APAKAH EYELID BERGANDA?

Kelopak mata ganda adalah adanya kerutan kelopak mata tambahan . Ungkapan "kelopak mata ganda" digunakan untuk membedakan "penutup mono", yang menyinggung puncak yang tidak memiliki kerutan itu. Walaupun penutup mono kerap dihubungkan dengan individu yang jatuh dari Asia, kelopak mata ganda sebenarnya lebih normal daripada yang anda sangka. Seperti yang ditunjukkan oleh Vice, hanya 50% wanita Asia Timur dan Tenggara dibawa ke dunia tanpa kerutan kelopak mata , sementara separuh lainnya mempunyai kelopak mata ganda .

Kelopak mata ganda sering dipelihara sebagai standard yang luar biasa, dan banyak individu akan mencari prosedur perubatan untuk mendapatkannya. Menurut International Society of Esthetic Plastic Surgery (melalui Business Insider), metodologi yang dikenali sebagai blepharoplasty Asia adalah strategi prosedur perubatan plastik yang paling terkenal di dunia. Pada tahun 2014, lebih daripada 1.43 juta individu menjalani sistem ini untuk mendapatkan kelopak mata ganda.

EYELID:

Kelopak mata adalah sedikit lapisan kulit yang menutup dan memastikan mata. Levator palpebral superior adalah otot menarik kelopak mata, menghadirkan kornea ke luar, memberikan penglihatan. Ini boleh dilakukan secara sengaja atau automatik. Kelopak mata manusia merangkumi tiang bulu mata di sepanjang tepi kelopak mata, yang berfungsi untuk meningkatkan keselamatan mata dari debu dan sampah yang tidak dikenali, sama seperti dari peluh . "Palpebral" (dan "blepharal") menunjukkan identifikasi dengan kelopak mata. Kapasiti utamanya adalah secara rutin menyebarkan air mata dan pelepasan yang berlainan di permukaan mata agar tetap lembab, kerana kornea harus basah secara berterusan. Mereka menahan mata dari mengering ketika tidur. Selain itu, refleks kelipan melindungi mata dari badan yang tidak dikenali .

Kehadiran kelopak mata atas manusia sering berubah antara pelbagai tempat tinggal. Keutamaan lapisan epicanthic yang meliputi sudut dalaman mata mewakili sebahagian besar penduduk Asia Timur dan Asia Tenggara, dan juga terdapat pada peralihan darjah di antara penduduk yang berbeza. Secara bebas, tetapi juga berubah-ubah sesuai antara populasi, kerutan kelopak mata yang lain dapat membentuk "soliter kelopak mata", "kelopak mata ganda", atau struktur yang sederhana.

Kelopak mata dapat dijumpai pada makhluk yang berlainan, beberapa di antaranya mungkin mempunyai kelopak mata ketiga, atau lapisan nictitating. Sisa dari ini pada orang menjadi wajar sebagai plica semilunar.

5 JENIS EYELIDI YANG BERBEZA:

Monolid, diketatkan sama seperti kelopak mata yang sama adalah kelopak mata yang paling banyak dikenali yang kita lihat pada orang Asia. Sekiranya anda percaya bahawa hanya ada tiga jenis kelopak mata, semestinya, pertimbangkan semula! Adakah anda menyedari bahawa terdapat 5 jenis kelopak mata yang berbeza di kalangan orang Asia? Sesungguhnya, bagi individu yang memerlukan sedikit arah, berikut adalah panduan langsung untuk menentukan jenis kelopak mata yang anda miliki.

MONOLID:

Pertama sekali, monolid, biasanya disebut sebagai 'kelopak mata tunggal', dijelaskan oleh ketiadaan kedutan yang ketara yang mengasingkan kelopak mata menjadi dua bahagian. Sebahagian daripada VIP yang menggegarkan kelopak mata seperti ini merangkumi vokalis pop Hong Kong , Sandy Lam sama seperti So-Hee dari Wonder Girls.

Sebilangan besar orang Asia Timur secara amnya mempunyai monolid. Sekiranya anda diberi penghormatan dengan monolid tetapi anda ingin memiliki kelopak mata ganda, anda boleh mempertimbangkan untuk menggunakan pita kelopak mata atau tampal untuk meniru pelbagai jenis kelopak mata (muncul di bawahnya) sebelum menetap pada yang paling sesuai dengan ciri wajah anda .

EYELID TAPER:

Kedutan kelopak mata yang diketatkan sesuai dengan garis bulu mata atas anda dan mengetatkan dengan menyatu di sudut mata anda. Ini sangat sesuai untuk individu yang suka melihat tanpa rasa bersalah, melihat-lihat.

Beberapa keajaiban kelopak mata yang ketat merangkumi penghibur Singapura Fann Wong dan Taman Bintang Korea Selatan Sandara 2NE1.

