Adakah kelawar bertelur? Kelawar tidak bertelur kerana mereka adalah mamalia. Seperti mamalia lain, kelelawar melahirkan anak anjingnya dan menyusui mereka dengan susu dari badan mereka. Kelawar dianggap sebagai salah satu haiwan pembiakan paling lambat di seluruh dunia, dan kelawar betina sering hanya menghasilkan satu keturunan setiap tahun.

Kelawar

Sejak kelawar tidak meletakkan telur , mereka tidak berkongsi seberapa banyak hubungan sama dengan burung seperti yang kita fikir.

ADAKAH MAMMAL BATS?

Kelawar adalah satu-satunya mamalia yang benar-benar dapat terbang. Mereka merangkumi seperlima dari populasi mamalia di Bumi. Terdapat lebih dari 1,000 spesies kelawar di seluruh dunia, menjadikannya salah satu kumpulan yang paling produktif di Kelas Mammalia. Mereka juga unik dalam cara menavigasi, menggunakan gelombang suara yang dibuat oleh kelawar (echolocation) dan bukannya hanya bergantung pada penglihatan.

Kelelawar Melahirkan Sama Seperti Mamalia Lain

Untuk membahas lebih mendalam mengenai persoalan utama, kelawar akan melahirkan makhluk hidup dan bukannya telur. Kelelawar bayi, yang juga disebut anak anjing, dibesarkan serupa dengan mamalia lain (ya, termasuk manusia). Perkara yang sangat menggembirakan tentang kelahiran kelawar adalah betapa miripnya dengan cara manusia, anjing , dan kucing membiak. Setelah kelelawar ibu melahirkan anak anjingnya, dia harus terus menyusui dan memberi makan anak itu ketika ia semakin tua.

Apa yang dilakukan oleh kelawar sama sekali berbeza dengan apa yang dilakukan oleh burung biasa. Seekor burung, seperti burung pipit, elang, atau robin, akan membina sarang dan menyimpan anak-anak mereka di sarang ketika mereka keluar dan mendapatkan makanan. Burung memburu rumput dan kemudian kembali memberi makan anak-anaknya dengan mengunyah makanan dan menghidupkannya terus ke mulut keturunan mereka.

Ini agak kurang kasar daripada kedengarannya, tetapi kelawar memberi makan anak mereka yang serupa dengan bagaimana manusia memberi makan bayi mereka - mereka menyusui mereka dengan susu sehingga mereka cukup dewasa untuk makan sendiri. Kelawar bayi tinggal bersama ibu mereka selama kira-kira 3 - 4 minggu selepas kelahiran. Mereka sebenarnya tidak berpindah dan meninggalkan keluarga mereka (kecuali jika mereka mempunyai hubungan tiga minggu yang kasar), tetapi mereka mula menolong di sekitar rumah mereka dan mula bergantian dengan ibu mereka untuk mencari makanan pada waktu malam.

Pada sekitar minggu ke-3 atau ke-4, kelelawar bayi sedang berusaha mempelajari cara terbang. Mereka akan sering keluar dari sarang dan mencari makanan sendiri. Tidak sampai 8 atau 12 minggu ketika kelelawar bayi dapat belajar bagaimana terbang.

Berikut adalah enam perkara menarik yang anda tidak tahu mengenai kelahiran kelawar.

1. Sebilangan besar Spesies Kelawar Melahirkan Hanya Satu Anak Anjing pada satu-satu masa

Oleh kerana proses kelahiran dan ukuran mamalia mereka, kebanyakan kelelawar hanya dapat melahirkan satu anak anjing pada satu masa. Kadang-kadang, kelawar boleh mempunyai anak kembar, tetapi sangat tidak mungkin.

Kelawar biasanya seperti melahirkan apabila ia memanaskan keluar dan sering membentuk koloni di mana kumpulan kelawar perempuan semua mengambil giliran untuk meningkatkan tunggal muda anak anjing semasa musim bunga lewat untuk musim awal musim panas.

