Sindrom Down adalah penyakit yang disebabkan oleh kelainan kromosom. ia juga disebut 21 trisomi kerana biasanya berlaku kerana salinan tambahan kromosom 21. ia biasa berlaku pada manusia dan beberapa haiwan tetapi tidak ada bukti sindrom down pada anjing. mengikut kesamaan gejala seperti kelainan wajah, organ cacat, kecacatan intelektual, kekurangan pertumbuhan, dan lain-lain, doktor mencadangkan mengambil langkah berjaga-jaga yang dapat diikuti dalam sindrom down. Menurut CDC di setiap 700 anak anjing kelahiran, seseorang akan terkena sindrom down di Amerika.

Tidak ada yang lebih baik daripada teman setia dalam hidup dan jika anda menjumpai kemurahan hati, persahabatan, rasakanlah pada haiwan kesayangan anda yang tidak menginginkan apa-apa dari anda kecuali cinta maka apa yang lebih baik daripada ini. Ya, saya bercakap tentang anjing, haiwan peliharaan yang comel dan sangat setia yang boleh menjadi sahabat anda, bayi anda, penjaga anda, jadi anjing peliharaan adalah seperti ahli keluarga.

Anjing itu adalah haiwan yang bertenaga, pintar, dan pintar, dia suka bersiar-siar, bermain, berkeliaran dan tentu saja makan. Banyak spesies dijumpai dalam kategori ini tetapi apabila kita membicarakan makhluk hidup sama ada penyakit haiwan, manusia, atau tumbuhan adalah yang berkaitan dengan kehidupan.

Di sini dalam artikel ini, kita membincangkan penyakit yang sangat jarang dijumpai pada anjing yang disebut sindrom down. Tetapi pertama, izinkan saya memberitahu anda apa itu Down Syndrome?

Apa itu sindrom Down?

Dengan kata mudah "Ia adalah gangguan genetik yang berpindah melalui gen pada masa muda".

Sekiranya anda bukan pelajar perubatan maka anda mungkin keliru membaca istilah perubatan seperti itu, tetapi percayalah bahawa anda pasti pernah melihat seseorang dalam hidup anda yang menderita penyakit ini.

Penyakit ini lebih kerap berlaku pada manusia daripada haiwan, dalam sindrom ini orang mungkin mengalami kecacatan intelektual, penampilan tidak normal, organ cacat, penglihatan atau katarak yang lemah, pendengaran yang lemah, kemampuan pemahaman yang lemah, fungsi organ yang tidak baik, dan penyakit lain yang mungkin mempengaruhi sindrom down.

Pendek kata, seseorang atau haiwan tidak dapat menjalani kehidupan normal seperti makhluk normal yang lain.

Sebab-sebab sindrom down:

Setiap makhluk dibuat dari sel, sel mengandungi pelbagai zat yang membantu menjaga kerjanya dengan baik. Kromosom yang mempunyai bahagian utama sel melakukan tugas yang sangat penting; tanggungjawabnya adalah untuk memindahkan semua genetik seterusnya ke generasi seterusnya.

Berapa banyak kromosom yang dimiliki manusia? Manusia mengandungi 23 kromosom sementara anjing mempunyai 39, sindrom down terutama pada manusia terjadi apabila sepasang 21 kromosom meniru 21 kromosom yang lain, ini bermaksud mengatakan bahawa secara lalai setiap kromosom mempunyai sepasang dan walaupun pasangan 21, membuat yang lain dan mereka akan menjadi tiga (satu tambahan). Kromosom tambahan melekat dengan yang lain kemungkinan besar dengan 14 dan menimbulkan kelainan pada keturunan.

Biasanya berlaku apabila kromosom tidak dapat melepaskan dengan telur atau sperma, sangat sukar untuk menemukan sindrom down pada anjing daripada pada manusia kerana kajian mengenai gen haiwan tidak terlalu maju dan terdapat perbezaan bilangan kromosom pada manusia dan anjing jadi, gangguan 21-kromosom tidak mungkin terjadi pada anjing, kesamaan gejala memberi idea bahawa anjing mungkin menderita penyakit ini.

Adakah mungkin ada sindrom down pada anjing?

