Adakah Insurans Hayat Melindungi Bunuh Diri?

Polisi insurans nyawa secara amnya membayar sekiranya berlaku kemusnahan diri, kecuali jika berlaku di sepanjang tetingkap rumah pengecualian tertentu yang dinyatakan dalam rancangan.

Polisi insurans hayat memberikan perlindungan ekonomi yang dapat bertahan selama bertahun-tahun. Sebilangan pembeli polisi insurans menekankan bahawa penyedia insurans tidak akan membayar faedah mangsa sekiranya pemegang insurans meninggal dunia. Ini secara umum salah, kerana rancangan polisi insurans hayat biasanya membayar; terdapat juga pertahanan dalam kedudukan jika penyedia mengisytiharkan muflis.

Namun, adakah keadaan di mana polisi insurans hayat tidak akan dibayar? Sebagai contoh, adakah polisi insurans nyawa merangkumi kemusnahan diri? Dengan bergantung pada keadaan pemusnahan diri rancangan, pemusnahan diri mungkin tidak dilindungi, namun keadaan ini biasanya hanya pada beberapa tahun pertama rancangan ini.

Apakah peruntukan polisi insurans bunuh diri?

Peruntukan pemusnahan diri polisi insurans hayat adalah pengaturan yang tetap berlaku sepanjang 2 tahun pertama rancangan ini. Secara amnya, apabila pemegang polisi insurans meninggal dunia, faedah yang selamat dibayar kepada penerima sebagai kuantiti bebas cukai, sekaligus (atau, dalam beberapa kes, koleksi pembayaran) yang merupakan penyelesaian perjanjian. Walaupun begitu, jika kematian itu adalah akibat dari kecederaan yang dialami sendiri, penyedia insurans boleh menolak untuk membayar.

Ini menghalang calon daripada mendapatkan rancangan serta mengambil nyawa mereka sendiri dengan cepat kemudian agar mereka yang menikmati memperoleh faedah yang masih ada.

Ini memberikan beberapa keadaan yang kompleks. Adakah overdosis ubat dilindungi oleh polisi insurans hayat? Mungkin, jika dianggap tidak disengajakan dan bukannya dikira. Keprihatinan syarikat insurans untuk menunjukkan kematian adalah kemusnahan diri.

Perlu diingat bahawa selepas 2 tahun awal, rancangan itu pasti akan menghabiskan untuk kematian yang boleh merosakkan diri sendiri (melainkan ada pengaturan atau pengecualian tambahan yang dijelaskan dalam rancangan yang melarangnya).

Polisi dan kecemasan insurans nyawa

Sepanjang prosedur pengunderaitan , firma insurans hayat pasti akan memeriksa latar belakang kesihatan dan kesejahteraan calon dan juga latar belakang kesihatan dan kesejahteraan untuk mengetahui dengan tepat betapa berisiko tinggi dia akan menjamin, atau secara sederhana, seberapa besar kemungkinannya calon akan lulus sepanjang program yang diliputi. Ini bukan hanya merangkumi kesihatan fizikal dan kesihatan, tetapi juga kesihatan dan kesejahteraan psikologi.

Kemurungan klinikal, khususnya, berkaitan dengan pemusnahan diri, dan juga penting untuk dinyatakan sepanjang aplikasi. Mengatasi permasalahan mendasar, seperti ketika anda pertama kali dikenali dan juga kegelisahan anda, selain memiliki kemampuan untuk mengungkapkan bukti terapi melalui ubat dan / atau rawatan, tentu akan memastikan anda layak mendapat harga yang berpatutan

Hubungan antara kesihatan dan kesejahteraan psikologi dan juga polisi insurans hayat boleh dibuat rumit. Namun, anda harus terus menerus mendedahkan latar belakang kesejahteraan psikologi anda, jika tidak, manfaat yang selamat dapat disangkal sepanjang tempoh pertandingan. Setiap permohonan dan juga keadaan kesejahteraan pasti akan dipertimbangkan berdasarkan kes demi kes.

Polisi insurans nyawa dan juga pemusnahan diri yang dibantu oleh doktor

Pemusnahan diri yang dibantu oleh doktor, yang sering disebut sebagai senario "kematian dengan harga diri" atau "hak untuk mati", melibatkan individu yang dikesan dengan penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang memilih untuk menghabiskan hidup mereka dan bukannya pengalaman dengan terapi dan / atau gaya hidup yang kurang .

Contoh-contoh ini pasti akan berada di bawah peruntukan yang sama seperti pelbagai pemusnahan diri yang lain: dilindungi, tetapi tidak sepanjang 2 tahun pertama rancangan ini. Hanya 5 negeri pada masa ini yang mempunyai undang-undang yang menjamin hak untuk memusnahkan diri: California, Colorado, Oregon, Vermont, dan juga Washington.