Tinnitus Tinnitus adalah sial yang biasanya dijumpai hampir di mana sahaja di dunia. Seorang lelaki yang menderita di Tinnitus hampir merosakkan kehidupan. Pertama anda harus tahu apa itu Tinnitus? Tinnitus adalah keadaan fikiran dan telinga di mana seorang lelaki mendengar bunyi bunyi berterusan di satu atau kedua telinga 24/7.

Mengapa lelaki menderita di Tinnitus? Tinnitus itu sendiri bukan penyakit tetapi merupakan gejala gangguan lain yang berkesan di dalam badan. Terdapat banyak sebab mengapa seseorang boleh menderita Tinnitus. ** Gejala Tinnitus **

  • Bunyi bunyi berterusan di satu atau kedua telinga

  • Jenis bunyi yang berbeza seperti bunyi putih, degupan jantung seperti suara, lebah terbang seperti suara dll.

* Tekanan berterusan pada minda

  • Keresahan

  • Adakah Tinnitus mengancam nyawa Biasanya Tinnitus bukan penyakit maut tetapi ia adalah gejala kecil penyakit lain seperti gangguan telinga, jangkitan telinga dalam, gangguan manuer dll. ** Kehidupan tinitus dan Normal ** Seseorang yang menghidap penyakit Tinnitus nampaknya mengganggu dan terganggu dengan rutin kerana bunyi dan suara di telinga. Apabila keadaan kesihatan seseorang yang normal tidak baik maka mustahil untuk menjalani kehidupan normal. Tinnitus juga boleh menyebabkan kehilangan pendengaran dan kerosakan pendengaran.

Adakah Tinnitus dapat disembuhkan Masih belum ada rawatan yang tepat yang disetujui untuk Tinnitus sehingga beberapa waktu orang mengambil ubat seperti ginkobiloba dan suplemen lain untuk mengurangkannya dan untuk menenangkan. Perubatan tekanan juga menunjukkan hasil yang baik untuk mengurangkan kebisingan. ** Kesan diet Tinnitus ** Oleh itu Tinnitus adalah keradangan pada sel nueron pendengaran oleh itu banyak item makanan telah menunjukkan kesan buruk terhadap lonjakan Tinnitus seperti penggunaan gula, bahan asin, merokok. Perkara yang melonjak Tinnitus Angin sejuk, asap, gula masuk, alkohol, bunyi kuat, selepas bersenam dan permainan dll. Item ini biasanya melonjakkan Tinnitus jadi tolong jauhkan diri anda dari perkara-perkara ini untuk mengelakkan Tinnitus.

TINNITUS MASALAH YANG TIDAK ADA

Apa itu tinnitus? Tinnitus biasanya digambarkan sebagai deringan di telinga, tetapi juga terdengar seperti gemuruh, mengklik, mendesis, atau berdengung. Mungkin lembut atau keras, bernada tinggi atau bernada rendah. Anda mungkin mendengarnya di salah satu atau kedua-dua telinga.

Tinnitus boleh mengecewakan. Kadang kala, suara yang anda dengar boleh mengganggu pendengaran bunyi sebenar di sekeliling anda. Tinnitus boleh berlaku dengan kemurungan, kegelisahan, dan tekanan

FAKTA MENGENAI TINNITUS

Berikut adalah beberapa isu utama mengenai tinnitus.

Sekitar 50 juta orang Amerika mengalami beberapa jenis tinitus.

. Kebanyakan tinitus disebabkan oleh bahaya pada koklea, atau telinga dalaman.

Ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan atau menimbulkan tinitus, misalnya, ubat anti-inflamasi, terutama dalam dos yang sangat besar.

. Individu dengan tinnitus mungkin terlalu sensitif hingga kekecohan.

