Dagon adalah dewa yang menguasai Deep Ones, sebuah ras humanoid amfibi yang kini berada di lautan Bumi. Dia pertama kali diperkenalkan dengan cerpen Lovecraft "Dagon," dan disebut secara meluas dalam semua mitos. Juga dikenali sebagai pasangan Father Dagon dan Mother Hydra, walaupun merupakan anak lelaki, mereka biasanya bukan orang tua. Dia disembah oleh Esoteric Order of Dagon, sebuah agama rahsia yang berpusat di Innsmouth.

anak lembu

Dagon the Fish-God

Dagon adalah dewa orang Filistin. Kata "Dagon" berasal dari "dag" yang berarti "ikan."

Walaupun ada cinta yang mendalam bagi penyembah Dagon kepada tuhan mereka, simbol ikan dalam bentuk manusia sebenarnya dirancang untuk mewakili kesuburan dan kekuatan yang merangsang alam semula jadi dan pembiakan.

Orang Babilonia mempunyai mitos bahawa seseorang dari Laut Erythraean adalah sebahagian manusia dan sebahagian ikan dan dengan demikian mengadopsi tuhan ini dalam budaya mereka pada masa awal sejarah mereka. Dan itu adalah penemuan dewa ikan dalam gambar ukiran yang terdapat di Nineveh, Asyur.

naga dewa ikan

"Ketika orang Filistin mengambil tabut Tuhan dan membawanya ke kuil Dagon dan meletakkannya oleh Dagon. Ketika orang-orang Ashdod bangun pagi, lihatlah, Dagon telah jatuh ke muka ke tanah di hadapan bahtera. di hadapan tabut TUHAN. Dan kepala Dagon dan kedua telapak tangannya dipotong di ambang pintu ; hanya tubuh Dagon yang tersisa kepadanya. "-1 Samuel 5: 2-5

"Sekarang tuan-tuan orang Filistin mengumpulkan mereka untuk mempersembahkan korban besar kepada Dagon, dewa mereka, dan bersukacita. Dan mereka berkata, tuhan kami telah menyerahkan Samson musuh kami ke tangan kami." Ketika orang-orang melihatnya, mereka memuji tuhan mereka kerana mereka berkata: "Tuhan kita telah memberikan musuh kita, pemusnah negara kita, dan orang yang melipatgandakan orang mati kita." - Hakim-hakim 16: 23-24

:arrow_right: Hakim-hakim 16:23

Kemudian tuan-tuan orang Filistin mengumpulkan mereka untuk mempersembahkan korban besar kepada Dagon, dewa mereka, dan bersukacita: kerana mereka berkata, tuhan kita telah menyerahkan Samson musuh kita ke tangan kita.

:arrow_right: 1 Tawarikh 10:10

Dan mereka meletakkan baju besi di rumah dewa-dewa mereka, dan mengikat kepalanya di kuil Dagon.

:arrow_right: 1 Samuel 5: 7

Dan ketika orang-orang Ashdod melihat bahawa demikian, mereka berkata, tabut Tuhan Israel tidak akan tinggal bersama kita: kerana tangannya sakit pada kita, dan pada Dagon, tuhan kita.

:arrow_right: 1 Samuel 5: 2

Ketika orang Filistin mengambil tabut Tuhan, mereka membawanya ke rumah Dagon, dan meletakkannya oleh Dagon.

:arrow_right: 1 Samuel 5: 3

Dan ketika mereka dari Ashdod bangkit pada pagi hari, lihatlah, Dagon jatuh ke wajahnya ke bumi di hadapan tabut TUHAN. Dan mereka mengambil Dagon, dan meletakkannya di tempatnya semula.

:arrow_right: 1 Samuel 5: 5

Oleh itu, baik para imam Dagon, maupun para pendeta yang masuk ke rumah Dagon, menginjak ambang Dagon di Ashdod hingga hari ini.

:arrow_right: 1 Samuel 5: 4

Dan ketika mereka bangun pagi-pagi, lihatlah, Dagon jatuh ke muka ke tanah di hadapan tabut TUHAN; dan kepala Dagon dan kedua-dua tapak tangannya dipotong di ambang; hanya tunggul Dagon yang diserahkan kepadanya.

Tradisi dewa ikan

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Seorang sarjana rabinik kuno Rashi mencatat tradisi bahawa kata Dagon berkaitan dengan 'ikan' dag / dag Ibrani dan bahawa Dagon dianggap dalam bentuk ikan. Ahli bahasa dan teolog Rabbi David Kimchi (abad ketiga belas) menambahkan: "Dikatakan bahawa Dagon, dari angkatan lautnya, memiliki bentuk ikan (di mana namanya, Dagon), dan dari pusatnya ke atas, bentuk seorang lelaki, seperti yang dikatakan, dengan kedua tangan terputus. "John Milton menerapkan prinsip ini dalam bukunya Paradise Lost Book 1

