Makanan termik tinggi adalah kayu laut, daging tanpa lemak, makanan kaya yodium, dan lain-lain, kerana anda telah membincangkan 10 Makanan Termik yang Membakar Metabolisme Anda.

Mengisi pinggan anda dengan sumber makanan termik dapat membantu memastikan pencernaan anda tetap terangsang.

Dari masa ke masa, kami bekerjasama dengan pengurangan berat badan dan "diet pintar" dengan kurang makanan. Sebenarnya, anda perlu makan lebih sedikit kalori untuk menjadi sihat, dan memang makanan mempunyai kalori, tetapi lebih kepada sifat kalori tersebut - apa yang anda makan, berbanding dengan berapa banyak.

Contohnya, ambil jenis makanan termik. Memakannya benar-benar memberi pencernaan kepada anda, yang secara positif dapat membantu usaha pengurangan berat badan. Teliti untuk perincian penuh.

Apakah Makanan Termik?

Selepas anda makan, badan anda menghabiskan sebahagian kalori (atau tenaga) dalam makanan untuk memproses, mengambil dan menyimpan makanan tambahan yang diperlukan oleh sel anda.

Kesan termik makanan (TEF) adalah kenaikan kadar metabolisme - kadar di mana badan anda menggunakan kalori atau tenaga - yang berlaku selepas anda makan, Valerie Agyeman, RD, LD, ahli diet dan pengarang Flourish Heights.

"TEF mewakili 10 hingga 15 persen dari seluruh penggunaan tenaga dan dipengaruhi oleh keadaan makan malam, zat kalori dan kepingan makronutrien," jelas Mariana Dineen, RD, CDN.

"Pelbagai penyelidikan menunjukkan bahawa kesan terma makanan lebih tinggi menjelang awal hari dan berkurang pada waktu malam. Sistem yang dicadangkan untuk ini mungkin adalah kesan irama sirkadian kami terhadap pencernaan, ”kata Dineen.

Anehnya, tidak semua jenis makanan dibuat setara - dan beberapa jenis makanan mempunyai kesan termik yang lebih tinggi daripada yang lain. (FYI, ini adalah salah satu sebab mengapa contoh makan yang berubah adalah kesejahteraan metabolik secara amnya.

Apakah Kesan Terma Makanan?

Sumber makanan yang melancarkan pencernaan dan memakan lemak.

Kesan terma makanan (TEF) adalah ukuran tenaga yang diperlukan untuk memproses dan menangani makanan yang anda makan.

Ia juga disinggung sebagai aktiviti unik eksplisit (SDA) dan termogenesis penghasut makanan (DIT), dan pemeriksaan menunjukkan bahawa ia mewakili kira-kira 10% penggunaan tenaga anda setiap hari.

Pada umumnya, TEF dianggarkan sebagai tahap kalori makanan yang diperlukan untuk memproses makanan tersebut. Oleh itu, jika sedikit makanan tertentu mengandungi 100 kalori, dan tubuh menggunakan 20 kalori untuk memprosesnya, makanan itu mempunyai TEF 20% (20/100 = 20%).

Sejalan dengan ini, pencernaan anda bertambah cepat ketika anda makan, dan jumlahnya bergantung pada tiga elemen:

Organisasi makronutrien makan malam anda

Tahap penyediaan makanan telah dilalui

Jumlah yang anda makan dalam kenduri

Satu-satunya penentu terbesar kesan haba makanan adalah nutrien makronutrien makanan anda. Inilah cara pemisahannya:

Protein mengatasi kejatuhan dengan TEF sekitar 20 hingga 35%.

Karbohidrat seterusnya dengan TEF sekitar 5 hingga 10%.

Tambahan pula, lemak adalah TEF sekitar 0 hingga 3%.

Minuman keras mempunyai TEF tinggi sekitar 10 hingga 15%, yang mendorong sebilangan kumpulan untuk menerima bahawa minum minuman keras mungkin sangat berguna untuk kemalangan lemak. Masalah dengan pemikiran ini, bagaimanapun, adalah bahawa walaupun minuman keras mempunyai TEF yang tinggi, ia juga dapat mengurangkan pengambilan lemak dengan cara lain (terutamanya ketika anda berlebihan kalori).

Setelah sintesis makronutrien, penentu penting kedua TEF adalah tahap penyediaan makanan yang telah dilalui — varieti makanan yang lebih ditangani mempunyai TEF yang lebih rendah daripada jenis makanan yang kurang disediakan.

