Apa itu kemurungan?

Depresi adalah perasaan duka yang berterusan, sengsara atau putus asa, rendah diri, kehilangan semangat untuk melakukan latihan seharian, penurunan berat badan, ketidakupayaan untuk membuat keputusan, atau menyusahkan hubungan. Sebilangan besar orang merasa sedih atau tertekan kadang-kadang. Ini adalah reaksi biasa terhadap kehilangan atau cabaran hidup. Tetapi ketika kesedihan yang sengit - termasuk merasa tidak berdaya, putus asa, dan tidak berharga berlangsung selama beberapa hari hingga berminggu-minggu dan membuat anda tidak menjalani hidup anda, itu mungkin sesuatu yang lebih daripada sekadar kesedihan. Anda mungkin mengalami kemurungan klinikal, keadaan perubatan yang dapat dirawat. ** simptom utama ** Walaupun kemurungan boleh berlaku hanya sekali dalam hidup anda, individu biasanya mempunyai pemandangan yang berbeza. Semasa adegan ini petunjuk berlaku sebahagian besar hari, hampir secara konsisten dan mungkin termasuk:

Sentimen kasihan, kesedihan, kekosongan atau kesedihan

Pergolakan, kegilaan atau rasa tidak puas hati yang ketara, disebabkan masalah kecil

Kehilangan minat atau kegembiraan dalam kebanyakan atau setiap tindakan biasa, misalnya, seks, hiburan atau sukan

Rehatkan pengaruh yang tidak menyenangkan, termasuk gangguan tidur atau tidur berlebihan

Mengantuk dan ketiadaan tenaga , sehingga usaha kecil pun memerlukan usaha tambahan

Penurunan rasa lapar dan penurunan berat badan atau kerinduan yang meningkat untuk makanan dan kenaikan berat badan

Ketegangan, kegelisahan atau kegelisahan

Meringankan kembali pemikiran, bercakap atau perkembangan badan

Sentimen tidak berguna atau menyalahkan, memusatkan perhatian pada kekecewaan masa lalu atau kesalahan diri

Kesulitan berfikir, menumpukan perhatian, menetap pada pilihan dan mengingat kembali perkara

Pertimbangan kematian yang berterusan atau berulang-ulang, renungan diri yang merosakkan, usaha pemusnahan diri atau kehancuran diri

Masalah sebenar yang tidak dapat dijelaskan, misalnya, sakit belakang atau sakit otak

Faktor Risiko untuk Kemurungan:

Depresi mempengaruhi setiap individu dengan cara yang sangat berbeza dan tidak mempunyai rawatan satu ukuran. Sejajar dengan Institut keadaan psikologi Negara, sangat penting untuk berjumpa dengan psikiatri atau ahli terapi anda untuk membantu anda atau orang tersayang anda didiagnosis dengan betul dan mempunyai rancangan rawatan yang betul. Walau bagaimanapun, berdasarkan kajian baru-baru ini, yang berikutnya adalah risiko yang paling biasa

faktor yang berkaitan dengan kemurungan:
  • Mempunyai riwayat kemurungan keluarga atau peribadi
  • Mengalami trauma, perubahan kehidupan yang tragis atau keadaan tertekan
  • Menjalani penyakit fizikal rawatan dan ubat tertentu Di sini semasa artikel ini, kami telah menjelaskan beberapa gaya rawatan kemurungan.

Terapi perbualan

  • Rawatan ini juga disebut sebagai terapi bercakap dan digunakan untuk merawat kemurungan ringan hingga teruk. Rawatan ini amat berkesan kerana ia membantu orang yang keinginan untuk menghapuskan kemurungan dan masalah-masalah kehidupan yang menyumbang kepada penyakit mereka untuk mendapatkan semula rasa kawalan dalam fikiran. Rawatannya adalah untuk semua orang yang terdiri daripada orang yang berbeza.

Rawatan arus elektrik - semasa rawatan ini, arus elektrik digunakan untuk menyerang di dalam otak pesakit dengan melepaskan bahan kimia di dalam otak yang membuat komunikasi antara saraf. Rawatan ini hampir tidak digunakan sekiranya orang itu dilanda masalah yang teruk.

Ubat-ubatan

  • anda tidak boleh bergantung hanya pada ubat - ubatan walaupun ia akan memberi kelegaan kepada anda, ia tidak sesuai untuk sementara waktu. Rawatan seperti senaman dan terapi sangat berkesan untuk diberikan melalui pemulihan ketagihan judi dan sering digunakan oleh doktor kerana mereka tidak memberikan kesan sampingan yang tidak diingini. Sekiranya berlaku, anda mengambil ubat-ubatan maka ingatlah bahawa ia boleh berfungsi dengan baik hanya untuk masalah kemurungan ringan hingga sederhana. Ubat-ubatan tersebut terbiasa merawat masalah yang berkaitan dengan kemurungan dan juga doktor dapat mencadangkan pelbagai ubat anda menyokong masalah dan gejala. Penjagaan sosial
  • perkara itu akan dapat diatasi dengan membuat lebih banyak hubungan sosial kerana doktor menyatakan bahawa semakin banyak hubungan sosial yang anda perolehi, anda akan mengalami kemurungan. Jadi, anda akan mengunjungi rakan dan hubungan anda mengenai masalah anda. Sekiranya anda penuh dengan masalah kemurungan atau pembiasaan, anda akan berjumpa dengan pemulihan, ketagihan perjudian yang akan memudahkan anda untuk mengatasi masalah wabak putih atau kemurungan. Oleh kerana kemurungan berkaitan dengan kepincangan; pertolongan yang bersemangat, sosialisasi, perjumpaan, dan di atas semua pengakuan diri dapat membantu mengurangkan jumlah kes dalam rangkaian. Secara berkala di suatu tempat seseorang mengakhiri semuanya kerana melankolis! Mungkin ada dua jalan, dua negara akan tetapi ia berlaku setiap hari. KESIMPULAN cara untuk mengawal kemurungan Cari cara untuk terlibat semula dengan dunia. Luangkan masa di alam semula jadi, jaga haiwan kesayangan, sukarelawan, pilih hobi yang biasa anda nikmati (atau ambil yang baru). Anda tidak akan merasakannya pada mulanya, tetapi semasa anda mengambil bahagian dalam dunia ini, anda akan mula berasa lebih baik. Bantuan diri dan Mengatasi Sekiranya anda mengalami gejala kemurungan, langkah pertama adalah berjumpa doktor keluarga atau psikiatri anda . Bercakap mengenai kebimbangan anda dan minta penilaian menyeluruh. Ini adalah permulaan untuk memenuhi keperluan kesihatan mental anda.
2 Suka

Terima kasih sayang ! Dengan senang hati saya memberitahu anda bahawa anda telah menjelaskan kemurungan secara menyeluruh.

Depresi adalah perubahan mutlak secara tiba-tiba dan berterusan dalam fikiran dan pemikiran manusia dalam jangka masa atau usia kehidupan. Terdapat ribuan jenis penyakit kemurungan tetapi di sini saya akan menghuraikan salah satu jenisnya. Jenis penyakit kemurungan yang paling biasa adalah serangan panik.

