Terdapat berjuta-juta wajah di dunia, yang tidak hanya berbeza dari segi ciri tetapi juga bentuknya berbeza. Ketika kita berbicara mengenai bentuk wajah, ada banyak kekeliruan yang dimiliki setiap orang dalam mengenal pasti bentuk bentuk wajahnya yang tepat. Tetapi memang mengenal pasti bentuk wajah anda semudah A, B, C.

2 Bagaimana Mengetahui Bentuk Wajah Apa yang Saya Miliki?

Adakah anda pernah terfikir bahawa apakah bentuk wajah saya? Jadi di sini anda pergi! Seperti yang dinyatakan sebelumnya bahawa orang kebanyakan mempunyai banyak kekeliruan mengenai identifikasi bentuk wajah. Tetapi memang mengenal pasti bentuk wajah anda semudah A, B, C itu saja. Semua orang dapat mengenal pasti bentuk wajahnya yang tepat dengan menjawab beberapa soalan asas. Pada asasnya, terdapat 7 jenis wajah utama. Sekiranya bercakap mengenai bahagian wajah yang berbeza, maka pada dasarnya terdapat tiga bahagian utama wajah.

  1. Dahi termasuk lebar tulang pipi
  2. Garis rahang
  3. Panjang muka

Sekarang tiba masanya anda mula mengajukan soalan dari diri anda sambil berdiri di hadapan cermin. Pertama, tanyakan bahagian manakah yang paling lebar di wajah anda? Sekiranya jawapannya adalah tulang pipi, maka anda mempunyai wajah bulat, tetapi jika jawapannya adalah dahi, maka anda mungkin mempunyai bentuk muka bujur.

Sekiranya garis rahang lebih lebar, maka garis rahang yang kuat menunjukkan bahawa ia adalah segi empat sama atau segi empat tepat. Perkara seterusnya yang perlu dilihat ialah panjang wajah. Sekiranya wajah lebih panjang, ia akan berbentuk bujur. Muka bulat mempunyai panjang muka pendek biasanya.

:heavy_check_mark: Perhatikan Itu

Kriteria bentuk wajah sama untuk lelaki dan wanita, dengan hanya sedikit tambahan teknikal.

3 Jenis Bentuk Muka

Oleh itu, mari kita bincangkan jenis bentuk wajah yang dikenal pasti beserta nama dan teknikalnya.

• Menurut para pakar, bentuk wajah anda terletak pada bentuk bulat, jika panjang wajah dipendekkan dan tulang pipi lebih lebar.

• Lebih-lebih lagi, ini adalah bentuk wajah di mana panjang dan lebar wajahnya sama. Dalam kes ini, dagu dan garis rahang juga bulat.

• Tulang pipi lebih lebar dan tidak menonjol.

• Dalam kategori ini terdapat wajah yang hampir kelihatan bulat atau bulat tanpa sudut yang menonjol.

2. Bentuk Muka Persegi

• Ciri utama yang menentukan bentuk muka persegi adalah garis rahang. • Garis rahang dari bentuk muka segi empat tepat. • Dalam bentuk ini sama seperti bentuk wajah bulat garis rahang juga lebih menonjol, tetapi perbezaannya adalah bahawa di sini garis rahang akan lebih diserlahkan.

• Terdapat sedikit lekuk dalam bentuk muka persegi.

3. Bentuk Muka Berlian

• Ini adalah jenis wajah di mana dahi mempunyai bentuk yang sempit. • Dagu juga kecil. • Dalam bentuk berlian, tulang pipi adalah ciri terluas di wajah. • Tetapi dahi tidak selebar seperti pada wajah yang berbentuk hati.

4. Wajah Berbentuk Hati

• Bentuk muka jantung terletak pada kategori bentuk jantung yang mempunyai dahi lebar yang menonjol. • Dengan dahi yang lebar, wajah lebih runcing atau bersudut ketika menjangkau ke dagu, sama seperti bentuk jantung. • Terdapat kekeliruan antara wajah bulat dan berlian, tetapi pada akhirnya, dahi lebih lebar. • Dalam bentuk berlian, garis rahang langsing, sementara tulang pipi dan dahi lebih lebar di wajah.

5. Bentuk Muka bujur atau bujur

• Ini adalah jenis bentuk wajah yang lebih panjang daripada lebarnya. • Muka bujur mempunyai dagu bulat dan sedikit lekukan pada garis rahang. • Satu tip yang dapat digunakan untuk mengenal pasti bentuk wajah bujur adalah dengan menilai bahagian bawah wajah, jika lebih panjang daripada bahagian atas wajah, maka anda mempunyai wajah bujur.

muka 6. Bentuk Muka segi empat tepat

• Untuk pengetahuan anda, beritahu kami bahawa ini adalah bentuk wajah yang merupakan campuran bentuk muka bujur dan persegi. • Ini adalah bentuk di mana wajah lebih panjang dengan sudut sudut. • Ini adalah jenis di mana panjang wajah lebih besar berbanding dengan lebarnya. • Dahi juga tinggi.

