Berkembang sebagai seseorang bermaksud anda memandang setiap hari sebagai pengalaman baru untuk mencari peluang baru untuk mempelajari sesuatu. Sama ada kongsi dengan seseorang atau, anda tahu, belajar dari pengalaman seseorang yang mereka kongsi dengan anda.

Pertumbuhan mungkin sukar. Tidak semestinya kompleks. Sebagai ahli terapi keluarga dan jurulatih kehidupan yang berkelayakan, kesederhanaan adalah falsafah saya. Saya perlu (seperti kata rakan saya) "John-Kim-It" untuk memahami sesuatu.

Untuk melayani mereka dengan cara yang paling sederhana, saya perlu (seperti yang saya katakan) untuk memasukkan semuanya ke dalam gelas. Dan kerana psikologi dan proses terapi mungkin rumit dan berbelit-belit, saya harus mengembangkan pemikiran dan terminologi saya untuk membantu orang lain.

Oleh itu, apabila orang bertanya apa yang saya lakukan seumur hidup, saya sering memberitahu mereka bahawa saya membantu individu dalam membina wadah psikologi yang selamat untuk mendorong pertumbuhan diri. Saya akan menerangkan di sini: Sekiranya anda menganggap "kontena" itu sebagai ruang bagasi kami, Saya percaya kebanyakan kita mempunyai bekas yang rosak .

Metafora agak keliru tetapi dengan saya. Keretakan disebabkan oleh penderaan, keluarga yang tidak berfungsi, kehidupan kita, situasi situasi atau hubungan, yang telah menghasilkan semacam trauma atau penderitaan. Dan kerana tidak ada anak yang sepenuhnya murni ketika dewasa, kita semua mempunyai kekurangan. Pertumbuhan kadang-kadang halus. Jika dilihat semula, kita sering melihatnya. Walaupun pertumbuhan kita sering dianggap biasa, biasanya penyesuaian kecil yang dilakukan berulang kali memberikan kesan yang paling menonjol.

Berikut adalah beberapa petunjuk bahawa anda membesar sebagai seorang, walaupun tidak seperti anda. Tidak kira apa yang anda lakukan perpisahan yang dahsyat, pertempuran melawan ketagihan, atau masalah makanan. Membina diri sebagai wadah yang selamat untuk perasaan, fikiran, pengalaman, dan lain-lain, akan menjadikan hidup anda lebih mudah. Ia melindungi anda dan mendorong pertumbuhan.

Nama Bekerja
Isaac Newton Ahli matematik dan saintis Britain.
Konfusius Ahli falsafah Cina.
Johann Gutenberg Pencipta mesin cetak.
Euclid Ahli matematik Yunani
Simon Bolivar Pembebas negara-negara Amerika Latin

08 Langkah Diperlukan untuk Berkembang sebagai Orang

Langkah 1: sedar bahawa ketelusan sangat penting untuk setiap peringkat pertumbuhan.

Ini adalah asas semua. Mengamalkan ketelusan bermaksud menjadi lemah dan jujur ​​dan menerapkan naratif anda. Anda mesti jujur, terutama dengan diri sendiri. Mempraktikkan ketelusan menunjukkan kejujuran total, di mana anda berada, apa yang anda perjuangkan, dan kesediaan untuk mencuba dan mengetahui.

Ini membawa kepada ketelusan bahagian kedua: untuk menerima kisah anda. Sebilangan besar orang ingin membelah bab; mereka menghabiskan hari-hari mereka dengan menyesal, dan mereka tidak suka jika perkara itu berlaku. Tetapi ini membuat anda terkunci dalam apa yang mungkin daripada yang sebelumnya. Semakin jujur anda, semakin anda menerima kisah anda. Dan semakin banyak ketelusan yang anda amalkan, semakin tinggi pertumbuhan anda. Tidak pernah terlambat untuk menjadi pemahaman terbaik anda tentang diri anda. Roda berputar terus berpusing. Langkah pertama untuk menjadi orang yang anda mahukan adalah menilai apa yang anda inginkan dan apa yang penting bagi anda.

Langkah 2: Buat sikap untuk diri sendiri dan tegakkan kaki anda di sana.