EYELID PARALLEL:

Corak kelopak mata yang paling baru di Korea adalah kelopak mata yang sama. Kelopak mata semacam ini, seperti namanya, berjalan sama di atas garis bulu mata atas anda tanpa bertemu di sisi mata anda seperti kerutan 'meluncur'. Bercakap secara meluas, banyak yang menganggap ini sebagai kelopak mata yang 'ideal' kerana memberi perasaan bahawa seseorang mempunyai mata yang lebih besar dan lebih cantik.

Superstar dengan kelopak mata sama rata menggabungkan Pelakon China Fan Bing sama seperti Pelakon Britain, Emma Watson. Semua perkara yang dipertimbangkan, lipatan sama lebih normal di kalangan orang Kaukasia daripada orang Asia.

BAJU BERKEDAI:

Pada kelopak mata yang lebih jarang berlaku di kalangan orang Asia: kelopak mata bertudung! Mata bertudung mempunyai lapisan kulit tambahan yang tergantung pada kerutan di sudut luar mata yang menjadikannya kelihatan lebih sederhana dan sekarang dan lagi, lebih mengantuk . Untuk sebilangan kecil, ia adalah komponen yang berfungsi dalam keluarga, sementara bagi orang lain, ia disambut oleh usia seiring dengan kulit menggantung.

Wanita dengan mata bertudung tebal tahu betul tentang pertempuran kosmetik mata. Pengaturan yang mudah adalah mendapatkan eyeliner pengesahan smirch atau mengetatkan garis bulu mata. Beberapa VIP dengan mata bertudung menggabungkan Jennifer Lawrence, Blake Lively, dan Anne Hathaway. Pada masa ini yang mengatakan tidak ada keajaiban mata bertudung?

ALIRAN SIDELONG:

Anda mungkin tidak tahu mengenai suar samping, tetapi kelopak mata semacam ini menjadi keriput dengan bungkusan ekornya diangkat sedikit ke atas dan bukannya berjalan sesuai dengan tepi kelopak mata. Kerutan flare samping lebih jarang berlaku di kalangan orang Asia dan individu yang memilikinya secara umum akan memancarkan penampilan yang lebih tenang .

Dengan semua yang telah dirujuk, sangat penting untuk diperhatikan bahawa tidak ada jenis kelopak mata yang ideal tetapi akan ada yang sesuai dengan keadaan mata anda. Walaupun banyak menggunakan pita kelopak mata dan pasta untuk peningkatan sementara , seseorang mungkin perlu mempertimbangkan strategi kelopak mata ganda untuk memperbaiki berterusan .

Metodologi hanya memerlukan 30 minit untuk diselesaikan. Ia dapat mengubah kelopak mata berkerudung, memperbaiki kedutan kelopak mata ganda yang ada atau menjadikannya salah jika tidak ada. Untuk mengetahui lebih lanjut, hubungi kami di +65 6871 8888 atau buat perjanjian di pusat kami untuk berbincang dengan pakar klinikal kami .

PERBEZAAN ANTARA MONO EYELID DAN DOUBLE EYELID:

MONO EYELID:

Monolid adalah bentuk kelopak mata yang tidak mempunyai kerutan . Mata yang mempunyai kedutan dikenali sebagai kelopak mata ganda. Monolid biasanya merupakan komponen wajah individu Asia Timur. Bagaimanapun, bangsa yang berlainan juga mempunyai bentuk monolid atau kelopak mata tanpa keriput. Di kawasan tertentu, khususnya Asia Timur, prosedur perubatan dan barang pemulihan biasanya digunakan untuk membuat keriput. Memang, ini mungkin jenis pembedahan plastik yang paling terkenal. Sumber Dipercayai di ruang dunia ini. Ketahui bahawa keagungan terdapat dalam pelbagai ukuran dan, memang, bentuk kelopak mata. Monolid indah dan tidak biasa.

Terus teliti untuk mengetahui mengapa mereka begitu baru, bagaimana anda dapat menerimanya, dan pilihan apa yang anda miliki sekiranya anda memerlukan keriput.

Kualiti keturunan:

Mata monolid umumnya normal pada individu yang mengalami penurunan di Asia Timur. Walaupun begitu, individu dari pelbagai bangsa dengan mata yang rata dan memanjang juga mungkin mempunyai monolid. Begitu juga, sebilangan orang dengan tudung kelopak mata yang lebih besar mungkin kelihatan mempunyai monolid. Ini disebut sebagai monolid bertudung. Kulit melipat di atas kedutan yang ketara, memberikan kehadiran monolid.

Mengapa mereka cemerlang?

Sejak sekian lama, prosedur perubatan kelopak mata sangat terkenal di kalangan orang Asia Timur di seluruh dunia. Tentunya, laporan naratif mengesyorkan sebilangan anak muda menjalani prosedur perubatan untuk membuat keriput kelopak mata semuda sekolah rendah.

Walaupun begitu, arus berubah dalam kumpulan orang-orang Asia Timur dan di kawasan tempatan yang luar biasa dengan lebih luas lagi. Individu memeluk mata monol mereka dan penampilan dan penampilan luar biasa yang menyertainya.