2. Kelelawar Berkumpul di Jajahan untuk Melahirkan

Seperti yang saya nyatakan di atas, kelawar sering berkumpul di koloni yang disebut "ibu bersalin" semasa musim kelahiran mereka. Kelahiran mereka musim , juga dikenali sebagai musim bersalin, berlaku antara akhir Mei dan pertengahan Ogos.

Roost bersalin kelawar ini pada dasarnya adalah kumpulan kelawar betina yang berkumpul untuk bergilir membesarkan anak mereka. Terlepas dari berapa banyak kelelawar ibu dalam ayam bersalin, semua kelelawar bersatu membentuk unit untuk membesarkan anak mereka - mirip dengan banyak budaya manusia yang mengutamakan kehidupan keluarga .

Satu catatan yang sangat penting mengenai musim bersalin kelelawar - Tidak boleh mencederakan kelawar pada bila-bila masa, tetapi anda boleh menghadapi hukuman yang lebih tinggi (bergantung kepada keadaan anda) kerana mencederakan kelawar semasa musim bersalin.

Sekiranya anda ingin membuang kelawar dari rumah anda, menjadi lebih sukar untuk dilakukan semasa musim bersalin kerana jika kelawar telah berlaku di rumah anda dan telah melahirkan anak anjing, kemungkinan besar anda perlu panggil pakar. Sebabnya adalah kerana anak anjing tidak boleh terbang, dan anda tidak boleh membahayakannya.

Ia adalah kombinasi yang sukar dan mahal untuk ditangani tetapi kurang sukar dan mahal daripada menghadapi denda atau masa penjara yang besar kerana mencederakan kelawar.

3. Kebanyakan Kehamilan Kelawar berlangsung sehingga Sembilan Minggu

Kelelawar mempunyai kehamilan yang agak panjang, dengan kebanyakan kehamilan kelelawar berlangsung hingga sembilan minggu. Walau bagaimanapun, beberapa spesies kelawar yang lain mempunyai kehamilan yang lebih lama.

Sebagai contoh, kehamilan kelawar vampir boleh berlangsung hingga 5 - 7 bulan. Kelawar vampire sangat biasa di Amerika Tengah , Amerika Selatan dan Mexico kerana iklimnya yang lebih panas dan lembap. Namun, ketika merujuk pada kelawar pada umumnya, banyak orang berbicara mengenai kelawar berwarna coklat kecil itu. Kelawar coklat kecil adalah salah satu jenis kelawar yang paling biasa di Amerika Syarikat .

Kehamilan kelawar sedikit coklat biasanya berbeza dari 7 - 9 minggu dan berlaku pada akhir bulan Mei hingga pertengahan bulan Ogos. The

4. Kelawar Melahirkan Gantung Terbalik

Ya, anda betul membaca - kelawar melahirkan semasa mereka terbalik! Sekiranya anda tidak mempercayainya, cari video kelawar yang melahirkan. Sungguh luar biasa untuk dilihat.

Kelelawar ibu mengambil talonnya dan meraih apa sahaja tempat dia tergantung. Kemudian sambil menggantung terbalik, dia mendorong anak anjingnya keluar dari rahimnya ke arah kakinya. Setelah melahirkan dan masih tergantung dari hinggapnya, kelelawar ibu menangkap anak anjingnya di sayapnya untuk mengelakkan membiarkan kelelawar bayi jatuh ke tanah .

Ini memerlukan kelawar ibu mempunyai refleks yang cukup cepat. Sekiranya dia tidak menangkap bayinya secara langsung setelah melahirkannya, hasil akhirnya tidak terlalu baik. Ingat, kelelawar bayi tidak dapat terbang sebagian hingga sekitar 3 atau 4 minggu setelah kelahiran, jadi kelelawar ibu harus menangkap anak anjingnya ketika terbalik.

