Evolusi adalah proses di mana sifat-sifat spesies berubah dari masa ke masa kerana variasi Genetiknya dan proses pemilihan semula jadi. Menurut teori evolusi, semua spesies pada awalnya sama dan berkembang dengan kedatangan masa. Evolusi adalah teori atau fakta, ia dapat dijelaskan setelah perbincangan menyeluruh mengenai teori evolusi. Perubahan genotip dinyatakan dalam bentuk perubahan dalam fenotip individu.

Bagaimana evolusi dapat dijelaskan?

Dari awal kehidupan di bumi, hingga sekarang, ada banyak perubahan dalam lingkungan bumi. Perubahan ini dapat ditahan oleh mereka yang bertahan hingga sekarang.

Terdapat teori yang dikemukakan oleh Jean Baptiste Antoine de Lamarck yang mengatakan bahawa zirafah tidak mempunyai leher panjang pada masa lalu. Persekitaran berubah dan pokok tumbuh lebih tinggi daripada sebelumnya. Sekarang ada masalah hidup bagi spesies Zirafah yang tinggal di wilayah bumi itu. Oleh itu, mereka mula meregangkan leher untuk mencapai pokok. Menjelang masa, mereka berkembang dengan perubahan panjang leher.

Teori ini ditolak dengan kemajuan dalam bidang genetik . Kerana, perubahan yang diperoleh oleh persekitaran, tidak dapat dipindahkan ke keturunan kerana tidak ada perubahan pada susunan genetik . Namun, Lamarck memberi titik perhatian kepada para naturalis dan saintis. Kemudian, Charles Darwin mengemukakan teori evolusi yang merupakan idea revolusioner dalam bidang sains.

Ringkasan Perubahan diperlukan untuk bertahan, mereka yang degil terhadap perubahan, mati lebih awal berbanding dengan yang fleksibel. Ini adalah ringkasan evolusi satu baris.

Evolusi, fakta atau teori?

Menurut beberapa saintis, yang telah mempelajari secara teliti nenek moyang kepada urutan dekeden dan perubahan bertahap dalam setiap generasi, percaya bahawa evolusi adalah fakta. Sementara yang lain berpendapat bahawa tidak ada "bukti" mekanisme evolusi, maka ia dianggap sebagai teori.

Apakah perbezaan antara Fakta dan teori?

  • Fakta adalah perkara yang berlaku di dunia nyata.

  • Fakta disahkan dan dibuktikan dengan pelbagai eksperimen. Ia disokong dengan kuat oleh data yang diperoleh dari eksperimen. Sejak kebelakangan ini, fakta yang berkaitan dengan evolusi disokong oleh data genetik dengan lebih tepat oleh DNA.

  • Sebagai contoh, kajian DNA terhadap fosil telah mengesahkan bahawa terdapat hubungan antara nenek moyang jauh dan keturunan masa kini.

  • Teori terbentuk dari hipotesis dan kemudian melalui eksperimen yang ketat untuk memalsukannya, jika bertahan dalam eksperimen, teori itu diubah menjadi hukum.

  • Sebagai contoh, teori Darwin mengenai pemilihan semula jadi.

Ringkasan Perubahan yang dapat dilihat dalam spesies adalah fakta sementara proses di mana perubahan telah dikembangkan, adalah teori. Teorinya adalah "tekaan" atau pendapat yang belum disahkan dan dibentuk oleh bukti bukti eksperimen.

Siapakah Charles Darwin?

Charles Robert Darwin (1809-1882) seorang naturalis Inggeris, mengemukakan teori evolusi dan pemilihan semula jadi yang dianggap sebagai asas kajian moden mengenai evolusi.

Untuk pertama kalinya, ketika ia mengemukakan teori-teori ini menyimpulkan bahawa semua spesies yang ada sekarang telah berkembang dari satu nenek moyang dan haiwan dan manusia mempunyai keturunan yang sama, masyarakat agama sangat terkejut. Walau bagaimanapun, idea revolusi ini sangat dihargai dan diterima secara meluas oleh penyelidik dan saintis profesional.

Apakah teori pemilihan semula jadi?

  • Individu yang berbeza dalam spesies yang sama menunjukkan beberapa variasi mengenai watak fizikalnya. Variasi ini disebabkan perbezaan susunan genetik individu ini.

  • Persekitaran adalah faktor yang terus berubah, jadi, individu yang dapat mengatasi perubahan ini disebabkan oleh susunan genetik mereka, adalah orang yang selamat.

