Floridly psychotic adalah gangguan mental yang merupakan fasa akut skizofrenia . Pesakit psikotik Florid menghadapi khayalan , halusinasi , kesan rata , ucapan yang tidak teratur , dan pemikiran.

Psikotik Floridly

:eight_pointed_black_star: Apa itu psikotik floridly?

Pesakit psikosis florid, keadaan mental yang berlaku ketika sinaps yang salah menyebabkan pemikiran, perasaan, dan kegiatan menjadi serba salah, termasuk tingkah laku yang gelisah, halusinasi visual, dan khayalan. Oleh kerana itu, pesakit boleh memutuskan hubungan dengan keluarga mereka atau mengubah kenyataan mereka.

Kira-kira 3.2 juta orang Amerika menghidap penyakit ini, tetapi sebahagian besarnya, kita salah memahami tanda-tanda dan gejala psikosis sepenuhnya . Walau bagaimanapun, kebanyakan pesakit mula-mula menyedari gejala ketika mereka berada di akhir usia remaja mereka.

Apabila pesakit psikosis florid meningkat dengan aktif, pesakit mungkin menghadapi masalah dengan beberapa ciri psikologi, termasuk motivasi, ingatan , dan fokus. Episod psikotik florid yang tidak dirawat mengakibatkan pesakit mengalami jenis psikosis primer dan sekunder, serta berhubung dengan pesakit lain dengan cara yang luar biasa.

:white_square_button: Ringkasan:

Pesakit dengan psikosis florid mengalami gangguan sepanjang hidupnya. Berbeza dengan orang dengan gangguan psikotik florid, individu dengan gangguan psikotik florid akan menjalani gaya hidup sihat semasa menerima rawatan. Penarikan rawatan akan menyebabkan isu-isu ini muncul kembali.

:eight_pointed_black_star: Punca Psikotik Floridly

Terdapat pakar yang masih berusaha untuk menentukan apa penyebab psikosis floridly-mental. Sejumlah kajian ilmiah menunjukkan bahawa biologi mempunyai pengaruh besar terhadap pembentukan agensi PBB yang mengembangkan penyakit ini. Sebab-sebab tambahan, seperti pemboleh ubah persekitaran , mungkin berkaitan dengan keadaan. Bayi yang ibunya terdedah kepada virus atau racun tertentu ketika berada dalam keadaan fisiologi, seperti semasa psikosis, berisiko tinggi mengalami gangguan psikotik.

Salah satu faktor risiko utama penyakit ini kini disenaraikan sebagai:

  • Dalam sejarah kes organik floridly, orang itu menunjukkan psikosis yang jelas dan psikotik.

  • tindak balas yang tertangguh atau tidak tepat pada waktunya

  • Penggunaan dadah dewasa dan awal orang dewasa

  • Ibu kandung terkena penyakit perubatan di organisasi PBB.

  • keradangan kronik jangka panjang

  • Bapa kandung, seiring dengan usia rata - rata , kekurangan.

:eight_pointed_black_star: Gejala psikotik Floridy

Gejala psikotik Floridy

:small_red_triangle_down: Gejala positif psikotik floridly

Berbeza dengan gejala negatif, gejala positif nampaknya tidak berkembang sepenuhnya. Namun, itu adalah berkat bagi mereka yang mengalami psikosis mental yang teruk, seperti dalam episod psikotik yang sangat teruk. Mereka mewakili khayalan, halusinasi, idea yang tidak jelas, dan ucapan yang tidak menentu, semuanya dianggap berkaitan dengan penyakit mental. Halusinasi berlaku biasanya dalam bentuk suara pendengaran; namun, ia boleh menjadi rasa yang berbeza seperti penampilan, aroma, atau sentuhan. Selain itu, mereka biasanya berkaitan dengan kandungan neurotik.

Khayalan luar biasa dan menakutkan. Penyimpangan pengalaman diri, termasuk tanggapan bahawa idea atau perasaan seseorang tidak menjadi miliknya sendiri, sering terjadi. Apabila ucapan seseorang tidak dapat difahami, mereka dikatakan tidak sesuai. Lebih kerap daripada tidak, gejala positif akan memberi tindak balas yang baik terhadap ubat dan bertambah baik seiring dengan berjalannya waktu pesakit, yang mungkin disebabkan oleh hubungan antara penurunan berkaitan dengan aktiviti neurotransmitter monoamine dan masalah kesihatan.

