Keriput dahi , sama ada garis mendatar di dahi atau kerutan menegak di antara alis (disebut garis kerutan atau garis glabella), adalah garis ekspresi kerana pengecutan otot di kawasan ini. Garis glabella selalu memberikan penampilan yang "tertekan" dan teruk.

kerutan dahi

Bagaimana kedutan berkembang?

Istilah perubatan untuk kerutan dahi adalah "garis halus glabella", glabella adalah istilah untuk kawasan ini di wajah. Kedutan ini jelas disebabkan oleh usia tetapi juga ekspresi wajah anda yang disebabkan oleh pergerakan semula jadi wajah kita. Oleh itu, jika anda bersifat ekspresif, anda tidak akan terhindar!

Perangkap kedutan, misalnya, amarah atau pendedahan yang berpanjangan ke skrin komputer. Kami biasanya mengerutkan kening tanpa menyedarinya. Bahkan cahaya yang menyilaukan atau kekurangan cahaya secara tidak sedar dapat membuat kita cemberut. Oleh itu, hidupkan lampu tepat pada waktunya atau tutup tirai.

Jenis-jenis kerutan dahi

:small_orange_diamond: Kerutan "Ekspresi"

Mereka dikaitkan dengan pengecutan otot-otot wajah yang berulang. Kerana kulit kehilangan keanjalan selama bertahun-tahun, lipatan ini - yang selalu sama - akhirnya menandakan tisu kulit .

Ini adalah bagaimana:

  • kedutan dahi melintang

  • garis antara alis (garis kerutan)

  • kedutan periorbital (kedutan kaki gagak)

:small_orange_diamond: "Penuaan kedutan"

Mereka berpunca dari kulit kendur yang berkaitan dengan usia dan faktor penuaan luaran seperti matahari.

Ini adalah bagaimana:

  • lipatan kepahitan (dari sudut mulut ke dagu)

  • garis lipatan nasolabial (dari sayap hidung ke sudut mulut)

  • kedutan perioral dan perokok kedutan (sekitar bibir)

  • kedutan leher: "tali" mendatar atau lipatan menegak

  • kedutan garis leher

:small_orange_diamond: Terdapat juga kedutan tidur yang berkaitan dengan kedudukan kulit yang buruk semasa waktu tidur yang menyebabkan lipatan bercetak. Malam demi malam, lipatan berubah menjadi keriput.

Rawatan perubatan kedutan dahi

Kedutan dahi dapat dirawat dengan 2 cara: dengan toksin botulinum dan / atau dengan suntikan asid hyaluronik. Toksin botulinum akan membiarkan otot yang bertanggungjawab untuk kedutan ini berehat dan dengan itu mencegahnya melebar lebih jauh. Pada langkah kedua, doktor anti-penuaan juga dapat menyuntik sedikit asid hyaluronik untuk mengurangkan kedutan yang masih kelihatan sedikit. Bagi orang yang tidak mahu rawatan toksin botulinum, doktor akan menyuntikkan asid hyaluronik sahaja untuk mengurangkan kedutan.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Toksin Botulinum ( BOTOX )

Botulinum toxin menyebabkan kelemahan pada otot hiperaktif yang disuntik, tanpa mempengaruhi fungsi normalnya. Telah digunakan selama lebih dari 30 tahun dalam pelbagai kepakaran, terutama dalam bidang oftalmologi (untuk mengobati blepharospasm), dalam neurologi (untuk merawat spasmodic torticollis). Penggunaannya dalam estetika bermula lebih dari 20 tahun dan keberkesanannya telah terbukti untuk rawatan garis ekspresi pada wajah atas dan juga untuk rawatan berpeluh berlebihan (hiperhidrosis).

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Asid hyaluronik

Asid hyaluronik secara semula jadi terdapat di dalam badan kita. Ia digunakan untuk mengekalkan penghidratan kulit dan menyumbang kepada nada. Ia adalah agen pelembap dan pengisian yang kuat, kuantiti dan kualiti yang ada di dermis secara beransur-ansur berkurang seiring bertambahnya usia. Akibatnya, kulit kering, rapuh, dan kedutan pertama muncul. Kemudian secara beransur-ansur, tisu-tisu mengendur dan wajah berongga.

HA digunakan oleh doktor anti-penuaan sebagai agen pelembap (di mesolift) dan sebagai produk pengisian untuk merawat keriput, garis halus, lubang, furrows ... Dalam semua kes, ia disuntikkan ke dalam ketebalan kulit dan tidak digunakan ke permukaan seperti kosmetik. Oleh kerana daya penghidratannya yang kuat, asid hyaluronik digunakan sekarang dalam banyak kosmetik dan makanan tambahan.

:diamond_shape_with_a_dot_inside: Pembedahan Angkat Dahi

Pengangkat kening adalah rawatan pembedahan yang berlebihan untuk kerutan dahi yang sederhana. Ia berguna pada kulit yang kendur yang ketara di dahi, biasanya berkaitan dengan penurunan alis yang ketara. Oleh itu, ini bukan rawatan yang sesuai untuk kerutan dahi yang sederhana.