Tidak ada jawaban langsung untuk pertanyaan ini, dengan membandingkan gejala penyakit ini pada manusia dan anjing, para penyelidik mendapati bahawa anjing boleh menderita penyakit ini, kelainan wajah, kurang pertumbuhan, pendengaran yang kurang baik, penglihatan yang buruk atau katarak, tidak dapat untuk memberi makan dengan betul dan tidak berbentuk fizikal semua ini adalah tanda-tanda sindrom down. Selain itu, haiwan seperti anjing, simpanse, kucing, dan lain-lain mempunyai penyakit menular genetik yang mengandungi simptom yang serupa tetapi masih belum pasti sama ada anjing menderita sindrom down atau tidak.

Terdapat lebih sedikit peluang untuk bertahan hidup untuk anak anjing yang mewarisi penyakit ini, menurut satu tinjauan setelah setiap 700 anjing 1 anjing dapat dilahirkan dengan sindrom down, dan kebanyakan anak anjing mati ketika lahir atau tepat setelah lahir. Sekiranya seekor anjing selamat, maka gejala tersebut dapat muncul dalam satu atau dua tahun.

Gejala sindrom down pada anjing:

Sama ada sindrom down atau gen lain yang disebarkan kepada anjing yang mempunyai simptom yang kurang lebih sama, jika anjing anda menunjukkan sebarang gejala maka anda mesti mengunjungi doktor haiwan anda untuk pemeriksaan dan ujian selepas itu dia memberitahu anda tentang keadaan perubatan anjing anda .

Ciri-ciri wajah yang tidak normal:

Kelainan kesan kromosom pada penampilan wajah, kepala lebar, mata lebar atau mengalihkan perhatian bola mata, telinga runcing panjang, dan kepala kecil ini adalah keadaan yang muncul jika anjing anda menderita sindrom down. Ia mungkin ditunjukkan pada yang muda atau dengan masa.

Pendengaran yang lemah:

Sukar untuk memperhatikan pendengaran yang buruk pada anjing, namun, jika tidak bertindak balas terhadap perintah secepat anjing lain, mungkin anjing anda mempunyai masalah pendengaran.

Penglihatan atau katarak yang lemah:

Kerana gangguan genetik, anak anjing anda dapat menghadapi masalah penglihatan, dia mungkin tidak dapat melihat dengan baik atau jelas. Masalah lain yang boleh dihadapi anjing adalah katarak, anda mesti memerhatikan matanya jika salah satu dari mereka atau kedua-duanya berkabut atau mendung maka mesti ada mata katarak.

Organ cacat:

Sekiranya anjing anda menderita sakit rawak yang berulang-ulang kali ia mungkin disebabkan oleh organ yang cacat. Apabila anjing mewarisi penyakit genetik, ia mesti menghadapi beberapa kesulitan dalam hidup, dia tidak dapat menjalani kehidupan anjing yang normal, dan ubah bentuk organ adalah salah satu masalahnya. Ia juga membentuk beberapa penyakit lain di dalam tubuh anjing. Dia memerlukan produk penjagaan dan penyusuan khas, bercakap dengan doktor anda.

Pembuangan darah:

pembuangan darah melalui rektum atau kotoran berdarah adalah keadaan yang membimbangkan, segera berbincang dengan vert. Sekiranya anda mempunyai lebih banyak anjing di rumah anda, cubalah menjauhkannya daripada memakan pelepasan ini kerana ia mengandungi jangkitan dan boleh mempengaruhi anjing lain di rumah tersebut.

Kawal pundi kencing:

Dalam penyakit ini, anjing kehilangan kawalan dan kencing di mana sahaja walaupun di rumah. cuba biarkan mereka kerap keluar sehingga mereka tidak merosakkan rumah anda.

Anggota badan cacat:

Seperti kelainan wajah dan dalaman, ubah bentuk fizikal juga merupakan gejala yang berkaitan dengan sindrom down. Anggota badan anjing tidak dapat terbentuk di dalam rahim atau tidak dapat berkembang semasa proses pertumbuhan.

Pertumbuhan perlahan:

Sekiranya anjing anda tidak tumbuh seperti taring normal lain atau anda tidak melihat perkembangan fizikal, anjing anda mungkin mengalami sindrom down. Mungkin ada beberapa sebab lain yang menyebabkan pertumbuhan lambat atau tidak, anda mesti mengunjungi doktor haiwan berdekatan untuk berunding.