:small_red_triangle_down: Gejala negatif psikotik floridly

Terdapat kekurangan tindak balas emosi dan proses mental alternatif pesakit yang mengalami gejala negatif. Kami menyedari lima petunjuk gejala negatif yang diakui, dan dua yang paling ketara adalah ekspresi berkurang dari pihak jururawat, dan ekspresi rata atau tingkah laku monoton. Alogia, kekurangan ucapan, menunjukkan keadaan psikologi yang dikenali sebagai ketidakupayaan untuk merasakan kesenangan.

Ganjaran datang dalam bentuk neurotransmitter monoamine, yang bertindak sebagai pendorong utama. Telah diketahui dengan cepat bahawa gejala disinhibisi boleh menjadi kompleks dan jatuh ke dalam dua subdomain: pengurangan motivasi dan penurunan ekspresi.

Anhedonia tidak peduli dengan semua jenisnya: avolition, anhedonia, dan retret sosial. Kesan tumpul adalah penurunan ekspresi dengan semua jenisnya: anergia, kesan tumpul, dan alogia. Ekspresi yang dikurangkan biasanya ditangani sebagai komunikasi verbal dan nonverbal.

Tujuh puluh lima peratus daripada gejala yang tidak diingini yang sering dijumpai adalah akibat langsung dari sikap tidak peduli, dan ini memberi kesan negatif terhadap hasil praktikal dan kualiti hidup jangka panjang. sikap tidak peduli dikatakan sebagai proses ciri psikologi yang tidak teratur yang merangkumi mengingat peristiwa yang bermakna dan bersungguh-sungguh. Pendekatan rawatan yang berasingan kini diperlukan kerana dua subdomain. Tanda lain yang terkenal adalah kekurangan tekanan, yang berkaitan dengan masalah dengan kesedihan dan kegelisahan ketika mereka memiliki kompetensi yang lebih rendah.

Perbezaan penting lain biasanya dibuat antara gejala negatif primer yang disebabkan oleh psikosis yang terganggu, dan gejala negatif sekunder, yang disebabkan oleh gangguan penggunaan bahan, kekurangan sosial, dan ubat antipsikotik. Gejala negatif adalah yang paling sukar untuk dirawat kerana kurangnya responsif terhadap ubat. Walau bagaimanapun, jika diambil tindakan yang sewajarnya, kesan tidak sekunder dapat diatasi.

:small_red_triangle_down: Gejala kognitif floridly psychotic

Kekurangan kognitif adalah gejala yang paling awal dan paling kerap dikesan secara konsisten pada peringkat awal bentuk penyakit mental yang lebih teruk yang dikenali sebagai florid psychosis. Biasanya terdapat tanda amaran awal yang positif yang dapat dikesan sebelum masalah kesihatan muncul pada masa prodromik, dan ini muncul pada masa kanak - kanak atau remaja. Dari segi penyajian gejala, bagaimanapun, mereka dianggap "komponen dasar, tidak dianggap sebagai gejala", mirip dengan gejala positif dan negatif.

Walau bagaimanapun, keberadaan dan keparahan gejala mereka dilihat sebagai gambaran yang lebih baik mengenai kepraktisan konsep daripada penyataan gejala asas. Ketidaknormalan yang pertama kali muncul semasa penyakit mental seperti skizofrenia akan cenderung merata dan stabil dalam jangka masa panjang.

Sejumlah kekurangan telah diperhatikan dalam sistem saraf pusat untuk mempromosikan hasil psikososial yang tidak baik, seperti yang dilihat pada tahap pertama psikosis sepenuhnya. Kekurangan ini telah terbukti menyebabkan kerugian IQ 70-85, atau lebih sedikit lagi, pada mereka yang mengalami psikosis. Kerosakan neurosognitif dan gangguan sosial juga boleh wujud pada tahap psikologi.

Menurut noesis sosial, diri dan dunia sosial dilihat sebagai aktiviti mental yang mesti diproses. Kecacatan yang berkaitan, dan persepsi perasaan wajah sering menjadi cabaran. Untuk melakukan interaksi sosial yang tipikal, orang mesti mempunyai persepsi wajah. Antipsikotik mempunyai kesan terhad kepada mereka yang mempunyai kecacatan semacam ini. Pembetulan ciri psikologi (atau pembaikan ciri psikologi tertentu) adalah jelas dalam rawatan perubatan pembetulan ciri psikologi.