  • Individu yang mempunyai kualiti berbeza yang paling sesuai dengan lingkungan, misalnya, yang berkaitan dengan memperoleh makanan, menjaga keselamatan diri dari pemangsa, dan mempunyai ketahanan terhadap penyakit mempunyai peluang lebih besar untuk bertahan hidup dan berkembang biak.

  • Di sisi lain, individu yang kurang beradaptasi mempunyai lebih sedikit peluang untuk bertahan hidup dan menghasilkan keturunan dan oleh itu tidak ada pemindahan gen ke generasi berikutnya, akhirnya menjadi spesies yang pupus.

  • Terdapat contoh untuk lebih memahami teori pemilihan semula jadi.

Ngengat merica adalah spesies ngengat terbang malam yang memiliki sayap berwarna terang pada awal tahun 1800-an.

Selepas tahun 1848, rama-rama berwarna hitam dikumpulkan dari kota Manchester. Mereka memperoleh warna hitam itu untuk menyamarkan diri dalam persekitaran yang gelap di mana semua pokok dan tumbuh-tumbuhan menjadi gelap kerana pigmentasi di persekitaran. Perubahan warna ini dikembangkan kerana pencemaran semasa revolusi Industri. Terdapat banyak melanin di kilang asap industri yang menyebabkan mutasi gen dalam DNA rama-rama berwarna terang. Rama-rama berwarna gelap ini kemudian menghasilkan keturunan dengan sayap berwarna hitam yang sama. Kemudian, setelah pengurangan pencemaran, warna cahaya yang sama dikuasai lagi.

Ringkasan Alam memilih orang yang disayanginya. Ia bukan spesies terkuat yang hidup, bukan yang paling pintar, tetapi spesies yang paling responsif untuk berubah.

Apakah jenis evolusi?

Terdapat tiga jenis evolusi yang diberikan seperti berikut:

1. Evolusi yang berbeza

Evolusi yang berbeza bermaksud:

  • "Pengumpulan ciri yang berbeza dalam kelompok yang memiliki nenek moyang yang sama yang menghasilkan pembentukan spesies baru"

  • Ia kebanyakannya berlaku kerana perubahan biotik (contohnya perubahan tekanan predasi) atau faktor abiotik (contohnya udara, air, haba, atau yang lain).

  • Spesies yang tinggal di persekitaran yang diubah suai, cuba menyesuaikan diri dengan perubahan, dan oleh itu beberapa ciri mereka berubah. Spesies ini apabila membiak, melahirkan keturunan yang mempunyai ciri baru dan oleh itu spesies baru muncul.

  • Walaupun evolusi yang berbeza menghasilkan organisma yang mempunyai struktur yang nampaknya berbeza dan berfungsi, namun ada persamaan anatomi dengan nenek moyang mereka yang sama.

Sebagai contoh:

  • Terdapat persamaan anatomi antara kaki depan manusia, anjing, burung, dan ikan paus walaupun mereka melakukan fungsi yang berbeza.
  • Ini menunjukkan bahawa mereka mempunyai nenek moyang yang sama dan telah berkembang menjadi spesies yang berlainan dengan kedatangan masa.

2. Evolusi Konvergen

Evolusi konvergen adalah sejenis evolusi di mana spesies yang mempunyai nenek moyang yang berbeza, mula menunjukkan ciri yang serupa mungkin kerana mempunyai persekitaran yang sama atau mempunyai tekanan persekitaran yang sama.

Sebagai contoh:

  • Terdapat persamaan sifat penerbangan / sayap serangga, burung, pterosaurus, dan kelawar walaupun semuanya tergolong dalam spesies yang berbeza dan nenek moyang mereka tidak mempunyai struktur serupa.

  • Sayap burung, kelelawar, serangga, dan pterosaurus melakukan fungsi yang serupa dan mempunyai persamaan dalam strukturnya, tetapi masing-masing berevolusi secara bebas.

3. Evolusi Selari

  • Evolusi selari umumnya diperhatikan pada spesies yang tidak berkaitan antara satu sama lain dan bahkan tidak hidup dalam keadaan atau habitat yang sama.

  • Dalam evolusi jenis ini, ciri serupa dalam dua spesies berbeza berkembang secara bebas antara satu sama lain.

  • Selalunya, evolusi selari terdapat pada spesies yang mempunyai garis keturunan yang dekat dan di mana spesies yang berlainan bertindak balas terhadap perubahan dengan cara yang sama, yang mengakibatkan perkembangan sifat yang sama.

Sebagai contoh:

Contoh penting evolusi selari adalah persamaan antara mamalia marsupial (mamalia pouch yang membawa bayi baru lahir dalam kantung, misalnya kanggaru) Australia dan mamalia plasenta (mamalia mempunyai plasenta untuk pertukaran nutrien dan bahan buangan antara ibu dan janin di rahim) di mana sahaja di dunia.