Pertumbuhan intelektual yang perlahan:

Kelainan genetik boleh menyebabkan kekurangan pertumbuhan intelektual, otak adalah organ tubuh yang sangat halus dan paling penting. Otak berkembang seiring berjalannya waktu dan jika seekor anjing menderita sindrom down dia tidak akan berkembang secara intelektual, itu dapat mempengaruhi kemampuan memahami dan respons terhadap perintah.

Keabnormalan kongenital:

Penyakit jantung adalah masalah besar terutama pada anjing, seekor anjing yang menderita sindrom disemai boleh menghadapi kelainan kongenital, serangan jantung, penyumbatan urat dan sejenis penyakit jantung lain termasuk dalam kategori ini.

Masalah tiroid:

Seekor anjing yang menderita sindrom down boleh menderita sindrom down, selain dari penyakit jantung, ia boleh berlaku kerana masalah genetik lain, berbincanglah dengan doktor haiwan anda yang membimbing anda dengan betul mengenai cara menangani masalah ini.

Kelainan kulit:

Kerontokan rambut dan kulit yang kerap adalah tanda sindrom down pada anjing. Pendedahan sinar matahari secara berkala menyebabkan penyakit dosa lain yang paling biasa di antaranya adalah alergi kulit.

Suhu badan:

Suhu badan anjing mungkin sedikit tinggi daripada anjing normal yang lain, hidung kering dan hangat diperhatikan pada anjing yang menderita penyakit ini.

Ringkasan: tidak ada jawapan pasti sama ada anjing boleh menderita sindrom down, namun ada penyakit menular genetik lain yang mempunyai gejala yang sama dengan sindrom down. Gejala termasuk pertumbuhan intelektual dan fizikal yang perlahan, kemampuan penglihatan dan pendengaran yang lemah, organ cacat, masalah jantung, masalah tiroid, pundi kencing yang tidak terkawal, dan rektum berdarah.

Topik-topik yang berkaitan:

Rawatan Kutu Terbaik Untuk Anjing

Semua Jenis Baka Anjing Hypoallergenic untuk Menjaga Anda Selamat dan Bahagia

Insurans haiwan kesayangan terbaik untuk anjing kecil

Bagaimana cara menjaga anjing jika menghidap sindrom down?

Terdapat lebih sedikit peluang untuk bertahan hidup jika seekor taring masuk ke dunia ini dengan sindrom down namun jika bernasib baik dapat bertahan maka dia mesti memerlukan perhatian dan perhatian khusus untuk menjalani kehidupan yang baik Penyakit ini tidak pernah dapat disembuhkan tetapi dengan kaleng khas, anda boleh mengurangkan risiko menjadi lebih teruk. Anda sangat memerlukan kesabaran untuk menangani anjing seperti itu tetapi ia menambahkan aspek positif pada keperibadian anda.

Pemeriksaan berkala:

Ini adalah syarat pertama dan asas bagi anjing yang menghidap penyakit ini atau penyakit apa pun. Sekiranya anda melihat ada kelainan yang disebutkan di atas, segera berjumpa dengan doktor haiwan berdekatan anda. Dia akan melakukan pemeriksaan dan beberapa ujian, dia juga menasihati anda bagaimana merawat anjing anda di rumah, dia juga memberikan beberapa ubat yang membantu mengurangkan gejala menjadi lebih teruk.

Berkelakuan positif:

Untuk hidup dengan haiwan peliharaan yang tidak berkelakuan seperti haiwan biasa agak sukar, anda memerlukan kesabaran dan positif jika anda seorang yang positif dan anda memahami perasaan orang lain sama ada manusia atau haiwan yang anda boleh mengatasinya dengan mudah . Gerakan yang baik menyebarkan positif, yang membantu pulih dengan cepat dan bertahan lebih banyak.

Makanan Baki:

Sekiranya anjing comel anda mengalami sindrom down maka anda mesti menjaga diet anda, terlebih dahulu bercakap dengan doktor haiwan anda, dia akan mencadangkan anda keseluruhan rancangan makan mengikut keadaan kesihatan anak anda. Secara amnya, diet seimbang meningkatkan imuniti, keseimbangan sayur dan daging yang baik bukan sahaja dapat memperbaiki keadaan kesihatan anjing anda tetapi juga membantu meningkatkan kemampuan intelektualnya.