Sebagai contoh, penyelidikan yang diarahkan oleh para penyelidik di Pomona College melacak makan malam roti putih yang disiapkan dan cheddar Amerika memperluas TEF sekitar 10%, sementara makan malam keseluruhan roti pelbagai gandum dan cheddar memperluas TEF sekitar 20%. Perbezaannya mungkin jauh lebih tinggi jika subjek memakan makan sayur-sayuran berserat tinggi dan protein tanpa lemak (yang bahkan kurang disediakan daripada roti dan cheddar berbilang biji).

Akhirnya, berapa banyak makanan yang anda makan sekaligus mempengaruhi TEF pasca kenduri anda, dengan makan malam yang lebih besar menyebabkan kenaikan yang lebih besar daripada makanan yang lebih sederhana.

Pada masa ini, sekiranya kami meninggalkan perbincangan pada waktu itu, kemungkinan besar anda akan pergi dengan pertimbangan yang sangat sesat yang dimiliki oleh banyak individu:

Dengan mengandaikan pelbagai jenis makanan menyokong pencernaan anda lebih daripada yang lain, anda boleh menjadi lebih kurus hanya dengan memakan banyak jenis makanan TEF tinggi.

Semua perkara yang dipertimbangkan, bagaimanapun saya hanya mahu makan adalah sistem kemalangan lemak yang wajar, pasti tidak.

Juga, untuk mengetahui sebabnya, kita perlu melihat lebih jauh apa yang sebenarnya berlaku ketika anda makan dan bagaimana ia dapat diketahui dengan pengambilan lemak.

10 Makanan Termik yang Menyokong Metabolisme yang Sihat

Jenis makanan yang menyertainya telah terbukti membantu pencernaan:

1. Makanan Serat Tinggi

Penyediaan biji-bijian halus dengan biji-bijian yang kaya serat boleh mempengaruhi garis panduan dan pencernaan tenaga.

Dalam pemeriksaan Mac 2017 di The American Journal of Clinical Nutrition, para anggota didekati untuk menggantikan biji-bijian penuh dengan biji-bijian halus sepanjang jangka waktu enam minggu.

Sebelum penyelidikan selesai, individu yang memakan sekitar 35 hingga 45 gram serat melihat peningkatan dalam pencernaan mereka.

Contoh varieti makanan berserat tinggi termasuk:

Alpukat

Pir

Mangga

Pistachio

Artichokes

Popcorn

Badam

2. Protein Haiwan Ramping

Varieti makanan protein terkemuka menawarkan kesan termik yang tinggi serta memberikan tahap kepuasan yang lebih ketara, kata ahli diet Joy Bauer, RD dan pencipta Makanan Penawar Joy Bauer.

Dia mengaitkan keajaiban ini dengan kemampuan protein untuk menjaga kadar glukosa stabil, sehingga menghindari titik tinggi yang singkat dan rendah dalam glukosa darah yang berkaitan dengan keinginan untuk makanan.

Kuncinya, jelasnya, adalah memilih protein terbaik untuk ditambahkan ke rancangan makanan anda. Keputusan yang luar biasa dalam klasifikasi ini mengingat protein untuk keseluruhan strukturnya dan boleh diabaikan dengan gula tambahan yang terhad dan lemak yang dihasilkan , sebagai contoh,

Daging tanpa lemak

Kekacang

Tenusu tua tanpa gula (fikir: yogurt rendah lemak)

3. Protein Berasaskan Tumbuhan

Seperti protein berasaskan makhluk, jenis makanan nabati yang tinggi protein juga dapat membantu pencernaan anda.

Pilihan ini memerlukan tubuh anda menggunakan lebih banyak tenaga untuk memprosesnya, memperluas kesan termiknya, kata ahli diet Vanessa Rissetto, RD.

Sejujurnya, para penganalisis menganggarkan bahawa permintaan oksigen yang diperluas yang diharapkan dapat menggunakan sumber makanan protein dapat menyebabkan peningkatan rasa kenyang, seperti pada artikel 2014 dalam Journal of Nutrition and Metabolism.

Alternatif hebat dalam klasifikasi ini termasuk:

Lentil

Kacang

Kacang

Tahu

4. Makanan Laut

Ikan juga biasanya tinggi protein.