Ringkasan Terdapat pelbagai jenis evolusi termasuk evolusi konvergen, evolusi berbeza, dan evolusi selari.

Apakah bahagian teori evolusi Darwin yang berlainan?

Teori evolusi Darwin yang juga dikenali sebagai "Darwinisme" kemudian dibahagikan kepada 5 bahagian. 5 bahagian ini dirancang oleh Ernst Mayr oleh kajian menyeluruh penerbitan terkenal di dunia Darwin mengenai evolusi "Tentang asal-usul spesies".

Bahagian-bahagian ini dapat dijelaskan sebagai:

1. Evolusi seperti itu

Menurut ini, spesies boleh berubah dari masa ke masa.

2. Keturunan biasa

Bahagian teori evolusi ini menyatakan bahawa semua spesies telah berkembang dari beberapa nenek moyang yang sama. Sebagai contoh, bahagian depan manusia, burung, haiwan, dan ikan paus mempunyai persamaan anatomi yang menunjukkan bahawa entah bagaimana mereka mempunyai nenek moyang yang sama.

3. Spekulasi penduduk

Bahagian teori Darwin ini menjelaskan bahawa perubahan spesies dengan populasi yang sama berlaku apabila ciri keturunan lebih cenderung kepada populasi tersebut.

Menurut pandangan Darwin, leher zirafah yang panjang bukanlah hasil evolusi, sebaliknya, beberapa dilahirkan secara rawak dengan leher panjang dan kemudian sifat khusus ini diwarisi oleh generasi berikutnya dan akhirnya dikuasai oleh penduduk.

4. Gradualisme

Menurut gradualisme, perubahan kecil dihasilkan setelah jangka masa yang panjang dan sifat tertentu tersebar dalam populasi secara beransur-ansur.

Sebagai contoh, pembiakan selektif haiwan dengan ciri yang diinginkan adalah contoh gradualisme.

5. Pemilihan semula jadi

  • Pemilihan semula jadi adalah bahagian yang paling mencolok dalam teori evolusi Darwin. Mengikut bahagian ini, persaingan atau perjuangan untuk keberadaan yang mengakibatkan kelangsungan hidup atau kepupusan spesies.

  • Mereka yang memperoleh sifat yang diinginkan untuk terus hidup, dipilih oleh alam semula jadi untuk hidup. Sementara yang lain, yang gagal menyesuaikan diri dan bersaing dengan keadaan yang berubah, menjadi pupus.

  • Keadaan yang menimbulkan persaingan, melibatkan makanan yang terbatas, habitat terhad, pemangsa, penyakit, kemungkinan kawin, dan iklim yang keras, dll.

Ringkasan Bahagian teori evolusi yang berlainan terdiri daripada evolusi seperti itu, keturunan bersama, spesiasi penduduk, gradualisme, dan pemilihan semula jadi.

Apa bukti bukti evolusi?

Teori evolusi disokong oleh bukti tertentu. Mereka melibatkan:

Catatan fosil

  • Ahli paleontologi (saintis yang mengkaji fosil) telah mengkaji fosil berjuta-juta organisma yang hidup di masa lalu. Kajian dan penyelidikan menyeluruh ini menyokong idea bahawa organisma pada masa lalu jauh lebih berbeza daripada yang ada pada masa kini.

  • Selepas kematian organisma, ia akan terurai oleh mikroorganisma tertentu atau dimusnahkan oleh proses luluhawa. Walau bagaimanapun, beberapa bahagian badan tertentu, yang kebanyakannya mengandungi kalsium seperti cengkerang, tulang, atau gigi, tidak dapat dihancurkan. Mereka mengalami pembengkakan dan pemeliharaan di dalam batu di mana mereka berada.

  • Radioaktiviti adalah sifat yang membantu menentukan usia mineral tertentu yang membawa kepada perkiraan usia batuan dan fosil tertanam.

  • Menurut teknik temu janji radiometrik, fosil terawal menunjukkan susunan genetik sama dengan mikroorganisma (bakteria atau alga).

  • Beberapa fosil didapati berusia lebih dari 650 juta tahun. Menurut kajian genetik fosil ini, jelas bahawa organisma tersebut jauh lebih berbeza daripada organisma pada masa kini. Oleh itu, catatan fosil ini sangat menyokong idea evolusi.