Ringkasan:

Keupayaan untuk menerima dan menyimpan fakta melibatkan kefasihan verbal dan ingatan , serta logik, kemampuan berfikir di atas kaki seseorang, dan kemahiran dalam menanggapi kemunduran. Selain itu, kurangnya kemahuan untuk menjalin hubungan disebut asosialiti. Juga dikenal sebagai "jurang motivasi," avolition adalah kurangnya motivasi dan sikap tidak peduli. Kami menganggap kelemahan ciri psikologi yang disebabkan oleh mekanisme ganjaran menjadi penyebab ketagihan.

:eight_pointed_black_star: Faktor utama menyebabkan psikotik

faktor utama yang menyebabkan psikotik

:small_red_triangle_down: Persekitaran

Selain penyakit hingga tahap rendah nombor atom 8 (yang merupakan faktor risiko psikosis kemudian pada mereka yang mengalami psikosis), faktor persekitaran seperti tekanan ibu hamil, jangkitan , dan kekurangan berkembang secara meluas semasa perkembangan pranatal dan mewujudkan kekurangan nombor 8 atom, pranatal tekanan ibu, dan jangkitan. Peningkatan risiko mengalami keguguran ibu, tekanan aerofilik, dan tidak mengatur laluan neurotransmitter monoamine dan laluan neurotransmitter monoamine juga disebabkan oleh blubber ibu.

Tidak ada tekanan atau jangkitan ibu yang dapat dikecualikan ketika terjadi perubahan pada perkembangan saraf bayi yang sedang berkembang kerana adanya sitokin pro-radang. Kerana kekurangan ergocalciferol yang berkaitan dengan vitamin D atau jangkitan semasa kehamilan, mereka yang lahir pada musim sejuk atau musim bunga mempunyai risiko masalah kesihatan yang lebih rendah. Risiko yang berkaitan termasuk Toxoplasma gondii dan Chlamydia. Risiko yang meningkat adalah bahawa psikosis menyebabkan kira-kira 5% hingga 8% dari semua jangkitan otak semasa kecil dan kemungkinan keadaan tidak teratur atau psikotik sepanjang hayat.

:small_red_triangle_down: Genetik

Anggaran ini meletakkan keturunan psikosis psikotik floridly antara 70-80, yang menunjukkan bahawa sekitar 70-80% variasi kerentanan terhadap psikosis psikotik florid ditentukan oleh genetik. Anggaran yang berbeza berlaku kerana mengambil kira kesan genetik dan persekitaran, dan kesahan anggaran ini telah dipertikaikan. Psikosis Floridly mempunyai keluarga peringkat pertama. Terdapat risiko enam setengah persen untuk mendapat psikosis floridly jika salah seorang saudara mereka menghidapnya. Sekiranya satu ibu bapa terkena dampaknya, risikonya sekitar tiga belas persen, dan jika kedua orang tua itu, risikonya sekitar seperlima persen.

Walaupun demikian, DSM-5 menyatakan bahawa kebanyakan individu dengan psikosis psikotik floridly tidak mempunyai sejarah penyakit mental. Penemuan faktor calon dalam kajian gejala psikosis yang digambarkan sebagai "floridly psychotic" kebanyakannya tidak konsisten. Oleh itu, hanya sebilangan kecil varians antara penyakit yang dipertimbangkan oleh kajian perkaitan di seluruh genom.

:eight_pointed_black_star: Mitos Mengenai Psikosis Floridly

Mitos Mengenai Psikosis Floridly

Oleh kerana kebanyakan pesakit dengan psikosis menghadapi beberapa tahap stigma, mereka yang mempunyai psikosis sangat teruk atau florid cenderung secara luas dianggap sebagai gangguan. Secara tidak sengaja memicu stereotaip yang tidak tepat mengenai keadaan dan mereka yang memilikinya, pernyataan yang tidak dipedulikan di media menyebabkan berlakunya kepalsuan mengenai penyakit dan mereka yang memilikinya. Membetulkan kesalahpahaman ini adalah bahagian penting dalam memberikan terapi yang sesuai kepada pesakit. Pesakit masa kini bukan sahaja dijaga, tetapi juga dijaga. Pesakit yang berada di agensi PBB sering ditempatkan dalam terapi kediaman untuk tetap selamat, kerana mereka tinggal hanya dalam jangka waktu yang singkat.