5. Kelelawar Biasanya Berkawan pada Musim Gugur atau Musim Sejuk Awal

Masih ingat ketika di sekolah menengah atau kuliah ketika musim "cuffing" atau musim jodoh utama pada bulan September hingga November? Ya, Ini adalah cara yang sama untuk kelawar

Itu tidak menunjukkan bahawa manusia hanya "berkencan" pada bulan-bulan Musim Gugur / Awal Musim Sejuk . Tidak seperti manusia, kelawar hanya kawin pada musim gugur hingga awal musim sejuk. Sebilangan besar kelawar biasanya kawin bermula pada awal September . Musim kawin biasanya berlangsung hingga sekitar pertengahan November kerana semua kelawar wanita yang diinginkan disapu oleh rakan sejawatnya

Cukup menarik, kelelawar lelaki mempunyai panggilan kawin yang terdiri daripada kicauan bernada tinggi. Untuk memikat kelawar betina, kelelawar lelaki akan berusaha mendapatkan perhatian kelawar betina dengan terbang di sebelah ayam jantannya dan kemudian, akan meledak ke arahnya.

Cukup lancar jika anda bertanya kepada saya.

6. Kelelawar Ibu Membawa Anak Muda Ketika Mereka Terbang

Untuk menjaga keselamatan anak-anak mereka, kelelawar ibu sebenarnya akan membawa anak-anak mereka ke sayap mereka sehingga mereka cukup tua untuk dibiarkan sahaja (biasanya 3-4 minggu).

Tetapi, jika anak anjing kelelawar menjadi terlalu berat untuk dibawa, kelelawar ibu harus meninggalkan anak anjingnya di dahan yang berdekatan dan menjauhkan diri dari anak anjingnya sambil mencari makanan . Sekiranya kelelawar ibu tidak dapat membawanya yang masih muda lagi dan harus meletakkan anak anjingnya di dahan berhampiran sumber makanannya, dia sering akan menangis kepada anak bayinya dan memberi jaminan bahawa dia masih dekat.

Kelelawar sangat berkhasiat dan melindungi anak - anak mereka dan selalunya akan terus mengasuh dan mengasuh anak-anak mereka ketika mereka membentuk ikatan yang ketat sebagai sebuah keluarga.

Spesies kelawar:

Lebih 1,100 spesies kelawar telah dikenal pasti. Ini adalah kira-kira 20% daripada semua mamalia di dunia.

Spesies Kelawar Lebih dari 1,100 spesies kelawar yang berbeza telah dikenal pasti. Ini kira-kira ¼ dari semua mamalia di dunia. Mereka tidak di luar sana berusaha untuk terjerat di rambut manusia.

Fruit Bat: The Fruit Bat tergolong dalam kategori Megabat dan kadang-kadang mereka dipanggil Flying Fox di beberapa lokasi. Terdapat banyak perbezaan dari segi ukuran dari satu lokasi ke lokasi yang lain.

Kelawar Indiana: Kelelawar Indiana adalah spesies bersaiz sederhana. Berbagai warna dari warna coklat , hitam, atau abu-abu. Panjangnya hanya 1 atau 2 inci apabila dewasa. Beratnya kira-kira ¼ satu ons.

Vampire Bat : The Vampire Bat adalah makhluk yang menarik, dan makhluk yang telah terlibat dengan legenda selama berabad-abad. Kelawar spesies ini mempunyai moncong pendek yang berbentuk kerucut.

Buah Mesir: Kelawar Kelawar Buah Mesir adalah jenis kelawar yang lebih kecil dengan panjang sekitar enam inci. Namun, mereka mempunyai jarak sayap yang besar sekitar dua kaki. Mereka juga mempunyai berat kurang dari setengah paun.

Kelelawar Little Brown: Kelelawar Little Brown adalah spesies yang terkenal. Ia sangat kecil dengan ukuran badan keseluruhan dari 3 inci hingga 3 ½ inci. Beratnya juga tidak lebih dari setengah ons.