Blogger kehebatan seperti Jen Chae dari From Head to Toe dan Weylie Hoang dari I LikeWeylie kedua-duanya mempunyai lebih daripada 1 juta penyokong di YouTube setiap kali bercakap mengenai monolid mereka. Mereka juga memeluknya dengan menawarkan latihan instruksional kosmetik yang memberitahu individu cara terbaik untuk memuji kecemerlangan khas komponen wajah ini.

Oleh kerana individu seperti Jen dan Weylie menyokong ciri khas mereka, kehebatan kawasan tempatan telah diberi perhatian. Jenama agen pencantik yang penting telah merancang item dan latihan pengajaran untuk pelanggan dengan mata yang kuat.

Juga, kepelbagaian gambaran menunjukkan bahawa lebih banyak individu melihat orang yang kelihatan seolah-olah mereka di majalah dan iklan pembetulan .

Latihan pengajaran kosmetik:

Vlogger dan pakar kecemerlangan YouTube menawarkan banyak petua dan prosedur untuk membuat penampilan kosmetik yang menampilkan mata yang padat. Anda mungkin akan menemui pilihan bergantung pada penampilan yang anda mahukan.

Hanya ingat, bentuk mata setiap orang unik. Berlatihlah penampilan yang menonjolkan mata anda yang menggembirakan dan menyebabkan anda merasa luar biasa.

Serbuk mata:

Ini dapat digunakan untuk membuat kabur ombre atau shading yang menjadikan impian mendalam. Saluran YouTube Bekerja dengan Monolid menawarkan latihan instruksional yang luar biasa untuk strategi ini.

Pelindung Mata:

Eyeliner dapat membuat mata muncul dan kelihatan lebih besar daripada yang ada. Bagi seseorang yang mempunyai monolid, penampilan eyeliner bersayap sangat indah.

Blogger YouTube Sandy Lin menjelaskan strategi sederhana untuk eyeliner bersayap sempurna. Dia juga memberikan cadangan item untuk kaedahnya.

Maskara:

Maskara dapat membantu meregangkan dan menegangkan bulu mata yang biasa. Jen Chae dari From Head to Toe berkongsi cara menggunakan pembetulan ini untuk mendapatkan bulu mata yang riak.

Bulu mata Bogus:

Sekiranya bulu mata anda agak pendek, anda boleh menggunakan bulu mata palsu untuk menonjolkan bentuk dan keunggulan mata anda yang normal. Weylie Hoang berkongsi bagaimana individu dengan monolid dapat menerapkan kepalsuan.

Pendekatan untuk membuat kedutan:

Semua kelopak mata dan bentuk mata sangat baik. Sekiranya kecenderungan anda sendiri mempunyai kerutan yang lebih besar dan lebih jelas di kelopak mata anda, anda dapat mencari cara untuk membuat penampilan ini. Dua alternatif biasanya digunakan untuk mencapai kelopak mata ganda.

Pita:

Pita kelopak mata dan pasta memberi kesan kedutan pada kulit kelopak mata. Semen ini digunakan pada kulit yang bersih, dan ia memberikan kelopak mata ganda yang tidak kelihatan .

Anda secara amnya tidak boleh memakai alat solek dengan pita kelopak mata ganda, dan anda mesti memakai semula pita setiap hari untuk menjaga penampilan. Beberapa kumpulan juga mungkin sensitif terhadap simen. Blogger YouTube Tina Yong berkongsi sedikit demi sedikit latihan untuk menggunakan pita kelopak mata ganda.

EYELID BERGANDA:

Beberapa kumpulan mempunyai keriput pada kelopak mata, yang dikenali sebagai kelopak mata ganda. Sebahagiannya dibawa ke dunia tanpa kerutan kelopak mata. Itu dikenali sebagai puncak tunggal atau monolid. Tidak ada yang tidak dapat dipulihkan dengan semua perkara yang dipertimbangkan.

Beberapa sebab anda mungkin memerlukan prosedur perubatan kelopak mata ganda termasuk:

• Kelopak mata anda bercampur dengan penglihatan anda.

• Anda mempunyai satu kelopak mata tunggal dan satu, dan anda mahu mereka berkoordinasi.

• Kedutan yang berterusan dapat membantu menyebabkan mata anda kelihatan lebih besar.

• Lebih mudah menggunakan gaya kosmetik tertentu.

Individu dari satu sisi planet ke sisi lain mendapat blepharoplasty kelopak mata ganda. Ini adalah prosedur perubatan lazat Sumber dipercayai di Asia Timur.