"Eksplorasi menunjukkan bahawa protein mempunyai kesan termik yang paling terkenal," kata Marisa Moore, RDN, kepada LIVESTRONG.com . "Protein memerlukan antara 15 hingga 30 peratus lebih banyak tenaga untuk diproses, ditinggalkan melalui gula pada 5 hingga 10 peratus dan lemak yang pada dasarnya lebih rendah pada 0 hingga 3 persen."

"Untuk setiap 100 kalori protein yang dibakar, sekitar 20 hingga 30 kalori dihabiskan selama asimilasi dan pengekalan," jelas Cordiails Msora-Kasago, RDN dan wakil media untuk Akademi Pemakanan dan Dietetik.

Pilihan ikan berprotein tinggi termasuk:

Salmon

Ikan

Udang

Kerang

Kod

5. Makanan Dengan Capsaicin

Pemeriksaan pada bulan Julai 2013 di PLOS One menyatakan bahawa capsaicin - yang terdapat dalam paprika dan paprika rebus - dapat memperkuat kadar metabolisme anda dan meningkatkan pengambilan lemak.

6. Makanan Kaya dengan Zat Besi, Zink dan Selenium

Zat besi, zink dan selenium adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh organ tiroid anda, dan tiroid anda berperanan penting dalam menguruskan pencernaan anda, menurut kertas April 2014 dalam Fisiologi Ulasan.

Sumber makanan yang kaya dengan tiga makanan tambahan ini termasuk:

Daging

Kekacang

Ikan

Kacang dan sayur-sayuran

Tenusu

7. Makanan Kaya Iodin

Iodin adalah makanan tambahan lain yang dapat menolong kapasiti tiroid anda dengan sebaik mungkin, seperti yang ditunjukkan oleh American Thyroid Association.

Varieti makanan dengan yodium termasuk:

Barangan tenusu, seperti susu, cheddar dan yogurt

Telur

Pertumbuhan lautan

Kerang

Barangan soya, termasuk susu soya dan kicap

8. Teh Hijau

Teh hijau mungkin memberikan beberapa manfaat penghadaman langsung kerana penguatan sel yang disebut catechin. Katekin yang dikenali sebagai EGCG, secara khusus, membantu menurunkan lemak, kata Pauline Jose, MD, seorang guru klinikal di UCLA dan pakar ubat keluarga di Makmal pH.

EGCG dan kafein nampaknya membentuk semacam kumpulan impian: audit pada bulan Mac 2013 yang diedarkan dalam Advances in Nutrition mengatakan bahawa pengambilan teh hijau memberi kesan positif kepada pencernaan lemak, dan penerokaan lain telah mengesan bahawa katekin teh hijau harus dimakan dengan kafein untuk membantu pengurangan berat badan , seperti yang ditunjukkan oleh buku 2014 Antioxidants in Sport Nutrition.

9. Kopi

Kafein memberikan peningkatan yang tidak tetap kepada interaksi metabolik, kata Dineen.

Dalam satu penyelidikan Januari 2020 dari Harvard TH Chan School of Public Health, para saintis mendapati bahawa minum empat cawan espresso setiap hari mendorong penurunan 4 peratus nisbah otot dan lemak pada individu yang mempunyai berat badan berlebihan. Mereka berhipotesis bahawa kafein melancarkan pencernaan anggota dan mendorong mereka mengambil lebih banyak kalori.

10. Air

Semua aspek badan anda memerlukan air untuk berfungsi dengan sebaik mungkin, dan itu menggabungkan pencernaan anda.

Pada ketika anda kering, badan anda merosot hingga 2 peratus lebih sedikit kalori, seperti yang dinyatakan oleh Majlis Latihan Amerika (ACE), yang menunjukkan minum sekitar 2 liter air sehari.

Petua

Isi gelas anda dengan air sejuk - badan anda perlu berusaha mengembangkan cecair ke tahap panas dalaman, yang membantu anda menghabiskan lebih banyak kalori, setiap ACE.

Tidak boleh dikatakan sesuatu mengenai Cuka Jahe dan Cuka Apple?

Kedua-duanya telah dipromosikan sebagai pencernaan yang meningkatkan sumber makanan, namun ilmu pengetahuan tidak ada.

"Halia telah diperkirakan sebagai makanan lain yang membangun TEF," kata Dineen. "Lebih-lebih lagi, walaupun pada hakikatnya ia merupakan rawatan pencegahan yang berguna untuk penyakit, penyiasatan manusia mengenai barang-barang TEF milik ginger tidak pasti dan memberikan hasil yang membezakan."