Giant Golden-Crown-Flying-Fox : The Giant Golden-Crown-Flying-Fox Bat adalah spesies langka dan mempunyai sayap yang sangat panjang. Sebenarnya, mereka sangat panjang sehingga sering dilihat dengan mereka melilit badan seperti jubah.

Kelawar Hog-Nosed Kitti atau Kelelawar Bumblebee: Kelelawar Hog-Nosed Kitti mempunyai penampilan yang sangat unik. Fakta yang sangat kecil juga mendorong nama lain yang sering disebut oleh - Bumblebee Bat.

5 Fakta Mengejutkan Mengenai Kelawar

Terdapat Lebih Dari 1.200 Spesies Kelawar.

Kelawar biasanya dibahagikan kepada dua suborder: Megachiroptera (kelawar buah Old World yang besar) dan Microchiroptera (kelawar kecil yang terdapat di seluruh dunia). Mereka dalam pelbagai saiz dari musang terbang gergasi, dengan wingspans sehingga 5 kaki (1.5 meter), kepada kumbang kelawar itty-Bitty, dengan hanya 6 inci (15 cm) lebar sayap. Bahkan terdapat tiga jenis kelawar vampir peminum darah.

Kelawar Adalah Satu-satunya Mamalia yang Mampu Melayang.

Seperti semua mamalia sejati, kelelawar bayi disenyawakan dengan susu dari ibu mereka. Kelawar dapat hidup muda — biasanya hanya satu, walaupun beberapa spesies dapat memiliki hingga tiga atau empat sekaligus. Tetapi tidak ada mamalia lain yang dapat terbang seperti kelawar. Tupai "terbang" dan mamalia serupa hanya dapat meluncur dengan sebaiknya. Untuk memungkinkan penerbangan, kelelawar mencerna makanan mereka dengan sangat cepat, kadang-kadang dikeluarkan dalam masa 30 hingga 60 minit dari makan. Itu membantu mereka menurunkan berat badan.

Jatuhan Kelelawar Boleh Digunakan untuk Membuat Serbuk Belah.

Bercakap mengenai kotoran kelawar, juga dikenal sebagai guano, mereka tinggi kalium nitrat (saltpeter) dan sering digunakan sebagai baja. Alat pemadam garam juga dapat diekstraksi untuk digunakan dalam serbuk mesiu dan bahan letupan, dan kelawar guano adalah sumber penting untuk tujuan itu semasa Perang Saudara Amerika. Guano kelelawar juga didapati memelihara fosil .

Tidak Semua Kelawar Gantung Terbalik.

Hampir semua spesies kelawar digantung terbalik. Kaki mereka berubah menjadi santai dalam keadaan mengepal (sukar dibayangkan oleh manusia). Apabila mereka sudah siap terbang, mereka melepaskan dan mendapatkan momentum dari jatuh, kerana kaki dan sayap kecil mereka tidak dapat memberi mereka jenis burung angkat. Namun, ada enam spesies kelawar yang tidak menggantung terbalik. Sebilangan besar kelawar ini mempunyai bantalan penyedut pada anggota badan mereka yang membiarkannya melekat pada daun atau permukaan lain.

Kelawar Tidak Buta.

Hanya spesies kelawar yang lebih kecil menggunakan ekolokasi sebagai kaedah utama mereka untuk mengorientasikan diri. Kelawar yang lebih besar dapat dilihat lebih baik daripada manusia . Namun, penglihatan adalah berkat dan kutukan, kerana penglihatan dapat mengatasi isyarat ekolokasi. Sebagai contoh, kelelawar dapat terbang ke jendela kerana melihat cahaya di luar, bahkan jika ekolokasi mengatakan permukaannya padat.