Sebilangan besar mengetahui cara hidup dengan tinnitus, namun pertolongan dapat diakses oleh individu yang mendapati masalah ini…

PENYEBAB Tinnitus (disebut tin-NY-tus atau TIN-u-tus) bukanlah penyakit. Ini adalah gejala bahawa ada sesuatu yang salah dalam sistem pendengaran, yang merangkumi telinga, saraf pendengaran yang menghubungkan telinga dalam ke otak, dan bahagian otak yang memproses suara. Sesuatu yang semudah sekeping lilin telinga yang menyekat saluran telinga boleh menyebabkan tinitus. Tetapi ini juga dapat disebabkan oleh beberapa keadaan kesihatan, seperti:

  • Kehilangan pendengaran yang disebabkan oleh kebisingan
  • Jangkitan telinga dan sinus
  • Penyakit jantung atau saluran darah
  • Penyakit Ménière
  • Tumor otak
  • Perubahan hormon pada wanita
  • Keabnormalan tiroid

RAWATAN Langkah pertama adalah merawat sebarang penyebab tinnitus.

Ini mungkin melibatkan:

  • rawatan segera untuk jangkitan telinga
  • menghentikan sebarang ubat ototoksik
  • merawat masalah sendi temporomandibular (TMJ), yang mempengaruhi sendi antara tulang rahang dan tulang pipi

Tidak ada penawar untuk kebanyakan kes tinnitus. Sebilangan besar orang terbiasa dengannya dan belajar untuk menyesuaikannya. Mengabaikannya daripada menumpukan perhatian dapat memberi kelegaan.

Apabila ini tidak berjaya, individu mungkin mendapat manfaat daripada rawatan kesan tinnitus, insomnia, kegelisahan, masalah pendengaran, pengasingan sosial, dan kemurungan. Menangani masalah ini dapat meningkatkan kualiti hidup seseorang dengan ketara.

DIAGNOSIS

Doktor anda akan memeriksa telinga anda dan melakukan ujian pendengaran untuk mendiagnosis tinnitus. Ahli audiologi akan menghantar suara melalui satu set fon kepala ke satu telinga pada satu masa. Anda akan bertindak balas dengan jelas dengan mengangkat tangan atau membuat isyarat yang serupa ketika anda mendengar setiap suara.

Doktor anda mungkin dapat mendiagnosis penyebab tinnitus anda dengan membandingkan apa yang anda dapat dengar dengan apa yang mesti didengar oleh orang yang berumur dan jantina anda.

Doktor anda juga mungkin menggunakan ujian pencitraan, seperti imbasan CT atau MRI, untuk melihat sama ada anda mengalami kecacatan atau kerosakan pada telinga anda. X-ray filem biasa tidak selalu menunjukkan tumor, gangguan saluran darah, atau kelainan lain yang boleh mempengaruhi pendengaran anda.

RAWATAN RUMAH

Berikut adalah beberapa perkara lain yang boleh dilakukan seseorang untuk menguruskan tinitus dan kesannya.

Terapi bunyi menggunakan bunyi luaran untuk menutupi persepsi individu mengenai tinnitus. Muzik latar rendah, bunyi putih, atau penutup telinga khas dapat membantu.

Pilihan suara semestinya menyenangkan bagi individu. Peranti topeng menawarkan kelegaan sementara, dan kesedaran mengenai tinitus kembali apabila terapi suara dimatikan.

Alat bantu dengar adalah jenis terapi bunyi yang biasa. Mereka memperkuat suara persekitaran dan mengalihkan perhatian pada suara-suara itu dan bukannya tinnitus.

Terapi latihan semula Tinnitus (TRT) melibatkan latihan semula sistem pendengaran untuk menerima bunyi tinnitus yang tidak normal sebagai semula jadi dan tidak mengganggu.

Ia memerlukan pertolongan dari profesional yang terlatih dan memakai alat yang mengeluarkan bunyi putih tahap rendah. Sesi kaunseling yang berterusan dapat membantu orang mengatasi masalah tinitus.

Kejayaan terapi ini sebanding dengan keparahan tinitus dan kesihatan mental keseluruhan individu

Kajian susulan menunjukkan bahawa TRT memberi kelegaan kepada sekitar 80 peratus penghidap tinnitus.

Terapi tingkah laku kognitif (CBT) dapat membantu menghilangkan kemurungan pada penderita tinnitus, walaupun nampaknya tidak mengurangkan suara.

KEMUNGKINAN RAWATAN LAIN

Terapi ubat

Terapi ubat juga dapat membantu mengurangkan bunyi yang anda dengar di telinga anda. Ubat antidepresan trisiklik dan ubat anti-kecemasan, termasuk Xanax, amitriptyline, dan nortriptyline, dapat mengurangkan bunyi telinga dalam beberapa kes. Namun, tidak semua orang bertindak balas terhadap terapi ubat dan kesan sampingannya boleh mengganggu.