Serangan Panik Serangan panik adalah jenis kemurungan yang paling teruk dan biasa yang biasa diketahui suatu hari. Ia sering berlaku di kalangan kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan dan juga di kalangan lelaki. Keadaan fikiran dalam serangan Panik Di bawah serangan panik, keadaan akal manusia berubah sepenuhnya menjadi negatif dan penghinaan. Sebilangan besar penghidap merasa takut mati dan mengalami keadaan tertekan jangka panjang dan terus berfikir dan mula Mematikan stamina mental walaupun pelbagai jenis ketakutan yang dihasilkan secara automatik dalam fikirannya dan kehidupan normal mula terjejas.

Serangan panik dan kehidupan normal Setiap kali seseorang menderita dalam kehidupan mereka, kehidupan peribadi dan praktikal mereka memberi kesan buruk walaupun aktiviti kehidupan normal mereka terganggu dan orang itu menjadi tidak berharga dalam setiap bidang kehidupan. Bakat mereka hilang secara automatik kerana dikatakan bahawa penciptaan ketegangan adalah kematian bakat. Seseorang memerangkap dengan cara di mana mereka menjadi tidak berdaya. Seseorang menjadi sangat sensitif sehingga mereka tidak dapat mengeluarkan suara yang kuat, keadaan kecemasan, dan juga pekerjaan rutin. Dalam hidup ini kehidupan yang sangat bahagia sentiasa dimanjakan.

Kawalan Diri di bawah kemurungan Masalah yang teruk dalam kemurungan serangan panik adalah kawalan diri. Orang yang menderita benar-benar terkawal semasa berada dalam keadaan tertekan. Nampaknya ada orang lain yang menggerakkan hidup kita di bawah kita. Kebanyakan orang merasa bahawa dia akan kehilangan kawalan terhadapnya dan akan mati atau merasakan bahawa dia akan mati akibat serangan pendengaran.

Cara Memulihkan Fikiran Satu-satunya yang berfikir bahawa Memulihkan semua ini adalah melalui ubat yang betul. Orang yang merasakan situasi seperti itu harus tiba-tiba berjumpa dengan psikiatri dan menyebutkan gejala mereka sebelum sampai teruk. Seorang psikiatri akan mendiagnosis gejala mereka dan akan menetapkan ubat untuk menentang gangguan yang berkesan di dalam pesakit.

Kemurungan boleh menyebabkan Kematian

Depresi seorang pembunuh senyap adalah topik yang paling sering dibincangkan sekarang. Depresi adalah tekanan perasaan berterusan yang berterusan. Apabila tekanan semakin meningkat - semakin tertekan anda dan akhirnya menjadi keadaan perubatan untuk dirawat. Setiap penyakit mempunyai symptoms unik untuk ditunjukkan, begitu juga dengan kemurungan. Itu semua gejala berkaitan dengan perasaan, fikiran, ingatan dan aktiviti.

Mengapa anda tertekan? Terdapat banyak faktor yang menyebabkan kemurungan.

  • Faktor genetik.
  • Penyakit fizikal yang berpanjangan.
  • Cabaran hidup.
  • Kejadian yang tidak dijangka.
  • Kehilangan orang tersayang.

Cara menghilangkan kemurungan Terdapat banyak cara untuk keluar dari kemurungan.

  • Terapi komunikasi
  • Bersosial
  • Kekuatan kuat
  • Motivasi diri
  • Mendekati alam semula jadi
  • Menghabiskan masa bersama keluarga

Terdapat juga beberapa penyelesaian perubatan:

  • Mengambil ubat
  • Rawatan arus elektrik dll.

KESIMPULAN: Depresi adalah penyakit perubatan dan perlu ditangani jika tidak, ia akan menyebabkan anda menjalani kehidupan yang tidak normal. Terdapat gejala untuk memeriksa sama ada seseorang menderita penyakit ini dan juga ada rawatan untuknya. Jangan sekali-kali mengelakkan gejala kemurungan, berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

1 Suka

Kemurungan:

Depresi adalah gangguan mood yang menyebabkan perasaan sedih dan hilang minat yang berterusan. Disebut juga, gangguan kemurungan utama atau kemurungan klinikal, ia mempengaruhi bagaimana perasaan, pemikiran, dan tingkah laku anda dan boleh menyebabkan pelbagai masalah emosi dan fizikal. Anda mungkin menghadapi masalah untuk melakukan aktiviti sehari-hari yang normal, dan kadang-kadang anda mungkin merasa seolah-olah hidup tidak layak dijalani.

Lebih dari sekadar masalah blues, kemurungan bukanlah kelemahan dan anda tidak boleh "keluar" daripadanya. Kemurungan mungkin memerlukan rawatan jangka panjang. Tetapi jangan putus asa. Sebilangan besar orang yang mengalami kemurungan merasa lebih baik dengan ubat-ubatan, psikoterapi, atau kedua-duanya.

Gejala:

Walaupun kemurungan hanya berlaku sekali dalam hidup anda, orang biasanya mempunyai banyak episod. Semasa episod ini, gejala berlaku hampir sepanjang hari, hampir setiap hari, dan mungkin termasuk:

Perasaan sedih, menangis, kekosongan, atau putus asa.

Perasaan marah, mudah marah atau kecewa, walaupun perkara kecil.

Kehilangan minat atau keseronokan dalam kebanyakan atau semua aktiviti normal, seperti seks, hobi sukan.

Gangguan tidur, termasuk insomnia atau terlalu banyak tidur.

Keletihan dan kekurangan tenaga, malah tugas kecil memerlukan usaha.

Mengurangkan selera makan dan penurunan berat badan atau peningkatan keinginan untuk makanan dan kenaikan berat badan.

Kegelisahan, kegelisahan, atau kegelisahan.

Pemikiran, pertuturan, atau pergerakan badan yang perlahan.

Perasaan tidak berharga atau rasa bersalah, memperbaiki kegagalan masa lalu atau menyalahkan diri sendiri.

Masalah berfikir, menumpukan perhatian, membuat keputusan, dan mengingat sesuatu.

Pemikiran yang kerap atau berulang mengenai kematian, pemikiran bunuh diri, percubaan bunuh diri, atau bunuh diri.

Masalah fizikal yang tidak dapat dijelaskan, seperti sakit belakang atau sakit kepala.

Bagi kebanyakan orang yang mengalami kemurungan, gejala biasanya cukup parah sehingga menyebabkan masalah yang ketara dalam aktiviti seharian, seperti bekerja, sekolah, aktiviti sosial, atau hubungan dengan orang lain. Sebilangan orang mungkin merasa sengsara atau hubungan dengan orang lain. Sebilangan orang mungkin merasa tidak senang secara amnya tanpa mengetahui sebabnya.

Gejala kemurungan pada kanak-kanak dan Remaja:

Tanda dan gejala kemurungan biasa pada kanak-kanak dan remaja serupa dengan orang dewasa, tetapi mungkin terdapat beberapa perbezaan.

Pada kanak-kanak yang lebih muda, gejala-gejala kemurungan mungkin termasuk kesedihan, mudah marah, keterlaluan, bimbang, sakit, dan sakit hati, enggan pergi ke sekolah atau kekurangan berat badan.