Itu menyiratkan bahawa anda harus mempunyai perkara yang tidak boleh ditawar, had dan perkara yang tidak akan anda izinkan dalam hidup anda. Yang tidak boleh dirundingkan juga merupakan item yang anda tidak mahu berunding lagi kerana mereka membelah bekas anda dan menghalang pertumbuhan anda.

Lebih daripada yang mereka fikirkan, kebanyakan orang menawar. Kemudian pada suatu hari, anda bangun dan bertanya-tanya mengapa anda begitu kecewa. Oleh itu, mari kita buat sedikit percubaan. Keluarkan sehelai kertas daripadanya. Buat lajur untuk bahagian hidup anda mengikut bahagian. Kawan , kerjaya, keluarga, dan hubungan terakhir anda. Tulis semua item yang anda rundingkan di ruangan.

Fikirkan perkara ini. Piawaian anda? Piawaian anda? Hasrat anda? Nafsu anda? Kebenaran anda? Kebenaran anda? Suara anda? Suara anda? Adakah anda berbaloi? Adakah anda berbaloi? Dan apa kesannya? Bagaimana pengorbanan ini mempengaruhi kualiti hidup dan kepercayaan anda? Kadang-kadang saya berfikir bahawa pertumbuhan bermaksud, lebih daripada apa-apa, "perjumpaan dengan diri anda yang sebenarnya." Anda harus menyambung kembali ke bahagian diri anda yang anda letakkan di dada harapan dan terkunci ketika hidup datang dan masuk. Dan dengan "hidup", maksud saya perceraian, perpisahan , pergeseran, apa sahaja yang mewajibkan anda untuk cepat matang dan menjauhkan diri daripada menjaga orang lain atau orang lain.

Langkah 3: Bina bekas itu.

Semasa kita mula mengamalkan ketelusan dan membuat kedudukan, kita mula membina wadah baru yang segar untuk diri kita sendiri. Kami mula menarik dari kawasan lain. Namun, kami tidak hanya membuat bekas kami sekali sahaja, dan sudah selesai. Kita mesti terus membina dan membina semula. Ini adalah amalan berterusan, dan kami bertambah kuat dan lebih mahir semasa kami melakukannya.

Anda mungkin fokus pada kesihatan, diet, kerohanian, dan segala yang lain, yang akan membantu membina kehidupan yang lebih baik dan menavigasi dengan lebih berpotensi setelah membina wadah yang lebih selamat.

Langkah 4: Anda melepaskan impian lama.

Salah satu petunjuk universal kesadaran diri dalam diri adalah tahap yang semakin meningkat, dan sering kali, mungkin pertumbuhan yang kita mahukan bukanlah yang sebenarnya kita inginkan.

Kenyataannya adalah bahawa kita lebih kerap daripada yang kita fikirkan untuk mengatasi cita - cita dan rancangan kita, dan ketika kita tidak mengetahui apa yang sedang terjadi, nampaknya kita telah kehilangan, kehilangan peluang atau tidak menyedari potensi kita.

Masa adalah nilai penting bagi kita semua. Tidak kira sama ada anda pelajar atau doktor , kita semua tidak mempunyai lebih dari 24 jam sehari. Masa memberitahu kita sejauh mana kita telah sampai dan adakah kita telah maju atau tidak. Tidak ada yang dapat melarikan diri dari masa itu, dan suatu hari kita semua akan berumur dan mati. Oleh itu, jika kita menyedari betapa berharganya waktu, kita tidak akan membuang masa kita pada perkara-perkara yang tidak menjadi penting. Kita akan berusaha pada masa kini untuk merealisasikan masa depan yang kita mahukan. Imgur

Langkah 5: Anda tidak lagi berpuas hati dengan hidup di permukaan.

Anda lebih mementingkan perasaan baik daripada kelihatan cantik. Daripada kelihatan seperti hujung minggu yang hebat, anda mahukan hujung minggu yang menyeronokkan dan santai. Anda lebih berminat menggali cinta-cinta anda daripada berusaha mendapatkan penerimaan.

Anda mungkin masih menikmati media sosial, tetapi anda menyedari bahawa itu adalah bahagian kehidupan anda, bukan sepanjang hidup anda. Anda mungkin masih mahu menyatukan diri dengan betul, tetapi anda tahu bahawa anda mesti menikmati apa yang anda lihat di cermin kerana anda tidak boleh menang untuk terus berusaha mematuhi standard orang lain.

