Adakah pencucian kereta melalui kenderaan mengerikan untuk kenderaan anda?

Malangnya, respons yang tepat dapat dibayangkan ya. Walaupun beberapa jenis pencucian kereta melalui jalan raya lebih mengerikan daripada yang lain, setiap kali anda mencuci kenderaan anda - tidak kira sama ada anda mencuci dengan berhati-hati - anda pada dasarnya menggunakan sintetik kasar atau berpotensi kejam pada kemasan cat dan bahaya pusaran dan calar dalam penyelesaiannya secara konsisten ada.

Bolehkah mencuci kereta melalui kenderaan merosakkan kenderaan anda?

Imgur

Pencucian kenderaan yang diprogramkan / dipandu menjimatkan masa dan mengganggu. Namun, adakah mesin basuh kenderaan yang diprogram sesuai untuk kenderaan anda? Sejujurnya, ini adalah strategi yang paling selamat bagi beberapa pemilik kenderaan yang perlu menjaga kebersihan kenderaan mereka. Secara teratur, para do-it-yourselfers tidak menggunakan air yang mencukupi untuk menghilangkan tanah dengan selamat; atau mereka mencuci kenderaan di siang hari secara langsung, yang mencetuskan cat dan menimbulkan bintik-bintik air. Atau sekali lagi mereka menggunakan beberapa jenis pembersih yang tidak dapat diterima (seperti pembersih pencuci pinggan), yang menghilangkan lilin pertahanan dan meninggalkan penumpukan pasta setelah selesai. Atau sekali lagi mana-mana gabungan asas dapat menghasilkan lebih banyak kerosakan daripada apa pun. Menjaga kenderaan anda tanpa cela dan menyelesaikan proses untuk kelihatan hebat juga boleh menyebabkan harga jual yang lebih tinggi apabila ini merupakan peluang yang ideal untuk menggantikannya. Semua yang lain adalah setara, kenderaan dengan cat kabur dan kelihatan suram pada umumnya dijual dengan harga 10-20 peratus dan bukan kenderaan yang tidak dapat dibezakan secara umum. Oleh itu, seberapa kerap anda boleh mencuci kenderaan anda? Itu bergantung pada seberapa cepat ia menjadi kotor - dan betapa suramnya. Untuk kenderaan tertentu, bila sebulan lebih memadai, terutama jika kendaraan digunakan dengan lembut dan ditinggalkan di carport. Namun, beberapa kenderaan memerlukan pancuran lebih kerap; mereka yang ditinggalkan di luar dan disajikan kepada kotoran burung atau getah pohon, atau dihalau di kawasan dengan musim dingin yang panjang dan serius, di mana jalan-jalan diasinkan untuk menghilangkan salji atau berpotensi es. Berikut adalah beberapa perkara penting yang perlu diingat berkaitan dengan pencucian kenderaan yang diprogramkan:

Brushless sangat sesuai

Beberapa pencucian kenderaan yang lebih mantap sebenarnya menggunakan sikat kasar (daripada bahan), yang dapat meninggalkan sedikit calar dalam penyelesaian kenderaan. Pada kenderaan yang lebih mapan dengan cat satu tahap (iaitu, tidak ada lapisan yang tidak dapat dilepaskan di atas lapisan teduhan), calar ringan biasanya dapat digilap. Setiap kendaraan canggih, seperti yang mungkin, gunakan kerangka "dasar / jernih" dengan lapisan jernih yang sedikit dan sederhana di atas lapisan pelindung yang tersembunyi untuk memberikan kilauan. Apabila lapisan jernih yang sedikit ini dirosakkan, secara teratur cara terbaik untuk mengembalikan kilauan adalah dengan mengecat semula kawasan yang cedera. Taruhan lain yang selamat adalah cuci kenderaan tanpa sentuhan, hanya menggunakan pesawat dan pembersih air bertekanan tinggi untuk membersihkan kenderaan - tanpa benar-benar menghubungi kenderaan. Dengan kerangka ini, secara praktikal tidak ada cara kenderaan anda mengalami kerosakan pemulihan. Begitu juga, beberapa wilayah mempunyai pencucian tangan yang dikendalikan sendiri dengan koin, yang luar biasa untuk mandi pembangunan bumi tanpa henti. Bagaimanapun, anda mesti membawa kaleng, bahan cuci / lap, dan tuala kering anda sendiri.

Berhati-hati untuk pembersihan selepas pencucian.