Cuka jus epal kaya dengan polifenol, menghakis asid dan membuat pembalut yang luar biasa, namun: "Tragisnya, ketiadaan penyiasatan manusia menyukarkan penentuan mengenai kemungkinan kesannya terhadap tenaga dan pencernaan," kata Dineen.

Adakah Makan Lebih Kerap Membantu Anda Menurunkan Berat Badan Lebih Cepat?

Kesan haba banyak pengambilan makanan

Sekiranya makan makanan membantu pencernaan anda, makan lebih banyak makanan harus lebih tinggi daripada kurang. . . bukan begitu?

Keliru.

Kecacatan dalam pemikiran ini adalah kecurigaan bahawa semua makan malam membawa peningkatan yang serupa dalam penggunaan tenaga.

Yang benar, bagaimanapun, makan malam yang sedikit menghasilkan lonjakan metabolik yang lebih sederhana, lebih terhad, dan makan malam yang lebih besar menghasilkan kesan yang lebih besar dan tahan lama.

Lebih jauh lagi, adakah kelebihan untuk salah satu yang tidak masuk akal ini?

Maksudnya, adakah makan lebih sedikit, makan malam yang lebih besar meningkatkan mutlak anda setiap hari TEF daripada makan malam yang lebih berterusan, lebih sederhana, atau sebaliknya?

Mungkin, tetapi mungkin tidak.

Beberapa pemeriksaan menunjukkan bahawa makan lebih sedikit, makan malam yang besar meningkat sepanjang hari TEF lebih banyak daripada makan makanan yang lebih berterusan, lebih sederhana. Semua perkara yang dipertimbangkan, peperiksaan ini benar-benar pendek, tidak termasuk banyak anggota, dan tidak mengikuti berat badan setelah beberapa waktu, jadi sukar untuk mengatakan satu teknik yang jelas lebih baik daripada yang berikutnya.

Juga, banyak ujian menunjukkan bahawa tidak ada perbezaan yang besar dalam penggunaan tenaga antara "makanan ringan" dan "pemakanan."

Secara keseluruhan, TEF anda setiap hari menyesuaikan diri dengan jumlah yang hampir sama dengan sedikit memperhatikan jumlah hidangan yang anda makan atau seberapa kerap anda memakannya.

Selepas itu, metodologi terbaik adalah mengikuti pengulangan makan malam yang ternyata terbaik untuk anda.

Sekiranya anda suka makan lebih lama, makan malam yang lebih sederhana, biarkan semuanya - dan sekiranya anda suka makan malam yang kurang berturut-turut, lebih besar, itu juga baik.

Menariknya, anda mengikuti perayaan berulang yang anda hargai dan yang mendorong anda untuk memenuhi sasaran kalori dan makronutrien setiap hari.

Adakah anda dapat melakukan apa-apa untuk meningkatkan kesan terma makanan?

Bagaimanapun, selain memakan sumber makanan TEF tinggi (protein, karbohidrat, dan jenis makanan yang disediakan secara signifikan), adakah yang lain yang boleh anda lakukan untuk menaikkan TEF?

Memang, kemungkinan besar.

Pertama sekali, satu ujian menunjukkan bahawa penyediaan kekuatan dapat menyokong TEF dengan hebat. Khususnya, individu yang makan pesta 660 kalori mengalami kenaikan 20% dalam TEF selama dua jam berikutnya, sementara individu yang makan malam yang serupa ketika mengangkat beban menghargai kenaikan 34% dalam TEF — 73% (relatif) kenaikan!

Penjelajahan juga menunjukkan bahawa semakin rendah keberkesanan insulin anda dan semakin tinggi nisbah otot dan lemak anda, semakin rendah TEF anda. Oleh itu, dapat dibayangkan bahawa sebaliknya adalah jelas - bahawa meningkatkan keberkesanan insulin anda dan mengurangkan otot anda berbanding tahap lemak dapat mengembangkan TEF anda.

Pada masa ini, masih kurang memuaskan jika insulin sensitif dan kurus menyebabkan pengembangan TEF atau jika ia hanya berkaitan dengan TEF yang tinggi (individu yang kurus dan sensitif insulin mungkin mempunyai TEF yang lebih tinggi, misalnya). Walau bagaimanapun, ini adalah salah satu daripada beberapa perkara yang mungkin boleh anda lakukan untuk menaikkan TEF, jadi ia patut dicuba (juga cara menjadi insulin yang lembut dan kurus menunjukkan pelbagai kelebihan yang berbeza).