Kehidupan anda mulai menjadi lebih mendalam dan lebih penting, dan ini kerana anda tahu bahawa hanya permukaan yang tidak pernah dapat dipenuhi.

Langkah 6: Anda ingin tahu mengapa.

Anda tidak hanya mahu menerima sesuatu sebagai "apa adanya", anda benar-benar ingin memahami. Anda ingin memahami mengapa orang tertentu bertindak balas atau mengekalkan pandangan yang terhad dan tidak betul. Anda ingin tahu mengapa hubungan berakhir dan bahagian apa yang telah anda mainkan atau tidak pernah lakukan bagaimana ia berkembang. Anda ingin memahami mengapa beberapa perkara mencetuskan anda, mengapa anda menjawab cara anda melakukannya, mengapa anda berfikir dengan cara anda melakukannya.

Ini adalah permulaan hidup anda. Akhirnya, anda mengemukakan soalan yang sesuai dan menyedari berapa banyak orang di sana yang berada dalam juruterbang diri.

Langkah 7: Anda mungkin terhina dengan keputusan yang lalu.

Walaupun tidak ada yang merasa malu dengan sejarah mereka, banyak orang melakukannya, terutama pada masa pertumbuhan yang lebih kuat.

Anda mungkin melihat ke belakang, walaupun dalam sejarah baru-baru ini dan merenung apa yang anda katakan, lakukan dan pakai. Anda mula memahami bahawa banyak keputusan ini sebenarnya berpunca dari rasa tidak aman, atau dari keperluan untuk menyesuaikan diri, atau dari idea - idea tidak sadar yang sebelumnya tidak dipertanyakan.

Permukaannya mungkin tidak mudah, tetapi sering kali merupakan petunjuk penting bagi pertumbuhan yang besar untuk melihat kembali masa lalu anda dan menyedari anda berbeza dengannya.

Langkah 8: Kualiti lebih membimbangkan daripada kuantiti.

Kerja, hubungan, pengalaman, tidak kira apa jua keadaannya, anda tidak lagi dapat mempertahankan kecepatan dengan kandungan yang terhad. Sekarang, bukannya berpuluh-puluh rakan, anda lebih berminat untuk mempunyai beberapa rakan yang sangat rapat. Anda ingin menyelesaikan beberapa tugas dengan sempurna, bukannya berusaha mengisi hari anda dengan bekerja dan berharap semuanya baik-baik saja. Anda lebih suka satu atau dua perjalanan dan menjadikannya pengalaman yang sama yang anda inginkan, daripada terus-menerus dalam perjalanan tetapi tidak benar-benar hadir.

Anda ingat cinta muzikal, artistik, atau kreatif anda. Anda mendengar lagu yang membuat anda merasa lagi. Anda terisak dengan kelegaan atau kesedihan. Anda bersimpati dengan orang lain. Anda membina semula semua elemen kehidupan anda dengan lebih banyak cinta dan perhatian daripada sebelumnya. Ini membayangkan anda pulang sendiri. Anda membongkar inti siapa anda dan membuka semangat anda.

Ringkasan

Semua orang meyakinkan anda untuk menjadi orang tertentu: masyarakat anda, keluarga anda dan rakan anda. Mereka boleh mencuba semua yang mereka mahukan, tetapi pada akhirnya anda harus menjadi anda. Sekiranya orang tidak menyukai anda yang sebenar, itu ada pada mereka.

Imgur

Soalan Lazim - Soalan Lazim

:one: Apa maksud berkembang sebagai seseorang?

"Pertumbuhan peribadi menunjukkan kepada saya bahawa setiap hari anda melihat sesuatu yang baru, anda belajar lebih banyak. Sila kongsikan dengan seseorang atau, anda tahu, belajar dari pengalaman seseorang yang mereka kongsi dengan anda. Sama ada baik atau jahat. Sama ada baik atau buruk. Saya mendapati bahawa saya hanya berusaha untuk berkembang seperti itu setiap hari.

:two: Bagaimana anda fikir orang melihat anda?

Langkah kedua adalah melihat bagaimana anda bertemu orang lain dan mengapa orang memandang anda dengan cara yang baik . Anda boleh menunjukkan sifat yang tidak anda ketahui. Orang-orang ini juga mungkin keliru (atau bahkan terdorong oleh niat jahat). Tanya orang yang anda percayai dan dengarkan dengan kepala yang jelas dan hati yang jernih. Inilah sedikit filem yang telah saya hasilkan, yang merangkumi tahap untuk memperbaiki dan menjadi persepsi yang paling ketara .