Sebilangan besar pencucian melalui pemacu menggunakan udara panas yang kuat untuk memaksa air yang berlebihan setelah kenderaan melalui basuh. Sebilangan pencucian kenderaan dengan pentadbiran penuh akan menyebabkan anda memandu kenderaan (atau mengusirnya) dari kawasan basuh untuk dibersihkan dengan tangan oleh pakar. Ini biasanya baik - kerana pakar menggunakan tuala baru, bersih (dan halus) untuk melakukannya. Walau apa pun, bersiaplah pada hari-hari yang sibuk, apabila pelbagai kenderaan berlainan di hadapan anda. Sekiranya anda melihat pelayan menggunakan pakaian yang jelas tidak kemas untuk menghancurkan kenderaan, anda harus mengatakan "banyak yang wajib, namun melupakannya" - dan memandu dengan kenderaan basah. Tanah dan bahan pelelas yang berbeza boleh menggaru penyelesaiannya seperti kertas pasir. Hanya keluar dari tempat mencuci dan membiarkan udara mengalir di atas kenderaan untuk mengeringkan air berlebihan tidak akan merosakkan apa-apa, dan merupakan jaminan terbaik bagi pandangan tanpa bahaya. Sebarang coretan penantian dapat dilakukan tanpa dirawat di rumah dengan menggunakan pembersih percikan yang dapat diakses dengan segera hanya dengan alasan ini. Honda Pro Spray Cleaner dan Polish sangat sesuai untuk ini; ia juga memberi keselamatan UV dan secara berkesan dan selamat membersihkan pepijat, kotoran kotoran dan jalan, dan sebagainya tanpa air.

Tahan item tambahan.

Cucian kenderaan kerja boleh berharga dua kali ganda daripada cucian penting, namun anda mungkin tidak akan mencuci dua kali ganda untuk wang tunai anda. Sebagai contoh, kalis karat di bahagian bawah boleh dipersoalkan. Kalis tahan karat digunakan pada plastik logam baru yang segar, untuk menutupnya daripada bersentuhan dengan kakisan luar, misalnya garam jalan. Sebilangan besar kenderaan baru tahan karat secara meluas di kilang pembuatan semasa interaksi berkumpul; rawatan lebih lanjut tidak ada gunanya - dan wang sia-sia. Sekali lagi, jika cucian itu menawarkan pancuran di bahagian bawah, ia mungkin memerlukan perbelanjaan tambahan. Pesawat air yang terpercik langsung di bawah kenderaan dapat melonggarkan kotoran yang terkumpul yang akan menyusahkan (dan mengerikan) untuk berusaha menghilangkan diri menggunakan selang pembibitan. Begitu juga penting bahawa bukaan sampah bawah badan tidak terhalang oleh lumpur dan pembangunan lain; kelembapan berkumpul dapat mempercepat karat atau (kerana kerangka penyejukan) menyebabkan susunan bentuk dalam kerangka. Pancuran bawah boleh membantu memastikan bukaan saluran tidak jelas. Lakukan seperti yang mungkin, perhatikan percikan lilin. Ini biasanya menambah sedikit perbelanjaan untuk mencuci dan ingat bahawa ia tidak merugikan apa-apa, itu bukan alternatif yang sesuai untuk pembersih / lilin yang diaplikasikan dengan tangan. Mandi pada "lilin" boleh memberi peningkatan berkilau sementara, namun tidak selamat daripada sinar UV yang memudaratkan seperti yang dilakukan oleh lilin yang dipakai tangan. Begitu juga dengan perbelanjaan untuk mandi Armor All (atau pelindung perbandingan) pada tayar anda untuk menjadikannya berkilat. Perbelanjaan untuk tambahan ini sama dengan perbelanjaan membeli sebilangan besar barang sahaja. Pembersihan tawar adalah kes khas; pembersih padat batu yang digunakan oleh pencuci kenderaan berfungsi dengan berkesan untuk menghilangkan haba pada habuk brek yang dipanaskan, dan sebagainya, yang, bagaimanapun, boleh menjadi tugas tulen untuk membersihkan sendiri, menggunakan pembersih di kaunter, sikat tangan dan selang. Sangat penting untuk memastikan roda komposit aluminium sentiasa bersih; sisa brek boleh mengotorkan roda selamanya jika tidak dibersihkan secara rutin.

Akhir sekali, pastikan kenderaan anda OK sebelum anda keluar.

