Sepanjang tahun lalu, gangguan ketara telah melancarkan transformasi di sektor e-dagang. Jenama e-dagang sentiasa berada di jari kaki mereka, berusaha meningkatkan penjualan mereka dengan mengintegrasikan trend baru pada tahun 2021.

Jenama E-Dagang

Salah satu trend seperti yang digabungkan secara aktif oleh jenama e-dagang ialah streaming video dengan penawaran produk mereka. Terdapat banyak trend seperti di sini untuk bertahan kerana sangat bermanfaat dan berjaya dalam membawa hasil dan mengubah wajah industri e-dagang dan runcit pada tahun 2021.

Sekiranya anda ingin mendapatkan daya tarikan, lalu lintas, dan meningkatkan penukaran penjualan, anda mesti memasukkan trend berikut dalam strategi e-dagang anda tahun ini. Ini bukan sahaja dapat membantu anda mengubah wajah perniagaan anda tetapi juga meningkatkan pengalaman pelanggan.

Belanja Langsung

Perdagangan streaming langsung atau membeli-belah langsung telah mendapat populariti selama beberapa tahun sekarang. Walaupun terkenal di pasaran China, negara-negara barat mengambilnya secara perlahan dan perlahan.

Belanja video langsung meningkatkan pengalaman pelanggan dan membantu meningkatkan kadar penjualan. Ciri masa nyata video langsung membuat penonton terpikat ke platform untuk jangka masa yang lebih lama. Ini memberi jendela kepada jenama untuk menukar penonton tersebut menjadi pelanggan jangka panjang.

Semasa siaran langsung berlaku dalam masa nyata, ia memberi peluang kepada penonton untuk berhubung dengan jenama secara langsung dan melihat demonstrasi produk sambil dapat membeli produk.

Selain itu, penyiaran secara langsung dapat dilakukan untuk meningkatkan jangkauan aliran langsung. Pada dasarnya, ini bermaksud menstrimkan video langsung pada platform yang berbeza pada masa yang sama. Ini membantu dalam mensasarkan jumlah penonton yang lebih besar tanpa usaha atau kos tambahan.

Peranan Pengaruh

Syarikat e-dagang sama ada mengambil atau berkolaborasi dengan influencer untuk meningkatkan penglibatan dan jangkauan mereka. Pengaruh ini mempunyai banyak pengikut di pelbagai platform media sosial yang bermaksud mereka dipuja oleh banyak pihak. Oleh itu ini adalah trend yang mesti anda perhatikan pada tahun 2021.

Pemasaran Influencer dapat membantu anda menjalin hubungan jangka panjang dengan pelanggan anda dengan memperkenalkan potongan harga atau tawaran edisi terhad semasa siaran langsung. Pelaburan kecil seperti itu boleh membawa banyak kemajuan dalam perniagaan.

Kecerdasan Buatan

Kecerdasan Buatan (AI) telah wujud selama beberapa tahun sekarang dan berjaya dimanfaatkan oleh jenama eCommerce. Sebagai contoh, chatbots yang didorong oleh AI dapat membuat cadangan produk kepada pelanggan berdasarkan pembelian sebelumnya.

Chatbots ini juga boleh digunakan sebagai eksekutif pelanggan. Pelanggan boleh menghantar pertanyaan mereka ke bot chat ini dan mendapatkan maklum balas segera.

Media Sosial

Platform media sosial yang berbeza dapat digunakan untuk menarik lebih banyak penonton. Semakin banyak orang beralih menggunakan media sosial, anda boleh membuka akaun perniagaan jenama anda untuk berhubung dengan khalayak anda.

Sama ada pengumuman produk, sekilas perayaan acara, atau promosi produk, anda boleh mencapai semua ini melalui platform media sosial dengan berkesan.

Oleh itu memanfaatkan media sosial dengan betul akan memupuk penglibatan dan kesedaran jenama.

Perdagangan Mudah Alih

Tujuan utama jenama e-dagang adalah untuk meningkatkan pengalaman membeli-belah dan menjadikan belanja lebih mudah bagi pelanggan. Ini dapat dicapai melalui perdagangan mudah alih.

Syarikat e-commerce bukan sahaja melabur dalam membuat laman web yang boleh dipercayai tetapi juga menjadikannya mudah alih. Oleh kerana generasi baru mempunyai penggunaan telefon bimbit secara intensif, trend seperti ini dapat terbukti sangat berjaya pada tahun 2021.

Perubahan dalam industri E-dagang pada tahun 2020

2020 adalah tahun yang sukar yang menghasilkan begitu banyak perubahan yang tidak akan dilupakan oleh siapa pun. Untuk peluang ruang e-dagang direbut tetapi dengan tren ini sudah mulai menarik, 2021 dapat menjadi tahun untuk meningkatkan perniagaan e-commerce anda .

Sekarang setelah anda mengetahui tentang trend, inilah masanya untuk melaksanakannya. Belanja streaming langsung adalah satu trend yang dapat disatukan dengan mudah ke dalam platform anda.

Channelize.io tinggal penstriman penyelesaian dagang akan memberikan anda peluang untuk merapatkan jurang antara anda dan pembeli anda dan mempercepatkan jualan. Dengan penyelesaian kami, anda boleh mencapai yang berikut:

  • Meningkatkan pengalaman produk.

  • Meningkatkan penglibatan masa nyata.

  • Memperkasakan Pengekalan Pembeli.

  • Mempercepat kadar penjualan dan penukaran.

  • Meningkatkan jangkauan dan kesedaran jenama.

Kesimpulannya

Selain itu, Aplikasi Belanja Streaming Langsung kami juga tersenarai di Kedai Aplikasi Shopify yang memberi peluang kepada pedagang Shopify untuk memasang Shopify Livestream Plugin kami dan meningkatkan perniagaan mereka.