Kata-kata yang sukar dieja merangkumi banyak perkataan yang sangat sukar untuk diucapkan secara lisan. Sebilangan besar perkataan ini dieja dan diucapkan dengan cara yang sama sekali berbeza. Hidup dalam fasa pembetulan automatik dan carian Google, tidak kurang pentingnya denotasi seperti dulu. Tetapi kepentingannya tidak dapat dinafikan.

kamus

Kata-kata yang sukar untuk dieja dan diucapkan

Bahasa Inggeris penuh dengan kata-kata yang sepertinya penuh dengan huruf yang tidak perlu, terasa seperti dieja dengan cara yang berbeza, atau tidak masuk akal. Semasa menulis resume, proposal, atau tugas sekolah, perkataan yang salah eja boleh menjadi perbezaan antara mendapatkan pekerjaan dan kehilangan atau mendapat markah yang diperlukan untuk lulus tugas atau tidak. Selalunya terdapat ribuan perkataan yang sangat tegas dan tertekan untuk diucapkan. Sebilangan daripadanya dieja dengan cara yang berbeza dan diucapkan sama sekali berbeza.

Berikut adalah senarai beberapa perkataan yang sukar diucapkan:

10. Kesalahan ejaan

Biarkan kesalahan ejaan dimulakan dengan ejaan perkataan yang salah eja. Walaupun ini adalah nombor sepuluh dalam rangkai kata yang salah eja, itu pasti nombor satu dalam kebanyakan kata yang salah eja kaustik yang terjadi dalam lebah ejaan. Ejaan ejaan yang salah seperti mengingatkan nombor telefon anda, anda telah melihatnya sepanjang masa dan ketika anda berhenti dan memikirkannya, ia membingungkan fikiran anda.

9. Firaun

Istilah yang salah ejaan ini jatuh ke dalam kumpulan kesalahan 'anda mengejanya seperti yang terdengar. Istilah ini digunakan untuk menyebut pemimpin Mesir awal dan seperti pemimpin Mesir kuno, istilah ini akan bermain diktator dalam fikiran anda kerana ia mengawal setiap yang seharusnya setelah anda dikeluarkan kerana mengeja "pharoh".

8. Pelik

Menakutkan kekuatan 'I Before E' yang tidak jelas! Peraturan sejarah ini dilihat lengkap tetapi ada pengecualian. Sesuai dengan banyak pengecualian dengan aturan bahawa ganjil adalah salah satu dari mereka, kerana itulah yang sering dianggap istilah aneh ketika salah eja.

7. Kecerdasan

Istilah yang boleh menjadi tunjang kepada keperibadian ketika salah eja, kekuatan otak yang salah eja sering menimbulkan pengulangan keadaan rasional yang paling banyak daripada yang lain. Maknanya menjadi pengukuran kemahiran psikologi seseorang cenderung berkaitan dengan kenyataan bahawa anda menolak menggunakan akal anda untuk mengeja akal.

6. Sebutan

Istilah yang dihubungkan dengan mekanisme yang membawa perkawinan kata dan ejaan, pengucapan adalah tindakan di mana suatu kata diucapkan. Ini adalah muslihat dalam ejaan lebah (baik kata itu sendiri maupun denotasinya) kerana cara sesuatu perkataan itu dapat menipu disamakan dengan bagaimana perkataan itu ditulis. Itulah sebabnya trik menarik dengan jari anda di udara untuk menulis perkataan sering digunakan.

5. Sapu Tangan

Sama ada digunakan sebagai hiasan ringkas hiasan atau sebagai tisu yang tidak anda buang, sapu tangan atau hankie sangat berharga sebagai gaya ucapan yang dapat disesuaikan dan rintangan ejaan lebah. Hapuskan pertandingan ejaan yang tinggi dan rendah yang ekspresif dengan menggunakan peralatan kebersihan dan kebersihan yang selesa ini.

