Proses penyemperitan digunakan untuk membuat objek berbentuk keratan rentas tetap. Ia boleh dilakukan dengan bahan panas atau sejuk dan ditolak dengan keratan rentas yang dikehendaki. Ini merangkumi kebanyakannya, seramik, logam tanah liat, dan polimer.

Proses pembuatan mekanikal semakin maju dengan permintaan personalisasi pelanggan yang semakin meningkat. Untuk memenuhi reka bentuk dan pembuatan yang kompleks, penyemperitan adalah antara kaedah yang paling popular. Ekstrusi adalah kaedah pembentukan logam dan plastik progresif yang sangat sesuai untuk pembuatan kumpulan kecil dan besar-besaran. Industri menggunakan kaedah ini untuk menghasilkan objek berbentuk silinder , termasuk batang dan paip.

Kaedah moden ini menjadikan proses pembuatan lebih mudah dicapai, tepat, dan lebih menjimatkan. Beberapa syarikat menawarkan perkhidmatan penyemperitan di Australia , New Zealand dan seluruh dunia untuk meningkatkan kualiti pengeluaran keseluruhan. Penyemperitan memberikan fleksibiliti yang lebih tinggi dalam pembuatan yang sukar dicapai dengan kaedah tradisional lain. Sama ada penyemperitan panas, sejuk, atau mikro - setiap prosesnya mantap dan memberikan hasil terbaik.

Apa itu Penyemperitan?

Extrusion adalah kaedah pembuatan moden yang digunakan syarikat untuk membentuk objek kekuatan tinggi dimensi keratan rentas tetap. Dalam proses ini, mesin memaksa benda kerja logam atau plastik ke arah rongga tertutup dengan penekan mekanikal atau hidraulik. Bahan kerja mengalir melalui die, dan ia mengurangkan keratan rentas dan mengubah blok menjadi bentuk yang diperibadikan.

Proses penyemperitan memanfaatkan daya tekan untuk membentuk objek. Fungsi kaedah ini mirip dengan proses melukis kecuali menggunakan tegangan tegangan untuk memproses benda kerja. Penyemperitan adalah kaedah yang sesuai untuk bahan seperti aluminium dan plastik. Penyemperitan adalah hak untuk memproses bahan rapuh tanpa mengurangkan kekuatan bahan kerja.

Bagaimana Extrusion berfungsi?

Proses penyemperitan agak mudah, dan memerlukan sedikit pemprosesan objek. Dalam proses ini, piston atau pelocok memberikan daya yang diperlukan untuk menghasilkan kekuatan mampatan yang tinggi di dalam mesin. Berikut adalah mekanisme kerja ringkas proses pembuatan ini.

Pertama, pengeluar membuat billet atau jongkong ukuran standard. Bilet ini kemudian diletakkan di hopper yang terletak di bahagian atas tong.

Setelah bilet berada di dalam hopper, mereka dipanaskan pada suhu tinggi semasa melakukan proses penyemperitan panas. Selepas proses pemanasan , jurutera menyimpan bilet pada suhu bilik untuk waktu yang lama untuk mendorongnya ke dalam mesin cetak.

Selepas ini, billet didorong ke dalam rongga tertutup melalui pelocok yang dipasang di mesin cetak. Pelocok menghasilkan daya tekan untuk membentuk bahan ke bentuk yang dikehendaki.

Dengan daya mampatan yang tinggi, bahan tersebut dilalui melalui keratan rentas dan untuk mencapai bentuk yang diinginkan.

Setelah blok bahan keluar dari penekan pemampatan tinggi, proses pasca penamat akan meningkatkan sifat mekanikal. Penggilap, penyaduran krom, pengecatan & pengamplasan adalah kemasan pasca pemprosesan standard yang tersedia untuk perkhidmatan penyemperitan.

Jenis Penyemperitan

Terdapat empat jenis proses ini yang popular yang merangkumi beberapa operasi penyemperitan logam dan penyemperitan plastik . Berikut adalah jenis penyemperitan popular yang menyampaikan objek berkualiti tinggi dengan perincian yang rumit.

