Sebagai permulaan, kita boleh mengatakan bahawa animasi Jepun adalah salah satu yang terbaik dalam sejarah. Kita boleh mengatakan bahawa anime telah membawa kita kisah-kisah indah sejak sekitar tahun 1900. Ini adalah media pengembangan yang besar di Jepun yang juga merupakan produk hiburan komersial dan budaya menjadi fenomena yang popular di kalangan masyarakat. Anda semua boleh menonton di Netflix, kissanime atau di Amazon prime.

1. Nama Anda - Kimi No Nawa (2016)

Kita boleh mengatakan bahawa ia adalah satu-satunya filem animasi yang melampaui filem Studio Ghibli yang paling berjaya dalam penagihan dan kritikan, dan dalam waktu kurang dari satu tahun.

Ini adalah anime romantis di mana dua orang muda, seorang gadis dari bandar dan seorang budak lelaki dari kota itu, yang, jauh dari rasa puas dengan hari mereka, ingin hidup dalam persekitaran yang berbeza. Suatu pagi, mayat mereka telah ditukar dan mereka berdua tinggal bersama keluarga masing-masing sehingga sedikit demi sedikit mereka mula mengenali diri mereka sendiri dan orang yang mereka tiru.

2. Spirited Away - Sen to Chihiro no kamikakushi (2001)

Dianggap sebagai yang terbaik dalam sejarah, ia juga merupakan filem animasi Jepun pertama yang menerima Oscar untuk filem animasi terbaik, dan juga satu-satunya yang menerima anugerah ini - bukan berbahasa Inggeris - menggunakan teknik animasi tradisional.

Spirited Away menceritakan kisah seorang gadis berusia 10 tahun, Chihiro, yang tersesat di hutan setelah berhenti bersama ibu bapanya dalam perjalanan ke rumah baru mereka. Langkah ini, meninggalkan kota untuk pergi ke pergunungan, tidak menggembirakan Chihiro, yang sedang dalam keadaan buruk.

Tiba-tiba, ibu bapanya, yang telah makan makanan di sebuah warung di kota misteri tempat mereka berada, berubah menjadi babi, dan Chihiro dilihat sendirian di kota itu ketika gelap dan pelbagai roh mulai muncul.

3. Akira (1988)

Filem ciri ini layak mendapat tempat ketiga dalam ranking filem anime terbaik kami - atau animasi Jepun kerana menjadi rujukan dalam dunia anime dan karya fiksyen sains kultus. Salah satu sebabnya adalah bahawa pada tahun 88 ia menjadi pelopor untuk penetapan dan estetika.

Selepas letupan di Tokyo, Perang Dunia III bermula pada tahun 2019 yang akan datang. Tokyo atau Neo-Tokyo baru yang mereka sebut itu dihancurkan dengan keganasan di tangan geng dan organisasi pengganas.

Protagonis cerita itu, Shoutaro Kaneda, adalah pemimpin kumpulan "Kapsul", sekumpulan misfits yang memandu motosikal besar. Mereka bertentangan dengan geng saingan.

4. Puteri Mononoke - Mononoke Hime (1997)

Satu lagi ciptaan hebat Hayao Miyazaki, Princess Mononoke, adalah kejayaan box office yang hampir seketika dengan liputan media yang hebat menjadi filem terlaris di Jepun pada tahun 1997.

Ia menceritakan kisah putera muda Ashitaka, yang ditandai dengan babi syaitan ketika melindungi kampungnya dari serangannya. Untuk mengetahui cara menyelamatkan dirinya, dia memutuskan untuk meninggalkan rumahnya dan didapati terlibat dalam perselisihan antara hutan dan lelaki itu.

5. Suara Senyap - Koe no Katachi (2016)

Berdasarkan manga dengan nama yang sama, pada minggu pembukaan filem tayangan, itu adalah nombor dua di box office Jepun, hanya dikalahkan oleh Nama Anda.

Ini terdiri dari drama sekolah di mana seorang budak lelaki, Shouya Ishida, mengatur urusannya dengan tujuan untuk membunuh diri . Pada saat-saat terakhir, dia mengingat hari-hari utamanya dan bagaimana tindakannya ketika itu membawanya ke tempat dia sekarang.