Imgur

Walaupun banyak pencucian kenderaan akan mempunyai penafian yang dinyatakan bahawa mereka "tidak bertanggungjawab atas sebarang bahaya yang mungkin berlaku" kerana menjalankan kenderaan anda melalui pencucian mereka, itu tidak bermakna anda semestinya membenarkan mereka dari sebarang bahaya yang mungkin berlaku pada perkakasan atau tenaga kerja mereka telah menyebabkan. Sekiranya anda melihat sesuatu, minta berjumpa dengan pentadbir dan tunjukkan kepadanya; jika secara sah berisiko, dia mungkin menawarkan untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan mempertimbangkan keprihatinan yang sah untuk hubungan pelanggan. Selain itu, tidak kira sama ada dia tidak, anda boleh mencari masalah tersebut pada tahap yang lebih tinggi, (sebagai contoh, arahan pusat organisasi, jika pencucian sampah adalah sebuah syarikat). Sekiranya anda mempunyai telefon dengan kamera, gunakan untuk mengambil gambar bahaya untuk membantu kes anda. Dan perlu diingat bahawa tidak boleh dikatakan, anda tidak boleh meninggalkan barang atau sumber daya yang berbeza di dalam kenderaan sekiranya anda menggunakan cucian di mana tertib akan mendekati bahagian dalam kenderaan.

Baca Artikel Ini Juga: 1. Bagaimana Anda tahu mengapa anda memerlukan pembersih penutup untuk membersihkan? 2. Bagaimana membersihkan kasut kulit? 3. Bersih 4. Bagaimana Membeli Basikal Elektrik secara dalam talian di California? 5. Di mana hendak membeli Bitcoin?

Sejarah

Imgur

1946

Latar belakang sejarah mencuci kenderaan bermula pada tahun 1914. Individu menggunakan tenaga kerja untuk mendorong atau menggerakkan kenderaan melalui fasa interaksi. Kegiatan mencuci kenderaan secara manual berada di puncak di 32 pejabat pemanduan di Amerika Syarikat. Pencucian kenderaan pemuat sendiri utama di Amerika Syarikat diperkenalkan pada tahun 1946. Sebuah pejabat di Detroit, Michigan menggunakan rangka kerja pulley yang diprogramkan dan menyikat manual.

1955

Dan Hanna, yang diberi tenaga oleh mesin basuh kenderaan di Detroit, mencuci kenderaan sendiri pada tahun 1955 yang disebut Rub-a-Dub di Oregon. Pada tahun 1957, dia membingkai Hanna Enterprises dan dalam jangka masa panjang menjumpai sekitar 31 kawasan. Pada tahun 1959, Hanna mengusahakan rak pencuciannya sehingga dia membuat rangka mencuci kenderaan yang pada mulanya automatik. Ketika berita itu tersebar ke seluruh kota, begitu juga perniagaannya.

1960-an

Menjelang pertengahan tahun 1960-an, Hanna Enterprises menjadikan dirinya sebagai pembuat utama peralatan mencuci kenderaan dan bahan. Ini merangkumi Wrap-Around Brush, Roller-on-request Conveyor belt, mencuci hakisan bahan halus, beberapa cara mencuci tayar yang berbeza, dan sistem air kitar semula.

1970-an

Tahun 1970-an memperlihatkan pembersih roda yang diprogramkan dan cat pengilat.

Baca Artikel Ini Juga: 1. Adakah Haram Memandu Tanpa Insurans? 2. Apakah insurans itu? 3. Pemegang lesen 4. Insurans kereta bukan pemilik 5. Cara Mengajar Anak Menunggang Basikal

7 Perkara Yang Perlu Diketahui Tentang Pemanduan Melalui Pencucian Kereta

Imgur

  1. Cari basuh kenderaan. Banyak stesen servis telah menghubungkan atau mengasingkan kereta yang menempatkan mesin basuh kenderaan robot. Sejujurnya, banyak stesen servis menawarkan pencucian kenderaan dengan harga terhad kepada pemandu yang membeli bahan bakar di sana. Di tempat-tempat tertentu, pencucian kenderaan juga boleh didapati sebagai organisasi yang tidak terikat.

  2. Memandu ke stesen ansuran. Sebilangan besar pencucian kenderaan robot mempunyai stesen, seperti tingkap makanan yang murah, yang membolehkan pemandu memilih jenis basuh kenderaan yang mereka perlukan dan membayarnya. Cuci kenderaan boleh menawarkan tiga atau empat gumpalan yang berbeza dari basuh penting ke basuh yang merangkumi penutup lilin dan memperincikan tayar kenderaan anda Memilih jenis basuh kenderaan yang anda perlukan dan membayarnya.

  3. Tarik hingga ke tempat basuh kenderaan. Cari tanda atau baut yang menunjukkan di mana anda harus menghentikan kenderaan anda. Pencucian kenderaan berkomputer beralih ke tempat kerja.