Berikan vitamin yang betul:

Vitamin membantu memulihkan kekurangan dalam badan, memberi vitamin dan ubat lain yang disarankan kepada anjing anda.

Latihan harian:

Anda boleh membawa anjing anda ke luar dan bermain, aktiviti fizikal meningkatkan nada otot, degupan jantung, dan fikiran segar. anda boleh berjalan-jalan dengan anjing anda atau bermain secara percuma, semuanya bergantung kepada anda. Satu perkara yang harus diingat jika anjing anda mempunyai masalah kongenital yang serius maka berbincanglah dengan doktor haiwan anda sebelum melibatkan anjing anda dalam sebarang latihan fizikal kerana boleh membahayakan haiwan kesayangan anda.

Katil yang selesa:

Beri anjing anda keselesaan sepenuhnya dengan menyediakan tempat tidur yang lembut dan selesa, ia dapat melegakan mereka pada sakit sendi dan sakit badan yang lain. Tempat tidur anjing ortopedik juga terdapat di pasar yang direka khas untuk menghilangkan kesakitan.

Kerap bawa mereka keluar untuk kencing:

Oleh kerana pundi kencing mereka sensitif terhadap penyakit ini, mereka tidak dapat mengawal dan kencing dengan kerap walaupun di rumah. jika boleh, bawa mereka dengan kerap dan segera bersihkan kawasan tersebut untuk mengelakkan jangkitan, terutamanya jika anda mempunyai lebih banyak anjing di rumah anda.

Walaupun, kehidupan anjing anda sedikit lebih rendah daripada anjing sihat yang lain, namun, dengan kasih sayang dan penjagaan anda dapat memberi mereka kehidupan yang bahagia dan baik.

Penggunaan pelindung matahari:

Sekiranya rambut anjing anda sering gugur dan terkena kulit, maka anda mesti memerlukan pelindung matahari yang baik sebelum memaparkannya pada cahaya matahari. pelindung matahari untuk anjing boleh didapati di pasaran, bincangkan dengan doktor haiwan anda sebelum mengaplikasikannya.

Ringkasnya: merawat anjing yang mengalami masalah fizikal agak sukar, ia memerlukan perhatian, kasih sayang, dan penjagaan khas. anjing yang terkena sindrom down memerlukan pemeriksaan yang betul, keselesaan tambahan, makanan yang baik, dan bersenam tetapi berunding dengan doktor haiwan anda sebelum melakukan perkara di atas.

Artikel Menarik:

Untuk apa peti anjing?

Bagaimana untuk memberitahu berapa umur anjing

Insurans kesihatan anjing terbaik

Adakah selamat untuk membiak dengan anjing sindrom down?

Secara langsung, jawapannya adalah tidak; sindrom down adalah masalah genetik yang berpindah kerana kelainan pada kromosom. Ia dapat dipindahkan ke anak-anak dengan mudah, kadar bertahan hidup pada anjing dengan sindrom down tidaklah luar biasa, sebenarnya sangat sedikit dan jika mereka bertahan maka untuk mengekalkan kewujudan mereka agak mencabar.

Kita semua memerlukan anak-anak untuk sihat dan tumbuh seperti biasa sekali, sama juga dengan anjing. Mereka adalah haiwan yang comel, comel dan setia dan kami mahukan baka yang sihat yang menikmati kehidupan, bermain dan makan seperti anjing biasa. Untuk tujuan itu, anjing yang sihat dapat melahirkan dengan sihat.

5 Latihan fizikal yang membantu meningkatkan kesihatan anjing:

Anjing yang mengalami sindrom down lemah secara fizikal, anggota badan, sendi, dan jantungnya bertambah baik dengan senaman yang betul dengan cara terkawal. Nasihat doktor adalah suatu keharusan sebelum melangkah lebih jauh.

Di sini kami membincangkan beberapa latihan yang dapat menikmati anjing anda dan membantu menghidupkannya secara fizikal.