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Berbagai sarjana abad kesembilan belas, termasuk pengkritik perintis alkitabiah Julius Wellhausen, percaya bahawa tradisi ini telah dibuktikan oleh asal usul motif duyung yang terdapat dalam seni Assyria dan Fenisia, termasuk duit syiling dari Ashdod dan Arvad.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dagon kadang-kadang dikenali dengan Massa, patung ikan Krishna.

tradisi dewa ikan

Dalam fiksyen dan budaya kontemporari

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dagon juga digunakan sebagai watak fiksyen oleh Cthulhu Mythos, salah satu kekuatan rahsia yang dikenali sebagai Great Old Ones. Dagon sepertinya telah mendorong HP Lovecraft dalam menyusun cerpennya "Dagon," yang pertama kali diterbitkan pada tahun 1919. Rujukan ke Dagon juga muncul dalam Lovecraft's "The Shadow Over Innsmouth" (1936), salah satu kisah Lovecraft yang paling terkenal.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Fred Chappell menulis sebuah novel bernama Dagon, yang cuba menceritakan kisah Cthulhu Mythos sebagai novel Gothic Selatan yang benar. Novel ini dianugerahkan Hadiah Novel Asing Terbaik oleh Akademi Perancis pada tahun 1972.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dagon menjadi tajuk filem pada tahun 2002, berdasarkan cerpen Lovecraft .

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dalam filem itu, Conan The Destroyer, Dagon atau Dagoth adalah dewa impian yang hidup apabila tanduk diletakkan di dahi patungnya.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Di Mahou Sentai Magiranger, Dagon adalah nama makhluk dari pemimpin The Infershia Pantheon Gods: Wise Hades God Dagon yang berpusat di Lagon Lagoon. Power Rangers-nya: rakan Mystic Force adalah Sculpin of Ten Terror.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dagon sangat popular dalam genre Fantasy Role Playing. Dalam permainan peranan Dungeons & Dragons, Dagon adalah nama yang dikongsi oleh putera iblis dari jurang dan Iblis yang diusir. Banyak contoh lain yang dapat dikutip: Dalam permainan White Wolf RPG, Demon: Fallen, Dagon digambarkan sebagai seorang lelaki yang prihatin untuk mengubah seluruh umat manusia menjadi manusia tanpa jiwa. Dalam siri Elder Scrolls RPG yang terkenal, seorang putera bernama daedric dijuluki "Mehrunes Dagon." Dalam permainan Lost Magic, Dagon adalah Hydra utama, binatang seperti nautilus, satu-satunya jenis api.

Apa yang membuat Dagon tunduk?

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Ketika tentera Israel dikalahkan dalam pertempuran, Tuhan mereka yang tidak bertuhan sujud kepada musuh.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Walaupun orang Filistin tidak pernah melihat penyerang Lost Ark, mereka cukup tahu untuk takut kepada Tuhan musuh mereka. Setelah kembali dari pertempuran, orang Israel menghantar orang ke Shiloh untuk membawa kembali senjata rahsia mereka, tabut perjanjian . Di dalam peti emas ini, kapal yang paling suci bahkan para imam Yang Mahakuasa tidak dapat disentuhnya, adalah tablet batu di mana jari Tuhan telah menulis hukumnya. Walaupun mengalami kekalahan baru-baru ini, ketika Hophni dan Phineas, putra-putra Imam Besar Eli yang tidak setia, tiba di perkemahan dengan tabut perjanjian, mereka berseru dengan kemenangan. Cukup kuat untuk menggegarkan bumi, menceritakan kisahnya, dan menggoyahkan kepercayaan orang Filistin.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Mereka tahu semua tentang Tuhan orang Ibrani, bagaimana dia membebaskan umatnya dari perbudakan di Mesir oleh malapetaka yang dahsyat. Memukul orang Israel adalah satu perkara. Memukul mereka di bawah hidung Tuhan mereka adalah perkara lain. Dengan rasa takut, para pemimpin Filistin memerintahkan tentera mereka untuk "menjadi lelaki dan berperang."

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Mereka bertempur, dan akibatnya sangat buruk bagi Israel. Tiga puluh ribu terbunuh dalam pertempuran itu, termasuk Hophni dan Pineas. Orang Filistin mengambil tabut Tuhan dan membawanya kembali ke Ashdod, satu piala di kuil dewa mereka Dagon.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Setelah mendengar berita itu, Eli, imam besar, jatuh dari tempat duduknya dan patah lehernya. Isteri hamil Pineas yang terbunuh bernama Ichabod yang baru lahir. "Kemuliaan," katanya, "telah berangkat dari Israel!"

