Mengapa penyimpanan terkawal iklim diperlukan untuk item tertentu? Penyimpanan perabot memerlukan penjagaan dan suhu khusus untuk menjaga keadaan. Inilah sebabnya!

Banyak yang boleh berlaku pada perabot berharga anda semasa ia disimpan di dalam simpanan. Penumpukan kelembapan , retakan, perosak, dan senarai dapat terus berlanjut. Oleh itu, bagaimana anda menyimpan barang berharga anda dan memastikan barang tersebut berada dalam keadaan yang sama seperti yang anda tinggalkan?

Penyimpanan terkawal iklim adalah penyelesaian utama anda! Unit penyimpanan ini dilengkapi dengan tahap suhu dan kelembapan yang boleh disesuaikan untuk melindungi semua barang berharga anda.

Tetapi adakah kawalan iklim bernilai pound tambahan? Untuk membantu anda membuat keputusan, kami telah menyenaraikan beberapa faktor di bawah yang perlu anda pertimbangkan - dari masa dan kemampuan untuk bahan perabot - sebelum memilih mana-mana unit penyimpanan.

Tujuan kami di sini adalah untuk memberikan anda semua fakta dan angka sehingga anda dapat membuat keputusan penyimpanan yang tepat!

Musim apa anda akan menyimpan perabot?

Apabila mempertimbangkan penyimpanan perabot , musim sangat penting! Di banyak bandar, suhu boleh meningkat hingga melebihi 100 darjah pada musim panas dan jatuh di bawah titik beku pada musim sejuk.

Perabot memerlukan suhu dan tahap kelembapan tertentu untuk mengekalkan penampilan asalnya. Suhu yang lebih sejuk dapat mengeringkan perabot menyebabkan kayu kehilangan sendi, kulit retak, dan perosak membiak pada perabot. Musim panas boleh sama bermasalah dengan kenaikan kelembapan.

Oleh itu, jika anda memerlukan simpanan perabot anda pada musim sejuk atau musim panas, adalah mustahak bagi anda untuk memilih unit penyimpanan yang dikendalikan oleh iklim.

Sekiranya anda akan menyimpan perabot pada musim bunga atau musim gugur, unit penyimpanan standard boleh mencukupi tetapi cuaca selalu tidak dapat diramalkan. Sebaiknya jangan mengambil risiko ketika menghadapi sesuatu yang mahal seperti perabot!

Berapa lama anda akan menyimpannya?

Jangka masa perabot anda disimpan dalam simpanan adalah penting dalam menilai sama ada anda memerlukan unit penyimpanan yang dikawal oleh iklim.

Langkah berjaga-jaga dan risiko yang berkaitan dengan unit penyimpanan jangka pendek berbeza daripada yang berkaitan dengan unit simpanan jangka panjang. Penyimpanan jangka pendek tidak mendedahkan perabot kepada unsur-unsur kasar di sekitarnya kerana perabot tidak lama berada di unit simpanan. Oleh itu, jika anda hanya memindahkan pangsapuri dan memerlukan perabot disimpan selama beberapa hari, maka anda boleh menggunakan unit yang tidak dikawal dengan iklim.

Walau bagaimanapun, jika anda pergi untuk musim panas dan memerlukan simpanan lebih dari beberapa bulan, anda perlu memilih unit penyimpanan terkawal iklim yang betul. Perabot anda akan bertahan pada musim dan suhu yang berbeza, jadi anda mesti memastikannya tetap dalam keadaan baik.

Adakah perabotnya dilapisi?

Anda sebenarnya tidak mahu kembali ke sofa dengan bau binatang peliharaan atau asap kereta.

Perabot berlapis dua kali ganda rentan terhadap bau busuk dan menarik serangga dan perosak yang membosankan kayu. Persekitaran lembap juga boleh merosakkannya tanpa dapat diperbaiki.

Oleh itu, penting untuk penyimpanan perabot berada di persekitaran yang sejuk dan kering dan kawalan iklim adalah rakan baik anda di sini! Selain itu, cobalah membungkus perabot berlapis kain dengan penutup kapas dan cadar untuk mengelakkan pengumpulan habuk pada kain yang berharga.

