Anak perempuan Loki: Hela, Dewi Kematian, adalah anak perempuan Loki. Dia dilahirkan dengan Loki, dewa penipu, dan Angerboda, seorang raksasa dari Jotunheimen. Hela adalah seorang gadis bermuka dua kerana komplikasi hibrid orang tuanya.

Bagaimana Hela Daughter of Loki?

Anak perempuan Loki adalah Hel, yang disebut dalam mitos Old Norse , yang bermaksud dunia si mati . Kemudian, ia mengenal Dewi Kematian. Hela adalah penguasa neraka, salah satu dari sembilan alam bawah tanah, yang disebut Niflheim di mana dia menerima si mati.

Penampilannya agak berbeza dengan Aesir yang lain. Separuh wajahnya cantik seperti ayahnya dan separuh wajahnya jelek seperti ibunya. Atas sebab ini, Odin memberikan namanya Dewi akhirat dan mengirimnya ke Niflheim, dan menyerahkannya kuasa neraka kepadanya.

Di situlah dia harus menguruskan lembaga dan mengatur tempat tinggal bagi mereka, yang mati kerana sakit atau tua. Aesir percaya bahawa mereka yang jatuh di medan perang tidak akan pergi ke Hel lebih kepada tuhan Odin's Valhalla.

Dalam Mitos Norse

Dalam mitos Norse, Hela adalah anak perempuan Loki kerana dia ditakdirkan untuk dilahirkan oleh Loki, dewa kenakalan, dan Angerboda, seorang raksasa dari Jotunheimen. Sekiranya demikian, Hela adalah anak perempuan Loki tanpa membantah.

Di Marvel Cinematic Universe

Tetapi MCU (Marvel Cinematic Universe) mewakili Hela sebagai anak sulung dari anak-anak Odin. Seperti di Thor: Ragnarok , Odin memberitahu Thor tentang Hela "dewi kematian, anak sulungku, saudaramu". Ungkapan ini menunjukkan bahawa Hela adalah kakak Thor dan kakak angkat Loki dalam filem .

Adakah Hela anak perempuan Odin atau Loki?

Pembuat filem itu menggambarkannya dalam filem Thor : Ragnarok, sebagai anak perempuan Odin dan bukannya Loki. Mereka mempunyai kebebasan untuk mengubah watak yang mereka mahukan.

Mengingat ramalan komik mitos Norse, Hela akan dilahirkan oleh Loki dan Angerboda. Sudah jelas bahawa Hel adalah Anak perempuan Loki, cucu perempuan Odin, dan keponakan Thor.

Ringkasan

Mengikut mitos Norse, Hela akan dilahirkan oleh Loki dan Angerboda sehingga jelas; anak perempuan Loki adalah Hela, dewi kematian. Tetapi, pembuat filem telah mewakili Hela sebagai anak perempuan Odin dalam filem ini.

Siapa Loki MCU & Norse Mitos?

Hubungan keluarga Loki cukup rumit. Dia adalah anak angkat Odin, dibesarkan bersama dengan Thor adalah abang tiri di MCU. Tetapi dia adalah saudara Odin dalam mitos Norse . Dia mempunyai tiga anak dengan Angrboda raksasa; Fenrir, Jormungandr, dan Hel.

Untuk mengetahui lebih mendalam, pertama sekali, kita dapat mengenal siapa Loki.

Loki adalah, Dewa Kesalahan dan Pembohongan, anak lelaki Laufey, tetapi dibesarkan oleh Odin , dewa semua, juga disebut bapa dewa. Ayah Loki adalah raja Frost Giant, ingin menjadikannya pewaris takhta Jotunheim tetapi dia meninggalkannya. Odin mengambilnya dan membesarkannya dengan anaknya, Thor, sebagai putera kedua Asgard di MCU .