Kesan sampingan ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat tinitus mungkin termasuk:

  • loya
  • keletihan
  • sembelit
  • penglihatan kabur

Dalam kes yang jarang berlaku, ubat ini juga boleh menyebabkan masalah jantung.

Soalan Lazim Apa yang perlu saya lakukan sekiranya menghidap tinitus? Perkara pertama adalah berjumpa dengan doktor rawatan utama anda, yang akan memeriksa apakah ada, seperti lilin telinga, menyekat saluran telinga. Doktor anda akan bertanya mengenai kesihatan anda, keadaan perubatan, dan ubat-ubatan anda untuk mengetahui apakah keadaan yang mendasari menyebabkan tinnitus anda.

** Bagaimana jika bunyi di telinga saya tidak hilang? ** Beberapa orang mendapati tinnitus mereka tidak hilang atau semakin teruk. Dalam beberapa kes, ia mungkin menjadi sangat teruk sehingga anda sukar mendengar, menumpukan perhatian, atau bahkan tidur. Doktor anda akan bekerjasama dengan anda untuk membantu mencari jalan untuk mengurangkan tahap kebisingan dan kesannya terhadap kehidupan anda.

Tinnitus itu penyebab, penyembuhan, dan rawatan

Tinnitus biasanya didefinisikan sebagai dering di telinga. Ia adalah gejala jangkitan telinga atau penyakit meneire. Dalam kebanyakan kes, tinnitus adalah reaksi sensorineural pada otak dan sistem pendengaran.

Tinnitus menyebabkan

Tinnitus disebabkan oleh beberapa faktor. Sebilangan besar, disebabkan oleh gangguan kesihatan yang lain dan berkembang sebagai gejala.

  1. Kerana Pengumpulan lilin yang berlebihan di telinga. Lilin berlebihan terkumpul kerana pembersihan telinga yang tidak betul atau tidak betul. Lilin menjadi sukar dengan masa yang mengakibatkan penyumbatan jalan suara, dengan penurunan masa, keupayaan mendengar juga meningkat.

  2. Kerana tekanan: tekanan adalah faktor utama dalam kebanyakan kes dan didapati menjadi penyebab beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan kesihatan. Oleh kerana tekanan, bahagian otak precuneus mengalami rangsangan yang tidak relevan terhadap sistem pendengaran, yang membawa kepada tinnitus.

  3. Deformasi struktur fizikal telinga tengah: fungsi telinga tengah adalah mengumpulkan suara ke gendang telinga. Sekiranya bentuknya berubah kerana trauma atau kecederaan, relatif akan mengubah suaranya ke gendang telinga. Mengakibatkan suara mendesis, menderu, berdengung dan bersiul

  4. Alkohol, kafein, nikotin, dan suara keras kadang-kadang boleh menimbulkan tinitus.

Penyembuhan Tinnitus

Tidak ada obat untuk tinnitus, namun seseorang dapat mengurangi tinnitus sedemikian rupa sehingga tinitus tidak ada, tetapi tidak ada penawar untuk mengakhiri tinnitus atau mengalahkan. Setelah berkembang, ia tidak akan pernah pergi. Terdapat rawatan yang berkesan untuk mengurangkan simptomnya. Selalu ada harapan bahawa suatu hari nanti akan ada penyembuhan lengkap untuk tinnitus. Saintis kami sentiasa berusaha keras untuk mencari petunjuk bagaimana membunuh tinitus atau seperti penyakit.

Rawatan semula jadi Tinnitus

Elakkan kerengsaan yang mungkin berlaku. Kurangkan pendedahan anda terhadap perkara-perkara yang boleh membuat tinitus anda semakin teruk. Contoh biasa termasuk bunyi kuat, kafein dan nikotin.

Tutup bunyi. Dalam suasana yang tenang, kipas, muzik lembut atau radio statik dengan kelantangan rendah dapat membantu menyembunyikan kebisingan dari tinnitus.

Menguruskan tekanan. Tekanan boleh menjadikan tinitus semakin teruk. Pengurusan tekanan, sama ada melalui terapi relaksasi, biofeedback atau senaman, dapat melegakan.

