Globalisasi,

Definisi Globalisasi:

  1. Pergerakan seluruh dunia ke arah integrasi ekonomi, kewangan, perdagangan, dan komunikasi.

    Globalisasi menyiratkan pembukaan perspektif lokal dan nasionalis ke pandangan yang lebih luas dari dunia yang saling berkaitan dan saling bergantung dengan pemindahan modal, barang, dan perkhidmatan percuma ke seluruh negara. Namun, itu tidak termasuk pergerakan tenaga kerja yang tidak terganggu dan, seperti yang disarankan oleh beberapa ahli ekonomi, dapat merugikan ekonomi yang lebih kecil atau rapuh jika diterapkan tanpa pandang bulu.

  2. Globalisasi adalah penyebaran produk, teknologi, maklumat, dan pekerjaan di seluruh negara dan budaya. Dari segi ekonomi, ini menggambarkan saling bergantung antara negara-negara di seluruh dunia yang dipupuk melalui perdagangan bebas.

  3. Di satu pihak, globalisasi telah menciptakan pekerjaan baru dan pertumbuhan ekonomi melalui aliran barang, modal, dan tenaga kerja rentas sempadan. Sebaliknya, pertumbuhan dan penciptaan pekerjaan ini tidak diagihkan secara merata ke seluruh industri atau negara. Industri tertentu di negara-negara tertentu, seperti pembuatan tekstil di AS atau penternakan jagung di Mexico, mengalami gangguan teruk atau runtuh secara langsung akibat peningkatan persaingan antarabangsa.

Bagaimana menggunakan Globalisasi dalam ayat?

  1. Salah satu hasil globalisasi yang jelas adalah bahawa kemerosotan ekonomi di satu negara dapat menimbulkan kesan domino melalui rakan dagangnya.
  2. Perjalanan adalah salah satu contoh yang paling menguntungkan dari globalisasi - dari industri penerbangan dapat bekerjasama antara satu sama lain dengan rangkaian hotel sehingga dapat menyatukan di bawah satu payung standard global, pelancong kini dapat berkeliaran di dunia dengan lebih cekap, menjimatkan kos dan dengan ketenangan bahawa di mana sahaja mereka pergi, kesamaan wujud untuk membuat pemahaman peta dunia terasa lebih dapat dicapai daripada sebelumnya.
  3. Perkongsian budaya dan hiburan popular Jepun dan Amerika Syarikat disebabkan oleh peningkatan globalisasi melalui internet.
  4. China dan India adalah antara contoh utama negara yang mendapat manfaat daripada globalisasi.
  5. Globalisasi telah melaju ke arah yang belum pernah terjadi sebelumnya sejak tahun 1990-an, dengan perubahan dasar awam dan inovasi teknologi komunikasi disebut sebagai dua faktor pendorong utama.
  6. Sejak munculnya globalisasi, Ron percaya bahawa industri kenderaan AS menderita dan itulah sebabnya dia kehilangan pekerjaan di kilang kereta.

Makna Globalisasi & Definisi Globalisasi

Globalisasi ,

Definisi Globalisasi:

  1. Globalisasi bermaksud: Brian Barnier adalah ketua penganalisis di Value Bridge Advisors, pengasas bersama dan ketua editor Fedishboard.com, dan seorang profesor pelawat di Colin Powell School of City University di New York City.

    • Globalisasi adalah penyebaran produk, teknologi, maklumat dan pekerjaan antara negara.
    • Syarikat di negara maju dapat memperoleh kelebihan daya saing melalui globalisasi.
    • Negara-negara membangun juga mendapat keuntungan dari globalisasi kerana mereka lebih menguntungkan dan dengan itu menarik pekerjaan.
    • Manfaat globalisasi telah dipersoalkan kerana kesan positif tidak semestinya sama rata.
    • Konsekuensi globalisasi yang jelas adalah bahawa kemerosotan ekonomi di sesebuah negara boleh memberi kesan neutral kepada rakan dagang.

Makna Globalisasi

  1. Proses di mana syarikat atau organisasi lain mengembangkan pengaruh antarabangsa atau beroperasi di peringkat antarabangsa.

Kalimat Globalisasi

  1. Kebimbangan mengenai globalisasi ekonomi global yang semakin meningkat

Globalisasi ,

Globalisasi bermaksud,

Brian Barnier adalah Pengarah, Pengasas Bersama dan Editor ATX di Value Bridge Advisors, dan Profesor Pelawat di Colin Powell School, New York City University.

  • Globalisasi adalah penyebaran produk, teknologi, maklumat dan pekerjaan antara negara.
  • Syarikat di negara maju dapat memperoleh kelebihan daya saing melalui globalisasi.
  • Negara membangun juga mendapat keuntungan dari globalisasi kerana mereka lebih menguntungkan dan lebih tertarik dengan pekerjaan.
  • Manfaat globalisasi dipersoalkan kerana kesan positif tidak semestinya sama rata.
  • Akibat globalisasi yang jelas adalah bahawa kemerosotan ekonomi negara boleh memberi kesan yang tidak disengajakan kepada rakan dagang.

Makna Globalisasi

  1. Proses di mana syarikat atau organisasi lain mencipta pengaruh antarabangsa atau beroperasi di peringkat antarabangsa.