7. Bentuk Muka Segitiga atau Pir

• Ini adalah bentuk wajah di mana rahang jauh lebih lebar, sementara lebarnya secara beransur-ansur mulai berkurang pada ukuran ke arah dahi secara beransur-ansur. Apabila wajah mempunyai sudut yang lebih tinggi pada rahang yang berarti bentuk wajahnya lebih segitiga , sedangkan bentuk wajah pir adalah bentuk yang lebih lebar pada rahang.

:pushpin: Pin ia

Terdapat aplikasi tertentu yang boleh dipasang di komputer atau di sel anda. Itu akan setelah menganalisis gambar anda, menjelaskan jenis bentuk wajah anda.

4 Bentuk Wajah Dan Gaya Rambut

Nah, apabila anda akhirnya mengetahui bahawa dalam kategori mana bentuk wajah anda terletak, maka selepas itu langkah seterusnya yang harus anda lakukan adalah membawa perubahan gaya rambut dengan sewajarnya. Contohnya, jika anda mempunyai bentuk wajah yang bulat, dan rambut anda terlalu pendek, seperti potongan bob, maka ini akan membuat lebih bulat pada wajah anda. Oleh itu, rambut pendek ini untuk wajah bulat tidak digalakkan. Untuk mengetahui potongan rambut mana yang sesuai atau yang terbaik untuk bentuk wajah yang sangat penting untuk membentuk wajah.

Potongan Rambut Untuk Muka Bulat

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, wajah bulat tidak boleh memotong rambut dengan panjang. Kemudian menurut penata rambut Michael Duenas, 'bahagian tengah dengan potongan yang jatuh di depan wajah anda akan membantu melangsingkan wajah anda. Memotong rambut muka bulat juga harus pergi untuk pinggir . Mereka juga memberi kesan dan menimbulkan kebulatan pada wajah. Setakat potongan rambut bulat, rambut yang dipisahkan dari kedua-dua bahagian kepala juga terlalu baik. Sebagai perpisahan pusat menjadikan wajah kelihatan bulat. Sementara perpisahan sisi memberikan pandangan panjang.

• Potongan Rambut Untuk Bentuk Muka Persegi

Oleh kerana ini adalah bentuk wajah yang berbentuk segi empat jadi ini mencuba rupa rambut yang lebih bertekstur. Jauhkan rambut dengan panjang di bawah satu atau dua inci dari rahang anda. Panjang rambut dari segi empat tepat tidak boleh berakhir di bahu. Pixies berpusing dan poni yang disapu sisi dengan potongan yang lebih panjang juga kelihatan hebat.

• Potongan Rambut Untuk Bentuk Wajah Berlian

Orang dengan wajah berlian harus memilih gaya rambut yang dapat menghilangkan sudut dari wajah. Kebanyakan bob dengan dagu juga bagus untuk wajah berlian. Lebih-lebih lagi menjaga panjang rambut r, kerana ini adalah pilihan terbaik untuk anda.

• Potongan Rambut Untuk Bentuk Wajah Berbentuk Hati

Sekali lagi untuk bentuk wajah ini, anda boleh mencuba poni yang disapu sebelah sisi dan pukulan pixie sepanjang bahu. Kerana mereka akan membantu untuk menentukan tulang pipi.

• Potongan Rambut Untuk Bentuk Muka Oval

Ini adalah satu-satunya bentuk wajah, di mana mana-mana potongan rambut berjalan dengan baik, mereka boleh kelihatan hebat dalam gaya rambut apa pun. Ini adalah bentuk wajah yang lebih seimbang. Jadi dari pixie hingga rambut panjang, anda boleh memilih gaya pilihan anda.

• Potongan Rambut Untuk Bentuk Muka Persegi Panjang

Oh ya, ini adalah bentuk wajah di mana anda hanya perlu menambahkan lapisan sebanyak mungkin, untuk memberi lebih banyak aliran pada wajah.

• Potongan rambut untuk Bentuk Muka Segitiga / Pir

Untuk bentuk muka jenis ini, lebih banyak lapisan disarankan, untuk menyembunyikan lebar rahang .

5 Bentuk Makeup dan Wajah

Setelah mengetahui bentuk wajah dan potongan rambut yang sesuai untuk anda, yang terakhir tetapi paling tidak adalah perubahan , yang dengan kekuatan ajaibnya dapat mengubah bentuk wajah secara tiba-tiba.

• Bentuk bulat

Untuk wajah yang bulat, lebih menyerlah dan menyerlahkan. Sorotan harus dilakukan pada jambatan hidung, bahagian tengah dahi, dan dagu, kerana panjangnya akan kelihatan di wajah.