Dalam kepercayaan Norse, Loki adalah anak lelaki raksasa, Farbauti, salah seorang Aesir. Loki dibandingkan dengan dewa-dewa besar, seperti Thor dan Odin. Menggunakan rancangannya yang sukar, dia menolong Aesir, dan kadang-kadang dia menimbulkan masalah untuk mereka dan dirinya juga. Loki itulah yang menyebabkan kematian dewa Baldur.

Dalam mitos, Loki mempunyai empat anak: tiga anak lelaki dan seorang anak perempuan. Fenrir, serigala, Jormungand, ular raksasa, dan Hel, keganasan dua muka, semuanya berasal dari isterinya bernama Angrboda.

Juga, anak keempatnya Sleipnir, seekor kuda berkaki lapan, yang diasuh olehnya, mengubah jantina, dan menjadi kuda betina, memiliki anak dengan kuda penuh bernama Svadilfari. Semasa di MCU, dia melahirkan lapan orang anak.

Dalam mitos Norse, Loki digambarkan sebagai penolong dewa kepada para dewa, dan peranannya akhirnya melibatkan kematian Baldur (anak Odin). Ini adalah kejahatan terburuk dari semua kejahatannya sehingga Baldur dibunuh oleh saudaranya yang buta, Hoor, memberikan tombak kepadanya. Dia secara tidak sengaja menggunakan Hoor untuk membunuh saudaranya.

Untuk hukuman atas kejahatan ini, dia terpaksa berbohong di bawah racun ular.

Kematian Loki

Di MCU, Loki harus mati tiga kali - pertama ketika dia jatuh dari Bifrost ke dalam Void, dan dia bertahan tanpa tanda kemudian dia ditemui oleh Thanos - kedua, dia ditikam di perut dengan pedang terkutuk semasa perang melawan Dark Elves dan dia kembali bertahan di sana. Dan akhirnya, dia tersedak oleh Thanos dan mati dalam Infinity War. Berikut adalah video untuk mengetahui lebih lanjut mengenai MCU dan mitos Norse.

Ringkasan

Jadilah anak Loki Laufey- atau anak Odin. Loki adalah dewa tetapi jahat, pengubah bentuk, ahli sihir, terlibat dalam banyak kejahatan, bertekad untuk dilemparkan dari Asgardian , dan bapa makhluk dan haiwan yang berbeza.

Anak Loki dalam Mitos Norse

Anak-anak Loki dalam mitos Norse disahkan tiga anak dengan Angraboda dan juga dipercayai Sleipnir adalah anak ketiga dengan Svadilfari.

Tetapi dalam komik Marvel, Dia memperanakkan lebih banyak anak-anak - walaupun kita tidak tahu lebih banyak tentang mereka, itulah yang akan kita sebutkan nama mereka, bukan untuk menerangkan secara terperinci. Tiga anak lelaki Loki adalah - putra Setan, Vali Halfling, Narvi, dan satu anak perempuan Tess Black mengenai komik Marvel.

Mari kita ketahui lebih lanjut mengenai anak-anaknya yang disahkan dalam mitos Norse.

Fenrir serigala

Fenrir adalah serigala raksasa; dia pernah begitu kuat berbanding dengan Thor. Dia ditakdirkan untuk membunuh Odin, tetapi kemudian dia akan dibunuh oleh anak Odin, Vidarr. Fenrir adalah anak kepada Loki dan Angraboda. Dia adalah serigala yang tinggal bersama adik - beradiknya - Hel dan Jormungand bersama ibu mereka di Jotunheim, tanah Frost Giants.

Apabila Aesir mendapat ramalan, bahawa Odin, dewa semua, akan dibunuh oleh Fenrir, serigala, dan anak-anak Loki akan menimbulkan masalah dan kehancuran bagi dewa-dewa Asgard di masa depan. Odin memutuskan untuk membawa mereka ke Asgard dari mana ayah mereka berasal.