1. Penyemperitan Panas

Ini adalah antara proses yang paling banyak digunakan untuk menghasilkan objek dengan luas keratan rentas tetap. Penyemperitan panas dilakukan pada suhu yang lebih tinggi kerana mengekalkan blok bahan dari proses pengerasan. Banyak aktiviti penyemperitan panas dilakukan melalui mesin hidraulik yang berukuran sekitar 250-12K tan. Dalam proses ini, tekanannya berkisar antara 30 hingga 700 MPa, dan kaedah ini memerlukan pelincir.

Untuk pelincir dalam proses penyemperitan panas, jurutera menggunakan serbuk kaca apabila suhunya lebih tinggi. Di sisi lain, apabila suhu lebih rendah, minyak atau grafit sangat sesuai untuk pekerjaan ini. Penyemperitan aluminium adalah proses yang paling banyak dilakukan dalam kategori ini. Proses penyemperitan panas mempunyai dua subkategori iaitu penyemperitan ke hadapan dan penyemperitan ke belakang.

2. Penyemperitan Sejuk

Proses penyemperitan sejuk dilakukan pada suhu tinggi atau pada suhu bilik . Dalam kaedah ini, pembentukan bahan dilakukan dengan memukul slug. Mesin menumbuk bahan ke rongga tertutup yang mendorong bahan ke arah atas di sekitar pukulan.

Bahan dituangkan ke dalam feeder pemeran, dan suhu tinggi menggabungkan bahagian yang lebih kecil untuk membentuk objek akhir. Penyemperitan kos terdiri daripada empat jenis yang merangkumi pelacur, hidrostatik, hentaman, dan penempaan penyemperitan kond. Tekanan dalam proses ini lebih tinggi daripada penyemperitan panas, dan sekitar 3000 MPa.

3. Penyemperitan geseran

Penyemperitan geseran adalah kaedah kos efektif di mana mesin menghasilkan geseran yang lebih tinggi apabila bahan slug dan die berpusing pada kelajuan yang lebih tinggi untuk menghasilkan geseran. Haba yang dihasilkan membantu bahan melewati cetakan dengan cepat dan mendapatkan bentuk reka bentuk khas. Penyemperitan geseran sangat sesuai untuk membuat pendahuluan kos rendah, wayar logam, dan banyak bahagian khas lain.

4. Penyemperitan Mikro

Ini adalah kemajuan terbaru yang menghasilkan objek bersaiz mikron dengan reka bentuk yang kompleks. Dalam proses ini, luas keratan rentas hanya sekitar 1mm, dan kaedah ini menghasilkan barang kecil pada waktu pusingan yang lebih cepat. Proses penyemperitan mikro sesuai untuk menghasilkan bahagian mekanikal kecil. Proses penyemperitan mikro juga sesuai untuk mendapatkan bahagian kecil dengan perincian yang rumit dengan replikasi reka bentuk yang lebih tinggi.

Aplikasi proses penyemperitan

Penyemperitan adalah antara kaedah pembuatan yang paling banyak digunakan oleh syarikat di pelbagai industri. Ini adalah kaedah yang lebih cepat, tepat, dan lebih menjimatkan untuk mengeluarkan bahagian logam dan plastik. Beberapa aplikasi penyemperitan kritikal adalah:

● Industri pembuatan menggunakan kaedah ini untuk menghasilkan tiub dan paip berongga. ● Penyemperitan sangat sesuai untuk pembuatan bingkai logam, plastik, tingkap, pintu dan bahagian lain. ● Untuk melaksanakan tugas struktur yang kompleks, proses penyemperitan menawarkan ketepatan dan kestabilan yang lebih baik. ● Proses penyemperitan juga sesuai untuk menghasilkan sistem elektrik tersuai. ● Ini adalah proses yang sempurna untuk membuat struktur pengawal mesin berkualiti tinggi.

Ringkasan

Proses penyemperitan, kaedah yang digunakan untuk membuat objek. Syarikat menggunakan untuk membuat objek berkekuatan tinggi.