Makanan dan makan kelawar

Spesies kelawar yang berbeza mempunyai diet yang berbeza, termasuk serangga, nektar, debunga, buah dan juga vertebrata. Megabat kebanyakannya pemakan buah , nektar dan debunga. Oleh kerana saiznya yang kecil, metabolisme tinggi dan pembakaran tenaga yang cepat melalui penerbangan, kelawar harus memakan sejumlah besar makanan untuk ukurannya. Kelawar insektivora boleh memakan lebih dari 120 peratus berat badan mereka, sementara kelelawar frugivora mungkin makan lebih dari dua kali berat badannya. Mereka boleh melakukan perjalanan jarak yang jauh setiap malam, sangat sebanyak 38.5 km (24 batu) kelawar belang (Euderma maculatum), untuk mencari makanan. Kelawar menggunakan pelbagai strategi memburu. Kelawar mendapat sebahagian besar air dari makanan yang mereka makan; banyak spesies juga minum dari sumber air seperti tasik dan sungai, terbang ke permukaan dan mencelupkan lidah mereka ke dalam air .

Chiroptera secara keseluruhan sedang dalam proses kehilangan keupayaan untuk mensintesis vitamin C. Dalam ujian 34 spesies kelawar dari enam keluarga utama, termasuk keluarga kelelawar utama pemakan serangga dan buah, semuanya didapati kehilangan kemampuan untuk mensintesisnya, dan kerugian ini mungkin berasal dari nenek moyang kelelawar biasa, sebagai mutasi tunggal. Sekurang-kurangnya dua spesies kelawar, kelawar frugivora (Rousettus leschenaultii) dan kelelawar serangga (Hipposideros armiger), telah mengekalkan kemampuan mereka untuk menghasilkan vitamin C.

Jangka hayat

Jangka hayat maksimum kelawar adalah tiga setengah kali lebih lama daripada mamalia lain dengan ukuran yang sama. Enam spesies telah dicatat untuk hidup lebih dari tiga puluh tahun di alam liar: kelelawar bermata panjang coklat (Plecotus auritus), kelelawar coklat kecil (Myotis lucifugus), kelelawar Brandt (Myotis brandti), kelelawar yang kurang telinga (Myotis blythii ) kelawar tapal kuda yang lebih besar (Rhinolophus ferrumequinum), dan musang terbang India (Pteropus giganteus). Satu hipotesis yang selaras dengan teori kadar hidup mengaitkannya dengan fakta bahawa mereka memperlambat kadar metabolisme mereka semasa hibernasi; kelawar yang berhibernasi, rata-rata, mempunyai jangka hayat yang lebih lama daripada kelawar yang tidak.

Hipotesis lain adalah bahawa terbang telah mengurangkan kadar kematian mereka, yang juga berlaku untuk burung dan mamalia meluncur. Spesies kelelawar yang melahirkan banyak anak anjing biasanya mempunyai jangka hayat yang lebih pendek daripada spesies yang hanya melahirkan seekor anak anjing sahaja . Spesies roosting gua mungkin mempunyai jangka hayat yang lebih lama daripada spesies non-roosting kerana penurunan predasi di gua. Kelawar Brandt jantan ditangkap semula di alam liar setelah 41 tahun, menjadikannya kelawar tertua yang diketahui

Soalan Lazim :bulb:

1- Bagaimana kelawar melahirkan?

Oleh kerana kelawar adalah mamalia, mereka tidak bertelur, tetapi melahirkan anak muda. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa spesies kelawar yang boleh memiliki hingga empat ekor anak sampah. Kelawar betina melahirkan anak muda sambil menggantung terbalik, kemudian menangkap dan meletakkan anak muda di dalam kantung mereka untuk keselamatan.

2- Berapa lama kelawar hamil?

Bagi kelawar, tempoh kehamilan sering kali berkaitan dengan diet spesies. Kelawar insektivora mempunyai kehamilan yang lebih pendek yang berlangsung sekitar tiga bulan, sementara kehamilan pada spesies frugivora berlangsung sekitar lima bulan.