Pada mulanya, para dewa memandang Fenrir si serigala seperti binatang peliharaan yang cantik tetapi menjadi takut kepadanya kerana dia terus tumbuh tidak percaya dari segi ukuran dan kekuatannya . Mereka mencadangkan pertandingan kekuatan mengikatnya dengan rantai sehingga dengan permainan dia membiarkan dirinya terikat dengan rantai tanpa mengetahui permainan dan niat mereka . Dia dirantai dua kali dan serigala raksasa itu mematahkan rantai setiap kali dengan mudah.

Tetapi sekarang dia curiga bahawa mereka mungkin bermain permainan untuk mengikatnya sehingga dia memberitahu para dewa bahawa dia akan membiarkan mereka mengikatnya jika salah satu dari mereka meletakkan tangan mereka di mulutnya sebagai bukti mereka akan membiarkannya pergi. Tidak ada yang berani melakukannya, hanya Tyr yang berani melakukannya kerana dia memberinya makan tetapi dia kehilangan tangannya kerana Aesir, yang tidak dapat menahan kata-kata mereka untuk membiarkannya pergi.

Dia diikat pada batu dengan rantai sihir yang dibuat oleh para kurcaci dan dia melolong kesakitan tetapi tidak ada yang memperhatikan penderitaannya kecuali Tyr. Mereka memukul pedang dengan pegangan ke mulutnya secara paksa untuk membuatnya diam. Mereka meninggalkannya di sana dan kembali ke rumah mereka. Dia tinggal di sana sehingga hari Ragnarok.

Ringkasan

Fenrir the serigala adalah anak Loki dan Angraboda - ditakdirkan untuk membunuh Odin dan dia akan dibunuh oleh anak Odin, tinggal bersama adik-beradiknya bersama ibu mereka di Jotunheim, tanah Frost Giants. Odin menculik mereka dan membawanya ke Asgard - mengikatnya ke batu besar hingga hari Ragnarok.

Jormungandr the World Serpent

Jormungandr adalah, Ular Dunia, anak Loki dan Angraboda, dan saudara Fenrir dan Hela dalam kepercayaan Norse. Dia ditakdirkan untuk dibunuh oleh dewa Thor di Ragnarok sementara Thor akan mati akibat racun dari gigitan Jormungandr semasa pertempuran.

Ketika Odin membawa mereka ke Asgard, dia melemparkan anak tengah Loki, Jormungandr, ke lautan besar. Jormungandr tumbuh begitu besar sehingga dia dapat mengelilingi dunia dan memegang ekornya sendiri di mulutnya - di sana dia diberi nama World Serpent.

Namun, jelas mengapa Jormungandr membenci Odin; tidak disebutkan mengapa dia membenci Thor. Odin menculik anak - anak Loki dan memperlakukan mereka dengan salah - masuk akal untuk membalas dendam mereka dengan alasan itu. Tetapi Jormungandr disajikan sebagai musuh utama Thor dalam mitos Norse tanpa alasan.

Tetapi beberapa sarjana menyatakan bahawa itu adalah penghinaan bagi Thor ketika dia tidak mengangkat ular yang menyamar dengan sihir sebagai kucing besar, dari laut di istana Utgarda-Loki. Itu sudah cukup untuk saling membenci.

Pertemuan mereka saling bertemu ketika Thor meneruskan perjalanan memancing dengan Hymir. Di sini dia bertemu dengan Ular Dunia dengan meletakkan kepala lembu di cangkuk yang digigit Jormungandr. Thor cuba menarik ular besar dari laut dan Jormungandr cuba melepaskan dirinya.

Dengan cara ini, Thor memegang tukulnya untuk membunuh Jormungandr dan dia memukul kepalanya sementara itu Jormungandr memuntahkan racun kepadanya sambil menggoyangkan dengan mata kail. Thor menarik ular ke arah kapal dan Hymir merasakan bahawa kapal itu akan karam dan dia memotong tali Thor untuk menyelamatkan nyawanya.