4. logorrhea

Adakah anda mempunyai kekasih gosip di kelas anda? Lain kali mereka menyumbang dalam lebah ejaan, cuba masukkan istilah ini ke dalam lebah ejaan mereka untuk melihat apakah suaranya seimbang. logorrhea adalah istilah yang digunakan apabila pemisahan adalah ekstrem dan keliru dalam kekasaran dan prolixity.

3. Ahli Chiaroscurist

Istilah yang digunakan untuk menentukan ilustrator yang mengkhususkan diri dalam chiaroscuro (perwakilan piktografik cahaya dan gelap dan hasilnya pada komposisi). Sama seperti istilah itu sendiri, perbezaan di antara rendang dan cahaya dengan mengupas beberapa cahaya kepada kemahiran mitos seseorang dengan istilah yang begitu bermasalah untuk mengeja yang rendang.

2. Pochemuchka

Istilah Rusia yang digunakan ketika makhluk terlalu banyak bertanya. Seseorang tidak boleh mendapat manfaat tetapi berfikir bahawa mungkin jika saya lebih pochemuchka, saya pasti akan pandai mengeja istilah ini.

1. Gobbledegook

Gobbledegook tidak masuk akal dengan cara yang tidak masuk akal dengan kata-kata dan suara biasa bagi pendengar anda. Gobbledegook adalah kata yang secara terperinci terdengar seperti gobbledegook lengkap, tetapi pada kenyataannya, adalah istilah yang mempunyai makna yang kuat bagi seseorang yang pernah menangkap bayi bercakap atau menonton rancangan TV dalam bahasa lain.

Mengapa Sebilangan Kata Sukar Eja?

Seperti yang anda ketahui, terdapat ribuan perkataan yang sangat sukar untuk dieja atau diucapkan secara lisan. Mereka biasanya dieja, diucapkan sama sekali berbeza.

  • Terdapat hanya 26 huruf dalam abjad kita, tetapi kita mempunyai hingga 44 bunyi pertuturan yang berbeza dalam bahasa Inggeris.

  • Di England Anglo-Saxon Awal, para bhikkhu memutuskan untuk menggunakan huruf Arab huruf 23 untuk mengembangkan sistem tulisan Inggeris. Mengadaptasi abjad Rom ke Bahasa Inggeris bermaksud menambahkan huruf akhirnya, termasuk beberapa huruf Anglo-Saxon, termasuk huruf Jerman, disebut et, duri, abu dan wynn.

  • Ejaan bahasa Inggeris mewariskan sedikit huruf abjad Inggeris Lama: (1) beberapa huruf mempunyai lebih dari satu bunyi , dan (2) beberapa bunyi ditunjukkan oleh 2+ huruf.

  • Pelbagai rancangan digunakan oleh penulis yang berbeza untuk menunjukkan vokal panjang, kadang-kadang dua huruf vokal digunakan, kadang-kadang "e senyap" ditambahkan, kadang-kadang huruf vokal tambahan ditambahkan (misalnya daging, potongan).

  • Beberapa penulis pertama dalam bahasa Inggeris menunjukkan vokal pendek dalam kata-kata isi dengan menggandakan konsonan berikut (misalnya lass).

  • Selepas Pertempuran Hastings pada tahun 1066, orang Norman yang menang memperkenalkan banyak pengecualian ejaan kepada peraturan asas, dan bahkan menukar beberapa huruf abjad termasuk duri, et, dan wynn (abu - ae - akan berlangsung hingga abad ke-13, dan masih dapat dilihat dalam ejaan bahasa Inggeris Inggeris seperti "ensiklopedia", "pakar pediatrik", dan "aednauseum"). Ini menyebabkan banyak masalah.

  • Penambahan akhiran dalam bahasa Inggeris (mis. Ance, ity, ment, tion) mengubah pengucapan kata asalnya dengan mengubah reka bentuk tekanan. Taurat menyimpan ejaan kata-kata asalnya sama, walaupun sebutannya berbeza.

  • Pada abad ke-16, bahasa Latin ditahan sedemikian rupa sehingga para penulis mula mengeja kata-kata bahasa Inggeris seperti yang terdapat dalam bahasa Latin. Mereka juga mengubah ejaan kata-kata yang mereka anggap "terlalu Anglo-Saxon", untuk membuatnya kelihatan lebih Perancis. Lebih banyak masalah berlaku.