Kuil Dagon dan Ashtoreth di Beth-Shan

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Semasa kempen 1925-26, Beisan Museum di Beisan, Beth-Shan kuno di Palestin, menemui keempat-empat kuil Kanaan, dua daripadanya dibina pada masa Rameses II, raja Mesir pada 1292-1225 SM, salah satu di bawah pendahulunya , Seth I, 1313-1292 B. c., Dan yang lain pada masa Tell el Amarna, 1375-1350 SM Bukti menunjukkan bahawa kuil selatan Rameses II didedikasikan untuk dewa pahlawan Resheph, dan yang utara didedikasikan untuk dewi pejuang Antit-Ashtoreth, yang nama peringatannya dijumpai di laman web ini.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Dari saat pembinaan bangunan-bangunan ini, seperti yang dibuktikan, hingga saat Raja Daud mengusir orang Filistin, sekitar tahun 1000 SM, ibadah dilakukan di kedua kuil, pertama oleh orang Mesir dan tentera mereka, dan kemudian oleh Orang Filistin. Orang-orang ini sepertinya telah mengambil Beth-Shan pada saat kematian Rameses III pada tahun 1167 SM tetapi sebelum zaman mereka, seperti bukti menunjukkan, ada pasukan tentera Mesir di Beth-Shan, yang, seperti orang Filistin, berasal dari Wilayah Aegean-Anatolia . Setelah kematian raja Mesir, tentera-tentera ini mungkin telah mengambil wilayah mereka dan bertemu dengan orang-orang Filistin yang akan datang, orang Mesir dikenali sebagai Pontius.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pendatang tidak pernah digambarkan sebagai tentera upahan Mesir tetapi tetap sebagai musuh. Pengebumian tentera Mesir ditemui di Beth-Shan pada tahun 1922; mereka mengandungi sarkofagi tembikar antropoid pada hari yang sama (Dinasti XX) dan menaip sebagai sarkofagus dari tanah liat yang kelihatan di luar yang terdapat di Mesir di el-Yahudîyeh dan Tell-Nebesheh. Tombak yang dijumpai dengan sarkofagus di kubur itu sama seperti yang terdapat di salah satu kuburan yang sama di Beth-Shan.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan oleh orang yang berkaitan dengan Dagon.

1. Apa yang berlaku kepada Dagon dalam Alkitab?

1 Samuel 5 1- Dan mereka mengambil Dagon, dan meletakkannya kembali di tempatnya. Dan ketika mereka bangun pagi-pagi, lihatlah, Dagon jatuh ke muka ke tanah di hadapan tabut TUHAN; hanya badannya yang tinggal.

2. Apakah maksud nama Dagon?

Nama Dagon bermaksud Be Cut Open dan berasal dari bahasa Ibrani. Nama dewa kesuburan Yahudi, kadang-kadang digambarkan sebagai setengah ikan separuh manusia. Dalam bahasa Ibrani / Aramik itu bermaksud "terbuka." dalam bahasa Arab, Dagon bermaksud "awan hujan.

3. Mengapa Dagon disembah?

Dagan, yang juga menulis Dagon, dewa Semitik Barat yang berasal dari Ibrani, memanfaatkan Timur Tengah kuno. Di Ras Shamra, Dagan nampaknya berada di kedudukan kedua setelah El, dewa tertinggi, walaupun karyanya sebagai dewa tumbuhan sepertinya telah dipindahkan ke Baal pada tahun 1500 SM.

4. Adakah Dagon seorang Cthulhu?

Jawapan yang paling banyak diterima adalah: Tidak, Dagon dan Cthulhu tidak sama. Cthulhu digambarkan sebagai raksasa impersonal dengan kepala gurita dan sayap naga.

5. Bagaimana anda membunuh Dagon?

Dagon sendiri tidak dicederakan dan tidak dapat dibunuh dengan cara biasa. Nasib baik, Dagon dapat dibunuh dengan membunuh 14 penyembah Dagon.

Penyembah Dagon berisiko besar untuk kesan Samum, yang mengancam akan membunuh mereka.

Kesimpulannya

Dagon atau Dagan adalah dewa kuno Mesopotamia dan orang Kanaan kuno. Terbukti , dia disembah sebagai dewi kesuburan di Ebla, Assyria, Ugarit, dan di antara orang Amori. Bible Ibrani menggambarkannya sebagai dewa bangsa Filistin dengan kuil di Ashdod dan tempat lain di Gaza.

Pertemuan panjang dengan kata Kanaan yang berarti "ikan", mungkin kembali ke Zaman Besi, telah menyebabkan ia digambarkan sebagai "dewa ikan", dan penyatuan motif "merman" dalam seni lokal. -S Assyrian (seperti dibantu oleh "Dagon" yang ditemui oleh Austen Henry Layard pada tahun 1840-an). Nama dewa berasal dari akar dengan 'mempunyai awan', yang bermaksud bahawa dia pada asalnya adalah dewa cuaca. Hubungannya dengan awan, dan juga hujan, menunjukkan peranannya yang kuat sebagai dewa pertanian.

Menurut Philo of Byblos, penulis Phoenician Sanchuniathon menggambarkan Dagon sebagai kata yang bermaksud "biji-bijian" (siton). Sanchuniathon melanjutkan dengan menjelaskan: "Dan Dagon, setelah menemukan biji-bijian dan bajak, diberi nama Zeus Arotrios." Kata arotrios bermaksud "petani" atau "petani".

Baca juga:point_down:

Arkeologi Alkitab

Arkeologi Kristian

Arkeologi Terlarang