Pada remaja, gejala mungkin termasuk kesedihan, mudah marah, perasaan tidak bernilai negatif, kemarahan, prestasi buruk atau kurang hadir di sekolah, merasa salah faham dan sangat sensitif, menggunakan ubat-ubatan atau alkohol rekreasi, terlalu banyak makan atau tidur, mencederakan diri sendiri, kehilangan minat aktiviti normal, dan penghindaran minat sosial dalam aktiviti normal, dan penghindaran interaksi sosial.

Gejala kemurungan pada orang dewasa yang lebih tua:

Depresi bukanlah bahagian normal ketika meningkat usia, dan tidak boleh dipandang ringan. Malangnya, kemurungan sering tidak didiagnosis dan tidak dirawat pada orang dewasa yang lebih tua, dan mereka mungkin merasa enggan meminta pertolongan. Gejala kemurungan mungkin berbeza atau kurang jelas pada orang dewasa yang lebih tua, seperti:

Kesukaran ingatan atau perubahan keperibadian.

Sakit fizikal atau kesakitan.

Keletihan, kehilangan selera makan, masalah tidur, atau kehilangan minat dalam hubungan seks-tidak disebabkan oleh keadaan perubatan atau ubat-ubatan.

Selalunya mahu tinggal di rumah, daripada keluar bersosial atau melakukan perkara baru.

Pemikiran atau perasaan bunuh diri, terutama pada lelaki yang lebih tua.

Sekiranya anda mempunyai orang yang disayangi yang berada dalam bahaya bunuh diri atau telah melakukan cubaan membunuh diri, pastikan seseorang tetap bersama orang itu. Segera hubungi 911 atau nombor kecemasan tempatan anda. Atau, jika anda fikir anda dapat melakukannya dengan selamat, bawa orang itu ke bilik kecemasan hospital terdekat.

.

Kemurungan pembunuh senyap

Apa itu kemurungan?

Kurangnya kawalan seseorang terhadap emosi, pemikiran dan tindakan fizikalnya sendiri dikenali sebagai kemurungan. Depresi dikenali sebagai sejenis penyakit jiwa yang mempengaruhi mood dan emosi seseorang dengan cara yang menyebabkan otak seseorang merangsang keganasan dan dalam beberapa kes, bahaya fizikal juga. Inilah sebab mengapa penyakit kemurungan dikenali sebagai pembunuh senyap kerana pesakit yang mengalami kemurungan utama cenderung menggerogoti otak mereka dengan cepat yang dalam pembengkakan urat dan akhirnya mati.

Depresi adalah penyakit otak yang senyap yang tidak dapat dilihat oleh orang normal tetapi kesannya sama dengan penyakit badan yang teruk dan kadang-kadang tidak dapat disembuhkan.

Orang yang mengalami kemurungan hanya mengetahui betapa seriusnya penyakit ini dan bagaimana ia perlahan-lahan memakan ketenangan otak, emosi yang terkawal dan kemampuan berfikir yang normal.

Apa yang menyebabkan kemurungan?

Seperti yang kita semua ketahui, penyakit otak tidak mudah dikesan seperti penyakit fizikal kerana penyakit ini selalu menjadi sebab fizikal yang menyebabkan penyakit fizikal tertentu tetapi dalam masalah penyakit mental satu penyebabnya tidak pernah cukup untuk mengesan masalah atau penyakit tertentu. Terdapat banyak sebab dan sebab mental yang berkaitan dengan emosi dan pemikiran seseorang yang memicu kemurungan.

Konflik

Konflik dalam keluarga dan rakan adalah penyebab utama kemurungan pada banyak orang yang berhati sensitif. Remaja sangat terjejas oleh kemurungan hari ini kerana konflik dan keganasan antara ibu bapa mereka, yang menyebabkan gangguan perpaduan dan kedamaian antara ahli keluarga. Inilah sebab utama mengapa sebilangan besar remaja dipengaruhi oleh kemurungan dan terlibat dalam tindakan ganas kerana kurangnya kasih sayang dan sokongan keluarga.

Bagi sebilangan orang, rakan mereka menempati ruang tertinggi dalam hidup mereka, yang akhirnya menjadikan mereka bergantung pada mereka untuk kebahagiaan, kesedihan dan kedamaian mereka. Oleh kerana terdapat konflik antara rakan, orang seperti ini selalu merasa kesunyian dan sangat takut di antara semua orang. Yang sangat mempengaruhi mood dan emosi mereka menyebabkan mereka merasa tertekan dan tidak disayangi oleh sesiapa pun.

Penyalahgunaan:

Penyalahgunaan adalah penyebab kemurungan yang luas dan paling penting pada seseorang. Setiap manusia bieng menghidupkan kisah dan pengalaman tragis masa lalu mereka yang membentuk atau mematahkannya. Penyalahgunaan adalah salah satu tragedi yang mematikan. Penyalahgunaan dengan kata-kata sederhana bermaksud memperlakukan seseorang dengan paksa dengan cara yang kejam dan ganas, ditangkap semula. Terdapat banyak jenis penderaan seperti penderaan fizikal, penderaan mental dan penderaan seksual dll.

Penyalahgunaan fizikal bermaksud mencederakan seseorang dengan alat fizikal, tanpa persetujuannya. Penganiayaan mental bermaksud memeras ugut dan menyeksa seseorang dengan kata-kata dengan cara yang seseorang dengan sukarela dikendalikan oleh orang lain tanpa mengeluh.

Penderaan seksual sering berlaku dalam hubungan. Apabila seseorang memaksa hubungan seks atau hubungan seksual atau bertindak terhadap orang lain tanpa kehendaknya dikenali sebagai penderaan seksual. Ia biasanya dikenali sebagai pemerkosaan fizikal.

Masa lalu yang berkaitan dengan segala jenis penderaan, mematahkan emosi seseorang dan membentuk otaknya dengan cara yang ganas sehingga dapat dengan mudah membahayakan dirinya sendiri untuk menghentikan rasa sakit yang mudah terdedah dan tidak berdaya semasa penderaan.

Kematian dan kehilangan:

Kematian orang yang disayangi atau orang tertutup dari keluarga atau rakan menyebabkan seseorang merasa kesunyian atau kehilangan besar, yang menyebabkan kemurungan kerana kesedihan dan terlalu banyak berfikir.

Acara hidup utama:

Sebilangan orang mengalami kehidupan yang tragis bahkan seperti kemalangan teruk, kehilangan orang yang mereka sayangi dalam kebakaran atau dalam keadaan tragis; kesedihan dan mimpi buruk dari peristiwa itu melekat pada otak mereka seperti mengunyah rambut, ingatan yang tidak dapat dilupakan. Kesedihan dan ketakutan yang berterusan ini membebankan saraf otak, menyebabkan kemurungan.

Dadah:

Remaja dewasa ini lebih cenderung kepada wain dan ubat-ubatan berbahaya untuk berpesta, bersenang-senang di kalangan rakan atau melupakan ketidakseimbangan yang tidak menyenangkan dalam hidup mereka. Dadah mengandungi gangguan kemurungan yang diklasifikasikan sebagai sindrom mood organik yang buat sementara waktu membuat seseorang melupakan kepahitan hidup dan menikmatinya tetapi pada masa yang sama mula mempengaruhi otak, menyebabkannya menjadi lebih ganas terhadap emosi dan moodnya dan menyebabkan kekurangan kesabaran pada seseorang.