  4. Sebilangan besar pencucian kenderaan mengharapkan pemandu bergerak ke hadapan sehingga tayar depan kenderaan mereka dibariskan dengan rangka trek yang akan mengawal kenderaan mereka melalui cucian. Lampu dan selak akan memberitahu anda apabila anda meletakkan kenderaan anda dengan berkesan ke landasan ini. Biarkan kenderaan anda dalam keadaan tidak dibenarkan kerana ia mempunyai transmisi yang diprogramkan atau tidak berat sebelah sekiranya memiliki transmisi manual. Keluarkan kaki anda dari brek. Cubalah untuk tidak menerapkan rehat krisis.

  5. Sangat penting untuk menaikkan keseluruhan tingkap kenderaan anda semasa mencuci kenderaan berkomputer. Jika anda mempunyai anak kecil di dalam kenderaan anda, sangat baik untuk memasang tingkap sehingga mereka tidak sengaja turun semasa mencuci kenderaan.

  6. Apabila pencucian kenderaan dimulakan, kenderaan anda akan didorong oleh rangka trek. Sebagai pemandu kenderaan, anda tidak perlu melakukan apa-apa selama ini. Pencucian kenderaan dengan robot boleh menjadi sangat bising dan anda mungkin merasakan kenderaan anda menggoyangkan sepotong ketika berus dan jet air bergerak ke sana-sini di atas kenderaan anda.

  7. Setelah kitaran pencucian selesai, anda akan diberitahu bila dilindungi untuk meninggalkan wilayah carport dengan tanda atau cahaya yang berkilauan. Secara beransur-ansur tinggalkan pencucian kenderaan, memberi amaran untuk kenderaan atau pejalan kaki lain, terutama jika cuci kenderaan terletak di dekat stesen servis.

Baca Artikel Ini Juga: 1. Kursus pendidikan pemandu dalam talian 2. Insurans Kereta Tanpa Lesen Memandu 3. Cara memohon Lesen Memandu di Karachi 4. PayPal Prabayar 5. Pendapatan per batu tempat duduk yang tersedia (RASM)

Pengelasan

Imgur

Walaupun terdapat banyak jenis pencucian kenderaan, kebanyakannya termasuk dalam kelas yang menyertainya:

  • Lif pencucian kenderaan, di mana kenderaan dipasang pada tahap lift yang dapat digunakan untuk mencuci di bawah kenderaan.

  • Pejabat mencuci kenderaan tangan, tempat kenderaan dicuci oleh pekerja.

  • Pejabat pentadbiran sendiri, yang sebahagian besarnya bekerja dengan duit syiling, di mana pelanggan melakukan pencucian, termasuk "aliran basuh" yang dimampatkan.

  • Automatik masuk adalah mesin basuh pakaian dan pengering yang diprogramkan yang bergerak ke sana kemari atas kenderaan tetap - sering dilihat di stesen pengisian dan tempat mencuci bebas.

  • Pencucian laluan, yang menggunakan pengangkutan untuk menggerakkan kenderaan melalui kemajuan mekanisme pembersihan tetap.

  • Pencucian kenderaan substansial, atau disebut pencucian kenderaan tanpa air, menggunakan sebatian sintetik untuk mencuci dan membersihkan permukaan kenderaan. Kes menjadi kaedah mencuci kenderaan yang menampung eko. Disarankan secara unik untuk kenderaan dengan agregat tanah ringan untuk menjauhi kerosakan cat.

  • Pencucian kenderaan wap menggunakan sekerap tuala wap dan serat mikro, ada yang memasukkan infusi pembersih. Dikenal sebagai permulaan dari Korea Selatan, pencucian kenderaan wap telah sangat terkenal sebagai pengaturan pencucian kenderaan yang ramah lingkungan dan mesra alam di Asia, Timur Tengah, dan Eropah sebagai hasil pembersihan dan pergerakannya yang bersih.

  • Pencucian kenderaan mudah alih, secara berkala juga mengisi sebagai rangka kerja item yang serba boleh, yang menyampaikan tangki air plastik dan menggunakan mesin basuh tekanan. Dalam beberapa kes, kerangka kerja ini dipasang pada treler, trak, atau di van. Untuk sebahagian besar, pentadbir ini juga mempunyai penjana untuk menjalankan tempat kosong, sokongan, dan instrumen yang berbeza juga.

  • Pencucian kenderaan bermotor, terutama yang berus, boleh membahayakan bahagian luar. Cat selesai bertambah baik juga langkah mencuci kenderaan. Lebih banyak pejabat menggunakan roda gigi "tanpa sikat" (kain) dan "bebas sentuhan" (air tekanan tinggi), sama seperti roda basuh "buih" semasa yang terbuat dari busa sel tertutup.