Ringkasan

Jormungandr, ular Midgard, adalah anak kedua Loki… ditakdirkan untuk membunuh Thor dan dibunuh oleh Thor. Semasa membawa mereka ke Asgard, Odin melemparkannya ke laut yang hebat - semakin besar dan semakin besar dengan jangka masa, tinggal di sana sehingga hari terakhir pertempuran .

Hela Permaisuri Kematian

Ratu kematian Hela adalah anak perempuan Loki, Dewa Kesalahan, dan Angrboda, Frost Giant. Dia dilahirkan dengan tulang di separuh badannya yang terdedah sepenuhnya dan itulah sebabnya dia digambarkan sebagai monster setengah putih dan setengah hitam.

Di Jotunheim, kediaman Frost Giants , dia tinggal bersama saudaranya di sana. Tetapi Odin membawanya ke Asgardian bersama abangnya Fenrir si serigala. Dia dibesarkan dengan abangnya di sana.

Ketika dia dewasa, dewa-dewa Asgard merasa tidak selesa dengan penampilannya. Atas sebab ini, Odin memerintahkannya untuk pergi ke dunia Niflheim, salah satu dari Sembilan Dunia , dan memberinya nama "Dewi Kematian" dan memberikannya untuk memerintah si mati di mana hanya tinggal penghinaan yang tidak dihormati.

Orang-orang Asgardian percaya bahawa hanya para pejuang yang terbunuh di medan perang yang pergi ke Valhalla yang bersambung dengan Odin's Asgard, tanah hanya orang-orang yang tidak bernyawa yang terhormat. Di situlah dia tidak diizinkan untuk berkuasa di sana.

Hela ingin meningkatkan kekuatan alamnya dengan mendapatkan jiwa orang mati yang terhormat, terutama jiwa Odin dan jiwa Thor. Ayahnya Loki juga mempunyai niat untuk membunuh dewa Baldur dan memenuhi rancangannya; dia menggunakan saudara lelaki Baldur yang buta Hodr untuk membunuhnya. Loki memberikan mistletoe kepada Hodr untuk melemparkannya ke Baldur dengan tipis; membantunya bermain dengan orang lain, membimbingnya ke tujuannya dan melemparkan mistletoe ke Baldur. Baldur jatuh dan kehilangan nyawanya.

Loki dan anak perempuannya Hela menyebabkan bencana itu, membunuh Baldur. Ragnarok akhirnya datang untuk orang Asgardia, yang dimulakan oleh alam semesta itu sendiri, dan Hela mati bersama orang-orang Asgardian yang lain.

Ringkasan

Hela, dewi kematian, satu-satunya anak perempuan Loki; mempunyai penampilan dua muka dengan tulang pada separuh badannya yang terdedah sepenuhnya dan bahagian wajahnya yang lain seperti ayahnya.

Dia memerintah wilayah Niflheim, salah satu dari Sembilan Alam, di mana hanya mereka yang mati dengan penyakit dan tua. Dia adalah penyebab utama kemusnahan Asgardian.

Kuda Sleipnir berkaki lapan

Orang bertanya adakah anak Sleipnir Loki. Sesuai dengan mitos Norse, anak keempatnya adalah Sleipnir, seekor kuda berkaki lapan, yang dia melahirkan mengubah dirinya menjadi kuda betina - ketika ayahnya mengancam akan membunuhnya jika pengrajin akan menyelesaikan tembok di sekitar Asgard dalam satu musim.

Loki mengasuhnya, ketika ia berubah menjadi kuda betina, memiliki anak dengan kuda penuh bernama Svadilfari. Sleipnir dilahirkan dari dua makhluk ghaib tetapi dia adalah milik Odin. Odin menungganginya kerana kepantasannya dan mempunyai kekuatan untuk bergerak dengan mudah antara alam termasuk alam akhirat.

Baldur dikatakan mempunyai mimpi buruk kematiannya setiap malam - adalah Odin yang pergi ke Hel, alam si mati dengan menunggang di Sleipnir untuk mengetahui apa maksud mimpi itu . Oleh kerana makhluk hidup tidak dibenarkan memasuki Hel tetapi Sleipnir mempunyai kekuatan untuk menyeberang di antara alam dan oleh itu dia melintasi tembok Hel untuk membawa Odin ke dalam tanpa melalui pintu Hal.