Tidak ada cara untuk menyokong keberkesanan insulin anda atau mengurangkan nisbah otot anda berbanding lemak, namun anda boleh meningkatkan kedua-duanya dengan berlatih secara rutin dan makan makanan yang sihat.

Oleh itu, sekiranya anda perlu memperluas ukuran tenaga yang digunakan tubuh anda untuk memproses makanan, pendekatan yang paling ideal untuk melakukannya adalah dengan melakukan beberapa jangka masa penyediaan solidariti dan kardio setiap minggu, dan makan kalori- rutin makan yang terkawal dan berkhasiat.

2 Kaedah Lain untuk Meningkatkan Metabolisme Anda

Makanan adalah sebahagian besar dari keadaan ini, namun itu bukan satu-satunya perkara yang dapat mempengaruhi pencernaan anda. Berikut adalah beberapa perkara lain:

1. Cukup Tidur

Fokus pada tujuh hingga sembilan jam yang ditetapkan di antara helaian. Penyelidikan September 2019 dalam Journal of Lipid Research mendapati bahawa ketiadaan rehat (lima jam atau kurang setiap malam) dapat mengubah cara tubuh anda memproses makanan. Ini juga menyebabkan individu dalam peperiksaan merasa kurang puas setelah makan malam yang berminyak, yang bermaksud ia boleh menyebabkan anda makan lebih banyak.

2. Dapatkan Senaman Yang Cukup

Berlatih menghabiskan kalori pada masa itu, tetapi ia juga meningkatkan pencernaan anda selepas bersenam. Ini dikenali sebagai kesan selepas makan atau penggunaan oksigen berlebihan selepas latihan.

Tepatnya jumlah lebih banyak kalori dibakar kerana impak selepasnya beralih dari satu individu ke orang lain, namun pada umumnya, tubuh anda menggunakan kira-kira 5 kalori tenaga untuk setiap liter oksigen yang dibakarnya, seperti yang ditunjukkan oleh ACE. Minat oksigen yang lebih ketara selepas senaman anda menunjukkan bahawa anda akan mengambil lebih banyak kalori secara amnya.

Latihan kardio intens (HIIT) adalah kaedah terbaik untuk mencetuskan EPOC, mengikut ACE.

Kesimpulannya

Kesan termik makanan adalah ukuran tenaga yang diperlukan untuk memproses dan mengendalikan makanan yang anda makan, dan penentu prinsip TEF adalah susunan makanan makronutrien, bagaimana sumber makanan disediakan, dan ukuran makan malam anda.

artikel berkaitan

Adakah makanan pedas baik untuk anda?

Makanan Berat Badan Yang Boleh Membuat Anda Ramping

Berapa lama masa yang diperlukan untuk mencerna makanan?

Pengisar Makanan Dapur

Apa itu diet BRAT

Makanan bermula dengan U

Makanan berisiko tinggi

Cara Mengurangkan Berat Makan Makanan Segera yang Sedap

MAKANAN TERMIK TINGGI

Makanan termogenik mengandungi komponen yang meningkatkan metabolisme anda secara spontan atau berada di puncak lemak atau protein; yang memerlukan lebih banyak tenaga untuk larut dan oleh itu, meningkatkan metabolisme anda. Apabila anda menggunakan makanan berkalori dalam jumlah besar, tujuannya adalah walaupun bersantai, kadar metabolisme anda akan lebih tinggi. Ini dipanggil kesan termik. Sejumlah faktor seperti era, estrone, kekerapan dan ukuran makanan mempunyai pengaruh terhadap kesan terma makanan bagi setiap orang. Sebagai contoh, makanan besar memerlukan lebih banyak tenaga untuk larut, menjimatkan dan menyerap. Oleh itu, makanan besar-besaran mempunyai kesan geno termo yang lebih besar daripada makanan yang lebih kecil. Ia adalah perlu untuk ambil perhatian bahawa makan lebih besar makan , secara keseluruhannya tidak akan membiak kepada penurunan berat badan lebih luar biasa.

Apakah kesan terma makanan?