  • Pejabat cuci kenderaan masa kini, tidak kira sama ada liang, in-inlet yang diprogramkan, atau layan diri, pembersih dan pengaturan pembersihan lain yang digunakan bertujuan untuk mengekstraksi dan membuang tanah dan kotoran. Ini bertentangan dengan masa sebelumnya, ketika pengikisan hidrofluorik, bahan berisiko, biasanya digunakan sebagai pakar pembersihan dalam perniagaan oleh beberapa pengusaha. Terdapat usaha yang tegas dalam perniagaan untuk beralih ke pengaturan pembersihan yang lebih selamat. Sebilangan besar pejabat basuh kenderaan secara sah diperlukan untuk merawat serta menggunakan kembali airnya dan mungkin diperlukan untuk menjaga pemberian pelepasan air sia-sia, bukannya pejabat yang tidak diatur atau bahkan mencuci carport (di rumah seseorang), di mana air sia-sia dapat berliku dalam badai saluran dan, akhirnya, di sungai, saluran air, dan tasik.

Cuci kenderaan layan diri

Pencucian kenderaan pentadbiran diri yang banyak dan sempit di Seattle, Washington Jenis basuhan kenderaan asas dan berkomputer yang biasanya merupakan kerangka kerja kendiri atau kerja token. Pencucian kenderaan pengurusan diri yang lebih terkini menawarkan keupayaan untuk membayar dengan kad Mastercard atau kad kebolehpercayaan. Kenderaan ditinggalkan di dalam lurus tertutup besar yang dilengkapi dengan senjata api dan tongkat pemicu (penyembur tekanan tinggi) dan sikat buih bersih. Pada saat pelanggan memasukkan duit syiling atau token ke pengatur, mereka dapat memilih alternatif seperti pembersih, pembersih tayar, lilin, atau pencucian air jernih, semuanya diberikan dari penyembur, atau membersihkan kenderaan dengan sikat buih. Kuantiti syiling atau token yang disisipkan menentukan ukuran masa yang diperlukan oleh pelanggan untuk mengerjakan perkakasan; dalam banyak kejadian, sejumlah wang syiling adalah penting untuk memulakan gear. Pejabat-pejabat ini selalu dilengkapi dengan stesen vakum bebas yang membolehkan pelanggan membersihkan pelapis dan penutup lantai di dalam kenderaan mereka. Sebilangan pencucian kenderaan kendiri menawarkan pengering genggam, hingga tahap tertentu elemen baru.

Mencuci kenderaan yang diprogramkan

Pencucian kenderaan yang diprogramkan dengan konveyor pertama muncul di Hollywood, CA pada tahun 1940. Pencucian kenderaan yang diprogramkan dengan konveyor terdiri daripada struktur seperti laluan ke mana pelanggan (atau pakar) memandu. Beberapa pencucian kenderaan meminta pelanggan mereka membayar melalui POS yang dimodenkan, atau unit lokasi runcit, atau disebut sebagai "kerani yang diprogramkan", yang dapat menggantikan petugas manusia. Sistem memasukkan PLU pencuci ke PC pakar atau pengatur laluan secara semula jadi. Pada saat kesepakatan dilakukan secara mekanis, setelah membayar, kenderaan akan dimasukkan ke dalam barisan yang disebut tumpukan atau garis. Tumpukan bergerak berturut-turut, sehingga mencuci memahami apa yang dibeli oleh setiap kenderaan. Setelah menarik ke pintu masuk, seorang pendamping biasanya mengarahkan pelanggan ke pengangkutan. Pada pencucian tertentu, kerangka kerja akan mengirimkan sejumlah penggelek yang tepat akibat cahaya sensor tayar. Sensor tayar memberitahu basuh di mana roda berada dan sejauh mana jaraknya dipisahkan. Pada kerangka kerja yang berbeza, perwakilan dapat mengurus klien dan menekan butang 'Kirim Mobil' pada pengatur lorong, untuk secara fizikal mengirim penggelek yang mendorong kendaraan melewati.

Basuh tanpa sentuh

Seperti pencucian kenderaan sentuh yang halus, pencucian kenderaan tanpa sentuhan di robotkan, dengan kenderaan melalui jalan di mana kenderaan dibersihkan; dalam keadaan apa pun, pencucian kenderaan tanpa sentuhan tidak menggunakan alat pelekap atau bahan yang digunakan oleh mesin basuh sentuh yang halus, daripada bergantung pada mesin basuh tekanan tinggi untuk membersihkan dan membuang kenderaan. Sensor yang digunakan oleh pencuci ini mempertimbangkan kebersihan yang lebih tepat di samping bentuk kenderaan yang tepat. Untuk menebus kenderaan yang tidak benar-benar mencapai kenderaan, pencuci tanpa sentuhan menggunakan pembersih pembakar yang lebih banyak daripada pencucian kenderaan standard. Kerana kenderaan sebenarnya tidak terjejas semasa mencuci tanpa sentuhan, kenderaan berada pada bahaya yang lebih rendah untuk dicederakan. Walaupun begitu, pencucian tanpa sentuhan menjadikan kenangan yang lebih sukar untuk membersihkan bahan yang lebih sukar atau tiba di kawasan yang sukar didapat dengan kenderaan, dan penggunaan sintetik yang lebih berasas dapat membahayakan kemasan cat kenderaan.