1. Tug perang:

Mainan ini membantu menguatkan anggota belakang anjing. Mainan tunda perang yang berbeza untuk anjing tersedia dalam pelbagai ukuran yang hanya perlu anda pilih mengikut ukuran anjing anda.

2. Berjalan:

Bawa anjing anda berjalan-jalan, ia dapat menguatkan tulang, otot, dan jantung anjing.

3. Tarian calar:

Menggaru adalah apa yang disukai anjing, menggeliat dengan mengikis bahagian atas dan bawah secara dramatik. Ini adalah latihan fizikal yang baik dan membantu meningkatkan kesihatan anjing.

4. Rollover:

Ini adalah latihan yang berbeza tetapi berkesan, simpan makanan kegemaran anjing anda di dekat hidungnya dan geserkannya dengan gerakan mengikut jam, anjing juga bergerak dengan makanan. Latihan ini membantu membina otot dan tulang yang kuat. Mengapa Anjing Berguling pada Haiwan Mati

5. Bola Fisio:

Latihan ini membantu menguatkan anggota badan. Apa yang perlu anda lakukan ialah, pilih bola sesuai dengan ukuran anjing anda dan letakkan di bawah lengan depan.

Titik akhir: senaman sangat penting bukan hanya untuk anjing yang sihat secara fizikal tetapi juga bagi mereka yang menderita penyakit apa pun, hidup dengan sindrom down tidaklah mudah, namun dengan senaman yang sesuai, ia dapat menjadi lebih baik.

Anjing terkenal sindrom Down:

Selalunya Kami telah melihat beberapa jenis kelainan wajah utama pada beberapa anjing yang tergolong dalam gen tertentu. terdapat beberapa bangsa tertentu yang mudah dijangkiti penyakit ini, walaupun sindrom down tidak dikenal pada anjing tetapi beberapa gangguan genetik lain yang mempengaruhi kesihatan anjing.

Pug:

pug adalah comel dan comel, mereka adalah anjing bersaiz sederhana dengan kulit berkerut, wajah bulat, dan mata besar. penyakit adalah bahagian kehidupan yang boleh mereka kesan pada setiap tahap kehidupan bukan hanya pada manusia tetapi juga pada haiwan. pug berpeluang tinggi untuk disebabkan oleh gangguan genetik, ini boleh menjadi sindrom down atau penyakit lain. Simptom yang paling biasa muncul pada pug adalah gangguan mata. cuaca mempunyai mata yang besar tetapi jika mereka menderita penyakit ini, Anda merasakan perbezaan yang jelas pada kedua mata, perbezaannya adalah ukuran kedua mata, arah bola mata, mata yang keruh, atau penglihatan yang buruk. simptom-simptom lain adalah pertumbuhan yang tidak normal dan gangguan kulit.

Pitbull:

pitbull berasal dari bulldog dan terrier, ia adalah anjing bersaiz sederhana, ramah, pelindung, dan mudah menyesuaikan diri yang kebanyakannya dibiakkan di Amerika dan kerajaan bersatu. walaupun, mereka ramah dan mudah dikendalikan pada masa yang sama sangat agresif ketika mereka menghadapi jantina yang sama. pit bull mudah terkena penyakit genetik, sindrom down adalah salah satunya. alahan, kebutaan, dan penyakit saraf adalah gejala sindrom down yang paling biasa pada pit bull.

Chihuahua:

chihuahua baka anjing terkenal dan kuno di Amerika Syarikat. ia adalah anjing bersaiz kecil yang juga dikenali sebagai anjing purse kerana baka ini terutama untuk selebriti yang membawa anjing di dalam beg tangan mereka. mereka berjaga-jaga dan indah dan juga simbol kebangsaan Mexico. anjing cantik kecil ini mempunyai kepastian untuk mempengaruhi dengan gangguan genetik. gejala mungkin merangkumi masalah kecil, pencerobohan, kemarahan, dan tingkah laku luar biasa yang lain.

Bulldog:

anjing yang kelihatan agresif ini sama sekali tidak agresif, mereka lembut, pendamping anak-anak, dan agak malas. mereka suka tidur di sofa atau tempat tidur yang lembut dan selesa, kerana mereka tidak tertarik dengan latihan fizikal dan berjalan-jalan. untungnya genus ini mudah dijangkiti sindrom genetik seperti sindrom down, gejala ini dapat dilihat pada bulldog Inggeris, masalah tiroid, dan gangguan mata.