Perubahan hormon:

Perubahan hormon dalam badan ketika tubuh tumbuh pada tahap yang berbeza dan usia dapat memulakan kemurungan. Remaja yang mencapai usia baligh sering menghadapi emosi ganas seperti marah, kurang sabar, semangat tinggi untuk melakukan perkara yang berisiko; disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan mereka yang mempengaruhi otak mereka kerana tubuh memerlukan masa untuk menyelesaikan perubahan di sekitarnya.

Begitu juga, orang dewasa yang semakin tua menghadapi beberapa penyumbatan darah di saluran yang menghalang darah mengalir dengan betul ke otak menyebabkan otak berfungsi dengan tekanan.

Jenis kemurungan:

Terdapat banyak jenis kemurungan mulai dari kelonggaran hingga keparahan.

  1. Kemurungan utama:

Orang yang mengalami kemurungan utama mengalami gejala hampir setiap hari selama sekurang-kurangnya dua minggu. Jenis kemurungan ini mempengaruhi susunan tidur dan makan seseorang. Gangguan kemurungan berterusan: Juga dikenali sebagai dysthymia, adalah bentuk kemurungan yang berpanjangan. Jenis kemurungan ini berlangsung selama dua tahun, dengan gejala yang teruk hingga rendah.

  1. Gangguan berkesan bermusim:

Gejala kemurungan jenis ini hanya berlaku pada musim-musim tertentu, kemungkinan besar pada musim sejuk. Musim musim sejuk di banyak kawasan adalah malam sunyi yang panjang dengan waktu kegelapan yang lebih besar, yang pada banyak orang menimbulkan rasa takut dan rasa kesunyian.

  1. Gangguan disforik pramenstruasi:

Ramai wanita dan gadis mengalami perubahan mood yang besar 7 hingga 10 hari sebelum haid mereka, dan 5 hingga 6 hari selepasnya.

  1. Perinatal atau selepas bersalin:

Wanita sangat terjejas oleh kemurungan perinatal semasa kehamilan atau gejala kemurungan selepas bersalin selepas kelahiran kerana perubahan hormon yang teruk dalam badan.

  1. Kemurungan psikotik:

Ia mempunyai simptom kemurungan utama seperti halusinasi dan khayalan atau merasakan atau mendengar perkara yang tidak ada, ini dikenali sebagai psikosis. Ini adalah jenis kemurungan utama di mana seseorang mula kehilangan kawalan deria. 6. Gangguan bipolar:

Jenis kemurungan inilah yang menyebabkan perubahan mood yang besar mulai dari mania hingga kemurungan. Semasa mengalami mania, seseorang mungkin merasa berada di roller coaster emosi yang tinggi dengan tenaga yang tinggi. Orang yang mengalami hypomania mungkin merasakan perubahan mood dan kesedihan yang biasa tetapi ia tidak begitu besar seperti mania.

Tahap ketiga gangguan bipolar adalah, kemurungan. Ini adalah jenis di mana seseorang mendapat pemikiran bunuh diri dan tidak dapat tidur atau terlalu banyak tidur.

3 jenis gangguan bipolar menerangkan pelbagai jenis gejala untuk dikesan.

Gejala kemurungan:

Pesakit depresi dapat dikesan dan diperhatikan oleh banyak gejala dalam kehidupan seharian mereka yang menunjukkan masalah mereka dengan jelas.

1: Orang yang mengalami kemurungan sering mengalami insomnia atau gangguan dalam cara tidur mereka.

2: Aliran air mata atau kemarahan secara rawak adalah salah satu gejala kemurungan.

3: Kehilangan minat terhadap hobi dan aktiviti memikat kegemaran.

4: Fikiran bunuh diri adalah gejala kemurungan yang biasa dan utama.

5: Kekurangan minat terhadap seks atau minat dengan tenaga yang tinggi tanpa seks perlindungan.

6: Kehilangan selera makan.

7: Kesedihan biasa dan tenaga yang rendah.

8: Orang yang mengalami kemurungan suka mengasingkan diri dengan interaksi sosial yang sifar.

9: Orang yang mengalami kemurungan lebih cenderung kepada bahaya diri seperti membuat luka dengan pisau, memotong urat mereka. Ini dalam beberapa cara memberi mereka rasa kekuatan dan kesenangan.

Rawatan untuk menyembuhkan kemurungan:

Depresi adalah jenis penyakit yang tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Ya, kemurungan dikendalikan oleh banyak ubat dan rawatan dan sesi psikologi tetapi orang yang tertekan tidak pernah sembuh sepenuhnya kerana otak seseorang tidak pernah mengubah tingkah laku berfikir dan perasaannya. Tetapi kemurungan dengan cara mamy dikawal dari bieng yang teruk, yang boleh menyebabkan kematian.

1: Psikoterapi:

Orang yang mengalami kemurungan meminta pertolongan dari doktor psikologi yang dikenali sebagai psikiatri yang dengan bercakap dan mendengar masalah hidup pesakit mereka, cuba mengalihkan pemikiran negatif dan negatif mereka menjadi pemikiran yang lebih positif.

 **2: Medication:** Depression many times is not cured only by the doctors chats and words so doctors prescribe anti-depressant pills or mood stabilizers to give peace to the aggressive brain and boost up person's energy.

3: Ubat badan-badan:

 Some kind of brain excercises and meditation is the best way to cure depression and to make the therapies and medications more effective. Excercises and meditation gives the depressed mind a sense of relaxation and peace to think and act calmly.

4: Rangsangan otak:

 Patients with severe depression illness with ineffective medications and therapy, experience electro-convulsive therapy where shock it given to the brain through machines to stimulate nerves and to make them pass right commands to eachother.

Kesimpulan:

Otak adalah organ sensitif dan terpenting dari tubuh manusia. Pekerjaannya yang sihat dan senang menjadikan fungsi dan tugas seharian mudah bagi seseorang. Itulah sebabnya selalu dinasihatkan untuk segera mendapatkan bantuan doktor sekiranya seseorang menghadapi sebarang jenis sistem kemurungan untuk mencegahnya daripada membunuh seseorang secara senyap melalui otak dan sarafnya di bawah tekanan emosi dan pemikiran yang berlebihan. Penyakit mental selalu merupakan penyakit yang teruk dan sensitif yang tidak boleh dipandang ringan atau ditertawakan oleh kita. Orang yang menderita penyakit mental harus segera dibantu oleh banyak orang agar dia dapat menjalani kehidupan dengan sepenuhnya dan lebih tenteram.

Sebilangan orang yang mengalami kemurungan menangis, menangis, merobek kertas dan memecahkan perkara-perkara untuk menghilangkan kemarahan dan kekecewaan tetapi beberapa orang berdiam diri dan tidak pernah membincangkan pertempuran mental mereka dengan orang lain dan keadaan ini membawa kepada pembunuhan senyap. Depresi adalah gangguan mood yang menyebabkan perasaan sedih yang berterusan dan kehilangan minat dalam segala hal. Apabila diabaikan, kemurungan adalah pembunuh senyap.