Persamaan struktur:

Kajian dalaman menunjukkan bahawa terdapat persamaan yang mencolok dalam kerangka manusia, alps, burung, kelelawar, dan kuda walaupun semuanya jauh berbeza antara satu sama lain dalam cara morfologi dan cara hidup. Sebagai contoh, lengan depan semua organisma ini sama walaupun mereka menggunakannya untuk tujuan yang berbeza.

  • Manusia makan, menulis, bekerja dan melakukan tugas lain dengan tangan depan (tangan)

  • Burung menggunakannya untuk terbang (sayap)

  • Penyu menggunakan kaki depannya untuk berenang

  • Kuda memanfaatkannya untuk berjalan atau berlari (kaki depan)

Oleh itu, ini menunjukkan bahawa persamaan kerangka ini telah diwarisi dari nenek moyang biasa dan dimodifikasi kemudian untuk mengatasi keadaan.

Biogeografi

  • Bukti lain yang menyokong evolusi adalah kajian biogeografi.

  • Sebagai contoh, Drosophila (lalat buah) mempunyai hampir 1,500 spesies di seluruh dunia. Kira-kira 1/3 dari semua spesies ini adalah penduduk Hawaii. Lebih-lebih lagi, Hawaii adalah tempat tinggal> 1000 spesies siput dan moluska.

  • Fakta pelik ini mempunyai satu-satunya penjelasan yang terletak pada evolusi.

Biologi molekul

  • Cabang biologi ini adalah titik paling menyokong dan meyakinkan yang menyokong teori evolusi.

  • DNA dan protein yang dikaji dalam biologi molekul, memberikan semua maklumat mengenai nenek moyang suatu organisma.

  • Fosil dipulihkan dan data genetik diperoleh dengan kajian terperinci mengenai fosil-fosil ini. Data genetik ini yang terbatas dalam bentuk DNA memberikan data untuk memahami peristiwa evolusi. Semua kajian ini dilakukan dalam bidang biologi molekul.

  • Biologi molekul memberikan data yang menyokong bukti bahawa semua keturunan telah berkembang dari nenek moyang biasa.

Embriologi

  • Embriologi adalah sains yang mengkaji perkembangan organisma dari peringkat persenyawaan hingga kelahiran

  • Perkembangan embrio semua vertebrata mulai dari ikan hingga manusia, memperlihatkan persamaan yang mencolok, walaupun keduanya menjadi berbeda satu sama lain seiring perkembangannya dari embrio ke janin.

  • Spesies yang serupa misalnya manusia dan alps membawa persamaan ini untuk jangka masa yang lebih lama berbanding yang lain. Corak serupa yang ditunjukkan oleh kajian embrio menyokong teori evolusi.

Ringkasan Teori evolusi Darwin dapat disokong oleh berbagai bukti, misalnya, catatan fosil, embrio, biologi molekul, dan biogeografi.

Islam dan teori evolusi

Terdapat banyak kontroversi antara sudut pandangan Islam dan teori evolusi. Sebilangan besar sarjana agama menentang teori evolusi Darwin mengenai nenek moyang bersama.

Seperti yang dinyatakan oleh Al-Quran dalam Surah Alaq, Parah # 30, Surah # 96:

اقۡرَاۡ بِاسۡمِ رَبِّكَ الَّذِىۡ خَلَقَ

Baca: Dengan nama Tuhanmu yang menciptakan,

خَلَقَ الۡاِنۡسَانَ مِنۡ عَلَقٍ

Dicipta lelaki dari bekuan.

Menurut Al-Quran, semua manusia telah diciptakan oleh segumpal darah. Ini jelas bertentangan dengan teori evolusi, yang menurutnya, manusia telah berkembang dari bakteria dan berkongsi nenek moyang bersama dengan semua reptilia, burung, dan mamalia.

Para sarjana Muslim mempunyai pandangan berbeza mengenai teori evolusi.

  1. Sebilangan kecil dari mereka berpendapat bahawa walaupun teori evolusi terletak pada dasar hipotesis, ayat-ayat al-Quran dengan jelas menunjukkan bahawa manusia diciptakan dengan serta-merta. Walaupun ayat-ayat al-Quran dapat ditafsirkan dengan beberapa cara lain.

  2. Yang lain berpendapat bahawa ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan dengan penciptaan manusia secara tiba-tiba tidak mempunyai makna lain dan tidak dapat ditafsirkan dengan cara lain. Jadi, walaupun ada bukti yang menyokong teori evolusi, ada pengecualian mengenai penciptaan manusia.