Shish Tzu:

Shish Tzu juga dikenali sebagai singa kecil, anjing yang gembira, ramah, dan penyayang. ia adalah baka mainan Asia yang terkenal dengan moncong pendek dan mata bulat yang besar. Shih Tzu adalah anjing yang sangat sosial suka bergaul dengan orang lain dan juga sahabat yang baik. mereka comel dan menggemaskan tetapi satu kelemahan keturunan ini adalah gangguan genetik walaupun mereka mudah dijangkiti, sindrom Down adalah salah satunya. jika Shih Tzu anda terkena penyakit ini, anda mesti memberitahu simptomnya seperti katarak mata, alergi kulit, keputihan dari rektum, dan penyakit jantung. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai baka mainan maka lihat artikel FULL GROWN TEACUP YORKIE

Kata akhir: anjing adalah sahabat terbaik dan rakan manusia yang setia, ada beberapa orang yang berlumba-lumba dengan mudah mewarisi kelainan genetik seperti sindrom down. pug, pit bull, chihuahua, bulldog, dan Shish Tzu adalah antara mereka.

Soalan Lazim

soalan yang sering diajukan mengenai topik "sindrom down pada anjing" diberikan di bawah.

1. Adakah nama lain untuk sindrom down?

trisomi 21 juga dikenali sebagai sindrom down, manusia mempunyai 23 pasang kromosom. secara amnya, gejala yang berkaitan dengan sindrom down hanya boleh berlaku disebabkan oleh kelainan pada 21 kromosom. 21 kromosom membawa bahan genetik yang mengenal pasti ciri wajah, fizikal dan organ dalaman. apabila satu pasangan 21 kromosom tidak dapat melepaskan diri dari telur atau sperma maka 21 membuat kromosom yang lain, dua menjadi tiga dan keadaan ini menimbulkan kelainan yang disebut sindrom down pada generasi berikutnya.

2. Apakah tiga jenis sindrom down?

sindrom down adalah gangguan genetik yang berlaku kerana kelainan pada kromosom. satu bentuk penyakit ini mempunyai tiga jenis.

  • Trisomi 21: sindrom down jenis ini berlaku kerana kelainan pada kromosom 21, dan bukannya dua 21 membuat 3 kromosom. ia adalah jenis penyakit yang paling biasa.

  • Translokasi 21: ini juga berkaitan dengan 21 kromosom, dalam penyakit ini, sebahagian dari 21 kromosom terletak di hampir setiap sel.

  • Kromosom mosaik.

3. Bolehkah anjing dengan sindrom down mudah melahirkan?

anjing dengan sindrom down boleh mengalami komplikasi hamil, kebanyakan mereka kehilangan kemampuan pengeluarannya. namun, dalam beberapa kes, yang muda datang ke dunia ini dengan penyakit ini jika salah seorang ibu bapa atau kedua-duanya mengalami sindrom down.

Kesimpulan:

Artikel ini menamakan sindrom down pada anjing meneroka semua aspek yang berkaitan dengan penyakit menular genetik yang disebut sindrom down. Namun, untuk disimpulkan dalam garis minimum maka, sindrom down adalah penyakit yang ditularkan secara genetik yang biasanya berlaku dengan 21 kelainan kromosom. Anjing secara genetik berbeza dengan manusia dan ini menimbulkan kekeliruan mengenai sama ada mereka terkena sindrom down down atau ini mungkin penyakit genetik lain. Gejala yang dapat dilihat adalah kelainan wajah, kelainan fizikal, organ cacat, kecacatan intelektual, suhu badan yang tidak normal, pembuangan rektum, penyakit kulit, dan masalah tiroid. Tidak ada penyembuhan untuk penyakit ini, perawatan yang tepat dan lawatan doktor haiwan secara berkala dapat meningkatkan kehidupan mereka dan meningkatkan usia mereka.

Artikel berkaitan:

Bolehkah Anjing memakan Tembikai?

Bagaimana Mengajar Anjing Anda Menari?

Berapa Kos Insurans Anjing?