Prosedur perubatan untuk kelopak mata ganda:

Prosedur perubatan kelopak mata harus dilakukan oleh pakar plastik bertauliah yang berpengalaman dalam metodologi seperti ini. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dibincangkan semasa pertemuan anda dengan teliti:

• apa yang anda harapkan untuk melarikan diri dari prosedur perubatan

• sebarang masalah yang anda hadapi dengan mata anda atau wilayah di sekitar mata anda

sejarah klinikal anda, termasuk keadaan sebelumnya, doktor mengesahkan ubat-ubatan, dan kepekaan yang diketahui

• tidak kira sama ada strategi incisional atau non-incisional adalah pilihan yang unggul untuk anda

• tempat menarik teknik ini, termasuk jenis ubat penenang yang akan digunakan

• apa yang perlu anda fikirkan mengenai bahaya dan pemulihan

Kedua-dua prosedur sementara dan bukan sementara harus dilakukan di premis pesakit luar. Anda akan mengalami masalah penenang dan mata anda akan terasa sensitif, jadi anda tidak akan mempunyai pilihan untuk memandu pulang ke rumah. Cuba dalang pengangkutan lebih awal.

Strategi sementara:

Ini adalah langkah-langkah penting untuk prosedur perubatan kelopak mata ganda menggunakan strategi penambahan:

• Garis kelopak mata ganda yang dicadangkan akan dianggarkan dengan susah payah dan dipisahkan dengan pen.

• Penenang IV atau penenang umum akan diatur, di samping ubat penenang yang berdekatan.

• Beberapa potongan kecil akan dibuat di sepanjang garis kelopak mata ganda.

• Kulit yang dicop akan dikeluarkan.

Otot orbicularis oculi dan tisu lemak akan dihilangkan di antara titik masuk.

• Potongan akan ditutup dengan pasta kulit atau bergabung yang harus dikeluarkan empat atau lima hari selepas prosedur perubatan.

• Strategi pemulaan mungkin merupakan alternatif yang tepat jika Anda mengalami ketangguhan, memerlukan kulit dan lemak tambahan yang dihilangkan, atau mencari hasil yang berkekalan. Teknik ini tidak boleh diterbalikkan. Beberapa bahaya yang berpotensi adalah:

• tindak balas hipersensitif terhadap penenang

• pencemaran

• perubahan penglihatan yang tidak kekal atau berterusan

• parut yang ketara

Sistem bukan sementara:

Kelopak mata ganda juga boleh dibuat tanpa titik masuk. Sistem ini dikenali sebagai prosedur jahitan tertutup. Ia juga dilakukan di bawah penenang luas atau dengan penenang IV dan penenang kejiranan . Sama seperti dengan kaedah pembelahan, kelopak mata akan dengan sengaja diperkirakan dan dicop. Pada ketika itu, perkembangan penetrasi kecil dibuat di kulit sepanjang garis. Jahitan dimasukkan melalui penetrasi dan tetap sehingga mereka membentuk kerutan yang ideal. Jahitan akan kekal di bawah kulit, jauh. Anda tidak perlu kembali untuk menghilangkannya. Anda akan mengalami masalah parut dengan kaedah bukan pembentuk, dan ia cenderung berpusing. Strategi non-incisional mungkin merupakan alternatif yang tepat jika anda tidak perlu bersusah payah menghilangkan kulit dan lemak tambahan. Beberapa bahaya yang berpotensi adalah:

• ketidakseragaman atau pengurangan lipatan berganda

• gangguan dari jahitan

penyakit

• kesan pemotongan yang ketara apabila mata anda ditutup

• jerawat penggabungan dari penutup tertutup

• Masa dan andaian pemulihan

Memulakan masa penyusunan mengikut kaedah pembelahan boleh berlangsung selama sekitar empat belas hari. Mungkin memerlukan sedikit masa untuk pulih sepenuhnya. Semasa anda sembuh, anda mungkin mempunyai:

• meresap dari potongan

mencederakan

• mengembang, perubahan sensasi kulit

• mata kering, kebolehlihatan ringan

• azab

Manifestasi ini semestinya ringkas. Berikut adalah beberapa petunjuk untuk meredakan mata yang terganggu:

• Gunakan pek sejuk seperti yang disarankan oleh PCP anda.

• Sapukan balsem minyak atau beberapa ubat lain yang disahkan.

• warna Wear apabila di luar sehingga anda benar-benar diperbaiki.

• Dengan kaedah bukan sementara, anda dapat menjangkakan penyembuhan penuh dalam masa sekitar empat belas hari.

Untuk strategi satu atau yang lain, patuhi panduan pelepasan pakar anda. Anti-mikroba mungkin disyorkan untuk memastikan tidak tercemar. Bawa semuanya, tidak kira sama ada anda merasa betul-betul sembuh. Pastikan untuk segera melaporkan sebarang petunjuk penyakit atau hasil selepas operasi.

Berapakah jumlahnya?

Persatuan Pakar Bedah Plastik Amerika meletakkan perbelanjaan normal prosedur perubatan kelopak mata pemulihan pada $ 3,163 pada tahun 2018. Itu adalah perkara biasa untuk prosedur perubatan. Tolok ini tidak termasuk ubat pelali, kos bilik kerja, atau kos lain yang berkaitan, jadi kosnya mungkin lebih tinggi.