  3. Kumpulan ketiga sarjana agama percaya bahawa sains dan agama adalah dua perkara yang sama sekali berbeza dan begitu juga bahasa mereka. Al-Quran telah diberikan kepada manusia untuk bimbingan mereka dan oleh itu, seharusnya tidak ada pemaksaan pemikiran orang lain ketika menafsirkan makna yang berbeza dari ayat-ayat yang sama.

  4. Sementara kumpulan terakhir membahaskan bahawa ayat-ayat dari Al-Quran dapat menyimpulkan teori evolusi.

Oleh itu kesimpulannya adalah bahawa terdapat beberapa idea dan aliran pemikiran mengenai Islam dan evolusi. Walau bagaimanapun, tidak ada persaingan antara Al-Quran dan teori evolusi.

Soalan lazim

1. Bagaimana anda menerangkan evolusi?

  • Evolusi adalah proses di mana sifat-sifat spesies berubah dari masa ke masa kerana variasi Genetiknya dan proses pemilihan semula jadi.

  • Charles Darwin adalah orang pertama yang mengusulkan teori evolusi dan teori pemilihan semula jadi. Spesies yang menyesuaikan diri dengan perubahan keadaan memiliki lebih banyak peluang untuk bertahan hidup dibandingkan dengan spesies yang tidak menggunakannya.

  • Kajian fosil, embriologi, biologi molekul dan kajian biogeografi memberikan bukti yang jelas dalam menyokong teori evolusi.

2. Apakah perbezaan antara mamalia plasenta dan mamalia marsupial?

Mamalia plasenta:

Mamalia yang mengembangkan plasenta selama proses persenyawaan dan zigot ditanam di dalam plasenta ini disebut mamalia plasenta. Plasenta bertindak sebagai media untuk menukar nutrien dan bahan buangan antara darah ibu dan janin. Contohnya manusia.

Mamalia Marsupial:

Mereka juga disebut sebagai mamalia "kantung". Marsupial dilahirkan sebelum mereka bersedia menghadapi dan bertahan di dunia luar. Jadi, mereka disimpan di dalam beg ibu yang berada di luar badan dan disuburkan sehingga mereka cukup dewasa untuk bertahan di luar.

Sebagai contoh; kanggaru Australia.

3. Siapa bapa evolusi?

Charles Robert Darwin , seorang naturalis Inggeris dikenali sebagai bapa evolusi. Dia terkenal kerana mengemukakan teori pemilihan semula jadi dan teori evolusi.

Teori-teorinya membawa ribut besar dalam bidang sains walaupun teori telah menghadapi banyak kontroversi.

4. Adakah Islam menyokong teori evolusi?

Walaupun Islam menggesa para pengikutnya untuk melakukan kajian dan perenungan namun terdapat beberapa kontroversi antara teori evolusi dan sarjana agama.

Para sarjana yang berbeza mengemukakan idea yang berbeza mengenai teori ini. Berbagai Fatwa juga telah diterapkan dalam pengajaran teori evolusi di institusi pendidikan. Walau bagaimanapun, tidak ada satu aliran pemikiran yang menyokong atau menentang teori evolusi.

Kesimpulannya

  • Evolusi adalah proses yang diperlukan untuk bertahan dalam keadaan yang berubah-ubah. Spesies yang cukup fleksibel untuk memodifikasi diri agar dapat menyesuaikan diri dalam perubahan lingkungan, mereka dapat bertahan hidup dibandingkan dengan spesies kuat yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut. Namun, apakah dilema bahawa evolusi adalah teori atau fakta?
  • Teori evolusi dikemukakan oleh Charles Darwin. Menurut teori ini, spesies yang paling kuat dan responsif terhadap perubahan dipilih oleh alam. Ini dipanggil teori pemilihan semula jadi. Rekod fosil, biologi molekul, kajian geografi, dan kajian embriologi adalah bukti evolusi.
Rujukan
  1. https://www.britannica.com/science/Lamarckism#:~:text=Lamarckism%2C%20a%20theory%20of%20evolution,be%20transmitted%20to%20their%20offspring .
  2. https://www.sciencedaily.com/terms/convergent_evolution.htm#:~:text=In%20evolutionary%20biology%2C%20convergent%20evolution,similar%20environments%20or%20ecological%20niches .
  3. https://www.britannica.com/animal/placental-mammal
  4. https://biologydictionary.net/divergent-evolution/
  5. https://www.britannica.com/biography/Charles-Darwin
  6. https://www.dummies.com/education/science/different-patterns-of-evolution/

Artikel berkaitan

Apakah warisan dan ungkapan gen?

Bagaimana anda boleh mentranskripsikan DNA ke dalam mRNA?

Di manakah transkripsi dan terjemahan berlaku?