Semasa hidup dewasa, banyak orang yang menderita kemurungan dan merasa kesepian, kekosongan, air mata dan putus asa dan tidak pernah mendapatkan rawatan perubatan. Dalam konfigurasi pelbagai badan mereka, mereka memilih untuk menyerap tekanan kemurungan. Pada peringkat kemudian, ini akan membawa kepada gejala klinikal dan penyakit yang berbeza yang akan membunuhnya sebelum waktunya.

Gangguan tidur, kekecewaan dan kekurangan tenaga adalah gejala asas kemurungan. Sekiranya seorang lelaki belajar hidup kesepian maka dia menikmati pengasingan dan membunuh dirinya dengan perlahan walaupun dengan lebih banyak kesakitan dan kesedihan. Sekiranya kemurungan tidak dirawat, ia boleh menyebabkan bunuh diri.

APA PEMANDU PENYAKIT INI?

Tidak ada satu penyebabnya, tetapi kemurungan mungkin disebabkan oleh satu atau lebih perkara berikut:

i. Kejadian yang merisaukan

Kejadian hidup seperti perceraian, kehilangan kerja, kematian rakan atau saudara terdekat.

ii. Sejarah peribadi

Kromosom mempunyai peranan untuk dimainkan, tetapi anda juga akan mengembangkannya sama ada anda mempunyai ibu bapa atau saudara dengan gangguan itu, kemungkinan besar.

iii. Beranak

Bersama dengan tanggungjawab tambahan untuk kehidupan baru, perubahan hormon dan fizikal dalam tubuh wanita semasa kehamilan dan selepas kelahiran boleh menyebabkan kemurungan selepas kelahiran, yang juga dikenali sebagai 'baby blues'.

iv. Penyalahgunaan bahan

Otak mungkin terganggu oleh pengambilan alkohol dan psikedelik yang berterusan.

v. Penyakit

Depresi mungkin disebabkan oleh penyakit kronik atau mengancam nyawa, seperti penyakit jantung koronari atau barah. Keseimbangan hormon yang tidak baik (hipotiroidisme) atau kecederaan otak mungkin disebabkan oleh beberapa sebab.

vi. Jantina

Wanita, terutamanya kerana iklim sosio-budaya, lebih rentan terhadap kemurungan daripada lelaki.

PENYAKIT YANG DISEBABKAN OLEH KECEDERAAN

Depresi mempunyai banyak kesan yang membimbangkan pada tubuh manusia, beberapa penyakitnya adalah seperti berikut:

1. Gangguan Tidur

Tidur merujuk kepada pengaruh kemurungan yang paling kerap terjadi pada tubuh manusia. Orang yang mengalami tekanan mungkin mengalami aktiviti fizikal dan inersia yang berkurangan. Kehilangan minat menurunkan keinginan untuk bekerja. Kekosongan bawah sedar dan pemikiran pesimisme atau keputusasaan mempengaruhi tidur.

Pesakit yang mengalami kemurungan sering bangun atau tidur berlebihan pada awal pagi. Semasa waktu bekerja, orang yang tertekan terus tidur dan penurunan hasil yang serius dapat diperhatikan. Umumnya didapati bahawa orang yang mengalami tekanan mengalami kurang tidur dengan permulaan akut. Seorang individu yang mengalami kemurungan terus tidur dalam tempoh kronik.

2. Obesiti

Minat berkurang dalam tugas seharian akan membatasi seseorang di sofa atau tidur dalam keadaan tertekan. Dia kadang-kadang makan berlebihan dan, apabila selesai, lupa berhenti. Pengambilan kalori meningkat dengan ketara, sehingga memakan lebih sedikit kalori. Tanpa merawat kemurungan, kenaikan berat badan dapat menjadi cepat dan kadang-kadang sukar dikendalikan.

3. Pemacu Seksual

Kemurungan juga mempengaruhi perkahwinan. Kehilangan keinginan seksual atau libido adalah salah satu kesan kemurungan yang paling mengganggu. Orang yang mengalami kemurungan akan kehilangan kepercayaan pada pasangannya, sama ada lelaki atau wanita. Gejala pada awalnya tidak begitu jelas. Tetapi dari masa ke masa, dengan kedua-dua pasangan, disfungsi seksual, penurunan kepuasan dari hubungan seksual, dan keinginan seks yang berkurang boleh menjadi masalah.

4. Penyakit Jantung

Depresi juga menyumbang kepada tahap epinefrin dan norepinefrin yang lebih tinggi serta kortisol, "hormon stres." Pertumbuhan progresif menyumbang kepada disfungsi hormon dan tekanan darah tinggi.

Tekanan darah rendah meningkatkan kemungkinan penyumbatan arteri bersama dengan kortisol dan kolesterol. Kes ini adalah kejadian aterosklerosis. Adalah idea yang bijak untuk diuji oleh pakar kardiologi jika anda berusia lebih dari 35 tahun, berlebihan berat badan atau menjalani gaya hidup yang tidak sihat, dan berjuang dengan kemurungan yang berterusan.

5. Pencernaan dan Aktiviti

Kemungkinan penyebab hiperecresi asid gastrik adalah kemurungan dan kegelisahan. Gastritis dan ulser gastrik atau duodenum sebenarnya disebabkan oleh asid ini. Ketidakseimbangan hormon, rembesan gastrik yang tidak seimbang, dan pola makan yang buruk boleh mengakibatkan gangguan pencernaan dan pergerakan usus yang kerap.

Tanda-tanda gejala kemurungan yang maju atau berpanjangan mungkin termasuk kembung perut, sakit perut, dan muntah.

6. Sakit dan Sakit

Depresi menimbulkan kemungkinan kegelisahan sakit kepala, migrain dan sakit kepala kluster. Ketidakselesaan artritis, sakit lutut umum, atau kesakitan penyakit kronik seperti rheumatoid arthritis juga diperburuk.

Untuk kesakitan dan kesakitan yang ringan, seseorang yang mengalami kemurungan sering kali mempunyai tahap toleransi yang rendah. Depresi juga menjadikan anda tidak aktif, meningkatkan risiko sakit belakang, trombosis urat dalam, edoema kaki, dan sakit neurotik.

KECEDERAAN KRONIK

Diagnosis kesihatan mental seperti dysthymia atau gangguan kemurungan utama mungkin timbul akibat kemurungan kronik. Kemurungan kronik juga boleh dikaitkan dengan masalah kesihatan mental atau gangguan psikologi yang lain:

i. Kekalahan Memori Jangka Panjang

ii. Keresahan

iii. Serangan dalam Ketakutan

iv. Keresahan

v. Gangguan obsesif kompulsif (OCD)

vi. Jangkitan Skizofrenia

vii. Depresi selepas bersalin

viii. Penyalahgunaan dan ketagihan bahan

Depresi mungkin merupakan tanda masalah yang lebih teruk, namun, kerana selalu terjadi pada tahap neurotransmitter di otak, seseorang tidak mempunyai kawalan ke atasnya. Mencari punca atau punca kemurungan sering kali penting.