Kelebihan kaedah penyemperitan

Proses penyemperitan membawa beberapa faedah kepada pengeluar yang mempercepat keseluruhan proses dengan cara yang menjimatkan. Berikut adalah beberapa faedah utama kaedah ini:

● Proses ini menyokong kerumitan reka bentuk yang lebih tinggi , dan ukuran bahagiannya juga signifikan berbanding dengan kaedah lain. ● Kaedah pembuatan ini lebih cepat dibuat, dan prosesnya selesai dalam satu pas sahaja. ● Lebih mudah untuk mengautomasikan proses penyemperitan, memastikan ketepatan dan kualiti produk yang lebih tinggi. ● Tiub dinding tipis, produk berongga, objek dengan ukuran lebih besar lebih senang dihasilkan menggunakan penyemperitan. ● Proses penyemperitan menyokong pelbagai pilihan penamat permukaan pasca pemprosesan untuk mencapai estetika yang diinginkan.

Kelemahan proses penyemperitan

Walaupun proses penyemperitan mempunyai beberapa kelebihan di sisi lain, ia juga mempunyai beberapa kelemahan yang disebutkan di bawah:

  • Kos rendah setiap bahagian

  • Fleksibiliti operasi

  • Dalam penyemperitan panas, perubahan pasca dijalankan mudah kerana produk sentiasa dalam keadaan panas Operasi berterusan

  • Jumlah pengeluaran yang tinggi

  • Banyak jenis bahan mentah boleh digunakan Campuran yang baik (campuran)

  • Kemasan permukaan yang diperoleh adalah baik Sifat mekanik yang baik diperoleh semasa penyemperitan sejuk.

Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa soalan yang sering diajukan oleh orang ramai mengenai proses penyemperitan.

1. Apakah penyemperitan dan jenisnya?

Ini adalah proses pembuatan yang termasuk memaksa pangkalan untuk membuat objek. Ia mempunyai pelbagai jenis

  • Sejuk
  • Panas
  • Geseran
  • Mikro

2. Apakah contoh penyemperitan?

Setiap hari anda melihat contoh penyemperitan dalam li harian seperti ubat gigi diperah. Bentuk playdo dibuat. Ia adalah cetakan plastik yang digunakan untuk membuat keratan rentas bentuk panjang.

3. Apakah kelebihan proses penyemperitan?

Berikut adalah kelebihan proses penyemperitan

  • Kos rendah
  • Fleksibel
  • Pemindaan
  • Operasi berterusan
  • Pengeluaran tinggi
  • Percampuran yang baik
  • Kemasan permukaan

4. Di mana penyemperitan digunakan?

Ia digunakan dalam membuat tiub dan paip berongga. Penyemperitan aluminium digunakan di banyak industri. Ini digunakan untuk membuat bingkai, pintu, dan tingkap.

5. Apakah proses penyemperitan langsung?

Ini adalah proses penyemperitan yang biasa, juga disebut penyemperitan ke hadapan. Ia berfungsi apabila billet diletakkan di dalam bekas berat.

6. Apakah kecacatan penyemperitan utama?

Kekurangan biasa dalam proses penyemperitan adalah:

  • Kejuruteraan Sistem yang Tidak Betul
  • Operasi yang Tidak Betul
  • Kecacatan Resin
  • Bahan Tidak Betul
  • Melonjak
  • Pencampuran yang buruk
  • Mencairkan Ketangguhan
  • Pelepasan kelembapan

7. Adakah penyemperitan merupakan proses penempaan?

Penyemperitan dan penempaan mempunyai maksud yang berbeza Penempaan digunakan untuk membuat bentuk akhir produk dan penyemperitan digunakan untuk membuat produk separuh.

8. Apakah proses penyemperitan logam?

Penyemperitan logam adalah proses di mana logam dipaksa sama ada panas atau sejuk, melalui mati. Ini membantu bentuk mati dalam logam yang diekstrusi.

9. Apakah bahan yang digunakan dalam penyemperitan?

Bahan plastik, konkrit, dan aluminium digunakan dalam penyemperitan. Ia tidak terhad kepada polietilena, polipropilena, asetal, dan nilon.

Kesimpulannya

Proses penyemperitan, proses yang digunakan untuk pembuatan objek. Syarikat menggunakan untuk membuat objek berkekuatan tinggi.