Komponen persekitaran

Imgur

Pertimbangan ekologi penting untuk mencuci kenderaan adalah:

Assets Penggunaan aset air dan tenaga; ⦁ Kekotoran permukaan air; ⦁ Kekotoran tanah dan air bawah tanah.

Penggunaan bekalan air dan tenaga tidak dapat dinafikan kerana pencucian kenderaan adalah pelanggan aset tersebut. Industri pencucian kenderaan yang pakar telah mengambil langkah luar biasa dalam mengurangi kesan ekologi, corak yang akan terus meningkat kerana panduan dan minat pembeli. Sejumlah pencucian kenderaan sekarang menggunakan kerangka pemulihan air untuk mengurangkan penggunaan air dan pelbagai penggunaan tenaga mengurangkan kemajuan. Kerangka kerja ini mungkin wajib di mana batasan air disiapkan. Di Eropah, Jerman mengemudi jalan dan mempunyai garis panduan yang sangat tepat sehingga tidak sah mencuci kenderaan anda di bandar atau di carport anda. Kekotoran permukaan air mungkin muncul dari pencucian yang melepaskan ke saluran ribut, yang akhirnya menyalurkan ke saluran air dan tasik. Pencemaran besar di dalam air basuh ini mengandungi fosfat; minyak dan minyak; dan memimpin. Ini adalah satu-satunya masalah untuk mencuci rumah / carport, dan gaya tempat letak kenderaan mencuci yang baik. Pencucian karat yang mahir adalah "sumber tanpa titik" pelepasan yang dapat menangkap bahan pencemar ini, secara teratur di saluran pencegat, sehingga toksin dapat dikeluarkan sebelum air memasuki kerangka steril. (Air dan kekotoran yang memasuki saluran air ribut tidak melalui perawatan, dan dikirim langsung ke saluran air, tasik, dan sungai.) Pengecatan tanah kadang-kadang dikenal dengan limpahan permukaan seperti itu dan berkaitan dengan pencemaran tanah dari tangki gas bawah tanah atau membaik pulih secara automatik tugas yang secara berkala adalah pekerjaan bawahan destinasi mencuci kenderaan - namun tidak menjadi masalah untuk mencuci kenderaan itu sendiri. Oleh itu, beberapa perhimpunan ekologi negeri dan kejiranan (yang paling terkenal adalah Jabatan Perlindungan Alam Sekitar New Jersey) telah memulakan misi untuk mendesak pembeli untuk menggunakan pencucian kenderaan yang mahir daripada mencuci carport, termasuk pemindahan janji cuci kenderaan dari garaj parkir ke kenderaan yang mahir mencuci.

Baca Artikel Ini Juga: 1. Insurans Kereta Sewa Kad Kredit 2. Insurans kereta bukan pemilik 3. Insurans kereta mampu milik 4. Insurans Kereta Sewa Kad Kredit 5. Perbelanjaan pentadbiran

Tidak boleh dikatakan sesuatu mengenai Pencucian Tangan dan Perincian?

Imgur

Sebilangan besar peminat menyukai kenderaan mereka dari titik ke titik dan dicuci tangan untuk mendapatkan penampilan dan insurans cat yang pasti. Bagaimanapun, bagi pelanggan biasa, pencucian kenderaan yang diprogramkan adalah kaedah yang wajar. Malah, perincian yang mahir melihatnya seperti itu.

"Pencucian kenderaan dimaksudkan untuk menjaga kendaraan yang bersih," kata Buddha. "Ini agak tidak masuk akal untuk mengharapkan bahawa ia akan membersihkan semuanya dan menjadikannya hebat."