Perbelanjaan boleh berubah bergantung pada faktor, misalnya ,

• jenis teknik

• kawasan geografi anda

• ujian pra pembedahan apa yang diperlukan

• pejabat pakar dan berhati-hati

• doktor mengesahkan ubat

• sebarang kerumitan

Sekiranya anda menjalani prosedur perubatan dengan alasan kelopak mata anda bercampur dengan bulu mata atau penglihatan, ia mungkin dilindungi oleh perlindungan.

Ini adalah pemikiran bijak untuk mendapatkan pra-persetujuan untuk strategi tersebut. Walau bagaimanapun, kebanyakan pengaturan tidak merangkumi sedikit pun prosedur perubatan pemulihan.

Prosedur lain (bukan pembedahan) untuk kelopak mata ganda:

Terdapat pelbagai jenis pita kelopak mata dan pasta yang dipromosikan sebagai pendekatan untuk mendapatkan kelopak mata berganda. Anda boleh menjumpainya di farmasi atau di mana barang unggulan dijual. Perkara-perkara ini digunakan untuk memaksa kerutan ke dalam kelopak mata.

Cari pita kelopak mata ganda dan batang kelopak mata ganda di web.

Kelebihan:

• Mereka mungkin seketika memberikan kerutan mata yang anda perlukan.

• Sekiranya anda tidak mempedulikan hasilnya, anda dapat menghilangkannya tanpa banyak masalah.

• Anda dapat menjauhi pembedahan.

• Anda boleh mencuba penampilan sebelum mempertaruhkan segalanya pada prosedur perubatan.

Kekurangannya:

• Anda perlu menggunakannya secara konsisten.

• Mereka mungkin kelihatan jelas atau aneh.

• Anda boleh mendapat respons yang tidak baik.

• Penggunaan biasa boleh menyebabkan kemerahan dan mengganggu.

• Anda mungkin terkena mata, yang boleh membahayakan penglihatan anda.

Semasa menggunakan barang-barang ini, pastikan untuk mencuci tangan sebelum memohon. Tukar pita kelopak mata setiap hari, dan jaga kebersihan kawasan di sekitar mata anda. Berhenti menggunakan dengan cepat jika kelopak mata anda menjadi bengkak. Sekiranya anda bimbang tentang kesejahteraan mata anda, berbincanglah dengan pakar mata anda sebelum menggunakan pita kelopak mata dan tongkat, atau jika mata anda menjadi lebih teruk

Bawa pulang:

Kelopak mata berganda akan menjadi kelopak mata dengan kedutan ganda yang ketara. Prosedur perubatan kelopak mata ganda dilakukan untuk menambahkan kerutan pada kelopak mata, sebagai peraturan sebagai masalah kecenderungan individu.

Bercakap dengan pakar mata anda dan pakar plastik yang diperakui untuk meneliti kelebihan dan kekurangan dan melihat sama ada anda kemungkinan layak untuk sistem ini.

Terdapat juga pilihan bukan pembedahan untuk membuat kelopak mata ganda. Ingat, tidak ada yang salah secara perubatan dengan kelopak mata ganda atau tunggal yang kedua-duanya sama-sama biasa.

STRUKTUR EYELID:

Lapisan:

Kelopak mata terdiri daripada beberapa lapisan; dari cetek hingga mendalam, ini adalah: kulit, tisu subkutan, orbicularis oculi, septum orbital dan plat tarsal, dan konjungtiva palpebral. Organ-organ meibomia terdapat di kelopak mata dan mengeluarkan lipid sekeping filem air mata.

Kulit:

Kulitnya seperti kawasan di tempat lain, namun agak tipis dan mempunyai sel teduh yang lebih besar. Pada orang sakit ini mungkin berliku dan menyebabkan pewarnaan bahagian atas. Ia mengandungi organ dan rambut peluh, yang terakhir berubah menjadi bulu mata ketika garis kelopak mata dipenuhi. Kulit kelopak mata mengandungi pemusatan organ sebaceous terbaik yang terdapat di mana sahaja di dalam badan.

Bekalan saraf:

Pada orang, bekalan saraf ketara ke kelopak mata atas adalah dari saraf infratroklear, supratroklear, supraorbital dan lacrimal dari cabang oftalmik (V1) saraf trigeminal (CN V). Kulit kelopak mata bawah disediakan oleh bahagian infratroklear pada titik purata. Selebihnya disediakan oleh bahagian saraf infraorbital cawangan maxillary (V2) saraf trigeminal.

Bekalan darah:

Pada orang, kelopak mata dibekalkan darah oleh dua lekuk pada setiap penutup atas dan bawah. Lengkung dibingkai oleh anastomosis koridor palpebral mendatar dan urat palpebral rata-rata, memancut keluar dari saluran lakrimal dan kursus oftalmik, secara berasingan.