  • Beberapa perkataan Inggeris lama telah mengubah ejaannya oleh ahli tulis Perancis walaupun mengandungi huruf yang digunakan dalam bahasa Perancis. Beberapa corak ejaan baru adalah hasilnya, misalnya akhiran "ce" dan "que", penggantian beberapa ejaan "th" dengan "d" (misalnya dalam "pembunuhan", sebelumnya "morther").

  • Kadang-kadang bunyi Inggeris Lama mula digunakan dalam kedudukan perkataan baru. Ejaan lama tidak akan selalu berhasil, yang menyebabkan beberapa perubahan, misalnya pengenalan huruf "j" sebelum vokal panjang (seperti dalam "permata").

  • Sebilangan konsonan dalam Bahasa Inggeris Lama mula digunakan dengan cara baru untuk membezakan kata, misalnya / s / dan / z / untuk membezakan "bus" dengan "buzz", / f / dan / v / untuk membezakan "save" dan " selamat ”.

  • Gaya tulisan tangan yang digunakan oleh ahli kitab abad pertengahan menyebabkan beberapa urutan huruf kelihatan serupa. Penyelesaian harus dijumpai, yang menyebabkan beberapa ejaan tidak teratur, misalnya "terbang".

  • Homonim kadang-kadang terkenal dengan ejaan yang berbeza, contohnya, ewe, yew, dan U.

  • Ejaan lama kadang-kadang diubah untuk meniru corak yang digunakan dengan kata lain. Banyak perkataan mengandungi gh, sh, th, dan ch. Inilah sebabnya mengapa kita memiliki banyak kata yang dibuka dengan tanda "wh" (seperti "siapa", "apa", "peluit") ketika kita benar-benar mengucapkannya "hw" atau "w".

Berikut adalah beberapa sebab mengapa Beberapa perkataan Inggeris sukar dieja:

Sebab 1: Gabungan huruf biasa membingungkan

Bahasa Inggeris mempunyai banyak campuran huruf yang sering anda lihat. Contohnya, CH, EI, IE, dan lain-lain kebanyakannya tidak jelas bagi pelajar Bahasa Inggeris. Ini kerana pengelompokan ini dapat diucapkan secara terbalik dengan kata yang tidak sama atau tidak diucapkan sama sekali.

Berikut adalah beberapa contoh.

1. Mencapai (untuk mencapai, menyelesaikan sesuatu)

Salah ejaan perkauman "mencapai" termasuk mencapai lebih, acheve, arkib, dan juga achiev. Untuk mengejanya dengan betul, ingat sahaja:

Tidak ada R dalam "mencapai"

H dipetakan oleh I, seperti dalam abjad Inggeris!

Sekarang mari kita lihat perkataan yang lebih serupa.

2. Terima (untuk diberikan sesuatu)

3. Merasakan (untuk menyedari sesuatu)

4. Menipu (untuk berbohong kepada seseorang)

Tetapi tunggu, mengapa mereka dieja dengan EI dan bukannya IE seperti istilah "mencapai"?

Terdapat peraturan mnemonik yang hebat dalam bahasa Inggeris yang mungkin anda pernah dengar:

Saya sebelum E, tidak termasuk C, atau ketika terdengar seperti "A" seperti di "tetangga" atau "timbang."

Kata-kata overhead adalah contoh yang baik yang biasanya dieja dengan tidak betul kerana orang ingat "I sebelum E", tetapi bukan ukuran "selepas C" atau yang lain.

Terima, anggap, menipu semuanya salah! E datang sebelum saya dalam contoh-contoh ini kerana pengelompokan EI berlaku selepas C.

Sebab 2: Banyak perkataan Inggeris mempunyai rentetan vokal yang panjang

Kata-kata dalam kumpulan ini sukar kerana vokal di dalamnya membentuk bunyi yang biasanya ditandakan dengan hanya satu atau dua huruf. Sebagai hasilnya, beberapa vokal "tersesat" dalam prosedur. Cara terbaik untuk mengingat ejaan kata nama dan kata sifat yang rumit ini adalah menjalin hubungan dengan kata lain yang anda tahu bagaimana mengeja.