Juga, Hermodr menaiki Sleipnir untuk mengunjungi Hel untuk mendapatkan berita mengenai abangnya Baldur; dia memakunya selama sembilan malam untuk sampai ke sana tetapi tidak dapat memasuki Hel kerana makhluk hidup . Dia masuk ke sana dengan bantuan Sleipnir.

Pada hari Ragnarok, semua kekuatan kehancuran termasuk tiga anak Loki - Hela, Fenrir, dan Jomungandr dan dewa-dewa Norse seperti Odin dan kudanya Sleipnir dan Thor terbunuh dalam perang terakhir.

Ringkasan

Anak keempat adalah Sleipnir, seekor kuda berkaki lapan, yang dilahirkan oleh Loki mengubah dirinya menjadi kuda betina - milik Odin dewa semua. Dia adalah kuda setia Odin; dia menunggangnya untuk berkunjung ke mana sahaja. Dia mati dalam perang terakhir dengan Odin.

Sekiranya anda belum memahami hubungan keluarga Loki yang rumit, kami telah berusaha mencapai keseimbangan antara mitos Norse dan MCU untuk membuat anda memahami keluarga Loki dengan tepat. Berikut adalah jadual keluarga Loki.

Pokok Keluarga Loki di Mitos Norse Pokok Keluarga Loki di MCU
Bapa Loki, Farbauti Bapa kandung Loki, Laufey
Ibu Loki, Laufey Ibu Loki tidak pernah menunjukkan & menyebut
Abang darah Loki, Odin Bapa angkat Loki, Odin
Jodoh Loki, Angerboda Ibu angkat, Frigy
Anak-anak Loki bersamanya - sebagai seorang ayah Adik angkat, Hela
Hela, Fenrir & Jormungandr Adik angkat, Thor
Anak keempat Loki dengan Svadilfari - sebagai wanita kuda Isteri Loki, Sigyn
Sleipnir Anak Loki: tiga anak lelaki dan seorang anak perempuan
Anak Syaitan, Vali, Narvi, & Tess Black

Soalan Lazim

Orang ramai juga mengemukakan beberapa soalan yang berkaitan dengan Daughter of Loki dan kami membincangkannya seperti di bawah.

1. Adakah anak perempuan atau kakak Hela Loki?

Dalam mitologi buku komik, Hela adalah anak perempuan Loki. Gylfaginning of the Prose Edda menggambarkan tiga anak Loki dengan Angrbada. Oleh itu Hela adalah anak perempuannya, bukan saudara perempuan menurut mitologi.

2. Adakah adik Hela Thor?

Versi komik versi sebelumnya merujuk kepada Hela, Dewi Kematian, sebagai anak perempuan Loki. Tetapi, di Thor: Ragnarok, Hela adalah anak perempuan Odin, kakak Thor, dan kakak angkat Loki.

3. Adakah ibu Freya Hela?

Freya adalah salah satu dewi Asgardian dalam mitos Norse. Dia adalah watak pendukung Thor dalam filem itu - tetapi identiti ibu Hela tidak ditunjukkan dalam filem itu. Ini menunjukkan bahawa Freya bukan ibu Hela.

4. Siapa Hela dan Thor yang lebih kuat?

Hela mengalahkan Thor berkali-kali dan bahkan memperbudaknya. Tidak syak lagi bahawa Hela lebih kuat daripada Thor. Oleh kerana dia mempunyai pelbagai faktor dan kestabilan penyembuhan yang luar biasa.

5. Siapa yang membunuh Hela dalam komik?

Odin membunuh Hela demi nyawa Thor tetapi selepas itu, dia menghidupkannya kembali. Surturlah yang menghancurkan Asgard dan akhirnya membunuh Hela.