Seperti yang ditunjukkan olehnya, menentukan bukan hanya untuk menyatukan kembali kawasan tampilan. Terdapat juga beberapa bangkai kapal yang tidak dapat dicuci dengan sempurna. "Anda tidak dapat mendapatkan penumpukan dari pencucian kenderaan yang diprogramkan," kata Buddha. "Anda tidak boleh pergi bersiar-siar dan lumpur tersekat di dalamnya dan itu akan membersihkan semuanya." Mesin juga memberikan pencucian yang serupa tanpa gagal. Hanya manusia yang tahu melabur tenaga tambahan untuk menghilangkan bug dari pengawal depan atau membersihkan tepi tayar. CR dan pakar yang berbeza memperingatkan bahawa mencuci tangan di rumah dengan beberapa bahan yang tidak dapat diterima boleh menyebabkan kerosakan lebih banyak daripada yang lain. Sebagai contoh, menggunakan beberapa jenis pembersih yang tidak dapat diterima - Ibbotson mengatakan bahawa dia melihat orang bahkan menggunakan pembersih pinggan - dapat menghilangkan kelengkapan kenderaan dengan ciri-ciri pertahanannya, dan menggunakan lap yang tidak betul boleh menyebabkan tanda pusaran. Keprihatinan utama, kata Jake Fisher, ketua ujian automatik CR, adalah bahawa pemilik hanya perlu memastikan kenderaan mereka bersih setelah beberapa waktu. "Secara keseluruhan, pemilik harus memastikan tanah dan garam yang menyerang cat kenderaan anda dan bahagian bawah dibersihkan secara konsisten," katanya. "Namun, sebahagian daripada barang tambahan hanya untuk kesejahteraan sia-sia. Anda berada dalam situasi yang ideal untuk mengetepikan wang anda. "

Baca Artikel Ini Juga: 1. Insurans Kereta Langsung 2. Insurans Kereta Sementara 3. Bagaimana cara membeli insurans kereta di Amerika Syarikat? 4. Te Amo Mi Vida 5. Apakah Kelebihan Menyewa Kereta?

Soalan Lazim— (Soalan Lazim)

Kita harus menyiasat tindak balas terhadap pertanyaan ini dan pertanyaan mencuci kenderaan lain yang sering ditanya.

Q1. Berapa kerapkah idea yang baik bagi saya untuk mencuci kenderaan saya? Sesekali sudah jelas kapan ini merupakan peluang ideal untuk mencuci kenderaan. "Cuci saya" yang dicoret-coret di lumpur adalah petanda yang baik. Juga, jika anda tidak dapat menentukan bayangan kenderaan anda lebih lama lagi, ini mungkin merupakan peluang yang ideal untuk mencuci. Bagaimanapun, menahan sehingga kenderaan anda benar-benar memerlukan pancuran bukanlah formula untuk memperpanjang jangka hayat kenderaan. Lebih bijak untuk melihat pertolongan sebagai rutin berbanding dengan “ketika nampaknya ia memerlukannya” sedikit dari belakang. Bagi kebanyakan orang, mencuci kenderaan secara berkala atau lebih masa adalah standard yang baik. Lebih-lebih lagi dalam keadaan tidak memaafkan di mana banyak lumpur atau garam merosakkan kenderaan.

Q2.Adakah kenderaan yang diprogramkan sesuai untuk kenderaan saya? Biasanya, alasan untuk mencuci kenderaan anda, bagaimanapun juga, adalah untuk menghilangkan tanah, kapal terbang, dan jetsam, dan kekotoran yang berbeza yang boleh membahayakan kenderaan anda. Bila tidak dirawat, bahan-bahan asing tersebut dapat menjadikan logam menjadi logam (karat) dan membahayakan cat anda. Oleh itu, sangat penting untuk membuang racun tersebut. Sebaik-baiknya, seorang pakar yang menggunakan barang-barang tertentu akan membersihkan kenderaan anda untuk anda - dengan tangan. Bagaimanapun, dunia yang cacat menjadikannya penting untuk mempunyai pilihan lain.

Q3. Adakah pencucian kenderaan yang diprogram akan menghilangkan bahan asing seperti telur, pepijat, tar, dan getah? Sekiranya anda membersihkan kenderaan secara konsisten, kemungkinan bahan asing ini membahayakan cat anda semakin berkurang. Pencucian kenderaan yang diprogramkan mungkin tidak akan menghilangkan keseluruhan tar dan getah - campuran tersebut biasanya memerlukan bahan luar biasa untuk dikeluarkan. Walau apa pun, anda boleh meminta mereka dengan bayaran tambahan secara berkala. Semakin cepat anda membersihkan bangkai kapal seperti percikan telur dan pepijat, semakin tidak pasti mereka akan menyelam dan menyakitkan penyiapannya. Pencucian kenderaan yang diprogramkan akan menguruskan sebahagian besar gangguan pada kenderaan anda.