Merawat kedutan dahi secara semula jadi

:o:Tingkatkan diet anda:

Anda boleh meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan, dan keadaan kulit anda khususnya, dengan makan yang seimbang diet . Sebagai peraturan umum, cuba makan lebih banyak buah daripada sayur-sayuran untuk meningkatkan jumlah antioksidan yang diterima oleh badan anda.

  • Antioksidan mengurangkan jumlah radikal bebas dalam badan anda yang merupakan bahan kimia yang mempunyai kesan negatif pada kulit dan kesihatan umum.

  • Daging ikan air sejuk, seperti salmon, mengandung banyak protein dan sejumlah besar asam lemak omega-3. Protein digunakan sebagai blok bangunan bagi sel-sel yang membentuk tubuh kita dan asid lemak omega-3 digunakan khususnya dalam proses regenerasi sel-sel kulit.

  • Pertimbangkan untuk makan soya, kerana ia membantu melindungi kulit dari sinar matahari, seperti yang ditunjukkan oleh beberapa kajian saintifik. Dengan melindungi kulit anda dari sinar matahari yang keras melalui diet, anda mengurangkan salah satu penyebab pembentukan keriput.

  • Biji kakao mengandungi flavonoid yang meningkatkan proses penghidratan, terutama pada sel kulit.

  • Elakkan karbohidrat halus dan gula halus. Mereka menyebabkan keradangan yang boleh menyebabkan keriput dan membuat kulit kendur.

:o:Lakukan senaman secara berkala:

Bersenam secara sederhana adalah bahagian penting dalam gaya hidup apa pun yang harus meningkatkan kesihatan umum, terutama keadaan kulit.

  • Berjalan sekurang-kurangnya 30 minit sehari, 5-7 hari seminggu. Manfaatkan latihan kardiovaskular sederhana lain yang sama bermanfaatnya.

  • Lakukan pegangan tangan sebagai latihan rutin. Ia meningkatkan peredaran darah ke kepala dan khususnya ke kulit wajah dan kulit kepala. Ia juga membolehkan kelonggaran otot-otot wajah, yang memberi kesan yang baik pada kulit wajah. Kedutan sebahagiannya disebabkan oleh ketegangan otot berulang yang mengurangkan senaman relaksasi.

:o:Elakkan tinggal terlalu lama di bawah sinar matahari:

Sekiranya anda kerap berada di bawah sinar matahari untuk jangka masa yang lama, kedutan anda akan menjadi semakin teruk

  • Apabila anda tahu anda akan terkena sinar matahari, sapukan pelindung matahari pada kulit anda, terutama wajah anda, sebelum keluar. Pertimbangkan untuk memakai topi untuk meningkatkan tahap perlindungan.

:o: Dapatkan tidur yang mencukupi:

Dapatkan 7-8 jam tidur malam. Apabila anda kurang tidur, badan anda menghasilkan kortison yang memecah sel-sel kulit, menyebabkan kerutan lebih dalam.

  • Mendapatkan tidur yang betul membolehkan badan anda menghasilkan hormon pertumbuhan yang mencukupi pada waktu malam yang mempunyai kesan yang baik terhadap keanjalan kulit.

  • Pada waktu malam, pastikan anda tidur di punggung. Sekiranya anda tidur di perut , anda mungkin mengalami kerutan di wajah anda ketika anda bangun. Dengan tidur di sisi anda, di pipi dan dagu anda berisiko menimbulkan kerutan.

:o:Berhenti merokok:

Terdapat sebilangan besar alasan baik yang boleh membuat seseorang berhenti merokok. Salah satunya adalah pengurangan kedutan di dahi.

  • Enzim yang memecah kolagen dan elastin pada kulit dilepaskan di dalam badan anda semasa anda merokok . Kulit kemudian menjadi kurang anjal dan kedutan menjadi lebih jelas.

:o: Elakkan menyipit:

Sekiranya anda cenderung melakukan ini semasa membaca, dapatkan sepasang cermin mata yang sesuai untuk penglihatan anda. Semasa anda menyipit, otot di dahi dan di sekitar mata anda membuat lekukan di bawah permukaan kulit yang secara beransur-ansur dapat membuat kerutan yang akan menjadi semakin ketara di permukaan kulit.

  • Anda juga harus memakai cermin mata hitam semasa anda keluar. Cahaya yang terang dapat menyebabkan anda menyipit, yang akhirnya dapat membuat kerutan (jika Anda sering keluar di bawah sinar matahari tanpa memakai sepasang cermin mata hitam).

Regimen Penjagaan Kulit untuk mencegah dan mengurangkan kedutan dahi

Sekitar usia 30 tahun, kulit menjadi kering dan tidak lagi mempunyai kemampuan yang sama untuk tumbuh semula. Oleh itu, adalah mustahak untuk memberi dorongan pada kulit anda dengan menawarkan rawatan pelembap dan anti-kerut yang lebih spesifik.