Sekiranya kita memperoleh teknikal di sini, kesan terma makanan, juga disebut tindakan dinamik atau termogenesis disebabkan makanan, adalah kuantiti daya yang diperlukan untuk melarutkan dan memproses makanan. Tetapi semua makanan tidak sama. Besarnya perbelanjaan tenaga semasa metabolisme bergantung pada makanan yang anda sihat. Sebagai contoh lemak nampaknya mempunyai kesan termik terendah dengan hanya 0-3 peratus karbohidrat ekzos kuasa yang lebih tinggi pada kadar 5-10 persen dan rangkaian protein paling tinggi pada 20-30 persen. Ini kemudian memberi kita nisbah yang mempengaruhi kesan termik.

Seperti yang anda lihat, makanan tidak membakar lemak secara langsung. Ini lebih mengenai kekuatan yang diperlukan untuk membubarkan sama ada makanan boleh membawa termogenesis yang disebabkan oleh diet. Anda juga harus memeriksa bahawa beberapa makanan mempromosikan lipolisis sementara yang lain tidak.

Terdapat juga insulin ...

Pernah dengar mengenai insulin? Hormon yang disalurkan di dalam badan anda berfungsi untuk mengalirkan glukosa ke dalam sel anda untuk tenaga dan membantu menguruskan kadar gula dalam darah. Masalah insulin yang bermasalah adalah ia juga berfungsi sebagai hormon penyimpanan lemak, yang menjadikannya sedikit bilah bermata dua. Oleh itu, secara semula jadi makanan yang mengendalikan pengeluaran insulin biasanya akan menyebabkan lebih banyak simpanan lemak kerana menghalang lipolisis. tetapi anda tidak akan mendapat lemak pada insulin kecuali anda makan berlebihan. Seluruh badan anda akan menggunakan makanan itu untuk tenaga. Menambah semuanya, TEF dapat menyumbang kepada usaha mengurangkan lemak anda dengan membantu meningkatkan metabolisme, tetapi dalam strategi dasar, kesannya sangat tidak penting.

Apa yang mempengaruhi kesan terma makanan?

Sebilangan besar orang mungkin berfikir bahawa makanan menangkap jumlah tenaga yang sama untuk larut tanpa mengira orang itu, tetapi itu tidak sepenuhnya berlaku. Terdapat faktor yang mempengaruhi TEF;

Umur

TEF dapat berkurang seiring dengan bertambahnya usia kerana perubahan kemampuan membubarkan, dan juga mengurangkan aktiviti bersimpati.

Aktiviti fizikal

Penghakiman sama ada aktiviti badan naik atau mengurangkan TEF masih di udara, tetapi ia tidak tenaga kesan meluangkan penerokaan menunjukkan bahawa TEF boleh diubah pada individu yang mengajar kerana kesan mencengangkan daripada badan komposisi dan kecergasan badan serta rintangan insulin.

Saiz makanan

Pengambilan makanan yang lebih besar menyamai peningkatan perbelanjaan tenaga hingga lebih dari 10 peratus.

Komposisi makanan

Ketebalan TEF dipengaruhi oleh penyusunan makanan, terutama yang terdiri daripada karbohidrat dan protein kerana lemak mempunyai kesan kecil pada TEF

Kekerapan dan masa makan

Sekiranya anda berfikir bahawa memakan sedikit makanan secara rutin meningkatkan metabolisme dan membantu mengurangkan berat badan, anda mungkin ingin mempertimbangkan semula. Pengesahan mencadangkan bahawa TEF lebih besar pada satu kontras makanan yang lebih besar dengan jumlah makanan kecil.

Ikan berlemak

Bukan sahaja ikan merupakan sumber protein terbaik, tetapi juga kaya dengan asid lemak omega-3. Asid lemak omega-3 telah dikaitkan dengan penurunan bengkak, menurunkan ancaman penyakit jantung dan juga boleh menyumbang kepada penurunan berat badan menurut berita AS, beberapa ikan terbaik untuk dimakan adalah ikan salmon, sardin, arktik, pelangi, dan albacore tuna.