Q4. Kenderaan apa yang boleh melalui pencucian kenderaan yang diprogramkan? Sebilangan besar kenderaan, trak, van, dan SUV setinggi 84 inci dan dengan kadar apa-apa, empat jalan masuk dapat melalui pencucian kenderaan yang diprogramkan. Semua perkakasan yang diperkenalkan kilang biasanya dijamin tidak akan membahayakan, walaupun beberapa kelebihan penjualan sekunder mungkin tidak berlaku. Trak pikap boleh melalui pencucian yang diprogramkan, namun tempat tidur harus habis terlebih dahulu. Sebilangan cermin sisi besar tidak dapat digunakan. Perkara yang sama berlaku untuk trak beroda dua, dan beberapa dengan tayar lebih besar daripada biasa dan suspensi terangkat. Semua perkara yang dipertimbangkan, kebanyakan kenderaan pengembara dapat melalui pencucian kenderaan yang diprogramkan - bahkan boleh ubah (jika bahagian atasnya sudah naik dan sudah).

Q5. Adakah saya dapat memandu kenderaan yang baru dicat melalui basuh kenderaan? Semua perkara dipertimbangkan, ya dan tidak. Memang, cat atau lekapan pasca runcit boleh bertolak ansur dengan peningkatan pencucian kenderaan yang diprogramkan seperti pekerjaan cat OEM pertama. Jadilah seperti itu, sebenarnya tidak, tidak segera. Kemasan cat pelapis yang jelas menjangkakan masa untuk diperbaiki sepenuhnya - biasanya tiga puluh hari atau lebih. Selama waktu itu, tidak perlu melewati pencucian kenderaan yang diprogramkan atau menggunakan penutup lilin apa pun yang akan membuat cat tidak "bernafas" ketika diperbaiki.

Q6. Adakah cucian tanpa sentuhan lebih baik berbanding dengan mencuci kain yang halus? Beberapa kumpulan berpendapat bahawa mencuci kenderaan yang diprogramkan mungkin mengerikan kenderaan anda kerana ia dapat menyapu bumi dengan cat. Mereka mengusulkan agar cucian terprogram "tanpa sentuh" ​​akan lebih baik.

Q7. Bukankah lebih baik jika saya mencuci kenderaan saya sendiri? Sekiranya mencuci tangan adalah pilihan paling ideal untuk kenderaan anda, tidak masuk akal jika mencuci kenderaan anda sendiri di carport akan lebih baik daripada mencuci kenderaan yang diprogramkan melalui pemanduan? Semua perkara dipertimbangkan, mungkin tidak.

Q8. Adakah idea yang baik bagi saya untuk membayar pentadbiran tambahan, sama seperti sealant lilin dan pencuci bawah badan? Objektif mencuci kenderaan secara rutin adalah untuk memastikan racun tidak berkembang atau tinggal di kenderaan anda. Mencuci seperti kerja jam adalah objektif yang wajar. Lebih-lebih lagi, mencuci kenderaan yang diprogramkan adalah alternatif yang tepat untuk menjadikan objektif tersebut berlaku di dunia yang dihuni sekarang.

Q9. Apa yang boleh dikatakan mengenai penghitungan yang mahir? Walaupun pencucian kenderaan berterusan, perjumpaan yang jarang dilakukan dengan perincian pakar dapat membantu menambahkan jangka hayat yang panjang pada kemasan cat kenderaan anda. Walaupun mencuci kenderaan berfungsi untuk menghilangkan bumi dan kotoran yang boleh menyebabkan bahaya

Kesimpulannya

Malah, pemilik kenderaan mencuci kenderaan dan pembersih juga berpendapat bahawa mandi pada lilin menambah kelebihan pemulihan. "Adakah hebat seperti menggerakkan tangan kenderaan anda? Jelas tidak. Ia memerlukan 2 minit, ”kata West. Lilin percikan yang lebih mahal - seperti lilin carnauba - bertahan lebih lama. Walau bagaimanapun, Mosesso dan West mengatakan bahawa walaupun lilin berasaskan silikon yang penting akan meningkatkan kilauan kenderaan semasa dan membantu mencegah kawasan air semasa pengeringan. Sekiranya anda memerlukan habuk brek, pastikan. Debu brek - serbuk gelap yang terkumpul di tepi - mempunyai penciptaan sintetik yang tidak dijangka berbanding dengan kotoran jalanan dan garam, jadi ia memerlukan pembersih jenis lain untuk menghilangkannya. Namun, kecuali jika anda sangat tidak peduli dengan penampilan kenderaan anda, roda anda mungkin tidak akan berada dalam keadaan sukar sekiranya anda mengelakkan bantuan tambahan. Terdapat sains tulen di sebalik penggunaan pembersih eksplisit untuk kenderaan yang eksplisit. Contohnya, kaca dan krom memerlukan pembersih yang tidak dijangka berbanding dengan permukaan yang dicat.

Baca Artikel Ini Juga: 1. Bagaimana Mencuci Kereta Tanpa Kotor? 2. Cucian Kereta Automatik 3. Jailbreak Firestick