6. Siapa yang membunuh anak-anak Loki?

Dewa Aesir ingin menghukum Loki dengan alasan kematian Baldur. Mereka mencari jalan untuk membunuh anak-anak Loki. Mereka memutuskan untuk menggunakan Vali untuk membuat serigala itu marah sehingga dia tidak akan melakukan apa-apa selain membunuh Narfi.

7. Siapa yang membunuh Loki?

Dalam Avengers: Infinity War, Thanos menyerang Aesir yang masih hidup di ruang angkasa dan dia tersedak Loki hingga mati setelah percubaan silang berganda.

8. Mengapa Odin mengadopsi Loki sebagai anaknya?

Loki adalah anak lelaki Farbauti (seorang jotunn), jadi Odin menjadikannya sebagai anaknya untuk mempunyai harapan bahawa suatu hari nanti Loki akan menjadi raja Jotunheim.

9. Apakah ciri-ciri Loki dalam komik Marvel?

Rupa-rupanya, Loki adalah dewa malapetaka yang berbahaya dalam komik dan MCU tetapi dia mempunyai beberapa sifat dan ciri khas yang tidak dapat kita nafikan. Dia memiliki kekuatan super, manusia yang sangat cemerlang, licik, menguasai sihir, ketahanan, berbakat, tidak dapat diramalkan, berubah bentuk, cepat, dan sukar.

10. Adakah anak Loki Odin dalam kepercayaan Norse?

Tidak, Loki digambarkan sebagai saudara ikatan darah dalam mitos Norse tetapi dalam komik Marvel, dia diwakili sebagai anak angkat Odin.

Kesimpulannya

Penampilan anak perempuan Loki Hela berbeza dengan dewa Asgardian yang lain. Dia adalah pengganas dua muka kerana komplikasi hibrid orang tuanya. Separuh wajahnya kelihatan seperti ayahnya cantik dan separuh seperti ibunya jelek. Dia adalah anak perempuan Loki kerana kepercayaan Norse.

Dalam Mitos Norse, Loki mempunyai tiga orang anak: Fenrir, Jormungandr — anak perempuan Loki ialah Hela; dia juga ibu kepada kuda Sleipnir.

Ketiga-tiga anaknya tinggal bersama ibu mereka Angraboda di Jotunheim, tanah Frost Giants. Tetapi ketika Aesir mendapat ramalan tentang anak-anak Loki akan menimbulkan masalah bagi semua dewa di Asgardian. Odin memerintahkan untuk membawa mereka ke Asgard.

Odin melemparkan Jormungandr ke laut dan dia tumbuh dalam ukuran yang sangat besar bahkan dia dapat mengelilingi Midgard. Odin membawa Hela dan Fenrir ke Asgard. Mereka mengikat Fenrir serigala ke batu dan menjatuhkan Hela ke Hel di bawah dunia.

Walaupun mereka tinggal bersama ibu mereka tanpa gangguan, para dewa Asgard menghancurkan kedamaian mereka. Kesalahan mereka menyebabkan kehancuran semua dewa dan juga anak-anak Loki.

artikel berkaitan

Anak-anak Loki

Walaupun kita mungkin menganggap Loki sebagai penjahat utama dalam mitologi Norse, anak-anak Loki adalah antara raksasa yang paling mengerikan dan menarik dalam cerita. Fenrir, Jormungandr, dan Hel adalah anak Loki dengan raksasa Angrboda. Dewa-dewa Aesir takut dan menyiksa anak-anak Loki dengan sang raksasa, dan mereka ditakdirkan untuk memusnahkan mereka.

Anak-anak Loki dan Angrboda

Tiga anak Loki dilahirkan oleh Angrboda yang gergasi yang menakutkan, yang semuanya ditakuti oleh dewa-dewa Aesir kerana asal-usul mereka yang mengerikan.

