Pemasaran media sosial, atau periklanan media sosial , adalah bidang terminologi yang berkembang pesat yang menerangkan pelbagai jenis strategi pemasaran internet yang berusaha untuk meningkatkan keterlihatan laman web dengan meningkatkan jumlah pengunjung yang dapat mengunjungi laman web ini. Strategi ini dapat digunakan untuk menjangkau khalayak sasaran dan memberi mereka konten yang mungkin berguna bagi mereka. Pemasaran internet boleh menjadi usaha yang mahal bagi sebilangan perniagaan kerana memerlukan banyak masa dan usaha untuk mewujudkan minat baru dalam perniagaan dan produk pesaing. Atas sebab ini, banyak perniagaan memilih untuk melaksanakan pengiklanan media sosial melalui pelbagai perkhidmatan pemasaran dalam talian seperti Google AdWords. Strategi ini membolehkan perniagaan mendapat keuntungan dari peningkatan lalu lintas yang disebabkan oleh penggunaan kata kunci mesin pencari yang disasarkan, serta dari sifat viral maklumat yang disebarkan melalui laman media sosial dapat membantu menyelesaikan apa-apa kerja dalam talian.

Langkah pertama dalam menerapkan periklanan media sosial adalah mengenal pasti pelanggan anda, siapa yang anda targetkan serta profil demografi pangkalan pelanggan anda. Ini akan membolehkan anda memulakan pencarian calon pelanggan, yang akan membawa anda ke halaman yang tepat ketika anda melakukan penyelidikan awal. Anda mesti memastikan bahawa anda menggunakan platform media sosial yang sama dengan pesaing anda sekiranya anda mahukan pertumbuhan penjualan yang konsisten. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan menentukan platform mana yang memberikan hasil penjualan yang paling konsisten. Cara cepat untuk melakukan ini adalah dengan melihat ROI rata-rata, yang merupakan pulangan pelaburan, dari setiap platform media sosial yang berlainan dalam jangka masa enam bulan.

Contohnya, jika anda beriklan di Facebook menggunakan istilah percintaan, adakah anda akan melihat ROI yang tinggi atau rendah? Sebilangan besar pengiklan tidak akan melihat perbezaan dalam kadar penukaran kerana demografi pelanggan kemungkinan tidak akan berminat membaca iklan yang diarahkan untuk single. Walau bagaimanapun, pendekatan yang lebih disasarkan mungkin sedikit lebih menguntungkan. Dengan mencari secara khusus untuk orang yang mencari percintaan , anda dapat melihat peningkatan penjualan.

Salah satu kaedah yang banyak dipasarkan oleh pemasar untuk mencari pelanggan baru dan meningkatkan perbelanjaan iklan mereka disebut program iklan perkhidmatan terurus. Dengan menggunakan strategi periklanan jenis ini, anda dapat membayar hanya untuk menjangkau orang yang berminat dengan produk atau perkhidmatan yang anda jual. Manfaat besar dari strategi jenis ini ialah anda menyasarkan khalayak anda dan tidak meluaskan pasaran anda. Ini akan membantu memastikan bahawa anda tidak membuang anggaran pemasaran anda pada lalu lintas yang tidak disasarkan. Pada akhirnya, anda akan dapat melihat peningkatan penjualan yang positif secara konsisten dengan hanya mengiklankan kepada prospek yang berada dalam niche khusus anda.

Satu lagi bentuk pengiklanan media yang mulai digunakan oleh banyak pengiklan adalah iklan pesanan teks. Matlamat utama kempen jenis ini adalah untuk meningkatkan jumlah penjualan yang dihasilkan oleh setiap iklan . Tidak seperti iklan sepanduk atau iklan televisyen biasa, pesanan teks pendek dan manis. Walaupun begitu, mereka secara amnya akan kurang menarik. Ini disebabkan oleh fakta bahawa banyak penerima tidak menggunakan telefon bimbit, jadi iklan akan sering hilang setelah penerima mematikan peranti. Pengguna telefon bimbit pada umumnya juga mempunyai pilihan yang lebih sedikit untuk menerima iklan, kerana kebanyakan pembawa tidak menyokong iklan di telefon.

Lensa tajaan telah menjadi kaedah promosi media yang popular, kebanyakannya kerana harganya lebih murah daripada banyak kempen iklan lain. Mereka berfungsi dengan hanya membenarkan anda menyiarkan iklan di laman media sosial, seperti blog Google. Anda kemudian boleh membenarkan orang lain menghantar pautan ke laman web anda, yang akan mendorong lebih banyak lalu lintas ke laman web anda. Lensa yang ditaja akan dikenakan biaya lebih awal, tetapi hasil kempen iklan anda akan sangat berbaloi kerana anda akan dapat memperoleh sebahagian daripada pelaburan tersebut dalam beberapa minggu.

Terdapat beberapa jenis program media yang tersedia yang dapat anda pilih ketika memulakan kempen iklan baru. Pada akhirnya, terserah kepada anda untuk memilih yang paling sesuai dengan matlamat dan keperluan anda. Penting untuk diingat bahawa semakin lama anda membuat kempen iklan anda, semakin sedikit wang yang akan anda hasilkan setiap hari. Sekiranya anda tidak pasti sama ada anda mahu menggunakan satu platform tertentu atau yang lain, anda sentiasa boleh menguji beberapa program yang berbeza untuk menentukan program mana yang paling banyak membawa anda trafik .

Pengiklanan media sosial tidak perlu menghabiskan banyak masa anda. Sebenarnya, banyak pemasar mengatakan bahawa mereka tidak menghabiskan masa sama sekali untuk iklan media dan masih menikmati tahap kejayaan yang besar. Terserah anda untuk menetapkan harapan yang realistik mengenai berapa banyak masa yang dapat anda luangkan secara realistik untuk promosi media setiap hari. Anda juga harus mempertimbangkan potensi ROI yang dapat anda harapkan dari setiap kempen pemasaran. Ingatlah bahawa anda mesti sentiasa memantau hasil anda agar dapat memantau kemajuan anda, dan jika anda mendapati bahawa kempen anda tidak mencapai kejayaan yang anda harapkan, mungkin sudah waktunya untuk menilai strategi pengiklanan media.