:three: Bagaimana saya boleh mengetahui sama ada saya dewasa?

Peningkatan kelaparan dan tidur adalah petunjuk pertumbuhan. BENAR. Pastikan anak anda makan dengan baik dan cukup tidur sepanjang tempoh pertumbuhan kritikal. Peningkatan kelaparan dan tidur adalah petunjuk perubahan.

:four: Bagaimana anda mengatakan bahawa anda berkembang?

Cari isyarat pertumbuhan.

1- Kaki seluar pendek adalah kaedah mudah untuk mengatakan bahawa anda harus membesar. Sekiranya seluar jeans anda tiba-tiba kelihatan seperti anda bersedia untuk banjir, mungkin sudah waktunya untuk melakukan pengukuran ketinggian (serta membeli beberapa seluar jeans baru). 2- Pertumbuhan di kaki adalah satu lagi kemungkinan penunjuk pertumbuhan ketinggian.

:five: Apakah lima bidang pengembangan peribadi?

Terdapat banyak subjek yang berbeza dalam bidang pertumbuhan peribadi, tetapi semuanya termasuk dalam lima kategori utama. Pembahagian mental, sosial, rohani, emosi dan fizikal. Hari ini, setiap kategori ini dilindungi.

:six: Mengapa saya tidak tumbuh?

Tidak mendapat cukup protein, kalori, dan nutrien lain dalam makanan anda juga dapat membatasi pertumbuhan dan menimbulkan penyakit kronik lain seperti gangguan buah pinggang, jantung, paru-paru dan usus.

:seven: Adakah ini menjadikan hidup anda lebih mudah untuk mengamalkan tabiat anda?

Kebiasaan memungkinkan perulangan sederhana dari tingkah laku yang berkaitan dengan kebiasaan. Ini menyederhanakan hidup kita sehingga tugas kita lebih mudah dan senang dilaksanakan berulang kali dan mengikut urutan tertentu.

:eight: Mengapa saya tidak boleh meningkat tinggi?

Anda tidak akan mencapai potensi sepenuhnya ketika anda kekurangan zat makanan selama tahun-tahun berkembang anda. Sekiranya anda mempunyai nutrien yang mencukupi, anda mungkin sedikit lebih tinggi pada ketinggian yang ditetapkan secara genetik . Terdapat beberapa cadangan bahawa memperoleh protein yang mencukupi dapat meningkatkan ukuran anda pada tahun-tahun pertumbuhan anda.

:nine: Apakah objektif pertumbuhan peribadi?

Objektif pembangunan peribadi adalah objektif yang anda tetapkan untuk menjadikan watak, kemahiran dan kemahiran anda lebih baik. Untuk menetapkan objektif ini, anda mesti menilai sendiri dan mencari bidang di mana anda boleh membangun untuk memaksimumkan potensi anda. Akan lebih baik jika anda membuat strategi dengan tindakan konkrit untuk memulai pertumbuhan peribadi.

:keycap_ten:Bagaimana saya boleh lebih bahagia?

Mari lakukannya! Mari lakukannya!

1- Keluarkan orang negatif dari anda.

2- Perhatikan perkara kecil dalam hidup.

3- Simpan surat khabar kesyukuran.

4- Mulakan hobi baru.

5- Dapatkan bunga atau haiwan kesayangan.

Kesimpulannya

Ini dapat mengubah cara berfikir anda dan meningkatkan peluang anda untuk maju. Pertumbuhan peribadi dapat menyumbang kepada perkembangan seseorang yang prihatin, sensitif dan bahagia secara emosi dan mental. Ia juga berfungsi sebagai panduan untuk memperhatikan, membetulkan dan mengubah kesilapan dan tingkah laku berbahaya. Ia memerlukan masa untuk mengembangkan hidup anda ke tahap yang lebih tinggi. Anda tidak boleh tergesa-gesa. Apa yang perlu anda lakukan adalah selangkah demi selangkah untuk memperbaiki kehidupan anda.

artikel berkaitan

1- Kualiti Baik 2- Keperibadian Hebat 3- Berapa banyak langkah yang diperlukan untuk meningkatkan diri?