Kapasiti:

Kelopak mata manusia merangkumi tiang bulu mata di sepanjang tepi kelopak mata, yang berfungsi untuk meningkatkan jaminan mata dari debu dan sampah yang tidak dikenali .

Kepentingan klinikal:

Sebarang keadaan yang mempengaruhi kelopak mata disebut masalah kelopak mata. Masalah kelopak mata yang paling terkenal, sebab, manifestasi dan ubatnya adalah yang berikut:

Kelopak mata dipengaruhi oleh jangkitan mata:

HORDEOLUM

(sakit mata) adalah penyakit organ sebaceous Zeis yang biasanya disebabkan oleh mikroba Staphylococcus aureus, seperti keadaan Acne vulgaris yang lebih normal. Ia digambarkan oleh permulaan kesan sampingan yang kuat dan kelihatan seperti ketukan merah di bawah kelopak mata. Manifestasi utama lepuh mata merangkumi siksaan, kemerahan kelopak mata dan beberapa waktu kelopak mata bengkak. Kista mata biasanya hilang dalam masa tujuh hari tanpa rawatan. Sesuatu yang lain, agen anti-jangkitan mungkin diendorskan dan penawar rumah, sebagai contoh, pek air suam mungkin digunakan untuk memajukan lebih cepat membaiki. Jangkitan mata biasanya tidak berbahaya dan tidak menyebabkan bahaya lama.

CHALAZION

(jamak: chalazia) disebabkan oleh blok organ minyak dan boleh berlaku di kedua kelopak mata atas dan bawah. Chalazia mungkin keliru dengan sista mata kerana adanya petunjuk perbandingan. Keadaan ini bagaimanapun kurang menyakitkan dan secara amnya akan berterusan. Chalazia pulih dalam beberapa bulan jika rawatan dikendalikan dan jika tidak, ia dapat sembuh dalam masa dua tahun. Chalazia yang tidak bertindak balas terhadap ubat kulit biasanya dirawat dengan prosedur perubatan jika semuanya gagal.

BLEPHARITIS

adalah kemerosotan tepi penutup, di mana bulu mata bergabung dengan kelopak mata. Ini adalah keadaan yang biasa menyebabkan kelopak mata bertambah buruk dan sangat sukar untuk diawasi dengan alasan ia cenderung berulang. Keadaan ini terutama disebabkan oleh pencemaran staphylococcus dan kelemumur pada kulit kepala. Kesan sampingan Blepharitis merangkumi sensasi yang memakan, kecenderungan bahawa ada sesuatu di mata, terkoyak, penglihatan yang kabur, kemerahan mata, kesan cahaya, kelopak mata merah dan bengkak, mata kering dan sekarang dan kemudian kerak pada bulu mata ketika terangsang . Rawatan biasanya merangkumi menjaga kebersihan mata yang baik dan menyimpan pek hangat pada kelopak mata yang terpengaruh untuk menghilangkan bahagian luar. Disarankan untuk membersihkan kelopak mata secara lembut dengan pek hangat kerana ia memudahkan interaksi pulih. Dalam kes yang lebih asli, anti-toksin mungkin disyorkan.

DOMODEX

pepijat adalah kelas parasit kecil yang hidup sebagai komensal di dalam dan di sekitar folikel rambut dari pelbagai makhluk berdarah hangat termasuk orang, kucing dan taring. Virus demodex manusia selalu hidup di folikel alis dan bulu mata. Walaupun biasanya tidak berbahaya, bug demodex manusia boleh menyebabkan kulit mengganggu (demodicosis) pada orang dengan kerangka kerja yang lemah.

ENTROPI

biasanya berlaku kerana matang, namun sekarang dan lagi boleh disebabkan oleh kecacatan intrinsik, otot kelopak mata spastik , atau parut di dalam penutup yang mungkin disebabkan oleh prosedur perubatan, kecederaan, atau penyakit. Ini adalah keadaan asimtomatik yang, jarang, boleh menyebabkan trichiasis, yang memerlukan prosedur perubatan. Secara amnya mempengaruhi bahagian atas bawah, dan digambarkan dengan memutar bahagian dalam penutup, di dunia.

EKTROPI

adalah satu lagi keadaan kelopak mata yang berkaitan dengan kematangan yang boleh menyebabkan gangguan mata dan parut yang berterusan. Mungkin juga kesan sensitiviti dan manifestasi prinsipnya adalah penyeksaan, penyembuhan yang tidak perlu dan pemejalan konjunktiva kelopak mata.

KEROSAKAN

juga merupakan keadaan kelopak mata yang berkaitan dengan kematangan yang boleh menyebabkan kekeringan dan kegatalan. Prosedur perubatan mungkin penting untuk memperbaiki kelopak mata pada kedudukan normal. Dalam contoh khusus, kelonggaran penutup bawah yang tidak tepat menjadikan Fornix of Reiss - poket antara kelopak mata bawah dan bola bumi - yang merupakan kawasan yang sesuai untuk mengatur preskripsi oftalmik kulit.