:heavy_check_mark: Yang penting adalah membersihkan wajah anda dengan baik sebelum menerapkan rawatan anti-kedut.

:heavy_check_mark: Kemudian, pagi dan petang, kami menggunakan krim anti-kerut ke seluruh wajah dan menambah jika perlu dengan serum anti-kerut atau pekat yang digunakan secara tempatan pada garis-garis kerutan dan kerutan dahi atau seluruh wajah.

:heavy_check_mark: Perkara penting untuk menerapkan rawatan anti-kerut pada garis-garis kening dan garis depan adalah dengan menerapkannya ke arah kerutan, untuk menghaluskannya. Oleh itu, kami mengurut dengan lembut perawatan anti-kedutan pada garis-garis kerutan dan kedutan frontal dengan melakukan pergerakan ke atas.

:no_entry: Kami bermula dari hidung (kerutan singa) untuk pergi ke pelipis (kerutan dahi). Dan akhirnya kita melicinkan kerutan dari pusat ke sisi.

:heavy_check_mark: Krim siang untuk mengatasi kerutan dahi

Krim siang yang anti-kedut membantu melindungi kulit dengan memerah dan memberikan ketegasan. Teksturnya harus cukup kaya untuk menghaluskan kulit.

:heavy_check_mark: krim malam

Krim malam digunakan untuk mengoptimumkan rehidrasi dan mengetatkan liang pada waktu malam.

:heavy_check_mark: Serum

Dengan ramuan aktifnya, serum mengisi garis-garis halus dan kedutan, menghidrat kulit dan meningkatkan nada.

:heavy_check_mark: Kupas buatan sendiri

Untuk memelihara keremajaan kulitnya, perlu mengaktifkan pembaharuan selnya, iaitu untuk menghapus kulitnya untuk menghilangkan sel-sel mati.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

:one: Adakah terdapat hubungan antara kedutan dahi dan Atherosclerosis?

Pembentukan kedutan dapat menjadi tanda tekanan oksidatif dan kemerosotan kolagen, dua faktor yang juga mempengaruhi aterosklerosis. Penjelasan lain adalah bahawa saluran dahi lebih sensitif terhadap aterosklerosis: keriput akan menjadi tanda kerosakan pada kapal.

:two: Mengapa dahi terdedah kepada keriput?

Kedutan dahi muncul sebaik otot-otot dahi menguncup, misalnya dengan menaikkan kening. Lama kelamaan, peniruan semula jadi ini mengesankan dirinya di wajah, memperlihatkan kedutan pertama pada wajah.

:three: Adakah kita sering berkerut dahi?

Kami melakukannya di bawah kesan kejutan, tumpuan atau kemarahan: mengerutkan dahi. Terdapat banyak situasi di mana kita memicit dahi kita atau menaikkan kening tanpa menyedarinya. Perkara berikut kemudian berlaku: pergerakan kulit yang berterusan, mengubah struktur serat kolagen dan elastin yang memberikan warna dan kelantangan pada kulit. Di samping itu, dari usia 20 tahun, kulit kehilangan semakin banyak penghidratan dan lipid yang berharga - dari saat ini, garis ekspresi pertama mula muncul.

:four: Mengurut kedutan dahi - bagaimana ia berfungsi?

Belum terbukti bahawa urutan wajah yang khusus dapat mengurangkan kerutan dahi. Walau bagaimanapun, mereka membantu untuk berehat. Cara melakukannya: Angkat jari telunjuk secara mendatar di atas alis dan tarik kulit sedikit ke bawah sambil merehatkan otot dan mengangkat dahi. Ulangi beberapa kali kemudian jalankan jari anda ke dahi.

:five: Adakah penglihatan yang tidak dirawat boleh menyebabkan kerutan dahi?

Kecacatan penglihatan yang tidak dirawat tidak hanya merosakkan mata tetapi juga menyebabkan sakit kepala, dan juga menimbulkan kerutan. Kerana jika anda tidak dapat melihat dengan baik, mata anda akan menyipit dan berkerut. Pakar mengesyorkan menjalani ujian mata setiap dua tahun.

Kesimpulan:

  • Ini adalah kerutan mendatar di dahi, kurang lebih ketara. Mereka boleh mempengaruhi subjek muda, dan bertambah teruk dengan usia. Pada peringkat lanjut, kulit menjadi berongga, menandakan alur yang nyata, yang menjadi sangat sukar untuk diperbetulkan.

  • Kemunculan kedutan frontal mendatar disebabkan oleh pengecutan 2 otot menegak: otot frontal. Pengecutan otot-otot ini menyebabkan kemunculan lipatan mendatar. Otot-otot ini digunakan untuk menaikkan kening.

  • Tindakan hiper mereka menyebabkan kemunculan awal keriput, yang mungkin membenarkan rawatan pada pesakit muda kadang-kadang bahkan sebelum usia 30 tahun.

Artikel berkaitan:

:paperclip: Garisan Dahi