Kunyit

Kunyit adalah salah satu produk yang mesti dimiliki oleh semua orang di dapur mereka, kerana ia bukan sahaja menghasilkan tambahan terbaik untuk kopi istimewa anda, tetapi juga membantu melawan pembengkakan. Rempah tenaga ini juga dapat membantu menghalang pengumpulan lemak di organ seperti perut

Teh hijau

Teh hijau terdiri daripada kafein dan EGCG, antioksidan indah yang telah dikaitkan dengan pembakaran lemak dan pembuangan lemak perut. Teh hijau juga mempunyai beberapa kesan yang pasti dalam mengurangkan ancaman beberapa jenis barah. Teh hijau rendam vitamin adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan kelebihan kesihatan minuman yang sudah bertenaga ini.

Halia

Halia seperti makanan lain seperti bawang putih dan lada mempunyai ciri-ciri seperti lemak. Halia juga telah menunjukkan bahwa melarang strain oksidatif memiliki ciri anti pembengkakan dan menurunkan kolesterol dan tekanan darah. Bahkan boleh menurunkan aterosklerosis, yang merupakan pengembangan lemak berisiko di arteri. Ia juga merupakan kaedah terbaik untuk mengeluarkan toksin badan ketika sakit.

Lada

Makan lada, seperti jalapenos, adalah kaedah semulajadi yang terbaik untuk meningkatkan metabolisme anda yang tidak mengandungi terlalu banyak kalori. Walaupun jalapenos bukan kegemaran anda; menambahkan sedikit haba pada makanan anda juga akan membantu mempercepat metabolisme. Sebilangan besar lada mengandungi antioksidan yang disebut capsaicin, yang dapat merangsang rasa kenyang, mencegah makan berlebihan, dan membantu mengurangkan lebih banyak kalori untuk mengurangkan lemak badan.

Minyak MCT

Sekiranya anda pernah mendengar tentang "diet keto", anda mungkin pernah mendengar tentang minyak MCT. MCT mewakili "Trigliserida rantai sederhana" sejenis lemak tepu yang mempunyai banyak kelebihan berbeza dari memberi manfaat fungsi kognitif untuk membantu mengawal berat badan. Salah satu kaedah termudah yang kami buat untuk menyerap minyak MCT ke dalam diet anda adalah MCT yang mesra keto disuntik kopi.

Kopi

Kami suka kopi dan bukan jus kerana ia popular di seluruh dunia. Kopi adalah sumber semula jadi kafein, yang dapat menaikkan mood. Walaupun kita menginginkan kopi yang berpotensi untuk membangunkan kita dan rasa yang terbaik, kafein juga dapat meningkatkan metabolisme dan membantu membuang lemak.

Minyak zaitun

Sekiranya anda memasak makanan dengan minyak zaitun sebentar maka anda telah membuat pilihan terbaik kerana ia adalah salah satu lemak sesuai yang boleh anda masak. Minyak zaitun dapat meningkatkan metabolisme anda dan mendorong penurunan lemak. Ia juga dapat membantu anda merasa lebih kenyang dengan merangsang enzim yang memberitahu anda ketika anda kenyang. Minyak zaitun sangat baik dimakan seperti saus salad, sos pasta, atau saus. Sekiranya memasak dengan minyak mengesahkan untuk menggunakan api sederhana kerana ia mempunyai titik asap hampir rendah.

epal sider cuka

Cuka sari apel adalah salah satu kisah permaisuri lama mengenai penyembuhan semua elemen yang lebih tepat daripada ini. Rawatan semula jadi yang terkenal mungkin baik untuk membantu mengurangkan rasa. Ini juga merupakan tambahan terbaik untuk diet seseorang yang berusaha mengurangkan lemak perut yang tetap.

Telur

Telur bukan sahaja dimakan dengan semua asid amino yang tepat dan protein yang terbaik tetapi juga makanan termik yang terbaik. Sekiranya anda berusaha mengurangkan berat badan dan mengurangkan rasa dahaga, telur adalah cara terbaik untuk meningkatkan rasa kenyang untuk jangka masa yang lebih lama. Telur rendah kalori dan kerana protein utama mereka dapat membantu meningkatkan metabolisme.

Daging tanpa lemak

Seperti yang kita nyatakan sebelumnya, protein mempunyai jawapan geno termo terbesar, dengan sekitar 20-30 persen kalori habis semasa larut dan merupakan salah satu makro yang baik jika anda mencari untuk mengurangkan berat badan. Ini kerana kajian telah menunjukkan nilai besar pembuatan bon peptida serta nilai ureogenesis dan glukoneogenesis glukosa dari bahan permulaan bukan karbohidrat. Berikut adalah beberapa pilihan terbaik

Ayam dan ayam belanda

Itik

Babi

daging merah

Keju kotej

Yang paling utama dalam diet pembina badan adalah sumber protein yang kuat dan mengandungi banyak vitamin dan mineral. Satu kajian khas mendapati bahawa diet protein tinggi mengandungi telur putih, keju kotej dan ekstrak tuna peningkatan dua kali ganda dalam termogenesis pasca makan pada 2.5 jam selepas makan berbanding dengan karbohidrat tinggi.