6. Kenalan (seseorang yang anda kenali)

"Acquaintance" memang sukar! Campuran UAI tidak begitu saling berkaitan dalam bahasa Inggeris, tetapi kadang-kadang ia berlaku.

Untuk menguasai ejaan perkataan ini, ingatlah bahawa Q selalu diikuti oleh U. Kemudian ingat A dan saya.

7. Cantik (menyenangkan mata atau fikiran)

Sekiranya anda pernah belajar bahasa Perancis, anda mengetahui rentak vokal EAU. Ia agak biasa dalam bahasa Perancis! Sebenarnya, perkataan Perancis "beau" bermaksud "cantik," yang dapat membantu anda mengingat kembali bagaimana mengeja kata sifat bahasa Inggeris yang ketara ini.

"Beautiful" juga sukar kerana bahagian TI. Orang kadang-kadang mengeja perkataan itu sebagai "cantik" kerana pautan yang jelas dengan kata nama Inggeris "kecantikan."

Satu kaedah praktik untuk mengeja "cantik" dengan betul adalah dengan menggantikan Is dan Kami (UTIFU) dan melupakan Y dalam kata nama.

8. Teliti (rajin, berhati-hati, memperhatikan secara terperinci)

Kata sifat yang paling berharga ini mempunyai banyak Is dan Os dengan Kami dan Es ditambah. Menjadi masalah untuk mengeja dengan tepat.

Ingat mnemonik, "Saya sebelum E, kecuali setelah C"? Tidak berfungsi di sini, perkataan ini adalah pengecualian lain dari peraturan.

Sekiranya anda mahir mengeja perkataan "sains", yang merupakan pengecualian lain dari peraturan, anda juga boleh menggunakan ini untuk faedah anda.

9. Beratur (sebaris)

Perkataan ini adalah semua vokal. Bukankah akan ditingkatkan jika hanya dieja Q? Atau Kew? Ingat bahawa Q menyukai U. Selepas itu, tambahkan E dan ulangi pengelompokan vokal.

Istilah ini lebih bersifat komunal dalam bahasa Inggeris Inggeris, sementara dalam bahasa Inggeris Amerika istilah "lineup" atau bahkan hanya "line" digunakan.

10. Quay (dermaga, dermaga)

Seorang rakan saya pernah mengaku bahawa dia biasa mengeja istilah "quay" sebagai "kunci", sampai pada hari dia melihatnya secara bertulis. Sama seperti istilah "antrian" di atas, ingatlah kombinasi QU. Selebihnya yang perlu anda pelajari: UAY hanyalah satu lagi masalah. .

Sebab 3: Konsonan berganda lebih mencabar

Dengan kata-kata dalam kumpulan ini, perkara yang bermasalah untuk dieja adalah konsonan ganda.

Walaupun terdapat banyak contoh dan pengecualian terhadap peraturan, mengucapkan kata-kata dengan betul akan membantu anda mengeja perkataan dengan betul juga. Bunyi yang dihasilkan oleh dua konsonan diperpanjang. Dengan satu pengecualian, semua perkataan di bawah mempunyai lebih daripada satu konsonan berganda. Jadi, selalu ingat untuk menggandakan!

11. Boleh diakses (mudah dicapai)

Ejaan yang salah: boleh diakses , dapat diakses dan boleh diakses

Cara mengingatnya: menggandakan C dan menggandakan S!

12. Alamat (lokasi tempat)

Tentu saja kesalahan ejaan komunal yang terbaik adalah "alamat" atau "alamat".

Untuk membuatnya mudah diingat, ingat bahawa untuk menghantar sesuatu ke mana sahaja, anda perlu menambahkan tambahnya ke surat anda!