Tidak. Tajuk Penjelasan
Mitos 1: individu dengan psikosis floridly sememangnya ganas Malangnya, ramai di antara kita percaya bahawa agensi PBB yang mempunyai psikosis bertindak dengan kekerasan dalam kekerasan. Kadang-kadang, individu dengan psikosis floridly menjadi ganas, namun tetap berlaku bagi orang yang tidak mengalami gangguan tersebut. Kes-kes di mana individu dengan psikosis floridly melakukan tindakan ganas biasanya membuat rakan dengan faktor pengurangan, seperti penyalahgunaan.
Mitos 2: psikosis floridly menunjukkan bahawa seseorang mempunyai pelbagai keperibadian Enam puluh empat orang orang dewasa di dalam diri kita percaya bahawa orang-orang dengan psikosis floridly mempunyai banyak keperibadian dalam fikiran mereka. Kepercayaan ini palsu. Bukan hanya gangguan disosiatif dan psikosis floridly penyakit yang berbeza. Walau bagaimanapun, mereka memerlukan sedikit persamaan.
Mitos 3: Pesakit dengan psikosis floridly semestinya hanya memasuki tempat mental. Individu mental yang kuat biasanya dianggap sesuai untuk psikosis yang berlanjutan, dan ketika berada dalam lingkungan seperti itu, orang-orang ini tidak diharapkan dapat disatukan kembali ke dalam masyarakat . Selain itu, pendekatan ini sudah usang. Individu dengan gejala florid florid tidak mencari terapi. Mereka bimbang ditolak oleh masyarakat dan kemudiannya harus menanggung penderitaan yang tidak perlu.

:eight_pointed_black_star: Rawatan untuk pesakit psikotik floridly

Bagi pesakit dengan gejala psikosis yang ketara, dia akan selalu mendapatkan rawatan, walaupun prosedur diagnostik yang diperluas mendapati bahawa dia mempunyai psikosis yang lebih teruk. Jururawat, pekerja sosial, ahli terapi, dan psikiatri semuanya mempunyai peranan dalam pasukan rawatan pesakit. Setiap anggota pasukan penjagaan melayani pesakit dengan mengatasi gejala dan kecacatan .

Sejumlah pesakit yang baru didiagnosis diminta untuk tinggal di pusat rawatan kediaman untuk jangka masa untuk menilai sepenuhnya keadaan mereka. Kumpulan berkaitan dengan perhatian memberi tumpuan kepada gejala berisiko utama, seperti pemikiran atau gambar yang menyusahkan atau berbahaya. Peti keselamatan farmasi ini boleh digunakan untuk farmasi dan menjadi penyedia rawatan perubatan. Orang-orang di pesakit, setelah mereka stabil, sering kembali ke rumah mereka.

Pesakit mengetahui gejala mana yang boleh dilakukan dan lebih banyak teknik untuk menangani pencetus ini. Mereka juga membantu pesakit dalam menangani emosi yang kuat yang mungkin dicetuskan oleh jalan jangka panjang hingga jangka panjang. Keluarga dan kawan-kawan kadang-kadang menyertai dalam sesi penjagaan kesihatan dengan orang itu keluarga untuk mengetahui apa yang terbaik untuk mereka.

:white_square_button: Ringkasan:

Apabila individu dengan gangguan psikotik floridis tinggal di luar persekitaran psikosis, mereka diminta untuk menghadiri temu janji perubatan dan mengambil ubat mereka seperti yang ditetapkan. Pesakit seperti itu hampir selalu diberi ubat antipsikotik oleh psikiatri mereka. Individu yang mengalami gangguan psikotik juga memerlukan ubat untuk memerangi kegelisahan atau psikosis. Dos yang tepat bagi setiap ubat menjamin kelegaan tanpa gejala.

Soalan Lazim - Soalan Lazim

  • :one: Adakah individu dengan psikosis floridly berpindah ke hospital mental?

Seseorang yang mempunyai gejala psikosis yang ketara dapat mengunjungi hospital jika dia percaya bahawa simptomnya tidak dikendalikan. Rawat inap sukarela atau komitmen sukarela dapat disebut sebagai ini. Sebaik sahaja seseorang diklasifikasikan sebagai Floridly Psychosis, mereka mungkin diminta melakukan perjalanan ke hospital.

  • :two: Apakah tiga peringkat psikosis?