3- Adakah kelawar mempunyai gigi?

Kelawar adalah mamalia, dan seperti semua spesies lain dalam kumpulan ini, embrio berkembang di dalam betina, dan betina menyusui bayi mereka dengan susu. Semasa kelawar dilahirkan, mereka sudah mempunyai gigi susu dan gigi dewasa kekal mereka muncul di kemudian hari. Seperti kita, kelawar mempunyai paru-paru dan jantung empat ruang.

4- Adakah kelawar mempunyai satu bayi dalam satu masa?

Kelelawar ibu hanya mempunyai satu anak anjing pada satu masa kerana sehingga bayi mereka siap terbang, anak yang masih kecil itu tetap diikat ke badan ibunya.

5- Mengapa kelawar bayi mati?

Semasa musim bunga, kelawar kembali dari penghijrahan atau terbangun dari hibernasi dan betina mula mempunyai kelelawar bayi yang disebut "anak anjing". Anak anjing kelelawar kecil ketika dilahirkan, tetapi tumbuh dengan cepat. Sekiranya bayi kehilangan cengkaman dan jatuh, ia akan mati.

6- Adakah kelawar menyerang manusia?

Kelawar adalah haiwan yang secara semula jadi lembut. Mereka tidak menyerang orang. Orang-orang menghadapi masalah dengan kelawar ketika mereka berusaha mengambilnya. Mana-mana haiwan liar akan bertindak bertahan ketika seseorang cuba mengambilnya.

7- Pukul berapa tahun bayi kelelawar dilahirkan?

Kelawar betina melahirkan bayi pada akhir Mei atau awal Jun. Seperti kebanyakan mamalia, bayi yang baru lahir tidak berdaya dan memerlukan penjagaan ibu mereka untuk terus hidup. Jajahan bersalin kelelawar mula hancur pada pertengahan bulan Julai ketika anak-anak anjing keluar dari kandang.

8- Jam berapa kelawar paling aktif?

Kelawar sebahagian besarnya pada waktu malam, yang bermaksud mereka paling aktif selepas matahari terbenam. Khususnya, kelawar berwarna coklat kecil muncul dari ayam gelap mereka dua hingga tiga jam selepas senja untuk memberi makan. Setelah makan, mereka kembali ke tempat tidur mereka untuk tidur sepanjang malam dan siang yang tergantung terbalik.

9- Apa yang anda lakukan sekiranya anda menjumpai kelawar bayi?

Tanpa menyentuh kelawar, gunakan kain atau sehelai kertas untuk merampas haiwan itu dengan lembut ke dalam bekas kecil seperti kotak kasut yang berventilasi. Masukkan kain lembut ke dalam kotak untuk memberi kelawar pada sesuatu. Tutup bekas berventilasi dan letakkan di tempat kanak-kanak dan haiwan peliharaan tidak boleh mengganggunya.

10- Apa yang ditakutkan oleh kelawar?

Oleh kerana hidungnya lebih sensitif, aroma yang kuat cenderung menakutkannya. Terdapat banyak minyak pati yang tersedia, tetapi yang popular di kalangan mereka yang ingin menyingkirkan kelawar adalah kayu manis, kayu putih, cengkih, pudina, dan pudina.

KESIMPULAN:

Kelawar melahirkan anak anjing mereka dan menyusui mereka dengan susu dari badan mereka. Kelawar dianggap sebagai salah satu haiwan pembiakan paling lambat di seluruh dunia, dan kelawar betina sering hanya menghasilkan satu keturunan setiap tahun.

Oleh kerana kelawar tidak bertelur, mereka tidak mempunyai hubungan yang sama dengan burung seperti yang kita sangka.

artikel berkaitan

Apa yang dimakan oleh kelawar Adakah Mamalia Ikan? Seperti apa telur katak?