GEJALA KECEDERAAN UMUM

Terdapat beberapa gejala kemurungan yang biasa; termasuk

1. Sentimen putus asa dan tidak berdaya

Tidak ada yang akan menjadi lebih baik dengan masa depan yang suram dan tidak ada yang dapat anda lakukan untuk mengubah keadaan. 2. Kehilangan keyakinan dalam proses rutin

Minat, hobi, peristiwa sosial, atau seks yang lama tidak lagi penting bagi anda. Anda telah kehilangan keinginan untuk mengalami kebahagiaan dan kegembiraan.

3. Perubahan keinginan atau berat badan

Pengurangan lebih daripada 5 peratus berat badan dalam sebulan adalah penurunan berat badan atau kenaikan berat badan yang besar.

4. Perubahan tidur

Sama ada tidak tidur, terutama bangun pada waktu pagi, atau terlalu tidur.

5. Kerengsaan atau kemarahan

Rasa gugup, jengkel, atau malah agresif. Tahap daya tahan anda rendah, perasaan marah anda pendek, dan segalanya dan semua orang menjadi gementar.

6. Kehilangan kuasa

Rasa letih, lambat, dan keletihan mental. Ia boleh terasa berat di seluruh badan anda, dan bahkan aktiviti kecil mengering atau memerlukan waktu lebih lama untuk diselesaikan.

7. Membenci diri

Fikiran tidak berguna atau penyesalan yang berkesan. Atas kesalahan dan kesilapan, anda menyalahkan diri sendiri.

8. Kelakuan tidak bertanggungjawab

Anda terlibat dalam aktiviti pelarian seperti ketagihan opioid, perjudian kompulsif, memandu secara sembrono, atau sukan berisiko.

9. Masalah tumpuan

Kesukaran berfikir, membuat keputusan, atau mengingat kembali maklumat.

10. Sakit kepala dan sakit yang tidak dapat dijelaskan

Gejala fizikal, seperti migrain, sakit belakang, sakit otot, dan sakit perut, semakin meningkat.

RISIKO TIMBALAN DAN Bunuh Diri

Faktor risiko besar untuk membunuh diri adalah kemurungan. Kesedihan dan keputusasaan yang berterusan yang berlaku dengan kemurungan akan menjadikan cara terbaik untuk menghilangkan penderitaan seperti membunuh diri. Apabila anda mempunyai orang yang disayangi, ambil serius perbincangan atau tindakan bunuh diri dan cari tanda-tanda amaran:

a. Bercakap tentang membunuh atau mencederakan diri sendiri

b. Menyatakan perasaan putus asa atau tersekat

c. Kecemasan yang luar biasa untuk mati atau mati

d. Bertindak secara sembrono, seolah-olah mereka mempunyai keinginan untuk mati (mempercepat lampu merah, misalnya)

e. Memanggil orang atau bertemu mereka untuk mengucapkan selamat tinggal

f. Menyusun barang-barang dengan teratur (memberikan harta benda yang berharga, membungkus barang-barang yang longgar)

g. Mengatakan perkara seperti "Tanpa saya, semua orang akan menjadi lebih baik" atau "Saya mahu keluar"

h. Perubahan secara tiba-tiba dari menjadi sangat menyedihkan menjadi sejuk dan puas bertindak

Sekiranya anda mengesyaki bahawa rakan atau ahli keluarga sedang mempertimbangkan untuk membunuh diri, nyatakan kebimbangan anda dan segera dapatkan sokongan. Ini akan menyelamatkan nyawa untuk bebas bercakap mengenai pemikiran dan emosi bunuh diri.

PETUA RAWATAN DEPRESSION

Terdapat beberapa petua untuk merawat kemurungan, termasuk

1. Ketahui kemurungan sebanyak mungkin

Menentukan sama ada tanda-tanda kemurungan disebabkan oleh gangguan perubatan yang mendasar adalah penting. Sekiranya demikian, adalah wajar untuk merawat penyakit tersebut terlebih dahulu. Terdapat juga faktor keparahan kemurungan. Semakin serius ketakutan, semakin kuat sokongan yang akan anda terima.

2. memerlukan masa untuk mencari rawatan yang tepat

Untuk mendapatkan rawatan dan perkhidmatan yang paling sesuai untuk anda, mungkin memerlukan sedikit percubaan dan kesilapan. Apabila anda merancang untuk mencuba kaunseling, misalnya, memerlukan beberapa percubaan untuk mencari ahli terapi yang anda benar-benar setuju. Atau anda boleh mengambil antibiotik, hanya untuk mengetahui jika anda berjalan selama setengah jam setiap hari, anda tidak memerlukan apa-apa. Bersikap terbuka terhadap perubahan dan sedikit percubaan.

3. Jangan bergantung kepada ubat-ubatan sendirian

Walaupun ubat dapat mengurangkan kesan kemurungan, penggunaan jangka panjang biasanya tidak mencukupi. Sebilangan terapi mungkin sama bermanfaatnya dengan perubatan, seperti senaman dan pemulihan, kadang-kadang lebih berkesan, tetapi tidak mempunyai kesan sampingan yang tidak perlu. Semasa anda merancang untuk mencuba ubat, perhatikan bahawa ubat berfungsi lebih baik kerana ubat berfungsi dengan baik.

4. Rawatan memerlukan Masa dan komitmen

Ia memerlukan masa dengan kedua-dua ubat ini untuk kemurungan, dan kadang-kadang terasa melelahkan atau kecewa. Adalah wajar, itu. Biasanya, penyembuhan mempunyai naik turun.

5. Latihan

Kegiatan berkala boleh sama efektifnya dengan rawatan untuk mengatasi kemurungan. Senaman tidak hanya meningkatkan serotonin, endorfin, dan bahan kimia otak lain yang terasa enak, ia juga, seperti yang dilakukan oleh antidepresan, menyebabkan pertumbuhan sel-sel otak baru dan hubungan. Yang terbaik, untuk menikmati faedah, anda tidak perlu bersiap untuk maraton. Bahkan berjalan kaki setengah jam setiap hari akan membuat perbezaan besar. Untuk hasil yang optimum, pada kebanyakan hari, berusaha selama 30 hingga 60 minit latihan yoga .

6. Sokongan Sosial

Pengasingan, faktor risiko utama untuk kemurungan, diminimumkan oleh rangkaian sosial yang besar. Sentiasa berhubung setiap hari atau cadangkan memasuki kelas atau pesta rakan dan saudara. Sukarelawan adalah cara terbaik untuk mendapatkan sokongan sosial dan menolong orang sambil menyokong diri anda juga.

7. Pemakanan

Untuk kesihatan fizikal dan mental anda, makan dengan baik adalah penting. Sepanjang hari, makan makanan kecil dan seimbang akan membantu anda menahan tenaga dan mengurangkan perubahan mood. Walaupun anda mungkin tertarik dengan makanan gula untuk meningkatkan pesat yang mereka tawarkan, alternatif yang lebih baik adalah karbohidrat kompleks. Tanpa gula cepat, mereka akan membuat anda berguling.