13. Penginapan (penginapan)

Ejaan yang salah: tempat tinggal, penginapan

Ia adalah M dan bukan C yang lebih kerap hilang dari istilah yang menggembirakan ini. Jangan lupa bahawa kedua-duanya adalah dua konsonan!

14. Jawatankuasa (sekumpulan orang yang dibentuk dari kumpulan yang lebih besar untuk menyelesaikan sesuatu)

Rasa mengeja seperti itu, "panitia" mempunyai dua kali ganda Cik, dua kali ganda, dan Es ganda juga!

Salah ejaan biasa: comitee, jawatankuasa

Cara mengingatnya: Jawatankuasa adalah kumpulan orang, jadi pastikan untuk memberi syarikat M, T, dan E!

15. Kadang-kadang (hanya berlaku kadang-kadang)

Sebab 4: Sesuatu perkataan boleh mengubah maknanya bergantung pada bagaimana anda mengejanya

Kata-kata ini terdengar sama tanpa syarat tetapi dieja bertentangan dengan maksudnya.

Kesalahan ejaan kata-kata ini sangat umum di kalangan penutur bahasa Inggeris secara semula jadi, yang secara automatik mengeja perkataan dengan satu cara sambil ingin mengatakan sesuatu yang lain (kadang-kadang walaupun tanpa menyedarinya).

Peraturan untuk mengeja kata-kata semacam ini dengan betul adalah mengingat ejaan yang betul untuk semuanya, kemudian memilih yang anda mahu gunakan! Masalahnya hanya untuk mengetahui yang mana.

16. & 17. Kalah / Longgar

Kalah bermaksud tidak menang. Longgar bermaksud sesuatu tentang memisahkan atau tidak sesuai dengan erat. Anda kehilangan permainan, tetapi kemeja-T anda longgar , bukan sebaliknya.

18. & 19. Cuaca / Sama ada

Cuaca adalah fenomena semula jadi hujan, sinar matahari, salji, dan variasi harian lain di atmosfera. Sama ada makna kata hubung "jika." Sama ada cuaca baik atau buruk bergantung pada mood anda!

20 & 21. Dari / Kemudian

Than adalah gabungan dan kata kerja yang digunakan untuk menyamakan dan / atau membezakan dua atau lebih perkara. Maka adalah kata keterangan yang bermaksud "selepas itu."

Contohnya: Sekiranya satu kek lebih murah daripada yang lain, maka kita akan mendapatkannya yang murah.

22. & 23. & 24. Ada / Mereka / Mereka

Terdapat kata keterangan yang mewakili lokasi. Mereka adalah bentuk "mereka." Mereka adalah pengecutan "mereka." Jangan mengelirukan ketiga-tiganya!

Sebab 5: Beberapa perkataan sukar

Anda mungkin bimbang untuk mengeja contoh di atas, tetapi kata-kata di bawah hanya tegas, noktah. Mereka mungkin mengindikasikan konsonan yang bermasalah dengan banyak vokal, atau diucapkan dengan satu cara dan dieja yang lain ... Sebilangannya sukar untuk menaip dengan betul. Apa pun keadaannya , pelajari dan ingatlah. Anda akhirnya akan sampai di sana.

25. Keistimewaan (kelebihan, peluang)

Ejaan yang salah: privelege

Cara mengingatnya: II diikuti oleh EE.

26. Psikologi (sains jiwa manusia)

Kesalahan ejaan komunal: psikologi , sykologi

P itu diam, dan rakan kita CH juga ada di sini. Ini adalah perkataan yang sukar untuk dieja, jadi anda hanya perlu mengingatnya.

27. Irama (corak suara atau pergerakan)

Ejaan biasa: irama , irama

Cara mengingatnya: Terdapat dua Hs dalam perkataan ini, dan hanya satu Y.

28. Berasingan (berdiri sendiri)

Ejaan biasa: terpisah

Cara mengingatnya: Terdapat dua As dan dua Es, dan As memisahkan Es.

29. Ikhlas (jujur)

Ejaan yang salah: biasa

Cara mengingatnya: E bukan satu-satunya vokal yang ada dalam perkataan. Saya datang sebelum E dalam perkataan ini, walaupun mnemonik tidak berlaku.