Kekacang

Kerana protein dan karbohidratnya yang tinggi, kekacang dan nadi adalah pilihan terbaik jika anda ingin membakar lemak dan mengurangkan berat badan. Mereka adalah sumber serat terbaik, yang dapat menyebabkan pencernaan yang lebih lambat dan peningkatan rasa kenyang. tetapi bukan hanya ini. Serat mereka juga dapat mengurangkan kawalan glisemik; Deregulasi gula dalam darah adalah unsur peningkatan berat badan yang besar di antara keadaan kesihatan kronik yang lain.

Keledek

Selain menjadi sumber beta karoten dan serat yang indah, ubi jalar juga mempunyai kesan panas. Ini mungkin sebahagiannya kerana keupayaan mereka untuk meminimumkan ketahanan insulin, mengurangkan tahap glukosa plasma dan fibrinogen serta meningkatkan tahap adiponektin, hormon yang mengatur lemak. Struktur nutrien ubi jalar juga membantu mengurangkan bengkak.

Kacang

Kita semua tahu bahawa kacang mempunyai kalori dan label lemak yang kuat dan bersambung dengan mereka, tetapi ia mungkin bermanfaat untuk dicapai. Selain dibebani dengan lemak dan protein yang sihat, mematikan mereka juga mempunyai kesan panas. Dalam satu kajian, penyumbang yang memakan makanan yang mengandungi kacang mentega menyaksikan kenaikan termogenesis berbanding dengan susu yang terdiri daripada makanan. Ini mungkin disebabkan oleh lipid pada kacang yang kita serap dengan lebih perlahan tetapi sumber pengurangan yang berterusan yang mendorong termogenesis. Maka hasilnya agak tidak tegas.

Kata akhir

Pilihan kami untuk meningkatkan metabolisme makanan untuk membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat. Sebutan etika lain terdiri daripada teh hijau dan cuka sari apel. Tak satu pun dari makanan ini akan membimbing anda menurunkan berat badan dan lemak kecuali jika digabungkan dengan rancangan diet dan senaman yang betul. Jadi jika anda ingin memutar struktur tubuh anda, dapatkan yang sesuai dan tutupi makanan ini dalam diet anda. Hanya dengan itu anda mesti memikirkan suplemen pembakar lemak berkualiti terbaik untuk membantu membawa anda ke tahap yang melampau.

Soalan Lazim

1-Makanan apa yang mencetuskan hormon pembakar lemak?

Makanan sihat yang membantu anda membakar lemak adalah ikan berlemak

Minyak MCT

Kopi

Telur

Minyak kelapa

Teh hijau

Protein whey

epal sider cuka

Lada cili

Teh Oolong

Yogurt Yunani penuh lemak

Minyak zaitun

2-Bagaimana saya boleh turun 20 paun dengan pantas?

Menurunkan berat badan boleh menjadi sangat sukar tanpa mengira sama ada anda ingin menurunkan berat badan sebanyak 5 paun atau 20. Tidak hanya perubahan diet dan gaya hidup yang diperlukan, tetapi juga sedikit kesabaran. Nasib baik, menggunakan campuran rancangan evince dapat mempermudah dan mempercepat penurunan berat badan. Mengira kalori adalah salah satu kaedah terbaik untuk mula menurunkan berat badan. Minum air dengan makanan juga dapat membuat anda merasa kenyang, mengurangkan selera makan dan pengambilan. Diet protein tinggi telah dikaitkan dengan mengurangkan lemak perut. Menambah daya tahan rutin ke rutin harian anda dapat meningkatkan pembakaran lemak dan metabolisme untuk membantu anda membakar lebih banyak kalori walaupun dalam suasana santai.

3-Apakah 5 makanan termik teratas?

Halia Teh hijau Kopi kacang Brazil Lada cili

4-Apakah 5 makanan teratas yang membakar lemak perut?

Biji Pisang Yogurt Susu skim coklat Teh hijau