8. Tidur

Tidur mempunyai kesan kuat terhadap sikap. Tanda-tanda kemurungan anda akan bertambah teruk apabila anda tidak cukup tidur. Kerengsaan, kegelisahan, kemurungan, dan keletihan dipergiatkan oleh kehilangan tidur.

Pastikan bahawa setiap malam anda mendapat tidur yang cukup. Sangat sedikit orang menghabiskan kurang dari tujuh jam malam dengan baik. Kira-kira tujuh hingga sembilan jam setiap malam, menembak ke mana sahaja.

9. Pengurangan Tekanan

Untuk mengawal dan mengurangkan tekanan dengan lebih baik, lakukan perubahan dalam hidup anda. Depresi disebabkan oleh ketegangan yang begitu banyak yang membuat anda berisiko mengalami kemurungan di masa hadapan. Ikuti aspek yang mengecewakan dalam hidup anda, seperti pekerjaan yang berlebihan atau hubungan yang tidak menyokong, dan cari jalan untuk mengurangkan kesannya.

RAWATAN ALTERNATIF DAN SELESAI

Vitamin dan suplemen nutrisi, akupunktur, dan kaedah menenangkan, seperti terapi untuk memperhatikan, yoga, atau tai chi, boleh menjadi ubat alternatif dan sokongan untuk kemurungan.

Dalam menyembuhkan kemurungan, juri masih mengetahui seberapa baik prestasi rawatan, vitamin, atau suplemen semula jadi. Walaupun beberapa makanan tambahan tersedia di kaunter, kegunaannya tidak ditunjukkan secara statistik dalam banyak keadaan.

Sekiranya tanda-tanda kemurungan sebahagiannya disebabkan oleh kekurangan makanan, anda boleh mendapat manfaat daripada pengambilan vitamin, tetapi penyedia penjagaan kesihatan anda mungkin memberi amaran kepada anda mengenai perkara ini.

Ingat bahawa mereka mungkin mempunyai kesan sampingan dan ubat-ubatan atau reaksi makanan jika anda merancang untuk mencuba suplemen semula jadi dan herba. Ubat herba boleh berinteraksi dengan ubat-ubatan farmaseutikal seperti pengencer darah, pil kawalan kelahiran dan antidepresan yang diresepkan, ramuan yang menjanjikan yang digunakan untuk rawatan kemurungan ringan hingga teruk.

Pastikan anda mengetahui apa yang anda ambil dari doktor atau psikiatri anda.

RAWATAN ALTERNATIF LAIN

Terdapat dua kaedah rawatan alternatif untuk menyembuhkan kemurungan, termasuk

i. Teknik Relaksasi

Strategi relaksasi juga dapat mengurangkan rasa tidak selesa dan meningkatkan perasaan kesenangan dan kesejahteraan, serta berfungsi untuk meredakan tanda-tanda kemurungan. Cuba yoga, bernafas dalam-dalam, merehatkan otot radikal, atau bermeditasi.

ii. Akupunktur

Sebagai penawar untuk kemurungan, akupunktur, amalan menggunakan jarum halus pada pelbagai titik pada badan untuk alasan penyembuhan, secara bertahap diteliti, dengan beberapa percubaan penyelidikan menunjukkan hasil positif. Semasa anda merancang untuk mendapatkan akupunktur, pastikan anda memilih pengamal terlatih yang mendapat sijil.

KESIMPULAN

Kemurungan membunuh seseorang secara senyap tanpa menyedari orang-orang yang dekat dengannya. Ia adalah keadaan yang lebih menyakitkan. Sekiranya kita melihat gejala kemurungan pada seseorang maka kita harus berusaha mengurangkannya dengan langkah-langkah pencegahan dan meditasi atau rawatan dengan psikoterapi . Sekiranya kita mengabaikan gejala orang lain ini, kita akan mengalami kerugian secara tiba-tiba.

KECEDERAAN

Depresi akan membunuh anda jika anda tidak mengatasinya tepat pada waktunya. Terdapat beribu-ribu kes di Pakistan di mana saya sendiri menyaksikan kes-kes tersebut di mana ahli keluarga pesakit berpendapat bahawa itu adalah semacam masalah ghaib atau mereka tidak berminat pada pesakit mereka, iaitu kurangnya kesedaran orang di seluruh negara.

Cara menyebarkan kesedaran di kalangan orang:

Cukup organisasi pemerintah dan juga organisasi bukan kerajaan yang harus melakukan kegiatan tersebut untuk menyebarkan kesedaran di kalangan masyarakat, kita hidup di era di mana hampir semua orang di negara ini menonton televisyen atau mempunyai telefon pintar untuk menggunakan platform media sosial dengan cara yang tidak ada menghentikan organisasi kerajaan atau NGO untuk menyebarkan pengetahuan untuk merawat pesakit tersebut di persekitaran yang lebih menyenangkan dengan bantuan media sosial atau iklan televisyen, ini akan memberi harapan kepada pesakit tersebut untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat atau mempunyai permulaan yang baru atau menghadapi hingga mengatasi penyakit mematikan.

Kesimpulan:

Oleh kerana semua orang tahu krisis yang kita hadapi dan situasi penutupan, kebanyakan orang kehilangan pekerjaan atau mengalami kerosakan terburuk kepada perniagaan mereka dan kehilangan harapan adalah lebih sukar bagi semua orang untuk menjaga moral mereka pada masa yang juga menjadi salah satu banyak sebab untuk kemurungan, orang yang menghadapi kemurungan hanya memerlukan sedikit perhatian daripada orang yang mereka sayangi / masyarakat, mereka memerlukan sedikit rasa hormat sekurang-kurangnya untuk hidup dan beralih ke kehidupan mereka dengan cara yang lebih rendah hati dan normal seperti yang layak dimiliki semua orang.

Depresi adalah gangguan mood yang sangat biasa berlaku pada remaja dan orang dewasa. Ia biasanya ditakrifkan sebagai perasaan terjebak dalam keadaan kabur. Ramai orang cenderung mengabaikan tanda-tanda awal kemurungan yang akhirnya membawa kepada masalah mental utama

Mungkin ada beberapa sebab mengapa kemurungan timbul dalam satu yang akan dibincangkan lebih lanjut dalam artikel ini. Depresi dikelaskan kepada tiga kategori seperti berikut

GEJALA DEPRESSION MILD:

Beberapa gejala untuk kemurungan ringan termasuk yang berikut;

  1. Hilang selera makan
  2. Rasa sunyi walaupun dikelilingi orang
  3. Masalah tidur; insomnia atau tidur berlebihan
  4. Ingatan mengingatkan masalah.

Orang yang tertekan dikatakan lebih pelupa kerana tekanan dan kegelisahan. Mereka cenderung untuk bersikap negatif terhadap setiap situasi dan merasa sakit akibat ketakutan. Seseorang yang tertekan secara automatik menjadi pesimis dan untuk menghidupkan kembali rasa optimis pada diri mereka, langkah pertama harus dapat mengenal pasti orang yang tertekan dan menjadi pendengar bagi mereka.