EYELID EDEMA

adalah keadaan di mana kelopak mata membengkak dan tisu mengandungi cecair berlebihan. Ia mungkin mempengaruhi kerja mata ketika membina tekanan intraokular. Edema kelopak mata disebabkan oleh hipersensitiviti, trichiasis atau jangkitan. Kesan sampingan asas adalah kelopak mata merah yang bengkak, siksaan, dan kesemutan. Edema kelopak mata yang berterusan dapat menyebabkan blepharochalasis.

TUMPUAN MATA

mungkin juga berlaku. Karsinoma sel basal adalah penyakit yang paling kerap dialami pada kelopak mata, menjadikan 85% hingga 95% daripada semua tumor kelopak mata yang berbahaya. Tumornya mungkin baik atau berbahaya . Tumor biasanya dibatasi dan dihilangkan sebelum berubah menjadi bahaya ganas dan sebelum menjadi cukup besar untuk melemahkan penglihatan. Tumor berbahaya secara umum akan merebak ke wilayah dan tisu.

BLEPHAROSPAM

(kelopak mata) adalah kesesuaian otot kelopak mata. Pemboleh ubah yang paling dikenali yang membuat otot pada kelopak mata adalah kelemahan, tekanan, dan kafein. Menyentak kelopak mata tidak dipandang sebagai keadaan yang tidak selamat dan oleh itu tidak ada rawatan yang dapat dicapai. Pesakit tetap digalakkan untuk berehat lebih banyak dan kurang minum kafein.

DERMATITI EYELID

adalah kemerosotan kulit kelopak mata. Ini sebahagian besarnya adalah kesan sensitiviti atau dermatitis kontak pada kelopak mata. Manifestasi mengingati kulit kering dan mengelupas untuk kelopak mata dan kelopak mata yang bengkak. Kelopak mata yang dipengaruhi mungkin kesemutan. Rawatan terdiri dalam kebersihan mata yang sesuai dan menjaga diri dari alergen yang mencetuskan keadaan. Dalam kes yang tidak biasa, krim kulit mungkin digunakan namun hanya di bawah pengawasan pakar.

PTOSIS:

(kelopak mata gantung) adalah titik di mana kelopak mata atas tergantung atau terkulai kerana kekurangan atau kehilangan gerakan otot levator (bertanggungjawab untuk menaikkan kelopak mata), atau kerana membahayakan saraf yang mengawal otot. Ia dengan baik boleh menjadi tanda ukuran biasa matang, yang semula jadi keadaan , atau kerana isu fizikal atau penyakit. Faktor bahaya yang dikenal pasti dengan ptosis merangkumi diabetes, strok, keadaan Horner, Bell's Palsy (tekanan / bahaya pada saraf muka), myasthenia gravis, tumor serebrum atau pertumbuhan malignan yang berbeza yang dapat mempengaruhi kerja saraf atau otot .

ABLEPHARIA

Kekurangan kongenital atau penurunan ukuran kelopak mata.

MASYARAKAT DAN BUDAYA:

Prosedur perubatan pembetulan:

Blepharoplasty adalah pembedahan pemulihan yang dilakukan untuk mengatasi ubah bentuk dan memperbaiki atau mengubah kehadiran kelopak mata. Dengan 1.43 juta individu menjalani metodologi pada tahun 2014, blepharoplasty adalah strategi pembetulan kedua paling terkenal di planet ini (infus racun Botulinum adalah yang pertama), dan pembedahan pemulihan yang paling kerap dilakukan di dunia.

Blepharoplasty Asia Timur, atau "prosedur perubatan kelopak mata ganda", telah dianggap sebagai teknik selera yang paling terkenal di Taiwan dan Korea Selatan. Walaupun metode ini juga digunakan untuk membangun jaringan otot dan ligamen yang merangkumi mata, objektif yang dapat dilakukan dari blepharoplasty Asia Timur adalah untuk menghilangkan lemak dan mengarahkan tisu di bawah dan merangkumi kelopak mata sehingga berkerut kelopak mata atas. Metodologi untuk menghilangkan lipatan epicanthal (contohnya epicanthoplasty) selalu dilakukan berkaitan dengan blepharoplasty Asia Timur.

Penggunaan pita dua sisi atau pasta kelopak mata untuk membuat kelopak mata berkerut, atau "berganda" telah menjadi praktik yang mencolok di China dan negara-negara Asia lainnya. Terdapat beban yang ada bagi wanita untuk menjalani prosedur perubatan ini, dan lebih jauh lagi untuk menggunakan praktik pilihan (penyadapan) yang lain. Blepharoplasty telah menjadi biasa aktiviti-hati yang berkesan disokong, manakala jenis yang berbeza prosedur perubatan plastik berkesan melemahkan dalam budaya Cina.