Orang yang mempunyai episod psikotik biasanya akan melalui tiga fasa. Yang pertama disebut fasa gejala, yang kedua disebut fasa akut, dan yang ketiga disebut fasa pemulihan.

  • :three: Apa itu psikosis florid?

Gejala akut yang menampakkan diri dengan jelas juga muncul semasa psikosis psikotik. Ini adalah beberapa contoh khusus dari gejala yang dapat diharapkan oleh khayalan dan / atau halusinasi yang kuat (gejala positif), pemikiran dan pertuturan yang jelek, dan produktiviti yang merosot akibat daripada kesan planar (alogia).

  • :four: Bagaimana anda menggambarkan tingkah laku psikotik?

Skizofrenia adalah keadaan mental yang serius yang ditandai dengan proses pemikiran dan masalah deria yang sangat terganggu. Seseorang yang mempunyai penyakit mental kehilangan sebahagian daripada pemahaman mereka terhadap kenyataan. Keadaan yang dicirikan oleh khayalan dan halusinasi adalah salah satu gejala yang paling biasa.

  • :five: Apakah simptom psikotik sementara?

Gangguan psikotik akut dan sementara (ATPD) yang dijelaskan oleh ICD-10 (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) mempunyai halusinasi, khayalan, dan / atau ucapan yang tidak masuk akal atau tidak koheren yang berlaku tidak lebih dari dua minggu setelah bermulanya gejala.

  • :six: Makanan apa yang bermanfaat untuk kesihatan mental?

Fokuslah untuk makan banyak buah dan sayur-sayuran, serta makanan yang tinggi asam lemak omega-3, seperti salmon, untuk meningkatkan kesihatan mental anda. Sayuran berdaun hijau gelap, khususnya, melindungi otak. Selain itu, kacang, biji, dan kekacang, seperti kacang dan lentil, adalah sumber nutrien yang baik untuk otak.

  • :seven: Apakah kesihatan mental yang kurang?

Secara ringkasnya, ini adalah ketika kesihatan mental kita kurang optimum. Sukar untuk mengawal pemikiran, perasaan, dan tingkah laku kita sebagai tindak balas terhadap cabaran harian mungkin merupakan petunjuk kesihatan mental yang buruk. Contoh penyakit mental yang konsisten boleh menunjukkan masalah.

  • :eight: Apakah kerosakan psikologi?

Kerosakan saraf (atau disebut sebagai gangguan mental) adalah istilah yang merujuk kepada jangka masa tekanan mental atau emosi. Ketegangan sangat teruk sehingga individu tersebut tidak dapat menjalankan aktiviti harian yang rutin. Perkataan "gangguan saraf" tidak mempunyai konotasi klinikal. Namun, ini bukan gangguan kesihatan mental. Okt.

  • :nine: Adakah penyakit mental adalah keadaan sepanjang hayat?

Penyakit mental selalunya tidak ' kekal dalam arti bahawa akibatnya tidak berlanjutan dari masa ke masa, walaupun corak kemerosotan dan fungsinya.

  • :keycap_ten:Adakah benar bahawa pisang dapat mengatasi kemurungan?

Banyak makanan yang kita makan secara semula jadi mengandungi serotonin . Pisang adalah contoh makanan nutrien yang padat yang dapat membantu meningkatkan sifat meningkatkan mood serotonin.

:closed_book: Kesimpulannya

Label untuk penyakit mental ini, psikotik, mungkin berlaku untuk mereka yang sering mengalami penyakit mental. Gejala yang lebih luas termasuk suara pendengaran, khayalan, dan pemikiran tidak masuk akal. Pelepasan sosial dan kekurangan ekspresi emosi juga merupakan petunjuk alternatif. Gejala biasanya timbul secara bertahap, bermula pada masa dewasa muda, dan, dalam beberapa kes, tetap bersama pesakit seumur hidup. Untuk psikosis, gejala positif selalu ada. Ini dipanggil psikosis dengan gejala positif. Tetapi hanya mempunyai kerentanan genetik, tanpa keadaan kontekstual, tidak akan membawa kepada psikosis dengan gejala psikotik. Rawatan pertama untuk pesakit dengan gangguan psikotik floridly adalah gabungan rawatan psikosis antipsikotik dengan sokongan psikososial.

artikel berkaitan

1. Penyakit Mental 2. Bagaimana tekanan mempengaruhi kita secara psikologi? 3. Ahli Psikologi Vs Therapist