Fenrir

Serigala besar Fenrir, anak pertama Loki dengan raksasa, begitu besar dan kuat sehingga tidak ada ikatan yang dapat menahannya. Dewa-dewa Aesir memutuskan untuk memenjarakan Fenrir dan anak-anak Loki yang lain untuk mencegah mereka daripada mendatangkan malapetaka di sembilan alam. Mereka memutuskan untuk menyesatkan Fenrir kerana dia terlalu kuat untuk mereka atasi. Mereka memangsa kebanggaannya dengan membujuknya untuk mengikat dirinya agar dapat membebaskan diri sebagai pertunjukan kekuatan. Ikatan Fenrir diciptakan dua kali oleh para dewa, dan kedua kali serigala itu terbebas dengan mudah.

Jormungandr

Jormungandr, anak kedua Loki dengan Angrboda, adalah ular yang kekuatannya tumbuh nampaknya tidak terbatas. Odin, takut dengan ■■■■■■ ini, melemparkannya ke laut yang mengelilingi Midgard, dunia lelaki. Dia bertambah besar di sana sehingga dia dapat mengelilingi seluruh dunia sambil memegang ekornya sendiri di mulutnya. Hasilnya, dia digelar sebagai Midgard Serpent. Jormungandr menumpahkan ekornya adalah salah satu indikasi akhir dunia, menurut ramalan Ragnarok.

Hel

Hel, Loki dan anak ketiga Angboda, mungkin kelihatan kurang mengerikan, tetapi dia pasti lebih jahat. Seorang raksasa, separuh tubuhnya dipercayai dari wanita cantik, dan separuh badannya yang lain adalah mayat. Odin berpendapat bahawa dia sangat ideal untuk memerintah atas tanah ■■■■, di mana Viking yang tidak mati dengan gagah berani di medan perang dibangkitkan. Akibatnya, dia diberi wewenang atas dunia ini, yang diberi nama Helheim untuk menghormatinya.

Anak-anak Loki dan Sigyn

Anak-anak Loki dengan isterinya Aesir Sigyn mempunyai kisah yang lebih mengerikan. Loki bertanggungjawab atas kematian Balder, Odin dan anak lelaki yang dicintai. Mereka memutuskan untuk menghukum Loki apabila mereka tidak dapat menyelamatkan Balder dari cengkaman Hel. Mereka mengikatnya ke batu dan menggantung ular maut di atas kepalanya, meneteskan racun yang membakar ke wajahnya, memaksanya menjerit kesakitan selama-lamanya, hanya untuk lega dengan penjagaan isterinya Sigyn.

Anak Loki dan Svathilfari

Sleipnir, batang berkaki lapan Odin, juga merupakan salah seorang anak Loki. Loki adalah ibu dari anak kuda Svathilfari. Menurut legenda, ketika bumi masih muda dan Asgard kekurangan dinding, seorang pembangun tiba dan menawarkan untuk membangun tembok dewa sebagai ganti tangan dewi Freya yang indah dalam perkahwinan, serta matahari dan bulan.

Etimologi

Nama surga Old Norse Hel adalah sama dengan nama tempat di mana dia memerintah. Ia berasal dari kata nama feminin Proto-Jermanik * halj- 'tempat tersembunyi, neraka' (lihat halja Gothic, Old English hel or hell, Old Frisian helle, Old Saxon hellia, Old High German hella), yang berasal dari * helan - 'untuk menutup> menyembunyikan, menyembunyikan' (bandingkan dengan helan OE, OF hela, helan OS, helan OHG).

Pengakuan

Puisi Edda

Berbagai puisi mengenai Hel dapat ditemukan dalam Poetic Edda, yang disusun pada abad ke-13 dari sumber tradisional sebelumnya. Kerajaan Hel disebut sebagai "Hall of Hel" dalam puisi Poetic Edda Völuspá. Hel digambarkan tergeletak di bawah salah satu daripada tiga akar yang tumbuh dari pohon dunia Yggdrasil dalam stanza 31 dari Grmnismál.