Soalan Lazim:

1. Adakah kelopak mata berganda mengerikan?

Tidak, tidak. Terdapat juga alternatif bukan pembedahan untuk membuat kelopak mata berganda. Ingat, tidak ada yang salah secara perubatan dengan kelopak mata ganda atau tunggal - kedua-duanya benar-benar biasa .

2. Bagaimana asas kelopak mata berganda?

Pada tahun 2017, 1.3 juta individu yang dijangkakan secara keseluruhan menjalani prosedur perubatan kelopak mata ganda, seperti yang dilaporkan oleh International Society of Esthetic Plastic Surgery. Strategi ini terutama di Asia, di mana ia merupakan prosedur perubatan yang paling biasa disebut.

3. Apakah kelopak mata berganda?

Kelopak mata double mempunyai kedut jelas atau kedutan kulit di mana mata bertemu mata lampiran . Kedutan ini mengasingkan kelopak mata menjadi dua bahagian - kemudian nama "penutup dua."

4. Adakah kelopak mata ganda difikirkan menyenangkan?

Di antara individu terjun Cina, pembuatan kerutan supratarsal ("double" kelopak mata kelopak mata) adalah pembedahan pemulihan yang paling terkenal, namun tidak ada penyelidikan yang serupa yang meninjau tahap di mana kerutan kelopak mata atas dianggap umumnya memikat dan bergantung pada sosial asas.

5. Adakah anda boleh mendapatkan kelopak mata ganda lebih jauh di jalan?

Walaupun orang Korea mempunyai kelopak mata ganda lebih jarang berlaku, masih ada individu yang dibawa ke dunia dengan kelopak mata berganda. Malah, bahkan kita yang tidak dibawa ke dunia dengan kelopak mata berkembar dapat menjadikannya lebih jauh. Dari apa yang saya ketahui bagaimana mengumpulkan dari gambar bayi saya, saya biasanya mempunyai mata yang besar, dan dibawa ke dunia tanpa kelopak mata berganda.

6. Adakah kelopak mata berganda menjadikan mata lebih besar?

Bukan ukuran bahagian atas ganda yang akan menyebabkan mata kelihatan lebih besar - kerana ketinggian atau ukuran penutup ganda tidak mempengaruhi ukuran sebenar pengukuran celah palpebral mata. Strategi lain yang biasanya digunakan untuk memperluas ukuran mata adalah prosedur perubatan ptosis kelopak mata.

7. Berapakah kos prosedur perubatan kelopak mata ganda?

Perbelanjaan biasa untuk pembedahan adalah $ 3,026. Ini tidak termasuk kos penenang, ubat-ubatan, dan ruang pejabat.

8. Bagaimana saya boleh memperbaiki kelopak mata saya?

Anda boleh menggerakkan otot kelopak mata dengan menyebabkan kekacauan, meletakkan jari ke bawah dan menahannya terjaga selama beberapa saat sekaligus sambil cuba menutupnya. Ini menjadikan halangan seperti mengangkat berat . Kelipan dan putaran mata yang pantas dan meyakinkan juga berfungsi untuk menggerakkan otot kelopak mata.

9. Bagaimana anda dapat mengetahui jika kelopak mata ganda palsu?

Salah satunya ialah apabila mereka menutup mata, bekas luka dapat dilihat. Kedua, kulit di atas dan di bawah lipatan kelopak mata ganda kelihatan bengkak atau bengkak. Ketiga, lipatan kelopak mata ganda tidak bergerak dengan pencerahan dan penutupan. Ini bermaksud lapisan kelopak mata ganda adalah statik.

10. Apa yang menyebabkan kelopak mata berganda?

Peregangan otot levator, yang menahan kelopak mata, merupakan bahagian matang yang biasa. Di sana sini otot dapat mengasingkan sepenuhnya dari kelopak mata. Ptosis juga boleh disebabkan oleh kecederaan atau akibat prosedur perubatan. Keadaan neurologi, strok, dan tumor juga boleh menyebabkan ptosis.

KESIMPULAN:

Kajian menunjukkan bahawa semua subjek Bahasa Melayu mempunyai kelopak mata ganda tetapi hanya 70.1% subjek Bahasa Cina mempunyai kelopak mata ganda. The Malay has a higher pretarsal skin tallness, upper eyelid wrinkle stature and more extensive interpupillary distance contrasted with the Chinese. Conversely, the Chinese subjects have a higher eyebrow tallness and more extensive intercanthal distance. Ultimately, there was importance contrasts in periorbital estimation among right and left eyes, which in any case are regularly dared to be evenness. In specialized terms, a double eyelid is the presence of a supratarsal eyelid wrinkle. The expression “double eyelid” is utilized to differentiate “monolid,” which alludes to covers that don't have that wrinkle. While monolids are regularly connected with individuals of Asian plummet, double eyelids are in reality more normal than you may might suspect.

ARTIKEL BERKAITAN:

1 Suka