Untuk menunjukkan lebih banyak tulang pada wajah, anda mesti menggunakan penyerlah pada tulang pipi. Sapukan naungan kontur pada garis rahang dan bahagian tengah pipi. Kemudian gunakan pemerah pipi di atas pipi berkontur, untuk menghasilkan kemasan yang lebih baik. Bentuk kening juga penting dalam hal ini. Ia mesti dijaga panjang dan lurus, sementara lengkungan bersudut juga harus ada.

• Bentuk segi empat

Pada permukaan persegi tepi wajah terutamanya garis rahang mesti diketatkan dengan menggunakan bronzer atau pemerah pipi. Pipi epal mesti disapukan dengan pemerah pipi dengan cara pukulan ke atas.

• Bentuk berlian

Pakar tersebut menasihati mereka yang memiliki bentuk wajah berlian, untuk menambah rasa kenyang pada dua titik wajah mereka, satu di rahang dan yang lain di dahi. Contohnya, anda mesti menonjolkan garis rahang dan dahi dengan menggunakan landasan untuk membuat sedikit cahaya pada ketika itu. Begitu juga, bentuk kening juga akan memainkan peranan penting dalam mengurangkan sudut sudut rahang. Cuba beri jurang yang lebih besar antara kedua kening; dengan demikian akan mewujudkan rupa dahi yang lebih lebar.

• Bentuk hati

Dalam keadaan seperti itu, ketika wajah memiliki bentuk berlian, itu adalah saran untuk mengurangkan penampilan dahi yang lebih lebar dengan bantuan bronzer , juga oleskan di kawasan kuil dan juga di dagu. Satu lagi perkara penting yang harus anda ingat ialah jangan cuba menggunakan bayang-bayang mata gelap. Sebaliknya, pilih sebilangan warna yang bogel.

Bentuk bujur / bujur

Ini adalah bentuk wajah bahawa mereka yang mempunyai ini adalah yang paling beruntung dari segi fesyen . Kerana mereka boleh menggunakan apa-apa jenis perubahan yang mereka mahukan, kerana mereka kelihatan sentiasa hebat dalam gaya apa pun.

Bentuk Segi Empat

Untuk bentuk wajah ini, disarankan oleh pakar untuk menggunakan pemerah pipi atau toner pada garis rahang dan semua tepi dahi, termasuk kedua-dua belah pipi dan dagu. Dengan demikian anda dapat mengurangkan kelebaran pada wajah anda.

Ringkasan

Semua wajah mempunyai bentuk wajah yang berbeza seperti bentuk bujur, segi empat tepat, persegi, bulat, berlian dan jantung. Setelah mengetahui bentuk wajah yang tepat, anda boleh memilih potongan rambut dengan mudah mengikut jenis wajah anda. Pakar fesyen juga mencadangkan solek khas yang sesuai dengan bentuk wajah tertentu.

Soalan Lazim Soalan Lazim

Berikut adalah beberapa pertanyaan yang sering diajukan mengenai bentuk wajah.

1. Apakah tujuh bentuk wajah yang berbeza?

Terdapat 7 jenis bentuk muka utama.

  1. Bentuk bujur
  2. Bentuk bulat
  3. Bentuk segi empat tepat
  4. Bentuk segi empat
  5. Bentuk hati
  6. Bentuk pir / segitiga
  7. Bentuk berlian

2. Bentuk muka yang manakah paling menarik?

Di antara semua tujuh bentuk wajah, bentuk muka jantung telah diterima sebagai yang paling menarik dan fotogenik.

3. Apakah bentuk wajah yang paling jarang?

Terdapat 7 bentuk wajah yang berbeza, tetapi bentuk wajah berlian adalah bentuk wajah paling jarang di bumi .

4. Adakah wajah bulat menarik?

Biasanya, orang dengan bentuk wajah bulat juga kelihatan tidak bersalah dan lebih muda. Sekiranya ia dijaga dengan betul, dengan petua penanda yang sesuai dan pemilihan potongan rambut mengikut jenis wajah, maka ia mungkin kelihatan lebih baik.

5. Bentuk muka yang manakah membuat anda kelihatan lebih muda?

Bentuk wajah bulat adalah yang terbaik sepanjang usia. Oleh kerana pipi gemuk dan terdapat banyak lemak di dalamnya, maka inilah sebabnya mengapa mereka tidak kehilangan jisim dari wajah secepat usia mereka, kerana mereka kelihatan lebih muda.

Kesimpulannya

Apa pun kategorinya, bentuk wajah anda ada, tetapi kemungkinan wajah anda, misalnya, jika bentuknya bujur, juga akan mempunyai ciri bentuk wajah yang lain. Bentuk wajah juga mempengaruhi keperibadian keseluruhan. Oleh itu, perlu mencari gaya rambut yang tepat untuk jenis bentuk wajah anda. Selepas rundingan dari stylist anda, anda boleh menjadikan penampilan anda hebat.