diawet ini telah berumur selama empat bulan atau lebih.

2 - Adakah keju Cheddar disembuhkan?

Keju Cheddar biasanya disembuhkan pada suhu 5-7.5 darjah Celsius. Biasanya, blok keju diletakkan di ruang pengawetan ketika masih berada pada suhu yang menekan. Setiap hari, beratus-ratus paun keju dihasilkan dalam operasi komersial yang besar.

3 - Apa itu keju separuh sembuh?

Keju separa sembuh dibuat dari gabungan susu lembu, domba, dan kambing yang dipasteurisasi. Seperti yang kita katakan di Sepanyol, ini adalah ladang terbaik - semuanya digabungkan menjadi satu. Ia sembuh selama dua bulan. Kulitnya tidak sesuai untuk dimakan .

4 - Adakah keju boleh disembuhkan?

Menyembuhkan keju memerlukan pengeringan dan memeliharanya menggunakan prosedur seperti asin atau merokok. Keju Grana padano dan parmesan juga berumur, kadang-kadang hingga tiga tahun.

5 - Keju mana yang tidak berumur?

Istilah "keju segar" merujuk kepada keju yang dihasilkan dari dadih mentah yang belum ditekan atau matang. Keju segar dihasilkan di seluruh dunia dan sering digunakan dalam masakan sebagai pengganti krim yang lebih ramping.

6 - Apa yang berlaku semasa keju berumur?

Bagaimana keju merosot seiring bertambahnya usia? Ringkasnya, proses penuaan meningkatkan rasa keju dan mengubah teksturnya. Keju kehilangan kelembapan ketika ia matang, tetapi enzim dan bakteria terus tumbuh di dalamnya.

7 - Keju mana yang paling tulen?

Keju segar adalah jenis keju paling tulen. Keju segar seperti ricotta gebu, keju kambing berkrim, mozzarella lembut, dan feta rapuh adalah semua contoh yang enak. Keju yang digolongkan sebagai "keju segar" sangat digemari kerana rasanya yang sederhana tetapi menyenangkan.

8 - Mengapa keju berumur lebih berkhasiat?

Seperti lazatnya keju, ia mempunyai reputasi sebagai tidak sihat, tetapi kajian baru-baru ini menunjukkan berita baik yang kita nantikan. Keju Cheddar, brie, dan parmesan dapat membantu meningkatkan jangka hayat dan mengelakkan barah hati.

9 - Adakah keju merosakkan di dalam peti sejuk?

Fahami kapan harus diberitahu bila: Jangka hayat keju berbeza-beza. Setelah dibuka, keju keras seperti cheddar dan Swiss disimpan selama tiga hingga empat minggu di dalam peti sejuk, sementara keju yang lebih lembut seperti ricotta, Brie, dan Bel Paese disimpan selama kira - kira satu hingga dua minggu.

10 - Adakah feta jenis keju yang paling sihat?

Walaupun feta mengandungi lebih banyak garam daripada keju lain, ia mengandungi lebih sedikit kalori. Feta adalah keju yang sangat sihat , mengandungi 337 mg fosfor per 100 g, kurang dari separuh daripada keperluan harian 700 mg untuk orang-orang dari kedua-dua jantina. Kalsium dan fosforus diperlukan untuk kesihatan tulang dan gigi.

Konklusi

Menyembuhkan keju menghasilkan tekstur yang lebih kencang dan kering, tetapi juga memberikan rasa yang lebih kuat, yang sangat disukai oleh penggemar keju. Namun, kerana tidak semua orang menyukai rasa yang kuat, adalah umum untuk menemui beberapa variasi penyembuhan untuk satu jenis keju, biasanya dilabelkan sebagai muda, separa sembuh, atau sembuh.

Keju segar tidak masak; ia adalah keju lembut dengan kandungan air yang tinggi. Hasil daripada ciri-ciri ini, lebih mudah terdedah kepada pencemaran dan kemerosotan. Sebaliknya, keju yang disembuhkan adalah sebaliknya.

Untuk dinamakan 'keju yang diawetkan', keju mesti berumur sekurang-kurangnya empat hingga tujuh bulan. Kerana keju seperti ini memiliki sedikit air, sangat berlemak dan mempunyai rasa yang kuat, yang ditingkatkan dengan ketara oleh proses pematangan. Selain dari keju seperti ini, terdapat apa yang disebut 'keju tua' lain yang berumur lebih dari tujuh bulan.

artikel berkaitan