Kurangkan pengambilan alkohol anda. Alkohol meningkatkan kekuatan darah anda dengan melebarkan saluran darah anda, menyebabkan aliran darah lebih besar, terutama di kawasan telinga dalam

Walau bagaimanapun, bagi kebanyakan orang, memakai alat bantu dengar adalah kaedah paling berkesan untuk mengatasi masalah tinnitus. Dengan mengatasi masalah pendengaran anda, anda dapat mengatasi penyebab simptom tinnitus anda dan mengurangkannya dengan ketara seiring berjalannya waktu. Tinnitus progressiom lebih cepat jika tidak berhenti. Ia sangat menjengkelkan dan mengganggu di satu telinga.

Soalan Lazim

Q no 1

Bagaimana saya boleh menghentikan Tinnitus dengan segera? Tinnitus adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Tidak ada cara untuk menghentikan tinnitus dengan segera tetapi ada kaedah yang berkesan untuk mengurangkan tinnitus dengan segera jika anda belum diperiksa oleh doktor. Anda harus mengikuti nasihat ini yang didapati berkesan untuk 90% pesakit tinnitus mengurangkan pengambilan alkohol, menguruskan tekanan, mengurangkan tekanan darah tinggi, mengelakkan kerengsaan, berpindah ke tempat yang lebih tenang dan menutup kebisingan.

Q no 2

Adakah gangguan otak Tinnitus?

Ya tinnitus adalah ketidakupayaan semata-mata untuk mendengar bunyi dengan betul kerana tidak berfungsi. Ia boleh menjadi keadaan jangka panjang, melemahkan walaupun dengan rawatan.

Q no 3

Adakah otak Tinnitus berkaitan?

Tinnitus berkaitan dengan bahagian otak yang disebut precuneus. Precuneus dihubungkan ke dua jaringan lain di otak, yang dikenal sebagai "jaringan perhatian dorsal" dan "mod lalai"

Q no 4

Adakah gangguan otak Tinnitus?

Dalam kebanyakan kes, Tinnitus adalah reaksi sensorineural pada otak terhadap kerosakan pada otak dan sistem pendengaran. Terdapat kira-kira 200 gangguan kesihatan yang berbeza yang dapat mengembangkan Tinnitus sebagai gejala pada individu yang terkena.

Q no 5

Bagaimana anda tahu jika Tinnitus kekal?

Seseorang dapat dengan tepat mengira ketika suara desis, gemuruh, berdengung, dan bersiul semakin meningkat seiring berjalannya waktu dan bahkan tidak pudar untuk berkurang. Gejala sementara juga dapat berkembang menjadi permanen, jika tidak ditangani dengan baik.

Q no 6

Siapa doktor terbaik untuk tinnitus?

Ahli otolaringologi dapat mengesampingkan penyebab fizikal tinnitus seperti lilin telinga yang berlebihan, masalah dengan telinga tengah (misalnya, cairan, tulang yang kaku), atau tumor jinak pada saraf pendengaran. Ahli otolaryngologi bekerja dalam amalan swasta, pusat perubatan akademik, pusat kesihatan masyarakat dan hospital. Pakar Otolaryngolog adalah doktor terbaik jika anda ingin dirawat dengan Tinnitus.

Q no 7

Sekiranya saya bimbang tentang tinnitus?

Sebilangan besar tinitus yang datang dan pergi tidak memerlukan rawatan perubatan. Anda mungkin perlu berjumpa doktor jika tinnitus berlaku dengan gejala lain, tidak sembuh atau hilang, atau hanya di satu telinga Sekiranya anda mengalami tinnitus anda dalam pecah pendek, mungkin hanya beberapa minit setiap satu, ada kemungkinan besar akan pudar dari masa ke masa.

Kesimpulannya

Tinnitus adalah reaksi sensorineural di otak. Sangat mengganggu pesakit. Tidak ada penawar saintifik untuk Tinnitus hingga sekarang. Beberapa kaedah dan senaman ditetapkan oleh doktor untuk mengurangkan tinnitus. Tinnitus dapat dikurangkan sehingga hilang. Anda boleh mengikuti rawatan semula jadi untuk menghilangkan Tinnitus

1 Suka