Adakah perabot itu kayu?

Perabot kayu perlu disimpan dalam suhu tertentu untuk memastikan ketahanannya. Perabot kayu antik sangat sukar diganti jadi penjagaan khas perlu dilakukan.

Jumlah wap air di udara - kelembapan - boleh menyebabkan kayu menyusut atau mengembang. Sebaiknya simpan kepingan kayu di tempat dengan kelembapan sekitar 55% dan suhu tetap. Sekarang, anda tidak boleh melakukannya di garaj anda sendiri, boleh?

Oleh itu, kawalan iklim menjadi sangat diperlukan untuk penyimpanan perabot kayu seperti menyimpan meja, kerusi, bingkai tempat tidur, dan almari.

Adakah lokasinya panas dan lembap?

Bagaimana cuaca di kawasan tempat anda menyimpan perabot anda? Sekiranya anda menyimpan di kawasan yang panas dan lembap, unit penyimpanan standard di sana juga akan mengekalkan tahap kelembapan yang lebih tinggi dan suhu yang lebih panas.

Unit yang sangat lembap akan menyebabkan perabot anda tetap lembap sepanjang masa penyimpanan, menyebabkan jamur dan cendawan yang hanya memerlukan 24-48 jam untuk tumbuh di iklim seperti itu.

Bayangkan keadaan perabot anda ketika anda datang untuk mengambilnya selepas enam bulan! Sekiranya tidak dibersihkan dengan betul, cendawan dan cendawan juga boleh mendatangkan bahaya kesihatan yang serius, terutama di sekitar kanak-kanak.

Berhati-hati dengan perubahan suhu dan kelembapan yang melampau. Kelembapan yang berlebihan menyebabkan peningkatan kelembapan dan kekurangannya boleh menyebabkan perabot pecah dan melengkung.

Pengawalan kelembapan dan peredaran udara segar adalah komponen penting dari unit penyimpanan terkawal iklim. Perabot anda akan tetap dalam keadaan baik dan tidak memerlukan penyelenggaraan tambahan semasa anda mengambilnya!

Adakah anda menyimpannya di unit simpanan dalaman atau luaran?

Kelembapan luar, cahaya matahari langsung juga boleh merosakkan, mengubah warna, dan memudar perabot. Walaupun anda menyimpan semasa musim sejuk, bilik yang terang dan cerah akan merosakkan perabot anda.

Oleh itu, jika anda tidak bersedia meningkatkan ke kawalan iklim, cuba dapatkan unit simpanan dalaman untuk simpanan perabot. Kawasan dalaman yang tidak terkawal dengan iklim akan jauh lebih baik untuk perabot anda, mencegah cahaya matahari dan kelembapan, daripada unit luaran.

Adakah anda mampu menaik taraf unit simpanan anda?

Sekarang kita telah menyenaraikan begitu banyak kualiti unit penyimpanan terkawal iklim, siapa yang tidak menyukainya? Tetapi satu perkara yang sering membataskan kita semua adalah kosnya. Tidak semua orang mampu menggunakan syarikat penyimpanan dan menyewa unit penyimpanan terkawal iklim untuk jangka masa yang panjang.

Sekiranya membayar untuk unit penyimpanan terkawal iklim berkualiti tinggi adalah di luar kemampuan anda, maka pertimbangkan unit dengan kelembapan rata-rata.

Kesimpulannya

Sekiranya anda tidak mampu membayarnya, maka anda juga boleh membeli unit simpanan standard selama beberapa bulan. Namun, kami tidak pernah mengesyorkan meninggalkan perabot di garaj anda!

Anak-anak anda menumpahkan sesuatu di sofa atau anda secara tidak sengaja membiarkan pintu terbuka semasa hujan lebat dan anda harus mendapatkan satu set kerusi yang sama sekali baru! Kemalangan di garaj mungkin mengakibatkan anda lebih mahal daripada unit penyimpanan yang dikendalikan oleh iklim!

Jadi, fikirkan jangka panjang dan bijaksana! Kadang kala, ada baiknya anda pergi dan melabur dalam unit penyimpanan terkawal iklim yang baik untuk perlindungan tambahan.