30. Pasti (tanpa keraguan)

Ejaan yang biasa: pasti

Cara mengingatnya: Fikirkan sesuatu yang terbatas ketika mengeja perkataan ini, kerana "pasti" mengakhiri semua pergaduhan!

surat

Penjelasan

Ini hanyalah beberapa contoh dari banyak, banyak ayat bahasa Inggeris yang sukar dieja. Setiap pelajar Bahasa Inggeris bersifat eksklusif, jadi sebilangan orang akan mengalami kesukaran dengan beberapa perkataan tetapi tidak dengan yang lain. Anda mungkin mempunyai ilustrasi hebat dari perkataan Inggeris yang sukar! Anda juga mungkin perlu mengemukakan idea dan arahan anda sendiri tentang cara mengingat semula ejaan yang betul.

Jangan risau jika anda mengeja sesuatu yang salah. Membuat kesalahan ejaan adalah sesuatu yang berlaku kepada semua orang di seluruh dunia, bahkan kepada orang yang berbahasa Inggeris sebagai penduduk! Luangkan masa untuk mempelajari ejaan bahasa Inggeris yang betul yang paling sering anda gunakan, dan jangan takut merujuk kamus ketika ragu-ragu.

Soalan Lazim (Soalan Lazim)

1) Apakah 10 perkataan yang salah eja?

  • Asingkan
  • Pasti
  • Manuver
  • Malu
  • Kejadian
  • Konsensus
  • Tidak perlu
  • Boleh diterima
  • Brokoli
  • Dirujuk

2) Apa kata-kata yang sukar?

  • Perlu
  • Alat Tulis vs Alat Tulis
  • Asingkan. Ketika kita mengucapkan kata ini, terdengar seperti "terpisah"
  • Kesan vs Kesan
  • Malu
  • Pujian vs
  • Penginapan
  • Irama

3) Apakah kata kosa kata yang paling sukar?

  • Tidak terganggu. Definisi: "Diisi dengan kebingungan"
  • Beri suara. Definisi: "Hanya ada sebahagiannya; terbentuk dengan tidak sempurna "
  • dan 4. Cachet dan Panache
  • Tidak dapat difahami
  • Luar biasa
  • Tidak malu
  • Dilator
  • Martinet

4) Apakah kata lebah ejaan yang paling sukar?

  • Albumen. Tahun: 1928. Sebutan: al-BYOO-mun
  • Foulard. Tahun: 1931. Sebutan: foo-LARD
  • Semaphore. Tahun: 1946. Sebutan: SEM-uh-fohr
  • Tidak pandai. Tahun: 1951
  • Soubrette. Tahun: 1953
  • Schappe. Tahun: 1957
  • Smaragdine. Tahun: 1961
  • Esquamulose. Tahun: 1962

5) Apakah 5 perkataan terpanjang?

  • Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis (45 huruf)
  • Hippopotomonstrosesquippedaliophobia (36 huruf)
  • Supercalifragilisticexpialidocious (34 huruf)
  • Pseudopseudohypoparathyroidism (30 huruf)
  • Flipcinaucinihilipilification (29 huruf)
  • Antidisestabentukarianisme (28 huruf)

Kesimpulannya

Kata-kata yang sukar dieja mengandungi banyak perkataan yang sangat sukar untuk diucapkan dengan lantang. Sebilangan besar perkataan ini dieja dan diucapkan dengan cara yang sama sekali berubah. Bahasa Inggeris penuh dengan kata-kata yang sepertinya dipenuhi dengan huruf yang tidak perlu, terasa seperti harus disiratkan dengan cara yang berbeza, atau tidak masuk akal. Semasa menulis resume, proposal, atau tugas sekolah, perkataan yang salah eja boleh menjadi perubahan antara mendapatkan pekerjaan dan kehilangan atau mendapat markah yang diperlukan untuk lulus tugas atau tidak.

artikel berkaitan

Kata-kata sukar untuk mengeja Penyalahgunaan Bagaimana anda mengeja Realtor?