GEJALA DEPRESI MODERAT:

Beberapa gejala untuk kemurungan sederhana termasuk yang berikut;

  1. Rasa putus asa
  2. Tidak dapat menyiapkan kerja; penundaan
  3. Keletihan / Kekurangan Tenaga
  4. Peka dengan sedikit kata-kata kasar

Gejala yang dinyatakan di atas boleh berbeza-beza dari orang ke orang. Sebilangan orang mungkin mengalami penundaan selama beberapa minggu, selama beberapa hari, ada yang merasa putus asa hampir setiap hari ada yang merasa seperti ini dalam situasi tertentu.

SELAMAT GEJALA KECEDERAAN:

Beberapa gejala untuk kemurungan teruk termasuk yang berikut;

  1. Halusinasi
  2. Fikiran bunuh diri
  3. Ketagihan dadah
  4. Pengasingan

Apabila timbul gejala seperti itu, penting untuk berjumpa dengan psikiatri atau ahli terapi. Oleh kerana pemikiran bunuh diri bersifat impulsif, ada kemungkinan orang yang mengalami kemurungan yang teruk dapat membahayakan dirinya sendiri. Oleh itu, penting untuk menyimpan senjata; peralatan dapur yang merangkumi pisau, garpu atau benda tajam apa pun harus dijauhkan atau di tempat yang selamat.

RAWATAN:

Terdapat beberapa rawatan / pendekatan untuk mengatasi gangguan ini seperti berikut;

  1. Orang yang menderita keadaan sedemikian harus segera berjumpa dengan pengamal NLP (Pengaturcaraan Neuro-Linguistik, CBT (Terapi Tingkah Laku Kognitif) dan EFT (teknik kebebasan emosi). Ahli terapi atau pengamal membimbing anda dan membantu anda untuk kembali kepada diri anda yang normal dan mengubah fikiran negatif menjadi fikiran positif.
  2. Sebilangan doktor lebih suka ubat untuk tingkah laku yang tidak terkawal iaitu citalopram (Celexa)

escitalopram dan fluoxetine dll. Ini membantu mengurangkan amigdala yang menghasilkan hormon stres.

  1. Untuk mengurangkan kegelisahan, teknik pernafasan harus disiratkan dan juga teknik visualisasi yang harus kita terapkan ketika minda bawah sedar kita hanya bertindak balas terhadap gambar dan sensasi.

KESIMPULAN:

Punca kemurungan adalah pengalaman selepas trauma yang boleh menyebabkan penyakit mental yang serius jika tidak dirawat dengan baik. Kadang-kadang orang enggan pergi ke ahli terapi atau pengamal kerana ketahanan bawah sedar tetapi penting untuk anda memberitahu mengenai masalah anda mengenai kesihatan mental kepada seseorang, bahawa seseorang boleh menjadi keluarga, rakan atau sesiapa sahaja yang anda rasa selamat. Ingatlah tidak boleh tidak baik-baik saja dan penyakit mental bukanlah sesuatu yang memalukan.

1 Suka

Banyak orang mencirikan kemurungan sebagai pembunuh kebahagiaan yang senyap. Bagi saya, psikopati yang merosakkan hidup anda, dan ia terus bertiup di bahagian depan kepala anda. Ini bukan permainan orang dominan atau miskin tetapi kebijaksanaan untuk memantau perubahan di otak anda. Ia mengurangkan kekuatan naluri anda dan sukar ditanggung. Dengan kata lain, ia adalah rasa ketiadaan sejuk.

Cara mengatasi kemurungan

Berikut adalah cara mengatasi kemurungan :

Meditasi kesedaran:

Yoga adalah cara terbaik untuk merenungkan kesedaran. Duduk di geladak, dengar, dan bernafas secara semula jadi. Luangkan masa dengan haiwan kesayangan.

Lakukan senaman fizikal:

Anda tidak perlu melakukan senaman yang sibuk. Sama seperti berjalan kaki setengah jam, cuba resipi baru, dan basuh pinggan anda, lakukan senaman ringan. Lakukan senaman tarian ringan. Joging selama kira-kira setengah jam pada awal pagi.

Mencari kaedah menenangkan:

Ketahui pendekatan baru untuk mengatasi kemurungan . Pelajari seni dan lukis pemandangan alam yang indah. Dapatkan kemampuan bermain gitar atau sebilangan alat muzik lain. Mengenal maklumat pelbagai bahasa. Untuk menenangkan fikiran, belajarlah untuk berbasikal, menari, dan melayang. Cubalah kaedah menenangkan diri untuk merehatkan diri secara fizikal untuk memainkan lagu-lagu yang indah, mandi air panas, atau urut.

Dapatkan buku-buku:

Adalah baik untuk keluar dari sumur buta, untuk mengelakkan diri dari orang yang mengantuk, lambat dan sesat. Cara termudah untuk merehatkan minda anda ialah membaca novel. Buku membawa anda ke dunia baru. Ia seperti mengambil fikiran orang lain sebentar. Membaca buku adalah rawatan untuk anda dalam memerangi kemurungan.

Jadilah profesional untuk kegelisahan:

Sukar untuk mengatasi rasa takut. Ini seperti wajah batu memanjat di hadapan keganasan anda. Rasanya seperti anda tenggelam dalam gelombang lautan. Nampaknya anda kekurangan petrol secara mental. Anda mesti menghadapinya sebagai langkah pertama. Beritahu orang yang anda sayangi, jangan malu. Keluar dari rasa malu. Meningkatkan keberanian untuk bercakap terus terang mengenainya. Berdiri dan berjumpa dengan penasihat. Jangan biarkan fikiran anda dikuasai oleh kesedihan . Bersikap profesional dalam menghadapi kegelisahan.

Apa yang berlaku di otak semasa kemurungan?

Depresi merangsang sel saraf untuk melepaskan lebih banyak hormon yang membesarkan amigdala. Ia mendorong gangguan tidur, perubahan tahap tenaga, dan perubahan hormon lain apabila ia menjadi lebih aktif. Kerana kemurungan, kurang oksigen menghalang ingatan sel-sel otak.

Jantina mana yang lebih cenderung mengalami kemurungan?

Ia tidak mengehadkan had umur. Seorang kanak-kanak, lelaki, wanita, anak muda, dewasa, atau orang tua boleh mengalami kemurungan . Tetapi, nisbahnya lebih tinggi daripada rata-rata di kalangan wanita.

Mengapa wanita lebih tertekan daripada lelaki?

Wanita menjadi lebih tertekan kerana:

  1. Tahap hormon emosi yang tinggi.
  2. Masalah hubungan.
  3. Cabaran yang dihadapi dalam tempoh keibuan .
  4. Ketidakseimbangan dalam kehidupan peribadi dan profesional.

Negara mana yang mempunyai kadar kemurungan tertinggi?

Kemurungan dijumpai di hampir semua negara. Walaupun, kerana kesulitan dan banyak sebab lain, Afghanistan mempunyai kejadian kemurungan yang tinggi . Dan Jepun mempunyai kadar kemurungan terendah.

Kesimpulan:

Depresi adalah pembunuh senyap yang boleh membuat anda terdiam. Ini mungkin membuatkan anda tidak dapat membina masa depan anda. Jadi, jangan biarkan ia merosakkan hidup anda. Cari cara untuk menyingkirkan ini dan mempermudah hidup anda.