Prosa Edda

Dalam Prosa Edda, Hel disebutkan beberapa kali. Hel disebut oleh High dalam Bab 34 buku Gylfaginning sebagai salah satu dari tiga anak Loki dan Angrboa: serigala Fenrir, ular Jörmungandr, dan Hel.

Rekod arkeologi

Telah dipercaya bahawa Hel ditunjukkan pada berbagai medali replika dan braktat dari Zaman Migrasi (sekitar dekad pertama Masihi). Bracteates IK 14 dan IK 124, misalnya, mewakili penunggang yang menuruni lereng dan menemui entiti feminin yang memegang tongkat atau tongkat.

Asal dan perkembangan

Dalam mitologi Jerman, Hel adalah contoh "setengah dewi": "orang yang tidak dapat ditunjukkan sebagai isteri atau anak perempuan dewa, dan yang berdiri dalam hubungan yang bergantung kepada ketuhanan yang lebih tinggi," menurut Jacob Grimm, yang menyatakan bahawa "setengah dewi" lebih kuat daripada "setengah dewa."

Dari mana datangnya Hela Twist 'Thor: Ragnarok'?

Bagi ramai yang telah mengikuti pengembaraan komik Marvel's God of Thunder selama beberapa dekad, kenyataan bahawa dia juga adik Thor mungkin mengejutkan. Buku komik Hela tidak berkaitan dengan Thor, tetapi hubungan keluarga buku komik antara Thor dan penguasa Hel (l) sedikit lebih membingungkan.

Sejarah

Sylene menjadi yatim piatu setelah ayahnya, dewa kenakalan Asgardian Loki, dihantar ke Limbo. Sylene berusaha, tetapi gagal, memulihkan Asgard dan menggantikan Bumi setelah ia dimusnahkan.

Soalan Lazim

Siapa anak Loki?

Apakah nama anak-anak Loki? Loki mempunyai tiga anak dengan Angerboda gergasi wanita (Angrboda: "Distress Bringer"): Hel, dewi kematian; Jörmungand, ular yang mengelilingi dunia; dan Fenrir (Fenrislfr), serigala. Sleipnir, kuda berkaki lapan Odin, dikatakan lahir dari rahim Loki.

Adakah Hel atau Hela?

Hasil gambar untuk Daughter of Loki

Hel (juga dikenal sebagai Hela) adalah dewi kuno dari ■■■■■ dalam mitologi Norse yang memimpin wilayah Niflheim di tempat dengan nama yang sama, yang berfungsi sebagai asas bagi konsep Kristian Neraka, dan di mana dia menerima sebahagian daripada ■■■■.

Adakah Loki mempunyai anak perempuan?

Ketika Loki dihukum Hades, dia memperanakkan Anak Syaitan dengan ibu yang tidak disebutkan namanya. Vali Halfling (alias Agamemnon) adalah anak lelakinya yang lain, dilahirkan oleh Loki dan seorang ibu yang fana. Akhirnya, Loki mempunyai seorang anak perempuan, Tess Black, seorang dewa yang ibunya juga fana.

Adakah Hela anak perempuan Odin atau Loki?

Cate Blanchett memerankan Hela dalam filem live-action Marvel Cinematic Universe (MCU) Thor: Ragnarok. Versi ini adalah orang Asgardian pertama yang menggunakan Mjolnir dan merupakan anak perempuan Odin daripada Loki.

Kesimpulannya

Setelah kematian Baldur, para dewa Aesir mencari jalan untuk menghukum dewa Loki atas kehilangan anak Odin. Oleh itu, mereka memutuskan untuk mengubah Vali menjadi serigala yang gelisah yang hanya ingin membunuh Narfi suatu hari nanti.

Dalam filem itu, Hela digambarkan sebagai anak sulung Odin. Namun, dalam komik, dia adalah cucu Odin, kerana dia adalah keturunan Loki dan penyihir besar Angrboda. Angela, anak sulung Odin yang terasing, yang merupakan Ratu Hel untuk tempoh yang singkat, mengilhami keturunannya dalam filem itu.